milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 55

Tråd: PST har pågrepet tre terrormistenkte i Norge

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

PST har pågrepet tre terrormistenkte i Norge

PST har pågrepet tre terrormistenkte i Norge

Politiet sikkerhetstjeneste har pågrepet tre personer mistenkt for forberedelser til terrorhandlinger.

PST varsler pressekonferanse klokka 11.30
    dagbladet.no/2010/07/08/nyheter/terrori ... /12473137/

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: Interessante nyhetslinker

Sistnevnte sak trenger vel kanskje å skilles ut til et eget emne, da dette er en ganske stor nyhetssak?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: Interessante nyhetslinker

Sitat Opprinnelig skrevet av bofi
    Sistnevnte sak trenger vel kanskje å skilles ut til et eget emne, da dette er en ganske stor nyhetssak?
    Utført.

Pb-82, mod
    Satis Bona :-p

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Re: PST har pågrepet tre terrormistenkte i Norge

De tre pågrepne har tilknytning til Al-Qaida:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 724626.ece
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    38 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Hmm Aceton peroksid bomber, var samme sort som ble brukt i London i 2005. Kan ikke se for meg\fantasere hva slags skade det kunne gjort i Oslo på ett tog eller en overfylt buss.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jammen godt at PST har overvåket terroristene i en stund, og fikk tak i dem før de kunne gjøre noe forferdelig.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Hvor mye skal vårt samfunn endre seg før vi får en aktiv endring i norsk politikk, og at vanlige mennesker våkner?
    Med bakgrunn i religiøs fanatisme og påfølgende konflikter, har vi nettopp mistet 4 av våre beste menn. Nå har man arrestert 3 personer vi har tatt imot med åpne armer. Som har ett ønske; ødelegge den vestlige sivilisasjon.

Om noen mener dette er enkeltstående tilfeller, så får folk våkne. Krekar, hawilla bankene som finansierer terrorgrupper, attentatet på william nygård, nedbrenning av norske utenriksstasjoner, attentatet mot journalisten, opptøyer i oslo sentrum.

Dette er fremtiden i norge, med flere og flere saker. Om det er en av tusen som gjennomfører det er helt uinteressant.

At vi får slike forhold, er et resultat av vår politikk. Og den må legges om umiddelbart. Og islam er og blir fellesnevneren.

Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 42a-1
    ...

At vi får slike forhold, er et resultat av vår politikk. Og den må legges om umiddelbart.

...
    For at det skal skje, "må" noe slikt skje:

Sitat Opprinnelig skrevet av [url=http://milforum.net/forum/viewtopic.php?p=160314#p160314
    hvlt[/url]]La oss tenke oss et scenario av denne typen: 1) En stor lastebil med 15 tonn sprengstoff eksploderer i Grubbegata og får høyblokka i regjeringskvartalet til å rase sammen midt under regjeringskonferansen en torsdag da hele regjeringen er samlet i toppen av høyblokka. Hele den norske regjering er drept. Bygningen til justisdepartmentet ble hardt skadet i den samme eksplosjonen og de fleste ansatte i justisdepartementet er drepte eller skadede. 2) I samme øyeblikk eksploderer en tilsvarende bil i innkjøringen til baksiden til politihuset fra Åkebergveien og får politihuset på Grønland til å rase sammen. Oslopolitiets ledelse er drepte eller sårede, det samme en stor del av Oslopolitiets tjenestemenn. 3) Den tredje og siste lastebilbomben går av i Torggata og utsletter politidirektoratet inklusive politidirektøren, assisterende politidirektør etc. 4) En gruppe på 5 til 10 snikskyttere ligger samtidig rundt på tak i Oslo sentrum og begynner å skyte tilfeldige mennesker, og spesielt politi, brannfolk, ambulansepersonell etc.

...
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg

Hvor mye skal vårt samfunn endre seg før vi får en aktiv endring i norsk politikk, og at vanlige mennesker våkner?
    Med bakgrunn i religiøs fanatisme og påfølgende konflikter, har vi nettopp mistet 4 av våre beste menn. Nå har man arrestert 3 personer vi har tatt imot med åpne armer. Som har ett ønske; ødelegge den vestlige sivilisasjon.

Om noen mener dette er enkeltstående tilfeller, så får folk våkne. Krekar, hawilla bankene som finansierer terrorgrupper, attentatet på william nygård, nedbrenning av norske utenriksstasjoner, attentatet mot journalisten, opptøyer i oslo sentrum.

Dette er fremtiden i norge, med flere og flere saker. Om det er en av tusen som gjennomfører det er helt uinteressant.

At vi får slike forhold, er et resultat av vår politikk. Og den må legges om umiddelbart. Og islam er og blir fellesnevneren.
    Du må gjerne presisere litt mer om hva du mener. Vi kan uansett ikke håndheve en 100 % "vanntett" og allmektig sikkerhet i samfunnet til enhver tid. En fornuftig linje mht. asylpolitikk, immigrasjon og integrering er viktig, men jeg tror ikke det vil demme opp for alt. Når det gjelder Afghanistan trenger jeg vel neppe å presisere at vi deltar i krigshandlinger og at det innebærer sterke konsekvenser.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Om det er en ting denne saken viser så er det at PST,Politiet og E-tjenesten i Norge og resten av Europa/USA, har god kontroll på terrorgrupper i både norge og utlandet.
    Føler meg nesten mer trygg på at det ikke blir terrorangrep i norge etter denne saken.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Gnist:
    Norge har ingen strategi for dette problemet. Og vi har ingen politiske partier som tar debatten en gang. Vi diskuterer innvandring på nivå at barn skal sitte i buss timesvis for å frelse oss fra det onde.

Foran nesa vår har vi en utvikling som setter et kraftig press på hele vår vestlige kultur. Og i den kulturen finnes ikke overvåkning, og storebror ser alt du gjør. Våre verdier kan ikke forenes med en allvitende politistat, med vidtgående mandat til å gå inn i privatsfæren til deg, meg og alle andre for å holde kontroll.

Og da har vi valget; stenge grensene og sette krav til de som er her. Alternativt leve med grupper hos oss som bruker sin tid på å knuse vår måte å leve på.

For kontrollen kan aldri bli så omfattende at vi stopper alle forsøk.

Så vi får vel leve i fremtiden med at t-banen sprenges nå og da. Men pyttsann, det er jo ikke alle muslimer som er ekstreme.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Om det er en ting denne saken viser så er det at PST,Politiet og E-tjenesten i Norge og resten av Europa/USA, har god kontroll på terrorgrupper i både norge og utlandet.
    Føler meg nesten mer trygg på at det ikke blir terrorangrep i norge etter denne saken.
    Tja. Dette er vel nesten som IED'er. Vi kan finne 99 av 100 - det holder at fienden lykkes en gang av hundre. For oss holder det bare å aldri feile.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Kan vi være så vennlige å ikke la dette koke ut til en FrP/innvandring/nazi/islam debatt? Det er nok av slike fordummende debatter på diverse nettaviser - og vi har faktisk våre egne som de som brenner for det kan vekke til live igjen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Tja. Dette er vel nesten som IED'er. Vi kan finne 99 av 100 - det holder at fienden lykkes en gang av hundre. For oss holder det bare å aldri feile.
    Jeg er helt enig med deg, bestefar. Men du klarer ikke å fjerne linken mellom islam og terrorismen. Og islam har kommet til norge gjennom vår innvandringspolitikk.

Jeg har ikke på et eneste punkt fordømt den vanlige muslim. Jeg påpeker bare at vi har en utvikling her med radikalisering av våre nye landsmenn. Opptøyene i Oslo er bevis på det. Vold brukes som argumenter. Og det er en farlig utvikling som vi må endre.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Jeg er helt enig med deg, bestefar.
    Har jeg fått barnebarn jeg ikke vet om ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ikke helt det samme. Det er mye vanskeligere å planlegge og utføre et større angrep når Politiet har god kontroll. At de siste terrorangrepe/forsøkene i USA/Europa enten har mislykkes, skadet få, eller blitt oppdaget før de blir gjennomført kan vere tegn på at Politiet har lykkes med dette. Vi kan selvfølgelig ikke verne oss 100% mot at det kan komme angrep, men tror ikke faren for et større terrorangrep som de som skjedde i London, Madrid og 11. september er så stor for tiden. Ikke fordi det ikke er folk som ønsker dette, men fordi overvåkningen av de er forbedret.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Helt ærlig, så tror jeg ikke disse tre har noen sammenheng med en generell radikalisering i Norge i det hele tatt.

I hvilken grad den vanlige muslim i Norge er i ferd med å radikaliseres er en annen diskusjon.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Jeg er helt enig med deg, bestefar.
    Har jeg fått barnebarn jeg ikke vet om ?
    Hehe, sorry Sofakriger. Feil. Var på telefon, og så også at jeg hadde dratt inn feilsitat. Rød i trynet etter 50 straffepush her.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg

Norge har ingen strategi for dette problemet.
    Strategi for bl.a. terrorbekjempelse og handling ved angrep? Hva har skjedd i dag? Hva ligger bak øvelser som Gemini? Strategien er kanskje ikke optimal og må videreutvikles, men vi har noe (hvis det er dette du sikter til).

Våre verdier kan ikke forenes med en allvitende politistat, med vidtgående mandat til å gå inn i privatsfæren til deg, meg og alle andre for å holde kontroll.
    ...
    For kontrollen kan aldri bli så omfattende at vi stopper alle forsøk.
    Det var også poenget mitt. Vi bør uansett ikke ty til totalitære tiltak (dårlig ordvalg?) i et forsøk på å skjerme oss. Fornuftige veivalg innen bl.a. asylpolitikken hører med, ja, men jeg har fortsatt tro på at slike sikkerhetsutfordringer bør møtes med presise midler som først og fremst rammer faktiske trusler (f.eks. politiarbeid).

Og da har vi valget; stenge grensene og sette krav til de som er her. Alternativt leve med grupper hos oss som bruker sin tid på å knuse vår måte å leve på.
    For at folk skal kunne fungere i samfunnet må det naturligvis være noen forventninger med i bildet. Stengte grenser sitter derimot ikke bra hos meg. En rettferdig politikk som er i tråd med bl.a. internasjonale forpliktelser høres bedre ut. Er det ikke å regne som et tap dersom vi lar frykten lamme oss i stor grad?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes
    Helt ærlig, så tror jeg ikke disse tre har noen sammenheng med en generell radikalisering i Norge i det hele tatt.

I hvilken grad den vanlige muslim i Norge er i ferd med å radikaliseres er en annen diskusjon.
    Tsja, dersom man følger de mest radikale ideene her på forumet, så er det ingen tvil om at radikaliseringen av muslimer i Norge vil skyte fart. Det vil jo tjene de mest ekstreme - langt enklere å rekruttere, organisere og manøvrere i en befolkning hvor de har omfattende støtte. Det beste vi kan gjøre, sett med terroristenes øyne, er å fremmedgjøre vår egen muslimske befolkning, eksempelvis ved å mistenkeliggjøre hele den muslimske befolkningen - eller ved å stenge grensene for muslimer, slik man faktisk har foreslått her på forumet. Slikt vil føre til at vi taper.

Så må man jo selvfølgelig sørge for å ha en god nok kontroll for å håndtere de radikaliserte miljøene som unektelig eksisterer. Akkurat nå føler jeg meg egentlig trygg nok på den kontrollen, uten å ha kjennskap til nøyaktig hva det går i, spesielt mtp hvor lenge man har hatt disse siste 3 under overvåkning.
    Beidh a lá leo

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg

Støtter siste.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Vi har ikke stått, og står heller ikke nå overfor akutt terrorfare, men trusselbilde i Norge blir gradvis mer likt det vi har sett i land hvor terroraksjoner er blitt gjennomført, sier PST-sjef Janne Kristiansen.
    Gradvis mer likt, er i min verden en utvikling.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg

Vi har ikke stått, og står heller ikke nå overfor akutt terrorfare, men trusselbilde i Norge blir gradvis mer likt det vi har sett i land hvor terroraksjoner er blitt gjennomført, sier PST-sjef Janne Kristiansen.
    Gradvis mer likt, er i min verden en utvikling.
    Statsministeren gjentok i dag at Norge er sårbart for terrorangrep, noe jeg håper store deler av befolkningen er bevisst på uten å la det bidra til unødig frykt.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Jeg skal heller vri på spørsmålet her med bakgrunn i PSTs åpne trusselvurdering for 2010;

Personer i Norge støtter først og fremst ekstreme islamistiske aktører i utlandet som har en lokal eller regional agenda. Så lenge de utenlandske aktørene opprettholder et slikt lokalt fokus, er det lite sannsynlig at deres norske støttenettverk vil utgjøre en direkte trussel mot Norge. Trusselen fra ekstreme islamister i Norge kan imidlertid øke dersom deres utenlandske kontakter endrer strategi til også å omfatte mål i Europa.
    Mange her er redd for å fremmedgjøre muslimer i Norge. Å begrense inntaket, slik at vi faktisk kan integrere, er jo det motsatte av fremmedgjøring.

Hvorfor skal vi fortsette å ta inne tusenvis av personer hvert år når vi ikke klarer å skaffe de som kommer hit jobb og et godt liv?

(Asylinstituttet er hellig, folk med flyktningestatus like så). Dette er en forsvinnende liten andel av de som årlig får opphold.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

[quote=42a-1]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "42a-1":cq4buq52
    Rød i trynet etter 50 straffepush her.
    [/quote:cq4buq52]

Hahah, ikke at folk på milfforum er obsessive eller noe.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Støtter meg bak dette.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    73 innlegg

Litt utenfor temaet men har mange ganger hatt lyst å lære mer om hvordan PST og de litt større gutta i andre land faktisk jobber.
    Sier seg selv at dette ikke blir offentlig info, men tar meg selv i å være nysgjerrig ofte.

Jeg føler meg selv ikke særlig utrygg i lys av at pågripelser har vært gjort denne uken.

MEN, den dagen de lykkes på Norsk jord vil vi nok uansett tidligere ønsker om rasjonell tankegang fort befinne oss i et meget polarisert og paranoid samfunn.

jeg ser på det bare som et tidsspørsmål og det er en ubehagelig tanke..

Når det er sagt så kan de dø i hopetall alle som reiser fra sitt eget land til Norge for å drive "frihetskamp" her på Norsk jord.

/RANT
    Dette er en irriterende signatur

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Hele poenget mitt er at med dagens inntak av mennesker med muslimsk bakgrunn klarer vi ikke å motvirke at store mengder ikke føler ansvar for et fredelig samfunn her. Opptøyene i oslo er et stjerneeksempel.
    De tre har kjøpt inn ingredienser her i Norge. Altså har planlagte mål vært her. Ikke fortell meg at man kjøper lovlige kjemikalier her for så å transportere det utenlands for å blande det sammen til eksplosiver.

Disse tre ble overvåket på bakgrunn av en mann i USA som fikk kalde føtter, og fortalte om hele nettverket til myndighetene der.

Så at PST har kontroll, besvares fra min side med et tja.

Problemet som jeg ser det; store grupper uttrykker ønske om, vilje til, og faktisk gjennomfører voldelige handlinger for å fremme islamsk ideologi.

Ikke en av disse tre omfattes av asylinstituttet, eller er flyktninger via FN systemet.

Da får vi redusere de gruppene. Det gjør vi ikke ved å la tusenvis uten kjent opphav komme inn. Så setter vi iverk tiltak for å få de som allerede har kommet innlemmet i vårt samfunn.

Dette er ikke rasisme, og jeg har ingen ting imot fremmedkulturelle.

Norges humanitære forpliktelser gjør vi det vi skal og bør. Asyl og flyktninger skal vi fortsette å ta inn.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

@42a-1
    Kineseren : Kvoteflyktning.
    Usbekeren : Asylsøker, fikk opphold pga familiegjennforening (tolker jeg til familie fikk asyl).
    Iraker : Opphold på humanitært grunnlag.

Ikke en eneste "fremmedarbeider" her - bare flyktninger og asylsøkere.. Flyktninger og asylsøkere kommer altså med mer bagasje enn to kofferter - de har med seg både opplevelser, erfaring og i mange tilfeller overbevisninger og motivasjon til å utføre voldshandlinger også i sitt nye hjemland.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

De tre har kjøpt inn ingredienser her i Norge. Altså har planlagte mål vært her. Ikke fortell meg at man kjøper lovlige kjemikalier her for så å transportere det utenlands for å blande det sammen til eksplosiver.
    Et av scenarioene PST presenterte i dagens aviser gikk nettopp ut på at en eventuell bombe skulle smugles ut av landet. Deres uttalelser veier i mitt syn noe tyngre enn dine.

Når man har overvåket disse gutta i 1 år, og til og med fått byttet ut ingrediensene de skaffet seg med andre, harmløse ingredienser som ville medført at bomba ikke fungerte, så virker det på meg som at man har hatt ganske god kontroll. Inntrykket mitt er tvert imot at det det stod på var ønsket om ytterligere etterforskning før aksjonen - ikke noe desperasjon for å unngå et nært forestående angrep.

Viktig å være litt nøktern, og ikke la frykten ta fullstendig overhånd her. Det dummeste vi gjør nå er å handle i panikk.

Du bør også merke deg uttalelsene om at fi nå har hatt en tendens til å rekruttere blant folk som allerede har opphold her i landet. Dette medfører at radikale "kontrolltiltak" i enda større grad vil virke kontraproduktivt, fordi rekrutteringsgrunnlaget blir bedre etter at innvandrerne har bosatt seg her.
    Beidh a lá leo

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    193 innlegg

[quote=Bestefar]
    Et av scenarioene PST presenterte i dagens aviser gikk nettopp ut på at en eventuell bombe skulle smugles ut av landet. Deres uttalelser veier i mitt syn noe tyngre enn dine.

Sitat Opprinnelig skrevet av "42a-1":3ubxf9nh
    Når man har overvåket disse gutta i 1 år, og til og med fått byttet ut ingrediensene de skaffet seg med andre, harmløse ingredienser som ville medført at bomba ikke fungerte, så virker det på meg som at man har hatt ganske god kontroll. Inntrykket mitt er tvert imot at det det stod på var ønsket om ytterligere etterforskning før aksjonen - ikke noe desperasjon for å unngå et nært forestående angrep.

Viktig å være litt nøktern, og ikke la frykten ta fullstendig overhånd her. Det dummeste vi gjør nå er å handle i panikk.

Du bør også merke deg uttalelsene om at fi nå har hatt en tendens til å rekruttere blant folk som allerede har opphold her i landet. Dette medfører at radikale "kontrolltiltak" i enda større grad vil virke kontraproduktivt, fordi rekrutteringsgrunnlaget blir bedre etter at innvandrerne har bosatt seg her.[/quote:3ubxf9nh]

"Smugles ut av landet" kan jo bety "settes av på danskebåten"... Noe som kan sidestilles med å sette den av i Norge.

Hva myndighetene sier, og hva de vet, er garantert ikke det samme.

Uansett, en "stiff upper lip", og "business as usual" er påkrevd for at ikke terroristene skal nå delmålene sine. Det bør ikke hindre folk i å være observante, og melde fra om mistenkelige ting.

Et av problemene vi har i dag er at vi ikke har noen virkemidler ovenfor personer med oppholdstillatelse/statsborgerskap som sympatiserer med terrorister, med mindre de aktivt utfører kriminelle handlinger.
    two to the heart, one to the mind...

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    37 innlegg
    Sitert
    139 innlegg

[quote=dobrodan]
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar

Sitat Opprinnelig skrevet av "42a-1":e29iod4l

Du bør også merke deg uttalelsene om at fi nå har hatt en tendens til å rekruttere blant folk som allerede har opphold her i landet. Dette medfører at radikale "kontrolltiltak" i enda større grad vil virke kontraproduktivt, fordi rekrutteringsgrunnlaget blir bedre etter at innvandrerne har bosatt seg her.
    "Smugles ut av landet" kan jo bety "settes av på danskebåten"... Noe som kan sidestilles med å sette den av i Norge. [/quote:e29iod4l]
    Gitt at man fra PSTs side dro linjer til terrorplanlegging i Storbritannia ville vel Englandsbåten være mer nærliggende. Uansett, dette her blir bare rein og skjær synsing. Føler meg faktisk mye tryggere når jeg vet at PST har full kontroll jeg.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    193 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Gitt at man fra PSTs side dro linjer til terrorplanlegging i Storbritannia ville vel Englandsbåten være mer nærliggende. Uansett, dette her blir bare rein og skjær synsing. Føler meg faktisk mye tryggere når jeg vet at PST har full kontroll jeg.
    Hvilken Englandsbåt?

Har du forresten noensinne reist med båt til England? Da ville du endt opp hårløs og forbannet etter å ha kommet deg igjennom passkontroll/toll. Sjansene for at noen av asiatisk/afrikansk opphav får med seg fyrverkeri igjennom tollen der er nok forsvinnende små.

Hvordan vet du at PST har full kontroll?
    Fordi de sier det?
    Hva skulle de ellers sagt?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Fordi de sier det?
    Som sagt, dersom informasjonen om at de faktisk fikk byttet ut viktige ingredienser med ufarlige stoffer, slik at det var umulig å få sprengstoffet til å fungere, så er det vel rimelig å anta at man har hatt ganske grei kontroll. Den lange overvåkningstiden + at man ønsket ytterligere etterforskning før man iverksatte indikerer ihvertfall for meg at det her har vært en viss kontroll.
    Beidh a lá leo

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    193 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Fordi de sier det?
    Som sagt, dersom informasjonen om at de faktisk fikk byttet ut viktige ingredienser med ufarlige stoffer, slik at det var umulig å få sprengstoffet til å fungere, så er det vel rimelig å anta at man har hatt ganske grei kontroll. Den lange overvåkningstiden + at man ønsket ytterligere etterforskning før man iverksatte indikerer ihvertfall for meg at det her har vært en viss kontroll.
    En viss kontroll hadde de nok.

Alle løse tråder? Neppe...

Jeg ville i tillegg bli svært forbauset om det ikke var flere celler og enkeltpersoner i Norge... Og jeg tviler på at PST har nok personell og ressurser til å holde alle under kontinuerlig oppsikt.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

For å si det slik: Den informasjonen jeg har sett hittil, har gitt et ganske klart inntrykk av kontroll. Jeg har enda ikke sett informasjon av særlig vekt som gir noen indikasjoner i motsatt retning - og ihvertfall ingenting som tyder på at det var overhengende fare for at angrepet faktisk kunne blitt gjennomført med hell. Dersom utgangspunktet er at PST fullstendig mangler kontroll inntil det motsatte er bevist, synes jeg man har en noe paraonid, panisk tilnærming til situasjonen.
    Beidh a lá leo

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    193 innlegg

For å si det slik: Den informasjonen jeg har sett hittil, har gitt et ganske klart inntrykk av kontroll. Jeg har enda ikke sett informasjon av særlig vekt som gir noen indikasjoner i motsatt retning - og ihvertfall ingenting som tyder på at det var overhengende fare for at angrepet faktisk kunne blitt gjennomført med hell. Dersom utgangspunktet er at PST fullstendig mangler kontroll inntil det motsatte er bevist, synes jeg man har en noe paraonid, panisk tilnærming til situasjonen.
    De har nok grei kontroll på de som de har i søkelyset. Problemet er de som de ikke har i søkelyset, som har forstand nok til ikke å stikke seg ut på noen slags måte, samtidig som de har fantasi nok til å kunne bruke mindre spektakulære metoder (med minst like stor effekt) som ikke krever mistenkelige innkjøp eller stort nettverk...

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1286 innlegg

Jeg så en eller annen gang (mulig det var i forbindelse med Treholt-saken) hvor mye ressurser det krever å spane på et menneske 24 timer i døgnet, 7 dager i uken på en slik måte at vedkommende ikke oppdager at han blir overvåket. Det er faktisk ganske enormt personellkrevende, så det er nok bare meget få personer PST (+ andre avdelinger for organisert kriminalitet) har råd til å drive slik overvåking på.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    38 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Ikke bli naiv. Fordi dem fikk nyss for ett år siden da "tysteren" ble tatt borti i USA betyr ikke dem hadde kontroll. Dem hadde flaks at dem i det hele tatt fikk en slik lekkerbisken. Hva med neste 1,2,3,4,5,100 personene som vil prøve seg?? Hvis det blir slike saker som dette de neste 10 årene uten en eneste bombe gått av, DA kan vi si at PST hadde kontroll. Dette var ikke kontroll i det hele tatt. Hadde ikke Zazi sunget, hadde garantert heller ikke PST fått vite om dette før etter noe hadde skjedd, mest sannsynlig. Blir det samme som i fotball da ene laget scorer det første målet og alle tror dem har "stål kontroll" og kommer til å vinne helt til det motsatte skjer, i de aller fleste tilfeller.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Ikke bli naiv. Fordi dem fikk nyss for ett år siden da "tysteren" ble tatt borti i USA betyr ikke dem hadde kontroll. Dem hadde flaks at dem i det hele tatt fikk en slik lekkerbisken. Hva med neste 1,2,3,4,5,100 personene som vil prøve seg?? Hvis det blir slike saker som dette de neste 10 årene uten en eneste bombe gått av, DA kan vi si at PST hadde kontroll. Dette var ikke kontroll i det hele tatt. Hadde ikke Zazi sunget, hadde garantert heller ikke PST fått vite om dette før etter noe hadde skjedd, mest sannsynlig. Blir det samme som i fotball da ene laget scorer det første målet og alle tror dem har "stål kontroll" og kommer til å vinne helt til det motsatte skjer, i de aller fleste tilfeller.
    Makaan, du skjønner at når du på et åpent nettforum snakker om at dette "ikke var kontroll i det hele tatt", og at PST "garantert" ikke ville fått vite om dette uten den ene forutsetningen så er det helt umulig å ta deg seriøst? Dersom du sitter inne med nok informasjon til å komme med så klare uttalelser, så ville du ikke lagt det ut på noe nettforum. Med andre ord er det snakk om spekulasjoner fra din side, og da veier igjen det PST sier i media så uendelig mye tyngre enn dine ord. Og når man faktisk har nådd så langt som at man har klart å bytte ut ingredienser for å ufarliggjøre bomber, så er det helt idiotisk å snakke om at man "ikke har kontroll i det hele tatt".

Naiv er antageligvis den hyppigst forekommende anklagen fra folk som mangler faktisk belegg for påstander...
    Beidh a lá leo

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ratko Mladic er pågrepet
    By Gammeloppklesk in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: DTG 080747A Dec 16,
  2. Nordmann pågrepet i Sudan
    By berlinerblaa in forum Tema: Afrika
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 092017A May 12,
  3. Mullah Krekar ikke pågrepet.
    By dobrodan in forum Mannskapsmessa
    Svar: 60
    Nyeste innlegg: DTG 021742A Apr 12,
  4. Politimann pågrepet i væpnet aksjon
    By isak in forum Politiet