Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 159

Tråd: Naval Strike Missile

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

NSM og kystkorvetter

Tre spørsmål i et emne...

Når monteres NSM på både fregattene og kystkorvettene?

Har noen av kystkorvettene kommet i tjeneste? Har lyst på tjeneste ombord som vernepliktig, men har jo vært så utrolig mange utsettelser på levering osv. Har jo sett noen har vært ute utenfor Mandal på tester og sånt antar jeg på Marinetraffic.com

Står jo at Skjold-klassen har Mistral som beskyttelse når fartøyene ligger fortøyd. Hvordan fungerer dette ombord, tenker på utskytningsrampe og bemanning osv. Samme som på for eksempel Alta- og Oksøy-klassen Noen som vet det?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Re: NSM og kystkorvetter

Så vidt jeg har forstått er ikke Sinbad noen opsjon på korvettene, er vel bare den søte manpaden de frakter med seg.

Det har jo vært snakket om at Skjold skulle bli operativ i august, men jeg tviler sterkt, og nsm har ikke vært nevnt på lange tider.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    12

De tar ikke inn vernepliktige på skjold-klassen med det første. Kun vervede.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Fristende å spørre om hvem som da skal vaske og pusse kanonen. :p De vervede var med respekt å melde ikke særlig interessert i å drive med sånt på Hauk-klassen, var vel mer interessert i å inbille seg at de var befal.

Har forøvrig lurt litt på hvorfor ikke de har laget til mulighet til å avfyre mistral fra bakparten av tårnet på skjold.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    12

De tar ikke inn vernepliktige på Skjold-klassen fordi den enda ikke er fullt ut operativ. Når klassen blir operativ kommer det nok til å endre seg, men det kommer fortsatt til å være få vernepliktige ombord grunnet den lave bemanningen. Var iallefall det en Løytnant fra Sjøforsvarsstaben sa til oss på Madla.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Takk for svar! Leste for øvrig at NSM kommer i 2012 nå :(
    Begynner å tvile på at jeg har noen som helst sjanse for fartøytjenste i Kysteskadren.
    Hva kan en allmennfagutdannet vgs-elev med fordypning i samfunnsfag, språk og økonomi brukes til etter rekrutten???? Noen på forumet har foreslått det før, og kan bare si; JEG stiller ikke som vaktsoldat, resepsjonist, idrettsassistent osv!

Står også at for noen vernepliktige stillinger innen våpenteknisk krever matematikk R1 og fysikk. Jeg har R1, men ingen andre realfag.... Kunne helst tenkt meg å bi artillerist, så fint om noen kunne svare på hva slags muligheter jeg har i sjøforsvaret.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Pleya
    Begynner å tvile på at jeg har noen som helst sjanse for fartøytjenste i Kysteskadren.
    Hva kan en allmennfagutdannet vgs-elev med fordypning i samfunnsfag, språk og økonomi brukes til etter rekrutten???? Noen på forumet har foreslått det før, og kan bare si; JEG stiller ikke som vaktsoldat, resepsjonist, idrettsassistent osv!

Står også at for noen vernepliktige stillinger innen våpenteknisk krever matematikk R1 og fysikk. Jeg har R1, men ingen andre realfag.... Kunne helst tenkt meg å bi artillerist, så fint om noen kunne svare på hva slags muligheter jeg har i sjøforsvaret.
    Med andre ord, jeg ønsker å være mannskap på en båt, helst i kysteskadren.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det pleide i hvert fall å være slik at utdannelse som RATT-operatør (krypto-sambandssystemer i Marinen) var den mest teoretisk krevende og lengste utdanningen man kunne få som menig i Sjøforsvaret. Man måtte ha meget høy score fra sesjon på allment evnenivå og meget gode karakterer fra VGS/studiespesialisering. men med bestått RATT-kurs fikk man stort sett alltid sjøtjeneste. Jeg vet ikke om det er slik lenger?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7

Det er noe som heter FSR utdanning etter rekrutten.
    Da går du på kurs på Tordenskjold (må nok beregne pugging på kveldstid og diverse eksamener), og etter bestått utdanning tjenestegjør du som radiomenig ombord på et av Marinens fartøyer.
    Som med all utdanning innenfor Marinen er det den personen med best karakter som får velge først. Du har også muligheter for å søke på diverse landstillinger med en slik utdanning (FOH, KJK, Tordenskjold, etc).

