Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 82 av 82
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Sv: Foredrag i Oslo Militære Samfund (OMS)

Dette dukket opp i feeden min, og er så interessant at jeg har lyst til å dele: https://www.oslomilsamfund.no/foredr...-av-historien/

Det er daværende kaptein Harald Høiback som i 2000 holdt et akademisk foredrag i OMS med tittelen "Kan vi lære av historien", og hvor konklusjonen nesten er nei. Han gir også noen fornøyelige små spark til Diesen underveis.

Jeg tar med litt av begrepsapparatet under, fordi jeg tror det har anvendelse også i andre diskusjoner:
    Hva er militær teori ? I dette foredraget vil jeg definere det så enkelt som de grunnleggende antakelser man har om hvordan militære midler best kan anvendes for å være mest effektiv. Den militære teori er uavhengig av den politiske og sikkerhetspolitiske kontekst. Den teorien man har er altså uavhengig av det forsvaret man har, og de potensielle fiendene man måtte ha. Et eksempel kan være den teoretiske oppfatning man en gang hadde blant jagerflygere om at det alltid ville lønne seg å ha overhøyde på motstanderen når man havnet i luftkamp. En slik teoretisk antakelse var uavhengig av hvem man slåss med eller hva man sloss med.

Med militær doktrine, derimot, forstår jeg militær teori, satt inn i de aktuelle politiske og økonomiske rammer. Militære styrker vil alltid være et resultat av de valg politikerne fatter, og av de midler som stilles til rådighet. Man kan i Norge ha militære teorier om hvordan bombefly best kan utnyttes, men man kan ikke ha noen doktrine for bruk av bombefly, så lenge man ikke har slike fly.

Med militær strategi forstår jeg den militære doktrine, satt inn i den aktuelle sikkerhetspolitiske situasjon. Først når man står ovenfor en eller annen trussel kan man etter mitt syn ha en strategi. Man bør ha en annen strategi for å vinne torskekrigen med Island, enn man har for å avskrekke Russland.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Sv: Foredrag i Oslo Militære Samfund (OMS)

Høstens foredragsserie er allerede begynt: https://www.oslomilsamfund.no/

Direksjonen ønsker med dette velkommen til høstens foredragsrekke i Oslo Militære Samfund. Justeringer kan som alltid komme.
    Du kan også se foredrag tilbake til år 2000 ved å bruke søkefunksjon på nettsiden vår.

Foredragene for høsten 2017 er som følger:

02. Oktober: Viseadmiral Ketil Olsen: Skiftende sikkerhetsutfordringer og endrede trusler – NATOs militære dilemmaer

09. Oktober: Mag. art. Odd Gunnar Skagestad: Russlands historie – formende faktorer for dagens utfordringer

16. Oktober: Forsker (Institutt for Forsvarsstudier) Lars Haugom: Hvor går Tyrkia?

23. Oktober: Seniorforsker (Norsk Utenrikspolitisk Institutt) Julie Wilhelmsen: Russland: hvor reell er trusselen – og hvordan bør Norge forholde seg til den?

30. Oktober: Oberst John Andreas Olsen: NATO and the North Atlantic

06. November: Seniorforsker (Norsk Utenrikspolitisk Institutt) Sverre Lodgaard: Nord-Korea

13. November: Sjef Forsvarets Sanitet, VADM Jan Sommerfelt-Pettersen: Modernisering og videreutvikling av Forsvarets Sanitet som del av Totalforsvaret

20. November: SJ Luftforsvaret GM Tonje Skinnarland: Status og utfordringer i Luftforsvaret (Kalkunaften)

27. November: GM Odd Egil Pedersen: NATOs partnerskapssamarbeid

04. Desember: Tidl. Ambassadør Kai Eide: Afghanistan

Vi ønsker våre medlemmer og spesielt innbudte gjester vel møtt til en spennende høst i Oslo Militære Samfund.

Intendanten
    Knut Bremerthun
    E-post: intendantoms@gmail.com
    Telefon: 934 39 003

Pressekontakt
    E-post: presse@oslomilsamfund.no
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Side 3 av 3 FørsteFørste 123

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter