Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 5 FrsteFrste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 177

Trd: M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

re: M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    De har faktisk fungert bra til dure rett inn p slagmarken med ogs, dog ikke i hyintensiv krigfring.
    Fr Cargo-Ammunisjon ble utbredt var vogner slik som M113 en viktig faktor i det holde infanteristenes kropp ren for granatsplinter. Samtidig gir de ogs brukbar taktisk mobilitet, selv om denne ikke kan sammenlignes med Stridsvogner og nyere panserkjretyer.
    Jeg klarer ikke huske detaljene eller kilden, da det er lenge siden jeg har lest dette, men jeg mener huske en beretning om en offiser som skulle flge opp en spesifikk avdeling i Vietnam-krigen. Han skulle visstnok spesifikt flge opp mten de brukte 113-vogner p, da det ble mistenkt at de brukte dem som SPVer i strid. ("Tanks" var vel ordet som ble bukt) Oppdraget hans var f en slutt p dette.

Han kom tilbake med flgende melding: "They're actually using them as tanks - and it works!"
    "Oppover i systemet" i US Army var man i begynnelsen av Vietnamkrigen skeptisk til nytten av panser. Men dette endret seg etterhvert som man fikk erfaring med de operative betingelsene i omrdet. Og ved siden av 1st Air cav og 173rd Airborne bgde, s var 11th Armored Cavalry Regiment ("the Blackhorse") en av de mest effektive kampenhetene som US Army hadde i teigen.

For egen del tror jeg faktisk at forekomsten av tett vegetasjon i Syd-Vietnam var en medvirkende rsak til at M-113 med fremgang kunne anvendes mer offensivt enn hva som ellers skulle ha vrt mulig rent teoretisk, gjennom at vegetasjonen gjorde det vanskelig for fi benytte brbart panservern (som RPG-2 og RPG-7) effektivt i enkelte taktiske situasjoner, samt lettere for kavalleri-tropp komme tett innp fi fr utgruppering av fotlag.

Ad. panser i Vietnam kan jeg anbefalle denne DVD-boksen:

... som bl.a. inneholder en propaganda-/offisiel info-film fra 60-tallet om 11th Armored Cavalry Regiments innsats under Vietnamkrigen.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    M113 var ikke med NORBATT I da vi reiste nedover 31. mars 1978, men 8 stk. fabrikknye M113 ble ettersendt etter et par uker (ca. midt i april 1978). Det var ikke mannskap til disse, kompaniene ble anmodet om finne befal og mannskaper som hadde erfaring med mek. og avgi disse, og den frste mek-troppen i NORBATT ble til p denne mten. En del hadde bakgrunn fra det tidligere mek. inf. kompaniet i Bn 1/Brig N, en del fra kavaleriet, og en del hadde sikkert skrytt p seg erfaring med M113 uten ha det.
    I flge Omar Assi s pleide man de frste rene vaske vognene i Mektr., ved kjre de ut i Hasbani-elven og p den mten gi de et riktig elefant-bad.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Han kom tilbake med flgende melding: "They're actually using them as tanks - and it works!"
    Om det skyldes oppfinnsomhet, motvilje mot g, ren latskap eller en kombinasjon av dette - noe lignende skjedde ogs for et par hundre r siden.

Norske kavalerister kalles som kjent 'dragoner'. Dragoner var forutsatt ri frem til slagmarken, for deretter sitte av og kjempe til fots, og dette skulle da vre rollen til norske ryttere. rsaken var dels at rytterne ikke var godt trent og utstyrt til slss fra hesteryggen, dels at hestene ikke var kamptrent p samme mte som kavalerihester. Likevel skjedde det ofte at man sloss oppsittet, sannsynligvis av de samme grunnene som nevnt over, og - "it works!" I hvert fall en del av tiden.

Som en sidekommentar kan man da anfre at det er dagens stormere og mekaniserte infanterister som egentlig burde arvet dragontittelen, siden de i utgangspunktet kjemper p samme mte. Stridsvognsfolket burde heller hett 'kyrasserer', som var de tunge kavaleristene. Oppklaring - i hvert fall den mobile varianten p lett- eller upansrede kjretyer, kunne hett 'hussarer' eller 'kosakker', etter datidens lette kavaleri.
    At kavalleri i Norge er dragoner har med tradisjoner + terreng gjre.
    Siden det er drlig med flatland her p berget, var det ingen som s nytten av ha Kyrasserer, lansener, Uhlaner eller hussarer her til lands. Beredent infanteri derimot.... Dermed s har vi "bare" dragoner, mens man i det "meget alpine" Danmark bl.a. har et hussar-regiment som har utmerket seg i A-stan.

Sitat Opprinnelig skrevet av Killswitch
    Hvordan er m113 hndtere som VF egentlig?
    Kommer an p hvilken modell du tenker p. M-113 A1 har relativt "gammeldags" styring med spaker. Tror f.eks. man ikke kan gjre nytraltrner omkring egen senterakse a'la det du kan med en Leopard stridsvogn med A1 varianten av M-113.
    M-113 A2 har muligens rattstyring a'la Leopard (eller om det er A3 varianten?).
    De nyeste gummibeltevariantene her hjemme antar jeg har rattstyring.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk
    I flge Omar Assi s pleide man de frste rene vaske vognene i Mektr., ved kjre de ut i Hasbani-elven og p den mten gi de et riktig elefant-bad.
    Akkurat det kan jeg ikke huske, men det er ikke usannsynlig (jeg var ikke selv i mek-troppen).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Kommer an p hvilken modell du tenker p. M-113 A1 har relativt "gammeldags" styring med spaker. Tror f.eks. man ikke kan gjre nytraltrner omkring egen senterakse a'la det du kan med en Leopard stridsvogn med A1 varianten av M-113.
    N har jeg bare tjenestegjort p M113 p to-tre rep-velser p 1980-tallet (og bare som passasjer), men de kunne da pivotere (som vi kalte det). Du hadde de vanlige styrespakene som bremset beltet p den ene siden, og s hadde du pivot-spaker som bruktes til vri vogna nr du sto stille.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

P 1600-tallet ble det satt opp tungt kavaleri i Norge. Men senre fikk man en "arbeidsdeling" mellom den danske hr og den norske hr, der den norske hr hadde lett kavaleri (dragoner) og den danske hr hadde tungt kavaleri, og man hadde muligheten til overfre avdelinger mellom Norge og Danmark etter behov. Under Store nordiske krig ble i 1718 danske tunge kavaleriavdelinger sendt opp til Norge. Det var ikke bare terreng for strid og mangel p vede kavalerister som var problemet i Norge. Det strste problemet gjaldt hester. P den tiden var hestene kvarterhester, dvs. bnder stallet, foret etc. i fredstid, mot godtjgjrelse, hestene som ved mobilisering av avdelingene ble brukt av kavaleriet. Det var vanskelig finne bondegrder i Norge som egnet seg som kvarter for tunge kavalerihester.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Hoho. Den svmmer ikke s voldsomt godt da. Satt p sambandsvakt nr esk-stab holdt p g ned midt utp et ganske stort vann i nrheten av Skjold i fjor hst. Morsomt hre dem prate da, ble litt stressa.
    Tr.sjefen min i Mektr. opplevde ved et tilfelle under tjeneste p stende avdeling i Norge at vognen hans sank under vadetrening, selv om alle retningslinjer var fulgt iht. boka. Det mest pussige med denne episoden, i flge tr. sjef, var at vognfrer var frstemann ut av vogna. Og det, selv om han tok seg ut av vogna via mannskapsluka bakp, og ikke via sin egen vognfrer luke forran.

Sitat Opprinnelig skrevet av kaffebord
    M si at det sitte p med en 113-vogn er litt av en opplevelse. Var selv oppsatt som fotlag i en en STING-tropp i frstegangstjenesten, og vi brukte 113-vogner.

Siden vognene hadde stlbelter s brket det selvflgelig noe infernalsk mye, og man fikk alltid flelsen av at man kjrte rundt i 100km/t nr man egentlig bare kjrte i 30.
    Mistenker at det lakk noen gasser i stridsrommet, for hver gang vognen startet s tok det maks to minutter fr man sovnet, uansett hvor kaldt det var. Og kaldt var det, for varmeapperatet fungerte selvflgelig aldri.
    En annen ulempe med 113-vogna var at den ikke er direkte behagelig sitte i, iallfall ikke over lengre tid. Tror rekorden vr var 28timer i strekk.

Men jeg kan si en positiv ting om 113-vognen og det er at man fikk plass til utrolig mye ting i den. Vi hadde en versjon hvor drivstofftankene var festet p utsiden slik at det var mer plass p innsiden.
    Dette med varmeapparatet var det enkelte som lste p 1980-tallet, ved montere 1-2 stk. forsvarets primus p en planke, som 1 eller mann av fotlaget satt med i fanget nr de var lastet opp i vognen. Det var egentlig "strengtes verboten", men var tross det en relativt vanlig foreteelse s vidt jeg kunne observere.
    Ad risikoen for kullos, s mener jeg at det str eksplisitte advarsler om det p den innvendige adgangsluken/-platen til motorromet forran i vognen. Mener i alle fall huske et eller annet med rd skrift om CO-lekkasjer fra motorrommet der forran i alle fall.

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Ikke spesiellt lurt men anvendt p flere versjoner av vogna.

Men stlbelter til stlbelters bruk - kun ifm massetjnest.

Ellers gummibelte, takk !
    I min tid i Oppklesk/Brig N p 1980-tallet, s hadde vi en egen pansret oppklaringsgruppe med 2 stk NM-135.
    Et problem med vognene var den drlige framkomligheten i sn. X-spor snsko i stl, tilsvarende de som ble benyttet p Leopard 1, var derfor hyt p nskelista til sjef for den pansrede oppklaringsgruppa.
    Hvor godt ville en M-113 med tradisjonelt stlbelteverk + snesko fungere i sn, sett i forhold til de nyoverhalte vognene med gummibelteverk som etter sigende skal funke veldig godt i sn?

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    NM-201 hres veldig bra, men jeg synes kanskje det er litt merkelig at man bygger den p en spass svakt pansret plattform som M113 og ikke basert p CV90 (selvflgelig et prissprsml). Amerikanerne holder i flge hva jeg leste et sted p nettet p g over fra M113 plattform til Bradley-plattform for samme type vogn, nettopp fordi ildledervogn er langt fremme og utsatt for direkteskytende vpen. Jo,n fant jeg det igjen, M981 FISTV (Fire Support Team Vehicle) byttes ut med M7 BFIST (Bradley Fire Support Team).
    ...
    Svenskene bruker varianter av CV-90 som ildledervogn og KO-vogn, til erstatning for lignende varianter basert p Pbv. 302.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

ACAV versjonen, legg merke til deto M60ene bak VK

A3 i Irak

A3, med bur og ny VK pansring

Noe jeg har lurt p en god stund, hvorfor har ikke VK pansring p de norske vognene?
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Israelerne har jo alltid brukt M-113 i masse forskjellige selv-modifiserte varianter. I starten frst og fremst med ekstra fastmonterte mitraljser operert fra mannskapsluka.

P dette bildet, som jeg tok selv i april 1978, ser vi en med en 7,62 mm mitraljse p hver side av luka, i tillegg til VKs 12,7 mm. Men p denne er det ikke ekstra pansring.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Killswitch
    Hvordan er m113 hndtere som VF egentlig?
    Bde A1 og A2 har spaker. Man fr ikke "trnet" om egen senterakse selv med pivotbremsen slik hvit skriver, men man "trner" om beltets akse ved at det ene beltet lses helt.

Ang. svmming, s er det pivotbremsen som brukes til dette ogs. Belteskjrt og utsltt svmmeplate/vadeplate er en selvflge. "Min" 113-vogn hadde skjrt under VF-kurset, og jeg - som eneste VF p det kurset - svmte med den for demonstrere at det gikk an.

"Min" vogn hadde ogs noen f X-formede snsko (10-12 pr belte?) som ble satt p nr vi tok av gummiklossene p hsten. Fr kolonnekjring p bar asfalt fra Skjoldomrdet og ned til Setermoen mtte disse tas av. S lang kjring p asfalt, uten gummiklossene etter nesten 2 uker i felt var et lite h****te! Jeg skjnner godt at det bare var med og VK (for anledningen sersjanten, ikke kapteinen), og at resten fikk annen transport...

"Min" vogn: se signatur.
    Btt.sjef (i dag er han iflge mil.no oberst og fagsjef for Artilleri og Luftvern i Hren!) i Btt. Nils brukte denne i fremskutt KO sammen med en tilsvarende vogn hvor Bn-sjef fra PBN holdt til. Antar dette er samme rolle som dagens NM202.

PS! Beklager bumping av gammel trd, kom over denne via et Google-sk med treff p et av bildene i trden, og somtidligere VF s kunne jeg ikke holde meg unna et svar! :-)
    VF NX-1 - OP/Btt N/MFaBn/Brig N - kont 8/94

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av M113
    PS! Beklager bumping av gammel trd, kom over denne via et Google-sk med treff p et av bildene i trden, og somtidligere VF s kunne jeg ikke holde meg unna et svar! :-)
    Nilsinger er alltid velkommen p forumet i alle sammenhenger!
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Velkommen!

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Tror han er str greit fast.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Nice, hvor er dette fra ?
    Afraid to shoot reindeers

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Det vet jeg ikke. ;( Fant det bare p en random bilde side.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Gjetter p afrika og det der er virkelig et mkkafre.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

, Afrika.
    Samme niv p svaret til amerikanerne p sprsmlet "so, where you from" og de avleverer "USA"...

Men jeg la merke til at en hvitmalt GAVIN lengre opp hadde en LTK baki, morsomt !

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Fargen p jorda ser veldig Afrika ut. Skal vi gjette Kongo?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Hhnj, vi kanke definere ned til det det primrt & opprinnelig ble spurt om !

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Innsendt av 3Fox, som kommenterer: Dette er da et bilde fra Setermoen Skytefelt i Troms, hvor to stk M-113 fra Artilleribataljonen har kjrt seg solid fast under kjretrening. Mange timer med gjrmemking nyttet lite, da det til slutt endte med at man mtte trekke de ut med en M-109 selvdrevet artillerikanon. Nedsig for OP-gutta den dagen!

Du kan tenke deg OP-gutta ble lang i maska da de mtte komme med M-109 selvdreven artillerikanon for trekke opp to M-113-er!
    Odd objects attract fire. You are odd.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

M113 ja..

Syns M132 "Zippo" flammekastervogn (korrekt terminologi?) er rimelig slem.. M132 "Zippo" i aksjon

Tankkapasitet: 200 gallons (757 liter) napalm (32 sekund eldgivning)
    Rekkevidde: 170 m
    Mange fleire bilder her.
    Peace sells... But who's buying?

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Stormhelm
    Noen som gjr klar en unsket hendelsesrapport?
    Det der m jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren fr han spiste ham
    -Lille Arne

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ja....har ikke ord for denne modifikasjonen:

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Israelerne har jo alltid brukt M-113 i masse forskjellige selv-modifiserte varianter. I starten frst og fremst med ekstra fastmonterte mitraljser operert fra mannskapsluka.

P dette bildet, som jeg tok selv i april 1978, ser vi en med en 7,62 mm mitraljse p hver side av luka, i tillegg til VKs 12,7 mm. Men p denne er det ikke ekstra pansring.

Hovedvegen/mellomriksvegen og 4-25 lags leir? Litt annerledes nr jeg var der

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87
    Det er betegnelser fra etter at jeg var der i NORBATT I. Dette var i 4-veiskrysset sr for Kaukaba, nord for Tell Quezi, man ser srover (veien mot Ebel es Saqi, Marjeyoun er den vi ser). Til venstre utenfor bildet gr veien stover til til Ferdiss og Hebbarie, og til Rachaya, Kafr Hamam, Kafr Chouba etc. Veien vi ser litt av til hyre gr vestover over sen og ned til Litani-dalen (Berghoz). Troppen min l i det krysset fra april til juni 1978 (da ble vi avlst av NEPBATT).

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post

BMP-1-trn? Velvel, if it looks stupid but works...
    Beidh a l leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post

Du fr si det som str nederst til hyre p den.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Det er betegnelser fra etter at jeg var der i NORBATT I. Dette var i 4-veiskrysset sr for Kaukaba, nord for Tell Quezi, man ser srover (veien mot Ebel es Saqi, Marjeyoun er den vi ser). Til venstre utenfor bildet gr veien stover til til Ferdiss og Hebbarie, og til Rachaya, Kafr Hamam, Kafr Chouba etc. Veien vi ser litt av til hyre gr vestover over sen og ned til Litani-dalen (Berghoz). Troppen min l i det krysset fra april til juni 1978 (da ble vi avlst av NEPBATT).
    Er samme plass ja. Da jeg var der i 1990 var det en bensinstasjon p andre siden "av vogna". Lagsleiren bestod av 2 lag (2x10) . De bemannet 4-25 CP (som l til venstre i bilde) og 4-24 CP som l opp p sen (mot Litani). Var forvrig der det var "clash" med IDF da IDF annla en ny beredskapsveg der oppe. Populrt kallt Highway 91. Oppkalt etter en IDF possisjon der oppe PM-91. Da var det "gang" i teigen. KP sjef fikk direkte ordre fra New York om ikke ofre flere sisu, men de gamle 113 vognene (siden dette er en 113 trd) ble ofret i "gapet" p en Catepiller p ca 130 tonn.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87
    Dette blir avsporing fra trden, men det var i hvert fall en M113 der. det var ikke noe bebyggelse i nrheten av krysset da vi var der. Jeg tok en kikk p Goggle Earth, og det er jo ikke til kjenne seg igjen (ikke s rart etter 33 r), masse flere hus og flere veier. Ser til og med ut som om det er asfalt p veiene. Vi ankom det veikrysset frste uke av april 1978 med en tropp (1. tropp/Kp. 3), i frste omgang som opptaksstilling/bakre tropp i kompaniet da vi ventet et strre angrep fra nord fra PLO. 2. og 3. tropp l i Koukaba og ville da vre i frste linje. Heldigvis ble det ikke noe av det store konvensjonelle angrepet, men vi fikk jo mange mindre saker etter hvert.

Her er tre bilder til fra samme sted i forskjellige retninger.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Dette blir avsporing fra trden, men det var i hvert fall en M113 der. det var ikke noe bebyggelse i nrheten av krysset da vi var der. Jeg tok en kikk p Goggle Earth, og det er jo ikke til kjenne seg igjen (ikke s rart etter 33 r), masse flere hus og flere veier. Ser til og med ut som om det er asfalt p veiene. Vi ankom det veikrysset frste uke av april 1978 med en tropp (1. tropp/Kp. 3), i frste omgang som opptaksstilling/bakre tropp i kompaniet da vi ventet et strre angrep fra nord fra PLO. 2. og 3. tropp l i Koukaba og ville da vre i frste linje. Heldigvis ble det ikke noe av det store konvensjonelle angrepet, men vi fikk jo mange mindre saker etter hvert.

Her er tre bilder til fra samme sted i forskjellige retninger.
    Flott Ja, det var asfaltert da jeg var der. Mener trafikken var ca 1000 biler i dgnet hver veg. De 2 CPene langs hovedvegen, 4-26 (Ved Kaukaba) og 4- 2B (tror jeg d var) ved Saqi, hadde det til tider smtravelt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12
    Du fr si det som str nederst til hyre p den.
    Surethang :

GAVIN for the win !

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    http://i.imgur.com/UKcNK.jpg

Kanskje ikke M-113 som er i foukus her, men skikkelig kult bilde.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Regner med det er SOP ikke oppholde seg p dekk der under full fyring...

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Enten Kongo eller Liberia antar jeg. Tror at jeg vil holde en knapp p Liberia for min del og at vognen hrer med til det Nigerianske bidraget til FN-styrken der (UNMIL).

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Flott traad =) og mange fine Bilder M-113 ,m ha vert i tjeneste over mange 10 aar ,og den har selvflgelig blitt oppgradert ,blir litt som 105mm og Browning 12.7

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    http://krigeren.dk/billedeserie-m113...l-afghanistan/

Billedeserie : M113 – fra Nam til Afghanistan.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    var satt opp p A2 vogna s sent som i 2010 i KP.B. M ha vret merkelig bring frem ett slikt klenodie igjen.

Vi m ha vrt den siste avdelingen i forsvaret (muligens sammen med PING) som var satt opp p dem. Varmeaparatet hadde en tendens til konke
    Sist endret av orcbuster; 10-01-14 kl 11:58

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87
    Nr denne trden er bragt til live: Det var en god del tidligere i trden om artilleriets nye ildleder-panservogn NM-201, basert p M113-skrog.

N (se denne trden) har vi ogs Hren viktigste og dyreste prosjekt (nesten 10 milliarder kroner), prosjekt 5436, ombygging av vre 103 CV90 og nykjp av 43 CV90-vogner. Dette inkluderer en del spesialvogner i tillegg til stormpanservognene: stridsledelsesvogn, stormingenirvogn, skolevogn, en vogn som kan brukes bde som bombekastervogn og til transport, og en stridsoppklaringsvogn.

Stridsoppklaringsvognen (som egentlig kom fra et annet prosjekt, "pansret stridsoppklaringssystem") er avbildet i VG her:

Er det meningen at artilleriet ildledere fortsatt skal bruke NM-201 nr de flger de fremste CV-90 og Leopard 2-oppsatte styrker, eller vil denne nye stridsoppklaringsvognen ogs bli for dem?

Som jeg skrev i et innlegg lenger opp: Artilleriets ildledere er normalt det aller hyest prioriterte ml for fienden, og derfor er det hensiktsmessig at de ikke er lette identifisere. Det er bl.a. derfor U.S. Army har skiftet ut i sine tunge avdelinger M981 FISTV (Fire Support Team Vehicle) med M7 BFIST, som p avstand er vanskelig skille fra en ordinr Bradley. Den CV90-baserte oppklaringsvognen ser jo ut som den med optikken fra NM-201 ville vre en utmerket ildlederpanservogn som ikke ville skille seg mye fra sormpanservognene.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

M-113 Familie

Planen var at all M-113 skulle parkeres for godt og bli erstattet av CV90.
    Grunnet konomi, s kommer det ikke til skje med det frste.
    FLO har med dette skapt et enda dyrere logistikk problem.

EDIT
    Det eksisterer CV i systemet med den samme optikken som NM201.
    Sist endret av Frost; 11-01-14 kl 22:10

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Er innvendig volum i CV90 p hyde med M113, jf M113 vs Bradley?
    meh

Side 3 av 5 FrsteFrste 12345 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. En ting angende tanks og andre beltegende kjretyer..
    By TrakThor in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 123
    Nyeste innlegg: 11-12-08, 17:56
  2. UB og familie
    By anderslein in forum Heimevernet/Sjheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 16-05-08, 22:36
  3. Familie og Int.ops ?
    By Kai in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 29-05-07, 20:16
  4. Mord p sin egen familie