Etter å ha fullført FSR kurset, tjenestegjort som FSR menig en stund, kan man søke på et såkalt MARini kurs som har oppstart i Januar. Dette er et Matros kurs (eller Viskekonstabel som det nå heter), som går over et halvt (13+13uker), hvor på du signerer en 3 års kontrakt etter endt utdanning.
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7

For å VERVE deg som artillerist mener jeg at det skal være et krav om at du har fagbrev innenfor elektro, men for førstegangstjeneste er det ikke et krav..

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Kan komme med litt utdypende informasjon i rekrutteringsøyemed.

Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    For å VERVE deg som artillerist mener jeg at det skal være et krav om at du har fagbrev innenfor elektro, men for førstegangstjeneste er det ikke et krav..
    Kanskje ikke et formell krav nei, men om du vil tjenestegjøre som menig på 76mm Oto Melara på NANSEN-kl bør du ha teknisk bakgrunn - enten mekanisk eller elektrisk. Jeg har seilt med flere av fartøyene og jeg er sikker på at jeg enda ikke har møtt en eneste våpenteknisk menig som ikke hadde det.

Jeg vet ikke kravene for artilleristene i Minevåpenet (med MISTRAL og 12,7), men jeg vil tro disse også prøver å få til seg folk med en hvis teknisk forståelse for å assistere de få våpentekniske befalene med forefallende vedlikehold. De få KV-fartøyene med større våpen har ikke egne våpentekniske menige, men får assistanse fra takkelavdelingen om bord for det lille av preventivt vedlikehold som kreves når de er til sjøs.

Etter å ha fullført FSR kurset, tjenestegjort som FSR menig en stund, kan man søke på et såkalt MARini kurs som har oppstart i Januar. Dette er et Matros kurs (eller Viskekonstabel som det nå heter), som går over et halvt (13+13uker), hvor på du signerer en 3 års kontrakt etter endt utdanning.
    Matros er vel det som på kort sikt vil være graden Konstabel. Systemet er helt på skakk nå da det kun er Fregattvåpenet som har inført det, men Visekonstabel er vel det som tidligere het Utskrevet Ledende Menig (Korporal for dere andre).

Lengden på MARINI-kurset vil være avhengig av bakgrunn og fordypning. Per nå er det tre fordypninger man kan søke: Samband, Elektronisk Krigføring eller KOPPO (Kampopplysningsorganisasjon = diverse opsromstjeneste).

Som matros signerer du kontrakt for tre år, men som en Statlig bedrift har du tre måneder oppsigelsestid. Er altså ikke på helt samme måte som pliktår etter endt Befals-/Krigsskole.

Med allmenfaglig utdannelse er det massevis av stillinger du kan innha på sjøen, men artillerist på større våpensystem på NANSEN-kl kan bli litt vanskelig. Det er desverre slikt at Forsvaret tar så få folk inn til tjeneste disse dager at de da kan velge å få tilsatt personell med teknisk bakgrunn i mer eller mindre alle Våpentekniske og Skipstekniske stillinger om bord. Men det er er flere logistikkstillinger og overnevnte operative stillinger du kan satse på! Meg bekjent har også enkelte NANSEN-kl tatt i mot ferske menige rett til lærerrik opsromstjeneste (som til vanlig er forbeholdt befal og matroser) med gode muligheter for videre jobb etter førstegangstjenesten.

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    De tar ikke inn vernepliktige på Skjold-klassen fordi den enda ikke er fullt ut operativ. Når klassen blir operativ kommer det nok til å endre seg, men det kommer fortsatt til å være få vernepliktige ombord grunnet den lave bemanningen. Var iallefall det en Løytnant fra Sjøforsvarsstaben sa til oss på Madla.
    Jeg vil nok ikke holde pusten på noen menigstillinger på Skjold. Besetningen er så veldig liten og det krever så veldig mye kurs og systemforståelse for å operere fartøyet at det simpelt hen vil være uøkonomisk med menige om bord. Om det mot formodning kommer menigstillinger på sikt vil det høyst dreie seg om 2-3 stk (færre enn på ubåt), men jeg ser ærlig talt ikke hvilke stillinger de skulle tre inn i.

NSM kommer når den er klar og våpenet vil være forseglet i canister og dermed vedlikeholdsfritt for fartøyets mannskap.
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Jeg klarer ikke å fri meg fra spørsmålet om indretjeneste. :p Kommer det til å være ansatt vaskedamer på Skjold?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Bluefor
    Matros er vel det som på kort sikt vil være graden Konstabel. Systemet er helt på skakk nå da det kun er Fregattvåpenet som har inført det, men Visekonstabel er vel det som tidligere het Utskrevet Ledende Menig (Korporal for dere andre).
    Graden Visekonstabel gjelder også for matrosene. Forskjellen er at Matrosene/andre års lærlingene har en gull vinkel og de som er inne til førstegangstjeneste har en rød vinkel..

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Graden Visekonstabel gjelder også for matrosene. Forskjellen er at Matrosene/andre års lærlingene har en gull vinkel og de som er inne til førstegangstjeneste har en rød vinkel..
    I stand corrected. Gikk litt fort i svingen i innlegget over. Uansett er Fregattvåpenet ute på dypt vann (haha) når de infører et gradssystem som enda ikke er godkjent fra FST. For å ikke snakke om den interne uroen i matrosmessene når alle ble tildelt graden Visekonstabel, fra den lavest 2. års lærlingen til matrosen med seks års fartstid.
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

I gamle Sjømilitære Korps (integrert 6-årig befalsutdannelse og plikttjeneste for bransjebefal i Marinen, tilsvarte nok bl.a. lærlingbefal i dag men inkluderte også f.eks. for sanitetsbefal befalskurs + sykepleierutdanning) på 1960-70-tallet var gradene: 2 første år: Konstabel III. kl., 3. år: Konstabel II. kl., 4. år: Konstabel I. kl., 5. og 6. år: Kvartermesteraspirant. Dette før man endelig ble kvartermester etter de 6 årene. Når man sammenligner med en kvartermesteraspirant i dag (tilsvarende UB-korporal i Hæren) var nok kvartermesteraspirant noe ganske mye mer erfarent den gangen...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    I gamle Sjømilitære Korps (integrert 6-årig befalsutdannelse og plikttjeneste for bransjebefal i Marinen, tilsvarte nok bl.a. lærlingbefal i dag men inkluderte også f.eks. for sanitetsbefal befalskurs + sykepleierutdanning) på 1960-70-tallet var gradene: 2 første år: Konstabel III. kl., 3. år: Konstabel II. kl., 4. år: Konstabel I. kl., 5. og 6. år: Kvartermesteraspirant. Dette før man endelig ble kvartermester etter de 6 årene. Når man sammenligner med en kvartermesteraspirant i dag (tilsvarende UB-korporal i Hæren) var nok kvartermesteraspirant noe ganske mye mer erfarent den gangen...
    Takker for interessant info.

Jeg ser helt klart positivt på inføringen av et slags underoffiserskorps i form av flere korporal/konstabelnivåer, men måten Sjøforsvaret har gjort det på nå er helt feil i mine øyne. Jeg føler at når man en gang infører dette må man se nøye på hvert enkelt tilfelle i form av ansiennitet og lederansvar og deretter tildele en passende grad. Det er i mine øyne helt uakseptabelt å skjære alle over en kam ved å jevne ut all form for ansiennitet ved å gi alle samme grad, eksempelvis ved at en 19 år gammel 2.-årslærling får samme grad som en 29 år gammel matros (ja, de finnes). I det minste hadde man i det gamle systemet egne distinksjoner for lærlinger og forskjellige matrosdistinksjoner avhenging av antall år man har tjenestegjort. På sikt skal sistnevnte også innføres i Sjøforsvaret, men meg bekjent er det enda ikke gjort.

