Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 62

Tråd: Historier fra krigen i Bosnia?

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Historier fra krigen i Bosnia?

Hei,

Jeg lurer på om det er noen her som har tjenestegjort i bosnia under eller etter krigen 1992-1995? Fint hvis noen har historier eller erfaringer de har lyst til å dele! Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er norsk-bosnier(født i bosnia, men kom hit i -94), jeg er derfor interresert i å høre nordmenns erfaringer fra landet.

På forhånd takk!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Re: Bosnia krigen

Historiene, vel i allefall noen av dem, finner du via norvetnet.

Før, under og etter FN.
    I must kill all free radicals

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Jo jeg har vært der, men i SFOR.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Unprofor og IFOR.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Noen som vet når de norske styrkene trakk seg ut? jeg begynte nemlig å dra på en årlig sommerferie til bosnia i -96 og da så jeg norske styrker ved flere anledninger. I hvilke deler av landet tjenestegjorde folk da?

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar
    http://www.mil.no/fol/dnks/start/bosnia/

http://www.mil.no/unifil/start/norskdel ... eID=161920
    Svarte de glemte jo helt av det "rag tag gjenget" som dro nedover til Bosnia et al med tog, våren 92. Jeg knotet rundt i en Ambulanse, med stasjon i Daruvar, hvorpå vi fjottet rundt i mellom Croatiske og Serbiske styrker. Fikk servert vodka i en leir, kaffe i neste....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Sitat Opprinnelig skrevet av MB89
    Noen som vet når de norske styrkene trakk seg ut? jeg begynte nemlig å dra på en årlig sommerferie til bosnia i -96 og da så jeg norske styrker ved flere anledninger. I hvilke deler av landet tjenestegjorde folk da?
    Den siste store norske kontingenten var der første halvår -99, høsten samme år ble de større norske styrkebidragene avviklet. Etter det skiftet fokuset til Kosovo, samt at SFOR generelt ble kraftig slanket i takt med at situasjonen hadde stabilisert seg. De tunge norske bidragene da var en infanteribataljon i Modrica og et bidrag til den nordisk-polske brigadestaben i Doboj. (Nordpå i Republika Srpska altså) I tillegg var det diverse stabsoffiserer og spesialister litt rundt omkring, blant annet i Sarajevo.

Det fortsatte å være stabsoffiserer i diverse felleshovedkvarter, spesialister og observatører i Bosnia i mange år etterpå, jeg tror de siste dro hjem for bare et par år siden?
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ikke lenge siden vi fremdeles hadde stabsoffiserer i Sarajevo ja. Ellers har vi hatt folk flere steder.

Grovt sett først litt ymse i nordøst Bosnia med mindre enheter (ambulanse fra 92, så ingeniør fra sent 92) så ett feltsykehus tett ved Tuzla by på noe vi kalte Blue Factory som var ett helt nybygd truckstop og lastebildepot egentlig.

Så en logistikkbataljon (hvor sykehuset inngikk men ikke ble flyttet) på Tuzla militære flyplass fra sommeren 94 til FN ga opp 20 desember 95 og Nato overtok. Da flyttet vi denne logistikkbataljonen til Modrica litt utpå 1996 - og omdannet den til en infanteribataljon utover senvinteren 96. Det ble også en FAC enhet og litt ymse i Doboj hvor det ble etablert et brigadeHQ for NORDPOLbrigaden som vi inngikk i. Litt utpå 96 terminerte vi feltsykehuset i Tuzla, men beholdt en ambulansetropp der en stund. i 96 kom også Kp D fra gamle TMBN via Modrica for å overta utstyr og tok vaktoppdraget i Sarajevo for ett års tid.
    Vi sto vel i Modrica en tid frem til avslutningen beskrevet over.

I perioden vi hadde feltsykehus hadde vi også en norsk helikopterving basert samme sted som sykehuset. Denne sendte vi hjem når FN oppdraget tok slutt. Denne enheten ble vel den mest dekorerte av de norske - med god grunn.

Movcon var i Sarajevo svært tidlig (92?) og var overalt i Bosnia+ jevnt og trutt, spesielt i FN tiden.

I tillegg hadde vi underveis slengere her og der, alt fra en ambulanse i en multinasjonal transporttropp, stabsoffiserer (inkludert sjef sektor Nordøst i 95 Brigadier Haukland) og ymse rare jobber.

Med rundt 1000 mann samtidig over flere år, mange enheter og stadig endrede organisasjoner er det ikke lett å holde oversikt....

Men vi opplevde mye og det var nok bra at vi var der i det store og det hele.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    Den siste store norske kontingenten var der første halvår -99, høsten samme år ble de større norske styrkebidragene avviklet. Etter det skiftet fokuset til Kosovo, samt at SFOR generelt ble kraftig slanket i takt med at situasjonen hadde stabilisert seg. De tunge norske bidragene da var en infanteribataljon i Modrica og et bidrag til den nordisk-polske brigadestaben i Doboj. (Nordpå i Republika Srpska altså) I tillegg var det diverse stabsoffiserer og spesialister litt rundt omkring, blant annet i Sarajevo.

Det fortsatte å være stabsoffiserer i diverse felleshovedkvarter, spesialister og observatører i Bosnia i mange år etterpå, jeg tror de siste dro hjem for bare et par år siden?
    Så hadde vi Telemark Kompani i Sarajevo... Første kontingent som rykket inn i Ilidza (HK SFOR) og Zetra var Kp D, men ble sommeren 1997 "omdøpt" til Telemark Kompani, TMBN! Kompani staben (minus Kompanisjef og NK-kompani som hadde kontorer i Ilidza) hadde sammen med en tropp tilhold på Zetra skøytestadion, ble utpå høsten flyttet til Butmir, som lå sørøst for Sarajevo flyplass.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban

Så hadde vi Telemark Kompani i Sarajevo... Første kontingent som rykket inn i Ilidza (HK SFOR) og Zetra var Kp D, men ble sommeren 1997 "omdøpt" til Telemark Kompani, TMBN! Kompani staben (minus Kompanisjef og NK-kompani som hadde kontorer i Ilidza) hadde sammen med en tropp tilhold på Zetra skøytestadion, ble utpå høsten flyttet til Butmir, som lå sørøst for Sarajevo flyplass.
    Du mener Otrivin kompaniet? hehe ..
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Otrivin?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Otrivin?
    Sjekk denne tråden viewtopic.php?f=2&t=1435&start=0

Bla ned til sofakrigers innlegg.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Otrivin?
    Reklamekampanje som gikk akkurat da: "For ekte snørrunger"

Kp D var litt ungt ift logistikkbataljonens voksne lastebilsjåfører og håndverkere ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Så hadde vi Telemark Kompani i Sarajevo...
    Duh... godt gjort å glemme dem, de veivet meg tross alt ut og inn gjennom porten i HQ med høye kneløft(!) mange ganger. Bra jobb i gaten, da de dro til Brcko en tur på våren -99 (Kompaniet hadde i tillegg til vaktholdet i HQ en rolle som hurtig reaksjonsstyrke for sjef SFOR) og amerikansk MP overtok ble det totalt kaos der... Telemarkskompaniet ble vel i Sarajevo til utpå sommer/høst 1999, da bataljonen ble opptatt med å sette opp bidrag til KFOR.

Eller ser Sofas svar svært uttømmende ut.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

-Det er nordmenn i Bosnia fremdeles.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Hele tre stykker, om mil.no er oppdatert. Sånn går det når jeg poster etter sviktende hukommelse i steden for å sjekke kildene mine...

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

[quote=Lille Arne]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Din_Laban":1y6zmb53

Så hadde vi Telemark Kompani i Sarajevo...
    Duh... godt gjort å glemme dem, de veivet meg tross alt ut og inn gjennom porten i HQ med høye kneløft(!) mange ganger. Bra jobb i gaten, da de dro til Brcko en tur på våren -99 (Kompaniet hadde i tillegg til vaktholdet i HQ en rolle som hurtig reaksjonsstyrke for sjef SFOR) og amerikansk MP overtok ble det totalt kaos der... Telemarkskompaniet ble vel i Sarajevo til utpå sommer/høst 1999, da bataljonen ble opptatt med å sette opp bidrag til KFOR.

Eller ser Sofas svar svært uttømmende ut.[/quote:1y6zmb53]

Den gang det het Kp D, så bestod kompaniet av to "standard innkalte" geværtropper på kontrakt, pluss "veteran-troppen" (som også var i Vi Menn som egen artikkel dør de reiste ut januar 1997). Sommeren 1997 ble kompaniet da det ble avløst av Kp C TMBN omdøpt til Telemark Kompani, som igjen ble avløst av Kp A januar 1998 osv.

I motsetning til den sammenraskede bataljonene NORBN i Modrica, så fungerte TMKP som en avdeling, som gjorde flere utrykningsoppdrag for sjef SFOR (gen. Clark, gen Shinsheki) -faktisk ble det kaos på Stortinget da Kp D ble utkommandert på utrykningsopdrag våren 1997, og Stortinget ga sjef SFOR så vide fullmakter at det fra norskt militært hold ble mye diskusjon og oppmerksomhet rundt hva Storting og regjering faktisk hadde samtykket til, og om norske politikere selv var klar over det. Det var langt videre mandat enn det NORBN hadde, og i praksis var TMKP stilt under sjef SFORs råderett.

TMKP hadde mange utrykningsoppdrag, og gjennomførte utpå sensommeren 1997 flere "show-of-force" i ulike områder av Bosnia, bla. ved helikopter innsettinger sammen med amerikanske styrker der kamphelikoptre også fungerte som en del av styrken. Det var flere norske troppsjefer som testet ut radio-sambandet med AH-64 den sommeren...

Høsten 1997 kom en tropp ved NORBN i en situasjon, i forbindelse med maktkampen Milosevic-fraksjonen og Plavsic-regjeringen, der en improvisert veisperring med Sisu nesten ble overmannet av et anslag på over 35 busslaster med mannlige "demonstranter". Situasjonen ble kaotisk og nervøs og TMKP var satt på 2-timers beredskap for å komme til unnsetning ved helikopter-innsetting og satt nærmest på pakningene i påvente av nærmere ordre. TMKP forberedte skarp innsats med og forventet eskalering av situasjonen.

For troppen fra NORBN ble bakvinduet på pansret MB slått inn, spader og annet materiell på kjøretøyene manglet og ett 12.7 løp manglet da det hele var over. Det lyktes å kjøre en uthalingstaktikk ved stadig å stanse busskolonnen ved å sperre veien, noe som pågikk i timesvis slik at andre avdelinger fikk tid til å forberede seg og rykke ut.

Men det stemmer at det ble kaos i vaktholdet på Ilidza hver gang TMKP rykket ut. Som gjerne resulterte i ordren "kom hjem!!!!"

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Hvordan opplevde dere tjenesten i landet da? Jeg vet at oppdragene og farene varierte veldig fra hvor i landet man tjenestegjorde. I hjembyen min(Mostar) ble 22 spanske og italienske fn/nato soldater drept under krigen, og jeg har hørt historier fra menn i min nærmeste familie som var soldater i de bosniske og kroatiske styrkene at mange valgte å se på de utenlandske styrkene som en slags stridende part og ofte skjøt på dem for moro skyld. Opplevde de norske styrkene dette i noen betydelig grad?

Takk for svar forresten!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Var heldigvis lite krig da jeg var der, men jeg var på noen utrykningsoppdrag, der det verste som skjedde var at serbere kastet stein på oss.

Mye mafia, italienske tilstander.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hvordan opplevde dere tjenesten i landet da? Jeg vet at oppdragene og farene varierte veldig fra hvor i landet man tjenestegjorde. I hjembyen min(Mostar) ble 22 spanske og italienske fn/nato soldater drept under krigen, og jeg har hørt historier fra menn i min nærmeste familie som var soldater i de bosniske og kroatiske styrkene at mange valgte å se på de utenlandske styrkene som en slags stridende part og ofte skjøt på dem for moro skyld. Opplevde de norske styrkene dette i noen betydelig grad?

Takk for svar forresten!
    Det var nok svært varierende etter tid og sted og tilfeldigheter. Mostar gjorde kraftig inntrykk - så sønderskutt som byen var. Fikk vel noe BK slengt etter oss oppetter dalen østover derfra - og stoppet ikke der mer enn vi måtte.... Men fikk gode rutiner i lastevogntroppene i NORLOGBN på hvor man stoppet på punktering og hvor man ikke stoppet - samt hvordan pakke inn det aktuelle hjulet med andre biler for beskyttelse under skifte.

Men vi oppfattet det heller ikke som så gjennomtenkt, det var mer BK lag i amfetamin-og alkoholrus på åssidene som kjedet seg enn bevisste handlinger.

Var også litt skyting rundt og inn på Tuzla Air Base med BK og håndvåpen. En norsk sersjant (Atle Tonstad) ble drept av BK ild høsten 95 inne på basen. Men det var flere ganger vi fikk BK inn på basen, og av og til håndvåpen. Hvis man skal kalle det noe så er vel psykologisk krigføring relevant, men egentlig var det var vel bare folk med våpen som kjedet seg og skulle tøffe seg.

Våren 95 hadde trenkp/NORLOGBN ett forsøk på å få kjørt inn forsyninger til Sarajevo landeveien. Vi fikk oppdraget fordi vi var pansret - og nok ville tåle en støyt. Det var nesten ikke vits i å laste bilene fordi alle visste det ikke ville gå, men det var et politisk behov for å prøve og bli stoppet av beskytning. Det gikk i orden ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Takk for svar forresten!
    Du burde se filmen, "No Man's Land." Den er fiktiv, men omhandler en del av denne tidsepoken vi snakker om her, med FN, Journalister, etc.

http://www.imdb.com/title/tt0283509/

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Det er en fantastisk bra film.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Til Sofakriger: Når var du i Mostar? Du har rett i at den var ganske sønderskutt, var den mest utbombede og raserte byen i hele landet. Det var vel omkring 200 granater og raketter som falt på den ene siden(øst-siden) av byen pr. dag. Byen var jo delt i to med kroatiske styrker på vest-siden og bosniske på øst-siden og 90% av de tyngre våpenene hos kroatene.Heldigvis klarte bosnierne å stoppe kroatenes offensiv, men til en høy pris...

No mans land har jeg sett. God film!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Byen var ikke mye å skryte av i 1997, da var jeg forbi der et par ganger. Spesielt østsiden var sønderskutt.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Er/var det en flyplass i nærhen av Mostar og var den operativ under krigen?

Var det slik at en del fly og helikoptre ble flyttet fra flyplasser i Bosnia og Kroatia til det daværende Jugoslavia før/under krigen, og at de bosniske serberne var den eneste parten som hadde et eget flyvåpen inntil kroatene fikk tak i fly noe senere? Er det riktig at det meste av militært materiell tilhørte Jugoslavia og at Republika Srpska var de eneste som mottok eller fikk beholde materiell derfra?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Det er flyplass ved Mostar, der lå HQ til den flernasjonale divisjon sørøst i IFOR/SFOR, ledet av Frankrike. Jeg vet ikke om den var operativ under krigen, men det er tvilsomt, ettersom Mostar var kontrollert dels av bosniakene, dels av de bosniske kroatene, (jeg husker ikke hvilken side av linja flyplassen ligger på) og som du skriver, så hadde ikke de fly. Jeg er heller ikke sikker på hvor store fly den kan/kunne ta i mot, men det gikk greit å fly Super Puma derfra;-)

Mesteparten av våpnene ble i Jugoslavia kontrollert av den føderale hæren, mens republikkene hadde egne politistyrker og et slags "Heimevern" (teritorijalna odbrana, TO), som bare disponerte lette våpen. Mesteparten av de tyngre våpnene fra den føderale hæren i Bosnia og Kroatia kom i hendene på de kroatiske og bosniske serberne, også fly. Detaljene i hvordan det gikk for seg kjenner jeg ikke.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Til Sofakriger: Når var du i Mostar? Du har rett i at den var ganske sønderskutt, var den mest utbombede og raserte byen i hele landet. Det var vel omkring 200 granater og raketter som falt på den ene siden(øst-siden) av byen pr. dag. Byen var jo delt i to med kroatiske styrker på vest-siden og bosniske på øst-siden og 90% av de tyngre våpenene hos kroatene.Heldigvis klarte bosnierne å stoppe kroatenes offensiv, men til en høy pris...

No mans land har jeg sett. God film!
    Stoppet vel aldri i selve byen, bare kjørte forbi i utkanten på sydsiden. Flere ganger i perioden sommer -94 til senhøstes -95.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Mesteparten av de tyngre våpnene fra den føderale hæren i Bosnia og Kroatia kom i hendene på de kroatiske og bosniske serberne, også fly. Detaljene i hvordan det gikk for seg kjenner jeg ikke.
    Dette skyldes ganske enkelt at det var svært få bosniske muslimer blant offiserene i den jugoslaviske hær. Serberne og kroatene har en "rikere" militære tradisjon - og hadde dermed de fleste offiserer og dermed kontroll over ressursene når det gikk i oppløsning. Striden i området Posavina-korridoren viste forskjellen i militær opplæring, ledelse og utstyr veldig tydelig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Re: Historier fra krigen i Bosnia?

Jugoslavia var en slags føderasjon som var delt i 6 republikker: Serbia, Kroatia, Bosnia, Montenegro, Slovenia og Makedonia. Militærvesenet i Jugoslavia var bygd opp på en veldig lik måte som det er i Norge i dag. De hadde den jugoslaviske hæren, marinen og luftvåpenet i tillegg til Territorijalna Odbrana(TO) som fungerte som et heimevern, de disponerte helt standard infanterivåpen:automatgevær, maskingevær, skarpskytterrifler, håndgranater, rpger og diverse bærbare panserbrytene våpen. Hver av de 6 republikkene hadde sitt eget heimevern(TO) som bestod av soldater som hadde fullført den standard 18 måneders førstegangstjenesten og deltok på årlige rep-øvelser, mens den føderale hæren, marinen og flyvåpenet skulle brukes over hele landet. Da landet brøt seg opp i de delene vi kjenner i dag gikk restene av den føderale jugoslaviske hæren og alle de tusenvis av tunge våpnene til serberne, mens de andre republikkene måtte nøye seg med TO.

Kroatene fikk riktignok tak i en del tunge våpen fra utlandet og fra lokale våpendepo som de tok fra den føderale hæren. Dette var veldig tydelig i Mostar hvor kroatene disponerte pansrede kjøretøy, tankser, BK 82mm og 120mm og 2 MRLS systemer, mens de bosniske styrkene bare hadde helt basic infanterivåpen.

Mostar har en flyplass som ble erobret av både kroatene og bosnierne men som ingen klarte å holde i lengere perioder. Den er i dag fultt operativ

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6

Jeg var i Modrica i SFOR 2. Tenkte ikke å begi meg inn på noen beskrivelse av tjenesten som sådan, det var heller lite spennende som skjedde såpass lenge etter krigen. Men jeg hadde mange minneverdige opplevelser i relasjonen med locals, tolker, landsbykjekkaser og gamle gubber. Glemmer aldri han gamle bonden vi møtte, som sang Ja vi elsker på brokete norsk. Han hadde sittet i tysk fangeleir i Norge under krigen og viste en rørende takknemmelighet til de som hadde hjulpet han med mat og klær. Også den gangen vi ble invitert hjem til en av tolkene. Gamlemor viste stor gjestfrihet og serverte slivo og pivo, og etterhvert ble det et riktig så lystig lag med venner og naboer. Vi hadde en svært diskret retur til camp etter det...Tjenesten var som nevnt lite utfordrende, med det egeninitiativet det førte med seg hos enkelte. Det gikk som oftest utover det serbiske spesialpolitiet. Husker spesielt da de hadde rigget seg til i all hemmelighet på et sykehus i Derventa, og en festlig kar hadde lynlim i låsen på bakdøra de brukte. Det var en rimelig rådvill gjeng banditter som prøvde å låse seg inn for å si det sånn...Videre hadde vi mange trivelige kvelder på "two can rule" i Modrica by. Dart og to pils om gangen :-) Enkelte dro vel dette litt vel langt - en kar, legendarisk type, var vel på farten både her og der på natterstid. Vel, det var den festlige biten, hverdagene ellers var jo forsåvidt både monotome og tildels arbeidsomme med rutinemessig patruljering, vakthold og diverse storslåtte operasjoner ved den minste lille fis. Vi passet på tv-antenner, kornåkre og utallige utarmede kaserner, gjerne med støtte av et arsenal av stridsvogner, artilleri og fandens oldemor som sikkert ville passet bedre til de som er deployert lenger øst i dag...

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Mesteparten av de tyngre våpnene fra den føderale hæren i Bosnia og Kroatia kom i hendene på de kroatiske og bosniske serberne, også fly. Detaljene i hvordan det gikk for seg kjenner jeg ikke.
    Alrighty. Tenkte på flyforbudet og omfanget av det. Etter det jeg har forstått var hensikten at det skulle gjelde for alle parter. I den grad det fikk en virkning var det først og fremst de bosniske serberne som fikk svi. Ser nå at det henger naturlig sammen med ulikheter i partenes ORBAT frem til kroatene fikk tak i fly. Etter hvert fikk de kapasitet til å operere med et antall MiG-21 som krenket flyforbudet ved flere anledninger. Har fått med meg at NATO-fly som patruljerte bosnisk luftrom ble sendt for å møte disse.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Stort sett var vel dagene til KP D / TMKP ikke ulik dagene til NORBN i Modrica. De gikk med til vaktturnus og en evig rullering ved de to leirene de skulle passe på. Utrykningsoppdrag og skytebane ble avveksling. Gutta i TMKP ble nok lovd mer action, men nevnte episode og utrykningen til Stari Majdan høsten 1997 i forbindelse med avvæpningen av det serbiske spesialpolitiet i Prijedor var vel det mest "hotte", pluss at det var skytefelt trening osv. Husker godt et Ukrainsk befal sør for Mostar vi stod sosial vakt med i ett eller annet veikryss ved en kafé i den kroatiske sektoren. Han drakk villig i tjenesten, troppsjef på vakt som han var. Men han var hyggelig.

Ellers så var jeg innom den Tysk-Franske leiren i Sarajevo. De hadde plenty med puber på området, nok til at jeg og noen irske soldater kom oss på en pubrunde der. Hunder sier dere? Ja, det har jeg vært med å skutt. De opptrådte i store flokker og var faktisk et sikkerhetsproblem for militære og sivile i Sarajevo.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Da nasjonalismen begynte å øke etter Titos død valgte mange bosniere, kroatere og slovenere å unngå militærtjeneste fordi de så på denne som en serbisk institusjon, derfor bestod størsteparten av det føderale jugoslaviske hæren av serbere og montenegrere ved krigens utbrudd. I tillegg til det så lå øverstekommandoen for militæret i Beograd noe som førte til at serberne fikk kontroll over flyvåpenet.

Til tross for at det jugoslaviske flyvåpenet hadde flere titalls jagerfly og kamphelikoptre ble faktisk disse brukt ganske lite i løpet av krigen, spesielt hvis man sammenligner med f.eks Irak og Afghanistan i dag.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8

Montenegrinere.
    Turbo bullshit...No real power.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Til tross for at det jugoslaviske flyvåpenet hadde flere titalls jagerfly og kamphelikoptre ble faktisk disse brukt ganske lite i løpet av krigen
    Jugoslavia deltok da ikke aktivt i Bosnia, eller hur?

Ifølge Wikipedia gjennomførte de bosniske serberne over 17 000 flygninger under krigen der, til tross for flyforbudet (NATO måtte operere under en del restriksjoner). Regner med kroatene tok seg litt opp mot slutten.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Nei, de var bare snille der hele gjengen.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Nei, de var bare snille der hele gjengen.
    Selvsagt.. Men de fant jo etter hvert ut at de bosniske serbernes krigføring ikke var noe å satse på. Husker at Milosevic i et intervju ifm. Dayton-prosessen (?) uttalte at VRS måtte stanses. Hvordan det ble gjort spilte visstnok ingen rolle for ham. Sliter dog med å finne igjen intervjuet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

17 000 høres veldig mye ut, sannsynligvis var størstedelen av disse ikke kampflyvninger mot fiendlige mål men heller andre oppdrag, f.eks frakt av soldater, våpen, ammo og diverse type utstyr, og selvfølgelig frakt av sårede til sykehus. Jeg vet at det serbiske flyvåpenet var mer aktive over kroatia enn bosnia.

Den føderale Jugoslaviske hæren var veldig aktive i den korte konflikten i Slovenia og i begynnelsen av krigene i Kroatia og Bosnia. De trakk seg offisielt ganske tidlig ut av de to siste landene men de lot igjen våpen og utstyr samt offiserer til å lede den bosnisk serbiske hæren. Jugoslaviske spesialstyrker ble også jevnlig brukt under hele krigen.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Jeg tok forresten grusomt feil da jeg skrev at det jugoslaviske flyvåpenet hadde flere titalls fly og helikoptere, i følge wikipedia hadde de 1181 maskiner av ulike typer og kvalitet. Hvor mange som var operative er usikkert

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •