milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 119

Tråd: Norske styrker har drept en sivil afghaner

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004

Norske styrker har drept en sivil afghaner

Se http://milblogg.no/?p=86 for mer info og linker til ulike nyhetssaker relatert til hendelsen.

Når sivile blir drept blir det som regel mer "ball".

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    En annen blogg med synspunkt rundt dette: http://www.norskvirkelighet.dk/?p=3639

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Trist sak. For enkelte er jo dette bensin på bålet rundt debatten om hva norske styrker gjør/ikke gjør i Afghanistan, får se hva som kommer i mediene nå framover.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Men herregud. Det kommer en mann på motorsykkel mot en norsk patrulje (slik jeg har forstått), etter flere forsøk på å få han til å sakke ned løsnes det først varselskudd, så rettet ild. Hva i all verden ville andre gjort i den situasjonen?

Altså for all del, det er tragisk at sivile blir drept, men hva annet kunne soldatene gjøre i denne situasjonen?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Allerede nå begynner sosialistene å rasle med sablene.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Men herregud. Det kommer en mann på motorsykkel mot en norsk patrulje (slik jeg har forstått), etter flere forsøk på å få han til å sakke ned løsnes det først varselskudd, så rettet ild. Hva i all verden ville andre gjort i den situasjonen?
    Vil først si at det er vanskelig å si hvordan situasjonen var når jeg ikke var der. Men slik situasjonen virker for meg etter å ha lest nyheten mener jeg de norske soldatene handlet rett. Soldatene følte seg truet, noe varselskuddet tyder på, og handlet dermed i nødverge.

men unnlatt å stoppe til tross for en rekke håndsignaler, tilrop på lokalt språk og varselskudd.
    Greit nok at det kan vere språk og kommunikasjons problem i slike situasjoner, men regner med de fleste forstår et varselskudd.

OF-2 Rittmester
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Altså for all del, det er tragisk at sivile blir drept, men hva annet kunne soldatene gjøre i denne situasjonen?
    Trist sak uansett, og i en konflikt som militært sett nærmest er umulig å vinne kan slike saker regnes som et militært nederlag. Jeg har ingen tvil om at soldatene handlet helt korrekt, men det endrer ikke det faktum at det er en trist sak og at det kan komme til å få negative konsekvenser. Å understreke dette er ikke det samme som å anklage soldatene for å ha gjort noe galt.
    Beidh a lá leo

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar

Trist sak uansett, og i en konflikt som militært sett nærmest er umulig å vinne kan slike saker regnes som et militært nederlag. Jeg har ingen tvil om at soldatene handlet helt korrekt, men det endrer ikke det faktum at det er en trist sak og at det kan komme til å få negative konsekvenser. Å understreke dette er ikke det samme som å anklage soldatene for å ha gjort noe galt.
    "Herregud" var ikke ment til noen her på forumet, men til folk i Norge som ser på dette som en grunn til å sende norske soldater hjem, og kommer til å bruke dette for alt det er verdt i anti-NATO-kampanjen o.l.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Det at dette overhodet blir en sak handler jo om vinkling. Hadde Forsvaret hatt en mediapolicy som feks den danske hadde de sluppet denne saken først - og den hadde kommet som en del av en jevn strøm som hadde dannet ett mye mer realistisk bilde av hva våre driver med.

Saken må selvsagt etterforskes etc, men dette er jo ikke noe usedvanlig på en CP. La oss nå håpe at gutta har gjort dette etter boken og fremfor alt - at de har sjefer med rett rygg. Helt til topps.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    og fremfor alt - at de har sjefer med rett rygg. Helt til topps.
    Det har jeg inntrykk av at de ikke nødvendigvis har.

AGR416
    Gjest
    Fra hvor da?

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Fra hvor da?
    Fra den siste tids artikler på dagbladet.no, om FD sin personellpolitikk, syndebukkjakt o.l.Hvordan FSJ behandlet majoren (ordbruk i media) som klagde på at bidraget til Meymaneh ikke ble så stort som planlagt.

Det kan godt være et feilaktig inntrykk, men det er fortsatt inntrykkeg jeg har.

AGR416
    Gjest
    Kommunikasjonsrådgiver i FOHK Kjell Eide sier jo selv at det var grunnlag for å åpne ild i situasjonen, i Dagbladets og VGs artikkel

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 187490.ece

Det norske forsvaret vet foreløpig ikke om den drepte afghaneren var opprører eller sivilist, men jobber nå med å finne ut av dette.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2008
    Såklart er det trist når en (ifølge VG) ubevepnet og svili afghaner blir drept av norske styrker, men hva skulle de gjort?

Han kjørte rett mot vaktposten, stoppet ikke ved verken handsignaler, andre tilrop eller varselskudd. Det er ingenting som tilsier at de IKKE skulle åpnet ild. De norske soldatene, etter hva jeg har lest i artikkelen, handlet korrekt. Uten tvil.
    No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Intressant vinkling på den over her. Har selv, i "ny og ne, stilt spørsmål," hvorfor Norske journalister ikke er mere ute blandt Norske styrker. Har ikke noe tall på det, men jeg har en fornemmelse av at det har vært flere Norske "embedded" ilag med Amerikanske styrker, enn de Norske, hva det nå enn måtte komme av(?)

Flere har trukket frem måten Danskene på en rimelig bra måte informerer folka hjemme om hva Danske styrker gjør i A-stan, noe Holger Danske's, "Battle Group Helmand," gang på gang viser i hans utmerkede tråd.

Det er betenkelig når pressen nærmest blir et ukritisk "talerør" for Forsvaret.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Veldig beklagelig hvis det viser seg at denne mannen ikke var noen angriper, og jeg kan forstå at folk ikke nødvendigvis skjønner varselskudd. Men inntil videre velger jeg å tro at soldatene ikke har hatt noe valg i den vanskelige situasjonen de sto i.

VG melder i kveld at tre opprørere ble drept av norske soldater samme kveld som dette skjedde, så det er tydelig at det er mye som foregår der borte nå.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=564681

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes
    Veldig beklagelig hvis det viser seg at denne mannen ikke var noen angriper, og jeg kan forstå at folk ikke nødvendigvis skjønner varselskudd.
    Hvordan i all verden er det mulig å ikke forstå varselskudd?

OF-2 Rittmester
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes
    Veldig beklagelig hvis det viser seg at denne mannen ikke var noen angriper, og jeg kan forstå at folk ikke nødvendigvis skjønner varselskudd.
    Det har skjedd ved flere anledninger før, og er overhodet ikke umulig.
    Beidh a lá leo

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Man blir pisse redd av at det smeller foran seg og at det spruter sand og drit opp der skuddet treffer i ens nærhet. Hodet svitsjer til autopilot idet urmenneskets fluktinnstinkt tar over som følge av denne skremselen, noe som kutter rasjonell og fornuftig tenking hos veldig mye folk. Slik kan man ta feil av varselskudd.
    Det skulle ikke forundre meg over hodet at denne karen har sett på "framover i en helvetes fart" som eneste måte å komme seg vekk fra dette han så på som en livsfare der og da, noe som desverre førte til hans egen død.
    Elite Som En Trensoldat

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Man blir pisse redd av at det smeller foran seg og at det spruter sand og drit opp der skuddet treffer i ens nærhet. Hodet svitsjer til autopilot idet urmenneskets fluktinnstinkt tar over som følge av denne skremselen, noe som kutter rasjonell og fornuftig tenking hos veldig mye folk. Slik kan man ta feil av varselskudd.
    Det skulle ikke forundre meg over hodet at denne karen har sett på "framover i en helvetes fart" som eneste måte å komme seg vekk fra dette han så på som en livsfare der og da, noe som desverre førte til hans egen død.
    Nettop derfor avfyres ikke varselskudd før det er aktuelt med et rettet skudd.
    Om situasjonen ikke er truende nok er et varselskudd en unødvendig eskalering og kan føre til at mange vil få panikk og reagerer urasjonelt. Men når situasjonen først har eskalert til det nivået det blir aktuelt å rette skudd mot en person er det bedre å skyte et varselskudd først.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2008
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=564710

Det at de ventet med å skyte til afghaneren var bare fem meter unna, viser jo at de norske soldatene ventet så lenge som mulig med å rette skuddene. Jeg har fulgt saken det siste døgnet, og har fått intrykk av at de norske soldatene reagerte helt etter prosedyrene.
    * FomP *

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av fomp
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=564710

Det at de ventet med å skyte til afghaneren var bare fem meter unna, viser jo at de norske soldatene ventet så lenge som mulig med å rette skuddene. Jeg har fulgt saken det siste døgnet, og har fått intrykk av at de norske soldatene reagerte helt etter prosedyrene.
    Alle prosedyrer har desverre en feilmargin.

Det sagt, så vet jeg ikke om jeg kan si meg enig med dem som sier at mediene har for vane å ukritisk frikjenne/rose norske soldater. Men det kommer vel an på øyet som ser.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Rimelig heftig utsagn å si at tabloidene er spesielt vennlig innstilt mot norske tjenestemenn, de være seg soldater, politifolk eller andre.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Sitat Opprinnelig skrevet av fomp
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=564710

Det sagt, så vet jeg ikke om jeg kan si meg enig med dem som sier at mediene har for vane å ukritisk frikjenne/rose norske soldater. Men det kommer vel an på øyet som ser.
    Problemet er at meningene er så voldsomt polariserte. Enten så har ikke soldatene gjort noe som helst galt, og alt er i skjønneste orden, eller så er de norske soldatene i Afghanistan hjerteløse barnespisere som helst bør miste statsborgerskapet og sendes til guantánamo.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Selvfølgelig. Det følger med det å være ett menneske. Alle oppfatter situasjoner forskjellig, men om det kommer en afghaner på motorsykkel mot vaktposten din, du prøver å signalisere stop på det lokale språket, signaliserer med hendene, men motorsyklisten viser ingen tegn til å stoppe. Avhengig av situasjonen, men når du da føler deg så truet at det kan stå på liv, retter du ett varselskudd. Motorsyklisten fortsetter og kommer så nærme som kun få meter unna. Da må man reagere. Det er hvertfall slik jeg har lest hendelsen.

Edit: Lagt inn sitat.
    * FomP *

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Det var uansett ikke realistisk at vi kunne være i krig mot en gerilja uten at det noensinne ville gå utover sivile, synd men sant. Så får vi jo bare håpe at våre politikere har tatt dette innover seg på et tidligere tidspunkt.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=564710

Norske soldater har til nå ikke tatt livet av noen sivile i Afghanistan, noe vi er stolt over. Vi håper at dette ikke var en sivil, sa kommunikasjonsrådgiver Lars Magne Hovtun til VG Nett i går kveld.
    Jeg synes det er ganske imponerende jeg da. Tror ingen andre aktører der nede kan skryte på seg samme statestikken.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2009

Re: Norske styrker har drept en sivil afghaner

Sv's forsvarspolitiske talsmann sier i dagbladet(papirutgave) at soldatene kan har vært for løse på avtrekkeren. Han stiller også spørsmål med prosedyrene når det ikke var eksplosiver på mannen.

Mener han at soldatene skal se gjennom klærene til mannen på langt hold for å se om han har eksplosiver?

MVH

Trommisen

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Ring James Bond, han har vel slike briller. Dessverre, så finnes det ikke noe slikt for norske soldater. Slik jeg har lest det, så virker det som at de har fulgt alle prosedyrer. Så dem har ikke gjort noe "galt" i henhold til sine føringer (med "galt" mener jeg at mulig et uskyldig liv har gått tapt, selv om de handlet riktig).
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Trommisen
    Sv's forsvarspolitiske talsmann sier i dagbladet(papirutgave) at soldatene kan har vært for løse på avtrekkeren. Han stiller også spørsmål med prosedyrene når det ikke var eksplosiver på mannen.

Mener han at soldatene skal se gjennom klærene til mannen på langt hold for å se om han har eksplosiver?

MVH

Trommisen
    Nei er jo selvfølgelig snakk om å la mannen kjøre helt inn til soldatene, for så å gjennomføre en kroppsvisitering.

"å du har en bombe på deg... det får ikke du lov til.."
    "bang"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006

Utalelsene til SV viser liten forståelse for situasjonen i området, og faren norske soldater er utsatt for.
    Syns selv at å la sykkelen komme så nært som 5meter var unødvendig farlig, da en bombe på den avstanden kunne ha rammet de norske soldatene. Men er selvfølgelig vanskelig å si hvordan situasjonen var, hvor raskt sykkelen kom mot soldatene etc. Men det viser nettop at norske soldater ikke er "løse på avtrekkeren" som SV sier.

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Utalelsene til SV viser liten forståelse for situasjonen i området, og faren norske soldater er utsatt for.
    Syns selv at å la sykkelen komme så nært som 5meter var unødvendig farlig, da en bombe på den avstanden kunne ha rammet de norske soldatene. Men er selvfølgelig vanskelig å si hvordan situasjonen var, hvor raskt sykkelen kom mot soldatene etc. Men det viser nettop at norske soldater ikke er "løse på avtrekkeren" som SV sier.

Har tenkt på de samme tingene selv.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006

...we few, we happy few, we band of brothers

OR-3 Visekorporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008

Syns selv at å la sykkelen komme så nært som 5meter var unødvendig farlig, da en bombe på den avstanden kunne ha rammet de norske soldatene.
    Tenkte det samme selv, at når den først er så nærme som 5 meter hadde det kanskje vært like greit å kaste seg til siden? Men blir bare spekulasjoner så lenge ikke mer detaljert info om fart osv. er tilgjengelig.

OF-2 Rittmester
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

En motorsykkel som holder god fart tilbakelegger distansen fra 30 meter til 5 meter på ganske kort tid. Å si at soldatene har lite reaksjonstid er en understatement. Å slippe sykkelen så tett innpå er dermed ikke nødvendigvis et bevisst valg, men kan like gjerne være et resultat av tiden som trengs på å følge eskaleringsstigen. Når er sykkelen nær nok til å kunne forventes å respondere på visuelle/verbale signal, og hvor lang tid tar det fra den når den avstanden til den er "oppå" deg? Det at den kom så nær som 5 meter illustrerer i mitt hode hvor langt ute Bjørn Jacobsen er og sykler.

Forresten har cordon ansvar for resten av avdelingens sikkerhet. Derfor er de trent til å skyte i slike situasjoner, for å unngå at en evt IED kommer rullende inn midt i laget. Ref mitt tidligere poeng om tidsrom for beslutning; når soldater befinner seg i slike situasjoner vil de som regel gjøre det de er trent til. Det er ikke rom for store kognitive krumspring.
    Beidh a lá leo

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Syns selv at å la sykkelen komme så nært som 5meter var unødvendig farlig, da en bombe på den avstanden kunne ha rammet de norske soldatene.
    Tenkte det samme selv, at når den først er så nærme som 5 meter hadde det kanskje vært like greit å kaste seg til siden? Men blir bare spekulasjoner så lenge ikke mer detaljert info om fart osv. er tilgjengelig.
    Det er ikke alltid at det å kaste seg til siden er et alternativ i militære operasjoner.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Det er ikke alltid at det å kaste seg til siden er et alternativ i militære operasjoner.

Jo er du gærn, hadde eventuelt vært kjempeflott for resten av gutta som sto samla lenger bak om sikringa bare kasta seg til siden.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    En motorsykkel som holder god fart tilbakelegger distansen fra 30 meter til 5 meter på ganske kort tid. Å si at soldatene har lite reaksjonstid er en understatement. Å slippe sykkelen så tett innpå er dermed ikke nødvendigvis et bevisst valg, men kan like gjerne være et resultat av tiden som trengs på å følge eskaleringsstigen. Når er sykkelen nær nok til å kunne forventes å respondere på visuelle/verbale signal, og hvor lang tid tar det fra den når den avstanden til den er "oppå" deg? Det at den kom så nær som 5 meter illustrerer i mitt hode hvor langt ute Bjørn Jacobsen er og sykler.

Forresten har cordon ansvar for resten av avdelingens sikkerhet. Derfor er de trent til å skyte i slike situasjoner, for å unngå at en evt IED kommer rullende inn midt i laget. Ref mitt tidligere poeng om tidsrom for beslutning; når soldater befinner seg i slike situasjoner vil de som regel gjøre det de er trent til. Det er ikke rom for store kognitive krumspring.
    Om du har en sykkel som kjører i 100km/t vil den tilbakelegge en avstand på 30meter på litt over 1sekund. og 100meter på 4sekund.
    På denne tiden skal soldaten varsle, rope stopp, skyte varselskudd, og tilslutt stoppe sykkelen.
    Sier seg selv som du sier at soldaten har rimelig dårlig tid på seg til å tenke, og dermed gjør det han er trent til.
    Noe som nettop viser viktigheten av å drille nok.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Soldat i sivil drept av religiøse terrorister i England ?
    By Sofakriger in forum Andre konfliktområder
    Svar: 65
    Nyeste innlegg: DTG 090053A Jun 13, Sunday
  2. - Norske styrker dreper, VG Nett 07.09.07
    By in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: DTG 121641A Sep 07, Wednesday
  3. Krigsforbrytelser av Norske styrker i Kongo?
    By twominds in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 240315A Feb 07, Saturday
  4. Norske styrker til sør-Afghanistan? Avgjørelse snart.
    By Brillekorporal in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 181518A Oct 06, Wednesday
  5. Norske styrker angrepet i Afghanistan
    By Guvnor in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 071421A Feb 06, Tuesday

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •