milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: MRR/ LFR

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

MRR/ LFR

Elsk eller hat?

Noen linker:
    - Kongsberg - MRR
    - NFT-Ericsson Commun. v/Thorvaldsen, T. - Military Communications Conference, 1992 (IEEE login)
    - Jane's - MRR
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Re: MRR/ LFR

Tja, hva skal man si?

MRR bruker teknologi fra midten av 80 tallet, så den begynner vel allerede å dra på årene..men det funker absolutt (så lenge sambands korpen har satt den opp riktig, hehe). MRR er nok store skrekken for mange med tanke på kompleksitet, men når man har kommet seg litt inn i det så er det greit. Den er faktisk ikke så avansert i bruk som noen skal ha til. Det er jo titt og stadig at man hører "næææi, e noe galt me den her sjiiitn!" ..men som regel er det nok brukerfeil. Rekkevidde er vel brukbart, men istedet for at alle skal drive å stresse mye med sendeeffekt så må man huske på at man ofte kan utbedre dette mange mange ganger bedre ved justering/bytte av antenne kontra justering av sendeeffekt.

LFR synes jeg ihvertfall er fine greier. Den er mye enklere i bruk og selv en unge kan sitte og sende meldinger med denne uten videre opplæring. Kringkast funksjonen er også flott når natta meldingen skal sendes ut. Synkronisering er også
    enklere her i forhold til MRR, det er bare å trykke enter-enter-enter-enter-enter til man får "synk ok" i displeyet, flotte greier. Jeg kunne tenkt meg egne dedikerte knapper for volum på enheten selv om man har volumbryter når man har koblet til apeøret. Kunne også tenkt meg en måte å låse nettvelgerer på toppen da den fort han hoppe over på et annet nett uten at man merker det. Dersom man skal bytte nett i bekkmørket på nattpatrulje så må man ha stålkontroll på tellingen så man ikke havner på feil nett.
    Rekkevidden er vel helt brukbar, spesielt med meldinger. LFR er supert som et internsamband, også fint her med mulighet til å gå over på andre nett høyere opp i systemet så lenge det er lagt inn. Om store 9 har haiet til seg en skikkelig antenne så kan man gå et godt stykke unna med LFR.

MRR/LFR ble vel faktisk såvidt vurdert som radiosytem for nødetatene, men her ble heldigvis TETRA ansett som et mye bedre system. MRR/LFR er laget og tilpasset for militære operasjoner i felt og dekker ikke alle behovene til nødetatene, noe TETRA gjør. Anyway, vi har vel klart å få solgt systemet til Ungarn blant annet. Finland har tidligere også snuset på MRR mellom sauna slagene.

Har visst vært noen karer som ikke snakker norsk som har prøvd å jamme/lytte på MRR, og selv med MYE kapasitet så har ikke dem lykkes med det ihvertfall.. Frekvenshopp og en god hjemmelaget nøkkel av gutta på Jørstadmoen er gull.

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Det går jo an å sette på nettvelgerlås, eller noe i den dur, på LFRen da. Du får jo ikke låst selve knappen i samme stilling, men du forblir i det minste på samme nett.

Enig i at den er grei som internsamband, og spør du meg så er det egentlig kun det den duger til.
    Praege!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    585 innlegg

Forholdet mitt til kjøretøy montert MRR er vel slik fra CSS:
    Gjør klar til å kjøre.
    Finner ut at Kvisetryne Nr. 1 ødela nettet.
    Hele troppen sendes på 5 dagers MRR kurs.
    Gjør klar til å kjøre uken etter.
    Finner ut at Kvisetryne Nr. 2 ødela nettet.

Til slutt var det kun NLFene og TrAss som fikk lov til å røre MRR paneler av oss vernepliktige, og godt var det!
    Sånn generelt med rekkevidde og slikt så har jeg ikke nok erfaring eller kan nok til å si noe spesielt.
    Så mest hat for min del, det er for "komplisert" til at Kvisetryne 1 og 2 skjønner det, selv med laminert lapp i hånden som sier samtlige trekk du skal gjøre.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    139 innlegg

Som eks-sambandsmann og CR10-stabsnisse har jeg et elsk/hatforhold til MRR-en. LFR har jeg brukt lite, annet enn å velge nett så trsj kan slippe å bære med seg 77.

Hater å bære svineriet. Hater når nøkler oppdateres for langt frem på eget insj. Hater når andre knoter til sambandet. Tydeligvis en del i det norske land - dette gjelder også veiledere på UB/BS - som ikke har lært seg å legge inn reservenøkler. Har vært på en øvelse der en hel tropp var på MRR, og samtlige oppdaterte seg for langt. Ble særdeles stille i teigen plutselig. Heldigvis hadde sambandsmann KiloPapa lagt inn reservenøkkel! Ble god stemning da.
    Liker å kunne kjøre på lavest mulig frekvens. Liker kryptering. Hater tunge reservebatterier.

Har etterhvert innsett at sambandsmenn er en egen rase. Når andre klager over tunge bører, er det sambandsmannen som himler med øynene, for han har 10-15 kg ekstra i storsekken. Når andre banner over sambandet som ikke fungerer, er det sambandsmannen som sukker og rolig forklarer at: "prøv større sendereffekt." Alltid sambandsmannen som blir frustrert over at alle andre ikke forstår ting som "rapsig", "sendereffekt", "MTF", "lostcomms-prosedyrer" og "den fordømte oppdateringstelleren."
    Var en eks-GSVer som spurte hvordan det ble gjort med lostcomms-prosedyrer ved befalsskolen på UB-kurset mitt, og veilederen som holdt sambandsleksjon (dog på 77, ikke MRR) bare så tomt på ham. Gode tider.
    "Excellence leads to not being Force-choked"

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    179 innlegg
    Sitert
    873 innlegg

Jeg har aldri brukt MRR. Er det noen av dere som har erfaring med å overføre datafiler via MRR? Kan man realistisk distribuere et office-dokument med la oss si et par A4-sider tekst og bilder?
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    Kan man realistisk distribuere et office-dokument med la oss si et par A4-sider tekst og bilder?
    Ja.

MRR: opp til 9.6 kbit/s - pakke og linjedata.
    LFR: opp til 16 kbit/s - pakke og linjedata.
    - Kan ha tale og data samtidig.
    - Kan koble til ekstern PC.
    - Klient-server over TCP-IP mot sentral database er også mulig.
    Når det er sagt så er min personlige erfaring med dataoverføring lite og ingenting.

Mye rart som er mulig med systemet, er mulig for en MRR å snakke med en mobiltelefon for eksempel, men det krever litt kunnskap og stæsj.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa
    Som eks-sambandsmann og CR10-stabsnisse har jeg et elsk/hatforhold til MRR-en.
    Satt og kuket litt med MRR på CR10 også, sleit med å oppnå kontakt med nabotroppen. Det endte med at jeg måtte traske til nabotroppen midt på natten for å få en sitrap. Allerede da jeg nærmet meg KO hørte jeg masse snorkelyder, noe som forklarte hvorfor man ikke klarte å oppnå kontakt med det duperduber hi-tec MRR sambandet.

9. Liker LVGRP99 likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Den hastigheten er høyst teoretisk - i det virkelige liv, med ymse retransmisjoner og støy snakker vi betydelig lavere. For all del, det er mulig å sende dokumenter bare du er tålmodig, men når noen luringer skal sende den STORE Powerpointbriefen sin over MRR sliter systemet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Som jeg sa, "opp til". Hehe.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Som eks-sambandsmann og CR10-stabsnisse har jeg et elsk/hatforhold til MRR-en.
    Satt og kuket litt med MRR på CR10 også, sleit med å oppnå kontakt med nabotroppen. Det endte med at jeg måtte traske til nabotroppen midt på natten for å få en sitrap. Allerede da jeg nærmet meg KO hørte jeg masse snorkelyder, noe som forklarte hvorfor man ikke klarte å oppnå kontakt med det duperduber hi-tec MRR sambandet.
    Vanskelig å komme unna "the human factor"...
    Satis Bona :-p

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Pb-82
    Vanskelig å komme unna "the human factor"...
    Aboslutt. Det er forresten et meget interessant felt som jeg har brukt en del tid på. Da et amerikansk marinefartøy skøyt ned et sivilt passasjerfly full av passasjerer så startet det amerikanske forsvaret også å fokusere en del på operativ psykologi der human factor er et viktig tema.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    Kan man realistisk distribuere et office-dokument med la oss si et par A4-sider tekst og bilder?
    Ja.

LFR: opp til 16 kbit/s - pakke og linjedata.
    - Kan ha tale og data samtidig.
    - Kan koble til ekstern PC.
    - Klient-server over TCP-IP mot sentral database er også mulig.
    Når det er sagt så er min personlige erfaring med dataoverføring lite og ingenting.

Mye rart som er mulig med systemet, er mulig for en MRR å snakke med en mobiltelefon for eksempel, men det krever litt kunnskap og stæsj.
    Vil ikke tale kvele dataoverføringen? Mente jeg hadde hørt at det var en av grunnene til at MRR er så uegnet til dataoverføring.

Båndbredden er jo også håpløst lav til noe fornuftig bruk. Under gode forhold vil man altså overføre ca 1kb/s, noe som vil si at et office dokument på 1 side uten bilder vil ta 15-20 sekunder å overføre. Bilder, selv med heftig komprimering, vil ta mye lengre tid, effektivt ubrukelig lang tid.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Siden det ble nevnt at radioene opprinnelig er fra 80-tallet, globalsecurity.org har lagt ut et dokument fra 1985 som omhandler den fremtidige SINCGARS-radioen, med fokus på jamming.

Jeg har bare erfaring fra ryggsekkradioen, og mine anklagepunkter var hovedsakelig desynkronisering, kort batterilevetid (under 15 min vinterstid med våre standardbatterier!), vekt og at ikke alle klarte å bruke den. At du må knotte litt (og noen mye) for å få radioen i fingrene gjorde at jeg var den eneste i patruljen som hadde kontroll på radioen. Men, hvis LFR gjør disse problemene mye mindre så er jo det bra.

Når dere snakker om LFR, mener dere da MH300 &/ MH500-settene? Hva er forskjellene på MH300 og MH500? Er MH500 softwarebasert? Mulighet for høyere hoppfrekvens?

Finnes det/ brukes det kryptodistribusjon over radio eller driver man fortsatt og herjer med FIDer? Hva med kopiering av nøkler og synkronisering fra radio til radio over kabel? Har en mistanke om at våre radioer hadde innebygget ganske mange begrensninger.

... Alltid sambandsmannen som blir frustrert over at alle andre ikke forstår ting som "den fordømte oppdateringstelleren." ...
    Manuell oppdatering av telleren hver midnatt. Gode minner.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    ... når noen luringer skal sende den STORE Powerpointbriefen sin over MRR sliter systemet.
    Gjerne med .bmp-filer og kanskje noen morsomme oppkvikkende videosnutter? ;)

Sitat Opprinnelig skrevet av Lasan
    Vil ikke tale kvele dataoverføringen? Mente jeg hadde hørt at det var en av grunnene til at MRR er så uegnet til dataoverføring.

Båndbredden er jo også håpløst lav til noe fornuftig bruk. Under gode forhold vil man altså overføre ca 1kb/s, noe som vil si at et office dokument på 1 side uten bilder vil ta 15-20 sekunder å overføre. Bilder, selv med heftig komprimering, vil ta mye lengre tid, effektivt ubrukelig lang tid.
    Til KO-bruk, prøver man ikke å unngå og bruke samme kanal til både tale og data?

MP300s datablad fra Kongsberg sier 16 kbps CVSD, and (option) 2.4 kbps MELP. Hvis man skal tro på wiki, som sier at den "ferskeste" MELP-standarden krever 0.6 kbps (tale), så virker det som at det er et potensialet til å frigjøre båndbredde, men dette er kanskje ikke mulig uten en hardware oppdatering. (Jeg ser en del problemer, og må vel ta en del forbehold rundt dette da.)
    DYT-DYYYYYT-DYT

AGR416
    Gjest

Synkronisering er også enklere her i forhold til MMR, det er bare å trykke enter-enter-enter-enter-enter til man får "synk ok" i displeyet, flotte greier.
    Endret i sitatet så det ble riktig samband.

Dette er grunnen til at mange får subnett på LFR. Man må sjekke at man har Nett-tid-svar-> nei, før man synker opp, bortsett fra lederstasjon. Ellers er jeg enig i at synking er enkelt.

Rekkevidde er vel brukbart, men istedet for at alle skal drive å stresse mye med sendeeffekt så må man huske på at man ofte kan utbedre dette mange mange ganger bedre ved justering/bytte av antenne kontra justering av sendeeffekt.
    Og her oppsummerer du egentlig hele sambandstjenesten. Det er ikke ustyret som er begrensningen, men brukeren.

Jeg, og min avdeling, har hatt rekkevidde på godt over mila med LFR med rett antenne. Uten å gå i videre detalj. Forøvrig lenger med MRR. Kun statisk selvfølgelig.

Plassering av samband og antenne har alt å si, mye mer enn sendeeffekt.

Jeg kunne tenkt meg egne dedikerte knapper for volum på enheten selv om man har volumbryter når man har koblet til apeøret.
    Kalles KTS ;-) Neida, men er ikke så vanskelig å justere volum på LFR, bare å trykke på 7'er og pil opp eller ned alt ettersom og deretter enter.

Enig i at den er grei som internsamband, og spør du meg så er det egentlig kun det den duger til.
    Skaff deg en skikkelig antenne. ;-)

Og gutter, det heter forbindelse, ikke kontakt når vi snakker om samband. ;-)

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    139 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Jeg, og min avdeling, har hatt rekkevidde på godt over mila med LFR med rett antenne. Uten å gå i videre detalj. Forøvrig lenger med MRR. Kun statisk selvfølgelig.
    Interessert... ;-)
    Lå selv i knepppers på CR10 og hatet på gutta som ikke kunne forstå hvordan de kunne nå frem til oss, men vi ikke kunne nå dem. Skal nevnes at de hadde kjøretøysmontert samband med forsterker og kjøretøysantenne (om jeg ikke husker helt feil), mens vi lå med MRR og stangantenne og kjørte på med 5W. Mener vi var noe over 8 km fra hverandre. De hadde for øvrig 77, så MTF utgikk.

Ang. dette med båndbredde og overføring av filer og den slags moro: Drev og sendte en del tekstmeldinger med MRR på nevnte vinterøvelse (observasjonsrapporter på gule Hercules og sånn - viser hvor viktig det er at gutta kan kjenningstjenesten sin og kun rapporterer det de faktisk ser!). Flere av disse nådde aldri frem. Mistenker at dette skyldtes at en troppssjef brukte samme nettet til å drive tilbakelesning av ordreformuleringen sin/backbrief samtidig som jeg prøvde å sende.

...sleit med å oppnå kontakt med nabotroppen.
    Bare å komme seg på passelig hold og avfyre noen skudd i deres retning, så burde ting gå av seg selv derfra... ;-)

TAKK!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Finnes det/ brukes det kryptodistribusjon over radio eller driver man fortsatt og herjer med FIDer?
    FID sist jeg brukte MRR-en i hvert fall.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

...sleit med å oppnå kontakt med nabotroppen.
    Bare å komme seg på passelig hold og avfyre noen skudd i deres retning, så burde ting gå av seg selv derfra... ;-)

TAKK!
    Hehe, jo takk for den, heter selvfølgelig forbindelse. Har også vært flink til å bruke "kontakt" tidligere i felten med påfølgemde mumling og kommentarer.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Det er vel neppe i handelen andre systemer som har mer moderne teknologi og som er problemfrie? Den nye amerikanske JTRS skal jo ha store problemer.

MRR er temmelig symptomatisk for hvordan Forsvaret historisk har drevet store våpensystemer: Målet er gjerne todelt (slik er det nok for de fleste/alle land), man skal få gode systemer til sitt lands forsvar, og man skal støtte utbygging og kompetanseheving i eget lands industri. Dermed får man et meget tett samarbeid mellom Forsvaret (FFI og det som i dag er FLO, tidligere Forsyningskommandoene) og industrien. Forsvarsmateriell er en av de få mulighetene et land i dag har til å subsidiere egen industri, og det brukes overalt (sannsynligvis mer i USA enn i noe annet land, faktisk).

Det var så tidlig som 1981/1982 FFI startet prosjektet KOBRA, "Kommunikasjon for Brigadens Avdelingsluftvern". Dette fordi man så at behovet for samband i NALLADS, å knytte sammen radarer, rakettutskytningsenheter og ledelseselmenter i et mobilt miljø på en slik måte at NALLADS kunne utnyttes optimalt ville kreve langt mer avansert sambandsteknologi enn noe siom fantes på markedet da. Man gikk da inn for å utvikle dette i Norge. I dette prosjektet som varte til 1985 lå faktisk "lille Norge" langt foran noe som på den tiden fantes i f.eks. USA. Her hadde man industrisamarbeid med Ericsson og med Alcatel (i dag Thales). Det var dette som utviklet seg videre til MRR, gjennom arbeid ved FFI og HFK og ved utviklingskontrakt med det som den gangen het NFT Ericsson, senere Kongsberg Ericsson Defence Communications (et selskap eid 50% av KDA og 50% av Ericsson, for vel 10 år siden kjøpte Kongsberg ut Ericsson, og det er nå en avdeling av KDA), med samarbeid med Alcatel. Utviklingskontrakten var til 1992, og i 1993 vedtok Stortinget innkjøp.

Så gikk årene, og endelig levering kom mange år senere enn opprinnelig planlagt. Volumet ble også mye lavere enn planlagt, da Hæren etter hvert var bitteliten i forhold til den mobhæren man planla innkjøp til i 1993. Prosjektet har kostet 2,3 milliarder kroner, jeg er ikke sikker på hvor mange som er levert, tror det er ca. 7000. Hvis man tar totalprisen og deler på antallet som er levert, er nok pris pr. sett ikke helt liten (330.000 kroner hvis det er 7000 som er levert!). Noen stor eksport-suksess har ikke MRR vært, Ungarn har kjøpt den.

Nå er ikke dette noe unikt, MRR var faktisk første radio i verden som hadde alle de teknologiene den har. Den britiske Bowman har vært gjennom akkurat det samme, enorm forsinkelse og fordyring i prosjektet (og da soldatene fikk de første radioene ut i avdeling ble det hetende at Bowman var fokortelse for "Better off with map and Nokia"). JTRS, som er nyere teknologi, er vel til en viss grad i samme problemer.

Forsvaret har også tidligere argumentert med at det er svært viktig å holde en kompetent og avansert norsk forsvarsindustri i live. Forsvarssjef Sverre Hamre brukte det i sin tid som argument for Forsvaret og KDA sammen skulle utvikle Penguin til å bli flybåren (Penguin Mk. 3) for bruk fra F-16, til en meget stor utgift, mens Luftforsvaret selv ønsket å kjøpe amerikanske Harpoon "off the shelf", som de mente uansett ville være et bedre sjømålsvåpen for F-16. Norge er også det eneste landet som har anvendt Penguin Mk. 3, de ble operative i 1989 og ble utfaset i 2004.

Når det gjelder rekkevidde på LFR skyldes de begrensningene mange finner, som AGR416 sier, antennen sett i sammenheng med frekvensen man bruker. Man valgte tidlig å bruke det lave VHF-båndet 30-88 MHz. Dels for (ved å bruke analog mode) kunne være kompatible med gamle radioer som AN/PRC-77 og radioer i AN/VRC-12 serien, og dels fordi rekkevidden er lengre enn ved høyere frekvenser, hvis man har riktig tilpasset antenne. De forholdsvis lave frekvensene gjør at den ideelle antennen skal være temmelig lang. For en vanlig rundstrålende vertikal piskantenne, dvs. en dipol som er foret i den ene enden og bruker jordplanet som "speil" (slik at utstålingen blir lik utstrålingen fra en dobbelt så lang antenne som hadde stukket like langt ned i bakken), skal i prinsippet ideelt ha en lengde lik 1/4 bølgelengde. Og bølgelengden er jo (målt i meter) 300/f der f er frekvensen målt i MHz (dvs. bølgelengden er lyshastigheten delt på frekvensen). Så på 30 MHz er "idealantennen" 2,5 m høy, på 88 MHz 85 cm. Dette kan være greit på en MRR, men ikke på en LFR. Nå er det tilpasninger til dette med elektronisk tuning etc., men hovedsaken kommer man ikke bort fra, man skulle egentlig hatt en lengre antenne for å funke bra (og tilpasset frekvensen). Er man stasjonær er det jo mye man kan gjøre med andre antenner (lengre antenner, jordplanantenner med kunstig jordplan, retningsdirektivite antenner etc). Men et par tips er viktige: Hold antennen vertikal. Man skal faktisk bare noen få grader ut fra vertikalen før rekkevidden blir vesentlig redusert. Og har man mulighet til det fungerer antennen mye bedre (dvs. speileffekten fra jordplanet blir mye bedre) hvis radioen er jordet i bakken (med f.eks. litt feltkabel) og man har godt ledende grunn under seg.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Enig med hvlt, men et par tilføyelser:

Man kan også oppnå gode resultater når bruker andre multipler av bølgelengden som utgangspunkt for antennelengde. Dvs ikke bare 1/4, men 1/8, 1/16 osv. Det kan gjøre antennelengden ganske kort.

Rundstråleantenner må være så vertikale som mulig, ja, men dersom man ikke er ledestasjon i et nett, og kun har behov for å snakke med et ko som er i en kjent retning, er retningsbestemte antenner mer effektive. Det finnes veldig mange lure knep for å få antenneloben så smal og direktiv som mulig - det enkleste er kanskje å bruke en lang (helbølge) trådantenne som strekkes i den retning man ønsker samband.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Her har selvfølgelig oppklaringsmannen med sin NO/PRC-111 HF-radio virkelig praktisk kunnskap om antenneteori. Det jeg skrev var temmelig forenklet. Jeg lette og fant et lite kompendium (lenke) om antenneteori. Det er pensum til kurset ELE203 "Mobil kommunikasjon" ved Universitetet i Agder. Pisk-antenner er omtalt som Marconi-antenner fra side 9. Med VHF-radio er poenget gjerne at jordbølgen (signalet som holder seg nær bakken) skal være størst mulig, og da er antennelengde 5/8 av bølgelengden faktisk det beste. Med HF-radio kan man oppnå forbindelse over meget lange avstander (rundt hele jorda) ved refleksjon av bølgene fra ledende lag i jordas øverste atmosfære (ionosfæren), og da bør man sende mest mulig av signalet oppover (himmelbølge) hvis man skal utnytte dette. En hel bølgelengdes lengde er da ideelt, men 3/4 bølgelengde er også bra (dette gjelder hele veien vertikale rundstrålende antenner).

Jeg regner med at LFR-antennen har det som omtales på side 11, loading coil, men det blir allikevel ikke like bra som ved lengre antenne som er tilpasset bølgelengden. Og som Rittmester skriver, skal man ha forbindelse i en retning, vinner man svært mye rekkevidde ved å benytte en direktiv antenne.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Her (lenke) er FFIs historiehefte om bl.a. utviklingen av NO/PRC-111 og forarbeidene til MRR.

AGR416
    Gjest

Funker fint å bare jorde LFR til sin egen stridsvest også. Gir en betydelig effekt mtp rekkevidde og dekning på sambandet. Prøvd og funnet i orden ;-)

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Er ikke det litt uheldig med tanke paa straaling?

Husker ikke helt, men mener vi ble hudflettet av TMBN for aa gjoere slikt under CR10.
    Er ikke radioninja av yrke, saa ikke kjeft hvis jeg tar feil.
    Praege!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av RogerW

Husker ikke helt, men mener vi ble hudflettet av TMBN for aa gjoere slikt under CR10.
    Om TMBN hadde brukt mindre energi på å hudflette deg pga stråling og mer energi på basesikring så hadde dem kanskje unngått at jeg var med på å rævkjøre stillingen deres midt på natten.

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av RogerW

Nå er det ikke fullt så mye futt i en LFR da, så tror nok ikke det er noe issue.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    139 innlegg

Noen her som er HI "hjemmesnekrede" antenner av feltkabel?
    Har vært borti jording til kjt, gjerder, til bakken via samekniv, samt bruk av kråkefot og alt det vanlige, men begynner å bli noe rusten på sambandstriksene med tiden. Det siste året og vel så det har jeg kun brukt utleverte antenner til MRR og 77, og de siste månedene har jeg kun brukt Icom. Har prøvd å lese meg opp litt på antenneteori, men blir ikke så fryktelig mye klokere. Noen som har en kjapp ABC på snekring av - primært retningsvirkende - antenner med feltkabel? Kjekt å friske opp i kunnskapene fra tid til annen...

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Det er flere tråder om temaet - her er den jeg fant i farten:
    viewtopic.php?f=54&t=2532&hilit=b%C3%B8lgelengde

Det er vel ikke noen prinsipiell forskjell på om du bruker feltkabel eller andre ledere.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    139 innlegg

Hvordan klarte jeg å ikke finne den?! Mange takk, straffepush iverksatt.

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •