Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 8 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 305

Tråd: Leopard 2 - 120mm kanon - Stridsvogn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

re: Leopard 2 - 120mm kanon - Stridsvogn

Sette av faenskapet, vil jeg tro.
    Afraid to shoot reindeers

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61

Spørs om det ikke er en form for støtte for å unngå at plogene blir drevet fra hverandre og ødelagt.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Da var festen over for det nederlandske kavaleriet:

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/de ... d=blogDest

Mulig oppkjøp av Nederlandske A6ere? Jeg tviler, men det hadde fortsatt vært gøy.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61

Tscha...hadde ikke vært feil å ha A6, men hvorvidt A6 er så bra for norske forhold er jeg ikke helt sikker på. Selv nederlenderne skal etter sigende ha ønsket å bytte ut A6ene sine med A5. Det ideelle hadde vært å få overta strv 122, de er det nærmeste perfeksjon man kommer.

Men jungeltelegrafen sier at det er ny vind i seilene for stridsvognsvåpenet i hæren, slik at man kanskje får en større oppgradering av vognene enn det man tidligere har våget å håpe. Som vanlig tror jeg ingenting før jeg ser det, men det gir ihvertfall et visst håp.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Så får vi se om oppgradering betyr oppgradering av de nederlandske A4 vi har nå, eller kjøp av nyere brukte vogner fra land som skal kvitte seg med noen (Sverige, Nederland eller andre). hva er forresten forskjellen på "standard" A5, svensk Strv 122, "standard" A6 og f.eks. den versjonen av A6 Canada har kjøpt (bortsett fra at A6 har lengre løp enn A4 og A5), dvs. hva er spesielt fordelen ved Strv 122 fremfor de andre versjonene?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Danskene sine mineploger så jeg i aksjon i Bosnia. Farten og bæreren gjør nok at dette er nyttig for strid, men restprosenten (avhengig av underlag og mange andre faktorer selvsagt) er vel slik at det har lav nytteverdi i assymetrisk krigføring - hvor feks sivile kan tenkes å gå i sporet. Boff.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61

Strv 122: Battle Management System. Langt, langt bedre pansring i taket -> bedre beskyttelse mot artilleri, og naturligvis i SIBO. Sammenlign et bilde av en 122 og en Leo2A5, og se forskjell i størrelsen på tårntaket.

Leo 2 A6M (på lån til canadierne): Ekstra minepansring, mulig spall liner?
    Canadisk A6M CAN: I tillegg til ovenstående, A/C(?), burpansring (noe jeg tror tyskerne er skeptiske til).

Fordelen med A5-varianter over A6 er for Norge sin del at det er vanskelig å manøvrere med lange kanoner i skog. Dessuten er den økte vekta en belastning på drivverket - noe nederlenderne har slitt med en stund.

Oppgraderingene jeg har hørt snakk om har gått ut på å oppgradere våre eksisterende A4. Men den mest ideelle løsningen ville naturligvis være å skaffe 122.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det ideelle hadde vært å få overta strv 122, de er det nærmeste perfeksjon man kommer.
    Støttes.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    En liten observasjon.

Leste nylig en artikkel fra Forsvarets Forum (utgave fra november 2009) som omhandler Fase-2 oppgraderingen av Leopard 2. Hæren har som kjent kjøpt 52 stridsvogner av denne typen, men i artikkelen står det at kun 46 vil bli oppgradert.

Derfor lurer jeg på om man har planer for de resterende vognene? En ting er i hvert fall sikkert, og det er at Hæren trenger kraftigere bergepanser.

Mvh, Bratwurst

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Vi har ikke 52 vogner lenger. Én er tapt etter Herjangsfjellet, og det er sikkert en del vogner som har blitt delevogner.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Iht. nyeste utgave av Forsvarets Forum skal Leo'ene igjennom enda en oppdatering, denne gangen med "avanserte sensorer og optikk som gir presis ildstøtte på lange hold, både i lyse og mørke". Det er vel P 5431 - Leopard 2 - Levetidsforlengelse som omtales i artikkelen?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Det kan godt tenkes at det er samme prosjektnavnet, men MLU-prosjektet for Leo2 har endret innhold så mange ganger nå at de ulike variantene har fremstått som fullstendig forskjellige prosjekt. Det er ikke mer enn 2 år siden det ble uttalt på stridsvognskonferansen at MLUen kun skulle være en levetidsforlenging, IKKE en kapasitetsoppgradering. De siste 2 årene har imidlertid stridsvogner fått "vind i seilene" i hær og forsvarsledelsen, og man snakker nå om å satse på stridsvogner i større grad enn før. De endringene jeg har hørt om siden da, og de du beskriver her, har helt klart preg av å være en kapasitetsoppgradering og ikke bare en ren levetidsforlengelse.
    Jeg har imidlertid ikke FoFo her. Kan du si mer om hva som står der?
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Det går greit, Bestefar!

Artikkelen i FoFo tar hovedsaklig for seg Panserbataljonen (del av en artikkelserie om avdelinger i Brigade Nord), men en del god av artikkelen er avsatt til Hærens hovedkampsystem aka Leopard 2. I et intervju med bataljonsjef informeres det om at stridsvognene får kraftigere motor og klargjøres for et moderne Battlefield Management System. I tillegg får stridsvognene ny ammunisjon, og som jeg skrev i innlegget ovenfor, avanserte sensorer og opptikk.

Av annen interessant informasjon som kommer fram i artikkelen kan det forøvrig nevnes at PBn skal ansette grenaderer fra sommeren 2011. Hovedsaklig gjelder dette stillinger som vognfører og skytter.

Artikkelen kan for øvrig leses i PDF format (s. 40):
    http://fofo.no/forsvaretsforum.no/fi...9_SEPT2011.pdf

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sett. Takker for link.
    Når det gjelder oppgraderingene: BMS (Battle Management System) og "kraftigere motor" er en del av fase 2-oppgraderingen, ikke den neste fasen i MLU. Den er vel så å si fullt gjennomført for TMBn nå, Pbn vil begynne å få nye vogner når TMBn er fullt oppsatt. Den nye ammunisjonen er spreng-ammunisjonen som er utviklet ved Nammo. Den kommer i 2 varianter (mener jeg å huske), med mulighet for tempering.

Når det gjelder "avanserte sensorer og optikk", så leser jeg ikke artikkelen dithen at dette er en del av oppgraderinger. Jeg leser den dithen at vognene HAR avanserte sensorer og optikk, og at dette vil gjøre at de kan bruke den nye ammunisjonen på en god måte. Jeg tror ikke det utsagnet handler om oppgradering.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Når det gjelder "avanserte sensorer og optikk", så leser jeg ikke artikkelen dithen at dette er en del av oppgraderinger. Jeg leser den dithen at vognene HAR avanserte sensorer og optikk, og at dette vil gjøre at de kan bruke den nye ammunisjonen på en god måte. Jeg tror ikke det utsagnet handler om oppgradering.
    I så fall er bildeteksten i artikkelen ukorrekt for der står det at Leopard 2 "(...) oppdateres med avanserte sensorer og optikk som gir presis ildstøtte på lange hold, både i lyse og mørke". Uansett mener jeg å huske at man hadde prosjekt for å anskaffe nye termiske sikter (ref eldre milforum-tråd). Kanskje det er dette prosjektet som blir omtalt i artikkelen?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    19
    For de av oss med teflonhukommelse og begynnende alz, hva skjedde egentlig på Herjangsfjellet?
    "You like it?" he said to Mort, in pretty much the same tone of voice people used when they said to St George, "You killed a what?" -- Mort tastes scrumble for the first time (Terry Pratchett, Mort)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    For de av oss med teflonhukommelse og begynnende alz, hva skjedde egentlig på Herjangsfjellet?
    En vogn gikk gjennom isen og 2 grenaderer druknet.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
    I så fall er bildeteksten i artikkelen ukorrekt for der står det at Leopard 2 "(...) oppdateres med avanserte sensorer og optikk som gir presis ildstøtte på lange hold, både i lyse og mørke". Uansett mener jeg å huske at man hadde prosjekt for å anskaffe nye termiske sikter (ref eldre milforum-tråd). Kanskje det er dette prosjektet som blir omtalt i artikkelen?
    Det er riktig at prosjektet hadde kjøp av nye termiske sikter som en av målsetningene, men dette handlet ikke om kapasitetsoppgradering. Problemet er at de termiske siktene som sitter i vognene nå er gått ut av produksjon. Man er derfor bekymret for at man om noen år vil gå tom for reservedeler til disse siktene, og ønsker derfor å bytte til sikter man kan skaffe deler til hvis de trenger reparasjon.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    OK, takk for klargjørelsen. Vår Leo 2-oppgradering ligner mye på AIM-programmet for M1A1 Abrams.

Ellers ser det dessverre ut til at man ikke vil vurdere en kapasitetsoppgradering med det første.

Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvarssjefens fagmilitære råd
    2021-2024: Vurdering av hovedkampsystem (erstatning eller MLU Leopard II)
    http://multimedia.api.no/www.fremove...a_4041628a.pdf

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
    OK, takk for klargjørelsen. Vår Leo 2-oppgradering ligner mye på AIM-programmet for M1A1 Abrams.

Ellers ser det dessverre ut til at man ikke vil vurdere en kapasitetsoppgradering med det første.

http://multimedia.api.no/www.fremove...a_4041628a.pdf
    Du store alpakka! Er denne offentlig? Moderator!!!

AGR416
    Guest
    Det er høringsutkastet, ikke det endelige FMR.

Den dukket opp her:

http://www.an.no/nyheter/article5799651.ece

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Synd og skam!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Synd og skam!
    Ja, men når det først er å finne på nett, da kan man like så godt ta en titt. hehe

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Synd og skam!
    Har jo vært tonnevis med andre lekkasjer i andre media også. At det er synd at noen har lekket det er en ting, men det er ikke noe man får gjort noe med her....

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post

Noe jeg har lurt på en stund:
    Hva er de "klaffene" som svinger ut på siden av tårnet?

Og hva er hensikten med alle de hengslene som er på sidene til de med ekstra pansring som ble postet på side 2?

(Jeg fant ikke svaret i wikipediaartikkelen)
    Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke er nazist, om nicket skulle lede noen til å tro det...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    "Klaffene" er ekstrapansring. De svinger ut fordi de gjennomfører vedlikehold. Pga at tårnet blir bredere med tilleggspansring er det ikke mulig å løfte hekkplata med tilleggspansring påmontert. Derfor har de hengslet pansringa, slik at den kan svinges ut - og hekkplata kan dermed løftes.

Når det gjelder de "hengslene" må du nesten forklare hvilket bilde det er snakk om og hvor på vogna det er.
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post

Rheinmetal sin versjon av Leo2 med Add-on
    Denne gutten, refererer til hengslene mellom panserplatene på sidene. Er det også for å komme til for vedlikehold?

For øvrig la jeg merke til at det ser ut som om sidepansringen er satt på med luft mellom ytre ekstrapanser og indre originalt (nekter å tro at de setter på 20cm stål...), er dette for å bryte op jet'en fra hulladninger og ta imot spall fra andre treff?

Ser det litt tydeligere her:

For øvrig, jeg synes det ser ut som om den utskytningsmodulen til venstre for løpet på den øverste står fast i vertikal retning, vil ikke et aktivt forsvarssystem måtte bevege seg? Hvordan fungerer slikt?
    Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke er nazist, om nicket skulle lede noen til å tro det...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Jeg antar det, ja. Den pansringa sperrer for vedlikehold for beltet, og en enkel løsning for å komme til uten å måtte demontere hele greiene hadde vært praktisk. Det skal nevnes at jeg synes de hengslene ser lovlig veike ut til å bære vekta av skjørtene, så jeg skal ikke uttale meg for kategorisk om dette. Det er snakk om en utgave av Leo2 jeg ikke har personlig erfaring med.

Når det gjelder sidepansringa: Nei, det er ikke massivt metall. Leo2A5-pansringa har store mellomrom med luft, hva forskjellen er ift den nye varianten vet jeg ikke. Akkurat ideen om å bryte opp hulladninger er ganske oppskrytt, men alle monner drar...

Re det aktive forsvarssystemet (hvis det er det det er): Utskytningsrørene ser ut til å ha en ganske stor spredning, slik at de dekker den frontale buen. Det er neppe nødvendig mer mer bevegelighet.
    (Skjønt, det KAN også være et ildmarkeringssystem, det vet vi ikke)
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av SiegHallo Vis post
    jeg synes det ser ut som om den utskytningsmodulen til venstre for løpet på den øverste står fast i vertikal retning, vil ikke et aktivt forsvarssystem måtte bevege seg? Hvordan fungerer slikt?
    Ser ut som utskytningsrør for røyk. Er normalt fastmontert ca 45 grader.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ser ut som utskytningsrør for røyk. Er normalt fastmontert ca 45 grader.
    Nja. Jeg synes ikke dimensjonen stemmer med røyk. Hullene virker for små og dype til det. Dessuten er de lokalisert rett over det som ser ut som sensorer, og som ikke eksisterer på noen tidligere vognmodeller. Dersom det er røykmoduler, så er det en ganske annen løsning enn man har valgt tidligere - og det er ganske spesielt, mtp at løsningen har vært den samme siden de tidlige variantene av Leo1
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Dette er nok systemet dere snakker om:

ROSY, Rheinmetall's unique new smoke/obscurant system, provides 360° protection against TV-, EO-, IR-, IIR-, laser and SCALOS-guided weapons. Unlike conventional smoke/obscurant systems, ROSY not only generates an instantaneous multispectral interruption of the line of sight in less than 0.6 seconds, it also produces a dynamic wall of smoke/obscurant which provides moving vehicles with lasting protection from multiple attacks.
    http://www.rheinmetall-detec.de/inde...id=5371&lang=3

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Har jo vært tonnevis med andre lekkasjer i andre media også. At det er synd at noen har lekket det er en ting, men det er ikke noe man får gjort noe med her....
    Det var ikke rettet mot Bratwurst.

AGR416
    Guest
    Jeg skjønte det.....ville bare poengtere at det ikke var noen vits å rope på moderatorene, da de ikke har noen innflytelse utover milforum.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    He, he, nei det vet jeg. :-) Jeg har vært utomlands en god stund og var ikke klar over at den var publisert.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Forsvaret.no: I forbindelse med øvelse Rein, har Telemark Bataljon ankommet Indre Troms. Dette er en øvelse for Brigade Nord og vil være den største øvelse i høst. 24.11.2011

AGR416
    Guest
    Ok, litt generisk spørsmål rundt kampkjøretøy design, ikke rettet mot Leo 2 spesifikt.

De fleste MBT'er er konstruert med motor og drivhjul bak. CV90 f.eks har drivhjul og motor foran. Se bort ifra stridsrombehovet på en SPV.

Jeg leste en kommentar på et annet forum, hvor en kar mente at CV90'ens, og lignende, design fører til redusert mobilitet og sårbarhet for ødelagte drivhjul, knekte torsjonsstaver når den kjører over litt større hindre, ift et design som har motor og drivhjul bak.

Er det noe i det, eller er plasseringen av motoren i hekken på MBT'er et resultat av enklere vedlikeholdstilgang, enkelhet i design og for å få økt beskyttelse i front?

Jeg har ikke kjørt så mye tanks, men har noen timer i CV90, og har ikke følt at vi måtte være spesielt forsiktige.

Alle beltegående kjøretøy er jo sårbare mot belteavsporing, ødelagte torsjonsstaver og knekte hjul hvis man ikke passerer større hindre på en god måte.

I tillegg, er det tilsvarende hydraulisk el beltestramming via spennhjul på Leo 2/MBT'er som det er på CV90?
    Sist endret av AGR416; 25-02-12 kl 13:53

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Diskusjonen om drivhjul foran el bak er en gammel traver i pansermiljøet. Det har blitt fremholdt utallige fordeler og ulemper med de forskjellige løsninger, i varierende grad plausible. Enkelte vogner har jo faktisk hatt motor bak, drivhjul foran.

Ettersom CV90 har drivhjulet foran, vil nødvendigvis drivhjulet være mer utsatt ved kollisjoner i front. Men vogner som har drivhjulet bak vil jo ha et spennhjulsaggregat foran, og dersom det blir ødelagt vil resultatet like fullt være M-kill. Riktignok kan det være enklere å fikse et spennhjulsaggregat, men jeg tviler på at det er noe argument. Tror ikke den slags design er mer utsatt for skade generelt sett.

Når det gjelder torsjonsstaver skjønner jeg ikke helt hvordan de skal være mer utsatt. Det må evt ha noe med vektfordeling å gjøre, slik at tanken er at de fremre utsettes for mer stress enn de bakre? Har jeg egentlig aldri tenkt på. Men nå har jeg aldri sett noen knekke torsjonsstaver heller (selv om det klart nok KAN skje), så det er neppe en ekstremt aktuell problemstilling. Tror ikke CV-mannskap trenger å tenke på det.

Om drivhjul foran øker eller senker mobiliteten er omstridt. Jeg har ikke fasiten der, men jeg tror uansett ikke forskjellen er ekstremt stor. Jeg mener å huske at det ikke var noen konsensus forrige gang dette kom opp på tank-net, og det er vel det største kompetansesenteret som er tilgjengelig for utenforstående...
    Grunnen til at motoren sitter bak i de fleste MBTer er nok at sålenge man ikke skal ha fotlag med baki er motor bak/drivhjul bak det enkleste designet med best mulighet for lavprofil.

Leo2 har ikke hydraulisk beltestramming, de strammes manuelt. Men CV og Leo er 2 helt forskjellige systemer. Siden CV90 av en eller annen grunn ikke har støtteruller, er vognføreren helt avhengig av å kunne stramme beltene for å unngå avsporing i snø/gjørme. Leo2 har støtteruller, og beltet er derfor alltid helt stramt. Det er derfor langt mindre sårbart for avsporing enn CV-systemet, og det er derfor intet behov for å stramme under kjøring. Hydraulisk stramming hadde vært en bekvemmelig løsning under vedlikehold, men ikke noe mer enn det. Dessuten måtte antageligvis hydraulikken vært sterkere, ettersom jeg antar at presset på spennhjulet er langt, langt større på Leopard.
    Sist endret av Bestefar; 25-02-12 kl 15:08
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dette har jeg aldri tenkt på. Har drivhjul foran eller bak noe som helst å si for fremkommelighet på et beltekjøretøy?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    4
    Uten at jeg er en spesialist (mine vogner hadde hjul) så tror jeg det kommer mere ann på hvor motoren befinner seg (kortere aksler) og om det skulle være forran eller bak skulle ikke gjøre noen stor forskjell.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Dette har jeg aldri tenkt på. Har drivhjul foran eller bak noe som helst å si for fremkommelighet på et beltekjøretøy?
    Hehe....om dette er meningene mange, og delte.

Jeg har aldri sett noen konsensus på det, så jeg konkluderer at den forskjellen som evt måtte være der når det gjelder fremkommelighet er minimal. Om man velger å sette motoren foran eller bak har imidlertid veldig mange andre designmessige konsekvenser som vil ha mye større betydning enn en minimal forskjell i fremkommelighet.
    Beidh a lá leo

Side 3 av 8 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Leopard 1
    By Frost in forum FAGFORUM: Militære kjøretøyer og fartøyer
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: 16-04-14, 12:39
  2. Leopard 2 i KESK?
    By Bratwurst in forum Landstyrker - militære avdelinger på land
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 08-09-11, 19:17
  3. Leopard kampvogn
    By DanskPanser in forum Mannskapsmessa
    Svar: 19