Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 206

Trd: Ubtvpnet - Norges fremtidige ubter

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6

Lightbulb Ubtvpnet - Norges fremtidige ubter

Admin edit 9.juni 2015: Dper om trden til "Ubtvpnet - Norges fremtidige ubter. Senere trd startet av Rittmester er flettet inn.

Miforum kommentar: I siste utgave av magasinet Vi Menn, finner vi en omfattende artikkel om Ubtvpnet og fremtidens krav til nye ubter. Legger inn link til artikkel om/nr den kommer p nett. P bakgrunn av anskaffelsens omfang og aktualitet, starter jeg en trd om Norges fremtidige Ubtvpens ubter.

Skille

Opprinnelig innlegg fra 2010:

Tatt fra Teknisk Ukeblad:

KJP SVENSK: Tidligere ubtkaptein Jacob Brresen mer Forsvaret br kjpe nye ubter, og de kan godt vre svenske. Foto: Trond Gram

Norge trenger nye ubter

Forsvaret skal oppgradere Ula-klassen for 1,4 milliarder, samtidig som en utredning om kjp av nye ubter snart kommer p ministerens bord.

Av Trond Gram
    Publisert 7. mai 2010 kl. 12:26

orsvarets ubter har seilt i 20 r, og er moden for oppgradering. Regjeringen har bevilget 1,4 milliarder kroner til en oppgradering av Ula-klassen for tette et gap som har utviklet seg teknologisk etter at fartyene ble levert for rundt 20 r siden. Dermed kan de seks ubtene seile frem til 2020, men da er det etter all sannsynlighet slutt. Etter 2020 har Ula-klassen ndd sin teknologiske levetid og Forsvaret m ha nye.

Les hele artikkelen her.

Flott se at denne ressursen tas alvorlig, vil tro Ula klassen begynner ta p rene. Noen fagkyndige her som muligens kan informere landkrabber om mulige erstatninger fra dette verfet Kockum Nordseewerke (eid av Thyssen, som konstruerte Ula klassen).
    Sist endret av milforum-news; 22-06-15 kl 12:37
    Ordren er motsatt og misforsttt.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

re: Ubtvpnet - Norges fremtidige ubter

Ikke innenfor (enda), men har hrt semi-offentlige spekulasjoner om innkjp av svenske A-26

http://en.wikipedia.org/wiki/A26_submarine

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Jeg krysser fingrene og hper vi fr nye ubter -- men jeg er langtfra sikker.

Sa ikke Diesen fr han slutta at "en dimensjon kommer til forsvinne" ilpet av de nrmeste rene. Jeg er redd for at det kan vre ubtvpnet, da jeg ikke kan tenke meg noe annet; fregattene er allerede kjpt og betalt, og F-35 vil vi garantert kjpe, s da vet jeg ikke hva annet han kunne tenke p, legge ned hren fullstendig!?

Ubtvpnet er ekstremt potent, og jeg hper virkelig politikerne forstr dette!

I mellomtiden kan vi spekulere hva vi eventuelt skal kjpe hvis vi n fr beholde ubtvpnet. som allerede nevnt er den svenske A26 en kandidat; en annen god kandidat vil vre den tyske 214, eller kanskje heller en videreutvikling av den siden den vel ikke vil vre helt moderne i 2020.... Jeg er mer skeptisk til franske Scorpene, sikkert fine ubter men jeg har lest at enkelte land har hatt endel "innkjringsproblemer". Og jeg mistenker at prisen ogs er hy. Svensk eller tysk er nok billigere vil jeg tro, og med svrt god kvalitet.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Fin artikkel om "type 214" p Wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_214_submarine

Ser ut til at den frste ble tatt i bruk i 2007, s den er moderne idag, men som sagt vil den kanskje ikke vre "siste skrik" i 2020 -- Med Ula klassen s er vi litt i utakt med bl.a. Tyskland nr det gjelder ubt generasjoner, ser det ut til. Ula var jo svrt avansert nr vi fikk den!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Tror du noen svensker vil forhandle med Norge om salg av forsvarsmateriell? De kastet jo bort mye tid og penger p kampfly.
    "saaatan din lille heltjvel, du berga d faen m den hr gangen !"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6

Hvis fornuften seirer kjper vi tysk.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Zampolit
    Hvis fornuften seirer kjper vi tysk.
    Kan du utdype litt? Hvilke problemer ser du med A26?

A26:

Length over all 63 m
    Beam 6.4 m
    Displacement 1900 tons submerged
    Weapon armament Four 53 cm bow tubes + one flexible payload lock
    Weapons Positive discharge or swim-out
    Propulsion Single-shaft, diesel-electric and Stirling AIP
    Submerged endurence Weeks
    Hull Single pressure hull, two pressure tight compartments
    Crew 17-26

The new generation, Kockums denomination A26, will be designed for mainly littoral operations but will also possess ocean-going capabilities. It will be powered by a conventional diesel-electric propulsion machinery, and equipped with Kockums Stirling AIP system (air-independent propulsion). The Stirling system, together with a set of balanced underwater signature properties, will make the A26 submarine very stealthy and difficult to detect. It will also be highly invulnerable to underwater explosions through a verified shock resistance.
    The A26 design includes a new innovative flexible payload capability with a flexible payload lock system in addition to its conventional torpedo tubes. Furthermore it will be prepared for network connectivity. A highly modular design facilitates efficient through-life upgrades and adaptations.
    kockums.se/en/products-services/submari ... a26/facts/

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Jeg hper og tror at A26 blir et bra farty, og trolig det mest moderne man kan f. Kan den holde seg neddykket over 3 uker, s lover det godt.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban
    Jeg hper og tror at A26 blir et bra farty, og trolig det mest moderne man kan f. Kan den holde seg neddykket over 3 uker, s lover det godt.
    Dagens Gottland som A26 bygger p klarer absolutt holde seg neddykket i mer enn 3 uker, s det er vel muligheter for at A26 ogs kan klare det, men det vil avhenge av hvilke krav man stiller til bten.

AIP er interessant; Spanske S-80 har valgt en annen lsning enn Tyskerne; de bruker etanol-basert brenselcelle:

navantia.es/irj/go/km/docs/documents/Po ... 7.indd.pdf

Hvis man skal finne et alternativ til billige og enkle Stirling s hadde kanskje det vrt en tanke, jeg vil anta at det er betydelig enklere hndtere etanol enn hydrogen (og s kan man jo i ndstilfeller drikke drivstoffet... :-).)

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Ta seg en dram i bten...
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Hvordan vil det ventede bruksomrdet til vre (eventuelle) ubter vre i fremtiden? Svalbard? Vil ikke det i en strre grad vre en fordel med ubter med strre vekt p? Tja? Hva n enn som skiller vre nvrende kystpregede(?) ubter fra mer havgende ubter.

Strre ubter med lengre rekkevidde, som ikke ndvendigvis ligger og lurer i fjra, men som er mer i transitt?

Hvordan skiller tyske og svenske ubter seg p s mte?
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Hvordan vil det ventede bruksomrdet til vre (eventuelle) ubter vre i fremtiden? Svalbard? Vil ikke det i en strre grad vre en fordel med ubter med strre vekt p? Tja? Hva n enn som skiller vre nvrende kystpregede(?) ubter fra mer havgende ubter.

Strre ubter med lengre rekkevidde, som ikke ndvendigvis ligger og lurer i fjra, men som er mer i transitt?

Hvordan skiller tyske og svenske ubter seg p s mte?
    214 og A26 ser ut til bli omtrent like store, og begge skal kunne operere bde langs kysten men ogs ha mulighet til dra p lengre ekspedisjoner. Bergen-Svalbard er ca. 2200 km; 214 har en rekkevidde p 19,300 km iflge Wikipedia (men da i overflateposisjon).

Iflge fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/P ... c01_06.pdf s skal A26 kunne "transportera sig 1000-tals nautiska mil till ett insatsomrde. Dr ska den kunna verka i flera veckor, och sedan genomfra frflyttning tillbaka.". Hres ut som en tur til Svalbard :-)

Ovenstende link er litt gammel; det ser ut til at A26 blir litt strre enn dagens Gotland.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Bump!

Iflge TU-artikkelen som er linket til i frste post (og som ble skrevet for snart 2 r siden) s har en arbeidsgruppe sett p alternativene allerede. Jeg antar de har blitt ferdige p 2 r!? Hva konkluderte de med?

Oppdatert info om A26:

http://www.kockums.se/ImageVault/Ima...ltHandler.aspx

S-80:

http://www.navantia.es/files/S80_28092011.pdf

Skjnt etter tidligere erfaringer med Navantia vet jeg ikke om vi vil satse p de igjen...? Eller ble alle problemene tilslutt lst p en tilfredstillende og tillitsbyggende mte?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Akkurat U-bt tenker jeg at vre politikere rett og slett bare skjnner at vi M ha, og nr vi enkelt og greit kan kjpe fra enten Sverige eller Tyskland som er to av de landene vi har aller tettest forhold til, burde dette vre veldig grei skuring. Begge alternativer er antagelig mer enn gode nok, bare sette opp konkurranse p pris, og kjr p.

Mvh legmann.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    Jeg krysser fingrene og hper vi fr nye ubter -- men jeg er langtfra sikker.

Sa ikke Diesen fr han slutta at "en dimensjon kommer til forsvinne" ilpet av de nrmeste rene. Jeg er redd for at det kan vre ubtvpnet, da jeg ikke kan tenke meg noe annet; fregattene er allerede kjpt og betalt, og F-35 vil vi garantert kjpe, s da vet jeg ikke hva annet han kunne tenke p, legge ned hren fullstendig!?

Ubtvpnet er ekstremt potent, og jeg hper virkelig politikerne forstr dette!
    (...)
    Minefarty.
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Den tyske 214-bten kommer til vre litt "gammel" hvis vi skal vente helt til 2020, men tyskerne jobber visstnok med 216, som ser ut til bli betydelig strre enn dagens 214:

http://www.secretprojects.co.uk/foru...?topic=13912.0

Kanskje man kan lage en mindre variant av 216 som kunne passe Norge. Interessant at de nevner Metanol-brenselcelle og Lithium-ion batterier, hvis man kan f plass til slikt i en mindre ubt s kan det bli svrt interessant.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Arbeidsgruppen har sett p alternative mter lse dagens ubtkapasitet p, blant annet om det er andre kombinasjoner som kan gi samme effekt, sier kontreadmiral Arne Rksund
    Det er INGEN andre alternativer som kan binde opp s mye sjstridskraft alene , som en ubt. BAre se p Falklandskrigen i 1982 , der det argentinske krysseren "General Belgrano" ble senket av den britiske Ubten HMS Conqueror , og p denne mten avskrekket resten av den Argentinske marinen nerme seg Falklandsyene , og dermed gav Britene overtaket i konflikten.

EN Ubt bandt opp hele den Argentinske marinen , fordi man ikke kunne vite hvor den befant seg , og dermed utgjorde en stor trussel og usikkerhetsmoment.

S Ubtvpenet er uerstattelig . jeg har selv seilt Ubt bde p Norskekysten og i Internasjonale operasjoner i srlige farvann , og uansett bde p skarpe oppdrag , og velser der allverdens nymotens sonarer og lytteutstyr fra bde fly og andre fartyer ble brukt , var det aldri noensinne noen som fant oss . ALDRI !

men som det blir ppekt er det bde fordeler og ulemper med konvensjonelle diesel ubter . fordelen er at de kan "bunne" , alts legge seg stille p havbunnen , og gjre det enda vanskeligere oppdage ( atomubter m vre i bevegelse konstant for f nok kjling til atomreaktorene)

men bakdelen er snorkling for lade battteriene , og hyppig snorkling i lange transitter .

Bde de svenske , med sitt unike system , og de Tyske er gode alternativer for overta nr Ula klassen fases ut .

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    I den grad F-35/JSF ikke torpederer hele budsjettet, tror jeg det skal relativt mye til fr marinen ev. gr fra tysk til svensk leverandr av nye bter.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

P 6346 Undervannsbt-kapasitet etter 2020

P 6346 Undervassbt-kapasitet etter 2020

Bakgrunn og overordna mlsetjing:

Oppretthalde undervassbt-kapasitet.

Omfang:

Anskaffing av nye undervassbtar, eller opp gradere eksisterande Ula-klasse.

Prosjektstatus:
    MP

Mileplar:

Godkjent prosjekt: 2017

Kontrakt: 2018

Leveransen avslutta: 2028

Kostnadsanslag:

Under utgreiing.
    Ref: Siden ble ikke funnet
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Jaud, me blir ikje vonbroten av lesa nynorsk, berre forundra.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Joda, men jeg rettet det ihvertfall til ordentlig norsk i trdtittelen.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Joda, men jeg rettet det ihvertfall til ordentlig norsk i trdtittelen.
    Jeg la merke til det Derfor jeg dristet meg til med brdmeldingen

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Hper ULA blir byttet ut i 2020 . fortrinnsvis med det nye tyske alternativet

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4
    "Leveransen avslutta: 2028"

Vil det si at planen n er at Norge skal g uten u-bter i 8 r? som vel vil si uten effektiv u-bt-kapasitet i 10 r?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nei, vi fr nok ikke alle nye ubtene p en gang. S kanskje vi har litt redusert kapasitet noen r?
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    De siste Oslo-klasse fregattene hadde tjent i 41 r da de ble tatt ut av tjeneste. Den nyeste Ula er fra 1992. S man kan kanskje presse noen r til ut av dem.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Ja, for en hermetisert stlkasse som settes under stort trykk er noe en nsker tyne noen ekstra par mil ut av...

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Er ikke dette litt optimistiske timelines? Godkjenning i 2017 for s f kontrakten allerede i 2018? Og s skal leveransen avsluttes i 2028? Har man allerede bestemt seg for kjpe hyllevare kanskje?

Ellers var det mye annet interessant i dette dokumentet, takk for linken

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Ja, for en hermetisert stlkasse som settes under stort trykk er noe en nsker tyne noen ekstra par mil ut av...
    Se prosjektdefinisjonen:
    eller opp gradere eksisterande Ula-klasse.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    Har man allerede bestemt seg for kjpe hyllevare kanskje?)
    Hvis det er hyllevare i form av Type 212/214, eller et samarbeid med Sverige om A26, s skal ikke jeg si nei takk.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Ny artikkel om norsk ubtkjp -- i et svensk magasin!

Vilket alternativ det blir avgrs under 2013, sger Lars Gjemble, senior rdgivare p norska frsvarsdepartementet, till Ny Teknik.

Han bekrftar att Kockums r ett av de sex varv som valts ut i arbetet med projektet Ny ubt 6346.

Kockums, som gs av tyska Thyssenkrupp, kommer att svara inom kort.

Vi hoppas vara aktuella som leverantr den dag som Norge samlar sig till beslut i frgan om sitt framtida ubtsvapen, sger bolagets presschef John Ahlmark.

Enligt Lars Gjemble ska ubtsvarven svara senast vid rsskiftet. Norrmnnen vill bland annat kartlgga ubtarnas kostnader, operativa frmgor och produktionstid infr det kommande stora investeringsbeslutet.

ven Thyssenkrupps andra ubtsvarv, HDW i Kiel, ombeds lmna information liksom varven DCNS i Frankrike, Fincantieri i Italien, Navantia i Spanien och DSME i Sydkorea.
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3581618.ece

Jeg er overrasket over at de invitererer spass mange?

Blir spennende flge dette videre.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Gammel men likevel interessant artikkel i Dagbladet om U212, men ogs litt om hva enkelte i marinen ser som ndvendig:

http://www.dagbladet.no/2010/11/18/n...sbat/14353353/

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Diesen mente at en dimensjon ville forsvinne. Uten tvil hper jeg det blir det minevpenet!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    http://www.tu.no/industri/2012/11/16...ign=newsletter

TU: Norge vurderer disse ubtprodusentene
    Satis Bona :-p

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Dropp Spania p forhnd..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Min maritime erfaring skiriker kjp Tysk. Men jeg har liten erfaring med svensk maritim kvalitet. Det er trosalt ubt og jeg kan ikke drmme om andre en Tyske verft kan levere nsket kvalitet.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Enig i at Tyskland er tiltalende og et naturlig frstevalg, men jammen har svenskene ftt mye god presse p dette feltet de og.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Tja, svenskene har svrt lang erfaring med bygge ubter, og de solgte jo ubter til Singapore, som er kjent for stille hye krav. De gikk p en skikkelig smell med Collins-klassen, men ryktene sier at det var delvis fordi de aldri har bygd den type ubt fr.

U212/214 har jo blitt eksportert til flere land, men det har ogs blitt meldt om problemer, bde fra Hellas og Sr-Korea. Meldingene fra kriserammede Hellas skal man ta med en klype salt, men meldingene fra Sr-Korea er kanskje mer bekymringsfulle?

Jeg tror kanskje svenskene kommer til kort, jeg regner med at vi kommer til stille svrt hye tekniske krav. I dagblad-artikkelen jeg linket over, s uttrykkes det nske om system for helikopterangrep, jeg vet ikke om svenskene har planer om slik?

Og er Stirlingmotoren virkelig helt lydls? Hvis den er det s kan Svenskene ha et fortrinn p AIP-siden da jeg tror det er en billigere og muligens mer "brukervennlig" lsning enn brenselcelle basert p hydrogen.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11
    COLLINS-klassen til Australierne har vrt plaget med problemer i lang tid, men det kan ha noe med at de er konstruerte i australske verft som ikke tidligere har hatt erfaring med konstruksjon av UVB'er. Er usikker.

212-klassen er den store vte drmmen til mange i UVBV, da denne innehar mange kapasiteter som vi i fremtiden m regne som ndvendige p vr nye UVB-klasse. Det kan blant annet nevnes tauet sonar-array, AIP/Stirling-motor for ke utholdenhet under vann, system for helikopterangrep (IDAS eller tilsvarende) for redusere trusselen som MPA/MPH utgjr (det er hovedsaklig disse UVBer er redde for, da disse s langt ikke kan gjres noe med), gjerne NSM-kapasitet for f stand-off angrepskapasitet og begrenset landangrepskapasitet (med mindre politikerne finner ut at dette er alt for krigersk og slemt gjort mot en fiende), und so weiter.

Det store hpet mitt er at vi gr for tysk, selv om svensk nok kanskje kan vre interessant. Vi m for Guds skyld IKKE g for spansk eller fransk, da dette er noe rl uten sidestykke, ref. Fridtjof Nansen-klassen og generelt alt som er fransk.

Det blir spennende se hva man finner ut og hvilke forslag som kommer.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Vi har en masse kunnskap i Norge nr det kommer til bt bygging generelt samt en masse gode ingenirer som kunne ha biddratt til utvikle bygge btene i Norge. Men det er olja som betaler best s vi ser nokk ikke slikt p ei stund

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Fremtidige innkjp til Forsvaret
    By Rittmester in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 46
    Nyeste innlegg: 08-04-14, 22:34
  2. Ubtvpnet - Norges fremtidige ubter
    By Revenant in forum Sjstridskrefter - maritime militre avdelinger og kapasiteter
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: 25-11-12, 00:28
  3. Fremtidige omstillingsmuligheter for Forsvaret
    By citadell in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 01-06-10, 20:38

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •