Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 169

Tråd: Wikileaks publiserer graderte dokumenter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Wikileaks publiserer graderte dokumenter

Etter å ha studert omfanget av dette nærmere oppretter jeg en egen tråd.

I dag utga New York Times og The Guardian materiale de har fått gjennom WIkiLeaks som omhandler 92000 hendelsesrapporter og etterretningsrapporter fra Afghanistan. Avisene har redigert vekk det mest sensitive materialet, blant annet på grunn av kildebeskyttelse og styrkebeskyttelse.

Et oversiktskart over viktige hendelser finnes her:
    http://www.guardian.co.uk/world/datablo ... ogs-events

Et eksempel fra NY Times finnes her:
    http://www.nytimes.com/interactive/world/26warlogs.html

EDIT: Dokumentene utgis også av Der Spiegel, som referert her:
    http://www.nytimes.com/2010/07/26/world ... wt=nytimes

2010-12-06 Endret trådtittel for å gjenspeile det utvidete omfanget av lekkasjene.
    Rittmester.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Re: 92 000 graderte dokumenter fra Afghanistan lekket

Mye av materialet er gradert SECRET/HEMMELIG, og det omtales også episoder hvor norske soldater har vært involvert, og rapporter produsert av norske avdelinger.

Dette blir det en massiv oppvask/hoderulling av.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

At ISI kanskje har støttet Taliban kommer ikke akkurat som et sjokk.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Her er rapporten fra hendelsen hvor norske styrker skjøt en motorsyklist:
    http://www.guardian.co.uk/world/afghani ... 957E3F2EA9

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7

Det her kan bli, interresant..

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Wikileaks og eierne bak det kan brenne i helvete sammen med høyforræderen som leaka dette.
    True Blue Through and Through

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Ganske aktuell og giftig lesing. Kan tenke meg at denne er spesielt interessant for folk som er glad i snu-fnu. Gir jo en unyansert versjon av krigen i Afgh(Sett med Coal. øyne).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Blir ikke helt klok på hva de mener å oppnå ved å utgi alle disse raportene..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Nei, du kan så si. Hva ble oppnådd ved å lekke ut den berømte "Apache" videoen?
    Dette er vel moderne anti-krigspropaganda vi ser. Det store problemet er at lekkasjene kommer fra enkeltpersoner i Nato/fn.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Det bunner vel ut i at en eller annen har hatt et behov for å føle seg viktig. Denne Noèn er nok utrolig stolt når han ser hvor "viktig" han har vært.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

En god del av dette må da være gradert upraktisk "høyt"? Ingen grunn til å gradere noen av de tingen jeg har klikket på som hemmelig ihvertfall. (Med forbehold om at jeg bare har klikket på etpar røde knappenåler..)

Men nå har ikke jeg tenkt til å lese alt dette heller - det har jeg ikke autorisasjon til å gjøre.. (sarkastisk blunke-smiley)..

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Brukernavn
    Det her kan bli, interresant..
    Og det gjør det: Pakistans støtte til Taliban er ren dolking i ryggen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    0

Tror ikke dette nødvendivis er bare negativt. Det er jo selfølgelig opp til leseren å avgjøre hva han vil legge vekt på.
    Men dette er bare en bekreftelse på at krigen i afghanistan har vert en "second-class war" i skyggen av Irak. Noe som har resultert i at den ikke har hatt spesielt mye fremgang. Nå som Irak mer eller mindre er ferdig og fokuset endelig har blitt satt på afghanistan blir det veldig mye brannslukking, og krigen må på mange måter startes på nytt. Men med et noe verre utgangspunkt, med lavere oppsluttning både fra den afghanske befolkning og ikke minst befolkningen i NATO landene som skal føre "krigen"

Sånn jeg ser det er dette god folkeopplysning. Men en må vel være noe opplyst fra før for å kunne forstå hva som skjer.

Tror ikke avsløringen av høyere sivile tap og lignende, en tidligere anslått egentlig har så mye vekt.
    Sånn jeg leser artiklene i The NY Times så er det like mye vekt på manglene vilje og evne hos alle parter som er hovedproblemet

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Sitat Opprinnelig skrevet av steinart
    En god del av dette må da være gradert upraktisk "høyt"? Ingen grunn til å gradere noen av de tingen jeg har klikket på som hemmelig ihvertfall. (Med forbehold om at jeg bare har klikket på etpar røde knappenåler..)
    Enig i at det har gått inflasjon i graderingsnivå, og at mange graderer for høyt bare for å være på den sikre siden. Når det er sagt - jeg har bare sett på noen av dokumentene, men det er åpenbart sensitiv informasjon der. Den jevne avisleser vil kanskje ikke finne så mye, men en ekspert (noe vi får forutsette motstanderen har) vil kunne finne ut detaljer om våre måter å operere på, kapasiteter, navn på Afghanere vi har kontakt med etc.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hvis en ekspert må lese mange dokumenter for å få ut verdifull info er det gradert for høyt. Prinsippet er jo kjent for oss alle - mye B satt sammen gir H, men enkeltinfo'er som kan skade oss/operasjoner/kilder etc så er vi rett på H eller høyere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Wikileaks og eierne bak det kan brenne i helvete sammen med høyforræderen som leaka dette.
    Enig.....dette er virkelig ikke bra....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av Julian Assange
    Skader ikke uskyldige
    WikiLeak-grunnleggeren framholdt også at de har «jobbet hardt for å sørge for at materialet ikke skader uskyldige».

- Alt materialet er over sju måneder gammelt, så det er vil ikke ha konsekvenser for noen pågående operasjoner, selv om det kan ha viktige konsekvenser for etterforskning, sier han.

Han mener dokumentene gir et sannferdig bilde av krigen.

- Det er ikke én stor hendelse, det er en fordømt ting etter en annen. Det er den kontinuerlige strømmen av små hendelser. De kontinuerlige dødsfallene av barn, opprørere og allierte styrker. Det er dette som er historien om krigen siden 2004, sier han ifølge Sky News.
    Julian Assange lever virkelig opp til det der smukke drittsekk-gliset sitt og vil kunne få en del blod på hendene sine som følge av denne offentliggjøringen - på tross av at han bedyrer at dem har "jobbet hardt for å sørge for at materialet ikke skader uskyldige". I hans narsissistiske iver etter å få en slik diger sak som dette klistret til navnet og ansiktet sitt har han tydeligvis gitt f..n i eller rent glemt en annen svært vesentlig gruppe kilder som trenger beskyttelse.
    Går fienden litt over norm grundig til verks og saumfarer disse dokumentene er jeg ganske så sikker på at det dukker opp navngitte etteretningskilder ISAF bruker eller har brukt, og sikkert også navn på personer som ellers har gitt uskyldig/tilfeldig informasjon eller har hjulpet ISAF på en måte som ikke nødvendigvis er eller var ment å være direkte "ondsinnet" mot Taliban, men som fienden allikevel kan komme til å tolke som kollaboratørvirksomhet dersom Venus står høyt på himmelen og stjernene i vater.
    Dette sammen med at hver case og incident har en posisjon knyttet til seg gjør at det er den smaleste saken å spore opp disse personer samt familiene dems for eventuelle represalier.
    Men "saken" er vel viktigere enn et par menneskeliv, eller?
    Elite Som En Trensoldat

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av MOE
    Tror ikke dette nødvendivis er bare negativt. Det er jo selfølgelig opp til leseren å avgjøre hva han vil legge vekt på.
    Men dette er bare en bekreftelse på at krigen i afghanistan har vert en "second-class war" i skyggen av Irak. Noe som har resultert i at den ikke har hatt spesielt mye fremgang. Nå som Irak mer eller mindre er ferdig og fokuset endelig har blitt satt på afghanistan blir det veldig mye brannslukking, og krigen må på mange måter startes på nytt. Men med et noe verre utgangspunkt, med lavere oppsluttning både fra den afghanske befolkning og ikke minst befolkningen i NATO landene som skal føre "krigen"

Sånn jeg ser det er dette god folkeopplysning. Men en må vel være noe opplyst fra før for å kunne forstå hva som skjer.

Tror ikke avsløringen av høyere sivile tap og lignende, en tidligere anslått egentlig har så mye vekt.
    Sånn jeg leser artiklene i The NY Times så er det like mye vekt på manglene vilje og evne hos alle parter som er hovedproblemet

Bare lurer, men hvordan kan du mene at dette ikke bare er negativt?

Klart, mye av det som er kommet frem er hendelser som fienden sikkert er klar over har skjedd og hendelser som er rapportert i media.

I tillegg kommer det frem e-rapporter som forteller om militær aktivitet i landetsom folk med litt innsikt i militære operasjoner vet om, som f.eks:

¶ The Taliban have used portable heat-seeking missiles against allied aircraft, a fact that has not been publicly disclosed by the military. This type of weapon helped the Afghan mujahedeen defeat the Soviet occupation in the 1980s.

¶ Secret commando units like Task Force 373 — a classified group of Army and Navy special operatives — work from a “capture/kill list” of about 70 top insurgent commanders. These missions, which have been stepped up under the Obama administration, claim notable successes, but have sometimes gone wrong, killing civilians and stoking Afghan resentment.

¶ The military employs more and more drone aircraft to survey the battlefield and strike targets in Afghanistan, although their performance is less impressive than officially portrayed. Some crash or collide, forcing American troops to undertake risky retrieval missions before the Taliban can claim the drone’s weaponry.

¶ The Central Intelligence Agency has expanded paramilitary operations inside Afghanistan. The units launch ambushes, order airstrikes and conduct night raids. From 2001 to 2008, the C.I.A. paid the budget of Afghanistan’s spy agency and ran it as a virtual subsidiary.

Derimot er det mye info jeg har sett, bare ved å skumlese litt, som ikke burde kommet ut i det hele tatt. I tillegg til det poenget som allerede har kommet frem, nemlig det med beskyttelse av kilder, samt at fienden kan få bedre innsikt i hvordan vi (ISAF) jobber for å skaffe til veie informasjon.

Forøvrig etterforsker de vedkommede som lekket Apachevideoen til Wikileaks, Bradley Manning, for å stå bak denne lekasjen også:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10035327

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Forsvarssjefen nedsetter et utvalg for å se på skadevirkningene:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 747017.ece

Detaljene i konklusjonen kommer til å bli graderte, men det er ikke tvil om at denne saken har store skadevirkninger, også for norske styrker og deres samarbeidspartnere.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Siden det alltid er interessant å se nærmere på andre konklusjoner enn de ryggmargen reagerer med:

Hva hvis det feks blir krigsrettssaker utav noe av innholdet i disse dokumentene? Saker som ikke har startet før det nå er blitt offentlig info? Var det da riktig å offentliggjøre det? Hvor mange saker må til? Hvor alvorlig må det være - for å oppveie kompromitteringen som utvilsomt også er tilstede?

Hvis det nå blir en krigsrettssak for en soldat for en hendelse - er det greit da? To? Ti?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Alle kriger som foregår over lengre tidsrom, kommer i søkelyset der lekkasjer har stor etterspørsel. Afghanistan er et land som ligger så til de grader etter mange andre lands moderne utvikling, at det at NATO med manglende sivil støtte kunne brase inn som Mr. Fix-it er helt illusorisk.

Ta en titt på Libanon. Det er riktignok en helt annen del av verden og med helt andre forutsetninger, men UNIFIL er fortsatt tilstede der, helt siden 1978.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Hundrevis av sivile drepte av vår side er mye, og tragisk.

Men jeg blir så forbanna provosert over at pressen kun i bisetninger nevner at Taliban har drept tusenvis av mennesker i rene terroraksjoner, i tillegg til utallige andre overgrep.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

@navytimes - men vi ER mye bedre enn Taliban, det skulle bare mangle om ikke vi skal være opprørt over at sivile går tapt - ja, det er kanskje umulig å unngå, men man må forsøke i det ytterste å unngå det - og det meste jeg leser her - er nettopp at vi gjør det.
    Mye her er nok gradert for høyt, men det blir jo det umiddelbart ved at det står skrevet i "journal ført under militære operasjoner" så akkurat det er jo ikke voldsomt overraskende.. Hadde Mr. Leak-it gjennomført noe militær tjeneste hadde han jo kanskje skjønt hva "hemmelig" i denne sammenhengen egentlig betyr - det betyr ikke nødvendigvis "noe vi må passe på at sivile ikke får lese!"- men nettopp at det er for å beskytte våre egne rutiner under operasjoner.

Jeg heller mer mot den svenske utenriksministerens utsagn:
    "- Av det jeg har sett er dette usedvanlig uinteressant, legger han til."
    http://www.nettavisen.no/nyheter/article2951632.ece

Det er ikke innholdet som er sjokkerende - det er lekkasjen i seg selv som er det..

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6

Det første jeg tenkte på når jeg hørte var at dette ligner saken om "the Pentagon Papers". Fremtiden får vise om denne wikileaken får like store konsekvenser for Afghanistankrigen som Pentagon Papers fikk for Vietnam. Likevel må man stille et kritisk spørsmål: Hva er egentlig nytt i disse 92.000 dokumentene. At ISI i Pakistan har hvertfall en neve i buksa på Taliban er vel strengt tatt ikke nytt. Mitt inntrykk av hele denne lekkasjen er at det i stor grad bare kommer mange lavere nivås antakelser, meninger etc til overflaten. Informasjon som det tidligere har vært spekulert heftig i, og nå bekreftes på bakkenivå.
    Er dette egentlig noe særlig mer en storm i et vannglass??
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagon_Papers.
    Vena, Vidi Vici

AGR416
    Guest

Ja, det er mer enn en storm i et vannglass.....

For de av dere som ikke klarer å trekke ut hva som er essensielt, så skyldes det nok litt manglende misjonsspesifikk kunnskap.

At rapporten om de norske styrkene som skjøt han sivile på motorsykkel kom ut spilller klart ingen rolle, og det er ikke der faremomentet ligger.

Og det er morsomt å se alle henvisningene til offentlige personer og talsmennn, som prøver å dysse ned lekasjen og som sier at det er veldig uinteressant det som har kommet ut, for å vise at det ikke er så krise. Det er info ops det også....å gjøre hendelsen uviktig.

Sofakriger:

Et lovbrudd kan ikke legitimeres gjennom å argumentere for at man oppnår et "større" gode, i ditt eks krigsrett for krigsforbrytelser.

Hvis det blir en gjeldende praksis så kan jeg rent hypotetisk torturere en terrorists kone f.eks, for å få han til å si hvor bomben er, for på den måten redde liv. Jeg vil da ha reddet liv, men handlingen i forkant var ikke lovlig.

Den verste konsekvensen her er at Julian Assanges handlinger setter både sivile afghaneres liv og NATO soldaters liv i fare, bare for at "folk skal få vite hva som skjer".

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Sofakriger:

Et lovbrudd kan ikke legitimeres gjennom å argumentere for at man oppnår et "større" gode, i ditt eks krigsrett for krigsforbrytelser.

Hvis det blir en gjeldende praksis så kan jeg rent hypotetisk torturere en terrorists kone f.eks, for å få han til å si hvor bomben er, for på den måten redde liv. Jeg vil da ha reddet liv, men handlingen i forkant var ikke lovlig.

Den verste konsekvensen her er at Julian Assanges handlinger setter både sivile afghaneres liv og NATO soldaters liv i fare, bare for at "folk skal få vite hva som skjer".
    Enig i prinsippet ditt - og hadde vært lykkelig hvis torturtråden vår i større grad hadde reflektert dette :)

Pressens rolle som "den 4 statsmakt" er jo da temaet. Når skal en fri presse bryte lover (om feks hemmelighold) for å avsløre lovbrudd og/eller uetiske handlinger? Det er vel de som slipper denne type informasjon sin agenda. Og av og til skal de vel bryte loven for større mål?

Er dette da dobbeltmoral? Ift feks tortur som du nevner som godt eksempel. Nei, etter min mening. Det å bryte lover om hemmelighold for å avsløre feks politisk taskenspill er relativt vanlig. Dette er varslerens rolle. Men det er vanskelige balanser og ingen svart/hvitt svar. Det som er interessant er at de som har offentliggjort dette sannsynligvis har gjort seg slike resonnementer - og det er verdifullt å prøve å forstå de.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Det er også interessant at pressen har sensurert seg selv, mtp på at alle papirene ikke er offentligjort. Har sikkert vært noen heftige diskusjoner blant ymse redaktører, om hvor man skal trekke grensen for hva som kan utgis...
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6

@AGR416:"For de av dere som ikke klarer å trekke ut hva som er essensielt, så skyldes det nok litt manglende misjonsspesifikk kunnskap."

Det er nok godt mulig at en del operasjonsmønster hvertfall på taktisk nivå blir avslørt. Men Wikileak papirene sier vel ikke særlig mye nytt på et overordnet strategisk nivå?
    Vena, Vidi Vici

Menig
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    0

AGR416: Jeg er selfølgelig ikke noe tillhenger av at graderte dokumenter blir lekket. Det er svært alvorlig. Jeg ville ikke tatt lett på om våre TTPs eller SOP kommer ut.
    Men det jeg mener med at dette ikke nødvendigvis er bare negativt, er er at dette skaper oppmerksomhet og gir folk som har litt mellom øra en sjanse til å forstå litt bedre hvordan situasjonen er.
    Spesielt vis noen av våre politikere fatter interesse og begynner å lese noe av dette, tror jeg de får litt bedre innsikt i hvilke problemer vi har i afghanistan. Jeg tror at mange i forsvarskomiteen for eksempel har utrolig lite innsikt i hva som skjer, og jeg tror mye av grunnen til dette er at deres hovedkilde for informasjon er akkurat NY times, the guardian og/eller andre mere tabloide "aviser".

Forøvrig også intressant den rapporten som påstår at PRT MEY CSS har vert i sørøst afghanistan og skutt en sivil som bar på en lommelykt. Må jo være en trykkfeil eller noe.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sofakriger:

Enig i prinsippet ditt - og hadde vært lykkelig hvis torturtråden vår i større grad hadde reflektert dette :)

Pressens rolle som "den 4 statsmakt" er jo da temaet. Når skal en fri presse bryte lover (om feks hemmelighold) for å avsløre lovbrudd og/eller uetiske handlinger? Det er vel de som slipper denne type informasjon sin agenda. Og av og til skal de vel bryte loven for større mål?

Er dette da dobbeltmoral? Ift feks tortur som du nevner som godt eksempel. Nei, etter min mening. Det å bryte lover om hemmelighold for å avsløre feks politisk taskenspill er relativt vanlig. Dette er varslerens rolle. Men det er vanskelige balanser og ingen svart/hvitt svar. Det som er interessant er at de som har offentliggjort dette sannsynligvis har gjort seg slike resonnementer - og det er verdifullt å prøve å forstå de.

Vel... hvis disse dokumentene hadde vist at ISAF hadde aktivt ført en særdeles grov desinformasjonskampanje om hva som foregår (som f.eks. Pentagon-papirene), så hadde WikiLeaks kanskje fått litt mer sympati, men faktumet er jo at åpenheten Militæret har vist i Afghanistan-konflikten, til Pressen og offentligheten, er unprecedented og det var ingen smoking gun her; ting er i henhold til hva ISAF har rapportert. At spesialstyrker blir brukt til å targete Taliban-ledere bør ikke komme som en overraskelse på noen.

Det som er fryktelig skummelt her, er at en haug av dette er ren rådata, combat logs etc som er fylt med feilrapportering og uevaluert data. Bloggere og Journalister kommer til å tråkke ut i en myr her og gjøre antakelser om ting som andre rapporter har vist ikke stemte.

Det har vært flere tilfeller av dette allerede, blant annet den hendelsen med de fire kanadierne som ifølge denne leaka graderingen var en blue-on-blue noe Kanadiske militæret nekter for. Kanskje dette opprinnelig ble rapportert som blue on blue (rapporten som ble leaka) men nøyere etterforskning viste at det ikke var tilfelle.
    Vi har jo også denne lommelykt-hendelsen med Norske styrker, som jeg aldri har hørt om og heller ikke FOH...

Når man ser hva slags slimål denne jævla Daywalkern Julian Assange er, så er det også lov å stille spørsmål om hensikten bak denne leaken.

AGR416
    Guest

Sofakriger:

Hvordan hadde saken vært hvis noen hadde lekket informasjon om f.eks HV objekter, og planer om forsterkning av disse i tilfelle krise, og norske aviser hadde publisert dette?

Det må være én standard som håndheves i slike tilfeller, og brudd på sikkerhetsloven (tilsvarende) er brudd på sikkerhetsloven uavhengig av intensjonen....i mine øyne.

Eneste unntaket er vel i situasjoner hvor man kan hevde nødverge som grunnen til at man gikk ut med informasjon....det vill vært et meget spesielt tilfelle.

Det er prinsippielt ingen forskjell mellom mitt eksempel og det WikiLeaks har gjort nå, og jeg klarer ikke å se noen hensikt med å publisere disse rapportene. Det er ingen avvik ift det offisielle kanaler har kommet ut med i media og det som er beskrevet i rapporten. Det eneste de har oppnådd er å gi fienden tilgang til vår informasjon og etteretning, som kan styrke deres egen "e-tjeneste"....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Du tror vel ikke at de som har gjort dette for seg selv har resonnert med at "dette vil skade Amerika (og det er bra)" og "dette vil gjøre meg til kjendis" ?

Jeg tror de har gitt seg selv grunner om at dette inneholder informasjon folket trenger å vite for å få ett sannere bilde. Hvis det nå kommer en krigsrettsak eller tre og/eller ett stemningsskifte noe sted med bakgrunn i dette - har de ikke da litt rett?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Visst faen har de agenda mot USA, lærte du ingenting av "collateral murder" videoen til Wikileaks?
    De slapp dette i et håp om å undergrave oppdraget til ISAF og det har kommet særdeles lite frem her som gir et 'sannere' bildet enn det som blir presenert i offisielle kanaler.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    De slapp dette i et håp om å undergrave oppdraget til ISAF ...
    Javel ?

Hvor har du det fra?

At du er uenig i hva de gjør betyr ikke at de er dumme eller onde. Det betyr bare at de tenker noe annerledes enn deg. En litt moden diskusjon om hva de ønsker å oppnå er ikke så dumt vil jeg tro.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Ok, hva mener så du de prøvde å oppnå med Collateral Murder videoen? Dvs. isteden for å slippe den uredigert, så klippa de den for å sette amerikanske styrker i dårligst mulig lys, samt legge til undertekst for å direkte påvirke seern. Fra å være en video hvor en gruppe INS ble tatt under ild av 30mm (med to journalister embedded med INS) så prøvde de å vinkle det som en massakre på en gruppe ubevæpnede mennesker.

Tilbake til disse dokumentene.. Som jeg nevnte over; det var ikke noe smoking gun her, hvis rettferdiggjøringen av å slippe 90.000 graderte dokumenter er at det ligger informasjon om et par collateral damage saker som bør sees nøyere på, så vil jeg kalle BS! Det lå andre motiver bak det å slippe disse dokumentene.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Jeg forstår det ikke som om denne figuren har til ønske å skade USA - han har helt sikkert politisk motivasjon, men den er neppe å skade amerikanere.. (eller resten av ISAF).

At han er opptatt av politisk, og økonomisk vinning kan det vel ikke være noen tvil om..

I prinsippet er jeg jo også helt enig med AGR416 - å gjengi dette i norsk presse kan sikkert i ytterste konsekvens anses som brudd på sikkerhetsloven..

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22

Men Sofa all denne informasjonen kommer jo ut i aviser, tv og andre medier. Og all hemmelig informasjon kommer som regel ut i en bok 1 - 3 år etter hendelsen har skjedd. Og hvis hensikten til wikileaks er å vise verden hvor mange sivile som har lidd i ymse angrep så kan en nesten banne på at de fleste casene har allerede blitt offentliggjort, bare ikke de spesifikke detaljene. Det dem egentlig har gjort er jo bare å lage en "mega bump" ut av hele krigen. Og det er ingenting som forsterker bildet i Afghanistan, ingenting er nytt. Spørsmålet blir heller hvor mange har lest avisen godt nok til å se hva som har skjedd de siste 9 årene.

Det jeg mener da. Målet er nok å få folk flest til å våkne, enten om det er imot krigen, USA, NATO eller opposisjonen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Men Sofa all denne informasjonen kommer jo ut i aviser, tv og andre medier. Og all hemmelig informasjon kommer som regel ut i en bok 1 - 3 år etter hendelsen har skjedd.
    Det er feil at alt som er hemmelig kommer ut etterhvert. Det vet alle som har jobbet med noe som er klassifisert i forsvaret over noen år. Vi er ofte usedvanlig flinke til å holde kjeft. Det finnes masse hemmelig som ingen har behov for å vite, hverken med en gang eller senere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av steinart
    Jeg forstår det ikke som om denne figuren har til ønske å skade USA - han har helt sikkert politisk motivasjon, men den er neppe å skade amerikanere.. (eller resten av ISAF).

At han er opptatt av politisk, og økonomisk vinning kan det vel ikke være noen tvil om..
    Dette tror jeg du har rett, men jeg vet ikke.

Ad brudd på sikkerhetsloven når det først er offentliggjort i utenlandske media så er vel en slik argumentasjon å stikke hodet ganske solid i sanden. Tror ikke Taliban er bedre på å lese norsk enn engelsk. Og det er vel ikke viktigst å holde det hemmelig for oss nordmenn er det vel ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Men Sofa all denne informasjonen kommer jo ut i aviser, tv og andre medier. Og all hemmelig informasjon kommer som regel ut i en bok 1 - 3 år etter hendelsen har skjedd.
    Det er feil at alt som er hemmelig kommer ut etterhvert. Det vet alle som har jobbet med noe som er klassifisert i forsvaret over noen år. Vi er ofte usedvanlig flinke til å holde kjeft. Det finnes masse hemmelig som ingen har behov for å vite, hverken med en gang eller senere.
    Det tviler jeg ikke på og setter heller ikke spørsmål om hva dere sier og ikke får lov til å si. Jeg sier bare at selv forsvaret kan gi ut informasjon som var gradert der og da men slipper det ut senere. Tar jeg feil??

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •