Spørreundersøkelse: Bør Hær og HV slås sammen?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 126
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    68

Sv: Bør Hæren og Heimevernet slås sammen?

Hmmm, vet ikke helt hvor jeg skal starte, men kan jo ta to poeng:

1) HV-distriktsstabene er allerede i dag organisert med G-seksjoner, og det er et stort overskudd på yrkesoffiserer på de aktuelle nivåene, slik at det uansett vil ta mange år før mange reserveoffiserer kan få mer fremtredende posisjoner enn de har i dag, uavhengig av hvorvidt man omdøper distriktene til brigader.
    2) HV er i dag en stor ansamling av tropper lett infanteri, med noe ymse utrustning og trening avhengig av type tropp. Klumper man dem sammen i kompanier og bataljoner vil det fortsatt være en stor ansamling tropper. Kanskje kan man få til å lage kompanier istf områder, men dersom man forventer seg at disse kompaniene skal kunne opptre som ordentlige kompanier i angrep og forsvar, trengs det en helt annen treningsmengde enn HV har i dag.
    Når det gjelder bataljoner, så må man kunne forvente at enhver seriøs bataljon i dag som et minimum har noe BK, noe tyngre panserbekjempelse og noen ingeniørressurser. Her ville det i så fall trengtes et stort løft både på materiellsiden og utdanningssiden.
    Hva angår brigader - HV-tropper spredt rundt i teigen kan kanskje klare seg uten luftvern, en brigade kan ikke det (det gjelder også Brigade Nord, ja). For ikke å snakke om artilleri. Ordentlig artilleri i store mengder, sånn som vi hadde før.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    505 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    I en annen debatt åpnet jeg for å beholde deler av HV organisatorisk as-is, men har skiftet mening.

Gitt at det ikke koster stort å drifte HV, kan det fint finnes flere mulige løsninger på arbeidsdelingen mellom Hær og HV. F eks 1) som i dag, alternativt 2) at HV-I går inn som innsatskompanier i reservehæren, mens resten beholdes i HV, eller 3) at alle reservestyrker (inkludert HNS) defineres som HV, mens alle stående defineres som Hær. Jeg kunne saktens ha levd med en av disse løsningene, problemet er bare at det finnes like mange meninger som soldater, og en uforholdsmessig stor del av tiden og energien som kunne vært anvendt bedre går med til å slåss om arbeidsdelingen mellom disse to organisasjonene.

Og, verre, mange ser ut til å mene at HV er noe veldig spesielt som er adskilt fra det øvrige Forsvaret (f eks disse i aldrimer eller styrkheimevernet (husker ikke hvem) som mente at HV skulle styres direkte fra Stortinget). Under har jeg også lagt inn instruksen for DFS' representant i distriktsrådene til HV. Jeg lette forgjeves etter ett ord - "Forsvaret". Det er vel ikke DFS' feil, men HV ses altså ikke nødvendigvis på som 'Forsvaret', verken eksternt eller (frykter jeg) internt.

Det burde ikke herske noen som helst tvil om at HV er en integrert del av Forsvaret, og at styringslinjene går fra Regjering via FD/FST, FOH og videre nedover i de operative kommandolinjene. Ja, det er nødvendig for Forsvaret å koordinere med det sivile samfunnet, men det kan fint gjøres (som bevist mange ganger av forsvarsgrenene og spesialstyrkene) uten å bruke ressurser på Landsråd og Distriktsråd.

Konklusjonen på denne tiraden er at vi snarest bør etablere ett landforsvar, fortrinnsvis kalt 'Hæren' for å bli forstått blant våre allierte, men 'Landforsvaret' kan til nød brukes, siden det matcher Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Felles stab og ledelse, men man kan unne seg to én-stjerners stillinger under sjefen, hvor den ene er dobbelthattet som inspektør for de stående styrkene og sjef for den taktiske kommandoen som skal opprettes, og den andre er dobbelthattet som sjef for reservestyrkene og den territorielle kommandoen som skal opprettes. Under disse får man da en blanding av stående styrker og reservestyrker med forskjellig utrustning, grad av utdanning/trening osv, tilpasset disses oppgaver i krig og fred (og med ett felles uniformsreglement, men det er en annen diskusjon).

http://www.skytterlag3.no/filestore/...triktsraad.pdf
    Prinsipielt enig men, et byråkrati klarer ikke å ha mer enn en tanke i hodet til en hver tid, om man skal pålegge hæren å stå for reservister og territorielle ting kommer dette til å bli nedprioritert til fordel for det langt viktigere forsvaret i Nord-Norge.

Og faren for diverse overaskende operasjoner utenfor NN øker betraktelig om det ikke finnes ett skall av territorielle styrker.

Videre er det viktig å ha reserver større enn behovet, en liten makt som Norge må ha langsiktige ambisjoner som en del av sin grunnleggende avskrekkning.

1. En hær med 3-4 ganger behovet i reserver.
    2. Territorielt forsvar som også kan være territorielt andre steder av landet(Slik som at HV i Østfold kan delta i sikringen av Gardermoen eller bergenserne kan gjøre det samme i Trøndelag). En grunnkadre av Innsats med 20-30 dager i året og en langt større reserve* som ved behov fyller volumstillinger som transport.

*trenger ikke å være trenet for å avskrekke.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    534
    Liker (mottatt)
    261
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    248 innlegg
    PONDUS
    9

Jeg støtter mye av det som Rittmester skriver, men størrelsen på de to nordligste distriktene blir nokk litt i overkant, jeg synes det burdet være tre distrikt paga avstandene. Navnene i HV er helt forferdelig og burde snarest byttes ut med kompani og batalijon må innføres.

I dag brukes økonomi som et positivt argument for HV sin eksistens og egenart, jeg mener det bare er en indikator på verdien av HV. Med det så mener jeg at med så lite penger så får du aldri 45000 soldater klar til strid uten måneder med trening før en krig, noe som vi sikkert ikke får anledning til. Litt mer penger så kan soldatene trene noen flere dager og hvert år, da blir det litt bedre. Så trenger vi å fylle opp alle personell hullene og da trenger vi mer penger. Vi får høyere slitasje på materiellet og vi trenger mye mer materiell. Batalijon har vi ikke i dag og det koster nok litt. Litt tyngre våpen og instruktører drar fort opp prisen på drift. Bare som et skudd i fra hofta så tipper jeg vi kan gange med tre til fire gangen før vi får et reelt og robust HV.

HV har i dag overtatt mange av oppgavene som infanteriregimentene hadde før de ble lagt ned noe som jeg tror hæren er ganske fornøyd med slik at de slipper å tenke på de tingene. Resultatet er at HV egentlig gjør mye av jobb som Infanteriregimentene (IR) gjorde og det vi egentlig ønsker er IR tilbake men har bare HV og putte i den rollen, så den store tabben var å legge ned IR og ikke HV.

Jeg tror vi burde børste støv av IR og implementere det beste fra IR og HV slik at vi kan døpe det til nasjonal garden
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    140
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    49 innlegg
    PONDUS
    4

Hmmm, vet ikke helt hvor jeg skal starte, men kan jo ta to poeng:

1) HV-distriktsstabene er allerede i dag organisert med G-seksjoner, og det er et stort overskudd på yrkesoffiserer på de aktuelle nivåene, slik at det uansett vil ta mange år før mange reserveoffiserer kan få mer fremtredende posisjoner enn de har i dag, uavhengig av hvorvidt man omdøper distriktene til brigader.
    2) HV er i dag en stor ansamling av tropper lett infanteri, med noe ymse utrustning og trening avhengig av type tropp. Klumper man dem sammen i kompanier og bataljoner vil det fortsatt være en stor ansamling tropper. Kanskje kan man få til å lage kompanier istf områder, men dersom man forventer seg at disse kompaniene skal kunne opptre som ordentlige kompanier i angrep og forsvar, trengs det en helt annen treningsmengde enn HV har i dag.
    Når det gjelder bataljoner, så må man kunne forvente at enhver seriøs bataljon i dag som et minimum har noe BK, noe tyngre panserbekjempelse og noen ingeniørressurser. Her ville det i så fall trengtes et stort løft både på materiellsiden og utdanningssiden.
    Hva angår brigader - HV-tropper spredt rundt i teigen kan kanskje klare seg uten luftvern, en brigade kan ikke det (det gjelder også Brigade Nord, ja). For ikke å snakke om artilleri. Ordentlig artilleri i store mengder, sånn som vi hadde før.
    Godt noen drar meg ned på bakken igjen når jeg driver å dagdrømmer. Tanken var i hvertfall at man HV går litt bort ifra objektsikringsopplegget og begynner å ha mer fokus på vanlige infanteriting, som (forsvars)strid, støttet av tyngre våpen fra bataljonens støttekompani, som i en vanlig infanteribataljon. Jeg nevnte det aldri, men tanken var at HV-bataljonene måtte få et støttekompani med luftvern, BK, ingeniører samt noe PV-snacks, skulle de ha livets rett.

Men ja, artilleri burde man nok også hatt.
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    944
    Nevnt
    148 innlegg
    Sitert
    243 innlegg
    PONDUS
    30

Nå er jo Singapore unektelig et lite land arealmessig i forhold til Norge, men befolkningsmessig er det jo sånn isj isj samme størrelse på "oss" og "dem". Sagt dette, så er Singapore - tradisjonelt sett- litt i samme båt som Israel, og tildels også Norge; Store naboer som regnes som hovedfienden, og der Malaysia og Indonesia er for Singapore det Russland opp igjennom årene har vært for Norge.

Singapore sin grunntanke for forsvaret dems - og det SAF faktisk er dimensjonert for, tro det eller ei - er avskrekking, og mantraet er så enkelt som: "Angriper dere (Indonesia/Malaysia) oss, så kommer vi til å jevne byene deres som motsvar". Her snakker vi altså om en liten bystat som har som mål - og har luftmakt nok, riktignok fordelt rundtom på kloden grunnet plassmangel - til å ødelegge byer som Jakarta (ca 22 mill pax), Surabaya (ca 5 mill pax), Kuala Lumpur i Malaysia og andre millionbyer i området.

Noe av det første som skjedde da Singapore (ufrivillig faktisk) ble selvstendig var at dem såg mot Israel, og fikk flydd inn instruktører og rådgivere fra IDF til å opprette det som har blitt dagens Singapore Armed Forces. I så måte, så ligner SAF og IDF veldig på hverandre, der man har relativt sett få stående styrker (som f.eks. Norge) - det er jo begrenset med fysisk plass - men et enormt fokus på reservister som kan kalles inn på svært kort varsel, dette sammen med en veldig robust ordning rundt verneplikt og førstegangstjeneste. Førstegangstjenesten i Singapore er vel på rundt to år, og der man som hovedregel må på 2-3 ukers repøvelse én gang i året, selv om man bor/jobber/på den tiden ellers befinner seg i utlandet; Det er forventet at man reiser hjem til Singapore for å delta på denne årlige treningen, og det er papirarbeid involvert om man mot formodning ikke kan.

Singapore bruker vel et sted mellom 3-5% av BNP på forsvaret dems, og dette tror jeg ikke er medregnet politiet i landet som også er svært robust oppbygget og bemannet. Dette gjør dem fordi både politikerne og befolkningen generelt i landet "tror på saken", og at folkesjelen fortsatt har denne gode pionérholdningen man også ser i enkelte andre land, som IMHO jevnt over fører til det komplett motsatte av hva man gjerne ser i mer "veletablerte og late" land som f.eks. Norge, der man tilsynelatende dyrker middelmådigheten og "godt nok, hurtig"-løsninger fra ende til annen, innenfor - igjen tilsynelatende - alt.

Menmen, dem har nå i det minste ikke olje og gass, der på den lille prikken på kartet dems...
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    809
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    17

Har skrevet dette mange ganger men vi begynner å få en prekær situasjon mtp. antall mennesker i knirkefri alder som innehar basis geværsoldatkunnskaper. Da mener jeg det helt elementære, som 90% av de som fullfører mer enn ca. 6mnd førstegangstjeneste, på tvers av alle grener, får inn i skolten. Vi snakker skyting, bivuakk, vinteroverlevelse, førstehjelp osv. HVU-pensum for de som husker sånt. Jeg har alltid ment at det absolutt primære for et HV er å spre og opprettholde denne kunnskapen rundt omkring i kongeriket. Spesielt nå som de nye generasjonene får det litt mykere rundt seg, færre tar førstegangstjeneste og antall bønder går ned. Sistnevnte er satt litt på spissen men de som har drevet soldatutdanning vet hva jeg vil fram til.

Flott med HV-IS, MRR, MØR og HK416 men jeg ville mye heller hatt en mann bak alle de AG'ene som nå er blitt til terasseskruer på Biltema.Da ville det blitt et helvete å holde orden for en eventuel okupant.

Så får vi se hvor billig HV egentlig blir når de ikke lenger kan leve gratis på ferdigutdannede befal fra den tiden det var flere Befalskoler enn vi i dag har operative kanoner.

Tror @4312 er inne på noe vesentlig med HV + IR.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

Dere må gjerne forklare meg hvilke av infanteriregimentenes oppgaver som er overtatt av HV i dag.

Den gangen HV var på 90 000 mann, var den viktigste oppgaven å sikre mobiliseringen til Hærens 160 000 soldater, dernest stort sett de samme oppgavene som i dag med statisk sikring og overvåking. Dagens HV har noe større mobilitet i enkelte av troppetypene enn det som var tilfelle da, og _litt_ tyngre våpen (MØR).

Infanteriregimentene satte på høyden opp ca 60 infanteribataljoner, hvorav knappe 40 inngikk i feltbrigadene. De øvrige var lokalvernbataljoner med mer statiske oppdrag. I tillegg en del selvstendige kompanier. Disse bataljonene var satt opp med tunge våpen som BK og TOW, og skulle presumptivt kunne drive forsvar og oppholdende strid mot en overlegen fiende, og i gitte tilfeller utføre angrepsoperasjoner i brigade- og bataljonsforband. HV er ikke i nærheten av å kunne noe sånt (og bør heller ikke gjøre det, men det er min personlige mening).

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    809
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    17

Godt poeng @Rittmester.

Det er jo egentlig en form for mob-hær vi snakker om. Hvor avansert spiller mindre rolle men det må være feltstøvler, krutt og våpen på lagre samt en plan for oppstilling. (og gjerne noen rundt omkring i landet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    534
    Liker (mottatt)
    261
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    248 innlegg
    PONDUS
    9

IR var mob hæren og det er i dag HV, for vi har ikke noe annet. Hv er i dag teig eier og bindeleddet mellom sivile og militære, det er det jeg mener med at HV har overtatt noe av funksjonen til IR.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Formelt har HV-distriktene, eller kanskje heller distriktsstabene fått en oppgave som de territorielle regimentene (og før det infanteriregimentene/forsvarsdistriktene i Sør-Norge, landforsvarene i Nord-Norge) hadde før, det landmilitære territorielle ansvaret, hva som nå ligger i det.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    146
    Liker (mottatt)
    92
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    44 innlegg
    PONDUS
    7

Øvelse Ymer Viking ruller videre. Bekjempning av panser med RFK instrumentert.
    Derby støtter TMBN i offensive operasjoner
    Navn:		15094523_924614954304722_4411084874311078538_n.jpg
Visninger:	1034
Størrelse:	137,6 KB
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    363
    Liker (mottatt)
    382
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    338 innlegg
    PONDUS
    13

Ja der skulle du vært med @Medicx

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Det er en interessant tanke, men det vil ikke være spesielt lurt, fastslår Generalinspektør for Heimevernet (GIHV), brigader Tor Rune Raabye, overfor Adresseavisen.
    http://www.adressa.no/pluss/nyheter/...g-13910681.ece
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

En liten status når denne avstemningen har tuslet og gått i snart 7 år, og 534 milforumister har lagt inn sin stemme.
    Tallene pr i dag på spørsmålet BØR HÆR OG HV SLÅS SAMMEN?

Ja, vi bør bare ha ett Landforsvar: 183 stemmer - 34,27%
    De bør slås delvis sammen, men beholde sin egenart: 129 stemmer - 24,16%
    Nei, vi må beholde dem separat: 208 stemmer - 38,95%
    Vet ikke: 14 stemmer - 2,62%

Nå er ikke dette en vitenskapelig undersøkelse, men den gir et par tendenser: Det er altså nesten 60% som ønsker de to forsvarsgrenene slått helt eller delvis sammen, og 40% som ønsker at de skal være helt separate. Eller for å snu litt på det: 35% som ønsker en full sammenslåing, 65% som ønsker at HV som et minimum skal beholde sin egenart.

Kanskje ikke et helt krystallklart råd fra milforum?
    Burde vi omformulert spørsmålene og kjørt en ny avstemning, eller skal vi vente på resultatene fra landmaktutredningen og de påfølgende bikkjeslagsmålene i Stortinget?

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    227
    Liker (mottatt)
    131
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    239 innlegg
    PONDUS
    7

En liten status når denne avstemningen har tuslet og gått i snart 7 år, og 534 milforumister har lagt inn sin stemme.
    Tallene pr i dag på spørsmålet BØR HÆR OG HV SLÅS SAMMEN?

Ja, vi bør bare ha ett Landforsvar: 183 stemmer - 34,27%
    De bør slås delvis sammen, men beholde sin egenart: 129 stemmer - 24,16%
    Nei, vi må beholde dem separat: 208 stemmer - 38,95%
    Vet ikke: 14 stemmer - 2,62%

Nå er ikke dette en vitenskapelig undersøkelse, men den gir et par tendenser: Det er altså nesten 60% som ønsker de to forsvarsgrenene slått helt eller delvis sammen, og 40% som ønsker at de skal være helt separate. Eller for å snu litt på det: 35% som ønsker en full sammenslåing, 65% som ønsker at HV som et minimum skal beholde sin egenart.

Kanskje ikke et helt krystallklart råd fra milforum?
    Burde vi omformulert spørsmålene og kjørt en ny avstemning, eller skal vi vente på resultatene fra landmaktutredningen og de påfølgende bikkjeslagsmålene i Stortinget?
    Jeg ser gjerne en omformulering av spørsmålene og ny avstemning.
    For konge og fedreland

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

Forslag til omformuleringer?

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    534
    Liker (mottatt)
    261
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    248 innlegg
    PONDUS
    9

Bør HV tilpasses hæren?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

Vi har ikke kommet opp med noen bedre spørsmålsstilling, men det er fortsatt aktivitet på den opprinnelige avstemningen, og det har kommet inn 31 nye stemmer siden diskusjonen over, fordelt slik:

Ja, vi bør bare ha ett Landforsvar: 3, fra 183 til 186 stemmer
    De bør slås delvis sammen, men beholde sin egenart: 9, fra 129 til 138 stemmer
    Nei, vi må beholde dem separat: 18, fra 208 til 226 stemmer
    Vet ikke: 1, 14 til 15 stemmer

Det ser altså ut til at nei-siden har mest vind i seilene for tiden.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

Lekkasjene fra LMU tilsier at de vil anbefale at Hær og HV slås sammen, men vi får se. Dette er uansett en utredning, og det er politikerne som skal beslutte. Om Sp fortsatt har 14% og kommer til makten til høsten, er det vel Hæren som blir nedlagt i stedet. Så får vi en HV-soldat under hver busk (spesielt i grisgrendte strøk), og fornøyde ordførere i alle kommuner. (Det blir sannsynligvis ganske mange HV-soldater også, jeg regner med HV kommer til å få halvparten av inntektene fra salget av alle kampfly, ubåter, fregatter, stridsvogner og artilleri (den siste delen går som subsidier til bøndene for å opprettholde bosetningen i grisgrendte strøk, slik at HV har noe å forsvare der.))

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    809
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    17

Et viktig moment i denne debatten er hvilket HV vi skal ha. Jeg vet det er store forskjeller rundt omkring, noen områder er utrolig "PÅ" og man har i tillegg innsatsstyrkene, men det virker på meg som at mye av særegenheten til HV er borte og at de er blitt mer enn helgehær enn det de var tidligere. Nå har også hæren forandret seg i samme takt men litt av tanken med Heimevernet var jo å spre enkeltmannsferdigheter, samband og lett PV i det ganske land. Til det trengte man og fikk "billige" 6 mnd-rekrutter og UB'r, pluss diverse tilføringer av overskudd av befal med mer utdanning (BS, KS osv). Frem til ganske nylig har HV hatt lett tilgang på befal og offiserer fra BS og KS, soldater fra mob-hæren og et slags overskudd på noe av utstyret. Det er mulig kostnadene har reflektert dette, selv om jeg har inntrykk av at man videreutdanner/oppfrisker også durkdrevne befal som kommer fra hæren.

Så lenge premissene for HV er såpass forandret som de har blitt og avdelingene blir mer og mer avanserte så tror jeg det før eller siden tvinger seg frem en slags sammenslåing. Der hvor skoen trykker er mer på ledelseselementet, dvs. distriktsstabene og inspektoratet. Hvis man ikke klarer å smelte dette inn i hærstrukturen uten å redusere antall ansatte, og samtidig beholder antall soldater i områdene, så er jo vitsen med sammenslåing mer eller mindre borte. Da kan man heller beholde HV parallelt og dyrke/høste av avdelingens særegenhet.
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    59
    Liker (mottatt)
    88
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    0

En eventuell endring av organisasjonen bør baseres på behov og strategi for langsiktig utvikling. HV legger beslag på lite resurser, så jeg tror ikke det er mye økonomisk å hente ved en sammenslåing. Snarere tvert i mot.

Hvis hæren skal utvides med mobiliseringsavdelinger, må mannskapet hentes et sted fra. HV er eneste resurs utover "nyutdannede".
    Behovet som HV dekker vil fortsatt eksistere. Hvordan løses dette?

Personlig tror jeg HV som konsept er både kostnadseffektivt og nyttig.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

Enig med @88charlie at en sammenslåing tvinger seg frem, og at man må se på ledelseselementene. I den strukturen som utvikles nå har vi i tillegg til Hærstaben og Heimevernsstaben også en brigadestab, en landtaktisk kommando og en territoriell kommando. De nye kommandoene skal riktig nok samordnes med eksisterende staber, men det fremstår for meg som litt voldsomt, når vi i tillegg har 10/11 HV-distriktsstaber.

Når det gjelder dette med å fylle opp en evt mobiliseringshær med mannskaper, så har denne historisk sett blitt fylt opp med det @Takkatt kaller 'nyutdannete', ikke allerede eksisterende HV-mannskaper, så jeg ser ikke at det i seg selv er noe argument for HV.

At noen av behovene som HV dekker fortsatt vil eksistere er nok riktig, men disse kan også løses innenfor et felles landforsvar.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    363
    Liker (mottatt)
    382
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    338 innlegg
    PONDUS
    13

Hvordan ser en for seg en slik sammenslåing?

Flytter dagens mannskap over under ny søyle eller å flushe ut det som er i dag og starte med nye blanke ark og bygge opp en reserve hær?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    59
    Liker (mottatt)
    88
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    0

Enig med @88charlie at en sammenslåing tvinger seg frem, og at man må se på ledelseselementene. I den strukturen som utvikles nå har vi i tillegg til Hærstaben og Heimevernsstaben også en brigadestab, en landtaktisk kommando og en territoriell kommando. De nye kommandoene skal riktig nok samordnes med eksisterende staber, men det fremstår for meg som litt voldsomt, når vi i tillegg har 10/11 HV-distriktsstaber.

Når det gjelder dette med å fylle opp en evt mobiliseringshær med mannskaper, så har denne historisk sett blitt fylt opp med det @Takkatt kaller 'nyutdannete', ikke allerede eksisterende HV-mannskaper, så jeg ser ikke at det i seg selv er noe argument for HV.

At noen av behovene som HV dekker fortsatt vil eksistere er nok riktig, men disse kan også løses innenfor et felles landforsvar.
    Ja, det er selvfølgelig riktig, men:
    Hvis Norge bestemmer seg for å utvide hæren slik at vi får to brigader. En stående og en mob, hvilke mannskaper vil vi sette in i mobhæren? De med kortest erfaring etter avtjent verneplikt, eller mannskap som eksempelvis har gått på kontrakt i flere år, og som nå er i HV?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    505 innlegg
    PONDUS
    34

Det er jeg også enig i.
    Problemet er at hærens fokus aldri kommer til å bli reservister, det er rett og slett ikke sexy nok.

Videre så kommer hæren til å samle alle kapasitetene rundt seg som gjøre oss meget sårbare for asymmetriske trusler spesielt utenfor hærens egne operasjonsbaser.

20-30 tusen HV soldater har liten faktisk stridsverdi men de har en veldig god evne til å forme stridsbildet, da fienden ikke kan gjøre hva han hvil der hæren ikke er.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Forsvarsforeningen i dag: Sammenslåing av Hær og Heimevern lite sannsynlig

Hæren og Heimevernet blir neppe slått sammen. Dette sa lederen for landmaktutvalget, brigader, Aril Brandvik, på et møte i Oslo igår.

Ifølge lederen av landmaktutredningen ser ikke utvalget for seg at sammenslåing ligger på bordet når arbeidsgruppen skal komme med sine anbefalinger til regjeringen til høsten.

– Vi kan allerede nå se at sammenslåing ikke nødvendigvis bidrar til å løse de utfordringene vi ser for landmakten. Så tanken om å slå sammen de to er ikke et hovedspor vi jobber etter, sa han på møtet.

Han understreket at ingen konklusjoner er klare. Men arbeidsgruppen har hittil ikke har funnet noen vesentlige momenter som tyder på at en sammenslåing vil gi noen stor effekt for å oppnå bedre reaksjonsevne, mobilitet, kampkraft eller utholdenhet. Det arbeides med flere modeller for Heimevernet, kunne han opplyse.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    53
    Liker (mottatt)
    191
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    146 innlegg
    PONDUS
    13

Det å slå i hop hæren og HV kan nok med første augekast virke som ein fordel. Ting blir meir straumlinjeforma og samarbeidet blir betre. Og det blir enklare å flytte ressursar.
    Men eg er ikkje så sikker på at dette stemme. HV og hæren har to vidt forskjellige oppgåver i forsvaret av Norge. Hæren er knyttneven som skal slå hardt og brutalt tilbake eit angrep på Norge. I utgangspunktet var HV for å sikre hæren si mobilisering. I dag er hæren så liten at det er lite mobilisering å sikre, men til gjengjeld vil eit oppegåande HV hindre at fienden kan gjere kva han vil bak våre eigne linjer.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    870
    Liker (mottatt)
    518
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    534 innlegg
    PONDUS
    19

Robert Mood mener landmakten like gjerne kan bygges rundt Heimevernet, med Hærens avdelinger som støtte. – Tiden er kanskje kommet for å bryte ut av tradisjonelle tankebaner og se Heimevernet som den ledende delen av landmakten, sier han.

https://www.aldrimer.no/kanskje-haer...nnlemmes-i-hv/
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    505 innlegg
    PONDUS
    34

Kristus!

kan ikke Mood, Diesen og Børresen klappe igjen?

Det samme gjelder for de andre nedsnødde, pensjonerte byråkratene.
    Død ved Kølle!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Robert Mood mener landmakten like gjerne kan bygges rundt Heimevernet, med Hærens avdelinger som støtte. – Tiden er kanskje kommet for å bryte ut av tradisjonelle tankebaner og se Heimevernet som den ledende delen av landmakten, sier han.

Ser ikke helt hvordan dette på lang sikt skulle være prinsipielt forskjellig fra at HV innlemmes i Hæren. Spørsmålet er om Hæren og HVs oppdrag og form er såpass forskjellig at de ikke hører hjemme i samme forsvarsgren. Så før vi avgjør en eventuell sammenslåing må vi diskutere hvilke oppgaver HV og Hæren skal løse. Med dagens OFFISIELLE oppdrag for HV med objektsikring av militært viktige objekter så avviker dette vesentlig fra det Hæren holder på med. Dersom man fokuserer mer på HVs oppgave som territorielt ansvarlig så er det mer naturlig å se HV og Hær i sammenheng. Dersom HVs oppdrag forblir smalt er ikke sammenslåing rett vei, det kan være mer rett om "Styrk HV!!!11!!!" gjengen får gjennomslag for stridsvogner og atombomber til HV-områdene (ok, jeg var litt vel flåsete der). Jo mer "Reserve Hær" vi gjør HV, jo mer vi flytter det bort fra vakt og sikring, jo mer er det naturlig med en sammenslåing.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    59
    Liker (mottatt)
    88
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Ser ikke helt hvordan dette på lang sikt skulle være prinsipielt forskjellig fra at HV innlemmes i Hæren. Spørsmålet er om Hæren og HVs oppdrag og form er såpass forskjellig at de ikke hører hjemme i samme forsvarsgren. Så før vi avgjør en eventuell sammenslåing må vi diskutere hvilke oppgaver HV og Hæren skal løse. Med dagens OFFISIELLE oppdrag for HV med objektsikring av militært viktige objekter så avviker dette vesentlig fra det Hæren holder på med. Dersom man fokuserer mer på HVs oppgave som territorielt ansvarlig så er det mer naturlig å se HV og Hær i sammenheng. Dersom HVs oppdrag forblir smalt er ikke sammenslåing rett vei, det kan være mer rett om "Styrk HV!!!11!!!" gjengen får gjennomslag for stridsvogner og atombomber til HV-områdene (ok, jeg var litt vel flåsete der). Jo mer "Reserve Hær" vi gjør HV, jo mer vi flytter det bort fra vakt og sikring, jo mer er det naturlig med en sammenslåing.
    Slik jeg forstår Mood, mener han at HV er uovertruffen på tre ting:

1 Reaksjonsevne
    2 Lokal tilstedeværelse
    3 Kostnad forbundet med de to første

- En riktig vurdering slik jeg ser det.

Dette er viktige momenter for å kunne støtte samfunnet i krise og krig, over hele landet. Det siste påpekes som et sentralt element i utredningen for Landmakten.
    Ved krig, først og fremst mot hybride anslag og spesialstyrker som vil forstyrre, påvirke og ødelegge i når en konflikt er under utvikling. Omtrent som i dag mao.

Hæren blir da mer som en forsterkning av HV, eller en QRF-resurs som kan forsterke HV lokalt, i ulike format. Samt håndtere fullskala konflikt og delta i NATO operasjoner.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Slik jeg forstår Mood, mener han at HV er uovertruffen på tre ting:

1 Reaksjonsevne
    2 Lokal tilstedeværelse
    3 Kostnad forbundet med de to første

- En riktig vurdering slik jeg ser det.

Dette er viktige momenter for å kunne støtte samfunnet i krise og krig, over hele landet. Det siste påpekes som et sentralt element i utredningen for Landmakten.
    Ved krig, først og fremst mot hybride anslag og spesialstyrker som vil forstyrre, påvirke og ødelegge i når en konflikt er under utvikling. Omtrent som i dag mao.

Hæren blir da mer som en forsterkning av HV, eller en QRF-resurs som kan forsterke HV lokalt, i ulike format. Samt håndtere fullskala konflikt og delta i NATO operasjoner.
    Jeg er helt enig i vurderingene rundt HV. Jeg er dog mer skeptisk til å basere seg på bruk av hæren som QRF. Norge er STORT. Vi trenger lokale styrker som er dimensjonert til å ta seg av dette. I utgangspunktet tenker nok mange at I-styrken skal gjøre dette. Det kan nok I-styrken sammen med UTR-områdene. Men det fordrer mer trening og utstyr, spesielt for UTR-områdene. I en konflikt vil Hæren ha mer enn nok å gjøre. QRF i eget bakområde (altså resten av Norge) bør håndteres av HV med støtte fra spesialstyrkene. Typisk slik at HV står for isolering og sikring, gjerne også ildstøtte, mens SOF gjør selve anslaget. Det vil ta for lang tid å flytte et kompani fra TMBN til Sola flyplass om noe skjer der uavhengig av tung/lett struktur.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    59
    Liker (mottatt)
    88
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Jeg er helt enig i vurderingene rundt HV. Jeg er dog mer skeptisk til å basere seg på bruk av hæren som QRF. Norge er STORT. Vi trenger lokale styrker som er dimensjonert til å ta seg av dette. I utgangspunktet tenker nok mange at I-styrken skal gjøre dette. Det kan nok I-styrken sammen med UTR-områdene. Men det fordrer mer trening og utstyr, spesielt for UTR-områdene. I en konflikt vil Hæren ha mer enn nok å gjøre. QRF i eget bakområde (altså resten av Norge) bør håndteres av HV med støtte fra spesialstyrkene. Typisk slik at HV står for isolering og sikring, gjerne også ildstøtte, mens SOF gjør selve anslaget. Det vil ta for lang tid å flytte et kompani fra TMBN til Sola flyplass om noe skjer der uavhengig av tung/lett struktur.
    Det er nok viktig å ha tittelen på Moods foredrag i bakhodet: Vil framtidens forsvar være relevant? Foredraget kan vanskelig tolkes på annen måte enn at svaret er nei, ikke med den økonomien som legges til grunn. Hans innspill var minimum 4 kampgrupper/brigader i hæren og et styrket HV på land og hav.

Så egentlig tror jeg han vil være enig med deg, men det må han svare for selv. Jeg er i alle fall enig. Bortsett fra det med SOF. I krig vil de ha mer enn nok å gjøre, så det må nok en styrking av HV til der også.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Fram til 1990-tallet (første halvdel) hadde vi en del av Hæren som nesten mer var forsterkning av HV enn motsatt, lokalvernbataljonene (og også et mindre antall selvstendige lokalvernkompanier). De besto av soldater som var mellom 35 og 44 år gamle (og som hadde vært i feltbataljon fra de var ferdige med førstegangstjenesten til de var 34 år), hadde repøvelse i gjennomsnitt hvert 9. til 10. år, og var oppsatt (på 80-tallet) helt likt som infanteribataljonene i felthæren, bortsett fra at de hadde sivilrekvirerte traktorer i stedet for beltevogner (BV-202/BV-206) og hadde 106 mm rekylfri kanon i stedet for TOW. I motsetning til HV var de ment å opptre som bataljon, og ikke som enkeltvis tropper eller kompanier, men stort sett da ved å opprette statiske sperrestillinger.

Disse ville ved mobilisering ligge kommandomessig under forsvarsdistriktet (FDI i Sør-Norge, Landforsvar i Nord-Norge), på samme måte som HV-avsnittene (hvert HV-avsnitt ville ved krig/krise ligge direkte under FDI, senere territorielt regiment, HV-distriktene hadde normalt ingen direkte kommandorolle i krig så lenge de territorielle regimenter besto [med noen unntak, for eksempel ville i krig SOFA, en felles Hær/HV lokalforsvarskommando for lokalforsvaret av Oslo-området opprettes som underavdeling av FDI-4 (senere JAR) med sjefen for HV-02 som sjef.]).

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    78
    Liker (mottatt)
    91
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    104 innlegg
    PONDUS
    6

...men det var da.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    ...men det var da.
    Ja, det var det. Siste gang jeg fikk krigstjenestekort fra Hæren var i desember 1992 for mobiliseringstermin 1993, og det har jeg tatt vare på. Jeg var oppsatt i STØKP/LOKALVERNBATALJON 2/IR 3 med tjenestestilling KOASS BK, mobiliseringsgrad KORP og fremmøtested ved mobilisering eller beredskap KJØLNES UNGDOMSSKOLE, PORSGRUNN. Litt over et år senere fikk jeg beskjed om at bataljonen var nedlagt og jeg ikke lenger skulle møte ved mobilisering, noe som gjorde at jeg straks kastet meg på telefonen for å bli overført til HV. Å skulle sitte hjemme når Ivan kom mens jeg fremdeles følte meg stridsdyktig stred imot mine innerste følelser. Det ga meg i hvert fall vel et tiår i HV før også der mitt HV-område ble lagt ned.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1896
    Liker (mottatt)
    540
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    459 innlegg
    PONDUS
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

Var med i siste del av foredraget i OMS samt spørsmålsrunden - interessant tanke:

Med de hybride scenarier vi også kan se for oss, fremstår kanskje Heimevernet som den mest fremtidsrettede del av eksisterende landmakt. Lokal situasjonsforståelse og øyeblikkelig sikring av nøkkelpunkter, infrastruktur og personer blir kritisk viktig i en tidlig fase av krise og konflikt. En utfordrer vil i et slikt scenario manøvrere rundt vår styrke og ramme svakhetene i sømmene mellom aktører som har ansvar for samfunnssikkerhet og beredskap. Jeg frykter at denne type tenkning ikke i tilstrekkelig grad er del av utredningen.

Tiden er kanskje kommet for å bryte ut av tradisjonelle tankebaner og se Heimevernet som den ledende del av Landmakten, med små – og litt større – oppdragsorganiserte mobile hæravdelinger til støtte. Kanskje er det Hæravdelingene som burde innlemmes i HV for til sammen å utgjøre en helhetlig landmakt som kan videreføre de historiske linjene fra 1628 på en mest mulig relevant måte.
    https://www.oslomilsamfund.no/foredr...aere-relevant/
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    78
    Liker (mottatt)
    91
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    104 innlegg
    PONDUS
    6

Hæren som en avdeling i HV. En besnærende tanke.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Hæren som en avdeling i HV. En besnærende tanke.
    Brigaden ville blitt et middels HV distrikt i antall soldater...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1268 innlegg
    PONDUS
    68

Nu vel. Hvis antall soldater hadde vært et godt mål, ville vel Saddam Hussein gruset koalisjonen i 1991...
    Men sånne tanker er nok musikk i øret på Senterpartiet.

på Twitter

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier