Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0

Spørreundersøkelse: Støtter du Israel

Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 208

Tråd: Fokus: Israel

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Israel

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    ..... mens noen holder med de som har best propagandaapparat og mektige venner.
    Oops, du glemte; "og mektige, demokratiske venner."
    Er det at dine venner er demokratiske et grunnlag for å bryte folkeretten? Det burde vel snarlig være motsatt.....
    Klart.

Jeg ville bare rette på den lille tingen du glemte. Nå er jo ikke jeg moderator eller noe, men jeg syntes at i lys av åpenhet og fakta, at "rett skal være rett."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

I "venner" i denne sammenheng er det forresten ikke bare stater som teller, men eiere av media og andre som kan påvirke holdning. Jeg er sikker på at hvis jordanere bare hadde hatt Fox eller amerikanere bare Al Jazzera ville holdningene vært litt annerledes.

Som både du Swatii og andre her på bruket har erfart er sannheten det første som ryker i en krig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Som både du Swatii og andre her på bruket har erfart er sannheten det første som ryker i en krig.
    Det er sandt.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Det virker bare som om noen tror på alt som kommer fra palestinske kilder, mens alt som kommer fra "jødene" er løgn og propaganda.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Det virker bare som om noen tror på alt som kommer fra palestinske kilder, mens alt som kommer fra "jødene" er løgn og propaganda.
    Ikke for min del ihvertfall - og jeg synes også det er for enkelt å kategorisere slik. Feks er dagens regjeringsparti i Israel ett stykke ned på listen, mens andre kilder i Israel kan være troverdige. Hamas luringer med AKen over skulderen hører jeg ikke så mye på, mens BBC reportasjer med respekterte palestinske intellektuelle er kanskje noe annet. FN er stort sett ryddige, men i "kampens hete" kan det virke som enkelte der ble vel emosjonelle.

Det som ihvertfall er sikkert er at ingen av partene leverer et tilnærmet objektivt bilde.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6

Vel. Hvis noen kunne slutte å ta naboens land, slutte å bygge hus på naboens land og slutte å trakassere naboen ville sikkert naboen bli lettere å ha med å gjøre.
    Å nekte naboen å handle mat og alle andre ressurser et sivilisert samfunn trenger, kan vel også sies å være dårlig naboskap.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Eller for å si det på denne måten:

Begrepsforførelse.

Slik som nazismen la et grunnlag for antisemittismen gjennom sin forkynnelse av falske anklager og raseteorier om jødene, på samme måte har de arabiske palestinere gitt den vestlig mediemakt et grunnfjell av hat til jødene gjennom sin forkynnelse av ordet "okkupasjon".

Araberne har gjennom sine tre store utslettelseskriger mot Israel vist for en hel verden hva de mener med okkupasjon. Men siden det ikke ble noen utslettelse av denne staten, kaller araberne nå det landet de ikke klarte å stjele, for okkupert.

Araberne har siden forkynt ordet okkupasjon som et uttrykk for den universelle urettferdighet i tilværelsen. Vesten tok meget lett etter og det på fallende er hvordan dette begrepet legitimerer på en usynlig måte all vold mot jødene.

Om en terrorist dreper en mor og et barn som bor i Judea (jødenes eldgamle land i over 3000 år) er det liksom ikke ordentlig et mord vi snakker om, de bor jo på okkupert område. Eller som det ble uttalt fra Norsk UD, at å skyte på israelske soldater var ikke ulovlig, for de var jo en okkupasjonsmakt. Arabernes betydning av ordet okkupasjon, er hele Israel, og de har fått vesten til å bruke det, og det med en overraskende stor iver.

Som før i historien lager man begreper om jødene som er løgn, men som i sin samtid har evnen til å forlede. Mediene bruker begrepet om igjen og om igjen i alle mulige sammenhenger slik at det innarbeides som en sannhet. Et eksempel fra dagbladet:
    Søndag 21. september 2003 9:39 "Skattefradrag til okkupant-støtte". Bare ved å bruke mobbeordet okkupant, mener avisen at å støtte jødene må være feil, selv om sivile blir sprengt i filler på busser og i restauranter.
    Haagkonvensjonen artikkel 42 sier at ”okkupert område” er et området med en legitim makt som rådet før okkupanten gjordet denne makt ugyldig". Araberne har selv sørget for at de ikke hadde en retts gyldig myndighet over noe område, ved å avslå enhver avtale om land ved flere anledninger. Media går aldri detaljert inn i de tekster og resolusjoner de ofte henviser til, når de anklager Israel.

Palestinerne og deres sak må ha hele verdens dype sympati og derfor er det avgjørende at de har en identitet som fattige, undertrykte, offer for imperialismen, plagede, urettferdig behandlet, heltmodige i sin motstandskamp mot overmakten, ofrer sine liv for frihet fra en undertrykkende fiende osv, osv.

I den arabiske kultur er ikke svakhet noe spesielt godt kort i en forhandlingssituasjon, men denne rollen har derimot stor sympati i den vestlige verden. Dette skifte om å spille den svake part, kom etter at araberlandene forsto at de ikke kunne knekke Israel militært og var derfor avhengig av sympati fra en større makt.

Før 1967 var det ingen som assosierte araberne i Palestina med et eget folk, fordi det har de aldri vært. Men en helt spesiell strategi begynte å ta form disse årene hvor verdens sympati spiller en viktig rolle. Bildet blir helt annerledes med et lidende folk som kjemper for sin frihet, enn mektige arabiske naboer som vil sluke den nyfødte staten Israel. Målet er det samme for begge strategier, det er fastslått i PLO's faseplan og i charteret.

Til å begynne med, når Israel var den svake dimensjon, hadde den sosialistiske verden sympati for Israel, nå har Palestina araberne tatt på seg denne rollen med alle midler, og den sosialistiske logikk er programforpliktet til å overøse dem med all sympati, de er jo den svake part. Dette viser hvor sterkt ideologi leder samfunnet og ikke fornuften.

Den siste intifadaen er et godt eksempel på hvordan de palestinske ledere planlegger og arbeider for å skape seg denne identiteten. Barn ble etter skoletid samlet og kjørt av Tanzim (Arafats militære gren) til de urolige områdene for å kaste stein mot tungt bevæpnede israelske soldater. I bakerste rekke står eldre palestinere og skyter med skarpt. Drømmebilde får palestinerne oppfylt når en horde av journalister knipser i vei med steinkastene barn mot bevæpnede soldater. De bygger opp sin identitet med hjelp av vestlige journalister.

Palestinske mødre klaget på Tanzims praksis, men måtte holde sin identitet skjult i frykt for represalier. Fordi denne forførelsen har vært meget effektiv, har Hamas videreført "prosjektet" og startet opplæring av barn som skal ofre seg, enten som selvmordsbomber eller foran en israelsk tanks.

Palestinske terrorister tar ofte oppstilling inne på sykehus, skoler, bolighus, moskeer og kirker når de beskyter israelske soldater. Retur ilden fra soldatene skal da gi et inntrykk av kalde blodtørstige barnemordere som skyter på skoler og sykehus. At dette blir godt mottatt i vestlige redaksjoner, har palestinerne oppdaget og utnytter dette maksimalt. Et eksempel er tidsskriftet; Over Blikk nr 2 2003 (tidsskrift for operasjonssykepleiere), som med uthevet skrift rapporterer "barn blir blir skutt til og med når de sitter på skolebenken, det er ingen unnskyldning når slikt skjer", men at dette er retur ild og meget nøye planlagt av terrorister, sier bladet ingen ting om, men kan tydelig leses av IDF's dagbok.

Det palestinske samfunnet dømmer og rettsforfølger ikke de palestinere som dreper jøder, her råder fullstendig lovløshet i forhold til den Israelske stat og deres borgere. Istedenfor å gå til krig mot hele det palestinske samfunnet, prøver Israel på å plukke ut morderne og likvidere dem, sivile (uskyldige) liv går ofte tapt. Bilder av raketter fra et apache helikopter mot en liten personbil, styrker også palestinernes identitet som offer og den israelske hær som verdens slakter. Men hvem har det egenlige ansvar for at slikt skjer? Verden dømmer her dette moralske dilemma og blir svar skyldig.

Det er lett å få kampfeller med på laget når man kjemper for noen som er "urettferdig behandlet". Ofte ser vi vestlige demonstranter som bruker sitt eget hat og sin egen bitterhet som kraftkilde bak engasjementet.
    Link.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av e7b
    Sitat Opprinnelig skrevet av Staybehind
    Svarer ja, da jeg støtter det Israelske folk og ønsker de muligheten til å leve i et land der de slipper å gå i frykt for å bli bombet ihjel når de sitter på bussen eller går ut og handler.

Samtidig så ønsker jeg samtidig det samme for Palestina. Forskjell på folk og stat.
    Støttes!
    Støttes

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

www.debka.com er en israelsk nyhetskilde. Men Israel bruker jo flere spesialstyrker, men det er ikke nok, mener jeg ihvertfall.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av HLS
    Israel bruker jo flere spesialstyrker, men det er ikke nok, mener jeg ihvertfall.
    Huh?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Forstår ikke hvorfor mange som støtter israel alltid skal fornekte at Israel okkuperer land. Lyver de kun for andre, eller har de fortalt denne løgnene så lenge at de tror på den selv? Er det faktum at israel okkuperer land så ubehagelig for dem?
    Israel og Palestina er i en vanskelig situasjon nå, og jeg vet ikke løsningen på den, men en ting er sikker, og det er at det ikke blir noe fred ved å lyve om fakta.

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Forstår ikke hvorfor mange som støtter israel alltid skal fornekte at Israel okkuperer land. Lyver de kun for andre, eller har de fortalt denne løgnene så lenge at de tror på den selv? Er det faktum at israel okkuperer land så ubehagelig for dem?
    Israel og Palestina er i en vanskelig situasjon nå, og jeg vet ikke løsningen på den, men en ting er sikker, og det er at det ikke blir noe fred ved å lyve om fakta.
    Før man kommer med slike påstander bør man vel vite hva faktaene faktisk er i denne saken:

http://no.wikipedia.org/wiki/Midt%C3%B8sten-konflikten

Skal man oppsummere kan man vel si at jødene har lidd mer under blant annet muslimsk forfølgelse opp igjennom historien.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Før man kommer med slike påstander bør man vel vite hva faktaene faktisk er i denne saken:

http://no.wikipedia.org/wiki/Midt%C3%B8sten-konflikten

Skal man oppsummere kan man vel si at jødene har lidd mer under blant annet muslimsk forfølgelse opp igjennom historien.
    Ser ikke hvordan det forandrer faktumet at israel okkuperer vestbredden og golan høyden og gaza(Er litt uklart om Israel okkuperer gaza, da de bare styrer bare grensene, luftrommet etc og ikke selve landet der). Dette er ikke en påstand, men et faktum.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19

Støtter jeg Israel? Ja. Nei.

Støtter jeg Israels rett til å eksistere og jødenes rett til å leve i fred og trygghet i eget land? Ja.

Støtter jeg de grove overtrampene gjort av nybyggere med støtte av IDF? Nei.

Det er nok ikke så sort/hvitt som enten eller, synes jeg.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar

Støtter jeg Israels rett til å eksistere og jødenes rett til å leve i fred og trygghet i eget land? Ja.

x2
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar

Er vel det meste fornuftige innlegget i denne tråden ;-)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Støtter jeg Israel? = Ja

Støtter jeg muslimer som strengt tatt ikke har noe historisk opprinnelse fra området som i dag kalles Israel? = Nei.

Rent personlig så har jeg alltid lurt på dette spørsmålet:

- Hvordan kan folk mene at "såkalte" palestinere (There's no such thing as Palestinians. De er arabere/muslimer på lik linje med de andre muslimske landene som ligger rundt, hovedsaklig Sunni.) ha "rett" på det området som idag heter Israel, når det rent historisk sett har bodd jøder der siden tidenes morgen?

Mohammed ble jo ikke født før 572 e.Kr , og han begynte ikke å forkynne før i år 610 e.Kr noe som gjør at Islam er den yngste av alle verdensreligionene.

-Ekspansjon av Islam fram til år 750 e.Kr. (Lurer på hvordan det foregikk mon tro?)
    Mors desuper veniens!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av RichardH
    - Hvordan kan folk mene at "såkalte" palestinere (There's no such thing as Palestinians. De er arabere/muslimer på lik linje med de andre muslimske landene som ligger rundt, hovedsaklig Sunni.) ha "rett" på det området som idag heter Israel, når det rent historisk sett har bodd jøder der siden tidenes morgen?
    Tidenes morgen? Du mener sånn cirka fra 1200 f.Kr. til 70 e.Kr? Det burde bli cirka 1200 år, det. Hvor lang tid har det gått fra 70 e.Kr. til 1948 e.Kr?
    Would you, Quintus? Would I?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Den forferdelig kjedelige hemmeligheten her er jo at både muslimer og jøder er mennesker som tilhører religioner - ikke folkeslag.

Og at menneskene som bor i området øst for Middelhavet - og som ikke er kommet dit i løpet av de få siste generasjonene av diverse grunner - alle er i familie.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Du kan ikke si at det ikke finnes Palestinere hvis det finnes Israelitter. Det finnes ikke noe krav på begge sidene som krever at du skal vise til at din familie skal ha eid land el. for å kunne flytte dit. Per dags dato er det kun krav om å ha familie som er jødisk, og sikkert det samme for Palestina.

La meg stille det slik Richard gjør:
    Støtter jeg Israel? = Nei

Støtter jeg jøder som strengt tatt ikke har noe historisk opprinnelse fra området som i dag kalles Israel? = Nei.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av essal
    Du kan ikke si at det ikke finnes Palestinere hvis det finnes Israelitter. Det finnes ikke noe krav på begge sidene som krever at du skal vise til at din familie skal ha eid land el. for å kunne flytte dit. Per dags dato er det kun krav om å ha familie som er jødisk, og sikkert det samme for Palestina.

Støtter jeg jøder som strengt tatt ikke har noe historisk opprinnelse fra området som i dag kalles Israel? = Nei.
    Du har forsåvidt et poeng, men du er klar over at jøder ble fordrevet fra Israel sant?
    Skjønner at det kan virke litt absurd at f.eks Russiske jøder (rent hypotetisk) som nå bor i Israel, mener at Israel skal være en jødisk stat. Det er jo en grunn for at det bor folk med jødisk opprinnelse i så mange forskjellige land siden jødene ble drevet vekk derifra.
    Mors desuper veniens!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av essal

Du har forsåvidt et poeng, men du er klar over at jøder ble fordrevet fra Israel sant?
    Du er klar over at jødene fordrev noen andre en gang i tiden, sant?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Tidenes morgen? Du mener sånn cirka fra 1200 f.Kr. til 70 e.Kr? Det burde bli cirka 1200 år, det. Hvor lang tid har det gått fra 70 e.Kr. til 1948 e.Kr?
    Abraham ble født mellom 2000-1800 f.kr, så man kan vel si at Jødedommen "oppstod" med ham.
    Mors desuper veniens!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Nå er dere i ferd med å gå inn i favorittøvelsen til ikke bare jøder og arabere, men også folk på Balkan og andre steder.

Den er sånn: "For x antall år siden bodde mitt folk på dette stykke jord. Derfor har vi rett på å eie det i dag."
    Problemet er altså at når man lar X variere fra 0 til 4000 (og det gjør man!) vil enhver liten kvadratmeter jord ha vært eid av alle involverte parter på et eller annet tidspunkt.

Er det rart det blir krig i verden, spør du meg.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Det har bodd jøder i området Israel uavbrutt siden det som her defineres som "tidenes morgen". Ikke i samme antall som i dag, heller ikke i en majoritet, men det er altså ikke slik at Israel/Palestina var jødefritt fra år 70 frem til det plutselig dukka opp en haug med jøder i 1948. Planen om å dele opp Palestinamandatet i en jødisk og en arabisk stat ble foreslått før 2. verdenskrig og jødeutryddelsen i det hele tatt startet...
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Selvfølgelig, men jøder var en så liten minoritet i området at de ikke kunne hevde noen rett til det.

Abraham ble født mellom 2000-1800 f.kr, så man kan vel si at Jødedommen "oppstod" med ham.
    Abraham ble født i Ur i Mesopotamia, ikke i Jerusalem. Og å hevde at jødene kan utlede noen rett fra Abraham er omtrent like logisk som å si at mine etterkommere skal ha eneretten til Norge etter arv fra meg.

Selv om man legger til grunn at retten er utledet fra Abraham har palestinerne fortsatt hatt landet som sitt eget like lenge som jødene.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Som et lite sidespor er jo diskusjonen om hvem som har rett til hva av territorium interessant mht. ymse urbefolkninger i verden..

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Eller for å si det på denne måten:

Begrepsforførelse.

Slik som nazismen la et grunnlag for antisemittismen gjennom sin forkynnelse av falske anklager og raseteorier om jødene, på samme måte har de arabiske palestinere gitt den vestlig mediemakt et grunnfjell av hat til jødene gjennom sin forkynnelse av ordet "okkupasjon".
    Flere viktige aktører i denne sammenhengen, f.eks. FN, Bush-administrasjonen og Obama-administrasjonen har betegnet situasjonen på Vestbredden som en okkupasjon. Lever alle i tåka, SWATII?

Litt videre om begrepsknot:

Det er etter det jeg vet uheldig å bruke ordet "jøde" synonymt med den israelske staten. Ikke alle jøder hører inn under Israel. Israel er ikke en global representant for alle jøder.

Ellers er jeg enig i at det ikke gir mye mening å sympatisere med en part kun fordi nevnte part er den svakeste i en konflikt.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Støtter jeg Israel? = Ja

Støtter jeg muslimer som strengt tatt ikke har noe historisk opprinnelse fra området som i dag kalles Israel? = Nei.

Rent personlig så har jeg alltid lurt på dette spørsmålet:

Det er et fint ord på slik du støtter.. Det heter Etnisk Rensing.
    Finst nok av folk opp gjennom tidene som mente folkegruppe X ikke hadde rett på området de bodde på. Dette førte til de Armenske folkemordet, Holocaust, Apartheid, tidl. Yugoslavia, Rwanda etc etc. At du mener det ikke er noe som heter palestinere, noe som det faktisk gjør. Gjør ikke saken noe bedre.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Der var etnisk rense-kortet lagt på bordet ja, så venter jeg bare på at noen trekker nazi-kortet også, fordi ingen Midtøstendiskusjon er komplett uten... rolleyes.jpg og facepalm.jpg
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Rolleyes:

Facepalm:

Sånn. Kan vi da være litt småsaklige?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Og der kom Hitlingen, alt er som det skal være i en norsk midt-østen debatt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg personlig har ingenting imot hverken Israel eller Palestina, men jeg har langt større problemer med å forstå Israels handlinger på bakgrunn av hva historiebøkene sier og hvordan de krevde sitt land som "guds folk", sammenliknet med Palestina.

Når Israel i tillegg legger seg på et nivå hvor de går til angrep på alt og alle som er litt mer enn bare "litt kritisk" til eget lands handlinger, og Israel i mange sammenhenger er rangert helt i tet når det kommer til høyere utdanning av eget folk, så må jeg si at det jeg leser her sier mye:

http://www.universitetsavisa.no/ua_l...da8f8.11648946
    Fra ingressen:
    Med den israelske ambassaden i spissen utsettes rektor Torbjørn Digernes for harde angrep etter at han ga ros til en forelesningsserie om Israel-Palestina-konflikten. – Vi har å gjøre med sterke krefter som prøver å kvele all offentlig debatt, sier Morten Levin.
    Det er dessverre liten tvil om hvem som har bestemt seg på forhånd og som ikke er til å rokke i denne konflikten, og det er ikke meg for å si det sånn. Handlingene fra begge parter er forkastelige, men Israel sine holdninger ovenfor omgivelsene sine er også mildt sagt på trynet. Og det er de som sitter på nøkkelen til løsningen, Israel, i og med at de er den suverent største og mektigste parten i denne konflikten. At de går til angrep på alt av kritiske meninger fra resten av den vestlige verden hjelper heller ikke. Guds folk eller ei.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Litt spesielt når beskyldninger om antisemittisme brukes mot folk som egentlig vil Israel godt gjennom å kritisere politikk som man mener kan skade Israel.

Det kan være verdt å merke seg at bruk av beskyldninger om antisemittisme gjerne forutsetter en forestilling av staten Israel og jødedommen under ett. I og med at Israel ikke representerer alle jøder eksisterer kanskje denne forestillingen først og fremst i hodet på noen. Jeg kan forstå at man vil reagere mot folk som velger å beskylde alle jøder pga. israelsk politikk (og som dermed lever med den samme feilaktige forestillingen), men det er dumt at man like gjerne kaster beskyldninger mot folk som spesifikt uttaler seg om staten Israel (uten antisemittisk innhold). Det ropes ulv på feil grunnlag, og jeg kan ikke se at det vil gjøre det noe lettere å identifisere faktisk antisemittisme.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Men det er jo et kort som virker - hvis noen er uenig med Israel beskylder man dem bare for antisemittisme og dermed er de nullet ut.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Men det er jo et kort som virker - hvis noen er uenig med Israel beskylder man dem bare for antisemittisme og dermed er de nullet ut.
    Det gjør det ikke. Det er ikke mange som vegrer seg for å kritisere Israel av frykt for å bli stemplet som anti-semitter, det ser vi jo hver eneste gang det er en eller annen form for trefninger i området. I Norge er det generelt mer politisk korrekt å kritisere Israel enn det er å uttrykke støtte for dem - og det gjenspeiles også i at Israel generelt høster mer kritikk i norske media enn det palestinske grupperinger gjør. Kritikere av Israel er dermed ikke "nullet ut", snarere tvert om.
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det gjør det ikke. Det er ikke mange som vegrer seg for å kritisere Israel av frykt for å bli stemplet som anti-semitter, det ser vi jo hver eneste gang det er en eller annen form for trefninger i området. I Norge er det generelt mer politisk korrekt å kritisere Israel enn det er å uttrykke støtte for dem - og det gjenspeiles også i at Israel generelt høster mer kritikk i norske media enn det palestinske grupperinger gjør. Kritikere av Israel er dermed ikke "nullet ut", snarere tvert om.
    Det kommer vel an på i hvilket miljø du mener. I feks i en del kristelige miljøer er dette helt gyldig argumentasjon. At venstrevridd presse mener noe annet er vel soleklart.

Men diskuterer du med en som "brenner" for Israel kommer fort det argumentet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Det kommer vel an på i hvilket miljø du mener. I feks i en del kristelige miljøer er dette helt gyldig argumentasjon. At venstrevridd presse mener noe annet er vel soleklart.

Når du bruker en såpass vag beskrivelse som "man", er det vel rimelig å anta at du refererer til en generell trend i Norge, og det er ikke riktig. Jeg vet ikke hvilke kretser du har erfaring med når det gjelder dette; det er lenge mellom gangene jeg hører den argumentasjonen bli brukt, og folk jeg diskuterer denne typen saker med er stort sett i pro-Israel-campen. Å insinuere at pro-Israelere stort sett bruker "anti-semitt-kortet" istedet for å diskutere sak er nøyaktig samme hersketeknikk som å bruke et slikt "kort" - man forsøker å ugyldiggjøre motstanders sak på en måte som gjør at en selv slipper å forholde seg til selve saken.
    At enkelte "pro-Israelere" bruker det betyr ikke at det er et "kort som virker", da det ikke gjør noe særlig inntrykk på befolkningen og uansett er sjeldnere brukt på generell basis enn den langt mer saklige og relevante "Israel har rett til å forsvare seg"-argumentasjonen.
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar

Når du bruker en såpass vag beskrivelse som "man", er det vel rimelig å anta at du refererer til en generell trend i Norge, og det er ikke riktig. Jeg vet ikke hvilke kretser du har erfaring med når det gjelder dette; det er lenge mellom gangene jeg hører den argumentasjonen bli brukt, og folk jeg diskuterer denne typen saker med er stort sett i pro-Israel-campen. Å insinuere at pro-Israelere stort sett bruker "anti-semitt-kortet" istedet for å diskutere sak er nøyaktig samme hersketeknikk som å bruke et slikt "kort" - man forsøker å ugyldiggjøre motstanders sak på en måte som gjør at en selv slipper å forholde seg til selve saken.
    At enkelte "pro-Israelere" bruker det betyr ikke at det er et "kort som virker", da det ikke gjør noe særlig inntrykk på befolkningen og uansett er sjeldnere brukt på generell basis enn den langt mer saklige og relevante "Israel har rett til å forsvare seg"-argumentasjonen.
    Min erfaring fra diskusjoner om dette er også at de som er mest kritisk til Israel som drar "kortet" først. Muligens et forsøk på å latterliggjøre eller kvele debatten, hva vet jeg. Jeg tror de som er ihuga Israel-sympatisører har skjønt etterhvert at å dra "kortet" uten å ha en veldig sterk sak er omtrent som å pisse i buksa for å holde seg varm. Men, man har jo tullinger som f.eks den nye Israelske utenriksministeren, Avigdor Lieberman.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Men nå sitter vi jo her i trygge Norge. Det at mye av den norske media er pro-palestinsk er jo ganske soleklart. Derfor så tror jeg at det ikke går an argumentere for det man hører eller leser på diverse steder.

Jeg står fortsatt på at Israel er en stat som er omringet av mange fiendtlige stater, og at de har de vanskelig med å forsvare seg selv. (Iran, f.eks ønsker jo å utslette Israel). Konflikten der nede viser også at det er umulig å drive krigføring uten at sivile blir drept/skadet. Spesielt når flere muslimske terrororganisasjoner angriper fra skoler og sådan.

Det at ikke jødene har noe historie i det landet, er bullshit. Det er også den eneste jødiske staten i hele verden.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fokus: Sudan
    By Gehenna in forum Fokus: Afrika sør for Sahara - nyheter og analyser
    Svar: 45
    Nyeste innlegg: 04-11-16, 12:58
  2. Fokus: Tsjad
    By Sofakriger in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 11-01-16, 22:19
  3. Fokus USA - blogg fra IFS
    By Dommern in forum Fokus: USA - nyheter og anaylser om Amerika
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 08-02-11, 18:00

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •