milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Forsvaret mot avvikling

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Forsvaret mot avvikling

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 328807.ece
    –Kronisk underbemanning i store deler av fregattvåpenet er en skandale som før eller senere kommer til å treffe Regjeringen midt i fleisen.
    Ordene tilhører forsvarsekspert Jacob Børresen. Bak kraftsalven ligger en lang karrière i Sjøforsvaret og medlemskap i det regjeringsoppnevnte Forsvarspolitisk utvalg.
    Som eksempel på krisen trekker han frem KNM «Roald Amundsen», en av de nye superfregattene til rundt fire milliarder kroner. Ifølge Børresen ligger fregatten for tiden til kai i Bergen, uten mannskap. Her brukes den som delebåt for de to fregattene som er i drift.
    Han skriver videre:
    –Faktum er at om vi skal klare å holde Telemark bataljon, spesialsoldatene, et minimum av kampfly, helikoptre og kystvakt operative, med de nødvendige støtteapparater, må vi gi opp flere av dagens våpentyper.

Som artilleri og stridsvogner i Hæren, som de nye MTB-ene og mineryddingsfartøyene i Sjøforsvaret. Eller, vi kan beholde én base i Luftforsvaret, Bodø eller Ørland, og legge ned resten, sier Børresen.

–Forsvaret må ofre hele våpensystemer for å overleve. Hvis ikke, består Forsvaret om få år av små nisjeavdelinger, ute av stand til å utrette stort, sier han.
    Var klar over at det var ille i Forsvaret for tiden. Men trodde ikke det var så ille. Uten Artilleri og Stridsvogner kan vi like godt legge ned hele hæren. For da blir hæren like effektiv som Kavaleriet som sprang mot MG stillingene i ww1.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Re: Forsvaret mot avvikling

Sagt det før og sier det igjen: Flaut.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ja, det blir bare for dumt.
    Enten går det godt, eller går det over

[url=http://milforum.net/viewtopic.php?f=77&t=11559&start=150]Greenmans treningsdagbok - Fallskjermjeger opptak 2011[/url]

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Er det sant at Amundsen brukes som delebåt? I Dagbladets tilsvarende artikkel http://www.dagbladet.no/2009/10/20/n...varet/8649057/ er det bare nevnt "Reservedeler fra Amundsen er utlånt til KNM Fridtjof Nansen, som for tiden jakter på pirater utenfor Somalia".
    Det er da noe helt annet om man låner noen reservedeler, kontra å demontere deler fra selve fartøyet? Men ja, virker som det er tynt med mannskap, tidligere har det vel vært tilbeordret full besetning til en ny fregatt årevis før den seiler fra verftet...

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Var det ikke en eller annen her som skrev at vi har kontrahert fregattene uten reservedeler? Er det nå vi virkelig kommer til å angre på at vi ikke har tre B+V-fregatter?
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Høres for sykt ut.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes
    Høres for sykt ut.
    Tja... Det er jo ikke det eneste som er sagt om fregattanskaffelsen.

Vi har fregatter under leveranse fra et verft som ikke har et godt rykte, så vi tok en sjanse. Overflatebehandling (dette har blitt bedret på skipene som er levert senere) og håndverksutførelse, men også en litt spesiell konstruksjonsblemme som visstnok påvirker hele klassen, blir sagt å være problemer. Mener at den spanske staten står som garantist for disse fregattene, noe jeg tror den angrer på.

"Man får ikke et tysk verft til å levere så dårlig kvalitet." Forresten, var det ikke Frisvold som sa at "kvantitet har en helt egen kvalitet?" ;)
    DYT-DYYYYYT-DYT

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har sagt det før og sier det igjen - "FNAN, some assembly required..." At man ville slite med å stille mannskap til alle har jo ikke vært noen hemmelighet, har vært kjent lenge, men man har jo levd i lønnlige håp, som alltid.

Vannglass, hvilken "spesiell konstruksjonsblemme" snakker du om?
    Si vis pacem, para bellum

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Arn
    Har sagt det før og sier det igjen - "FNAN, some assembly required..." At man ville slite med å stille mannskap til alle har jo ikke vært noen hemmelighet, har vært kjent lenge, men man har jo levd i lønnlige håp, som alltid.

Vannglass, hvilken "spesiell konstruksjonsblemme" snakker du om?
    Slik jeg husker det jeg ble fortalt, og jeg har aldri hatt noe med marinen å gjøre: Verftet skulle stå for design av mindre konstruksjonsdetaljer. De bommet kraftig på beregningene, så stålvekten og tyngdepunktet ble markant annerledes enn planlagt. Dette har ført til at Nansen-klassen ikke får de DNV-klassene som den var tiltenkt. "Spesiell konstruksjonsblemme" var kanskje et litt dårlig ordvalg. Det er lenge siden jeg hørte dette, så det kan hende jeg husker feil og/eller problemene kan ha blitt utbedret.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har hørt gjentatte påstander fra ulike marineanalytikere som hevder at FNAN designet er topptungt og ubalansert, men jeg har aldri hørt noe som tyder på at det er mer enn spekulasjoner fra deres hold.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

De fleste krigsskip basert på lange og smekre skrog er jo i noen grad topptunge og ubalanserte, så vet ikke om jeg tror det er noe spesielt ankepunkt mot nansenklassen. Skipene har seilet lange seilaser over halve jordkloden uten at spesielle merknader har blitt rapportert såvidt jeg vet?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Pengemangel avvikler Forsvaret.

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 342121.ece

Jacob Børresen slår tilbake mot GIS, som kritiserte hans forrige innlegg.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Gjest

Det er demoraliserende å lese slike nyheter. Samtidig er det faktisk beundringsverdig å være i systemet, og se den jobben som blir gjort i den daglige driften ute i avdeling. Avdelinger som i praksis driver en tjeneste som i praksis er uten annen hensikt enn å motivere en og annen slenger til å søke befalsskolen eller grenadertjeneste (mikroskopiske muligheter for det grunnet få profesjonelle avdelinger). År etter år utdannes tusener av soldater som slenges ut i det sivile, og som det ikke er noe "lagersystem" for. Mobilisering er et ikke-begrep, og all den kompetansen som bygges opp i løpet av førstegangstjenesten, kastes på sjøen.

Det er godt vi har krasse kritikere som Jacob Børresen, som kan fortelle folk flest hvordan verden ligger an. Disse stemmene er utrolig viktige..Forsvaret har siden 2004 vært i en fryktelig, fryktelig utvikling. Nedleggelser og oppriving av hele fagmiljøer, og en kvantitativ reduksjon av Forsvaret som er så enorm, at vi ikke har reell kampkraft igjen etter at de siste mobiliseringsbrigadene ble fjernet. Når det nasjonale forsvaret av Norge nå er i ferd med å bli et historisk kapittel, vil vi sitte inne med et knøttforsvar, tuftet på MB Multi bemannet av langhårete eventyrere med løse skolisser (satt på spissen), beregnet på perifere operasjoner langt hjemmefra. Så får vi håpe politikerne har nok guts og tæl en dag til å innrømme at nasjonalforsvaret er nedlagt.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Børresen er da vant å tale den offisielle meningen midt i mot:-P

For et par år siden studerte jeg under en amerikansk professor som var tidligere offiser i den amerikanske marinen og som forsker på nordatlantisk sikkerhet. Dette var rett etter at Børresen hadde gitt ut den siste boka si og jeg hadde da kjøpt denne på en tur hjemme i Norge og tok den med neste gang jeg møtte denne professoren for å diskutere noen av ideene og forslagene Børresen hadde lagt frem i denne.

Jeg kom likevel ikke lenger enn å vise boka før amerikaneren plutselig utbrøt "ahhhhh, Jacob Borreson!!" grabbet til seg boka og ble sittende å humre mens han ristet på hodet.

Jeg lurte på hvordan denne amerikaneren som ikke hadde noe spesielt forhold til Norge kunne kjenne så godt til Børresen, men det viste seg nemlig at mens han var i USN hadde han vært på en konferanse på Island på 80-tallet der Børresen også var sammen med en stor norsk delegasjon. Han husket ikke akkurat hva det var Børresen sa i sitt innlegg der, men det var angivelig så kontroversielt og radikalt at resten av den norske delegasjonen brukte det som var igjen av konferansen til å distansere seg fra Børresen og understreke at han ikke snakket for alle. Amerikaneren husket dette som så komisk at minnet om den radikale norske marineoffiseren satt igjen 20 år senere:-P

Børresen kan alltid stoles på til å snakke høyt og å bli motsagt:-P

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Ble særdeles lettet når jeg leste dette:
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=197081

Roald Amundsen seiler igjen
    Torsdag 10. juni var KNM Roald Amundsen ute og seilte i to og en halv time for å teste maskineriet på fregatten.
    Av Camilla Lingaas, Sjøforsvaret
    KNM Roald Amundsen har lagt til kai siden september i fjord, med minimum personell om bord, dette skal nå forandres.

Ut og seile igjen
    Roald Amundsen skal ut og seile igjen våren 2011.

- Vi hadde en prøvetur på torsdag for å sjekke status på båten. Den gikk i 27 knop og testen fungerte som den skulle, så det er vi meget fornøyd med, forteller kommandør Bjørn Egenberg.

Vedlikeholdsbesetningen har gjort en god jobb ombord, hvor også FLO har bidratt maksimalt når fartøyet har lagt til kai.

- Vi har fokus på å holde fartøyet i drift, og over nyttår skal det begynne å seile med full besetning, og dette gleder vi oss til, sier Egenberg.
    Må si jeg var alvorlig bekymret etter den del tabloide oppslag om dette skipet.

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 201250A May 14,
  2. Styrt avvikling av forsvaret
    By No fear in forum Mannskapsmessa
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 020831A Jun 05,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg