Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 99 av 99
    Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

Sv: CV90

takker for svar. Ja jeg ser den. En tenker bakke og en motstander som er infanteri. Det jeg tenker på er ikke nødvendigvis bekjempelse av panser, men luftmål og ild støtte til eget infanteri på lengre avstand. (Kan jo være nyttig i et fjell land som Norge)

3P ammo i 57 mm. har jo rimelig lang rekke vidde, og kombinert med egnet sensor vil den vel kunne ta litt ulike luft mål. Det blir jo mer og mer vanlig med UAV'er, og en 30 mm rekker vel bare så og så høyt. En 57 mm vil vel kanskje også kunne stoppe et kamp helikopter på noe lengre avstand ?

En 105 mm kan visstnok med enkelte typer ammo rekke ut mot 20 km, og lengden på armen til å støtte en tropp på avstand ville da vært lenger. Men du har vel rett i at i Norge (Norden?) så er vel forholdene mindre. En måtte vel hatt et større miljø med noe flere pansrede kjøretøy før slike tanker kunne bli lagt på bordet. Litt trist egentlig, men pansrede kjøretøy i den kategorien er jo dyrt.

Utviklingen på raketter går jo også fremover, slik som SPIKE-NLOS og AGM-114J hellfire 2 (og den gamle BK'en ). De kan du jo i teorien ta på heste ryggen og er et våpen med mer fleksibilitet når det kommer til valg av kjøretøy. Det er vel sikkert mer fristende.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

Tilsvarende diskusjon gikk i lange drag i Tyskland når spørsmålet var om marderne skulle få pv-missiler. Det er ikke bare et spørsmål om plass, men også om rolle. PV-vogner og mekinf har veldig ulik rolle - den stridsteknikken som passer best for pv-våpen passer ikke nødvendigvis like bra for vogner som skal støtte eget infanteri. Skal man oppsøke de gode pv-stillingene, eller følge infanteriet?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Fordelen med pv-missiler er at man kan bekjempe panser som ikke skulle være der å vognen har en mulighet til å stikke av i stedet for å gå tapt. Men hvis missilene tar for mye plass inne i vognen så er jeg ikke sikker på at det er så lurt, vi trener den plassen som er.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Det beste våpenet mot stridsvogner er fortsatt andre stridsvogner, og andre løsninger har en tendens til å bli hybrider som ikke blir god til hverken det ene eller andre. Bestefar er inne på stridsteknikk, og det er bare på svært lange hold at et PV-missil er bedre enn en stridsvognkanon. Typisk stridsavstand for en stridsvognkanon med pilammunisjon er rundt 2000 meter (enkelte typer ca 4000 meter), og med en utgangshastighet på 1600-1700 m/s bruker prosjektilet 1-2 sekunder før det er fremme. Javelin har ikke noe lengre rekkevidde, så skal du bekjempe en stridsvogn må du ligge veldig stille under busken din og ikke avgi noe som helst termisk signatur før du får skutt. Siden det er fire-and-forget kan du løpe i dekning de kanskje 15 sekundene før missilet er fremme, men stridsvognen kan også bruke motmidler, som røyk.

NM-142 (M-113 med TOW-tårn) som vi utviklet på 80-tallet, hadde faktisk noe for seg, da missilet hadde lengre rekkevidde enn stridsvognkanoner. Våpen som Javelin er avhengig av at du får skutt før stridsvognen oppdager deg, og da kan det funke med en enkeltmann/gjeng som er flinke til å gjemme seg. Et chassis som CV-90 vil være mye lettere å oppdage, og vil bli slått ut med ett skudd fra stridsvognkanonen.

Jeg er derfor skeptisk til å bruke stormpanservogner til å bekjempe stridsvogner - la dem heller bekjempe fiendens infanteri og PV-våpen, og overlat stridsvogner til stridsvogner.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Ulvefører,

Brigaden får snart kampluftvern som kan ta seg av lufttrusler hvor 30mm (med UTAAS kan man låse seg fast på luftmål) sliter. Utover dette, mener jeg å huske at også Leo 2 kan yte effekt mot luftmål med 120mm, men hvor effektivt dette er vet jeg ikke.

Edit:
    It is important to mention the capability of the Leopard 2 to attack slow flying aerial targets. In general, this is possible with all modern MBTs, but it is actively trained only with the Leopard crews, as well as in the Soviet/Russian Army for the T-80/90. The gunner would engage these targets, e.g. helicopters, the same way as he would do with ground targets, but using STAB EIN. Targets can be attacked, which fly with a lateral speed of up to 250km/h. Because of the fast speed of aerial targets, the chance for a successful engagement is way lower compared to targets on the ground. But normally, every hit or even rounds that just miss the target wil
    http://www.kampfpanzer.de/site/pdf?_...&tUrl=leopard2 (s. 17-18)

Et 105mm skyts med 20km rekkevidde? Da snakker vi trolig om lett artilleri (jeg trodde du refererte til CV90105 som er en slags lett stridsvogn/panserjager), og i dag disponerer bataljonsstridsgruppene allerede et batteri hver med selvdrevne 155mm kanoner.

Som du kan se, så har de mekaniserte bataljonsstridsgruppene en relativt greit utrustet verktøykasse (i hvert fall når kampluftvernet omsider er på plass). Når det er sagt, så kunne sikkert en lufvernartilleri-variant av CV90 vært et fint tilskudd til kampluftvernet, og mange her har ymtet et ønske om å anskaffe lette 105mm skyts (tauede, ikke selvdrevne) som et komplement til de selvdrevne kanonene i artilleriet.

Men slik jeg forstår deg, ønsker du å tilføre disse kapasitetene til det mekaniserte infanteriet, og det tror jeg ikke er en god ide. Det er nok allerede en krevende nok oppgave å lære opp gode infanterister og kavalerister om ikke man må bli gode på artilleri og luftvern i tillegg!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Den første STING-vogna rullet ut fra Rinnleiret i går:
    Hærens mest moderne kampvogn -Trønder-Avisa

Fra artikkelen:
    Bare 32 vogner skal bygges opp igjen i forskjellige modeller. Vogna som ble presentert i dag er utstyrt med minerydderplog. I tillegg skal andre brukes til personelltransport og som bombekasterplattform.
    De øvrige vognene er undersøkt og Forsvaret prøver nå å selge dem til andre nasjoner. Foreløpig står de lagret på Rinnleiret.
    Synes det er latterlig at vi kvitter oss med disse skrogene samtidig som vi jobber med å fremskaffe flere oppgraderte M113... Et større antall MultiC og kanskje en ny ildledervariant som hvlt har foreslått i M113-tråden hadde vært gull IMO, men det blir nok et spørsmål om pris...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Teknisk Ukeblad har montert et 360 graders kamera på kanonen på en av de nye CV90ene:
    CV90 - Slik er det å sitte på kanonen til Norges nye kampvogn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

CV90 med RWS i transportkonfigurasjon:

I siste utgave av "f" er det også en artikkel om de nye vognene. Jeg fant delen som omhandlet RWS mest interessant:
    Men den mest synlige endringen er Nordic Protector våpenstasjon. Den er plassert på tårnet og kan styres enten av vognkommandør, skytter eller soldat i stridsrommet.
    – Den vil etterhvert utstyres med 40 mm granatkaster. Da får man et krumbanevåpen som utfyller maskinkanonen og det koaksiale maskingeværet, forklarer Amundsen.
    – Det vil også gi stormpanservogna en høyere silhuett?
    – Det er en av grunnene til at jeg i utgangspunktet var skeptisk. Men jeg tror at fordelene utveier ulempen.
    Kilde: Forsvarets forum* » Seksjoner » Teknikk og viten » Storm-varsel

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Fokus på tårnet:

Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestnytt

BK vogn fra TMBN. første innslag.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestnytt

BK vogn fra TMBN. første innslag.

Å hei og hå det der ser suverent ut.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Å hei og hå det der ser suverent ut.
    Ligger bedre video ute på Hæren sin FB også.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    5

Håh! Den står jo som pinne i kuskit under skot jo!

Spørsmål:
    Me hadde til tider -- avhengig av oppdrag -- litt lite spredning i nedslagsfeltet. Altså litt mykje overlapp i effekten per granat i eldskur. No som dette er digitalisert, er lagt inn mulighet for gi eit kontrollert optimalt mønster i nedslag?
    Eg her for å åpne kjeften og fjerne all tvil.
    Og eg er heilt tom for tyggis....

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    21

Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    5

Litt om prosessen som leia fram Grkpbv CV90120:
    http://ointres.se/grkpbv_90120.htm

Interessant detalj; manuell munningslading blir ansett for å gje høgare eldkraft enn AMOS med (delvis?) automatisert lading i bakenden:

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Håh! Den står jo som pinne i kuskit under skot jo!

Spørsmål:
    Me hadde til tider -- avhengig av oppdrag -- litt lite spredning i nedslagsfeltet. Altså litt mykje overlapp i effekten per granat i eldskur. No som dette er digitalisert, er lagt inn mulighet for gi eit kontrollert optimalt mønster i nedslag?
    Høres sånn ut

https://www.tu.no/artikler/viser-fre...a-malet/411366

De fire bombekasterne løfter 20 granater rundt 1600 meter opp i lufta. 36 sekunder senere starter teppebombingen av målet. Et område på rundt 20 meter blir svart og røyklagt. Spredningen i nedslagsfeltet er med vilje.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    5

Takk! Jau.
    Men det kan forsåvidt óg vera spredning mellom dei fire våpna.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tilpasset MILFORUM søk

Side 3 av 3 FørsteFørste 123

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter