milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 184
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Jeg personlig bruker ikke vertikalgrep, men holder venstre arm så langt fremme på forskjeftet som mulig, som vist på bildet på forrige side. Jeg griper over og rundt forskjeftet med venstre håmd, for å få mer kontroll - så nært kjernelinjen som mulig. I tillegg har jeg kolben trukket helt ut for å dominere mest mulig av hele våpenet.

Teknikken kan sees på dette klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=ssROYHaVeDU

Der skyter jeg en Bill Drill, på 1.52 sekunder.

Avstand: 7 meter
    Antall skudd: 6 patroner
    Krav til treff: Innenfor 9'er ringen
    Krav til tid:
    -Under 3 sekunder er GOD skyting
    -Under 2.5 sekunder er MEGET GOD skyting
    -Under 2 sekunder er SÆRDELES GOD skyting

Det er en god drill for å teste rekylopptak.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    23 innlegg
    Ville du brukt brukt Magpul sin AFG dersom FLO tillot det?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Nei.

Det er ok, men man trenger ikke noe. Jeg har en hand stop, bare for referanse.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    AGR416 nå har ikke jeg noe personlig erfaring med "din" måte å holde våpenet på men lest og sett litt av det så forstår verdien av det, men hvordan føler du at du får utbytte av hand stop? gir det stor effekt? eller bare "det lille ekstra"?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Gir nok ikke så mye effekt, bruker det mest som en fast referanse til hvor hånda mi skal være.

Trenger det ikke.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    En PC styrt timer, med mål i forskjellige konfigurasjoner, for de som ønsker å tørrtrene:

http://www.predatortactical.com/uplo...ider082504.swf

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4 Korporal (T60) SPONSOR

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    178 innlegg
    Liker godt de to nissene i bakgrunnen med fingeren på avtrekkeren.
    Dona Ferrea

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    SGM (Ret.) John McPhee, aka 'Shrek' fra boken Killing Bin Laden, snakker om pistolgrep:

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=6ObK_Y78H9Y

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Siste jeg var ute og skjøt, den flerskudd vs. enkeltskudd testen, så skjøt jeg også noen runder samlingsskyting på 100 meter for å se hvordan børsa gikk.

Skutt fra liggende med støtte, Aimpoint CompM4 og 3X forstørrer:

Skive 1:

Skive 2:

Skive 3:

Skive 4:

Disse fire samlingene var det siste jeg gjorde på skytebanen, og da jeg kom hjem merket jeg at forskjeftet var løst, i det jeg skulle begynne på vedlikeholdet. Jeg har skutt over 10k skudd med rifla.

-------

Var på skytebanen i dag, for å skyte noen flere samlinger for å sjekke om jeg klarte å skyte bedre enn sist. Det var litt ugunstig vær for å drive med presisjonsskyting, men klarte å presse inn fire runder på 100 meter før været ble helt crap.

Resultatene fra forrige runde viste seg å være et resultat av at jeg skjøt dårlig rett og slett. Var litt usikker på om løpet var litt slitt pga miljøammo.

Samlingene jeg skjøt forrige gang var i fullt kit, i dag skjøt jeg uten kit. Jeg brukte derimot ikke 3x forstørrer i dag, og presterte bedre.

Skive 1:

Skive 2:

Skive 3:

Skive 4:

Serien på skive 3 skjøt jeg litt raskt, fordi jeg hadde veldig god sikteretur etter hvert skudd. Ligger litt høyt pga innskytingen, men føler at jeg ligger litt vel høyt, så skal sjekke ut dette. Må punche noen tall.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Brukte du vanlig støtte på den siste runden også?

Lurer også på en ting ang. den nye versjonen av HK416. Vi har fått den nå, og våpenteknikeren snakket om at løpet var endret (antall vridninger i løpet eller noe sånn). Hvor mye har dette å si for prestisjonen egentlig?
    Var forresten litt uvant avtrekk på det nye våpenet, men det er jo forståelig mtp. at det er skiftet ut.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Vanlig støtte ja.

Hvis du på mandag kan høre hva den nye riflestigningen er, og antall riller, så kan jeg svare da. Litt vanskelig å svare på bakgrunn av "antall vridninger i løpet eller noe sånn".

Sånn grunnleggende sett, så har ikke antallet riller/spor i løpet noe å si så lenge forholdet mellom spor og løpsoverflate er nogenlunde likt. Riflestigning derimot vil kunne påvirke presisjon hvis man endrer prosjektilvekt.

Kort fortalt så må tunge prosjektiler ha en rask riflestigning for å bli tilstrekkelig stabilisert i løpet. Jeg skriver tunge, men i realiteten er lengde det som er avgjørende. NM255, som vi bruker i HK416 nå, veier 4 gram/62 grains. HK416 har en riflestigning på 1:7, altså en komplett rotasjon på 7 tommer. Det er mer enn rask nok riflestigning for å stabilisere NM255, man kunne klart seg med 1:9.

Derimot er sporlysammunisjon litt lenger enn NM255, og krever derfor en raskere riflestigning for å bli stabilisert. Det er grunnen til at 1:7 er "standard" i militære 5.56 våpen.

Tunge/lange prosjektiler som skytes med våpen som har treg riflestigning vil være særdeles upresise. En M855 (62 grain) skutt gjennom en M16A1 med en riflestigning på 1:12 vil kun være treffsikker ut til ca 100 meter.

Hele dette hopprennet startet med innføringen av Minimi på slutten av 70-tallet, hvor FN herstal hadde utviklet M855 og M856 (sporlys) til bruk i det våpenet. US Army holdt på med å utbedre M16A1 til M16A2, og for å gjøre logistikken enklere så ble 1:7 brukt som riflestigning i det våpenet også, slik at begge våpen var optimalisert for samme ammunisjonstype.

Dere skal for øvrig ha samme avtrekk som på den gamle versjonen som har blitt modifisert iht MTOen. Hva var annerledes?

OR-4 Korporal (T60) SPONSOR

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    178 innlegg
    Navn:		donot.jpg
Visninger:	153
Størrelse:	74,3 KB
    Dona Ferrea

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    999 innlegg
    Casual friday i Syria?
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Like a boss )

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Var og skjøt litt i dag...dvs jeg var HI for noen andre på skytebanen, men klemte inn noen skudd og demoer her og der.

Skjøt en runde VTAC Half & Half, samt en El Prez fra 7 meter. På den siste har drømmen alltid vært å klemme seg under 8 sek. I dag gikk det. Ingen videoer, kun bilder av skivene samt tider:

VTAC Half and Half:

20 meter: 6.20, første skudd på 1.10
    10 meter: 4.10, første skudd på 1.13
    5 meter: 2.24, første skudd på 0.73, andres skudd på 0.91

Treffbilde:

El Prez:

Venstre mål

Midtre mål:

Høyre mål:

Total tid var 7.25 sekunder, magasinbyttet gjennomført på 1.93 sek

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Skjøt en Zig Zag-aktig drill for litt siden:

http://youtu.be/PgFoxiZ2WWg

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    En Bill Drill og El Presidente som jeg skjøt i helgen:

Bill Drill:
    http://www.youtube.com/watch?v=WGP1t-qn6po

El Pres:
    http://www.youtube.com/watch?v=j7V0LEjTIX8

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Observasjon etter skyting, eller "scan and assess" som det heter på nynorsk;

Overdrevent fokus eller er det nødvendig å utføre?

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Observasjon etter skyting, eller "scan and assess" som det heter på nynorsk;

Overdrevent fokus eller er det nødvendig å utføre?
    Helt klart nødvendig. I mitt hode så er en "scan and assess" til for å bekrefte eller justere den situasjonsforståelsen man har, uavhengig av om det er skyting, nærkamp eller stridsmessig forflytning.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Hvordan gjennomfører du en "scan and assess"? En rask kikk på det du har skutt og så en rask kikk til begge sider? Eller en mer komplisert affære som også inkluderer en 180 eller 360 graders scan?
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    For min del så er det: rett frem (langt, kort, langt), høyre, venstre, høyre, rett frem. i sidene så ser jeg ut parralelt med overkroppen, slik at det totalt sett blir en 180 graders scan i frontretningen.

Hvorfor jeg har fått vane med h/v/h tror jeg er noe som henger igjen fra trafikksikkerhetsgreiene på skolen, er jo strengt tatt unødvendig i en scan and assess, men men, sånn er det bare blitt.
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 281606A Apr 13 kl

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg
    Må du vite om du har bekjempet målet ditt? Må du vite om det finnes flere mål? Må du vite hvor andre egne er og dems status? Nei, men jaggu så mye det hjelper..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Tror du at du hadde klart å gjennomføre den drillen med en puls på 190 og mye ståk og bråk rundt deg? Det jeg prøver å si er; er ikke drillen litt for komplisert om noe virkelig skulle skje? Hadde du klart å utføre noe mer komplisert enn et blikk på han du har skutt og derefter et blikk til høyre og venstre?

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Hadde du klart å utføre noe mer komplisert enn et blikk på han du har skutt og derefter et blikk til høyre og venstre?
    Det enkle vil stort sett alltid være det beste, det er jeg helt enig i. Og som mye annet så må også en "scan and assess" drilles for å sitte under press.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Det å også på skytebanen drille inn observasjon etter skyting er vel ganske opplagt god trening. Jeg har vel lært, også skyteteknisk, å holde siktebildet "ettersikting" og gjennom det observere, så videre bilde gjennom å la blikket gå. Ikke nødvendigvis noe voldsom snuing på hodet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Altfor mange gjør for mye ut av den der sveipen uten å faktisk gjøre noe, les bruke øynene og se, IMHO.
    Jeg skal være helt enig og si at det er helt kritisk å ha kontroll på målet sitt og eventuelt nye mål rundt, men det blir IMHO for gimmicky og omstendelig med den her "prosessen" som noen terper på at skal gjøres - altså å kante våpenet 90 grader til siden og så sveipe rolig fra side til side før en kan føre våpenet sitt ned. Min påstand er at en for en hel del folk er dette kun en innlært bevegelse som går på automatikk etter hver skuddserie før en senker våpenet (og som det ikke er noe selvfølge at blir gjort automatisk på skyting utover en steril 30m bane), og at en for denne hele delen med folk sikkert kunne ha plassert en rødmalt elefant med FI påmalt fem meter framfor dem uten at dem hadde sett denne. Det en faktisk lærer å ha kontroll på omgivelsene og eventuelle nye mål av er å faktisk ha et fornuftig og oppdukkende målspill, og ikke fem grønne pappskiver plassert på linje som skytteren allerede vet at er der.

For SIBO, eller hva nå årets navn på denne typen tjeneste er, sin del så stiller ting seg dog annerledes slik jeg ser det.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    Jeg var på samme taktiske skytekurs som pioff for noen år siden, og det så litt kunstig ut når alle nærmest mekanisk vred hodet til høyre og venstre etter hvert skudd/dobbeltskudd. Likevel skjønner jeg godt poenget - det er veldig lett å låse fokus på det primære målet, og ikke se de andre som dukker opp i kanten av synsfeltet. Enig med pioff at dette må gjøres så enkelt som mulig i strid, se raskt til begge sider for å oppdage nye trusler, og så rett frem igjen, eventuelt føre våpenet mot ny trussel.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Nå glir vi jo fort over nærstrid med eller uten automat etc, men jeg ble lært å la våpenet følge blikket når mulig (avhengig av dekningen) med blikket like over siktene.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Jeg har prøvd å finne en video som illustrerer det jeg mener.

Jeg sier ikke at man skal unnlate å verifisere at målet er nede, eller at man ikke skal ha SA på egne, eller at man ikke skal prøve å lokalisere nye trusler, lete etter dekning/skiftestilling samt bryte tunnelsyn.

Jeg mener dog at det må være et resultat av stridsteknikk-trening, ikke skytetrening. Ved at man innarbeider et mønster man utfører etter hver serie man skyter, så er min påstand at man stort sett bare gjennomfører bevegelsen uten å få med seg noe.

Jeg gjennomfører aldri scan and assess når jeg skyter driller, fordi jeg gjør de tingene uansett når jeg jobber i lagsrammen. Å ha kontroll på egne, lokalisere fi, vurdere lendet....det er en kontinuerlig prosess. Sånn man ser på alle skytevideoene blir for meg kunstig, i tillegg til at man ikke måler hvorvidt skytteren får med seg noe. Den beste måten å faktisk trene dette på er å ha mekanisk styrte eller elektronisk styrte mål som dukker under drillen som må lokaliseres og bekjempes. Ideelt sett så skjer dette som del av scenario, ikke når man trener skyteteknikk.

Mye av det man ser på Magpul sine DVD'er osv er myntet på skyttere som er alene, stort sett, og da kan det nok være lurt å trene på dette. Men det må altså produsere noe, samt måles. En ting som blir gjort er at man som instruktør holder opp fingre, fargede ark etc, så spør man skytteren etterpå hvor mange fingre som ble holdt opp, eller hvilke farge arket hadde.

I SIBO så er sveip av egen sektor en del av romentringsdrillen; sveipe horisontalt først, deretter tak/opp, så gulv. Stiller seg litt annerledes i SIBO.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Fra mine kursnotater fra ovenfornevnte kurs finner jeg:

Etter å ha skutt mot en person så gå gjennom følgende "sjekkliste":

1. Is he hit?
    2. Is he down?
    3. Is he out?
    4. Does he have friends?

Det kan være greit å sette ord på hvorfor man gjør det.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Den Store Skyteteknikk Tråden

Har du gjort jobben din på 1-3, burde 4 være "Did he have friends?"...

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Har du gjort jobben din på 1-3, burde 4 være "Did he have friends?"...
    Du har nok rett, men noe så politisk ukorrekt da. Det var jo tross alt et familievennlig kurs.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    I den grad to i kroppen og en i hodet er familievennlig, ja.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Du har tydeligvis glemt drillen vi øvde på som gikk ut på å ta ut noen som hadde tatt en av dine nærmeste som gissel - familevennlig.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Den Store Skyteteknikk Tråden

Den, ja. Jeg mener det var snakk om et betydelig ildvolum dersom gisselet var svigermor, men jeg kan huske feil.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Nei, du husker helt rett. Det var den med magasinbytte, ja.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    Jeg mener at ettertrygging (scan and assess) har noe for seg for moderat trente styrker, men viktig å unngå at det blir et rituale. Det desidert viktigste er å verifisere at målet er nede gjennom et siste siktebilde, deretter se, ikke sveipe, etter flere mål.

Ettertrygging betyr i mitt hode at du verifiserer at målet er nedkjempet, at det ikke er flere mål i din sektor, og deretter orienterer deg i forhold til resten av skytterlinjen (gjengen), er makkerne klare, eller holder de på å utbedre? I så fall holder du sikringen til de melder klar.

I liggende skytestilling blir det akkurat det samme, men i tillegg vær dønn sikker på at det ikke står noen bak deg, og skyter over hodet på deg. Dette er selvsagt mest relevant i strid, men det kan være en god vane å slenge et blikk bak seg før man endrer vertikal stilling.

Når jeg trener enkeltferdigheter fokuserer jeg på disse, og legger ikke stor vekt på ettertrygging, utover å alltid ta et ekstra siktebilde. Under scenarioskyting og stridsdriller gjennomføres ettertrygging, orientering ift. egne, osv. Hvis dette ikke sitter må man fokusere mer på dette også under vanlig skytetrening. For eksempel ved at instruktøren viser et visst antall fingre mellom hver serie som er antall skudd som skal skytes, sancase på linjen, eller noe annet som krever at man følger med, og ikke bare rister på hodet.

Behovet vil altså variere fra person til person, og avhenge av treningsnivå.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    http://www.youtube.com/watch?v=5ZZ_IShupic

Okei, jeg må bare spørre her, selv om det strengt tatt ikke er skyteteknikk;
    I vidoen dypper han HK-karen pipa i vann. Slik som jeg har hørt det så kan det å hurtignedkjøle pipa føre til at den kan bli ødelagt, evt. bli skjev. Stemmer dette, eller er det OK å dyppe en glovarm pipe i vannet for å hurtig avkjøle den om nødvendig?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Hvis vi er enige om at materialer som regel utvider seg når det er varmt og trekker seg sammen når det er kaldt, grunnet det at atomene i et stoff beveger seg hurtigere jo varmere det er.

Nå synser jeg da jeg ikke er noe fysiker eller utdannet ingeniør innenfor termodynamikk, materialer og så videre, men jeg drister meg allikevel;
    - Du har f.eks. en MG-pipe som du har skutt et par hundre skudd med uten å bytte eller la den avkjøle seg underveis.
    - Denne pipen vil nå holde en god del hundre grader, og gjerne være rødglødende om det er mørkt ute.
    - Pipen er nå altså større enn den er når den er "uskutt med", når den da holder samme temperatur som utetemperaturen.
    - Hvis jeg nå holder denne pipen etter bakenden og dypper kun fronten i en bøtte med iskaldt vann, hva skjer da?
    - Temperaturen i fronten - altså det jeg har senket i bøtten - vil senkes meget hurtig fra en del hundre grader til en temperatur man kan holde i hånden ubeskyttet.
    - Dette vil si at bakerste del av pipen vil holde seg "stor og utvidet", mens resten meget hurtig vil trekke seg sammen.
    - I verste fall er pipen av en slik type stål som ikke er fleksibelt og mykt nok til at den klarer å holde tritt med denne temperatursvingningen; Worst case resulterer dette i at det skjøre metallet her sprekker som følge av temperatursvingningen.
    - Derfor er det en dårlig ide å sjokkavkjøle piper på våpen ved å f.eks. slippe dem i snøen eller i en bøtte med vann - da vil innsiden fortsatt være varm i en kort periode mens utsiden avkjøles hurtig.

Litt det samme med stridsvogner og den termiske jakken man ihvertfall på nyere vogner har utenpå røret; Denne sikrer en jevn varmefordeling i og utenfor røret og motvirker det man kaller rørheng når f.eks. solen står og steiker på oppsiden, men at det samtidig er skygge på undersiden. Dette kan i verste fall føre til at metallet er sammentrukket under, men utvidet oppå, noe som resulterer i en nedadgående krumming av hele røret.
    Sist endret av MMB; DTG 030228A Aug 13 kl
    Elite Som En Trensoldat

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste

Lignende tråder

1. Den STORE President Trump-tråden
    By lukman in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 869
    Nyeste innlegg: 5 Dager siden,
  2. Den store CBRNE tråden
    By cwo-kp4 in forum S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
    Svar: 262
    Nyeste innlegg: DTG 051542A Aug 19,