Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 69 av 69

Tråd: Obama får Fredsprisen

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Obama får Fredsprisen

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Syntes også talen var grei nok den, og Obama, slik de fleste Presidenter, har gode taleskrivere, og han er en sann kunstner i å lese fra en teleprompter.

Ellers, så har jeg ikke mye bra å si om denne karen....
    Det er litt stakkarslig, uavhengig av politisk ståsted, å ikke innrømme at han er en stor taler. Ja, han har hjelp av taleskrivere som alle preisdenter i moderne tid har hatt - men han håndterer også Q&A sesjoner meget bra.

Jeg skrev jo det, at jeg syntes talen var grei den, faktisk en av de bedre jeg har hørt. Stor taler, vell, han har en "aura," en karisma, og ja, han kan holde en rimelig bra tale. Derimot, det med Q&A, han gjør vel det bra, men ikke noe bedre enn mange andre Presidenter. Bush har vell også fådt litt uforbeholdtent mange negative mot seg, angående hans ordbruk, eller mangel på sådan, men tatt i betraktning, at han har slitt med dyslexi, slik også Kong Olav hadde, så hadde også han noen taler, spesielt flere av, "State of the Union" talene, som var meget bra.

Det er nå ettervært blitt et vits at Obama bruker teleprompter, selv for mindre ting, som det å gi en medalje, eller en takketale, etter en middag.

Ingen teleprompter = Er ... ah ... um ... er ... ummmm .... Uh ... ohhhh ... er .... Ahhhhhh ... um... duhhhhh ... errr ... um....

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det ikke er Afghanistan, Irak og en del andre detaljer det handler om, men initiativet til å få igang START III (som Bush effektivt torpederte gjennom missilskjoldet sitt) og ny kurs i amerikansk utenrikspolitikk med økt vekt på diplomati og samtaler, heller enn alenegang politisk ("if you are not with us, you are against us") og trusler (Bush-doktrinen åpnet jo for det -førsteangrepsrett overfor stater som kunne oppfattes som en trussel mot amerikanske interesser). Det er et ganske dramatisk taktskifte i amerikansk utenrikspolitikk som er foretatt. Reduksjonen og å hindre spredning av atomvåpen er minst like viktig nå, som under den kalde krigen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Når man har valgt å gi Obama fredsprisen, så tror jeg man heller skal se på det som et tegn på hvor oppgitte enkelte politikere "over here" (og det er ikke bare snakk om "sosialister" og det som verre er fra et amerikansk perspektiv) har vært over Obamas forgjenger i det Hvite hus, enn over hvor godt man liker Obama.

Forgjengeren prøvde jo å få USA til å virke "strong" ved å rasle med sablene, men fikk i stedet USA til å se ut som en trøtt gammel mann på begynnelsen av slutten med store, delvis selvforskyldte, økonomiske problemer.
    Inkludert at utstrakt sabelrasling koster mer rent økonomisk enn hva USA har råd til i det lange løp.

Spesielt statusen for statsfinansene "over there", tror jeg bekymrer en del topp-politikere "over here". Bortsett fra yttre venstre tror jeg neppe noen på politisk hold "over here", muligens med unntak av Russland, ser fram til en eventuell statskonkurs "over there".

Så Nobelprisen er vel derav mer et håp om en liten omlegging av kursen "over there" som setter tæring etter næring og har litt mindre karakter av utenrikspolitisk solokjør.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Nå kan det jo også være greit å vite at de første stegene mot det som ble til en økonomisk krise startet med en Demokrat ved roret. (Clinton) Klart at sosialister i Europa, aldri likte Bush, ei heller var de noe særlig begeistret for andre, tidligere, konservative Presidenter, "whats new?"

Fredsprisen har blitt en pris, som nesten uten untak, gis av sosialister til likesinnede, bare se på den "bøttebaletten" som i årenes løp har fådt slengt denne prisen etter seg, og man begynner å ane, det politiske "landskap" som legges til rette for denne prisen, som nå har blitt en stor, forbannet vits.

Er det noen som er "trøtt og gammel," så er det Europa, som ettervært har blitt en "tannlaus tiger," som har store problemer med å skrape sammen nok "man power" til Afghanistan, og som uten USAs hjelp, ville blitt plasert på haugen av, "has beens and wannabees'." Noe som jo nesten er litt tragikomisk, siden det er på den samme haugen, sosialister og andre raddiser, ønsker USA, koste hva det koste vil, nå under banneret til, "Climate Change," hvor igjen, (big f-ing surprise) USA blir hengt ut som, "den store stygge."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Se på den sinte mannen .....

Alvorlig talt. Tror du faktisk at det verdensbildet du presenterer her er objektiv sannhet ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Se på den sinte mannen .....

Alvorlig talt. Tror du faktisk at det verdensbildet du presenterer her er objektiv sannhet ?
    Verdenbildet i henhold til hva da? At Nobels Fredspris har blitt en vits, at Europeiske NATO land har problemer med å skrape sammen rundt 50 tusen soldater, utav 2 millioner til Afghanistan, eller at det er krefter i sving, som har et lidderlig ønske om å kutte USA ned noen hakk. Ja til samtlige....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6

Det er vel heller slik at Europiske NATO land har problemer med å stille 50 000 soldater på USAs prinsipper. Jeg tror vi skal være litt glad for at vi er i Europa har en litt annen tankegang enn det USA praktiserer.

Jeg kan forsåvidt være enig i at Nobels Fredspris har gjort noen ulogiske valg opp gjennom ja. I 94 fikk jo f.eks. både Yasir Arafat, Shimon Peres og Yitzhak Rabin prisen. Så det er ikke bare i de seneste år mange har stusset på hvorfor den og den fikk fredsprisen. Den har, med unntak, alltid vært kontroversiell og det vil den alltid være.

Du slenger om deg i øst og vest og påstår at "sosialister og andre raddiser" vil USA kun ondt, og framstille USA som den store stygge. Hvis vi tar utgangspunkt i det du sier, så vil jeg heller ha denne gjengen med raddiser og sosialister, enn et land og et Europa som sleiker USA og de konservative opp etter ryggen. DA ville vi for det første sett et USA bli mer skakkkjørt enn det allerede er, for det andre ville klimaspørsmålet blitt nedprioritert til de grader og for det tredje ville ikke USA virket i nærheten av så forsonende som de gjør nå.

I stedet for å være forbanna på sosialister og andre raddiser, har du ikke vudert å endere vinkling på det? Mener du det hadde vært sunt om vi og Europa hadde hatt en forsvarspolitikk uten motsigende røster? Det hadde kanskje vært like greit å fjerne demokratene i USA?

Dette er min nokså objektive mening.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av MeForLife
    Det er vel heller slik at Europiske NATO land har problemer med å stille 50 000 soldater på USAs prinsipper. Jeg tror vi skal være litt glad for at vi er i Europa har en litt annen tankegang enn det USA praktiserer.
    USAs prinsipper, vist man med det mener, en militær seier, mulig du har rett. Det er sikkert en av flere grunner til at Europeerne liker Obama, siden han selv har sagt at han har problemer med selve ordet, "seier." Den FN sanksjonerte ISAF styrken, er ledet av USA, med General McChrystal, som øverste sjef. Det er vi som fører an, med flest soldater, godt hjulpet av land som bl.a. Danmark og England, med styrker i Helmand provinsen. Europa har igjennom sine "fødsler" til to verdenskriger, og full krig på Balkan, de siste 100 år, vist for "all verden" hva man mener med deres, "tankegang," som du rettmessig, påpeker, er forskjellig ifra USAs.

Sitat Opprinnelig skrevet av MeForLife
    Du slenger om deg i øst og vest og påstår at "sosialister og andre raddiser" vil USA kun ondt, og framstille USA som den store stygge. Hvis vi tar utgangspunkt i det du sier, så vil jeg heller ha denne gjengen med raddiser og sosialister, enn et land og et Europa som sleiker USA og de konservative opp etter ryggen. DA ville vi for det første sett et USA bli mer skakkkjørt enn det allerede er, for det andre ville klimaspørsmålet blitt nedprioritert til de grader og for det tredje ville ikke USA virket i nærheten av så forsonende som de gjør nå.
    Jeg slenger ikke om meg i øst og vest, jeg konstaterer tørre fakta. Konkret, på hvilke måter har Europa "sleiket konservative opp etter ryggen?" Mulig du sikter til det faktum at vår militærmakt som garantist, har sikret fred i Europa, siden WWII, og at det Amerikanske Forsvar har vokst stærkest under konservative Presidenter, mens forsvaret i de fleste Europeiske land, sakte men sikkert har blitt nedbygget, stort sett under regjeringer, styrt av, "røde, grønne, eller rød-grønne." Om du vil legge alle "forsvars egg" i sistnevntes kurv,....velbekomme!
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Jeg har ikke vært så veldig Obama fan tidligere, men må innrømme at han står i et mye bedre lys nå enn før torsdag.
    Håpet du at Obamas motkandidat, republikaneren John McCain, skulle vinne fjorårets presidentvalg i USA?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Mike20
    Håpet du at Obamas motkandidat, republikaneren John McCain, skulle vinne fjorårets presidentvalg i USA?
    Ja, jeg håpet det. Selv McCain ville vært bedre enn det takraset vi har nå......
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Ja, jeg håpet det. Selv McCain ville vært bedre enn det takraset vi har nå......
    Også "takras" da, gitt :) Nå var det ikke deg jeg spurte, men du må gjerne svare. Er forøvrig ikke overrasket over at du tilhørte mindretallet av USAs velgere ved det siste presidentvalget, dersom du har stemmerett "over there".

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Vist du med mindretall, mener de rundt 7% som Lord Obama vant med, så stemte det, da. I dag, så er bildet, skal vi si noe annerledes, for den godeste Obama, som i det siste har tanket i flere meningsmålinger. Selv Obama velgere, som under valget i fjor, stempte, som regel pga av hva vi her borte kaller, "white guilt," så har selv de begynt å forlate "skuta."

Ja, jeg stempte ved forrige valg,....på kandidaten ifra The Libertarian Party.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Vist du med mindretall, mener de rundt 7% som Lord Obama vant med, så stemte det, da. I dag, så er bildet, skal vi si noe annerledes, for den godeste Obama, som i det siste har tanket i flere meningsmålinger. Selv Obama velgere, som under valget i fjor, stempte, som regel pga av hva vi her borte kaller, "white guilt," så har selv de begynt å forlate "skuta." Ja, jeg stempte ved forrige valg,....på kandidaten ifra The Libertarian Party.
    Det er ikke i dag det gjelder. Slaget stod i november i fjor, og så står det et nytt slag om knappe tre år, hvor det gjelder å være på topp.

Sju prosent er såvidt jeg husker mer enn hva nei-siden vant med her hjemme under EU-avstemningen i 94, noe som ble regnet som en suveren seier. Mener forøvrig Obama stort sett vant alle usikre vippestater under presidentvalget.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Obama gjorde er topp valg, han var utrolig displinert, og hadde en "god maskin i ryggen." Han var, og er også utrolig kariskmatisk, noe som også hjalp, spesielt stilt overfor den eldre, og noe "stakato," McCain, som prøvde å være "litt for alle," noe som ikke funket i det hele tatt.

Slik det ser ut nå, så vil Demokratene gå på et knusende nederlag ved valget til neste år. Mulig Obama, kan greie "å redde sin egen skute" i 2012, men slik det ser ut nå, så har han en "uphill battle" forran seg, og takke fan for det.....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Slik det ser ut nå, så vil Demokratene gå på et knusende nederlag ved valget til neste år. Mulig Obama, kan greie "å redde sin egen skute" i 2012, men slik det ser ut nå, så har han en "uphill battle" forran seg, og takke fan for det.....
    Er kongressvalg neste år, ja. Jeg heier på Demokratene.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Og det begrunner du med hva?

Her er en av Demokratene, Speaker of the House, Nancy Pelosi.....

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Er du bare ute etter å miste respekt og provosere? Hva i all verden har det bildet der med saken å gjøre?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Nei, i broderlig ånd, så ville jeg bare legge ut et bilde av Pelosi, jeg mener, siden hun utvilsomt har mange tilhengere i stei.....jeg mener Norge.

Jeg kan ikke tenke meg hvorfor noen ville føle seg provosert over et uskyldig bilde?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Jeg kan ikke tenke meg hvorfor noen ville føle seg provosert over et uskyldig bilde?
    Hehe optimist ;-))
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Generelt sett står Det demokratiske partiet i USA nærmere mine egne politiske oppfatninger på de fleste saksområder sammenlignet med hva som er tilfelle med Det republikanske partiet.

Den nåværende Speaker of the House er ei grepa dame.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Generelt sett står Det demokratiske partiet i USA nærmere mine egne politiske oppfatninger på de fleste saksområder sammenlignet med hva som er tilfelle med Det republikanske partiet.

Greit nok. Jeg vil tro at i snitt, så er vel den jevne Demokrat her borte noe ala AP og Høyre i Norge. Nå er jeg en konservativ, men ikke en republikaner. Sagt det, så har GOP generelt sett (Republikanerne) stått for individuell frihet, mindre byråkrati, mindre skatter og avgifter, og større selvstyre til vær enkelt stat, samt et sterkt forsvar. Spør du meg, så er det heller flere likheter i mellom DNC og GOP, enn ulikheter.

Sjøl så vil jeg ha mindre av stort sett alt; føderal innflytelse, byråkrati, skatter og ikke minst, pesten i vår tid, Politisk Korrekthet.

The only good bureaucrat is one with a pistol at his head. Put it in his hand and it's good-by to the Bill of Rights. [H.L. Mencken]
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sjøl så vil jeg ha mindre av stort sett alt; føderal innflytelse, byråkrati, skatter og ikke minst, pesten i vår tid, Politisk Korrekthet.
    Forhenværende president, republikaneren George W. Bush, syslet vel en del med å innføre mindre av det du her nevner i løpet av sine åtte år i Det hvite hus. Det gikk vel ikke så veldig bra. Særlig sprakk det vel på den økonomiske politikken.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    15

Forhenværende president, republikaneren George W. Bush, syslet vel en del med å innføre mindre av det du her nevner i løpet av sine åtte år i Det hvite hus. Det gikk vel ikke så veldig bra. Særlig sprakk det vel på den økonomiske politikken.
    Det hjalp vel heller ikke så veldig å starte to kriger...

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Tok ikke tak i det utenrikspolitiske siden SWATII utelukkende nevnte innenrikspolitiske aspekter.
    Men skal man se på det utenrikspolitiske og krigføringen, så gikk vel Bush-administrasjonen, sammen med med noen andre lands myndigheter, til angrep på Irak basert på en løgn. USA hevdet de hadde bevis for at Irak og Saddam Hussein hadde masseødeleggelsesvåpen, noe som viste seg å ikke medføre riktighet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Tok ikke tak i det utenrikspolitiske siden SWATII utelukkende nevnte innenrikspolitiske aspekter.
    Men skal man se på det utenrikspolitiske og krigføringen, så gikk vel Bush-administrasjonen, sammen med med noen andre lands myndigheter, til angrep på Irak basert på en løgn. USA hevdet de hadde bevis for at Irak og Saddam Hussein hadde masseødeleggelsesvåpen, noe som viste seg å ikke medføre riktighet.
    Jeg har hadt mine "sværdslag" her inne, ang. dette emnet, så jeg skal la være å utdype mine meninger rundt invasjonen av Irak. Jeg mener det var riktig å fjærne han, bare innledningsvis dårlig utført, på visse områder.

(Psst. Du veit, man fant MØV, ingen store lagre, men likevel nok til å ta livet av noen ti-tals tusen.....)
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Veeeel, jeg har en fornemmelse, at en av disse krigene fikk sin start i et anngrep på oss, ikke motsatt.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Hun ble nominert til "Person of the Year" i år av Time Magazine, og er grundig omtalt som nr 3 i nåværende utgave. Hun ble omtalt av redaktøren som den sterkeste Speaker of the House på flere tiår, og toppet listen over "most admired House Democrat". Man får med seg mye rart når flyet hjem blir forsinka med et par timer :p
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    15

Veeeel, jeg har en fornemmelse, at en av disse krigene fikk sin start i et anngrep på oss, ikke motsatt.
    Irrelevant. Vedvarende krigføring, uansett årsak, har en tendens til å ha en negativ påvirkning på en nasjons økonomi dersom den er vedvarende, noe begge disse kriger er.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Something like that....

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •