Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 5 FrsteFrste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 177

Trd: M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

re: M-113 Familie - beltegende pansret personellkjrety

Det er ikke en balje - det er fantastisk plattform som har bevist gang etter gang. Men selv om den er bra, er den ikke bra til ting den ikke er egnet til.

Du fr det nok moro p vf-kurs.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Killswitch
    Hvordan er m113 hndtere som VF egentlig?
    Ganske lett og enkelt.
    Stabil plattform som gjerne kunne vrt et lpehjul lengre.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    Ganske lett og enkelt.

Mitt 113-kurs var 5 minutter oral opplring med litt peking. S var det bare sette i gang kjre.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Ganske lett og enkelt.

Mitt 113-kurs var 5 minutter oral opplring med litt peking. S var det bare sette i gang kjre.
    Omtrent det samme som mitt 12,7MITR kurs!
    Mors desuper veniens!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sammenligning mellom 113 og stryker.

Tenk om Delta hadde en snn.

Vil gjerne ha en snn en.

Litt norsk m man jo ha.

For de av dere som ikke visste det, M-113 kan svmme.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    51

For de av dere som ikke visste det, M-113 kan svmme.
    Rolig n Sparky s, du ikke faller av hamsterhjulet:)
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Hoho. Den svmmer ikke s voldsomt godt da. Satt p sambandsvakt nr esk-stab holdt p g ned midt utp et ganske stort vann i nrheten av Skjold i fjor hst. Morsomt hre dem prate da, ble litt stressa.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Hoho. Den svmmer ikke s voldsomt godt da. Satt p sambandsvakt nr esk-stab holdt p g ned midt utp et ganske stort vann i nrheten av Skjold i fjor hst. Morsomt hre dem prate da, ble litt stressa.
    Den kan svmme s lenge man har belteskjrtet p plass og at man lser giret i frste.
    Belteskjrt er noe s og si alle 113 vogner ikke har.

Edit:
    113 som svmmer.
    http://www.youtube.com/watch?v=9VMgdFUd ... re=related

Og jeg m si at en 40+ r gammel vogn, svmmer ganske godt for alderen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Og s husk sl ned trebrettet foran s vannet ikke spruter opp over vogna.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    0

M si at det sitte p med en 113-vogn er litt av en opplevelse. Var selv oppsatt som fotlag i en en STING-tropp i frstegangstjenesten, og vi brukte 113-vogner.

Siden vognene hadde stlbelter s brket det selvflgelig noe infernalsk mye, og man fikk alltid flelsen av at man kjrte rundt i 100km/t nr man egentlig bare kjrte i 30.
    Mistenker at det lakk noen gasser i stridsrommet, for hver gang vognen startet s tok det maks to minutter fr man sovnet, uansett hvor kaldt det var. Og kaldt var det, for varmeapperatet fungerte selvflgelig aldri.
    En annen ulempe med 113-vogna var at den ikke er direkte behagelig sitte i, iallfall ikke over lengre tid. Tror rekorden vr var 28timer i strekk.

Men jeg kan si en positiv ting om 113-vognen og det er at man fikk plass til utrolig mye ting i den. Vi hadde en versjon hvor drivstofftankene var festet p utsiden slik at det var mer plass p innsiden.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av kaffebord
    Men jeg kan si en positiv ting om 113-vognen og det er at man fikk plass til utrolig mye ting i den. Vi hadde en versjon hvor drivstofftankene var festet p utsiden slik at det var mer plass p innsiden.
    Det hres da virkelig ikke srlig lurt ut?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Ikke spesiellt lurt men anvendt p flere versjoner av vogna.

Men stlbelter til stlbelters bruk - kun ifm massetjnest.

Ellers gummibelte, takk !
    Afraid to shoot reindeers

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    51

Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Sitat Opprinnelig skrevet av kaffebord
    Det hres da virkelig ikke srlig lurt ut?
    Fordelen er den at om blikkboksen fr seg en trkk og drivstofftankene futter av s er "pansringen" mellom deg og F34.
    Lsningen med tankene utenp kom etter at man hadde gtt lei av skrape kjtt dra utbrente vogner.
    Dd ved Klle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Hvor mange versjoner av denne vogna er fortsatt i bruk i dag?

Finnes for eksempel den 107 mm bombekasterversjonen? Jeg ser Jane's fortsatt lister den for Norge, for eksempel, men det er vel neppe tilfelle?
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Nei, M106 som den heter forsvant ut samtidig som 107 mm BK gikk ut av oppsetningen. Jeg har ikke akkurat r, men det var omtrent 1988-1990. Samtidig ble en ny M113-serie vogn for 81 mm BK innfrt. Den heter M125. Den ligner veldig p M106, men har en oppbygget plattform for den mye kortere BK-en. Forsvaret bygget s vidt jeg vet ikke om de gamle M106 til M125, men kjpte nye fra USA. Jeg vet ikke hva som skjedde med de gamle M106 (det var 28 av dem, kjpt ca. 1964), om de ble til spiker eller ombygget til noe annet. De nye M125 ble brukt i PBN og i to mob-oppsatte panserbataljoner. Hvorfor ikke f.eks. PBN bruker dem n, aner jeg ikke. Jeg tror TMBN stadig bruker dem.

Forsvaret har vel stadig M577 kommandoplassvogner (med forhyet stridsrom) og upansrede M548 transportvogner (frst og fremst for ammunisjon for artilleri og stridsvogner).

S er det gjort strre eller mindre, eller til dels ikke i det hele tatt, norske modifikasjoner av disse vognene som er gitt egne norske NM-betegnelser. De har jeg ikke stor peio p, men det er f.eks. en ny ildlederpanservogn for artilleri-ildledere (NM201 tror jeg), og spesialvogner for STING, ambulanse, hjelpeplass etc. NM135, som var M113 ombygget med et lite trn med 20 mm gikk ut da CV90 kom inn. Noen NM142 rakettpanserjager (med TOW) finnes muligens p lager og i HTTS enn?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Her str det detaljer om de norsk-ombygde vognene i M113-serien.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Her str det detaljer om de norsk-ombygde vognene i M113-serien.
    mil.no - M113 ble nylig kret til verdens beste pansrede personellkjrety (APC) av Discovery channel.

GAVIN STRONG!!!
    DYT-DYYYYYT-DYT

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    GAVIN STRONG!!!
    M113 Armored Personnel Carrier DONT CALL IT THE GAVIN

Lurer p hva dem legger i nylig (ingen dato i artikkelen), fordi det er da flere r siden Discovery gjorde det.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Fullstendig enig! La oss slippe dette Gavin-tullet som Mike Sparks fyller N antall web-sider med. Det er fullstendig en "red herring" og denne Sparks er jo en ren crackpot. Det finnes ikke noe kjrety i M113-serien som noen utenom han kaller Gavin. M113-serien er bra til det den er konstruert for, vre en temmelig billig og driftssikker plattform som kan transportere personell og materiell med splintbeskyttelse og beskyttelse mot lette vpen i et kampomrde der de det meste av tiden ikke er innen rekkevidde for fiendens tunge direkteskytende vpen.

Superentusiasten og crackpoten Mike Sparks ville ha en temmelig tungt bevpnet M113 som "fallskjermlandsatt kampkjrety". For s vidt har han et poeng i at det er noe fallskjermavdelingene i US Army (frst og fremst 82nd Airborne Division, 75th Ranger Regiment og 173rd Airborne Brigade Combat Team, dessuten 101st Airborne Division (Air Assault) som er meget tungt oppsatt med helikoptre og normalt ikke bruker fallskjerm) mangler i forhold til russiske VDV, og det er fly/fallskjermmobile panserkjretyer som hurtig kan gi et landet strre fallskjermstyrke mobilitet og slagkraft med noe panserbeskyttelse (om enn lett). Russerne har en mye strre kjretypark i sine fallskjermavdelinger, til dels lettpansrede kampkjretyer som BMD-1, BMD-2, BMD-3, BTR-D, (ASU-85 hvis den fremdeles er i bruk), 2S9 Nona selvdrevet artilleri/BK, 2S25 Sprut-SD selvdrevet artilleri etc. etc. Etter at den amerikanske lette stridsvogn M551 Sheridan (som de slapp i fallskjerm i Panama i 1989 under Operation Just Cause) ble tatt ut av tjeneste etter Desert Storm i 1991, er 82nd Airborne Division i stor grad henvist til bevege seg til fots etter at de har landet, og har liten ildkraft og beskyttelse mot sterkere motstandere. Artilleri er f.eks. 105 mm haubitsere som normalt slippes i fallskjerm uten kjrety til taue dem. De m bli der de har landet inntil de kan flyttes med helikopter. Noe helt annet med f.eks. en russisk 2S9.

Men, denne crackpoten Mike Sparks foreslo alts at lsningen p dette var M113 i en eller annen versjon med tyngre vpen. For det frste er ikke M113 konstruert for slippes i fallskjerm.... Mer er vel ikke si om den saken.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

S er det gjort strre eller mindre, eller til dels ikke i det hele tatt, norske modifikasjoner av disse vognene som er gitt egne norske NM-betegnelser.
    Hva str egentlig NM for? Norsk Materiell? Har aldri ftt komla meg til sprre.
    HVUV vr 08
    Si vis pacem, para bellum!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Jeg har alltid trodd det var "Norsk modell", men sant si vet jeg det ikke.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    51

Fullstendig enig! La oss slippe dette Gavin-tullet som Mike Sparks fyller N antall web-sider med. Det er fullstendig en "red herring" og denne Sparks er jo en ren crackpot. Det finnes ikke noe kjrety i M113-serien som noen utenom han kaller Gavin. M113-serien er bra til det den er konstruert for, vre en temmelig billig og driftssikker plattform som kan transportere personell og materiell med splintbeskyttelse og beskyttelse mot lette vpen i et kampomrde der de det meste av tiden ikke er innen rekkevidde for fiendens tunge direkteskytende vpen.

...

Men, denne crackpoten Mike Sparks foreslo alts at lsningen p dette var M113 i en eller annen versjon med tyngre vpen. For det frste er ikke M113 konstruert for slippes i fallskjerm.... Mer er vel ikke si om den saken.
    Ta en titt p Youtubekontoen hans, Dynamicpara, total galskap.

Om noen legger ut en video om at kameraten dde i en M113, s klarer fyren poste dette p nytt, med en tekst som forteller at dette er veien og lyset.
    Dd ved Klle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

Jeg har alltid trodd det var "Norsk modell", men sant si vet jeg det ikke.
    HVA?! Er det virkelig noe hvlt ikke vet?! N str ikke verden til pske!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Det aller meste vet jeg ikke!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Det aller meste vet jeg ikke!
    Jeg har en flelse om at du er jvlig flink til finne ut ting du lurer p, da...

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

S har jeg det med lure p veldig mye, jeg er en undrende sjel.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

S har jeg det med lure p veldig mye, jeg er en undrende sjel.
    Mens vi andre er mer beundrende ...
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Guest

NM str for Norsk Modell.

Slenger inn et par bilder av NM-201, som er ildlederversjonen av den nye M-113F3 serien.
    En vogn med stort potensial, men som brer noe preg av hastverksarbeid. For mye barnesykdommer og tekniske problemer innledningsvis p motor og drivverk. Vingtaqs-trnet derimot, med bl.a kamera, termisk og laser avstandsmler, bringer OP-tjenesten i feltartilleriet mange steg i riktig retning.

Ildledertroppene i ARTBN/Brigade Nord er satt opp med fire NM-201 og en M-113A2 (sjefens vogn) som skal fases ut mot NM-202.

NM-201 prototype i stilling i Liveltskardet, 2008

NM-201 ved Lapphaugen, 2009

Til slutt et bilde av IKO-vogna i O-batteriet. Ordinr M-113A2 med ekstra samband.

I tillegg er kanonbatteriene satt opp med NM-198, modernisert utgave av M-577 kommandoplassvogn.

M-113 er still going strong.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

NM-201 hres veldig bra, men jeg synes kanskje det er litt merkelig at man bygger den p en spass svakt pansret plattform som M113 og ikke basert p CV90 (selvflgelig et prissprsml). Amerikanerne holder i flge hva jeg leste et sted p nettet p g over fra M113 plattform til Bradley-plattform for samme type vogn, nettopp fordi ildledervogn er langt fremme og utsatt for direkteskytende vpen. Jo,n fant jeg det igjen, M981 FISTV (Fire Support Team Vehicle) byttes ut med M7 BFIST (Bradley Fire Support Team).

M981:

M7:

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

[flash=425,355:jvx8fbds]http://www.youtube.com/v/SwHqLtK_TpY[/flash:jvx8fbds]
    http://www.youtube.com/watch?v=SwHqLtK_TpY

AeoGavin to the rescue!

MiGs Beware: AeroGavins are Armed!

Herlig fyr, ikke sant? ;) Her er youtube-kontoen hans hvor han har lagt ut 372 filmer som for det meste omhandler hans tanker om 113-serien.

Ellers s ser det ut til at han er bl.a. er fan av sykkelinfanteri, 106mm RFK og dobbeltdekkere.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Guest

NM-201 hres veldig bra, men jeg synes kanskje det er litt merkelig at man bygger den p en spass svakt pansret plattform som M113 og ikke basert p CV90 (selvflgelig et prissprsml).
    Samt at man har stende veldig mange M-113 skrog p lager i landet. Nrmere 390 vogner skal totalt oppgraderes til F3 i flge FLO. Det er forholdsvis enkelt for et tungt verksted som Bjerkvik Tekniske Verksted strippe skrogene ned, lfte av tak, sandblse de og starte gjenoppbygging. M-113 skroget er velkjent spec, og kosteffektivt oppgradere.

Og nr sant skal sies er beskyttelsen p F3-serien betydelig bedre enn standard A2.

Fragmenteringsbeskyttelse
    Minebeskyttelse
    Ballistisk beskyttelse
    Belteskjrt

For kompensere den kte vekten, er kraftpakkens ytelse kt betydelig med den nye Caterpillar-motoren. Vognene gr s det griner, og parkerer CV-90 bde p flatmark og i bakkekjring.

S nr man fr ristet av seg barnesykdommene, har jeg tro p at M-113 F3 kan bli en suksess.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

NM-201 hres veldig bra, men jeg synes kanskje det er litt merkelig at man bygger den p en spass svakt pansret plattform som M113 og ikke basert p CV90 (selvflgelig et prissprsml).
    Muligens fordi det er drlig plass i en CV sammenlignet med 113 og jeg har vanskelig for tro at utstyret som er i 201, gr perfekt inn i CVen, og hvis det gr, s blir det for trangt til ha folk inni stridsrom.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Amerikanerne gr jo akkurat n over fra M981 (basert p M113) til M7 (basert p Bradley). Bradley har mindre stridsrom enn CV90. I flge hva jeg leser, er en av hovedgrunnene at amerikanerne mener artilleriets ildledningskjrety normalt vil vre det aller hyest prioriterte ml for fienden av samtlige p slagplassen, derfor m det ha bra panserbeskyttelse og ogs ikke stikke seg for mye ut. De har defor ogs forskt holde en lav profil s det skal ligne mest mulig p en vanlig Bradley. M981 var forresten basert p M901 Improved TOW Veichle (ITV, litt frovt den amerkanske NM142) og "som kamuflasje" er den laget for se lik ut med en M901 (optikken er plassert i det som i M901 er TOW utskyter).

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Bradley har mindre stridsrom enn CV90.
    Stridsrommet til en Bradley er strre enn en CV9030N med minepansring.

Men det er fullt mulig gjre CV9030 til en ildledervogn. Men da m man: a) bygge p stridsrom. b) kjpe nye CV90er med hy stridsrom.

Vanlig norsk CV9030N, legg merke til stridsrommet bak.

CV9035DK, legg merke til hvor hyt stridsrommet er.

Drlig bilde, men dette er innsiden p en 35

Bradley

Modifisert Bradley

M-113, legg merke til LTKen i stridsrom.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian

Til slutt et bilde av IKO-vogna i O-batteriet. Ordinr M-113A2 med ekstra samband.

I tillegg er kanonbatteriene satt opp med NM-198, modernisert utgave av M-577 kommandoplassvogn.

M-113 er still going strong.
    Ah, gode gamle livelt! Stella Polaris tilhrer art jegerne ikke sant?
    Noen her som husker da BK troppen i PBn skjt farlig nrme Art.jegerne i livelt pga en feil i KO?
    Mors desuper veniens!

Guest

Stella Polaris er (som det str) IKO-vogna i O-batteriet. Batterisjefens plass i striden.

Art-jegerne er oppsatt p LTK sommer og vinter samt feltvogn. I Lokaliseringsbatteriet er det ikke pansrede kjretyer.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    Stella Polaris er (som det str) IKO-vogna i O-batteriet. Batterisjefens plass i striden.

Art-jegerne er oppsatt p LTK sommer og vinter samt feltvogn. I Lokaliseringsbatteriet er det ikke pansrede kjretyer.
    Ah, ok, men jeg s ihvertfall den vognen trille forbi etter vi hadde skutt p Livelt, kanskje de hadde samvirke trening eller noe snt..

Ble nesten en del slsskamper p stripa etter den episoden der haha :P
    Mors desuper veniens!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Kolonne med disse p vei fullastet med personell ,kansje ett meget synlig og godt target sl ut ?
    Vil vel normalt vre noe strre avstand mellom vognene i kolonnen. Var i alle fall det stort sett slik jeg husker stormesk p velser p 1980-tallet.
    Et "taktisk grep" NM-135 vinterstid p 1980-tallet, diktert av vognas drlige offroad-egenskaper i sn, var la vognene bevege seg p vei som "lokkemat" mens stormlagene beveget seg til fot / p ski i fiendens rygg i terrenget ved siden av vei.
    M.a.o. kunne det til tider bli vel s mye ging p stormere som infanteri og oppklaring.

Sitat Opprinnelig skrevet av McNabUx
    Storm ja, noen som vil tilbake til 90-tallet?
    Ja det var tider det :)

STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORM
    Eller som en ex-stormer jeg tjenestegjorde sammen med i Mektr/Kp A/Norbatt, en gang ga frustrert uttrykk for: "Mek-troppen kjedlig. I Storm kunne vi i hvert fall kjr'over folk!" :-)

Stormpanservogner og ideen om at mek. infanteri kan angripe uten nesten alltid laste av i en viss avstand fra mlet er jo temmelig ny. Man regner gjerne BMP-1 som den frste stormpanservogn, de aller frste av den kom inn i avdelinger i Sovjethren i 1966, men det tok noen r fr den fantes i stort antall. Og bakgrunnen var frst og fremst knyttet til bruk av taktiske atomvpen, at infanteriet kunne sitte beskyttet p BMP-1 mens de kjrte gjennom omrder som var tatt ut med taktiske atomvpen og bekjempe gjenlevende styrker uten sitte av i et omrde med mye radioaktivt nedfall. Bruk uten atomvpen var noe som kom i etterhnd.

Kjretyer som M113 ble p norsk tidligere kalt PPK, Pansret Personellkjrety (p engelsk APC, armoured personnel carrier), en eller annen gang (nr?) omdpt til TPV, Transport-panservogn.

Tilbake p midten av 1970-tallet p Evjemoen husker jeg vi hadde store bilder p gangen p brakka av sovjetiske avdelinger i angrep. Alltid stridsvogner frst (typisk en stridsvogn pr. gevrtropp), like bak dem infanteritroppen i linjeformasjon, s et godt stykke bak dem PPKene (BTR-60, 3 pr. tropp) som ga en viss ildsttte, og s gjerne noen stridsvogner som ildsttte langt bak. Tilsvarende var vel stridsteknikken for mek. inf. p M113, infanteriet laster av p god avstand og angriper til fots sammen med stridsvognene, PPKene gir ildsttte med 12,7mm fra et godt stykke lenger bak... Norge hadde et mekanisert gevrkompani oppsatt p 20 stk. M113 i Bn 1/Brig N p Setermoen fra 1966 til 1976. Da ble vognene overfrt fra infanteriet til kavaleriet og fordelt rundt p de selvstendige stridsvogneskadronene som hver fikk en "stormtropp" med M113. I frste halvdel av 1980-tallet ble M113 i stormtroppene erstattet med NM135 (som ble omtalt som stormpanservogn, men uten enn moderne SPVs beskyttelse), dvs. M113 ombygget med 20 mm kanon. Fra 1987 ble de selvstendige stridsvognavdelingene sltt sammen til panserbataljonene (stende ved Brig N, mob-oppsatte ved Brig S og Brig 12) som ble inndelt i rene stridsvogneskadroner og rene stormeskadroner (etter svensk mnster). En forsks-panserbataljon ble forresten oppsatt p stlandet hsten 1985 og deltok i velse Elg 85 for utprve KOP etc. Jeg skulle gjerne ha mer informasjon om den, hvilke enheter inngikk, var det rep-soldater eller dragoner i frstegangstjeneste (jeg var i styrken som skulle angripe denne panserbataljonen)?

Svenskene var forresten temmelig tidlig ute, deres Pbv 302 som ble produsert fra 1966 (samtidig som BMP-1) var p mange mter en SPV, bedre panserbeskyttelse enn M113 og 20 mm maskinkanon.
    Se sitatet mit om "kjr'over folk" over. Ut i fra uttalelser fra min tr.sjef mek, "prat p brakka" med kolleger med bakgrunn fra storm, samt observasjoner av Storm under frstegangstjenesten. S tror jeg at storm hadde for vane utgruppere "fotlaget" langt nrmere fi enn hva tilfellet var med mek-inf i avdelinger som BN-1, Kp Andya og Kp Bod.

Nr det gjelder utvikling av tidlige varianter av SPV'er og kanonbestykkede PPK'er, i tillegg til BMP-1, br en, i tillegg til Pbv 302, ikke glemme Bundeswehrs Schtzenpanzer Marder som jeg vil hevde ligger langt nrmere BMP-1 i konsept enn Pbv 302.
    Utviklingen av Schtzenpanzer Marder startet allerede i 1960, men vognen kom ikke i tjeneste fr 1971.

Ad tidlige maskinkanonbestykkede PPK'er i tillegg til Pbv. 302, s br man heller ikke glemme forlperen til Pbv. 302, Pbv. 301, og Schtzenpanzer Lang HS.30 (forlper til Schtzenpanzer Marder), samt flgende modellvarianter av tyskernes halvbeltevogner fra VK-2 Sdkfz 251/10, 251/17, Sdkfz 251/23, Sd.Kfz. 250/9, Sd.Kfz. 250/10 og Sd.Kfz. 250/11.

Den australske hren utstyrte ogs enkelte M-113 vogner med trnet fra utrangerte Alvis-Saladin panserbiler (utstyrt med 76 mm lavtrykkskanon og 7.62 mm koaks mg), men tror neppe det ble plass til noe fotlag ombord etter den modifiseringen.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Som sagt s husker jeg meget godt disse vognene i Mek Kp som det den gang ble kallt i 1BN ,og jeg synes dem brkte noe helt for jvlig ,og s p dette som en slags rullende likkiste i ytterste konsekvens .
    Har desverre med Sorry melde aldrig hatt noen sans for dette kjretyet ,og frste gang jeg s dem avbildet var p en Brosjyre om Befalsskolen for Infanteriet ca p midten av 1970 tallet.
    Lyden av M-113 p full gass er noe av det beste jeg vet!
    Totakter Detroit diesel med hy, trr, raspende Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr og belteverk som knirker og skrangler.
    Bedre enn sex (nesten i alle fall)!
    Video med gamle kolleger fra Mektr XXIV, inkl. fet lyd mot slutten av videoen.

[flash=425,344:25gb7ubu]http://www.youtube.com/v/2pi5x29fWhw[/flash:25gb7ubu]

P tidspunktet da denne videoen ble laget var det bare 2 av vognene i troppen som fungerte. 83 var s vidt jeg husker nyoverhalt mot slutten av kont XXIII, hvilket ikke forhindret at vognen p et tidspunkt konket ut, slik at vi bare stod igjen med gamle trofaste 85 (eller var det 81?).
    Men nr det er sagt, s hadde disse vognene vrt mer eller mindre i daglig bruk siden de kom til Libanon i 78-79, med ditto manglende heloverhaling/tyngre periodisk vedlikehold p verksted. Det steinete lokale underlaget tatt i betraktning, s ble resultatet etterhvert at vognene ristet seg selv i stykker. Med tretthetsbrudd p drivkranser, bunnplater, ved skroggjennomfringer etc. (skjnt ev. vognfrere og befal fra Mek. XXIII og ut over har nok mer greie p enkeltdetaljene rundt slitasjeskadene enn meg som bare var gev.mann).

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

M113 var ikke med NORBATT I da vi reiste nedover 31. mars 1978, men 8 stk. fabrikknye M113 ble ettersendt etter et par uker (ca. midt i april 1978). Det var ikke mannskap til disse, kompaniene ble anmodet om finne befal og mannskaper som hadde erfaring med mek. og avgi disse, og den frste mek-troppen i NORBATT ble til p denne mten. En del hadde bakgrunn fra det tidligere mek. inf. kompaniet i Bn 1/Brig N, en del fra kavaleriet, og en del hadde sikkert skrytt p seg erfaring med M113 uten ha det.

Side 2 av 5 FrsteFrste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. En ting angende tanks og andre beltegende kjretyer..
    By TrakThor in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 123
    Nyeste innlegg: 11-12-08, 17:56
  2. UB og familie
    By anderslein in forum Heimevernet/Sjheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 16-05-08, 22:36
  3. Familie og Int.ops ?
    By Kai in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 29-05-07, 20:16
  4. Mord p sin egen familie