Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 169

Tråd: Wikileaks publiserer graderte dokumenter

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Re: 92 000 graderte dokumenter fra Afghanistan lekket

Jeg brukte ikke ordet skade, som om i å påføre oss tap, men undergrave vår tilstedeværelse i Afghanistan og våre mandater.
    True Blue Through and Through

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Men Sofa all denne informasjonen kommer jo ut i aviser, tv og andre medier. Og all hemmelig informasjon kommer som regel ut i en bok 1 - 3 år etter hendelsen har skjedd.
    Det er feil at alt som er hemmelig kommer ut etterhvert. Det vet alle som har jobbet med noe som er klassifisert i forsvaret over noen år. Vi er ofte usedvanlig flinke til å holde kjeft. Det finnes masse hemmelig som ingen har behov for å vite, hverken med en gang eller senere.
    Det tviler jeg ikke på og setter heller ikke spørsmål om hva dere sier og ikke får lov til å si. Jeg sier bare at selv forsvaret kan gi ut informasjon som var gradert der og da men slipper det ut senere. Tar jeg feil??

Er vel mer at det er mer en en 100% stilling for vedkommende som skulle satt seg ned og gått igjennom all rapportering for nedgradering.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Men Sofa all denne informasjonen kommer jo ut i aviser, tv og andre medier. Og all hemmelig informasjon kommer som regel ut i en bok 1 - 3 år etter hendelsen har skjedd.
    Det er feil at alt som er hemmelig kommer ut etterhvert. Det vet alle som har jobbet med noe som er klassifisert i forsvaret over noen år. Vi er ofte usedvanlig flinke til å holde kjeft. Det finnes masse hemmelig som ingen har behov for å vite, hverken med en gang eller senere.
    Det tviler jeg ikke på og setter heller ikke spørsmål om hva dere sier og ikke får lov til å si. Jeg sier bare at selv forsvaret kan gi ut informasjon som var gradert der og da men slipper det ut senere. Tar jeg feil??
    Ting kan selvsagt nedgraderes, og blir det etterhvert. Men det meste på lavere nivå er jo borte lenge før det er aktuelt å nedgradere det. Det produseres masse informasjon som ikke nødvendigvis arkivføres så veldig - uten at det ligger store konspirasjoner bak det.

Men du sa at "all hemmelig informasjon kommer som regel ut". Og det er direkte feil.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Jeg brukte ikke ordet skade, som om i å påføre oss tap, men undergrave vår tilstedeværelse i Afghanistan og våre mandater.
    Hvis det gjøres fordi man mener det er galt at vi er der, og man mener dokumentene inneholder informasjon som beviser at det er galt at vi er der, så er vi jo på et klart politisk og faktisk idealistisk nivå. Om det er rett eller ei vil vel egentlig måles i hvor mye inkriminerende informasjon som har blitt holdt tilbake/ikke brukt riktig man finner.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg synes Andrew Exum uttrykker seg på en god måte her:

http://www.nytimes.com/2010/07/27/opini ... .html?_r=1

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Afghanistan er i ferd med å bli den upopulære og "skitne" krigen i media. Slik det er påpekt i denne tråden, så er vi de facto bedre enn Taliban og deres støttespillere. Og våre handlinger er etterrettelige og kan gjøres gjenstand for kritikk politisk, militært og i media.

Men medias dokumentasjon er i hovedsak hva våre militære styrker gjør, og alle feilgrepene. Det er fordi vestlig media får tilgang til hva NATO/ISAF/USA faktisk gjør. Og gjør våre styrker ett feilgrep, så kan det virke som om det er 100 ganger verre enn dersom Taliban begår grove forbrytelser og overgrep. Taliban er verken demokratisk eller underlagt noen form for kontroll som gjør at noen må stå til ansvar offentlig for forbrytelser de begår.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Jeg synes Andrew Exum uttrykker seg på en god måte her:

http://www.nytimes.com/2010/07/27/opini ... .html?_r=1
    Leste den artikkelen tidligere idag, og er enig i at den gir en god beskrivelse av situasjonen.

Sofa, du sa:

Om det er rett eller ei vil vel egentlig måles i hvor mye inkriminerende informasjon som har blitt holdt tilbake/ikke brukt riktig man finner.
    Nå synes jeg du beveger deg i gråsonen mtp å noen ganger akseptere at målet helliger middelet. Enten så gjør det det, eller så gjør det det ikke.

Igjen, hvis jeg reddet 20000 mennesker fra å bli drept, og jeg torturerte en person for å finne bomben, er det greit eller ikke? Er det ikke greit, er ikke handlingen til WikiLeaks grei heller.

Hva om disse lekasjene fører til at kilder i Afghanistan ikke lenger føler seg trygge og slutter å gi info om f.eks IED'er eller info om oppholdssteder til fiendtlig nøkkelpersonell til oss, eller blir drept? Er det akseptabelt?

Hva om de TTP'er som fienden klarer å trekke ut av disse rapportene fører til at de blir enda bedre til å OODA-loope oss, f.eks med IED plassering, som fører til flere drepte - både norske og allierte? Er det greit så lenge man finner inkriminerende informasjon om ISAF sin operasjoner?

Som du sa så bra selv:

Det finnes masse hemmelig som ingen har behov for å vite, hverken med en gang eller senere.
    Den logikken burde Mr. Assange fulgt i denne situasjonen. Jeg kan ikke se noen annen hensikt i å publisere disse rapportene annet enn å få blest rundt seg selv samt å sverte ISAF og den jobben vi gjør der.

Og uavhengig om rapporter fra lavt nivå er "irrelevante" i en større sammenheng, så er det på lavt nivå, dvs gutta på bakken, som evt vil merke konsekvensene av dette på kroppen.....hvis fienden klarer å nytte seg av den informasjonen som har kommet ut.

Interessant egentlig også hvordan flere er føre var med å oppfordre folk til å tenke OPSEC & PERSEC her på forumet, samt på nettsteder som MySpace, Facebook osv, men at 92000 graderte dokumenter kom ut kan rettferdiggjøres hvis det er inkriminerende bevis som kommer frem eller fordi det kan opplyse folket.

Den siste var ikke rettet mot deg Sofa, og ikke intensjonen å starte noen flame-war. Bare en observasjon.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    5

Julian Assange tror vel sikkert han er en Daniel Ellsberg nå.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av 0ystein
    Julian Assange tror vel sikkert han er en Daniel Ellsberg nå.
    Han har vel uttalt at denne lekasjen er likte viktig som "The Pentagon Papers" var, så ja, det er vel det han tror.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Nå synes jeg du beveger deg i gråsonen mtp å noen ganger akseptere at målet helliger middelet. Enten så gjør det det, eller så gjør det det ikke.

Igjen, hvis jeg reddet 20000 mennesker fra å bli drept, og jeg torturerte en person for å finne bomben, er det greit eller ikke? Er det ikke greit, er ikke handlingen til WikiLeaks grei heller.

Hva om disse lekasjene fører til at kilder i Afghanistan ikke lenger føler seg trygge og slutter å gi info om f.eks IED'er eller info om oppholdssteder til fiendtlig nøkkelpersonell til oss, eller blir drept? Er det akseptabelt?

Hva om de TTP'er som fienden klarer å trekke ut av disse rapportene fører til at de blir enda bedre til å OODA-loope oss, f.eks med IED plassering, som fører til flere drepte - både norske og allierte? Er det greit så lenge man finner inkriminerende informasjon om ISAF sin operasjoner?
    Har skrevet litt om dette i ett innlegg lenger oppe forsåvidt. Pressens rolle som varsler er jo utvilsomt der. I den varslerrollen begår de ofte brudd på sikkerhetsloven og offentliggjør taushetsbelagt informasjon. Det er vel faktisk slik at hvis man finner tilstrekkelig inkriminerende informasjon så er det greit - altså at målet helliger middelet.

Eller er det slik at hvis man som soldat feks er med på noe hemmelig som man oppfatter som klart uetisk og straffbart, og systemet vil holde det hemmelig - så kan man ikke varsle via pressen?

Dette er ikke svart-hvitt. Av og til er det nok riktig å bryte sikkerhetsloven. Heldigvis vet jeg ikke om noen slike tilfeller i norsk historie.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Den egentlig grunnen til å gradere informasjon etter Sikkerhetsloven skal være å beskytte "Rikets sikkerhet", f eks ved at det kan røpe prosedyrer, kilder eller rett og slett fortelle motparten hva vi vet om ham. I noen tilfeller kan gradering misbrukes, enten for å skjule personlig udugelighet (hvis ingen andre får vite hva du og/eller din avdeling driver med tror de vel dere gjør noe lurt), eller verre - for å skjule feil og lovbrudd.

Ut fra den siste betraktningen kan jeg til dels være enig med Sofa - dersom det er slik at noen har gjort lovbrudd bør dette komme frem, og vedkommende straffes, selv om det medfører at sikkerhetsloven brytes. Jeg er ikke jurist, men vil anta dette kan dekkes av nødrettsbegrepet; man kan under visse omstendigheter bli frikjent for et lovbrudd dersom man ved å gjøre det avverget (eller i dette tilfelle avslørte) et større lovbrudd. "Hensikten helliger middelet", altså.

Nå er det mange prinsipielle problemer med dette. Både vedkommende som ga informasjonen til Wikileaks, og Wikileaks selv, har helt klart gjort seg skyldig i lovbrudd. NY Times, The Guardian og Der Spiegel sier alle at de har sanitisert (anonymisert; fjernet nøkkelinformasjon) før de publiserte, likevel finner jeg ting i materialet som jeg selv helt klart ville gradert, og i hvert fall ikke publisert offentlig. Slik sett mener jeg de tre avisene også har gjort seg skyldig i brudd på sikkerhetslover.

For at det skal kunne rettferdiggjøres må altså det de eventuelt avdekker av krigsforbrytelser være grovere enn lovbruddet ved å publisere. Til fratrekk må også komme alle de afghanske kildene som blir drept fordi de er avslørt, og alle allierte soldater som blir drept fordi kritiske svakheter med taktikk eller materiell er avslørt.

Er det verdt det? Jeg har foreløpig ikke sett noe i materialet som skulle tilsi det. Det hadde vært mer korrekt av de tre avisene, når de først hadde fått materialet, å rette undersøkende journalistikk mot det de måtte mistenke av krigsforbrytelser, men ikke publisert det øvrige. Jeg har imidlertid en mistanke om at Wikileaks presset på, og ville ha publisert dersom de ikke gjorde det.

Akkurat nå er det bekymringsfullt at Wikileaks etter eget sigende sitter på ytterligere 15 000 dokumenter, og har 800 personer engasjert med å gå gjennom dem. Er alle disse 800 klarert og autorisert for denne informasjonen? Tviler. Vil de kunne garantere at frigivelse av denne informasjonen ikke medfører skadevirkninger? Neppe.

Jeg er ikke så bekymret for det strategiske og operasjonelle - der diskuteres det allerede ganske fritt. Det er på bakken, detaljerte prosedyrer og svakheter som avsløres, og som kan medføre tap av norske og andre liv, min bekymring ligger.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Veldig bra innlegg RM !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

One specific example cited by the paper is a report on an interview conducted by military officers of a potential Taliban defector. The militant is named, along with his father and the village in which they live.

"The leaks certainly have put in real risk and danger the lives and integrity of many Afghans," a senior official at the Afghan foreign ministry told The Times on condition of anonymity. "The U.S. is both morally and legally responsible for any harm that the leaks might cause to the individuals, particularly those who have been named. It will further limit the U.S./international access to the uncensored views of Afghans."
    cbsnews.com/8301-503543_162-20011886-50 ... 03543.html

Hva angår, Julian Assange.....fjærn han.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Helt enig i at dette er svært alvorlig, og liv kan gå tapt på grunn av lekkasjene. Selv om alle navn skulle være fjernet fra dokumentene (hvilket de altså ikke har blitt) er det mulig å finne kritisk informasjon. I en rapport jeg så var det listet opp detaljer fra et møte mellom Taliban-ledere og deres støttespillere. Både hva de sa og utseende på enkelte var referert. Man må ikke være rakettforsker for å finne ut at informanten må ha deltatt på møtet, og iverksette tiltak for å røyke ham ut.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

En annen ting som er bekymringsfullt, er at personer med tilgang til sensitiv og gradert informasjon, gir eller lekker ut dette til slike som, Julian Assange.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Nå er PFC Bradley Manning utpekt som hovedmistenkt også i denne saken, etter at han tidligere ble arrestert for å lekke de tidligere omtalte videoene.

Jeg finner det SVÆRT underlig at en menig/visekorporal skal ha hatt muligheten til både å skaffe seg tilgang til all denne informasjonen, og også fått den med seg ut til Wikileaks. Min personlige oppfatning er at dette enten betyr at:
    a) USA har alt for dårlige rutiner når det gjelder kontroll av gradert informasjon, dersom det virkelig er sant at han er den skyldige. I så fall burde også noen lenger opp i systemet straffet for å ha laget disse rutinene.
    b) man bruker Manning som en hendig syndebukk, siden han så likevel blir straffet for den første saken. Så går noen høyere opp i systemet fri - "noen" som har sett det i sin interesse å offentliggjøre disse dokumentene.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Nå er PFC Bradley Manning utpekt som hovedmistenkt også i denne saken, etter at han tidligere ble arrestert for å lekke de tidligere omtalte videoene.

Jeg finner det SVÆRT underlig at en menig/visekorporal skal ha hatt muligheten til både å skaffe seg tilgang til all denne informasjonen, og også fått den med seg ut til Wikileaks.
    Det er visst ikke så altfor vanskelig å få tilgang til denne info ref. flere amerikanske soldater på ymse internettfora, men spørsmålet er jo heller hvordan noen greide å dumpe all denne infoen ut datasystemet. Manning er/var forøvrig intelllgence analyst (MOS 96B) med grad SPC.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Det en ofte gjør vel er at en legger opp datasikkerhet på nivåer fremfor en matrise. I en matrise må du feks både ha klarering for HEMMELIG og ha jobbmessig behov for informasjon om feks en operasjon for å se den hemmelige informasjonen der.

Det som ofte skjer er at når du har tilgang på hemmelig får du tilgang til alt som er hemmelig på det aktuelle nettverket - som ofte kan bli ganske mye....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    5

Får vel betrygge seg med at Pentagon får helt sikkert gjort jobben i å finne den/de skyldige. De er ikke akkurat kjent for å feile.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av 0ystein
    De er ikke akkurat kjent for å feile.
    Kommer kanskje litt an på sammenhengen.

Er ellers mye enig i det store innlegget til Rittmester.

AGR416
    Guest

Jeg ser nok mer svart/hvitt på dette, og enhver publikasjon som setter folk på bakken i fare er ikke noe jeg kan akseptere.

Videre, Forsvaret skal vurdere om de må endre rutiner:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10043756

- Kan bli aktuelt å endre rutiner i Afghanistan

Denne eller neste uke håper Forsvaret å ha sluttført granskningen av WikiLeaks-lekkasjene. Hvis sikkerheten for de norske styrkene er svekket, må trolig rutinene endres.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

A great article by, Tim Rutten.
    LA Times

Who the heck is WikiLeaks?
    The online organization at the center of the leaking of classified documents on the war in Afghanistan is shadowy. Shouldn't we know more about it, considering the importance of the story?

Did anybody have reservations about dealing with WikiLeaks? What were they? Is there a public interest in knowing that, just as there is in knowing about the conduct of the Afghan war?

WikiLeaks emerges with a great deal of credibility from all this, and other journalistic organizations now will be eager to work with them — whoever they are. Though the Times appears to have dealt with them with great care, there's no guarantee others will. Frankly, the whole bunch gives me the wiki creeps. If ever there was an organization tailor-made to launder disinformation for some intelligence agency's black ops, this is it.
    latimes.com/news/opinion/commentary/la- ... mentary%29
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Dette var vel bare et spørsmål om tid med tanke på dagens muligheter til å få ut store mengder informasjon på små fysiske enheter.

Allikevel er der noen deler jeg ikke helt forstår i diskusjonen her;
    Wikileaks, samt de tre avisene har absolutt ikke samme agenda som de ulike statene som er involvert.

Å prate om sikkerhetslover er vel mindre viktig i sammenhengen.

Som jeg ser det, er dette bare udugelighet fra sikkerhets-funksjon. Ingenting annet. Hvordan kan noen laste ned/ spare ned/printe ut all denne informasjonen uten å legge igjen spor etter seg? Og i tillegg at det ikke går en alarm?

Og i Norge har vi NAVs arbeidsgiverregister / E-tjenesten. Vi har regjeringens gjemmested etc.

Jeg tror vi er iferd med å få enhver sikkerhetsmanns mareritt, og en hver etteretningsmanns drømmesituasjon. Å beskytte slike opplysninger er snart helt umulig fordi mengden med informasjon man allerede har digitalisert og som flyter rundt er uhåndterlig allerede idag.
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Nå ser det litt ut som om denne diskusjonen er litt på vei ut av hovedtema..
    Men når det gjelder sikkerhetsfunksjoner rundt dokumenter - så er det selvsagt måter å passe på dette bedre på - enn de "forsvaret" i dag bruker - signering og kryptering brukes i utstrakt bruk for sivile hemmeligheter - men om det er praktisk for en stridsjournal vet jeg ikke om jeg vil si..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av steinart
    signering og kryptering brukes i utstrakt bruk for sivile hemmeligheter -
    Tja. Det kommer vel an på hvor du ferdes. Jeg kan med stor tyngde og sikker kunnskap si at dette ikke brukes i "utstrakt" grad.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Dessuten bruker Forsvaret kryptering også, f eks er all gradert datatrafikk både på FISBASIS B/U ("tonivå") og FISBASIS H/NS kryptert. Det er heller ikke noe problem å lagre data på krypterte media. Problemet er at når informasjonen kommer frem til mottakeren må den nødvendigvis dekrypteres for å gjøres menneskelesbar. Selv om man har sikret seg på alle bauger og kanter mot at en utenforstående skal få tilgang til informasjonen, klarer man ikke å sikre seg mot interne utro tjenere kun ved rent tekniske midler.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Dessuten bruker Forsvaret kryptering også, f eks er all gradert datatrafikk både på FISBASIS B/U ("tonivå") og FISBASIS H/NS kryptert. Det er heller ikke noe problem å lagre data på krypterte media. Problemet er at når informasjonen kommer frem til mottakeren må den nødvendigvis dekrypteres for å gjøres menneskelesbar. Selv om man har sikret seg på alle bauger og kanter mot at en utenforstående skal få tilgang til informasjonen, klarer man ikke å sikre seg mot interne utro tjenere kun ved rent tekniske midler.
    For den som har nok tid og interesse kan man ikke hindre dette, nei. Men man kan forhindre at den utro tjener får en effektiv måte å gjøre det på, ved å f.eks. forhindre utskrifter og sørge for at filen kun kan åpnes hvis leserprogramvaren har en sikker tilkobling til et autorisert nettverk (filbasert sikkerhet kontra sonebasert sikkerhet).

Den utro tjener kan man ikke stoppe. Men hvis man er villig til å implementere det kan man i alle fall unngå å gjøre det lett for ham.
    Would you, Quintus? Would I?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    For den som har nok tid og interesse kan man ikke hindre dette, nei. Men man kan forhindre at den utro tjener får en effektiv måte å gjøre det på, ved å f.eks. forhindre utskrifter og sørge for at filen kun kan åpnes hvis leserprogramvaren har en sikker tilkobling til et autorisert nettverk (filbasert sikkerhet kontra sonebasert sikkerhet).

Den utro tjener kan man ikke stoppe. Men hvis man er villig til å implementere det kan man i alle fall unngå å gjøre det lett for ham.
    Nå er du på løsninger som er Microsoft spesifikke. Spesielt i den sivile verden er noe av den mest sensitive informasjonen lagret på andre formater - feks tegninger og pdf'er. Men -nok off topic :)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Guest

WikiLeaks "Bastards"

http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... lenews_wsj

Julian Assange, the editor of the WikiLeaks website that on Monday released some 92,000 classified military documents, has told the German newsweekly Der Spiegel that he "loved crushing bastards." We wonder if the "bastards" he has in mind include the dozens of Afghan civilians named in the document dump as U.S. military informants. Their lives, as well as those of their entire families, are now at terrible risk of Taliban reprisal.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2009
    Pondusfaktor
    5

Mye av materialet er gradert SECRET/HEMMELIG, og det omtales også episoder hvor norske soldater har vært involvert, og rapporter produsert av norske avdelinger.

Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Her er rapporten fra hendelsen hvor norske styrker skjøt en motorsyklist:
    http://www.guardian.co.uk/world/afghani ... 957E3F2EA9
    Den episoden der kan da neppe være gradert "hemmelig"? Det der har jeg hørt blitt pratet om blant kolleger lenge før det ble offentliggjort.

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
    Mye av materialet er gradert SECRET/HEMMELIG, og det omtales også episoder hvor norske soldater har vært involvert, og rapporter produsert av norske avdelinger.

Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Her er rapporten fra hendelsen hvor norske styrker skjøt en motorsyklist:
    http://www.guardian.co.uk/world/afghani ... 957E3F2EA9
    Den episoden der kan da neppe være gradert "hemmelig"? Det der har jeg hørt blitt pratet om blant kolleger lenge før det ble offentliggjort.
    Den hendelsen ble rapportert i media dagen etter det skjedde. Det er heller ikke det RM sikter til når det gjelder S/H gradert informasjon.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem ... eID=187642

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    enhver publikasjon som setter folk på bakken i fare er ikke noe jeg kan akseptere.
    Er i utgangspunktet enig i dette, men hva med tilfeller hvor det er vanskelig å forutsi slike følger? Tankene går til bl.a. Abu Ghraib. Jeg kjenner ikke til de faktiske følgene av den saken når det gjelder trusselbildet, men ser for meg at eksponering av en slik sak kan styrke fienden på enkelte vis. Er dog ikke i tvil om at det var riktig med en oppvask der.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7

Hjelper vel ikke akkurat å legge det ut her i tillegg.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg finner det SVÆRT underlig at en menig/visekorporal skal ha hatt muligheten til både å skaffe seg tilgang til all denne informasjonen, og også fått den med seg ut til Wikileaks. Min personlige oppfatning er at dette enten betyr at:
    a) USA har alt for dårlige rutiner når det gjelder kontroll av gradert informasjon, dersom det virkelig er sant at han er den skyldige. I så fall burde også noen lenger opp i systemet straffet for å ha laget disse rutinene.
    b) man bruker Manning som en hendig syndebukk, siden han så likevel blir straffet for den første saken. Så går noen høyere opp i systemet fri - "noen" som har sett det i sin interesse å offentliggjøre disse dokumentene.
    Dette syntes jeg også var merkelig. I US Army er "specialist" og "corporal" i samme "Pay grade", men man blir "corporal" hvis man har ledelsesansvar over andre soldater og "specialist" hvis man ikke har det (i motsetning til i US Marines er graden "corporal" nesten ikke i bruk i US Army i dag, da laveste ledere (gjengleder/nestlagfører) normalt er "sergeant"). Man blir typisk "specialist" etter ca. 2 års (eller mindre) tjeneste. Alle som har en bachelor-grad før de verver seg i US Army blir automatisk "specialist" straks de er ferdige med rekruttskolen. Skal man sammenligne med norske forhold, vil dette altså være en etterretningsassistent som er grenader (eller korporal hvis det dreier seg om f.eks. HV). Typiske arbeidsoppgaver for en E-assistent er å motta, registrere og bearbeide informasjoner (på veien fra informasjon til etterretning), føre E-journal, føre E-kart, utarbeide E-rapporter og E-oversikter på underordnet nivå og utføre skrive- og kopiarbeid. At en E-assistent i en E-stab i Irak har tilgang til titusener H-stemplede E-rapporter fra Afghanistan synes jeg er merkelig.

Klarering er klarering for et visst nivå, f.eks. Konfidensielt, Hemmelig eller Strengt Hemmelig, deretter kreves autorisasjon fra avdelingssjef til tilgang til informasjon på gitt nivå. Men det skal jo ikke bety at man har direkte tilgang til all informasjon i USA på nivå Hemmelig, man skal da bare ha tilgang til det man har tjenestlig behov for. Og at en E-assistent i Irak har tjenestlig behov for E-rapporter fra felten i Irak synes jeg er tvilsomt. Det må være noe galt med systemet hvis en som er klarert og autorisert for Hemmelig i en E-stab et sted automatisk får tilgang til all Hemmelig informasjon i hele US Army.Jeg håper det ikke er slik i Norge...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharpshoota
    Hjelper vel ikke akkurat å legge det ut her i tillegg.
    Jeg er prinsipielt enig med deg at man i utgangspunktet ikke skal spre gradert informasjon selv om noen andre har gjort det. Vurderingen jeg gjorde i dette konkrete tilfellet var at informasjonen allerede var spredt så vidt, herunder inkludert til de renommerte og globale avisene New York Times, The Guardian og Der Spiegel, at den var å regne som public domain. Konklusjonen min ble at nytteverdien av å få en åpen diskusjon om temaet her er større enn den minimale skadevirkningen av at milforum publiserer det samme som nå har blitt publisert tusenvis av andre steder.

Dette gjelder generell diskusjon om de rådata, informasjon og etterretninger som er en del av dette materialet. Dersom noen skulle benytte sine spesifikke kunnskaper, f eks egne erfaringer fra Afghanistan, og knytte disse opp mot konkrete deler av det publiserte materialet, for deretter trekke konklusjoner som går utenpå det en vanlig journalist eller legmann klarer å trekke, kan resultatet bli gradert. Det utmanes derfor til forsiktighet.

Når det gjelder hvlts vurderinger er jeg enig. Mannings grad, uansett om den er SPC eller PFC (jeg leste at han hadde vært SPC, for deretter å bli PFC, noe jeg tolket som at han var blitt degradert) tilsier at han har skill level 1 av 5 mulige i US Armys system, og ikke er veldig kvalifisert. Likegyldig hviken jobb han har burde han ikke hatt tilgang til så mange graderte dokumenter, uansett. Dersom han blir den eneste som straffes i denne saken vlil jeg personlig trekke den konklusjon at noen høyere oppe unndrar seg sin rettmessige straff.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Snappet forresten opp denne på en islamistisk nettside i dag (men den ble postet 23 mai), sammen med ymse oppskrifter på IED'er og desslike. Referansen til Mossad viser at det neppe er snakk om Afghanistan-dokumenter, men det viser at de har interesse for å skaffe seg informasjon om sine motstandere.

URGENT URGENT .. the movement of young people get huge amounts of important documents
    Urgent and urgent and urgent ..The young men movement gets huge amounts from the important and dangerous documents very

--------------------------------------------------------------------------------
    Peace, mercy and blessings of Allah be upon you
    And as he came in their statement today
    The champion militants in the young men movement get huge amounts from the important and dangerous documents very that Mossad is using it Walsi verses namely and the other infidel intelligence services for the war on the militants and that after the militants battalions controlled the collaborating government intelligence service headquarters in an attack yesterday Sunday 09 Jumada II 1431 ? the coinciding to 23-05 - 2010 as the brothers got 80 computers including information and the pictures of clients and spies .
    To they wait for the slaughter by the lions
    Allah is the greatest praise be to God
    Nasr from Allah and a speedy victory

???? ???? ???? ..???? ?????? ???? ??? ????? ???? ?? ??????? ?????? ???????? ???

--------------------------------------------------------------------------------
    ?????? ????? ????? ???? ???????
    ? ??? ??? ?? ?????? ?????
    ????????? ??????? ?? ???? ?????? ?????? ??? ????? ???? ?? ??????? ?????? ???????? ???? ???? ??? ???????? ??????? ????? ?? ?? ?????? ??????????? ??????? ?????? ????? ??? ????????? ???? ??? ?? ????? ????? ????????? ??? ??? ???? ??????????? ?????? ??????? ??????? ?? ???? ??? ??? ????? 09 ????? ????? 1431?? ??????? ??: 23-05-2010 ??? ??? ?????? ??? 80 ???? ??????? ??? ???? ?? ??????? ???? ??????? ????????? .
    ????????? ????? ??? ?? ??????
    ???? ???? ???? ?????
    ??? ?? ???? ???? ????

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

aftenposten.no/nyheter/uriks/article375 ... 759167.ece
    Wikileaks legger ut kryptert kjempedokument.
    Filen «Insurance file» er lagt ut sammen med de titusener av hemmeligstemplede dokumenter fra det amerikanske militæret som ble publisert i juli. Størrelsen på filen er på 1.4 gigabyte. Det er langt større enn alle de andre filene tilsammen.
    Prøver de å drive utpressing mot USA?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Tja... "Hvis noe skjer med Julian slipper vi krypteringsnøkkelen til denne".
    Would you, Quintus? Would I?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

thelede.blogs.nytimes.com/2010/07/30/ta ... nformants/
    Taliban Study WikiLeaks to Hunt Informants
    A spokesman for the Taliban told Britain’s Channel 4 News on Thursday that the insurgent group is scouring classified American military documents posted online by the group WikiLeaks for information to help them find and “punish” Afghan informers.
    thedailybeast.com/blogs-and-stories/201 ... vid-lapin/
    WikiLeaks' Cry for Help
    Julian Assange’s team wants the Pentagon’s aid in reviewing a new batch of U.S. military secrets it plans to publish soon—and the Pentagon is reviewing WikiLeaks’ request. Philip Shenon reports.
    OPSEC\PERSEC motherfucker... Jeg kan poste så mange facepalm bilder her, men lar det ligge siden det er alt for åpenlyst..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7

Blåst idealistisk idiot. Det finnes andre måter å være kritisk til krigføringen enn å utsette våre samarbeidspartneres liv i fare. Han ser vel på seg selv som en stor mann som har klart å lekke dokumentene, narsissistjævel

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •