Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 55 av 55

Tråd: PST har pågrepet tre terrormistenkte i Norge

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2006

Re: PST har pågrepet tre terrormistenkte i Norge

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Et av scenarioene PST presenterte i dagens aviser gikk nettopp ut på at en eventuell bombe skulle smugles ut av landet. Deres uttalelser veier i mitt syn noe tyngre enn dine.
    Har du hatt sprengningskurs?
    Du trenger mange kilo med vanlig sprengstoff for å skape en bra bæng. Vi prater ikke hesjeladning som får et tog til å spore av.
    Spørsmål to; har hjemmeblandet bedre sprengningskoeffisient. Svaret er om du lurer nei.
    Spørsmål tre; er dette amatører?
    Min tolkning er nei.

Du tror at det er sannsynlig at noen eksempelvis tar risiko på å krysse en statsgrense med titalls liter, evt kilo av aktive ingredienser. For så å blande dette i utlandet. Stoffer du kjøper på ethvert gatehjørne skal man absolutt smugle ut av landet i store kvanta??

Spørsmål 4
    Hvorfor avbryter både statsminister og justisminister ferien. Vi har allerede hatt våre saker i Norge som gjelder logistisk støtte til terror utenlands. Hawila, somalia etc. Så om dette var innkjøp av eks antall kilo kjemikalier som var tiltenkt utlandet, ville gruppen her i Norge bare vært logistikk.

Pst forteller sitt, sannheten får vi aldri vite.
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av 42a-1
    Har du hatt sprengningskurs?
    Du trenger mange kilo med vanlig sprengstoff for å skape en bra bæng. Vi prater ikke hesjeladning som får et tog til å spore av.
    Spørsmål to; har hjemmeblandet bedre sprengningskoeffisient. Svaret er om du lurer nei.
    Spørsmål tre; er dette amatører?
    Min tolkning er nei..
    Forventer du virkelig at jeg på bakgrunn av dette skal feste mer lit til dine uttalelser enn til PST? Så lenge dette står som et av PSTs scenarioer, kommer jeg til å feste langt mer lit til deres uttalelser enn til dine - naturlig nok.

Og PIRA hadde ikke nevneverdige problemer med å smugle 1-tonnsbomber fra Armagh til London, selv ikke etter 20 års høyst reelle trusler. Jeg tror du ganske grovt overvurderer din egen innsikt (og troverdighet, needless to say) i dette når du avviser PSTs scenario på denne måten.
    Beidh a lá leo

Ble medlem
    2006

@bestefar
    Mener du helt ærlig at det er et sannsynlig scenario at noen kjøper helt vanlige kjemikalier i norge, for så å krysse en statsgrense?
    Dette er ting du får kjøpt på hvert gatehjørne i europa.

Eksplosiver, om det så er en aldri så liten geomitt tønne får du faktisk ikke kjøpt på et supermarked.
    Så IRA smuglet eksplosiver.

Dette er på linje med å krysse en stadsgrense med 200 liter klorin. Og forvente at det ikke stilles spørsmål i en stikkprøve. Eller kanskje er det naturlig at man smugler hushildningskjemikalier i privat ubåt?

Ser du ikke at ditt eget resonnement brister? Vi pater om dagligdagse stoffer. Like enkelt å kjøpe som paracet. Og de må kjøpes i et sånt kvanta at en evt toll inspeksjon vil reagere. Ikke fordi det er farlig. Men hvem pokker smugler 200 liter klorin?
    Enhver idiot forstår jo at en slik forsendelse er fishy.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Ikke bli naiv. Fordi dem fikk nyss for ett år siden da "tysteren" ble tatt borti i USA betyr ikke dem hadde kontroll. Dem hadde flaks at dem i det hele tatt fikk en slik lekkerbisken. Hva med neste 1,2,3,4,5,100 personene som vil prøve seg?? Hvis det blir slike saker som dette de neste 10 årene uten en eneste bombe gått av, DA kan vi si at PST hadde kontroll. Dette var ikke kontroll i det hele tatt. Hadde ikke Zazi sunget, hadde garantert heller ikke PST fått vite om dette før etter noe hadde skjedd, mest sannsynlig. Blir det samme som i fotball da ene laget scorer det første målet og alle tror dem har "stål kontroll" og kommer til å vinne helt til det motsatte skjer, i de aller fleste tilfeller.
    Makaan, du skjønner at når du på et åpent nettforum snakker om at dette "ikke var kontroll i det hele tatt", og at PST "garantert" ikke ville fått vite om dette uten den ene forutsetningen så er det helt umulig å ta deg seriøst? Dersom du sitter inne med nok informasjon til å komme med så klare uttalelser, så ville du ikke lagt det ut på noe nettforum. Med andre ord er det snakk om spekulasjoner fra din side, og da veier igjen det PST sier i media så uendelig mye tyngre enn dine ord. Og når man faktisk har nådd så langt som at man har klart å bytte ut ingredienser for å ufarliggjøre bomber, så er det helt idiotisk å snakke om at man "ikke har kontroll i det hele tatt".

Naiv er antageligvis den hyppigst forekommende anklagen fra folk som mangler faktisk belegg for påstander...
    Kjære Bestefar... Jeg snakker ikke om kontrollen fra dem begynte spaningen til dem byttet ut ingredienser. Der er det tydelig at dem hadde kontroll og er helt enig i det. Jeg snakker om før dette og det tror jeg skrev ganske tydelig også. VISSTE PST om dette før for ett og halvt år siden for eks?? Hva hadde skjedd hvis Zazi ikke hadde snakket?? Det var det jeg prøvde å få frem og det tror jeg kanskje alle egentlig tenker inni seg også. Så bare stryk "idiotisk" fra deg for jeg prøver bare å stille spørsmålet hva hadde egentlig skjedd hvis ikke Zazi hadde sagt at det var en terrorcelle i Norge. Og dette er ikke engang spekulasjoner men reelle spørsmål. Jeg tviler på at PST klarer å overvåke alle mistenksomme som kommer med en åpen\skjult plan for terror i Norge, og det vet du.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

42a, du har misforstått noe helt grunnleggende her.

Dette handler ikke om mitt vs ditt scenario.

Jeg har ikke noe eget scenario, jeg leser bare det PST går ut med i mediene.

Det dreier seg dermed om ditt scenario vs PSTs scenario, og der fester jeg altså betydelig tillit til PSTs scenario, og null tillit til ditt. Så lenge PST fastholder at det var en mulighet, aksepterer jeg det. Idet de går bort fra det, aksepterer jeg det. Dine meninger om det anser jeg hele tiden for å være ukvalifiserte spekulasjoner.
    (Og det var betydelig vanskeligere å ta en lastebil full av sprengstoff fra Armagh til London i 1994 enn det er for en lastebil full av det samme å ta seg fra Norge til Danmark i 2010)
    Beidh a lá leo

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Kjære Bestefar... Jeg snakker ikke om kontrollen fra dem begynte spaningen til dem byttet ut ingredienser. Der er det tydelig at dem hadde kontroll og er helt enig i det. Jeg snakker om før dette og det tror jeg skrev ganske tydelig også. VISSTE PST om dette før for ett og halvt år siden for eks?? Hva hadde skjedd hvis Zazi ikke hadde snakket?? Det var det jeg prøvde å få frem og det tror jeg kanskje alle egentlig tenker inni seg også. Så bare stryk "idiotisk" fra deg for jeg prøver bare å stille spørsmålet hva hadde egentlig skjedd hvis ikke Zazi hadde sagt at det var en terrorcelle i Norge. Og dette er ikke engang spekulasjoner men reelle spørsmål. Jeg tviler på at PST klarer å overvåke alle mistenksomme som kommer med en åpen\skjult plan for terror i Norge, og det vet du.
    Dette faller lett inn under spekulasjons-båsen min, all den tid det kun dreier seg om løse "what-if" spørsmål uten noe faktisk grunnlag. Hva vet vel du om hva PST visste, ikke visste, og hadde muligheter for å få vite for ett og et halvt år siden? Gi meg et faktisk grunnlag, så skal jeg heller komme tilbake til deg. Uttrykk som "ikke kontroll i det hele tatt" og "garantert" gir uttrykk for helt andre ting enn det du kan stå inne for.
    Beidh a lá leo

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Og din kilde til at denne terrorcellen er avslørt av PST kun fordi Najibullah Zazi har varslet om det? At "tidligere militæranalytiker Austin Long" i intervju med TV2 sier at han tror det kan være slik?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ble medlem
    2006

@bestefar
    Og hva har min troverdighet med dette å gjøre?

Bare fordi jeg påpeker at det ikke finnes en god logisk grunn til å smugle lett tilgjengelige, lovlige varer til et nytt land. I et slikt kvantum at det er mistenkelig om det avdekkes.

Har jeg da løyet, eller på annen måte vist at jeg har lav troverdighet?

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av 42a-1
    @bestefar
    Og hva har min troverdighet med dette å gjøre?
    PST har sagt at et mulig scenario er at sprengstoffet var tiltenkt en aksjon utenfor Norges grenser.

Du har hevdet at det umulig kan være tilfelle.

Dette blir dermed et spørsmål om hvilken kilde man velger å feste lit til, PST eller deg. I så måte er din troverdighet ganske så relevant. Hadde du hatt tilstrekkelig troverdighet til å avfeie PSTs scenarioer såpass klart, så hadde du ikke diskutert dem her.
    Beidh a lá leo

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Dette faller lett inn under spekulasjons-båsen min, all den tid det kun dreier seg om løse "what-if" spørsmål uten noe faktisk grunnlag. Hva vet vel du om hva PST visste, ikke visste, og hadde muligheter for å få vite for ett og et halvt år siden? Gi meg et faktisk grunnlag, så skal jeg heller komme tilbake til deg. Uttrykk som "ikke kontroll i det hele tatt" og "garantert" gir uttrykk for helt andre ting enn det du kan stå inne for.

Ok...Så du vet best? Og alle andre skal bare klappe kjeften igjen fordi: PST sa dem hadde kontroll og at det ikke går an å stille spørsmål før det tidsrommet for det blir for "idotisk" og "useriøst" ifølge deg??? snøft cmon det blir for dumt.

PST sa i media at dem startet å holde oppsyn med mistenkte for ett år siden, dvs på det tidsrommet Zazi tilsto. Dem nevner ikke noe før dette. Samtlige har vært i Norge i flere år. Igjen nevner ikke noe hvor lenge dem har hatt kontakt eller kan ha hatt kontakt.

Hvis jeg skal følge vg slavisk:

PST har tidligere opplyst at de frykter at personer med bakgrunn fra terrorgrupper skjuler seg i Norge. I den siste trusselvurderingen var de spesielt bekymret for de mange personene med ukjent identitet som oppholder seg i landet
    -Vet ikke hvem, hvor eller hvor mange. Bare ett stort antall personer med ukjent ID. Som sagt tviler på at dem klarer å overvåke alle siden det stadig kommer inn flere personer inn i landet uten ID. Dette er ikke noe hemmelighet heller. Forlanger ikke at dem skal si til hele landet at nå driver dem med med spaning på de og de personer pga terror blabla. Men hva dem sier i media tyder mer på det er faktisk ikke alt dem har kontroll på heller. Det er mye dem tror, og lite dem vet som blir sagt.

Hvis du vet noe så er det greit, skal ikke kverulere med deg på det. Men hvis alle svarene dine er basert på hva du har lest på vg og db så kan du spare deg for den tonen du svarer med nå. Det må gå an og faktisk gå rundt noen svinger uten å ta alt som blir sagt i media seriøst.
    Slutt

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Ok...Så du vet best?
    Nei, PST vet best hva som har skjedd og ikke har skjedd her. Jeg forholder meg til informasjonen som kommer fra dem. Ingen av oss som skriver på dette forumet sitter på noe mer informasjon enn dem - ihvertfall ikke som de kan/bør legge ut her.

Og alle andre skal bare klappe kjeften igjen fordi: PST sa dem hadde kontroll og at det ikke går an å stille spørsmål før det tidsrommet for det blir for "idotisk" og "useriøst" ifølge deg??? snøft cmon det blir for dumt.
    Å si at det "helt klart ikke var kontroll", og at man "garantert" ikke hadde funnet dette ut uten den ene forutsetningen som ledet til saken er ikke å "stille spørsmål", det er å komme med ganske bastante påstander. De påstandene strider også mot hva PST selv sier, og det er det jeg har poengtert. Det er ikke her snakk om å ha et kritisk syn på hva som kommer frem i media, det er snakk om å skape et bilde som strider klart med hva PST selv sier - uten å ha noe annet faktisk grunnlag enn egne spekulasjoner for det. Slikt har meget liten verdi.

Forøvrig:
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/politi ... -var-norge

PST skulle først ha trodd at de aksjonene som de mener mennene har planlagt, skulle finne sted i utlandet. Men etter hvert som etterforskningen pågikk, ble det klart at målet for aksjonen var Norge.
    PST hadde byttet ut vannstoffet (hydrogenperoksid) de tre mennene skal ha anskaffet, med en ufarlig væske.

Sikkerhetstjenesten skal også ha gjort andre grep for å forsikre seg om at en bombe aldri ville virke om den ble satt sammen, PST skal ha følt at de hadde slik kontroll på situasjonen at de hadde bestemt seg for å stå løpet ut og ikke pågripe de involverte for tidlig.
    Beidh a lá leo

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Det er en tankevekker dette.

Noe jeg stusser litt på. En ting er at han lettere kan skli gjennom en del skriftlige prosesser når han heter jakobsen, men hvis han har hatt et utseende som tydelig indikerer at han ikke stammer herfra må det da være veldig iøynefallende at han har det navnet?

Eller er det rett og slett en generell greie her i landet at hvis du har tenkt å gjøre de jævligste forbrytelsene så vipper du ut enten en lusekofte eller et rotnorsk navn?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Rotnorsk navn hjelper på veldig mye. Mye skjer jo på papir/IT løsninger uten å se mennesket og dessuten vil du med rotnorsk navn kanskje unngå den silingen en god del lesere av CV'er gjør bare på navn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Se forøvrig innlegg på Milblogg: http://milblogg.no/politiets-sikkerhetstjeneste-pst/

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •