Spørreundersøkelse: Støtter du Israel

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 208

Tråd: Fokus: Israel

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5

Lightbulb Fokus: Israel

Enkelt og greit, støtter du Israel, ja eller nei.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Re: Israel

I hvilken sammenheng, da?
    Tenker du på fotball-VM, Melodi Grand Prix, eller noe annet?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    I hvilken sammenheng, da?
    Tenker du på fotball-VM, Melodi Grand Prix, eller noe annet?
    Hehe, militært og selvstendighetsmessig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6

Anerkjenner Israel som selvstendig stat, men det betyr ikke at jeg støtter deres politikk og metoder osv. Måtte stemme nei.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av lardra06
    Anerkjenner Israel som selvstendig stat, men det betyr ikke at jeg støtter deres politikk og metoder osv. Måtte stemme nei.
    Bifaller..
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Stemmer nei av samme grunn.
    Would you, Quintus? Would I?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Svarer ja, da jeg støtter det Israelske folk og ønsker de muligheten til å leve i et land der de slipper å gå i frykt for å bli bombet ihjel når de sitter på bussen eller går ut og handler.

Samtidig så ønsker jeg samtidig det samme for Palestina. Forskjell på folk og stat.
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Bifaller..
    Stemmer nei av same grunn.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av HLS
    Ja, hadde det vært så enkelt.....

Det er ihvertfall en ting som er sikkert - det er ikke lov å oppføre seg som en tulling mot sine medmennesker selv om bestefaren din satt i konsentrasjonsleir.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det er ihvertfall en ting som er sikkert - det er ikke lov å oppføre seg som en tulling mot sine medmennesker selv om bestefaren din satt i konsentrasjonsleir.
    Det er de fleste enige i.

Men, Israel ligger i det nabolaget det gjør, og hadde folket handlet i henhold til nordvesteuropeiske "svakelighetsideer" så tviler jeg på at de hadde hatt en stat i dag. Satt veldig på spissen så er de med andre ord nødt til å praktisere "en jødisk fingernegl er mer verdt enn en goyim"(?). Dette kan få ubehagelige konsekvenser som f.eks. Qana, men det er bare noe man må leve med (fra et israelsk synspunkt).

Sagt av en ateist en som aldri har vært i landet.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Men, Israel ligger i det nabolaget det gjør, og hadde folket handlet i henhold til nordvesteuropeiske "svakelighetsideer" så tviler jeg på at de hadde hatt en stat i dag.
    Jeg er enig i at det er feil å kun belaste Israel for problemene der og at det kan være vanskelig for oss å sette seg godt inn i hvordan ting kan føles fra et israelsk ståsted. Slik jeg ser det er ansvaret fordelt hos flere.

Samtidig har israelske myndigheter og mange innbyggere gjort et valg når det gjelder bl.a. nybygging på "utsatte" steder. Jeg må ta et visst forbehold siden jeg egentlig vet lite om ting og tang der nede og kan stort sett bare uttale meg på grunnlag av det jeg tror: Tanken om at bl.a. denne politikken er en legitim kilde til provokasjon hos mange palestinere er ikke fjern for meg. Det legitimerer selvsagt ikke angrep på sivile mål, men det bør ikke være umulig å se at en slik politikk kan bidra til radikalisering på palestinsk side. Det er vel ikke helt mongo å påstå at deler av israelsk politikk kan bidra til å skape / holde liv i en trussel som de forsøker å verne seg mot?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6

Dette spørsmålet er alt for kompleks til å være et JA/NEI spørsmål etter min mening.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Dette spørsmålet er alt for kompleks til å være et JA/NEI spørsmål etter min mening.
    Jeg prøvde å bibringe samme mening gjennom ett stk ironisk svar og ett stk ironisk avstemning om Sverige.

For å gjøre det på en saklig måte i stedet: Hvis man skal fremme en sak til avstemning på en seriøs måte bør man i innledningen klargjøre nøyaktig hvilke premisser man legger til grunn, gjerne med en bakgrunnshistorie og en avgrensning av problemområdet, f eks på formen "Støtter du nyetablering av israelske bosettinger på vestbredden?" Selv da kan ja/nei bli noe for snevert.

Det er nå bare min mening, da.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Har ikke noe imot det israelske folk eller at Israel skal være en selvstendig stat, men har veldig mye mot den israelske stats handlinger, da spesiellt ovenfor det palestinske folk, sist Operation Cast Lead (se for øvrig Amnesty Internationals rapport om denne), og totale mangel på respekt ovenfor internasjonale regler og avtaler Israel har ratifisert. Jeg stemmer av disse grunner nei.

Når det er sagt støtter jeg ikke palestinske væpnede gruppers bruk av terrorisme for å oppnå en løsning i konflikten. Mener fast at det må være mulig å finne en fredelig løsning (da mest sannsynlig en to-statsløsning) som begge parter må kunne akseptere.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Når det er sagt støtter jeg ikke palestinske væpnede gruppers bruk av terrorisme for å oppnå en løsning i konflikten. Mener fast at det må være mulig å finne en fredelig løsning (da mest sannsynlig en to-statsløsning) som begge parter må kunne akseptere.
    Har faktisk mer tro på en enstatsløsning. Ikke at det er noe lettere å få til enn en tostats løsning, og det blir vanskelig for Israel å "gi fra seg makten" i landet ved å inkludere palestinerene i staten. Men med tanke på hvor tett knyttet Palestinerene og Israelerene er, så vil det bli nesten umulig både med tanke på at flyktinger skal få reise hjem, og å oprettholde en stat, å ha en tostatsløsning. Da unngår du også hele problemet med bosetterene, da de, om de er en stat, kan bosette seg der de ønsker det lovlig. Samtidig kan palestinerene reise tilbake til sine rettmessige områder som de måtte flykte fra under krigen. Slik jeg ser det blir dette win-win. Men den løsningen er desverre umulig å gjennomføre med det første.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5

Ja, hadde det vært så enkelt.....

Vet at dette er et komplisert spørsmål, men orket ikke å skrive alt det dere vet fra før.
    Jeg støtter de som en selvstendig stat, og jeg mener at de er nødt til å føre en hard krigføring mot mange av sine naboer, spesielt alle de terroristgruppene. De lever jo i frykt for å bli bombet vær eneste dag, og norsk media er jo spesialister på å vri dette på en pro-palestinsk måte. Min personlig mening, men no offense to anyone..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Har ikke noe imot det israelske folk eller at Israel skal være en selvstendig stat, men har veldig mye mot den israelske stats handlinger, da spesiellt ovenfor det palestinske folk, sist Operation Cast Lead (se for øvrig Amnesty Internationals rapport om denne), og totale mangel på respekt ovenfor internasjonale regler og avtaler Israel har ratifisert. Jeg stemmer av disse grunner nei.

Er du imot USA og Norge også da? Vi kjemper jo en internasjonal kamp mot terror, eller er det bare Israel som ikke får lov til å bekjempe terror? Hamas er vel ikke så mye bedre enn taliban når alt kommer til alt.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Har ikke noe mot å bekjempe terror, så lenge det gjøres innenfor moralske, juridiske og folkerettslige rammer. Har derimot svært mye mot angrep og overgrep mot sivile, slik Israel begår mot palestinske sivile, under påskudd av at de kjemper mot terror. Mener absolutt at det er et overgrep å jevne hus med jorden fordi man tror at en palestiner som forsøkte å angripe israelske stillinger, soldater eller sivile en gang bodde der, og dermed gjør en familie på elleve husløse. Mener absolutt at det er et overgrep å nekte palestinerne tilgang til grunnleggende ressurser som mat, vann og medisiner for å opprettholde liv og helse. Mener absolutt det er et overgrep å bombe skoler og sykehus, og å angripe hjelpearbeidere. Viser her til informasjon fra Amnesty-rapporten om Operation Cast Lead, som IDF kaller angrepet mot Gaza i desember 2008. Dersom du tar deg bryet å lese Amnesty-rapporten jeg linket til vil du finne at av de 1400 palestinerne som ble drept i de 22 døgnene Cast Lead pågikk, så var over flere hundre uskyldige sivilister, inkludert over 300 barn. Mener du at disse 300 barna var terrorister som skjøt Qassam-raketter mot israelske landsbyer og byer? Jeg håper ikke det.

Skal innrømme at noen av folkene Israel tok livet av var terrorister, men tviler sterkt på at det var mye mer enn en to til tre hundre, maks. Vi sitter fortsatt igjen med over tusen uskyldige sivile drept, inkludert 300 barn. Dette er ikke akseptabelt for meg eller mange andre, hverken moralsk eller gjennom folkeretten. Israel har som suveren nasjon og overlegen militærmakt et moralsk ansvar for å sørge for at sivile ikke lider unødig overlast som følge av Israels handlinger. Etter mitt syn har Israel sviktet sitt ansvar, og får derfor velfortjent kritikk. Merk med dette at jeg ikke finner det akseptabelt at Al-Aqsa-brigadene, Hamas, Fatah eller noen andre fraksjoner ikler seg bombevester og går på en israelsk buss eller går inn i en kafé, eller at Hamas skyter Qassam-raketter mot sivile mål. Mitt poeng med dette er at angrep mot sivile mål, eller angrep mot mål der man må regne med at sivilister oppholder seg ikke er akseptable, hverken for Israel eller palestinerne.

Og ja, jeg er faktisk uenig med USA når det gjelder en del ting i den pågående krigen mot terror, deriblant bruken av tortur på Guantananmo-leiren (noe jeg registrerer at president Obama skal ha fått slutt på), kidnapping av mistekte "terrorister" fra diverse land direkte til hemmelige fengsler eller vennligsinnede regimer med mindre flatterende synspunkter når det kommer til bruk av tortur, og innskrenkingen av grunnleggende friheter i USA, da gjennom USA Patriot Act. Dette er etter mitt syn symptomer på at USA er et steg nærmere en politistat og ikke det "home of the free" som de hevder de er.

Diskusjonen hvorvidt Hamas er bedre enn Taliban er etter mitt syn uinteressant fordi de to ikke kan sammenlignes. Hamas ble, i motsetning til Taliban, valgt av folket til den palestinske samlingsregjeringen, og dens humanitære fløy bedriver i motsetning til Taliban omfattende humanitært arbeid for den palestinske befolkningen, bl.a. gjennom matutdeling, klinikker, utdanning, økonomisk assistanse til trengende, etc og forsøker å gjøre tilværelsen i Palestina tålelig for befolkningen, mens Taliban gjorde og gjør alt i sin makt til å forverre situasjonen for befolkningen i Afghanistan. Har derfor mer sympati, om man nå kan bruke dette ordet om en organisasjon som bedriver angrep mot sivilister, for Hamas enn Taliban. Når det er sagt viser jeg igjen til at angrep mot sivile mål, slik Hamas' militære fløy bedriver, ikke er akseptabelt.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7

Hear hear, Eeo.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Jeg er enig i mye av det du sier, Eeo, men jeg tror ikke det er den hele og fulle sannhet. Jeg er ikke med i 'Venner av Israel', men rett skal være rett:
    Skal innrømme at noen av folkene Israel tok livet av var terrorister, men tviler sterkt på at det var mye mer enn en to til tre hundre, maks. Vi sitter fortsatt igjen med over tusen uskyldige sivile drept, inkludert 300 barn.
    De tallene skulle jeg gjerne hatt dokumentert. Påstanden fra den andre siden er jo at langt de fleste voksne som ble drept var terrorister.
    (...) Mitt poeng med dette er at angrep mot sivile mål, eller angrep mot mål der man må regne med at sivilister oppholder seg ikke er akseptable, hverken for Israel eller palestinerne.
    (...)Når det er sagt viser jeg igjen til at angrep mot sivile mål, slik Hamas' militære fløy bedriver, ikke er akseptabelt.
    Hamas (og Hezbollah og Taliban, for den del) forbryter seg mot krigens rett på to viktige områder:
    1) Som du nevner angriper de sivile mål helt ukritisk. I motsetning til Israel, hvor hver eneste bombe eller granat som faller gjør det etter en forutgående targeting-prosess, hvor man har som hovedmål å ødelegge det man ser på som en militær kapasitet hos motparten. At Israel ikke gjør så mye som de burde for å unngå 'collateral damage' kan vi være enige om, men de er langt nærmere å følge reglene for akseptabel krigførsel enn Hamas på dette punktet.
    2) Det er også forbudt å legge egne militære installasjoner slik at mål som f eks sykehus eller barnehager blir rammet dersom motstanderen angriper. Her er Hamas eksperter: de skyter ut raketter fra boligstrøk, og de legger kommandosentraler (som israelernes SIGINT peiler) inni bolighus, sykehus og skoler. Når angrepet og ødeleggelsen er et faktum tar de med seg vestlige journalister for å se på skaden, etter at militær kontrabande er ryddet unna.

Slik bruker de kynisk egen befolkning for å vinne sympati hos vestlig opinion.
    En sympati de fortjener, for all del, for hva de har blitt utsatt for fra Israel, men rettferdiggjør det midlene?

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ja, krigens folkerett er ett helvete.....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Guest

Ok. Så siden Hamas faktisk ble valgt, da er det greit at deres militante ving bomber uskyldige sivile i Israel?

Takk skal du ha....nå oppklarte du mye.

AGR416
    Guest

Vet ikke om det vil være riktig å karakterisere det som en intærnt væpnet konflikt, men det er vel det som kommer nærmest ift militær folkerett.

Arne Willy Dahl sier dette, i Håndbok i Militær Folkerett:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 79924a.pdf

Under internasjonal væpnet konflikt gjelder at det skal tas kontinuerlig
    omsorg for å skåne sivilbefolkningen, sivilpersoner og sivile gjenstander.
    Man skal forvisse seg om at angrepsmålene er militære mål, og ta alle praktisk
    mulige forholdsregler ved valg av angrepsmidler og -metoder med
    sikte på å unngå eller i hvert fall å minske tilfeldig tap av sivilpersoners liv,
    skade på sivilperson og skade på sivile gjenstander. Man må avstå fra
    angrep som må antas å forårsake sivile skader som ville være uforholdsmessige
    i relasjon til den forventede konkrete og direkte
    militære fordel.

Når det gjelder intern væpnet konflikt har man bare konvensjonsfestet
    tilsvarende regler for angrep som kan ramme kulturverdier. Dette fremgår
    av tilleggsprotokoll av 1999 til kulturverdikonvensjonen av 1954 art.
    7 jf. art. 22 som gjør den anvendbar på intern væpnet konflikt. For annen
    sivil bebyggelse, kan det se ut som at spørsmålet om aktsomhetsplikt og
    krav til proporsjonalitet står åpent.
    Det er imidlertid vanskelig å tenke seg at menneskeliv skulle ha svakere
    beskyttelse enn kulturverdier. Tilsvarende plikter må antas å gjelde i hvert
    fall på grunnlag av menneskerettigheter under intern væpnet konflikt, så
    vel som under fredsoperasjoner. I en sak fra Tyrkia for Den europeiske
    menneskerettighetsdomstol ble det tatt standpunkt til en militær operasjon
    hvor en kvinne som sto i døråpningen til sitt hjem, ble drept ved gjennomføringen
    av en angivelig bakholdsoperasjon. Både kommisjonen og
    domstolen gjorde seg bruk av begreper som man ellers finner i TP I.

Kommisjonen så det slik at operasjonen måtte vurderes med henblikk på unngåelsen
    av tilfeldig skade på andre. Den kom til at det ved gjennomføringen
    ikke var tatt tilstrekkelig hensyn til sivilbefolkningens liv. Domstolen bemerket
    at staten også kan komme i ansvar i tilfeller hvor sikkerhetsstyrkene ikke tar alle
    praktisk mulige forholdsregler i valget av midler og metoder for en sikkerhetsoperasjon
    som retter seg mot en opposisjonsgruppe, med tanke på å unngå,
    eller i det minste å minimalisere, risikoen for tilfeldig tap av sivile liv.

4.4.2 Forbud mot angrep på sivile
    Sivilbefolkningen som sådan og de enkelte sivilpersoner skal ikke være
    gjenstand for angrep (TP II art. 13 pkt. 2). Sivilpersoner skal nyte godt
    av den beskyttelse som disse reglene gir dem, med mindre og så lenge de
    deltar direkte i fiendtligheter. De samme regler synes å følge av Genevekonvensjonenes
    felles art. 3.
    Etter vedtektene for ICC art. 8 (e) (i) er det straffbart forsettlig å
    rette angrep mot sivilbefolkningen som sådan eller mot enkelte sivilpersoner
    som ikke direkte tar del i fiendtlighetene.
    Samme kritikk kan rettes mot denne bestemmelse som den tilsvarende i tilleggsprotokoll
    I, med hensyn til å lage en svingdør som tillater personer å skifte mellom
    sivil og militær status etter som det passer. USA har likevel ratifisert TP II.
    Ser man dette i sammenheng med det Rittmester sier, ref at Hamas og lignende grupper bruker sivile områder og installasjoner som stillingsområder for angrep. Som jeg leser det er ikke Israel skyldig i forsettelig angrep mot sivile. Resultatet av den type krigføring som Hamas blant annet bruker er jo at sivile liv går tapt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av isak

Er du imot USA og Norge også da? Vi kjemper jo en internasjonal kamp mot terror, eller er det bare Israel som ikke får lov til å bekjempe terror? Hamas er vel ikke så mye bedre enn taliban når alt kommer til alt.
    Men nå bruker Hamas nettop slike slue taktikker, som å blant annet hjemme seg i befolkningen. Ved å sende rakketter mot Israelske bygninger, fra palestinske skoler. Israel svarer jo selvfølgelig så fort som mulig, imot der de ble angrepet fra.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

For å vri det litt over på en annen vinkel og ikke bare fortsette stange hodet i veggen. Dere som mener at operasjon cast leaf var et overgrep.

Hvordan mener dere Israel burde gått fram for å stoppe de daglige rakett angrepene mot Israel som kom fra Gaza. Var over 10 000 nedslag de siste 8 årene. Lett blanding av Kassam, Grad og bk. Nå kan de jo takket et veldig bra varslingssystem som utløste "fly" alarm 10-20 sekunder før rakettene slo ned. Det var tilfluktsrom overalt til og med busskur i området Sderot var jo bygget av betong for å verne sivile mot disse rakettene. Disse tok vel ikke livet av mer en 3-5 stykker men de skapte ulevelig forhold for de som bor i området. Disse rakettene skiller jo ikke mellom jøder og arabere, så den arabiske befolkningen i disse områdene var jo like utsatt som jøder.

Hva ville etter deres mening vært riktig taktikk for å stoppe dette?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Slutte å bryte folkeretten er sikkert en god start.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Guest

Da bør for i helv..... Hamas og andre palestinske militante grupperinger slutte med det også. Argumentasjonen her inne minner veldig om Erling Folkvord sin i Afgh debatten.

Hver gang han blir spurt om noe vedr Taliban, så er han ikke like krass ift hvordan han er mot NATO/ISAF/USA.

Sånn er det her også. "Israel bomber og bør fordømmes" skriker kritikerne. Når vi andre kommer med noen inspill ift hva Hamas gjør, så er jo de tydeligvis snille som lam ift store stygge Israel.

Trynefaktor er faktisk ikke holdbart hvis man diskuterer en prinsipppsak.

Hvor mener du at Israel har brutt folkeretten ift det som skjedde i desember 2008? At de kunne vært mer kritisk ift collateral damage er greit, men de har ikke angrepet sivile med overlegg. DET gjør faktisk Hamas.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

De tallene skulle jeg gjerne hatt dokumentert. Påstanden fra den andre siden er jo at langt de fleste voksne som ble drept var terrorister.
    Amnesty Internationals rapport (lenke) om Op Cast Lead, s. 10 og s. 15 viser til over 300 barn drept, og "hundrevis" av voksne sivilister drept, bl.a. over 115 kvinner og 85 menn over 50, og over 200 menn under 50 som er bekreftete sivilister (s. 15). Totalt har vi nå over 600 personer som er bekreftet til å være sivilister, samt rundt 240 politifolk som man regner ikke å tilhøre Hamas. Palestinske NGO'er anslår at 2/3 av de drepte uten tvil er sivilister. Mulig jeg må revurdere mine tall, men mitt poeng er at det er langt mindre enn 1000 Hamas-folk, mer sannsynlig ca 3-500 slike, som er drept av Israel i dets uhemmede, over-the-top, "gjengjeldelses"angrep på Gaza.

1) Som du nevner angriper de sivile mål helt ukritisk. I motsetning til Israel, hvor hver eneste bombe eller granat som faller gjør det etter en forutgående targeting-prosess, hvor man har som hovedmål å ødelegge det man ser på som en militær kapasitet hos motparten. At Israel ikke gjør så mye som de burde for å unngå 'collateral damage' kan vi være enige om, men de er langt nærmere å følge reglene for akseptabel krigførsel enn Hamas på dette punktet.
    Under Op Cast Lead fikk israelske stridsvognmannskaper ordrer om å skyte uhemmet på alt som beveget seg, uten at dette skulle på noen som helst måte identifiseres som Hamas eller andre insurgents før ild skulle løsnes (s. 28, som fortalt av Ofer fra Golani-brigaden). Kan ikke etter å ha lest rapporten se hvordan Israel forsøkte å unngå "collateral damage". Snarere tvert imot.

En sympati de fortjener, for all del, for hva de har blitt utsatt for fra Israel, men rettferdiggjør det midlene?
    Rettferdiggjør det midlene? Nei, for all del ikke. Det er heller ikke mitt poeng. Mitt poeng er at Israel ikke er det stakkars offeret som bare "gjør det de må for å forsvare seg mot de slemme palestinske terroristene", men heller en av de verre parter i denne konflikten. Hamas er heller ikke de snille gutta, men det må da være et bedre alternativ å sende inn Mossad og/eller spesialstyrker som kan lokalisere, identifisere og ødelegge fabrikkene, ta av dage terroristene, og samtidig unngå enorme sivile tap slik vi så i Gaza i desember 08/januar 09!

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Ok. Så siden Hamas faktisk ble valgt, da er det greit at deres militante ving bomber uskyldige sivile i Israel?
    Nei, det er heller ikke det jeg sier. Hamas' militante ving fører en ikke-akseptabel krigføring mot israelske sivile mål. Hamas har fått den oppslutning den har fått blant det palestinske folk, ikke først og fremst gjennom sine militante aksjoner mot Israel, men heller gjennom det faktum at det er Hamas som har infrastrukturen som sørger for at samfunnet klarer å bestå, da primært igjennom utdanningsinstitusjoner, helseinstitusjoner, matutdeling, trygd (ja, faktisk), og andre velferdstiltak for den palestinske befolkning som den israelske stat har kategorisk nektet å tilby palestinerne eller legge til rette for skal kunne eksistere, og som de svake palestinske selvstyresmyndighetene under president Abbas ikke klarer å tilby.

Istedet for å bombe alt som Israel kan mistenke muligens en gang i fortiden kanskje kan ha tenkt å støtte Hamas enten moralsk, politisk eller otherwise, burde heller Israel slutte bombingen og heller legge bedre til rette for at den palestinske selvstyresmyndighetene kan overta Hamas' rolle som ansvarlig for utdanning, helse, velferd, etc, og skape en skikkelig stat. Dersom de kunne få til dette ville nok en stor del av de palestinere som nå støttet Hamas heller ville støtte selvstyresmyndighetene.

Problemet med å få til dette er at det er så jævla mange politiske/militante fraksjoner som kjemper både mot Israel og innbyrdes at dette per dags dato er vanskelig å oppnå.

Men nå bruker Hamas nettop slike slue taktikker, som å blant annet hjemme seg i befolkningen. Ved å sende rakketter mot Israelske bygninger, fra palestinske skoler. Israel svarer jo selvfølgelig så fort som mulig, imot der de ble angrepet fra.
    Nettopp. Når Israel får summet seg og besvarer ild så angriper de et område som Hamas har flyktet fra opp til ti minutter tidligere, noe som fører til at Israel i beste fall ikke treffer en dritt, og i verste fall fører til sivile tap. Viser da til mitt forslag om at man da heller burde konsentrere seg om å angripe (med spesialstyrker og dertil egnede midler, ikke massivt artilleribombardement og luftangrep som treffer flere sivilister enn Hamas-militante) produksjonsfasilitetene og lederskapet. Ja, Israel tar kanskje litt fler tap da, men de sparer sivile liv, noe de er forpliktet til å gjøre uansett i henhold til Folkeretten og internasjonale konvensjoner, men som de i Cast Lead ga en god blås i.

Hvordan mener dere Israel burde gått fram for å stoppe de daglige rakett angrepene mot Israel som kom fra Gaza. Var over 10 000 nedslag de siste 8 årene. Lett blanding av Kassam, Grad og bk. Nå kan de jo takket et veldig bra varslingssystem som utløste "fly" alarm 10-20 sekunder før rakettene slo ned. Det var tilfluktsrom overalt til og med busskur i området Sderot var jo bygget av betong for å verne sivile mot disse rakettene. Disse tok vel ikke livet av mer en 3-5 stykker men de skapte ulevelig forhold for de som bor i området. Disse rakettene skiller jo ikke mellom jøder og arabere, så den arabiske befolkningen i disse områdene var jo like utsatt som jøder.

Hva ville etter deres mening vært riktig taktikk for å stoppe dette?
    Se over.

Enig. Dette gjelder for mitt vedkommende både Israel og Hamas/andre militante fraksjoner.

Da bør for i helv..... Hamas og andre palestinske militante grupperinger slutte med det også. Argumentasjonen her inne minner veldig om Erling Folkvord sin i Afgh debatten.
    Har ikke sagt noe annet jeg. Tar for øvrig det som en mild fornærmelse å forbindes med Folkvord.

Sånn er det her også. "Israel bomber og bør fordømmes" skriker kritikerne. Når vi andre kommer med noen inspill ift hva Hamas gjør, så er jo de tydeligvis snille som lam ift store stygge Israel.

Trynefaktor er faktisk ikke holdbart hvis man diskuterer en prinsipppsak.

Hvor mener du at Israel har brutt folkeretten ift det som skjedde i desember 2008? At de kunne vært mer kritisk ift collateral damage er greit, men de har ikke angrepet sivile med overlegg. DET gjør faktisk Hamas.
    Uhemmet skyting mot alt som beveger seg uten å verifisere at det vitterlig dreier seg om legitime mål (altså ikke sivilister). Angripe sivile bygninger uten å gi sivilister mulighet å rømme først. Angrep mot hjelpearbeidere og ambulanser. Bruk av artilleri mot sivilbefolkningen. Bruk av våpentyper (flechette-ammunisjon og hvit fosfor) som skaper unødig stor skade i et urbant område med en stor sivilbefolkning. The list goes on.Les rapporten, så kan vi prates. Står plenty der.

Hamas er heller ikke uskyldige i dette, og har heller ikke hevdet de er det. Israel er dog en suveren stat som kjemper mot en militant ving som må karakteriseres som en opprørsgruppe. Israel har derfor et moralsk overansvar for å sørge for at sivilbefolkningen ikke rammes, og det stilles derfor noe høyere krav til Israel. Hamas har derimot ikke noe mindre ansvar når det kommer til å beskytte sivilbefolkningen.

La oss snu spørsmålet på hodet. Hvorfor mener du at Israel har rett til å benytte seg av så i den grad overdreven bruk at militærmakt mot et urbant område med en stor sivilbefolkning, uten å ta seg bryet å unngå sivile tap?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Du mener vel heller "slutt å forsvar dere", hvordan skal du bekjempe en fiende som gjemmer rakett verkstedene sine i kjelleren på boligehus, som avfyrer sine raketter fra bolige områder. Som benytter alle skitne triks som selvmordsbombere og som lar "Mikke Mus" drepe jøder på barne-tv?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6

hvordan skal du bekjempe en fiende som gjemmer rakett verkstedene sine i kjelleren på boligehus, som avfyrer sine raketter fra bolige områder
    Spreng og skyt alt og alle i fillebiter i den kartruten som problemet kommer fra. Hvis det ikke er noe igjen etterpaa, saa blir det jo ogsaa lite og skrive om for raddis pressen...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Det er ikke så ofte man finner nyheter fra Norge i utlandet. Så desto større var gleden, da jeg på nettstedet, Islam online, fant en liten nyhet ifra Norge.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Hamas er heller ikke de snille gutta, men det må da være et bedre alternativ å sende inn Mossad og/eller spesialstyrker som kan lokalisere, identifisere og ødelegge fabrikkene, ta av dage terroristene, og samtidig unngå enorme sivile tap slik vi så i Gaza i desember 08/januar 09!
    Prøvd, og jeg antar ikke funnet i orden på en så stor skala. Duvdevan(?) er gjengen, selv om det sikkert er andre som driver med slikt.

Som benytter alle skitne triks som selvmordsbombere ...
    Selvmordsbombere trenger vel ikke være imot "krigens regler"? Så lenge de har klare kjennetegn og bærer våpen åpenlyst? Dette bryr jo ikke Hamas++ seg om.

Men, hva med japanske kamikazeflyvere? Klart merkede fly osv.? Dårlig bruk av personer med en vilje fra helvete? Ja, muligens.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Vel. Hvis noen kunne slutte å ta naboens land, slutte å bygge hus på naboens land og slutte å trakassere naboen ville sikkert naboen bli lettere å ha med å gjøre.

Dette at Israel invaderer den suverene staten Palestina er faktisk ett grunnleggende problem. Det er ikke slik at det hadde vært greit å gjøre dette hvis man bare invaderte litt "rensligere".

Det er også fullstendig uakseptabelt å sende selvmordsbombere eller raketter mot sine naboland, men det er vel ingen her som er i tvil om at dette hadde vært svært marginale grupper med sviktende rekruttering hvis folk hadde normale grensekrysninger, normal forsyningstilgang og faktisk kontroll over eget land innenfor internasjonalt aksepterte grenser.

Folkvord og hans blåøyde kumpaner er like gode som norske Israelvenner som ikke ser at dette er maktpolitikk. Noen holder med den de oppfatter som den svakeste part uten å vurdere sak, mens noen holder med de som har best propagandaapparat og mektige venner.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Folkvord og hans blåøyde kumpaner er like gode som norske Israelvenner som ikke ser at dette er maktpolitikk. Noen holder med den de oppfatter som den svakeste part uten å vurdere sak, mens noen holder med de som har best propagandaapparat og mektige venner.
    Mens andre igjen tror de vet best...

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Dette må være den største gruppa...
    Would you, Quintus? Would I?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

..... mens noen holder med de som har best propagandaapparat og mektige venner.
    Oops, du glemte; "og mektige, demokratiske venner."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Dette må være den største gruppa...
    Yes, vi er i klart flertall..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    ..... mens noen holder med de som har best propagandaapparat og mektige venner.
    Oops, du glemte; "og mektige, demokratiske venner."
    Er det at dine venner er demokratiske et grunnlag for å bryte folkeretten? Det burde vel snarlig være motsatt.....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Staybehind
    Svarer ja, da jeg støtter det Israelske folk og ønsker de muligheten til å leve i et land der de slipper å gå i frykt for å bli bombet ihjel når de sitter på bussen eller går ut og handler.

Samtidig så ønsker jeg samtidig det samme for Palestina. Forskjell på folk og stat.
    Støttes!
    I got retard strength.

AGR416
    Guest

Hvis dere leser rapporten fra side 66 ca, så er ikke den spesielt flatterende for de militante gruppene som står bak angrep mot Israel heller.

Og Eeo, Folkvord kommentaren var ikke rettet mot deg. Du argumenterer saklig ihvertfall, dog kanskje litt mer for en side, enn den andre.

Jeg har ikke noen problemer med å se at Israel ikke holder tilbake når det kommer til maktbruk, men det jeg ikke klarer å se er hvordan noen klarer på en måte å forsvare det den andre siden gjør.

De militante grupperingene bruker angrepsmetoder som er helt udiskriminerende, og som dermed bryter med internasjonal rett. Rapporten fastslår og at det er tilfeldigheter som avgjør uttellingen til angrepene, og at de i hovedsak rammer sivile. I tillegg så fastslår rapporten at de militante grupperingene bruker sivile områder som utgangspunkt for angrepene, og at dette setter sivile liv i fare. Dette er igjen ett brudd på internasjonal lov.

Litt bakgrunn også, selv om wikipedia kanskje ikke er den beste kilden i NATO.

I valget av representanter til de palestinske selvstyremyndighetene 25. januar 2006 fikk Hamas et flertall på 42,9 % av stemmene og 74 av 132 seter i forsamlingen (56 %).[8][9]

Da Hamas tok over makten den etterfølgende måneden, nektet organisasjonen å anerkjenne internasjonale krav om at vold skulle opphøre og at Israel skulle anerkjennes.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Gazastripen

Etter at palestinske militante grupper hadde gjennomført svært mange rakettangrep mot sivile mål fra ramper inne på Gaza-stripen, vedtok den israelske regjeringen at Gaza-stripen var et fiendtlig område i september 2007 og sa at den ville begrense forsyninger til området.[2] Hamas svarte med at Israel hadde erklært krig ved å merke Gaza som en «fiendtlig område».[3]
    http://no.wikipedia.org/wiki/Krisen_p%C3%A5_Gaza_2008

Det er også viktig for denne debatten å understreke at det internasjonale samfunn også fordømte Hamas for sine handlinger og oppførsel under konflikten i 2008-2009.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter