Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 119

Tråd: Forsvar musikken!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Re: Forsvar musikken!

Jeg hører fremdeles hva du sier og er langt på vei enig med deg. Det er bare størrelsen på Forsvarsmusikken vi er uenige om og derav også størrelsen på budsjetter.
    Når det står mellom å sende for dårlig utrustede og trente soldater i krig og 130+/- millioner kroner til Forsvarsmusikken, er det for de fleste (min antagelse et vesentlig stort flertall av Norges befolkning) et veldig enkelt valg. Ikke minst for de som bevilger pengene. Og da er jeg av den oppfattning at det er lurt å "godta" kutt i en forholdsvis stor virksomhet (penge- og aktivitetsmessig) for å sikre at det overhode vil kunne eksistere slik virksomhet i Forsvaret i fremtiden..
    Bumpibump TM

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Interessant å se at akkurat dette temaet skaper såpass mye engasjement, og såpass mange gode innlegg. Det er likevel ett moment jeg mener samtlige debattanter så langt har oversett.

Kort om min egen bakgrunn i dette - jeg har tolv år bak meg i det frivillige korspmiljøet på vestlandet og tjenestegjorde i tillegg som Gardist i Musikktroppen i HMKG. Dette mener kanskje noen gjør meg noe forutinntatt i denne debatten, men jeg tror likevel jeg har noe viktig å få med.

Grunnen til at vi ikke kan legge ned disse korpsene helt uten videre er ikke relatert til Forsvarets krav til musikk ved arrangementer, middager osv. Det er heller ikke på grunn av at disse korpsene på noen måte skaper ett bedre inntrykk av Forsvaret blant befolkningen. Akkurat det argumentet tilhører det jeg kaller "Arne Hjeltnes-skolen" for Forsvars-PR, og går ut på å vise Forsvaret med alt annet enn våpen. Beklager, det funker ikke. Forsvaret er ikke en korpsbevegelse.

Grunnen til at vi likevel ikke kan avhende de ulike korpsene i forsvarsmusikken er rollen de spiller i å holde det frivillige korpsmiljøet i Norge i live. Distriktsnorge er ikke ett innbringende sted å være for profesjonelle musikere. De fleste tar så mange spillejobber og instruktørjobber i lokale musikkskoler og skolekorps de klarer for å holde det gående, men for mange er dette en utrolig slitsom livsttil i lengden hvor man konstant må bruke dager, kvelder og helger på å koordinere og oppfylle tre-fire ulike jobber og relaterte arrangementer i kommuner og tettsteder som kanskje ligger timevis fra hverandre med bil, ferge og hele faderullan. Det forsvarsmusikken tilbyr er derimot en mulighet for noen få utvalgte til å livnære seg av musikk uten å måtte drive på denne måten. Dermed kan de beste konsentrere seg om å bli bedre, samtidig som de fungerer som mentorer for elitekorpsene som finnes rundt i landet. Mange innen Forsvarets Musikkorps Vestlandet for eks. fungerer i denne rollen, og når de ikke er opptatt med hovedjobben sin instruerer de unge profesjonelle musikere eller lovende amatører, deltar i sommerkurs, seminarer, osv, og mange deltar også i konkurranser og konserter med ledende amatørkorps enten som solister, musikere eller gjestedirigenter.(Jeg har selv nytt godt av dette ved flere anledninger, noe som var med på å forberede meg som musiker på den rollen jeg senere hadde i Musikktroppen i HMKG.)

På denne måten gir forsvarsmusikken ett løft til hele musikklivet i Norge og er med på å sikre at det fortsatt er ett levende korpsmiljø her til lands og at vi har lokale korps som kan stille ved anledninger som 17. Mai, 7. Juni, osv. Det er en "trickle-down" effekt som ikke må oversees.

Så er kanskje motspørsmålet at "dette er vel og bra, men hvorfor må dette gå ut av forsvarsbudsjettet?" Det er selvfølgelig ingen grunn til at det absolutt må det. Som det sies overfor har Forsvaret nok av viktige formål å heller bruke budsjettene sine på. Ett alternativ kunne blitt å lagt dem under de ulike statsfinansierte universitetene, evt kunne Forsvarets Musikkorps Vestlandet bli lagt under Grieghallen med finansiering fra staten, etc. Likevel er det blitt slik at Forsvaret så langt har tatt på seg ansvaret for å være kulturbærere akkurat her, og inntil vi finner noen andre som er villige til å overta stafettpinnen blir det dessverre den beste løsningen.

(PS: om korpsene ble lagt ned, hvor mange tror at Forsvaret hadde fått beholdt midlene de fikk tilkjent for drift av disse?)
    Si vis pacem, para bellum

Menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Det eneste vettuge er i mine øyne å legge det under kulturdepartementet. Vi har ikke stor nok organisasjon til å forsvare så store musikkorps. Jeg er en stor tilhenger av musikk, korps inkludert, men det bør ikke konkurrere med resten av forsvaret om penger, musikk og kultur hører hjemme under et annet budsjett.
    Ingen dum idé. I praksis kunne det kanskje ordnes slik: La de stedene (byene) der behovet for et korps kunne tenkes, få anledning til å sette opp et "bykorps" mot at det la seg på en standard og et nivå som tilsvarer et militærkorps. Og at det hadde plikt til å stille i full uniform når det var nødvendig.

Isaque

Menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Lasan
    Blir nesten litt latterlig å tenke på at vi har 5 profesjonelle korps, når vi f.eks i en annen tråd her på forumet diskuterer om det er best valuta for penga å opprettholde en så billig avdeling som HV016. Vet ihvertfall hvor jeg ville svingt øksa først hvis jeg det var opp til meg...
    "Lille" Finland, som slett ikke er blandt "verdens rikeste land" opprettholder 12 profesjonelle militærkorps pluss et vpl-korps. Og finnene har et forsvar i tillegg.

Vi tror ikke noe på at dette i Norge er et "økonomisk" spørsmål.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Isaque
    Blir nesten litt latterlig å tenke på at vi har 5 profesjonelle korps, når vi f.eks i en annen tråd her på forumet diskuterer om det er best valuta for penga å opprettholde en så billig avdeling som HV016. Vet ihvertfall hvor jeg ville svingt øksa først hvis jeg det var opp til meg...
    "Lille" Finland, som slett ikke er blandt "verdens rikeste land" opprettholder 12 profesjonelle militærkorps pluss et vpl-korps. Og finnene har et forsvar i tillegg.

Selvfølgelig er det et økonomisk spørsmål. Hva annet skulle det handle om? Alt koker ned til økonomi etter hvert.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Finland er i ferd med å sulte forsvaret sitt til døde økonomisk ved å tviholde på kald krig struktur uten å være økonomisk i stand til å finansiere den. Altså er ikke Finland et land vi bør trakte etter å sammenligne oss med. Nå er ikke akkurat Norge et foregangsland i så måte, men vi har nå tatt noen grep for å tilpasse oss ett nytt verdensbilde, noe som Finland ikke har enda.

For all del, jeg har ingen problem med å se at dere som er musikere ønsker å fortsette som det, men så lenge dere finansieres gjennom forsvarsbudsjettet vil i prinsippet en krone brukt på dere være en krone som ikke ble brukt på forsvarsevnen i dette landet, og det faller en del her på forumet tungt for brystet.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Finland er i ferd med å sulte forsvaret sitt til døde økonomisk ved å tviholde på kald krig struktur uten å være økonomisk i stand til å finansiere den. Altså er ikke Finland et land vi bør trakte etter å sammenligne oss med. Nå er ikke akkurat Norge et foregangsland i så måte, men vi har nå tatt noen grep for å tilpasse oss ett nytt verdensbilde, noe som Finland ikke har enda.

For all del, jeg har ingen problem med å se at dere som er musikere ønsker å fortsette som det, men så lenge dere finansieres gjennom forsvarsbudsjettet vil i prinsippet en krone brukt på dere være en krone som ikke ble brukt på forsvarsevnen i dette landet, og det faller en del her på forumet tungt for brystet.
    Funland har et større behov for å holde på "gammel" struktur enn oss (det kan vi jo håpe på for vår egen del). Der i gården betrakter de sikkert fortsatt naboen i øst som den største potensielle trusselen. Og det gjør de sikkert rett i.
    Ettersom jeg har forstått så har det f.eks. vært skrevet og sagt en del ting fra yttre høyre i Russland de senere årene som gir dårlige vibber hos finnene.
    Treningsstandarden for de vernepliktige i Finland er sikkert ikke på TMBN-nivå, men de har f.eks. hatt strengere krav til disiplin fra de vernepliktige enn hva som var gjengs hos oss under invasjonsforsvarets dager og den standarden har de sikkert ikke slakket mye på. Så jeg vil ikke dømme kvaliteten på forsvaret deres nord og ned.

Et annet spørsmål er hvordan disse finske korpsene finansieres. F.eks. om noen av de er hovedsakelig sivile korps, finansiert hovedsakelig med kulturmidler, med militære funksjoner i tillegg. Slik som en korpset til HV-01 i sin tid ikke var noe annet enn et sivilt lokalt korps fra Sarpsborg som av og til trakk i uniform for spilleoppdrag på vegne av HV-01.
    Da kan man sikkert holde liv i en del korps uten å spise direkte av forsvarsbudsjettet.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk

Funland har et større behov for å holde på "gammel" struktur enn oss (det kan vi jo håpe på for vår egen del). Der i gården betrakter de sikkert fortsatt naboen i øst som den største potensielle trusselen. Og det gjør de sikkert rett i.
    Ettersom jeg har forstått så har det f.eks. vært skrevet og sagt en del ting fra yttre høyre i Russland de senere årene som gir dårlige vibber hos finnene.
    Treningsstandarden for de vernepliktige i Finland er sikkert ikke på TMBN-nivå, men de har f.eks. hatt strengere krav til disiplin fra de vernepliktige enn hva som var gjengs hos oss under invasjonsforsvarets dager og den standarden har de sikkert ikke slakket mye på. Så jeg vil ikke dømme kvaliteten på forsvaret deres nord og ned.
    Problemet er ikke strukturen i seg selv, eller grunnene for å opprettholde den, det er vel mer det at de opprettholder en struktur på papiret, uten å finansiere den, slik at forsvaret deres råtner på rot i enda større tempo enn her hjemme. Men nå beveger vi oss lang OT, så vi setter strek her :)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Artikkelen som startet hele denne tråden åpnet med å klage sin nød over budsjettkutt og for lite penger til å drive virksomheten. Det er dermed i aller høyeste grad et økonomisk spørsmål. Det er overhodet ingen grunn til at korpsene skal være unntatt fra noen kost/nytte-vurderinger mens resten av Forsvaret skjæres ned til beinmargen. Korpsene ligger så langt utenfor Forsvarets kjernekompetanse, og bør dermed stå laglig tel for hugg.
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Artikkelen som startet hele denne tråden åpnet med å klage sin nød over budsjettkutt og for lite penger til å drive virksomheten. Det er dermed i aller høyeste grad et økonomisk spørsmål. Det er overhodet ingen grunn til at korpsene skal være unntatt fra noen kost/nytte-vurderinger mens resten av Forsvaret skjæres ned til beinmargen. Korpsene ligger så langt utenfor Forsvarets kjernekompetanse, og bør dermed stå laglig tel for hugg.
    Egentlig er det vel også en illusjon, at man "sparer" Forsvaret for utgifter ved å legge korpsene under et annet departement. Det handler jo uansett om de samme skattekronene. Å basere seg på basar og vaffelsteking og la "foreldrene" ordne resten er neppe en militær løsning.

Problemet ligger nok i at Forsvarets ledelse aldri har - eller har villet - forstå vitsen med militærmusikk. Ymse uttalelser fra korpsenes egne folk kunne tyder på at de snaut vet hva militærmusikk er. Hvis det bare får form som en blomst i det militære knapphølet, kan man like godt svskaffe den.

Hvis det blir slik, at den kun blir savnet av dem som mistet jobbene sine, da har man gjort noe feil.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Egentlig er det vel også en illusjon, at man "sparer" Forsvaret for utgifter ved å legge korpsene under et annet departement.
    Det vil ihvertfall bidra til å synliggjøre, og være et argument for å øke, det (reelle) forsvarsbudsjettet.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Tradisjoner på det kunstneriske og musikk hører unektlig til dette i mine ører ,bør Forsvaret opprettholde ,vi trenger kling og spill der =)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Egentlig er det vel også en illusjon, at man "sparer" Forsvaret for utgifter ved å legge korpsene under et annet departement. Det handler jo uansett om de samme skattekronene. Å basere seg på basar og vaffelsteking og la "foreldrene" ordne resten er neppe en militær løsning.
    Å fjerne utgiftene fra forsvarsbudsjettet vil enten redusere forsvarsbudsjettet totalt sett(fordi alle midlene da også forsvinner) eller spare utgifter for Forsvaret(fordi noen midler blir igjen). Når man inntar et så stort perspektiv som at "skattekroner er skattekroner", så har man fjernet seg fra hele diskusjonen. Da faller det omtrent i samme kategorien som å opprettholde fullstendig unyttige garnisoner fordi det skaper arbeidsplasser for et lite lokalsamfunn og dermed fyller en sysselsettings/distriktspolitisk rolle. Godt mulig at dette er midler som uansett må dekkes av andre skattekroner, men det er også godt mulig at det ikke er tilfellet. Det er uansett ikke det relevante, det relevante er hva midlene i det i forhold til ambisjonene svært begrensede forsvarsbudsjettet skal brukes til, og der kan det ikke være plass til en korpsorganisasjon av en slik størrelse. Det synliggjør også en vilje og evne til å kutte, og det er også et relevant argument for å bli kvitt disse utgiftene. Det er ikke så lenge siden avisoppslag som viste hvor få av Forsvarets personell som var stridende, med det klare budskap at Forsvaret brukte midlene ineffektivt. Slikt bidrar ikke til å øke viljen til å styrke forsvarsbudsjettet.

Skal man argumentere for å opprettholde en korpsstruktur slik man har idag, så må argumentasjonen handle om hvilken nytte Forsvaret har av korpsene, og hvor mye man skal være villig til å betale for å oppnå en slik nytte. "Noen andre må uansett betale, så da kan like gjerne vi gjøre det" er ikke et spesielt overbevisende argument, selv om det skulle la seg sannsynliggjøre.
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    0

å øke viljen til å styrke forsvarsbudsjettet.

Skal man argumentere for å opprettholde en korpsstruktur slik man har idag, så må argumentasjonen handle om hvilken nytte Forsvaret har av korpsene, og hvor mye man skal være villig til å betale for å oppnå en slik nytte. "Noen andre må uansett betale, så da kan like gjerne vi gjøre det" er ikke et spesielt overbevisende argument, selv om det skulle la seg sannsynliggjøre.
    Både i Danmark og Sverige har man forsøkt seg med militærmusikkens avskaffelse. Det haltet en stund, derefter fant man det nødvendig å gjenopprette den. At vaktmesteren på Slottet skulle gå foran å skrangle med nøkleknippet, erstattet liksom ikke korpset under vaktparaden. Militærmusikken er ikke en avdeling av korpsbevegelsen. Den lar seg derfor heller ikke erstatte av et hvilket som helst sivilt blåseorkester.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Både i Danmark og Sverige har man forsøkt seg med militærmusikkens avskaffelse. Det haltet en stund, derefter fant man det nødvendig å gjenopprette den. At vaktmesteren på Slottet skulle gå foran å skrangle med nøkleknippet, erstattet liksom ikke korpset under vaktparaden. Militærmusikken er ikke en avdeling av korpsbevegelsen. Den lar seg derfor heller ikke erstatte av et hvilket som helst sivilt blåseorkester.
    At andre har det er heller ikke et særlig sterkt argument. Det er langt fra sikkert at vi har de samme behovene som Danmark og Sverige hva dette angår. Dersom det er slik at det er nødvendig å opprettholde så mange korps innenfor Forsvaret, så bør det være mulig å oppstille noen argument om hvilken konkret nytte disse korpsene gjør i Norge, og hvorfor det er verdt å bruke penger på å opprettholde nettopp den nytten. Når man ser hvor mye man er villig til å kutte i avdelinger som leverer konkret stridsevne er det vanskelig å skjønne hvorfor korpsene skal spares for kutt. Når man eksempelvis finner ut at man ikke skal ha luftvern i Hæren, og at avdelinger i en viss tidsperiode faktisk også skulle klare seg uten BK, virker det overhodet ikke urimelig å erstatte mange av forsvarsmusikken med sivile utgaver.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

å øke viljen til å styrke forsvarsbudsjettet.

Det er heller ikke nødvendigvis å fjerne militærmusikken å senke antallet korps vesentlig i forhold til dagens 5 profesjonelle korps + Gardens korps.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Kansje jeg ikke er helt på, men til hva og hvor brukes disse korpsene? Hvor ofte spiller de i offentlig sammenheng?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

http://www.mil.no/musikk/nordnorge/star ... rangement/
    http://www.mil.no/musikk/trondelag/start/konsert/
    http://www.mil.no/musikk/vestlandet/sta ... ngementer/
    http://www.mil.no/musikk/knmm/start/konserter/
    http://www.mil.no/musikk/stabsmusikk/start/konsert/

Hvis man ser nøkternt på det er det vel stabsmusikken som er mest i gatebildet i tillegg til Garden, men det kan kanskje ha sammenheng med at de hører til i Oslo...

At andre har det er heller ikke et særlig sterkt argument. Det er langt fra sikkert at vi har de samme behovene som Danmark og Sverige hva dette angår. Dersom det er slik at det er nødvendig å opprettholde så mange korps innenfor Forsvaret, så bør det være mulig å oppstille noen argument om hvilken konkret nytte disse korpsene gjør i Norge, og hvorfor det er verdt å bruke penger på å opprettholde nettopp den nytten. Når man ser hvor mye man er villig til å kutte i avdelinger som leverer konkret stridsevne er det vanskelig å skjønne hvorfor korpsene skal spares for kutt. Når man eksempelvis finner ut at man ikke skal ha luftvern i Hæren, og at avdelinger i en viss tidsperiode faktisk også skulle klare seg uten BK, virker det overhodet ikke urimelig å erstatte mange av forsvarsmusikken med sivile utgaver.
    Jeg er langt på vei enig med Bestefar, men at man skal erstatte Forsvarsmusikken med sivile utgaver er jeg absolutt ikke enig i. Skal man følge den argumentasjonsrekken så kan man si at egne repratører på kjøretøy trenger Forsvaret ikke. Det er nok av bilverksteder i landet. Voksenopplæringen trenger vi ikke i Forsvaret. Det er nok av de som tilbyr kursing utenfor systemet. Forsvarets mediesenter trenger vi jo nesten ikke, så det kan vi nærmest kutte ut. Forsvarets Sanitet kan kuttes ut og legges inn under de lokale sykehusene.
    Er det dit vi vil?
    Alt med måte er min mening. Ett utvidet korps med profesjonelle musikere og Garden med soldater fra førstegangstjeneste.
    Bumpibump TM

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Synes forsvaret kan beholde Gardens musikkorps så legge ned resten av skjiten...
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall
    Skal man følge den argumentasjonsrekken så kan man si at egne repratører på kjøretøy trenger Forsvaret ikke. Det er nok av bilverksteder i landet.
    Den argumentasjonen ville ikke vært ny. Når HS ble innført var nettopp dette et av argumentene - dersom sivile verksted hadde kompetanse til å skru enkelte av Forsvarets kjøretøy(og kunne gjøre det rimelig), så var det ingenting i veien for å la disse skru opp disse, så våre teknikere kunne fokusere på resten av kjøretøyparken. MB'en sendes til det lokale Mercedes-verkstedet, Leo'n og CV'n sendes til militære verksted. En fornuftig løsning for å avlaste overarbeida teknikere.
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    0

Jeg er langt på vei enig med Bestefar, men at man skal erstatte Forsvarsmusikken med sivile utgaver er jeg absolutt ikke enig i. Skal man følge den argumentasjonsrekken så kan man si at egne repratører på kjøretøy trenger Forsvaret ikke. Det er nok av bilverksteder i landet. Voksenopplæringen trenger vi ikke i Forsvaret. Det er nok av de som tilbyr kursing utenfor systemet. Forsvarets mediesenter trenger vi jo nesten ikke, så det kan vi nærmest kutte ut. Forsvarets Sanitet kan kuttes ut og legges inn under de lokale sykehusene.
    Er det dit vi vil?
    Det er nok tidens melodi.
    Jeg har lest at i Bundeswehr har man (eller kanskje var det ville helst) latt et catering-selskap overta for forsyningstroppene.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Er det dit vi vil?
    Det er nok tidens melodi.
    Jeg har lest at i Bundeswehr har man (eller kanskje var det ville helst) latt et catering-selskap overta for forsyningstroppene.
    Litt vel OT her, men vi skal ikke lenger tilbake enn 12-15 år da vi (gamle HV06) fikk snitter servert i alfa-stilling av lokalt selskap.. Men det tilhører nok sjeldenheten.
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Litt vel OT her, men vi skal ikke lenger tilbake enn 12-15 år da vi (gamle HV06) fikk snitter servert i alfa-stilling av lokalt selskap.. Men det tilhører nok sjeldenheten.
    Ikke i Tyskland. I Tyskland får tropper servert lunsj ute i felt. Garnisonssersjantene kommer ut i felt til treningsområdet med alt man behøver av tallerkner og bestikk, slår opp bord til gutta, og serverer varm lunsj omtrent på samme måte som i en vanlig spisemesse - med serveringspunkt og alt...denne praksisen var fremdeles gjeldende i 2008, når jeg sist var i Tyskland. Dersom de ønsker å sette ut denslags til sivile, er det kanskje ikke det dummeste. (Nest etter å lære soldatene å smøre matpakke, da...)
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Forsvarets stabsmusikkorps klarer altså ikke å spille riktig nasjonalsang for Sveits (http://www.dagbladet.no/2010/10/14/nyhe ... /13840227/).

Her brukes over 100 millioner kroner av Forsvarets budsjett på disse musikkorpsene, og da burde man FAEN meg forvente at de klarer å kvalitetssikre nok til å spille en NASJONALSANG riktig, for pokker! De hundre millionene kunne ha berget HV-016, gitt mange flere øvingsdøgn til resten av HV, ammo til vernepliktige avdelinger... og så velger man å sløse det vekk på unyttige, ikkestridende døgenikter som ikke klarer noe så enkelt en gang!

Det er liksom ikke som om du eller jeg skulle bomme på et spørsmål i en quiz, dette er noe de faktisk har øvd dager eller uker på. Det blir omtrent som en MOT skulle befinne seg under ild vest i Faryab, og finne ut at de har tatt med seg feil kaliber ammo til alle våpnene...

Kjenner at jeg blir provosert!
    (For å være pirkete ER jeg vel allerede provosert).

Legg ned alle musikkorpsene unntatt ett, og bruk pengene fornuftig.

Takk for oppmerksomheten.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Støtter siste tale. Ingen videre kommentar. Støttes.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8

Ja, den der tar faen kaken!
    Turbo bullshit...No real power.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Tidligere blogginnlegg på http://milblogg.no om tematikk:

http://milblogg.no/forsvar-musikken/
    admin

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Hvor er "liker"-ikonet?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

det var da voldsomt. De spilte altså en gammel nasjonalsang, ikke dagens. Det ble ikke spilt feil, og dere kan da ikke forvente at soldatene skal kjenne bakgrunnen til samtlige flere hundre låter i arkivet. Dette var en menneskelig glipp i logistikkleddet, og det er veldig fort gjort. Det skal ikke skje, men feil skjer. Logistikkgutta i resten av forsvaret gjør feil det også, det gjør ikke at vi legger ned avdelingene.

Ellers er jeg jo enig i at finansiering av korpsene er feil priotering, men det uavhengig av denne saken.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Det er en forskjell på om jeg får en jakke i størrelse altforstor og om en hel organisasjon feiler på dette viset. Og jo, det ble spilt feil. Er det ikke rett er det feil..

Det er på linje med tragisk at de ikke klarer å spille rett sang.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Altså, feil låt ble spilt, verket ble ikke feilspilt. Det er en vesentlig forskjell.

For all del, det er tragisk at det ble spilt feil låt, men det er altså fort gjort å gjøre feil. Noteansvarlig har kanskje for mye ansvar, og det burde kanskje vært mekanismer for å fange opp en slik feil, men verre blundere har blitt gjort. Det er ikke musikerne sin jobb å stille spørsmål ved notene de får utdelt.

Det er en flau tabbe å gjøre, men jeg ser ikke hva det har med denne debatten å gjøre.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Den ville vestens lov, "Spiller pianisten feil uansett grunn, skytes han uten videre seremoni".
    Bumpibump TM

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Den ville vestens lov, "Spiller pianisten feil uansett grunn, skytes han uten videre seremoni".
    Dagens!
    admin

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hvis man skal forsvare musikk som kulturbærer og sammenligne det feks med saluttering - så er fakta at det skjer svært lite saluttering idag og det skjer med delvis frivillige idealister. Det er en mye viktigere tradisjon enn musikkorps.

Legg det ned, dette klarer vi oss fint uten ift mye annet som trengs - både i skarp ende og som kulturbærende elementer. Gardemusikken får holde.
    Hvem skal gi av sin erfaring til Gardemusikken (førstegangstjeneste) og hvor skal erfaring til oppdrag i inn- og utland komme fra og få bestå om de profesjonelle korpsene legges ned?

Trenger kanskje ikke fem korps, men noe profesjonelt miljø ved siden av førstegangstjeneste musikere må vi ha. Kunne kanskje utvidet gardemusikken til å være to korps, et profesjonelt og et inne til førstegangstjeneste og gjort det profesjonelle relativt stort slik at en tok vare på det profesjonelle elementet.
    Military men are just dumb stupid animals to be used as pawns in foreign policy.

- Henry Kissinger

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Nixon
    Hvis man skal forsvare musikk som kulturbærer og sammenligne det feks med saluttering - så er fakta at det skjer svært lite saluttering idag og det skjer med delvis frivillige idealister. Det er en mye viktigere tradisjon enn musikkorps.

Legg det ned, dette klarer vi oss fint uten ift mye annet som trengs - både i skarp ende og som kulturbærende elementer. Gardemusikken får holde.
    Hvem skal gi av sin erfaring til Gardemusikken (førstegangstjeneste) og hvor skal erfaring til oppdrag i inn- og utland komme fra og få bestå om de profesjonelle korpsene legges ned?

Trenger kanskje ikke fem korps, men noe profesjonelt miljø ved siden av førstegangstjeneste musikere må vi ha. Kunne kanskje utvidet gardemusikken til å være to korps, et profesjonelt og et inne til førstegangstjeneste og gjort det profesjonelle relativt stort slik at en tok vare på det profesjonelle elementet.
    Hvorfor det? Når ble musikk en forsvarsoppgave? Trodde dette utgikk med signalblåseren og trommesignaler ... Jeg blåser en lang marsj i gardemusikken hvis det går på bekostning av noen lag til med infanterister.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Jeg vil anta at musikken blir av politikerene sett på som en del av forsvarets relasjonsbygging, og dermed et ad hoc argument for å kunne forsvare overføring av penger til forsvarssektoren, siden man da kan vise til de kulturelle og fine sidene med forsvarets musikk, siden det ikke er alle steder som har symfoniorkester.
    Better by you, better than me.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4

Hvorfor det? Når ble musikk en forsvarsoppgave? Trodde dette utgikk med signalblåseren og trommesignaler ... Jeg blåser en lang marsj i gardemusikken hvis det går på bekostning av noen lag til med infanterister.
    Det er jo noe ved det å skape rammer foruten pang og løp. Skal en ha CD og anlegg under medaljesermonier for hjemkommene soldater for.eks?

En kan jo dra det lengre: Hva skal en med noe penere uniform for våre soldater? Alle kan jo gå rundt i feltuniformen som eneste antrekk, noe annet er jo bortkastet?

Gardistene kan jo kles i feltuniform foran slottet. Dyrt med disse pene uniformene og har jo ingenting med infanterioppgaver i felt å gjøre, eller vaktholdet.

Garden med musikk og drill er jo og verdenskjent. Er ikke det positivt for forsvaret?

Forsvaret er tross alt mer enn bare den skarpe enden. Det å skape stolthet, tradisjoner og bygge soldatene psykisk er også viktig når de operer i felt.
    Military men are just dumb stupid animals to be used as pawns in foreign policy.

- Henry Kissinger

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Forsvaret er tross alt mer enn bare den skarpe enden. Det å skape stolthet, tradisjoner og bygge soldatene psykisk er også viktig når de operer i felt.
    Flott og fint. Men realitetene er at det er nesten ikke noe penger tilgjengelig idet hele tatt. Jeg mener det er mye viktigere å feks bevare kompetanse på luftvern eller BK eller kombinerte operasjoner eller dykking eller brulegging eller minerydding eller sabotasje eller innhenting eller infanteristrid enn å spille trompet.

Så music er nice, ikke noe problem med det. Vi har ikke råd til nice.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sv: Interessante nyhetslinker

Dette er vel ikke den delen av forsvaret som de fleste her inne vil savne om den forsvinner, men jeg biter meg jo merke i at politikerene på den ene siden sier at noe skal bevares, men på den andre siden ikke sørger for penger. Sluttresultatet blir uansett veldig umusikalsk for forsvaret....
    http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/180129992
    Better by you, better than me.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Sv: Interessante nyhetslinker

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor korpsene ikke er helfinansiert gjennom kulturdept. Fint og historisk og alt det der, men det er vel rettere at de sloss om penger mot andre musikere, fremfor mot faktisk forsvarevne?
    Aldri mer 13

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •