Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 177

Trd: M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

Her diskuteres den fabelaktive M-113

Admin edit:

Fra Wikipedia

M113 er et amerikansk beltegende pansret personellkjrety, utviklet i 1950-rene. Den er verdens mest produserte panservogn, i ulike bestykninger og tilleggsutstyr. Selv om det var utviklet for den amerikanske hren, ble det tatt i bruk i mange andre nasjoner, og gjenstand for en rekke lokale tilpasninger.

M113 kom med aluminiumspansring, noe som gjorde kjretyet lettere og stivere enn tidligere kjretyer. Dette beskyttet mannskap og passasjerer mot det meste av hndvpen tilgjengelig da den ble introdusert, samt splinter. Kjreegenskapene i terrenget var svrt gode, og M113 kunne holde tritt med mye tyngre stridsvogner, mens M113 fremdeles var luftmobil (mulig flytte med transportfly). Et stort antall varianter er i bruk den dag i dag, selv i amerikansk tjeneste, hvor M113 str for halvparten av den amerikanske hrens pansrede kjretyer. Over 80 000 M113 er produsert og er eller har vrt i bruk med over 50 nasjoner verden rundt, noe som gjr det til en av de mest brukte pansrede kampkjretyene noen sinne.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/M-113
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

re: M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

N var jeg heldigvis aldrig tilsluttet Mk Kp og slapp ogs unna tjenestegjre p brkete PPkr,men heldigvis ser vi forskjellig p dette .

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

"Storm-troopers", ja.

Legg merke til det norske flagget. Dette er sikkert en snn "Norwegian storm-trooper" det str om i det frste innlegget.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Interessant at malen det frste bildet bruker er hentet fra en nettside som stort sett lager meeeget sarkastiske bildemontasjer...
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Storm ja, noen som vil tilbake til 90-tallet?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Kolonne med disse p vei fullastet med personell ,kansje ett meget synlig og godt target sl ut ?

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    Storm ja, noen som vil tilbake til 90-tallet?
    Ja det var tider det :)

STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORM

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Dette er en M106, en M113-variant som er spesialbygget som brer av 107mm tung bombekaster (TBK).

Den unge mannen (lagfrer den gangen) som holder granaten er forresten en i dag (24 r senere) forholdsvis kjent offentlig person....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

113 Vognene er vell et godt eksempel p et kjrety/vpensystem som er bde fantastisk og sjangselst p en og samme tid.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

En annen kjenning fra Hren:

Transportbeltevogn M548, brukt som ammunisjonsvogn av artilleriet, samt av infanteriets selvdrevne tunge BK-tropper s lenge de eksisterte (til sist p 1980-tallet).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jeg synes M-113 har vrt fantastisk til sitt bruk - opprinnelig konstruert rundt 1960 som transportpanservogn (TPV) (aka pansret personellkjrety), "battletaxi", med forml frakte infanteri rimelig trygt frem til et sted de kunne laste av og pbegynne striden. Brukbart god fremkommelighet bde til lands og til vanns, lett og til og med mulig frakte med C-130. Enkel logistikk, og greit f tak i reservedeler; den er produsert i over 80 000 eksemplarer. Siden modifisert og brukt i utallige varianter (f eks BK-varianten p bildet tidligere) - selv den dag i dag lager vi nye utgaver i 113-familien.

Det den ikke er er en stormpanservogn (SPV) med ildkraft, eller som tler direkte beskytning av noe srlig - til det forml har vi CV-90 og tilsvarende. Bedre, men mye dyrere. Ifanterist har et poeng over nr han ppeker srbarheten av en kolonne slike (selv om den avbildete NM-135 i hvert fall hadde bedre ildkraft), men det var aldri meningen at en slik kolonne skulle dure rett inn p slagmarken.

Denne veteranen er snart 50 r, og jeg synes den fortjener all heder!

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/M113_armor ... el_carrier

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    En annen kjenning fra Hren:

Transportbeltevogn M548, brukt som ammunisjonsvogn av artilleriet, samt av infanteriets selvdrevne tunge BK-tropper s lenge de eksisterte (til sist p 1980-tallet).
    Ogs i bruk som ammunisjonsvogn i Panserbataljonen.

En eller annen pstod under en meget fuktig begivenhet i messa at disse var bruk og kast kjretyer beregnet for vietnam. M si de har holdt lenge og produsert mange avleggere til vre en bruk og kast lsning.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Stormpanservogner og ideen om at mek. infanteri kan angripe uten nesten alltid laste av i en viss avstand fra mlet er jo temmelig ny. Man regner gjerne BMP-1 som den frste stormpanservogn, de aller frste av den kom inn i avdelinger i Sovjethren i 1966, men det tok noen r fr den fantes i stort antall. Og bakgrunnen var frst og fremst knyttet til bruk av taktiske atomvpen, at infanteriet kunne sitte beskyttet p BMP-1 mens de kjrte gjennom omrder som var tatt ut med taktiske atomvpen og bekjempe gjenlevende styrker uten sitte av i et omrde med mye radioaktivt nedfall. Bruk uten atomvpen var noe som kom i etterhnd.

Kjretyer som M113 ble p norsk tidligere kalt PPK, Pansret Personellkjrety (p engelsk APC, armoured personnel carrier), en eller annen gang (nr?) omdpt til TPV, Transport-panservogn.

Tilbake p midten av 1970-tallet p Evjemoen husker jeg vi hadde store bilder p gangen p brakka av sovjetiske avdelinger i angrep. Alltid stridsvogner frst (typisk en stridsvogn pr. gevrtropp), like bak dem infanteritroppen i linjeformasjon, s et godt stykke bak dem PPKene (BTR-60, 3 pr. tropp) som ga en viss ildsttte, og s gjerne noen stridsvogner som ildsttte langt bak. Tilsvarende var vel stridsteknikken for mek. inf. p M113, infanteriet laster av p god avstand og angriper til fots sammen med stridsvognene, PPKene gir ildsttte med 12,7mm fra et godt stykke lenger bak... Norge hadde et mekanisert gevrkompani oppsatt p 20 stk. M113 i Bn 1/Brig N p Setermoen fra 1966 til 1976. Da ble vognene overfrt fra infanteriet til kavaleriet og fordelt rundt p de selvstendige stridsvogneskadronene som hver fikk en "stormtropp" med M113. I frste halvdel av 1980-tallet ble M113 i stormtroppene erstattet med NM135 (som ble omtalt som stormpanservogn, men uten enn moderne SPVs beskyttelse), dvs. M113 ombygget med 20 mm kanon. Fra 1987 ble de selvstendige stridsvognavdelingene sltt sammen til panserbataljonene (stende ved Brig N, mob-oppsatte ved Brig S og Brig 12) som ble inndelt i rene stridsvogneskadroner og rene stormeskadroner (etter svensk mnster). En forsks-panserbataljon ble forresten oppsatt p stlandet hsten 1985 og deltok i velse Elg 85 for utprve KOP etc. Jeg skulle gjerne ha mer informasjon om den, hvilke enheter inngikk, var det rep-soldater eller dragoner i frstegangstjeneste (jeg var i styrken som skulle angripe denne panserbataljonen)?

Svenskene var forresten temmelig tidlig ute, deres Pbv 302 som ble produsert fra 1966 (samtidig som BMP-1) var p mange mter en SPV, bedre panserbeskyttelse enn M113 og 20 mm maskinkanon.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Nr det gjelder TPV/APC/PPK er jeg usikker p om nr og hvordan den definisjonen ble slik den ble.

Som kjenningsmann var det viktig kunne melde inn om det var en M113 eller en Pbv 302, melde PPK var ikke bra nok.
    PPK var forkortelsen jeg hrte i Norsk sammenheng.

TPV var hva jeg hrte som betegnelser p M548 eller en MT-LB med gjensveiset bakdr.

Tanken med sitte inne i vogn og skyte ut av skyteskr mens vogna er i bevegelse er lite gjenomtenkt, stoppe en godt bevpnet vogn for at fotslumset inni kan knalle med spretterten er og en relativt lamm tankegang.
    Derfor kan man se p f.eks Bradley at skyteskrene ikke lenger er i bruk.
    Dd ved Klle!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Som sagt s husker jeg meget godt disse vognene i Mek Kp som det den gang ble kallt i 1BN ,og jeg synes dem brkte noe helt for jvlig ,og s p dette som en slags rullende likkiste i ytterste konsekvens .
    Har desverre med Sorry melde aldrig hatt noen sans for dette kjretyet ,og frste gang jeg s dem avbildet var p en Brosjyre om Befalsskolen for Infanteriet ca p midten av 1970 tallet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Jeg synes M-113 har vrt fantastisk til sitt bruk - opprinnelig konstruert rundt 1960 som transportpanservogn (TPV) (aka pansret personellkjrety), "battletaxi", med forml frakte infanteri rimelig trygt frem til et sted de kunne laste av og pbegynne striden. Brukbart god fremkommelighet bde til lands og til vanns, lett og til og med mulig frakte med C-130. Enkel logistikk, og greit f tak i reservedeler; den er produsert i over 80 000 eksemplarer. Siden modifisert og brukt i utallige varianter (f eks BK-varianten p bildet tidligere) - selv den dag i dag lager vi nye utgaver i 113-familien.
    Pass deg n s du ikke blir Mike Sparks:)

Det den ikke er er en stormpanservogn (SPV) med ildkraft, eller som tler direkte beskytning av noe srlig - til det forml har vi CV-90 og tilsvarende. Bedre, men mye dyrere. Ifanterist har et poeng over nr han ppeker srbarheten av en kolonne slike (selv om den avbildete NM-135 i hvert fall hadde bedre ildkraft), men det var aldri meningen at en slik kolonne skulle dure rett inn p slagmarken.
    De har faktisk fungert bra til dure rett inn p slagmarken med ogs, dog ikke i hyintensiv krigfring.
    Fr Cargo-Ammunisjon ble utbredt var vogner slik som M113 en viktig faktor i det holde infanteristenes kropp ren for granatsplinter. Samtidig gir de ogs brukbar taktisk mobilitet, selv om denne ikke kan sammenlignes med Stridsvogner og nyere panserkjretyer.

Denne veteranen er snart 50 r, og jeg synes den fortjener all heder!
    Ja det er ikke mange kjretyer som har hengt med s lenge.
    Dd ved Klle!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Noe rl som har hengt med lenge ja.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Hvorfor s negativ, ifanterist?
    Noe som blir produsert i over tti tusen eksemplarer kan vel ikke vre helt sjanselst. Hvis du er p vei til eller fra fronten, og motparten slenger rundt artillerigranater i st og vest, vil du vel sette pris p noe bedre pansring enn det presenningen p en Scania gir deg, selv om det rister og skramler litt?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Ser poenget ditt Rittmester ,men denne vogna -kassa var p sett og vis ute av tiden i mange r ,men jeg er dog enig i at den sikkert var vel og bra for sitt forml da den ble lansert og i noen r fremover dugde .
    Men som sagt var jeg veldig glad for slippe ha noe med disse gjre i 1BN i sin tid ,ellers skal jeg vre enig i at disse gav nok noe mere beskyttelse enn under presenningen p en M6 .
    Godt pansret ppk har jeg intet imot ,tvert om ,men etterslepet i fornyelsesprossen vedr slike kjrety har desverre gtt fryktelig seint for vr Hrs vedkommende ,dog har vi i de senere r sett enn viss forbedring p dette omrdet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    De har faktisk fungert bra til dure rett inn p slagmarken med ogs, dog ikke i hyintensiv krigfring.
    Fr Cargo-Ammunisjon ble utbredt var vogner slik som M113 en viktig faktor i det holde infanteristenes kropp ren for granatsplinter. Samtidig gir de ogs brukbar taktisk mobilitet, selv om denne ikke kan sammenlignes med Stridsvogner og nyere panserkjretyer.
    Jeg klarer ikke huske detaljene eller kilden, da det er lenge siden jeg har lest dette, men jeg mener huske en beretning om en offiser som skulle flge opp en spesifikk avdeling i Vietnam-krigen. Han skulle visstnok spesifikt flge opp mten de brukte 113-vogner p, da det ble mistenkt at de brukte dem som SPVer i strid. ("Tanks" var vel ordet som ble bukt) Oppdraget hans var f en slutt p dette.

Han kom tilbake med flgende melding: "They're actually using them as tanks - and it works!"
    Beidh a l leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Han kom tilbake med flgende melding: "They're actually using them as tanks - and it works!"
    Om det skyldes oppfinnsomhet, motvilje mot g, ren latskap eller en kombinasjon av dette - noe lignende skjedde ogs for et par hundre r siden.

Norske kavalerister kalles som kjent 'dragoner'. Dragoner var forutsatt ri frem til slagmarken, for deretter sitte av og kjempe til fots, og dette skulle da vre rollen til norske ryttere. rsaken var dels at rytterne ikke var godt trent og utstyrt til slss fra hesteryggen, dels at hestene ikke var kamptrent p samme mte som kavalerihester. Likevel skjedde det ofte at man sloss oppsittet, sannsynligvis av de samme grunnene som nevnt over, og - "it works!" I hvert fall en del av tiden.

Som en sidekommentar kan man da anfre at det er dagens stormere og mekaniserte infanterister som egentlig burde arvet dragontittelen, siden de i utgangspunktet kjemper p samme mte. Stridsvognsfolket burde heller hett 'kyrasserer', som var de tunge kavaleristene. Oppklaring - i hvert fall den mobile varianten p lett- eller upansrede kjretyer, kunne hett 'hussarer' eller 'kosakker', etter datidens lette kavaleri.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Jeg klarer ikke huske detaljene eller kilden, da det er lenge siden jeg har lest dette, men jeg mener huske en beretning om en offiser som skulle flge opp en spesifikk avdeling i Vietnam-krigen. Han skulle visstnok spesifikt flge opp mten de brukte 113-vogner p, da det ble mistenkt at de brukte dem som SPVer i strid. ("Tanks" var vel ordet som ble bukt) Oppdraget hans var f en slutt p dette.

Er en kildehenvisning p Wiki angende det.
    M113 i Srstasia-konfliktene er en studie i seg selv, sandsekker p gulvene, ekstra stlplater under, improviserte trn, forlengede styrespaker slik at VF kunne ri opp vogna der det var minefare, "alt" ble prvd.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Ser poenget ditt Rittmester ,men denne vogna -kassa var p sett og vis ute av tiden i mange r ,men jeg er dog enig i at den sikkert var vel og bra for sitt forml da den ble lansert og i noen r fremover dugde .
    Men som sagt var jeg veldig glad for slippe ha noe med disse gjre i 1BN i sin tid ,ellers skal jeg vre enig i at disse gav nok noe mere beskyttelse enn under presenningen p en M6 .
    Godt pansret ppk har jeg intet imot ,tvert om ,men etterslepet i fornyelsesprossen vedr slike kjrety har desverre gtt fryktelig seint for vr Hrs vedkommende ,dog har vi i de senere r sett enn viss forbedring p dette omrdet.
    Nr det gjelder vogner som dette fantes det ingen reel konkurrent i NATO, eller i den vestlige verden for den del, fr slutten av 80 tallet.
    De fleste jeg har mtt som tjenestegjorde i slike vogner fr innfasingen av CV 90, har for det meste lovord komme med.
    Dd ved Klle!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Enig - og n snakker dere jo bare om PPK rolen. 113 serien var jo mye annet og. Synes det var knallvogn i en tid hvor hyt antall til lav kost med enkel logistikk var viktigere faktorer enn idag.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Syns 113 er en av verdens beste vogner til sitt bruk. Da som kommando vogn, rep.vogn, san.vogn osv. men den passer ikke til offensiv bruk.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Ikke passer til Offensiv bruk ja

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

[quote=Kdo_Under]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Kdo_Under":1sf6gdvx

M113 i Srstasia-konfliktene er en studie i seg selv, sandsekker p gulvene, ekstra stlplater under, improviserte trn, forlengede styrespaker slik at VF kunne ri opp vogna der det var minefare, "alt" ble prvd.[/quote:1sf6gdvx]
    Og da snakker vi om en vogn som under disse overnevnnte situasjoner ble provisorisk oppgradert p grunn av de rdende forhold ,bare det i seg selv viste vel at vogna var ifred med bli passe ,men nr det er sagt s har jeg all forstelse for at en tenker nytt i stridens gang og gjr det beste ut av matriellet.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Senere ble M113 ombygd og fikk betegnlsen Nm 135 m sterkere skyts og dette var vel hyst pkrevd vel ?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

20mm'eren til NM135 var bra, den, men vogna ble s skjev at den mistet svmme-egenskapene sine. P den tiden hadde det vel vrt mer fornuftig se p en mer spesialisert SPV, men det var muligens et prissprsml. Personlig synes jeg NM142 var mer vellykket, med TOW.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

[quote=ifanterist]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Kdo_Under":34dmfoor

M113 i Srstasia-konfliktene er en studie i seg selv, sandsekker p gulvene, ekstra stlplater under, improviserte trn, forlengede styrespaker slik at VF kunne ri opp vogna der det var minefare, "alt" ble prvd.
    Og da snakker vi om en vogn som under disse overnevnnte situasjoner ble provisorisk oppgradert p grunn av de rdende forhold ,bare det i seg selv viste vel at vogna var ifred med bli passe ,men nr det er sagt s har jeg all forstelse for at en tenker nytt i stridens gang og gjr det beste ut av matriellet.[/quote:34dmfoor]
    Nei kan ikke si meg enig.
    M113 var ganske ny p det tidspunktet og beregnet p transportere infanteri frem mot frontlinjene i en konvensjonell krig.
    De ble sendt til Vietnam frst som vpenhjelp og senere som en del av de Amerikanske styrkene og var blant de f kjretyene som hadde mulighet til bevege seg utenfor vei grunnet lavt marktrykk og belter.

Kjretyet ble s brukt som et slags angrepskjrety i en asymetrisk krig, og det funket!
    Den prestasjonen er som sette en av de gamle T-banevognene inn p gardermobanen og f et godt resultat.
    Det at man satte kjretyet inn i en helt annen setting enn det var beregnet p og fikk et s godt resultat er en pekepinn p hvor god grunnkonstruksjonen er.

113 vognene blir frst stusslig nr de m holde tritt med moderne kjretyer i terrenget, eller skal holde farten oppe p vei sammen med hjulkjretyer.

Var det noe grunnleggende galt med disse vognene hadde ikke Israelerne brukt dem i den utstrekkningen de gjr, USA hadde heller ikke ventet med lage komandovogner p Bradleychassis fr n.

De siste 10-15 rene kan man si at vognene har begynt bli gammeldagse men, de blir fortsatt oppgradert av oss i Norge og andre land fordi det rett og slett er konomisk forsvarlig.
    Dd ved Klle!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    20mm'eren til NM135 var bra, den, men vogna ble s skjev at den mistet svmme-egenskapene sine. P den tiden hadde det vel vrt mer fornuftig se p en mer spesialisert SPV, men det var muligens et prissprsml. Personlig synes jeg NM142 var mer vellykket, med TOW.
    Kunne dette komme av trnet tro ?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Ved at vogna stadig mtte ombygges og oppdaters viste vel svakhetene og at den ikke holdt ml etterhvert som forandringer og tidens tann gjorde seg gjelende.
    For dra en litt grov og forenklet sammenligning var nok Liberty skipene veldig nyttige og greie ha med gjre for sin tid og den situasjonen verden stod oppe i da ,men la dem g som handelskip i altfor mange r etter Krigen var nok ikke s bra selv om disse skipene med ett lags bunn var greie som en ndlsning rett etter krigen for
    handelsflten.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Ved at vogna stadig mtte ombygges og oppdaters viste vel svakhetene og at den ikke holdt ml etterhvert som forandringer og tidens tann gjorde seg gjelende.
    For dra en litt grov og forenklet sammenligning var nok Liberty skipene veldig nyttige og greie ha med gjre for sin tid og den situasjonen verden stod oppe i da ,men la dem g som handelskip i altfor mange r etter Krigen var nok ikke s bra selv om disse skipene med ett lags bunn var greie som en ndlsning rett etter krigen for
    handelsflten.
    113 har vrt i tjeneste i snart 70 r og har fremdeles en aktiv rolle i mange moderne hrstyrker. Det demonstrerer klart de fordelene denne vogna har. Alt utstyr blir gammeldags og umoderne med tida, det er ikke en spesifikk svakhet med 113-vogna. Det at den har blitt ombygd s mye som den har gjort demonstrerer bare fleksibiliteten designet har. Et design som har holdt seg relevant i moderne hrstyrker s lenge er beviselig et svrt godt design.
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Dansk 113 i Afghanistan

Hper at vi tar i bruk 113 F3 i Afghanistan snart.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

http://www.youtube.com/watch?v=pBmL0Tyt ... re=related

Oppgradring av 113. Interessant :-)
    Mors desuper veniens!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av RichardH
    http://www.youtube.com/watch?v=pBmL0TytZuc&feature=related

Tyrkisk reklamefilm, funnet av Internettets rareste mann.

Beskrivelsen har denne godbiten:
    The Best Tank for Closed Terrain COIN: the M113 Gavin
    Merk, nr man treffer p folk p internett som kaller M113 for Gavin, er de atter alt og dmme en og samme mann, Mike Sparks.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av RichardH
    http://www.youtube.com/watch?v=pBmL0TytZuc&feature=related

Tyrkisk reklamefilm, funnet av Internettets rareste mann.

Beskrivelsen har denne godbiten:
    The Best Tank for Closed Terrain COIN: the M113 Gavin
    Merk, nr man treffer p folk p internett som kaller M113 for Gavin, er de atter alt og dmme en og samme mann, Mike Sparks.
    http://208.84.116.223/forums/lofiversio ... 23374.html
    Beidh a l leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5

Hvordan er m113 hndtere som VF egentlig?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

113 var nok sikkert bra for sin tid ,men har i flere r vrt en balje slik jeg ser den.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5

Hmm.. Da blir det et baljefrerkurs jeg skal p om noen uker da.

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. En ting angende tanks og andre beltegende kjretyer..
    By TrakThor in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 123
    Nyeste innlegg: 11-12-08, 17:56
  2. UB og familie
    By anderslein in forum Heimevernet/Sjheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 16-05-08, 22:36
  3. Familie og Int.ops ?
    By Kai in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 29-05-07, 20:16
  4. Mord p sin egen familie