Forøvrig leste jeg en interessant artikkel i Pefos medlemsmagasin for noen måneder siden, hvor de sammenlignet de forskjellige våpengrenenes syn på saken. Sjøforsvaret så positivit på det, Luftforsvaret ga seg faen og Hæren elsket det. Hæren ønsker, slik jeg husker det, å innføre hele fire forskjellige korporalsgrader for å kunne få en mer passende variasjon hos sine grenaderer som ofte er der mye lengre enn i Sjø og Luft. Jeg tror Hæren ønsket gradene Visekorporal, Korporal, 1. Korporal og en eller annen variant. Dette høres for meg logisk ut, da Hærens grenaderer ofte har lang fartstid og ansvarsfulle oppgaver. Men det jeg mener MÅ gjøres er at forsvarsgrenene faktisk blir enige om dette og ikke at noen er litt overivrig og infører et halvferdig system...
    -Lille Arne

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Du tenker nok på det som er beskrevet her: viewtopic.php?f=44&t=9936

For øvrig er vi vel litt på sidespor når det gjelder det konkrete trådtemaet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Du tenker nok på det som er beskrevet her: viewtopic.php?f=44&t=9936

For øvrig er vi vel litt på sidespor når det gjelder det konkrete trådtemaet.
    Mottatt. Tråden du henviser til har gått meg hus forbi. Bare slett innleggene over som tar for seg gradsproblematikken.
    -Lille Arne

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Tilbake til tema: I prosjektark (lenke) datert 01.11.09 står det:
    Integrasjon av skipsfast utstyr på fregatter og MTBer skjer i perioden 2010-2012. Missil-leveranser til Forsvaret fortløpende mellom 2010 til 2014. Testfyringer fra fartøy er planlagt i 2013.

Skjold- og Fridtjof Nansen-klassen er etter planen operative med NSM i 2012.
    Jeg vet ikke om det er "siste ord".

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Relativt oppdatert info, så vi kan vel ha et håp om det. Setter et lite spørsmålstegn ved operativitet i 2012 når testfyringer fra skip ikke er før i 2013?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Naval Strike Missile

Noen som vet noe mer ang. Naval Strike Missile? Har itte hørt noe som helst nytt om det prosjektet her på lang tid. Er jo årevis siden prøveskytingene som har vært omtalt i media ble utført.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Re: Naval Strike Missile

Nasjonalt sjømålsmissil. ?
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Ikke mange trådende lenger ned i samme subforum finner du denne tråden:
    viewtopic.php?f=44&t=11426

Kjapt svar:
    Det begynner å haste mtp. operativitet i 2013, så tror nok det lukter som en liten forsinkelse fra KDA.

However, på internett kan man også se at Fregattvåpenet har som smått startet å se fremover. I et knapt uke gammelt bilde kan man tydelig se at KNM Fridtjof Nansen har monterte launchere på sin anviste plass bak overbygget (forøvrig samme plass fartøyet hadde fengselsceller på toktet utenfor Somalia):

Moderatorer: Er vel bare å merge denne nye tråden med den eksisterende?
    -Lille Arne

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Litt merkelig at de ikke er laget for vertikal utskytning. Jeg trodde det var trenden, at alle missiler, enten de er mot fly, skip eller undervannsbåter har vertikal launch, slik at VLS i fremtiden blir brukt til alt. Dermend har man mye større fleksibilitet og kan i noen tilfelle ha flere overflate-overflate våpen, i andre flere overflate-luft. Burde man ikke hatt en (eller helst to) 8-cellers VLS til, og brukt det også som utskytningsplattform for NSM???

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Litt merkelig at de ikke er laget for vertikal utskytning. Jeg trodde det var trenden, at alle missiler, enten de er mot fly, skip eller undervannsbåter har vertikal launch, slik at VLS i fremtiden blir brukt til alt. Dermend har man mye større fleksibilitet og kan i noen tilfelle ha flere overflate-overflate våpen, i andre flere overflate-luft. Burde man ikke hatt en (eller helst to) 8-cellers VLS til, og brukt det også som utskytningsplattform for NSM???
    Det er jo påfallende at ingen av verdenes mest vanlige antiskipsmissiler avfyres fra VLS-tuber (i hvert fall ikke på vanlige kampfartøyer). Både den amerikanske Harpoon, den franske Exocet, den kinesiske C-802 og den russiske SS-N-25 Switchblade bruker alle konvensjonelle avfyringsramper, ofte vinklet 90 grader ut fra fartøyets skrog. Selv større våpensystemer som det russiske SS-N-19 Shipwreck bruker en form for VLS for å avfyres fra dekket på den store Kirov- og Oscar II-klassene, men her er missile vinklet til noe slikt som 45 grader ut fra horisontalen, mao. ikke veldig mye mer vertikalt enn de overnevnte systemene.

Ubåter med VLS bruker dem ofte til å avfyre større taktiske missiler, som f.eks. Tomahawk. De mindre Harpoonmissilene avfyres fra torpedotubene.

Mulig det per nå er en teknisk/økonomisk utfordring å avfyre konvensjonele antiskipsmissiler fra VLS-tuber, men jeg tviler ikke på at det vil bli mer og mer vanlig i fremtiden.
    -Lille Arne

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Ok, det så faktisk jævlig badass ut. :)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes

Ok, det så faktisk jævlig badass ut. :)
    Et øyeblikk så det ut som Nansen hadde fått CIWS på det bakre overbygget, men det er nok på skipet innenfor.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Et øyeblikk så det ut som Nansen hadde fått CIWS på det bakre overbygget, men det er nok på skipet innenfor.
    Uheldigvis har du nok rett, men en Phalanx på hangartoppen hadde tatt seg bra ut også på Nansen-kl! Og ikke krever Phalanx veldig mye ombygning av skroget, da systemet (i motsetning til f.eks. Goalkeeper) for det meste står over dekket og ikke nedi (hvor Nansen-kl har en hangar).

I fremtiden hadde det vært veldig spenstig med et trenivås luftvern fra fregattene; én VLS-celle med SM-2 for områdeluftvern, én VLS-celle med ESSM for nærforsvar og en Phalanx (e.l.) for close in weapon system for å ta det ene missilet som kommer seg igjennom. Dette kan også suplementeres med egnet ammunisjon for 76mm Oto Melara.

Jeg er veldig spent på hva KDA har stappet inn i launcherne som nå er montert om bord på FNAN. Neppe komplette missiler, men kanskje de har testet ut noe grunnleggende systemintegrering?

Moderatorer: Burde ikke denne tråden merges med den allerede eksisterende NSM-tråden?
    -Lille Arne

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Moderatorer: Er vel bare å merge denne nye tråden med den eksisterende?
    Jepp. Takk for tips.
    Beidh a lá leo

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Bare Nansen som har fått påmontert launcherne nå, eller har de andre båtene også fått det?

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Bare Nansen som har fått påmontert launcherne nå, eller har de andre båtene også fått det?
    Iht. åpne kilder hadde ikke Otto Sverdrup fått montert på noen launchere da fartøyet besøkte Oslo 1. juni i år:

http://www.shipspotting.com/modules/mya ... id=1185619

Heller ikke Helge Ingstad da det fartøyet besøkte Kiel 9. september:

http://www.shipspotting.com/modules/mya ... id=1179348

Roald Amundsen ligger i opplag.
    -Lille Arne

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Om man legger godviljen til kunne man lese inn en ekstra kanon oppå missilrørene på frontdekket og. Er det det man ville kalle å være væpnet på tennene? :)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Fra Forsvarsbudsjettet for 2011:
    Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. S. nr. 287 (2006–2007) til St.prp. nr. 78 (2006–2007). Prosjektet omfatter anskaffelse av nye sjømålsmissiler (NSM) med tilhørende utstyr. Dette systemet vil utgjøre Forsvarets hovedvåpen for overflate-krigføring på Fridtjof Nansen-klasse og Skjold-klasse fartøyer. Hovedkontrakt og interim vedlikeholdskontrakt er inngått med Kongsberg Defence & Aerospace AS (KDA). Missilene er planlagt levert i perioden 2010 til 2014. Pga. utfordringer med levering av nye GPS-er til missilene er første leveranse noen måneder forsinket. Det er forventet at forsinkelsen vil bli tatt inn igjen slik at alle missilene leveres innen 2014 iht. planen.

Ifm. at Polen har valgt å anskaffe NSM vil Forsvaret støtte leverandøren med å gjennomføre testskyting av et polsk missil. Ved terminering av prosjekt 6026 Nye sjømålsmissiler (NSM) – utvikling, er noen restaktiviteter overført til 6027 Nye sjømålsmissiler – anskaffelse. Aktivitetene er knyttet til videre test av missilene og i den forbindelse planlegges det med å anskaffe ny testutrustning til bruk ved Andøya Test Center. Restaktivitetene gjennomføres innenfor prosjektets allerede godkjente kostnadsramme. Prosjektets prisjusterte kostnadsramme (post 45) er 3 666 mill. kroner.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Helt ut av det blå - jeg har fundert en stund på om man kunne kjøpt inn NSM med kapasitet for bakkeangrep, slik det planlegges for F-35, for bruk fra landplattformer? (noe lignende en ombygd MLRS?)
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Burde være overkommelig teknisk, f.eks. tilsvarende RGM-84 Harpoon som jo er en AGM-84 med ekstra booster, men jeg ser ikke helt poenget for norsk bruk?
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Tanken ville vel være å gi Hæren en langtrekkende presisjonsangrepskapasitet, med mulighet til å sende ett stort antall missiler av gårde over ett kortere tidsrom enn det man kan med bare jagerfly - bare en tanke.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Skulle man få behov fra hæren sin side om å få en kapasitet til å skyte masse raketter så er vel reaktivering av mlrs kanskje et mer hensiktsmessig alternativ?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

For å få en presisjonskapasitet måtte man da ha oppgradert til GMLRS, ett system som ikke har en rekkevidde på mer enn 70 km. Om man i stedet modifiserer disse til å bære modifisert NSM, samtidig som man gjør det mulig for F-35 å bære en versjon av NSM internt og kanskje integrerer en Multiple Round-Simultaneous Impact kapasitet i begge versjoner lik det Archer skal ha (og om man kan skikkelig få lov til å drømme - også i en landangrepsversjon om bord på FNAN) så får vi en integrert, presis og langtrekkende knytteneve som kan virkelig bite fra seg.

Forestill deg - to vinger av F-35, si åtte fly med to missiler hver = 16 missiler

En angrepsstyrke av MLRS med NSM, si ti plattformer med seks missiler hver = 60 missiler

Dvs mulighet til å sende minst 76 missiler mot sentrale punkter i infrastrukturen til en motstander (forsyningsbaser, broer, kommandosentre) fra en avstand opp til 160 km (sannsynligvis mer for luftbåren versjon) og kanskje med MRSI-kapasitet. Samtidig presis impact av 76 missiler av denne typen vil ha en enorm effekt (hele kommunikasjonssystemet lammet, drivstofflagre i brann, etc), og om det koordineres med ett angrep på bakken rett etter impact kan vi ha muligheten til å gjøre kaoset komplett.

(Vil kreve enormt mye etteretning og overvåkningsdata, men om hele prinsippet om nettverksbasert forsvar holder hva det lover så er muligheten der...)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

e24.no/VG - Tom Bakkeli
    Nytt missil kan bli gullgruve

Her ser du de første modellene av Norges nye supervåpen Joint Strike Missile (JSM) i ny design, tilpasset kravene form å passe inn i kampflyet F-35.

– Det har vært moro og svært krevende å tilpasse oss kravene for å passe inn i F-35, og samtidig beholde de ekstremt gode aerodynamiske egenskapene til missilet, sier Kongsberg Defence-sjef Harald Aannestad.

...
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

e24.no
    Selger missiler til Polen for 660 mill.

Det polske forsvaret utvider kontrakten med Kongsberg.

Kongsberg Defence Systems har signert en kontrakt verdt 660 millioner kroner med Det polske forsvarsdepartementet.

Det opplyser Kongsberg Gruppen tirsdag formiddag.

Omfanget av kontrakten inkluderer NSM-missiler og logistikkutstyr.

Dette er en utvidelse av avtalen som ble børsmeldt 30. desember 2008. Kontrakten avhenger av polsk godkjennelse av gjenkjøpsavtalen knyttet til missilkjøpet.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •