Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 100

Tråd: Civilization

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Civilization

Nå er nummer fem i Civilization-serien snart ute (dersom man ikke regner med avarter som SMAC og CTD)...

Jeg må innrømme at jeg har spilt dette spillet helt siden Civ I kom ut i 1991 (hjelp! er det så lenge siden?) Til tross for helt råtten grafikk var det fascinerende, og jeg ble fenget av magien i å utforske det ukjente, og bygge opp sivilisasjonen min.

Noe av det nye i Civ V er at man ikke lenger kan ha mer enn én enhet i en hex (hex'er erstatter ruter). Det tror jeg medfører en svært interessant endring i taktikk - du kan ikke lenger ha en haug med enheter i en by, og forsvare deg mot alt som kommer. Du må faktisk disponere styrkene dine ute i lendet, og gruppere enheter med avstandvåpen bak nærkampenheter for å gi dem støtte. Kan bli interessant.

Spillet skal komme til Norge 24 september.

http://www.civilization5.com/
    http://www.shacknews.com/onearticle.x/65017

Sist endret av Rittmester; 13-05-16 kl 07:45 Begrunnelse: Oppdaterte trådtittel og bilde
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Re: Civilization V

Som helt fersk PiP så er det en viss fare for at dette kan stjele en del av tiden jeg skal bruke til husarbeid og lignende mens poden er i barnehagen.. Denne serien har jeg brukt utrolig med tid på.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Har en mistanke om hva høstmørket bringer med seg, ja. Derfor viktig å få unna alt av prosjekter i heimen nå...
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Hepp!
    Civ V skal kjøpes ja..
    Spilte Civ I til Civ II kom og har spilt den av og på siden. Har ikke vært innom de an dre utgavene, så jeg gleder meg vilt..
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Hm, spørs om dette ikke kan bli en verdig arvtager etter CivIII. Likte ikke IV.

Og likte ikke de grusomt lange periodene når en gauk prøvde å drepe en av stridstanksene mine med 32 spearmen...
    Would you, Quintus? Would I?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Jeg klarte ikke å holde meg lenger, og bestilte det fra Amazon.co.uk for £21 (+ frakt, men jeg bestilte en del bøker også, så fraktandelen blir ikke så stor). Det skulle bli ca 205 kroner, sammenliknet med antatt salgspris i norske butikker på minst 4-500. Jeg vet ikke hva prisen blir på Steam, men det kommer også der.

Kavaleriet angriper.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Oh, sattan..
    Ser jeg kommer til å bruke en del tid på å sette meg inn i funksjonaliteten her ja..
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

*sikle*

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

£21 var billig ja. Selges på Steam for 49.99€....

Kjenner jeg gleder meg litt nå ja, har tilbrakt alt for mange timer med forgjengerne, særlig Civ2, som er mitt favorittspill gjennom tidene!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Tre uker av mitt liv forduftet under studiene på grunn av det digitale cracket der. Jeg gikk solid ned i vekt fordi jeg kun spiste en baguett og en halv grillkylling om dagen, og det morsomme er at flere av disse dagsdosene ble kjøpt inn av de jeg bodde med, så jeg skulle slippe å forlate pcen. :(

Jeg våger å skrive dette av den grunn at jeg vet at så mange andre har vært i samme uføret at jeg ikke risikerer å gi bort min identitet ved å fortelle.

Får se om jeg våger meg på å kjøpe femmeren med det første, ville vært kinkig å bli single igjen akkurat nå.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Hehe, hadde en periode som student hvor det gikk i bestillinger fra tidenes delivery-sted: Blue Jeans Pizza og spilling jeg også. Ikke kun Civ, men også¨Diablo II og Close Combat, men desverre gikk jeg opp denne tiden. Calzone med kylling og parmesan var ikke like magert. :) Legg til at jeg gikk fra 6 til 1 trening i uken den tiden så var det uungåelig. Dette spillet skal jeg ha, må bare kjøpe pc først.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Bare nevner det:
    Prepare For Life Take-Over

The Civ series has a reputation for taking over people's free time. It deserves it. Civ V is no less engrossing than its predecessors, no less tempting to keep playing, distractions be damned. I've played 400 turns as the Arabs, reached the year 1980 and can still do so much more. I want to do more. And I want to start a new empire. The new Civilization is more pleasurable to look at than its predecessors, more streamlined to play, more complex in its combat and, best of all, more twisting in its telling.
    Hentet fra anmeldelse: http://kotaku.com/5602257/400-turns-of-civilization-v

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Bare en uke igjen...

Det har kommet masse anmeldelser, de fleste svært positive, etter at pressen har fått tilgang til spillet. En av de nyttigste sidene jeg har kommet over er her: http://well-of-souls.com/civ/index.html . Det er en kar som har samlet sammen alt av informasjon som har kommet hittil, og lagd en bra oversikt. Det blir nesten som en brukerhåndbok, selv om det er noen huller.

De største forandringene ser ut til å være innenfor kamp, og jeg synes mye ser bra ut:
    - Kun en enhet pr hex gjør at man må tenke mer realistisk og militært når det gjelder å manøvrere og posisjonere seg
    - Noen enheter kan skyte på avstand, slik at man kan få dybde i grupperingene
    - Enheter som taper dør ikke nødvendigvis, men blir skadet

Når det gjelder resten av spillet er det mye som ligner på Civ IV, men et par viktige forskjeller er:
    - 'City states', sivilisasjoner med kun én by (en av dem er Oslo, faktisk) som man kan samarbeide med eller erobre
    - Man kan velge (nesten) fritt blant mange politiske retninger
    - En bys kulturradius/grense utvides en hex av gangen, til en radius av 3, mot 2 i Civ IV

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

For dem som ikke klarer å vente er hele brukermanualen lagt ut her:

downloads.2kgames.com/civ5/site13/commu ... h_v1.0.pdf

Hint - som jeg nettopp ble klar over - mouseover bildene i pdf'en, og de blir større.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6

Forhåndsnedlasta via steam nå. Den 24. skal jeg barrikadere døren..
    Praege!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

*sjekke MinTid-regnskapet* Fanken. Bare 18 timer plusstid og null mer ferie.

Mon tro hvor mange sykedager jeg kan ta før sjefen blir mistenksom...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Bestilt!
    Gleder seg...
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=10027434

(VG Nett) Glem søvn, glem mat, glem jobb, glem skole. Det blir ikke stort mer avhengighetsskapende enn det turbaserte strategispillet «Civilization V».

Jeg har ved et par anledninger tatt meg i å lure på hvordan det er å være en røyker, hvordan det er å være så avhengig av noe at man ikke klarer å slutte, selv om man prøver innbitt. Men etter noen ti-talls timer med «Civilization V» tror jeg at jeg begynner å skjønne det.

For akkurat som røykere vet de lyver når de sier at «jeg skal bare ta en røyk til, så skal jeg slutte», må jeg innerst inne erkjenne selvbedraget når jeg forteller meg selv at «jeg skal bare spille én runde til, så skal jeg avslutte».
    Sattan jeg gleder meg!!
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Da var Deluxe Edition satt på nedlasting fra Steam for min del også. Gleder meg!

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Er vistnok kommet en demo på steam nå, så løp å last ned. Spillet er vist sluppet i usa, så det er sikkert ikke lenge før man får det tilgjengelig i kjent fiskebukt, da blir det fisking!

http://gamer.no/artikler/71348/demo-civilization-v/

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Slippes vel i dag, gjør den ikke?
    Aiaiai!
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

O'Lykke!!!!!
    Se hva som lå i postkassen min i dag!!

Nå må jeg "bare" skaffe meg ny laptop... Eller mer RAM..
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6

Steam er gode greier, og vi er allerede i gang ;)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6

Må si jeg liker hva jeg ser så langt.
    Praege!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Oj....
    Her var det mye nytt ja...
    Tror nok det blir en del "småspill" for å bli kjent gitt.
    Hvor mange her er i gang med å spille?
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Jeg så lyst på livet onsdag, da jeg fikk en melding fra Amazon om at min pakke med Civ 5 var 'dispatched'. "Kanskje får man den til helgen?" tenkte jeg, naivt. Så gikk jeg inn i en dyp og langvarig depresjon da jeg leste videre: "Dispatched via Royal Mail (estimated arrival date: October 11, 2010)." WTF!!!??? Jeg velger å tro at de bedriver en grusom spøk, og at dette bare er for å teste min psykiske stabilitet. Selv ikke om en Amazon-ansatt tar pakken under armen og går til Oslo vil han klare å bruke så lang tid.

Bortsett fra det har jeg spilt demoen tre ganger, og det ser bra ut så langt, selv om den tvinger meg til å avbryte etter 100 runder, og valgmulighetene er sterkt begrensede. Kommer tilbake med mer dersom jeg en gang i tiden får the real thing.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Jeg så lyst på livet onsdag, da jeg fikk en melding fra Amazon om at min pakke med Civ 5 var 'dispatched'. "Kanskje får man den til helgen?" tenkte jeg, naivt. Så gikk jeg inn i en dyp og langvarig depresjon da jeg leste videre: "Dispatched via Royal Mail (estimated arrival date: October 11, 2010)." WTF!!!??? Jeg velger å tro at de bedriver en grusom spøk, og at dette bare er for å teste min psykiske stabilitet. Selv ikke om en Amazon-ansatt tar pakken under armen og går til Oslo vil han klare å bruke så lang tid.

Bortsett fra det har jeg spilt demoen tre ganger, og det ser bra ut så langt, selv om den tvinger meg til å avbryte etter 100 runder, og valgmulighetene er sterkt begrensede. Kommer tilbake med mer dersom jeg en gang i tiden får the real thing.
    Hvor mye betaler du for pakken din?
    Jeg bestilte min på cdon.no den 21., den 24. lå den i postkassen min til den nette sum av 350'ish kroner...
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Det er nok ulempen med å spare penger. Betalte 21£, bare drøyt 200 kr, men må altså vente til jeg blir gammel og grå før jeg får pakken.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Den finnes også i visse bukter som man kan fiske fra, hvis man har hilst på Tor Rent før da.
    Anbefales fram til man får spillet i handa.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Jeg er av den lovlydige typen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6

Du bryter jo teknisk sett ikke loven da, i og med at du allerede har kjøpt spillet vil jeg tro...
    Praege!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Oj..
    Kanskje sove litt..
    Etter noen tusen år og mye læring og leking er det vel på tide nå.
    Bumpibump TM

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Klassisk spill-øyeblikk. Etter utallige "bare en runde fil" så er plutselig solen på vei opp. :)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Jaggu.. ;)
    Men artig da..
    Bumpibump TM

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Fnis. Didn't see that coming. Har en kompis på jobb som skaffet seg civ5 på fredag og, spent på å se oppsynet på jobb i morgen.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Med fare for å gi deg falske forhåpninger, så overdriver Amazon den forventede leveringstiden ved alle mine bestillinger hver gang. Jeg tror det er taktikk for å alltid kunne levere innenfor sin oppgitte tidsfrist noe som for min del innebefatter at det ofte kommer i overkant av én uke for tidlig. Dette gjelder kanskje spesielt et lite kolli som bli droppet rett i postkassa.

Enda ikke fått noe?
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Noen som har testet multiplayer?
    Skulle vi testet et spill?
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Mon tro om ikke noe har gått galt....
    Sitter med en save-fil på 134 GB! Og får ikke startet Civ igjen.. Riktig nok hadde jeg et gigantisk stort rike og vannvittig mye gull, men 134GB da gitt!
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Gudenes straffedom, tenker jeg vi sier.

Er det noen av milforums lesere som tilfeldigvis er på biltur i Nord-Tyskland, eller muligens sør i Danmark nå om dagen? Et sted i området der vil dere se en gammel mann med frakk, sittende på sykkel uten gir, som tråkker sakte nordover i motvind, avbrutt av hyppige pauser på lokale vertshus.

Foran på sykkelstyret har han en kurv. I kurven ligger det en pakke merket 'Rittmester'. Inni pakken ligger mitt eksemplar av Civ V.

Kan dere være så vennlig å gi mannen et par rapp fra meg, ta pakken, sette dere inn i bilen, og kjøre den til Oslo?

Takk.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall
    Noen som har testet multiplayer?
    Skulle vi testet et spill?
    Multiplayer er gøy. Raging Barbarians anbefales ikke.

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •