Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 39 av 39

Tråd: Feltvogna MB 240 tar fyr...

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Feltvogna MB 240 tar fyr...

Varmeapparatet er tydeligvis problemet her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7119314
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Re: Feltvogna MB 240 tar fyr...

Burn! Burn! Burn!
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Jeg har bare gode minner med MB 240 og 290... -selv fast i ei myr ett eller annet sted, eller på Hjerkinn.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6

Heh, ikke nok med at de bare får kjøre i 40 Km/t, men de tar fyr også.

Er det vebastoen som lager problemer, eller er det det vanlige varmeapparatet?
    Satis Bona :-p

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Er ikke sikker på det, men det kan nesten virke som om det er webastoen.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Forsvaret har store problemer med sine feltvogner av typen Mercedes Benz 240. Hittil har syv slike feltvogner tatt fyr, og fem bare i år, skriver avisa Nye Troms.
    MB har vært i bruk siden 80-tallet og 5 av 7 har tatt fyr i år. Tydeligvis noen slitte deler der i gården ja..

Går jo heldigvis mot varmere tider.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hvis det er Webastoen - kan dette ha sammenheng med riggen til MRR ? Ting blir jo stablet nedi bak setene og ved Webasto på annen måte enn før MRR bøylen kom ...

Eller er det bare utslitt utstyr ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6

I Tyskland er det krav om inspeksjon/utskifting av brennkammeret etter så så mange år...

Kan være det som begynner å slite - sprekker = åpen flamme ut av webastoen.
    Først og fremst.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Det er snakk om slitt utstyr, nærmere bestemt varmeapparat. Fikk en teknisk forklaring, men klarer ikke gjengi den på stående fot, hehe

Det er forøvrig innført en bruksbegrensning på MB på grunn av dette.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6

Får vel føre opp sykkel på pakningsplanen til neste øvelse da...
    Satis Bona :-p

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Lasan
    Om dem har tenkt å nekte meg å bruke webastoen så kan dem bare glemme å jage meg ut i felt med vogna på sene høst og vinterdager her i nord, hehe.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hvis det er Webastoen - kan dette ha sammenheng med riggen til MRR ? Ting blir jo stablet nedi bak setene og ved Webasto på annen måte enn før MRR bøylen kom ...

Apropos MRR og 240:
    Skal det fortsatt gå 1+9 i en 240?
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Om dem har tenkt å nekte meg å bruke webastoen så kan dem bare glemme å jage meg ut i felt med vogna på sene høst og vinterdager her i nord, hehe.
    Hehe, nei, dem har nok ikke det. Går mer på at det ikke er lov å parkere med bil og varmeapparat i gang uten tillsyn, ikke lov å parkere med bilen i gang innendørs, eller i forbindelse med telt, kdo plass etc...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger

Nope, bare varmeapparatet som er ganske slitt og det er dashbordet som har tatt fyr.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg husker Volvo jeepen ,landroveren som vi hadde som vaktbil i 1Bn og dem tok aldrig fyr ,lukter vi svikt på prosedyrer og vedlikehold mon tro ? jeg bare spør (iam onnly Sam spade )

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Jeg husker Volvo jeepen ,landroveren som vi hadde som vaktbil i 1Bn og dem tok aldrig fyr ,lukter vi svikt på prosedyrer og vedlikehold mon tro ? jeg bare spør (iam onnly Sam spade )
    MBen er bare veldig slitt.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Hehe, nei, dem har nok ikke det. Går mer på at det ikke er lov å parkere med bil og varmeapparat i gang uten tillsyn, ikke lov å parkere med bilen i gang innendørs, eller i forbindelse med telt, kdo plass etc...
    Hmm, liker ikke... Varm bil er gull, bortsett fra når man er ute en sjelden gang og leker jeeeger.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sam spade bare lurer og spør ,men får ingen skikkelige svar på hva rutiner for vedlikehold og bytte av deler hva MB feltvogn gjelder .
    Det eneste jeg leser her inne er bare svada og ingen saklighet på spørsmålet ,vedr service ,delebytte og rutiner rundt det som blir tatt opp som spørsmål i utgangspunktet

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sam spade bare lurer og spør ,men får ingen skikkelige svar på hva rutiner for vedlikehold og bytte av deler hva MB feltvogn gjelder .
    Jeg vet ikke, alt jeg gjør er å sjekke at kjettingen er på plass, sjekker olje og tut & kjør.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg vet ikke, alt jeg gjør er å sjekke at kjettingen er på plass, sjekker olje og tut & kjør.
    Nå tenkte jeg på verkstedenhet som skal stå for vedlikhold og skjekkpunkter til rutinemessig vedlikehold når dem har vognene inne

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Nå tenkte jeg på verkstedenhet som skal stå for vedlikhold og skjekkpunkter til rutinemessig vedlikehold når dem har vognene inne
    Nemlig nemlig..Jeg har vel opplevd å få tilbake en vogn fra verkstedet som er i verre stand enn før man leverte den inn, så gud vet hva dem holder på med, hehe. Nei det er ikke godt å si, men sant skal sies så er det jo gamle biler, men mange av dem er ikke gått så langt da.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Nemlig nemlig..Jeg har vel opplevd å få tilbake en vogn fra verkstedet som er i verre stand enn før man leverte den inn, så gud vet hva dem holder på med, hehe. Nei det er ikke godt å si, men sant skal sies så er det jo gamle biler, men mange av dem er ikke gått så langt da.
    Kansje verkstedet gir en lang marsj i rapporter som vognførere skriver ,da det er viktigere for dem å starte opp dagen slik det passer dem og kjøre på videre i samme stilen utover arbeidsdagen og samtidig stå på for sine rettigheter hver vår ved tariffforhandliger ?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Sååå alle depotfolk er noen kjernekarer, mens alle verkstedfolk er noen inkompetente, selvsentrerte slakaballer?

Jeg leser i denne tråden at det er innført bruksbegrensninger, så da er vel neste steg å rullere alle vognene innom verksted for en spesifikk sjekk på dette problemet. Om varmesystemet ikke har vært "sjekkpunkt til rutinemessig vedlikehold" før, så blir det vel det nå.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Skal vel på MB kurs nå snart, fanken er lite giret på å ta fyr...
    Dette er en irriterende signatur

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Dersom du brenner fryser du ikke..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Det eneste jeg leser her inne er bare svada og ingen saklighet på spørsmålet ,vedr service ,delebytte og rutiner rundt det som blir tatt opp som spørsmål i utgangspunktet
    Bare periodisk som blir gjennomført, feil og mangler blir ført opp på mangellapp, slik at verkstedfolket kan fikse det for deg.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Dersom du brenner fryser du ikke..
    Tror heller jeg vil fryse i hjel, enn å brenne i hjel...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Sa vel ingenting om at du skulle dø, bare brenne litt. Mye godt brensel i fett..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Apropos MRR og 240:
    Skal det fortsatt gå 1+9 i en 240?
    Niks. 8 er maks nå.

La de brenne er vel den beste fikses jeg kan tenke meg. Da kan du la den totalvrakes og du slipper å se den igjen, og avdelingen kan "kjøpe" nye fra lagrene eventuelt starte et 2 delt prosjekt, feltvogn og adm'e vogn.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Har en mistanke at en del sløvhet også kansje kan ligge hos Chaufførene ,da en del ser på dette som :det er ikke mitt ,og jeg vognrapport er ikke noe jeg gidder å hefte meg med og jeg vet at andre enn meg eier kjøretøyet ,so who cares ? ,men det hadde vært hyggelig hvis jeg tok feil ,å kjøre er å høre sa en viss person .

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Har en mistanke at en del sløvhet også kansje kan ligge hos Chaufførene ,da en del ser på dette som :det er ikke mitt ,og jeg vognrapport er ikke noe jeg gidder å hefte meg med og jeg vet at andre enn meg eier kjøretøyet ,so who cares ? ,men det hadde vært hyggelig hvis jeg tok feil ,å kjøre er å høre sa en viss person .
    Vet ikke hvordan du kan mistenke sløvhet når det som tar fyr er godt plantet inni dashbordet.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg tror desverre at det har blitt en slik innstilling hos veldig mange :bare gass på å gi blanke ,det er ikke mitt og jeg lar mitt ansvar for vogna gå for kaldt vann og lut.
    Folk som er ydmyk til teknikken og glad i kjøretøyer og respekterer det en har fått utlevert ,våken og med til en hver tid ,har en bra forutsettning for hele tiden være i hende av ett kjøretøy som vil tjene dem og andre godt på alle felter .
    Selv har jeg tjenestegjort i avdelinger hvor kjøretøy som var over 40 år gamle i opprinnelse var oppsatt i vår stående avdeling og personell som hadde ansvar for det gamle kjøretøyet var stolte å gjorde sitt ytterste for å holde vogna i stand enten det være seg til Garnisonsbruk eller lengre øvelser .

Sorry ,men her tror jeg det går på våkenhet og interesse for det en holder på med .

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Selv har jeg tjenestegjort i avdelinger hvor kjøretøy som var over 40 år gamle .
    Jeg tjenestegjør på en vogn som nærmer seg 50 år med stormskritt...

Det er ikke noen hemmelighet at enkelte deler til 240 er ganske slitt.

Hentet fra linken til Trådstarter:
    Undersøkelser som Kripos har gjort viser at en slitasje på varmeanlegget i bilene fører til varmgang og deretter antenning.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Slik jeg ser dette ,så burde problemet vært oppdaget for lenge siden og at Kripos har blitt koblet inn styrker bare min antagelse av at her er det en del som ikke har fulgt opp prosedyrer og rutiner ,og hvis vi får hele rapporten servert på bordet ,så skulle jeg ikke bli overrasket hvis det ene aviket etter det andre har avløst hverandre .

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Slik jeg ser dette ,så burde problemet vært oppdaget for lenge siden og at Kripos har blitt koblet inn styrker bare min antagelse av at her er det en del som ikke har fulgt opp prosedyrer og rutiner ,og hvis vi får hele rapporten servert på bordet ,så skulle jeg ikke bli overrasket hvis det ene aviket etter det andre har avløst hverandre .
    Jeg vet ikke helt hvordan de kunne merke feil på MBen når det ikke står noe mer spesifikt enn "Test varmeanlegg og webasto" på periodisk skjemaet og det er ikke sånn at man lærer hvordan man skal bytte deler eller reparere på MB kurs heller.

Glem heller ikke at det er 5 MBer i år, som har tatt fyr og to i fjor, alle med samme problemet.

Litt mer fra den samme artikkelen:
    Bjørklund oppfordrer også privatpersoner som har kjøpt slike feltvogner, til å få undersøkt varmeapparatet og ta de forhåndsreglene som forsvaret nå innfører.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    Litt mer fra den samme artikkelen:
    Bjørklund oppfordrer også privatpersoner som har kjøpt slike feltvogner, til å få undersøkt varmeapparatet og ta de forhåndsreglene som forsvaret nå innfører.
    Hmm, bruker å stå parkert en sivil MB ved siden av Shell rett ved her..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Om jeg ikke husker helt feil er alle former for reparasjoner på Webasto DBW46 (som 90% av disse bilene har, resten har en enda eldre modell) med unntak av skifte av glødeplugg ført som 3. linjes vedlikehold og gjøres derfor på verksted. Etter den stadige nedleggelsen av militære verksteder og overgang til sivile verksteder som ikke kjenner bilene spesielt godt (men som er særdeles gode til å skrive regning med gaffel) har det på mange punkter gått bratt utforbakke med den tekniske tilstanden..
    MVH
    Meg selv!

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Er det noen planer med utbytting av bilparken til Hæren/Forsvaret, eller blir det en eller annen løsning hvor man kjører utstyret til det faller fra hverandre også inngå hastekjøp slik vi så med herc'ene?

Menig
    Ble medlem
    Oct 2010
    Pondusfaktor
    0

Hva er status på Webasto problematikken. Temperaturen tilsier at oppdrag løses i og på kjøretøy inntil solen titter frem igjen. Og da kommer Webastoen til å bli kjørt hardt.

Er mye feil på webastoene all over. Tror termostatene har tatt kvelden. Det er jo et must å ha tenningsnøkkel vridd om får å få liv i den. - Den skal i utgangspunktet varmes opp. Når termostaten har nådd riktig temp kobles viften inn. Så går viften til den må varmes opp mere. - Men dette fungerer nå på svært få kjøretøy.

Ingen ting er som å starte webastoen når man går til sengs, for å ha en MB som er varm og med isfrie ruter på morningen.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •