Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 3 FrsteFrste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 118

Trd: CV90 - svensk pansret kjrety

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

re: CV90 - svensk pansret kjrety

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Er ikke Javelin "fire-and-forget"?
    Jo, men den m vi kjpe - all dritten som ligger p lager er "gratis" og dermed mener noksagtene sikkert at vi bare m ha TOW og annen trdstyrt shaite istedet...
    Utgangspunktet er med andre ord at alle andre lsninger enn den lsningen du har bestemt deg for er upraktiske fordi "noksagtene" sikkert fkker dem opp uansett - fordi de er s dumme.
    Jeg leser argumentasjonen som at man nsker en CV9030 og et STING-lag som kan settes opp som et vanlig mekinf-lag. Det jeg fremdeles ikke har ftt noe forklaring p er hvordan man har tenkt lse plassproblemet - det er i utgangspunktet ikke god plass i en CV9030 til det utstyret infanteriet skal ha med. Er det slik at dette STING-laget ikke har noe utstyr som er sregent for ingenirer?
    Beidh a l leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Hva er viktigst her, primroppdrag eller sekundroppdrag? Hva er viktigst: Vre best mulig utstyrt for primroppdraget, selv om det gjr at man m vre litt drligere utstyrt for sekundroppdraget, eller er sekundroppdraget s viktig at man er villig til vre litt drligere utstyrt for primroppdraget hvis man da ogs kan vre godt utstyrt for sekundroppdraget?

Jeg har ikke peiling p Ing, men i den taktiske sttte jeg har bakgrunn fra (krumbane) var det aldri noen tvil om at primroppdraget kom foran alt annet, bde nr det gjaldt utstyr og trening. Hurtig og presis ild p riktig ml, akkurat nr og hvor gutta i fremste linje trenger det, uansett situasjon, det er det som teller. Alt annet er underordnet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Utgangspunktet er med andre ord at alle andre lsninger enn den lsningen du har bestemt deg for er upraktiske fordi "noksagtene" sikkert fkker dem opp uansett - fordi de er s dumme. Jaha ? Det skrev jeg da ikke ?
    Jeg leser argumentasjonen som at man nsker en CV9030 og et STING-lag som kan settes opp som et vanlig mekinf-lag. Fordi man er det inntil man str foran vogn og STINGer... Det jeg fremdeles ikke har ftt noe forklaring p er hvordan man har tenkt lse plassproblemet - det er i utgangspunktet ikke god plass i en CV9030 til det utstyret infanteriet skal ha med. Plassproblemet er vel en del av prossessen med komme fram til rekti konfigurasjon, og mine nsker er kun sm krusninger i overflaten p det hav som er STING in the sharp end. Du har jo selv sett dem der de skal vre, men vil bl.a nekte dem trnet. Jeg hevder i all min uskyld at "noksagtene" kommer frata STING all evne til virke i bakken til annet enn "de som bare skal fram og grave opp ei stridsvognmine s kolonnen kan kjre videre" istedet for utstyre dem til kunne lse de(t) oppdrag de har der ute - f kolonnen fram med alle virkemidler i bruk. Jeg mistenker dg at min tese vil medfre 2xCV9030N for hver slow and old som idag er hva folket er oppsatt p, om man skal ha samme antall pax i hvert lag... Da stiller saken seg noe anderledes enn dagens noe trege lsning med "GAVIN" (hehe) i bruk, og jeg ser ikke den fulle og hele rekkevidde av dumpe Oldfart til fordel for CV9030N med trn, kanskje blir det fullstendig rokade innad i laget og kanskje innebrer det to kjrety - jeg er fremdeles overbevist om at gubb med fot i bakken ALDRI kommer bli spurt om hva de trenger.
    Er det slik at dette STING-laget ikke har noe utstyr som er sregent for ingenirer? Det vet du svaret p, noe du ogs har beskrevet lengre opp. jeg etterlyser ei fullt ut kampdyktig vogn for kunne lse de oppdrag STING sendes utenlands for gjre, ikke utelukkende sekundr- eller tertiroppdragene.
    Ble detta leselig ? Yep, det ble det jaggu.

Videre : Ei STING-vogn i front skal i mine yne ogs kunne lempe ild p mlet, noe et manglende trn slett ikke vil sikre gutta kunne gi. Vogncrew sikrer fot i bakken fra vogn og har man den dildoen stikkende opp p bakvogna kan man sikre flere 360' samtidig, ift bare trnet/n vpenstasjon p vogna - mens resten av kolonna sikrer hele kolonna, om man kan si det spass innvikla ;-D

At CV9030N skal vre mannskapsbrende anser jeg egentlig som et must, og jeg innser at dagens antall gubb med kit & tjafs krever mer plass enn ei vogn kan bre - henger er uaktuellt (heldigvis). Da gjenstr hhv dele ett STING-lag p to vogner eller kutte "for mye" i antall gubb som skal vre i ett enkelt lag. Jeg er sjeleglad jeg ikke sitter med ballen for hvordan dette skal lses og det veit jeg du ogs er for uansett hva som blir lagt fram, kommer "noksagtene" til ta fram sin rdblyant og kutte her og der. Nei til trn, nei til antall folk. Nei til vekt. Nei til kaliber, nei til rekkevidde skyts/vogn, osv osv.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Det ble noe rotete lese nr svarene er innblandet i mitt sitat, men jeg tror jeg skjnner hovedpoenget ditt.

Angende plassproblemet s ser jeg fremdeles ikke noen lsning i innlegget ditt, utover at du erkjenner(?) at det ikke er mulig sette opp STING som bde mekinf-lag og STING-lag p en CV9030 - det er ikke plass.

Nr det gjelder grunnlaget for bevpning, s er jeg fundamentalt uenig. Det skal ikke vre en del av STINGs oppdrag drive med bekjempning. Selv om STING skal kjre sammen med manveravdelingene i front, s er det ikke dermed sagt at STING skal vre frst rundt enhver veisving og frst over eksponeringslinja. For det frste har vi avdelinger som skal lse slike kampoppdrag, for det andre er ing en for spesiell ressurs til tillate slike oppdrag over en lav sko, for det tredje vil ikke ingenirer kunne stille nok vogner samlet til lse kampoppdrag uansett, og for det fjerde skaper det nye, utdanningsmessige problemer. Hvordan vil du utdanne vognkommandrene og gruppesjefene? Blanding av ingenir og kampvogn?

Den bevpninga STING skal ha br vre den bevpninga som er ndvendig for sikre at de kan operere i fremre linjer. 30mm-kanonen er ikke en slik ndvendighet. En skikkelig RWS med forskjellige konfigurasjoner vil vre tilstrekkelig for tillate vogna operere i front, og det vil ogs tillate mer pansring enn man kan plassere p dagens CV90. Samtidig vil vogna bli lavere, dermed vanskeligere treffe, og lettere gjemme bort. Dette sikrer kt overlevelse. Dersom man n virkelig skulle ha behov for panserbekjempelse, s vil en RWS med pmontert Javelin gi mer potens enn et 30mm-trn, og det til en brkdel av plassbehovet. Dersom det er infanteri man er bekymra for, s vil en kombinasjon av 12,7mm og 40mm p de 2 vognene gi en mer enn tilstrekkelig lsning p nrt og middels hold. RWS med mix&match gir mer fleksibilitet for STING totalt sett. Det man mister med ta bort 30mm er bekjempningsevne mot infanteri p lengre hold, og det er langt utenfor STINGs primroppdrag.

Det man derimot vinner er kt passiv beskyttelse, og omfattende mengder med plass. Jeg blir ikke overrasket dersom man fr nesten dobbelt s god plass ved fjerne trnet og 30mm - det trnet tar MYE plass. Dette lser samtidig et evt plassproblem, og sikrer at ingenirene kan ta med seg det utstyret de trenger for fungere som faktiske ingenirer.
    Beidh a l leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Stoppa lese da du kom til bekjempning. En hver ildstrid kan fort g fra forsvar til bekjempning og i mine aldrende yne er det kunne "overbevise" FI ved bekjempe dem et aldeles utmerket forsvar. Det fungerer i tillegg slik at de kanskje ombestemmer seg nr de ser de samme gubbs som de forrige mndte kunne legge effektiv ild p for s observere tilbaketrekning, istedet for rmme lendet, snur ei schwr jaevla trnpipa etter dem og istedet legge ild midt i FIs egen stilling.

Derfor mener jeg at det i ren styrkebeskyttelses nd burde vre trn m/30mike mike (eller strre kalibre, om nasjonen noen sinne skulle finne p slike krumspring) som minimum. Vpenstasjon bakp med fjrrstyring s 1 pax kan sitte og kjre "playstation" i en annen vinkel mens trn bekjemper sitt, er da ogs et rent gode i samme trd - dvs avskrekking og evne til strid. S fr det vre at ti-femten cm gir en helt annen signatur.
    Og jada, jeg er enig i at STINGs frste oppgave ikke er umiddelbart (skulle) kunne utradere FI men det er langt fra det samme som at de halvveis ubevpna og helt alene skal st i front og telle antall incoming, uten annet enn 5.56, 12.7 og MG-3 til forsvar. Igjen - de m ha evnen til kunne besvare hardere enn de blir "forstyrret" der de str foran alle andre i kolonna.

-Fra tid til annen leder de jo for F kolonna, jeg har selv hatt folk som i elleve dgn gr frst. Du har garrantert jobba med vedkommende, og vite de har mindreverdig evne rent vpenbrende evne til ta seg av det som venter er ikke en tanke jeg hygger meg med.

I mine yne er vi ikke lengre der vi utelukkende driver oppholdende strid, men i en posisjon stadig oftere hvor "superior firepower got a right of way" som Murphy sa det - eller som fredsaktivistene (h...?) sier det - peace thru superior firepower.

-Og dt fr du ikke ved st ubevpna og vre avhengig av andre - simile i en litt annen skala - vil du ha norske eller tyske helikoptre i teig ? Norske flyr, tyskerne m sprre om f fly. P samma vis gjelder detta med ildkraft, om det var meg som sto der mens makker ligger p magan med Leatherman i grusen og ting begynnte hvine forbi ra vre, s hadde jeg flt meg unska av "andre egne" om vi ikke hadde kunnet vite at det aller nrmeste kjrety - vrt eget - hadde kunnet "overbevise" ildgiverne om finne p noe aldeles annet drive med den dagen.

Du veit vi er enige, men jeg nsker kanskje litt mer ildkraft for vre bekjente der ute - selv om det da gr p bekostning av vekt og signatur. Og missforst meg gjerne men missforst meg rett - dine kunnskaper ser jeg opp til, og mine "behov" for vre bekjente er sannsynligvis ikke gjennomfrbare. P tross av meldingene fra sanden.

...tillegg - i min verden skulle kanskje ogs CV90 hatt BK med, igjen for kunne "overbevise" og slippe at fly ikke kan levere fordi hus er for nre. Skarpskyting med BK lar seg fremdeles gjre i 2010 ;-D -Men da er vi egentlig forbi CV-diskusjonen, som jeg ser det.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

En hver ildstrid kan fort g fra forsvar til bekjempning og i mine aldrende yne er det kunne "overbevise" FI ved bekjempe dem et aldeles utmerket forsvar. Det fungerer i tillegg slik at de kanskje ombestemmer seg nr de ser de samme gubbs som de forrige mndte kunne legge effektiv ild p for s observere tilbaketrekning, istedet for rmme lendet, snur ei schwr jaevla trnpipa etter dem og istedet legge ild midt i FIs egen stilling.
    En STING-gruppe er maks 2x CV90. I et konvensjonelt scenario er dette ganske middelmdig ildkraft. De har nemlig ikke ei "schwr jvla trnpipe", de har en relativt sparsommelig 30mm. Manverstyrkene som ingenirene jobber med besitter mye mer ildkraft, og ved la manver ta seg av dette kan ingenirene konsentrere seg om det de skal konsentrere seg om. Manver jobber tett sammen med ingenir, og jeg forstr ikke hvorfor dere avskriver deres kampkraft i dette sprsmlet. Ved la ingenirer begynne delta i ildstrid p lik linje med manver har man i realiteten et splittet fokus for ingenirene. Hvilken utdanning og bakgrunn ser du for deg p vognkommandrene og gruppesjefene i disse CV-gruppene? Og, for den saks skyld, vognmannskapene?

Og signaturforskjellen er betydelig strre enn 10-15 cm.

Samtidig vil en vpenstasjon med pmontert Javelin vre en LANGT strre bekymring for en pansret fiende enn en relativt stusselig 30mm. En kombinasjon av 12,7mm og 40mm granatkaster er ogs nok til fi et par gr hr.

Og jada, jeg er enig i at STINGs frste oppgave ikke er umiddelbart (skulle) kunne utradere FI men det er langt fra det samme som at de halvveis ubevpna og helt alene skal st i front og telle antall incoming, uten annet enn 5.56, 12.7 og MG-3 til forsvar. Igjen - de m ha evnen til kunne besvare hardere enn de blir "forstyrret" der de str foran alle andre i kolonna.
    STING str ikke helt alene. Har du glemt at ingenir er et samvirkevpen? Det str fremdeles manveravdelinger rundt omkring som besitter mer bevpning og beskyttelse enn det ingenir vil ha. Der en CV9030 bemanna med ingenirer kan kjre, der kan ogs en CV90 bemanna med mekkere kjre. Det er ikke slik at ingenirer KUN kan jobbe rundt egne kjrety - det er ingenting i veien for dra en Leo2 frem som direkte sttte til ingenir.

Og for de tilfeller at ingenir skulle vre alene, s er alts en gruppe CV90 spass tynt at det neppe blir aktuelt med noe strid - spesielt ikke dersom det er snakk om "halvutdanna" ingenirer. Gruppe blir ofte omtalt som det absolutt minste nivet man driver strid med i panservpenet - men i realiteten er det minste nivet tropp. Det er kun i helt spesielle situasjoner det er tilrdelig splitte ned til gruppe.

-Og dt fr du ikke ved st ubevpna og vre avhengig av andre - simile i en litt annen skala - vil du ha norske eller tyske helikoptre i teig ? Norske flyr, tyskerne m sprre om f fly. P samma vis gjelder detta med ildkraft, om det var meg som sto der mens makker ligger p magan med Leatherman i grusen og ting begynnte hvine forbi ra vre, s hadde jeg flt meg unska av "andre egne" om vi ikke hadde kunnet vite at det aller nrmeste kjrety - vrt eget - hadde kunnet "overbevise" ildgiverne om finne p noe aldeles annet drive med den dagen.
    Hvor kommer disse ideene om at ingenir str mutters alene fra? Jeg har da samvirka en del med STINGere selv, og jeg forstr ikke denne ideen om at ingenirer skal st milevis unna alle andre styrker. Der en CV90 fra ingenir kan kjre, der kan en CV90 fra manver og/eller en Leo kjre. Det er ingenting i veien for dra opp ei vogn fra manver til det evt hinderet ingenir driver og rydder - den vogna kommer nyaktig like langt frem som ingenirvogna, og kan sttte bedre enn ei ingenirvogn. (Fordi mannskapet er fullblods)

At det er et behov for ildkraft nr egne fremste er ikke det samme som at hvert eneste kjrety som opererer der fremme m ha minimum 30mm.

Ogs var det dette med plassproblemer igjen, da....hvordan har man tenkt lse det?
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Er ikke Javelin "fire-and-forget"?
    Jo, men den m vi kjpe - all dritten som ligger p lager er "gratis" og dermed mener noksagtene sikkert at vi bare m ha TOW og annen trdstyrt shaite istedet...
    Hellfire er noe man kan feste p RWS og jeg tror ikke den er trdstyrt.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

Hvor kommer disse ideene om at ingenir str mutters alene fra? Jeg har da samvirka en del med STINGere selv....

Interessant diskusjon, men mener huske SOSRA ifm all bruk av ING som kapasitet.....
    If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

CV90

SOSRA suppression, obscuration, secure far side, reduction and assault through the obstacle
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar

Hvor kommer disse ideene om at ingenir str mutters alene fra? Jeg har da samvirka en del med STINGere selv....

Interessant diskusjon, men mener huske SOSRA ifm all bruk av ING som kapasitet.....
    Det gjr jeg ogs, men jeg ser ikke umiddelbart relevansen til CV90-diskusjonen. Breaching er samvirke, som ppekt i innlegget mitt over. Huskeregler for prosedyrer er ikke i seg selv noe argument hverken den ene eller den andre veien.
    Beidh a l leo

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2009
    Pondusfaktor
    5

Det er ikke s ofte at STING i offensive operasjoner er "mutters alene" med egen fremrukningsakse og alt. Og i forbindelse med breaching har de som oftest sttte i form av manver som har tutvogner. Hvorfor nsker da STING 30mm?

I hovedsak vil jeg anta at det sting trenger er flgende:
    -Tilsvarende eller bedre pansring enn manver.
    -Sensorer (termisk, ir, normal optikk) som gir mulighet til operere i all slags vr og lysforhold.
    -Vpenplattform som kan opereres fra skalkede luker.
    -Evne til kunne pvirke fiendlige SPV /pansrede kjretyer.

I s mte kan man nesten pst at vpenstasjoner med 12.7 og en eller annen pvrak ville vrt svrt bra. Likevell er jeg enig med de som pstr at trn og 30mm er den beste lsningen. Dette med bakgrunn i likheten dette vil kunne gi med de vrige avdelingene (stingerne vil ikke lyse opp som high value targets). Evnen til kunne gi god og effektiv nrsikring til egne enheter under oppdragslsning. Evnen til god egensikring under lsing av selvstendige oppdrag (herunder en hel del defensive oppdrag hvor stingerne er alene) vil ogs vre bedre med en 30mm som kan virke p 2000 meter enn med en 12.7. Enkelhet i forhold til vedlikehold og deler fra FLO er vel ogs ting som taler for.

Argumentet om plassmangel har vel allerede falt idet jeg forstr at den "nye" 113 F3 stingversjon har enda mindre plass i stridsrom enn en CV? Bare plass til 4 fotfolk, en skytter, en vk og en VF. Og med svrt lite plass til vrig materiell?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

- Hvordan skal vognmannskapene til STING organiseres og utdannes? Skal de vre STINGere som kan operere vogner, eller rene vognmannskap? Skal ingenir-befalet dyttes inn i bakrommet, og vognene overlates til egne vognkommandrer - eller skal man ha en dobbeltrolle? Dette gjelder SPESIELT for troppsjef og NK - skal disse fungere bde som ingenirer OG vogntroppsjef/NK?

- En CV9030 er bygget for ha plass til utstyr til vognmannskap + fotlag, og det er ikke spesielt god plass. Dersom man skal ha en vanlig oppsatt CV90 med et ingenirlag, s betyr det ndvendigvis at utstyret ingenirene skal ha med ikke tar strre plass enn det fotlaget skal ha med (Det ligger ogs i dette at jeg regner med at fotlaget slik du ser det for deg IKKE skal ha full bevpning som et infanterilag, spesielt mtp PV-kapasitet). Dersom det skulle vre tilfellet, er det ikke plass - og noe sier meg at nettopp det er tilfellet. Fr siste deployering til Mey var det faktisk meningen dytte et STING-mannskap inn i bakrommet p CV90, et prosjekt sting-troppsjefen gav opp fordi han ikke fikk plass til utstyret. Jeg var faktisk med ham rundt nr han kikka p vogna for avgjre saken(siden jeg hadde ansvaret for CV-troppen), og han brukte ikke lange tida p konkludere i den saken.

Nr man frst er inne p nyanskaffelser s kan ikke fordelene et STING-kjrety har avfeies med at et annet kjrety (M113) IKKE har de samme fordelene. Jeg argumenterer ikke for 113, jeg argumenterer for nappe av trnet, og bruke plassen til ingenirting. Fordelene trnet gir er i mine yne minimale i forhold til fordelene man fr ved en lavere signatur + bedre plass, samt at man slipper hele dobbeltrolleproblematikken. Og en kombo med AGS og Javelin er mer fleksibelt enn 4 X 30mm. Sistnevnte medfrer at man uansett er fullstendig hjelpels mot stridsvogner - frstnevnte medfrer at man faktisk har en sjanse. S ildkraftargumentet kjper jeg overhodet ikke.
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Problemet til M-113 F3 STING vogn, er plass mangel og for yeblikket, ikke noe annet.

Dessuten, s er det et prosjekt som foregr der M-113s sine roller skal g over til CV plattform. (Ambulanse, Stab, STING og etc.)
    Prosjekt bildene finner dere i Kavaleri bladet: "Den Sorte Lue".

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2009
    Pondusfaktor
    5

Og jeg er tildels enig med deg Bestefar. Jeg godt klar over alt utstyret som skal drasses med. Men tilbake til min argumentasjon rundt hva sting trenger: Sensorer og pansring er det absolutt viktigste, der tror jeg vi er enige? Men utfordringen slik jeg ser det, er at jeg ikke har tro p at 12.7 er et tilstrekkelig vpen.

Likevel ser jeg helt klart dine punkter med plassmangel. Men n er det vel heller ikke opp til oss vurdere dette. Satser p at det finnes dyktige mennesker oppi systemet som har helhetsperspektivet over lt. Spennende blir det uansett se utviklingen (hele MEP prosjektet) selv om jeg som vanlig antar at konomien reduserer de gode ideene til noe halvveis ubrukelig for alle. *Resignerte nettopp og drmmer om en skvadron kamphelikopter fremfor en vernepliktig manveravdeling*

Men hey...i trd med trden. CV er en flott oppfinnelse!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av krigergutt
    Men utfordringen slik jeg ser det, er at jeg ikke har tro p at 12.7 er et tilstrekkelig vpen.
    Det frste sprsmlet blir da: Til hva da? Hvor ofte skal STING operere fullstendig isolert fra andre kampstyrker? Man kommer ikke utenom det faktum at STING er relativt begrenset i antall, s selv om de fr CV90 er det begrenset hvor selvstendig de kan operere pga begrensningen i antall.

Det andre sprsmlet er: Hvorfor utelukker du andre kombinasjoner? Du kan sette p 40mm AGS, Javelin, etc etc. Dersom dette blir bedmt som for svakt, s oppstr sprsml 1 p nytt, med en helt ny styrke

Likevel ser jeg helt klart dine punkter med plassmangel.
    Plassmangel er ett av aspektene man ikke kommer utenom - et annet er alts dobbeltrollen du tvinger p befalet i troppen. CV90 med trn krever tilstedevrende vognkommandrer. Da m man enten fristille befalet i troppen fra ingenirarbeidet (ellers er jo poenget med CV90ene borte under ING-arbeid), eller redusere hele troppen (troppsjef inkl) til bli bussa rundt av en egen tropp som er utdannet kun som vogntropp.
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Ser p prosjekt bildene at STINGer vogna kommer til fortsette bre med seg RWS.
    S nei, det blir ikke noe 30mm p STING denne gangen heller.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

CV9035DK, her med bur. Vakkert.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2009
    Pondusfaktor
    5

legger merke til at britene, og n ogs danskene, sverker til utstrakt bruk av "burpansring" (jeg kjenner ikke den korrekte betegnelsen p dette tiltaket). Buret er jo tiltekt sette av RPG'r og bryte opp jeten fr den fr full effekt i den egentlige pansringen og ideen virker jo bra. Men er det noen som har noe empiri rundt effekten? Fungerer det? Hva er kontroversene rundt bruken av det? Og hvorfor bruker da ikke vi dette?

Kanskje ikke dirrekte on topic, men ansporet av bildet

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av krigergutt
    legger merke til at britene, og n ogs danskene, sverker til utstrakt bruk av "burpansring" (jeg kjenner ikke den korrekte betegnelsen p dette tiltaket). Buret er jo tiltekt sette av RPG'r og bryte opp jeten fr den fr full effekt i den egentlige pansringen og ideen virker jo bra. Men er det noen som har noe empiri rundt effekten? Fungerer det? Hva er kontroversene rundt bruken av det? Og hvorfor bruker da ikke vi dette?

Kanskje ikke dirrekte on topic, men ansporet av bildet
    Vi har en egen trd om dette her

Kort fortalt: Den primre hensikten er IKKE bryte opp jeten, men delegge/deformere stridshodet. Ideell stand-off for HEAT er som oftest lengre enn standoffen p selve granaten, slik at sette den av for tidlig faktisk kan ke effekten istedet for redusere den. Det er uansett klart at den korte avstanden det er snakk om p vognene det er pmontert ikke p langt nr er god nok til gjre srlig forskjell p den mten. Men nr buret bare skal delegge stridshodet, trenger avstanden bare vre litt strre enn avstanden mellom det piezo-elektriske elementet og konet.
    Beidh a l leo

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Poenget med "gitterpansring" skal visstnok vre at gitteret p et eller annet vis kortslutter den piezo-elektriske tenneren i stridsodet p panservernraketten, slik at pv-ladningen ikke gr av.
    Ad fysikken bak korslutning av et piezo-elektrisk element, don't ask me.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk
    Poenget med "gitterpansring" skal visstnok vre at gitteret p et eller annet vis kortslutter den piezo-elektriske tenneren i stridsodet p panservernraketten, slik at pv-ladningen ikke gr av.
    Ad fysikken bak korslutning av et piezo-elektrisk element, don't ask me.
    Ja, det gjr den ved delegge stridshodet. Et piezo-elektrisk element er verdens enkleste innretning - du trykker p det, s lager det en strmimpuls, omtrent som p gassbrenneren du har med i felt. Denne impulsen gr fra fronten i granaten (hvor PE-elementet sitter) til ladningen bak i stridshodet, og setter av denne. Buret er akkurat s vidt at hele stridshodet ikke fr plass mellom. Dermed treffer bssingen stengene i buret fr PE-elementet kan sette av granaten(HVIS avstanden er stor nok, naturligvis, se min siste setning i foregende innlegg). Gitteret kan da rive av ledningen til hovedladningen nr bssingen deformeres av gitteret, da settes ikke granaten av - eller s kan det deformere konet, slik at jetstrlen ikke dannes slik den skal selv om granaten gr av. Eller s kan hele stridshodet kile seg i gitteret fr det treffer panseret - da gr naturligvis ikke ladningen av.
    Beidh a l leo

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0

CV9030 Sting Lag ing lag.

Hei, jeg er ny her. Ganske stor fan av CV90. Har aldri vrt i militret men leser mye og ser p filmer ganske ofte!

Jeg vil bare si, at hvis problemet ligger i mangel p plass i CVen, kan man ikke bare bytte vpen system som er kompatibelt med vpenplatformen opp CVen, eller finne et alternativt vpen til stinger systemet?

Da kan man ha samme ildkraft p front som andre enheter, samtidig som utskifting av deler/ammunisjon/drivstoff vil vre letter hvis noen har tatt skade osv.

Nr det gjelder Ingenir vpenet, s gr jeg ut ifra at de ser etter miner, fjernstyrte explosiver og ueksplodert ammunisjon.

Utifra det som skjer f.ex i afghanistan, s er vel mye av faren rundt miner eller IEDs, bli ambushed. S gi de som m uskadeliggjre disse farene p veien, litt ekstra ildkraft vil sannsynligvis gi dem en taktisk overkant i ett bakangrep.

Det samme gjelder vel konvensjonell krigfring.

Jeg vet ikke hvor dyrt det er utdanne en ingenr soldat i Norge, men det er sannsyligvis dyrere og mer tidskrevende en en vanlig soldat. S gi nok beskyttelse og ildkraft der det er mulig er nok ganske viktig i slike situasjoner.

Jeg vil ogs sprre om det er mulig ha et skalt "UAV" launch pad fra an CV90, som kan brukes til rekognisering?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67
    Sitat Opprinnelig skrevet av Wicca Vis post
    Jeg vil bare si, at hvis problemet ligger i mangel p plass i CVen, kan man ikke bare bytte vpen system som er kompatibelt med vpenplatformen opp CVen, eller finne et alternativt vpen til stinger systemet?
    Grunnen til plassmangelen er trnet. bytte kanon vil ikke utgjre noen forskjell for fotlaget sin del. Ved kutte ut trnet oppnr man en enorm plassbesparelse, men da begrenses vpensystemet til RWS, som kan settes opp med 12,7mm el 40mm granatkaster. Tilstrekkelig, spr du meg. Om man absolutt vil, kan man til og med g for et system som gir mulighet for feste PV-raketter p. Det vil gi en ildkraft mot stridsvogner som LANGT overgr det CV9030 er i stand til mot stridsvogner.

Dessuten m jeg nesten sprre om hvilket vpensystem man eventuelt skal bytte til?

Jeg vet ikke hvor dyrt det er utdanne en ingenr soldat i Norge, men det er sannsyligvis dyrere og mer tidskrevende en en vanlig soldat. S gi nok beskyttelse og ildkraft der det er mulig er nok ganske viktig i slike situasjoner.
    Ser ikke helt at dette skal vre noe vektig argument. Sprsmlet er hva som er rette utstyr for jobben, det er ikke et sprsml om "beskytte investeringene". Jeg har ikke hrt FACere be om CV90 med vpensystem enda, til tross for at det er ganske s spesialiserte soldater.

Nr det gjelder faren for bakhold, s er det flere faktorer man m ha i bakhodet.
    1) Det er lettere pansre vogner uten trn. Ved fjerne trnet kan man legge p mer pansring uten redusere mobilitet
    2) Intet trn = lavere profil. Det blir lettere gjemme vogna, og vogna blir vanskeligere treffe
    3) Ingenirene er ikke alene og skal ikke lse alle oppdrag p slagmarken, hverken i Afghanistan eller hjemme. Det vil vre manveravdelinger rundt dem. Disse vil bidra med ildkraft. Om ndvendig kan de trekke helt opp p siden av ingenirkjretyet for gi sttte. Det er heller ingenting i veien for la feks en egen stridsvogn trekke FORBI ing-kjretyet hvis man nsker s tung sttte s langt frem.

Og s m man i tillegg ha i bakhodet hvilke utdanningsmessige og organisatoriske konsekvenser dette vil ha. Dersom man skal gi ingenirene et kampkjrety, s krever dette stridsteknisk utdanning for at de skal kunne bruke dette - utdanning som skal komme i tillegg til ingenirutdanninga. Det krever MYE erfaring fr man er en effektiv gruppesjef/troppsjef. Hvordan skal man organisere troppen slik at man kan utnytte vpenet p en tilstrekkelig mte?
    Sist endret av Bestefar; 03-10-11 kl 11:55
    Beidh a l leo

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Hvordan vil CVen se ut uten trnet?

Hvilke andre oppgaver m ingenirer utfre i felt? Bygge broer, hente skadet kjrety, klarere skog/passeringer.

Hva annet?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Slik ser den ut.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    er det dataanimert? det vpnet ser jo helt merkelig ut...
    Si vis pacem, para bellum.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21
    Nei, gjr et Google sk p CV 90 Armadillo og se selv. De viste den p Eurosatory i 2010.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67
    Sitat Opprinnelig skrevet av Wicca Vis post
    Hvordan vil CVen se ut uten trnet?

Hvilke andre oppgaver m ingenirer utfre i felt? Bygge broer, hente skadet kjrety, klarere skog/passeringer.

Hva annet?
    Akkurat ingenirers oppgaver i felt er det MMB som er guru p, men ingenirer har mange arbeidsoppgaver som er spredt p flere spesialiserte enheter. De har egne kjrety som graver, egne kjrety som legger bruer osv. Ingenirene det er snakk om her er skalte stormingenirer, som har miner og eksplosiver som hovedarbeidsomrdet. Det er alts ikke de samme ingenirene som legger broer - forskjellige underenheter.
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Fant 2 nye bilder av CV90-120 med IR plater:

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20
    dven, den fikk meg til tenke p Tron

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Skulle akkurat skrive om han i Generell panser trd, men det ser ut til at du kom meg i forkjpet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3
    Usikker p om dette er "siste" trd om CV90 utenom oppgraderings-trden, men skefunksjonen vil visst ikke spille p lag.

Sprsml; Hvorfor var ikke CV90-ene oppsatt med MG3 for vognkommandr? Var det pga. at de regnet med at kanonen holdt, og ikke trengte noe for nrstrid?
    Sitter og leser Krig og kjrlighet av Erik Elden, hvor han sitter i toppluka med HK'en og skyter p fi p 150 m avstand.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Frste nye kampvogn p plass

Hren fekk onsdag sine frste nye og oppgraderte kampvogner. Dei er proppfulle av ny og framtidsretta teknologi som gir Hren auka slagkraft.

https://forsvaret.no/aktuelt/haeren-...foerste-vogner

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

Sv: CV90

Bare et lite sprsml. Hvis en skulle hatt flere CVer, ville det vrt noe poeng hatt f.eks 7 stk med 30 mm og en med 57 mm kanon (eller 105 mm ? ) Husker at for mange r siden s ble det lagd en proto type med 57 mm kanon, og det er vel en 105 mm kanon ogs som proto type ? ) Men Javelin og bombekaster dekker vel kanskje behovet som slike strre kanoner ville hatt ? N er det mange r siden jeg fikk ta en titt inn i en CV 90, og det har vel vrt en rivende utvikling. Men en 57 mm med 3P ammunisjon ville vel vrt god mot luftml ? En 105 mm ville vel ogs kunnet gi indirekte sttte til soldater p lengre avstand ? Men det er kanskje et annet behov i dag, og jeg har ingen bakgrunn fra kavaleriet. S dette er kanskje et dumt sprsml.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Ulvefrer Vis post
    Bare et lite sprsml. Hvis en skulle hatt flere CVer, ville det vrt noe poeng hatt f.eks 7 stk med 30 mm og en med 57 mm kanon (eller 105 mm ? ) Husker at for mange r siden s ble det lagd en proto type med 57 mm kanon, og det er vel en 105 mm kanon ogs som proto type ? ) Men Javelin og bombekaster dekker vel kanskje behovet som slike strre kanoner ville hatt ? N er det mange r siden jeg fikk ta en titt inn i en CV 90, og det har vel vrt en rivende utvikling. Men en 57 mm med 3P ammunisjon ville vel vrt god mot luftml ? En 105 mm ville vel ogs kunnet gi indirekte sttte til soldater p lengre avstand ? Men det er kanskje et annet behov i dag, og jeg har ingen bakgrunn fra kavaleriet. S dette er kanskje et dumt sprsml.
    Hadde hpet at noen andre ville svare p dette sprsmlet, men jeg gjr et forsk...

Det sentrale her er nok hvilke trusler man mener stormpanservogner br/skal vre i stand til bekjempe. I enkelte land, bl.a. de Skandinaviske landene og Storbritannia, s har tanken lenge vrt at de frst og fremst skal ta seg av fiendens infanteri, SPVer og PPKer, mens fiendens stridvogner skal hndteres av egne stridsvogner evt. PV-infanteri, artilleri, luftsttte m.m. I andre land, bl.a. USA, Russland og Tyskland, ser man litt annerledes p det, og man har derfor valgt utstyre SPVene sine med PV-missiler.

Jeg vil ogs pst at dette kommer til utrykk i organiseringen av stridsvogner og mekanisert infanteri i flere land. I Norge, for eksempel, har disse nesten utelukkende blitt organisert sammen p kompani eller bataljonsniv, mens i Tyskland har man egne panserbataljoner og pansergrenaderbataljoner som i strre grad er i stand til fungere uavhengig av hverandre (se for eksempel p Tysklands bidrag til NRF-styrken: Panzergrenadierbataillon 371).

S for vr del vil det nok ikke bli aktuelt ruste opp vognene fr kombinasjonen Bushmaster II, 7,62mm og RWS (12,7mm eller 40mm) ikke lenger er i stand til hndtere de ovennevnte truslene p en bra nok mte. Per dags dato er nok ikke dette tilfelle.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Det skal ogs sies at det har vrt forsk p utstyre CV90 med panservernmissiler men at dette da tar opp spass mye plass i stridsrommet at det blir lite plass til infanteri. Tanken var at disse skulle virke som ildstttekjrety, noe som det viste seg at de var lite egnet som.

https://www.youtube.com/watch?v=v9SxsvSxRc4

Har selv kun erfaring fra M113 men har hrt at CVn er trang nok fra fr.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Veldig godt poeng. De vognene som er utstyrt med PV-missiler m som regel ofre 1-2 seteplasser, og man ender derfor opp med mindre stormlag.

Det kan ogs se ut som at Javelin i Mek/Storm muligens fr/har ftt(?) egne M113-vogner (j.f. M113-trden), og dette har i s fall trolig sammenheng med at de tar mye plass i stridrommet p CV90. Kan ogs hende at det kun er en interimlsning mens man venter p de nye CV90ene som har lengre skrog enn forgjengeren, samt kt takhyde i stridsrommet.

Side 2 av 3 FrsteFrste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Kjrety fra den kalde krigen (Svensk dokumentarserie)
    By fallout in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 12-04-15, 00:36
  2. Svensk CV90 i ddsulykke
    By Bestefar in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 30-03-07, 05:44
  3. PANSRET MB
    By in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 21-10-05, 02:38

Regler for innlegg