milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 69

Tråd: Harald Sunde blir ny forsvarssjef

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Harald Sunde blir ny forsvarssjef

Harald Sunde blir ny forsvarssjef
    Generalløytnant Harald Sunde ble i statsråd fredag utnevnt til general og forsvarssjef etter Sverre Diesen, som går av ved aldersgrense i november i år.

Hele saken: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=183941

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Var en som var kjappere enn deg å la denne ut under nyhetslinker, men dette er vel en sak som fortjener en egen tråd, så da så...hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Jo, ser at jeg ble slått med 10 minutter, men som du sier, så er dette en egen tråd verdig.

Her har vi også en relatert sak:

Brovold blir ny operativ sjef
    Etter at det er klart at Harald Sunde blir ny forsvarssjef, er det generalmajor Bernt I. F. Brovold som vil tiltre som ny sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=183898

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dommern
    Jo, ser at jeg ble slått med 10 minutter, men som du sier, så er dette en egen tråd verdig.

Etter at det er klart at Harald Sunde blir ny forsvarssjef, er det generalmajor Bernt I. F. Brovold som vil tiltre som ny sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.
    Men det har ikke kommet noe om hvem som blir ny GIHV ennå?
    Ehh... hva gjør den knappen her?

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Generalløytnant Sunde har jeg hatt æren av å møte, og han virket som en likannes kar. Meget flott fyr, som jeg har trua på at kan gjøre en god jobb.

Dette betyr vel sannsynligvis at det ikke blir en hærmann neste gang, så mood blir vel aldri FSJ. Det er litt trist.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Generalløytnant Sunde har jeg hatt æren av å møte, og han virket som en likannes kar. Meget flott fyr, som jeg har trua på at kan gjøre en god jobb.

Dette betyr vel sannsynligvis at det ikke blir en hærmann neste gang, så mood blir vel aldri FSJ. Det er litt trist.
    Så hvis Sunde går av om en 3-6 år så skal alt være klart for en FSJ fra sjø, f.eks. Bastviken? ;)
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass

Så hvis Sunde går av om en 3-6 år så skal alt være klart for en FSJ fra sjø, f.eks. Bastviken? ;)
    To sjeler en tanke ;-) Men nå bør jo Sunde få barten på plass igjen hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er vel bare å gratulere Sunde med stillingen.

MVH

Trommisen

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    147 innlegg
    Nå lurer jeg på hva de mer opplyste her på forumet synes om denne forfremmelsen, og hva vi kan vente fra Sunde som Forsvarssjef?
    As you wish.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    320 innlegg
    Jeg husker Harald Sunde håndterte "skandalen" omkring hundeskytingen i Kosovo helt tragisk i 2004. Hele den saken var èn fjær som ble om til ti høns, og midt i dette satt forsvarsstaben og rodde som noen villmenn for å redde sine egne bakender, og det var ikke måte på hvilken unnskyldninger dem var villige å komme med til media (næmen, vi visste ikke at dette foregikk i Kosovo!), samt lovnader "om at nå skulle de jaggu ta disse forstyrrede soldatene og statuere eksempler av dem", altså disse som hadde vært ute og skutt kjøtere og så vært tullinger og laget skrytefilm av det etterpå.
    Dette til sides så ser jeg absolutt fram til å få litt frisk luft inn i forsvarsledelsen og Hæren, med ny forsvarssjef og det hele, samt ny GIH som allerede er på plass. Det kan jo for alt vi vet være starten på en god tid med Sunde ved roret, er vel for tidlig å si noe enda. Eneste som da mangler nå er å få byttet ut FMIN AGSE også, så er vi kommet langt.

Må vel ærlig innrømme at jeg personlig skulle likt å sett Mood som ny FSJ, but at the end of the day så er vel en general bare en grønnkledd politiker i en eller annen form.
    Elite Som En Trensoldat

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Fyren har vært med på å bygge opp HJK-FSK til det det er i dag, og har vært sjef for nevnte avdeling. Han vet nok hva han driver med.

Jeg er godt fornøyd iallefall.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Men som MMB sier, så har vi jo enda FMIN å slite med. Men ikke så alt for lenge til, får vi håpe. Sunde begynner ikke før til høsten han heller.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Og ikke minst - HV på plass på Reitan. Heia Ferdinand :)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Huh?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Huh?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dommern

"Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    Brovold har jeg hatt gleden av å møte flere ganger. Bra mann. Kanskje bortsett fra at han er trønder.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En kjernekar som jeg husker godt ifra gamle dager ,,,Gratulerer General Sunde.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    22 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    Brovold har jeg hatt gleden av å møte flere ganger. Bra mann. Kanskje bortsett fra at han er trønder.
    BIF har jeg også møtt (og festet med) ved flere anledninger. Den mannen har stayer-evne må jeg si. Dessuten har han humor, snert og skarp tunge. Fin fyr.
    Supply or Die

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Når vi først skryter om våre generalopplevelser.

Jeg har i nyere historie vært mer enn fornuftig bedugget i samme stamp som GIH Opedal. En likandes kar det også!

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Men som MMB sier, så har vi jo enda FMIN å slite med. Men ikke så alt for lenge til, får vi håpe.
    Vi får håpe det! Nå har landsmøtene til både FrP og H vedtatt programmer for perioden 2009-2013 som forplikter til en vesentlig styrking av Forsvaret, hvis de skulle få makten. Programmet til V ser ikke så galt ut når det gjelder Forsvaret, heller. Så får vi se om det kan være vilje til å danne en regjering til høyre som kan virkeliggjøre dette.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Nuvel, valgflesk kaller jeg det, fram til de faktisk viser oss at de mener alvor.

Og FRP vil jo øke bevilgningene til alt, de.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det pussige her er vel at vi allerede bruker nest mest per innbygger i hele NATO (kun slått av Amerikanerene) på Forsvaret allerede, så om det er noe både General Sunde, FMIN og diverse partier burde begynne å tenke på før de begynner å slenge mer penger etter Forsvaret er hvordan vi best kan få mer ut av de vi allerede bruker, eventuelt, hva som er de fordyrende årsakene for Norge, og hvor utfordringene våre dermed ligger.

Uansett, gratulerer til ny FSJ - har også bare hørt godt om ham, men så gjenstår det å se om han gjør en like god jobb som frontfigur for hele Forsvaret og som øverste militære rådgiver for konge og regjering som han har gjort med styrkeoppbygging internt. To helt forskjellige oppgaver som krever to helt ulike typer egenskaper. Jeg satser likevel på at dette er tilfelle for en ellers dyktig mann inntil det motsatte er bevist.
    Si vis pacem, para bellum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Vi er et veldig lite land, med veldig høye kostnader. Du må se på bevilgninger i forhold til BNP også.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og det gjør jeg også, og sammenligningen går ikke først og fremst mellom Norge og stormaktene, mellom Norge og våre naboland. Vårt budsjett er i underkant ti milliarder høyere enn for eksempel det danske, mens vi har betydelig færre operative og spesielt deployerbare kapasiteter. Nå koster det mer å drive et forsvar i Norge enn i et land på størrelse med et halvt norsk fylke, men det kan umulig utgjøre hele forskjellen, ettersom danskene også har en rekke kapasiteter som normalt skal koste mye mer å drifte. (større stående avdelinger, etc.)

Uansett - helt annen debatt som sikkert hører hjemme i en helt annen tråd. Noen som kan tenke seg en debatt om hvilke endringer i norsk forsvarspolitikk vi kan tenke oss å se etter valget?

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    De har droppet en del andre dyre kapasiteter som vi fortsatt innbiller oss at vi har. De har ikke mye til marine igjen, blant annet.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Igjen, hører ikke hjemme i denne tråden, men det lille de har av marine gjør fortsatt jobben rimelig bra. Absalon var i en lang periode utenfor Somalia, hvor den også fungerte som kommandoplattform, og tre nye fregatter ventes introdusert over de neste 3-4 årene. Avhengig av hvor mange vi klarer å drifte av FN er det ikke en spesielt mye mindre maritim kapasitet enn det vi råder over. Det eneste vi vedlikeholder som de har kvittet seg med av maritime kapasiteter er ubåter, noe som er sterkt fordyrende og som jeg er enig i at det gir mening for oss å ha selv om danskene har sett på det som noe de kan klare seg uten.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Trener Sunde ?

Så vi kan få et forsvar i bevegelse igjen, med feltidrettstevner etc ?

Det forsvant liksom av agendaen ved forrige bytte ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2525 innlegg

Re: Harald Sunde blir ny forsvarssjef

I dag overtar Harald Sunde som forsvarssjef. Den formelle innsettingsseremonien er på Akershus litt senere i dag.

Lykke til med jobben!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    I dag overtar Harald Sunde som forsvarssjef. Den formelle innsettingsseremonien er på Akershus litt senere i dag.

Lykke til med jobben!

Troppen min fikk ikke overvære æren av å paradere der i dag pga av for mye leksjoner :/ men LSK fikk sendt to andre tropper, hadde vært en ære å få gå i paraden i år.

Lykke til General Sunde!
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    5 innlegg

Jeg lurer på om det ikke var sjølvaste Sunde som satt på Sisuen vår fra Doboj til Modrica, det måtte ha vært vinteren 97 eller noe slikt. Uansett så er det en festlig historie...Vi var ute på rutinepatrulje da vi fikk beskjed om å stikke innom Doboj og plukke opp noen høye herrer som hadde lyst til å ovveraske sjefen med en kjøretur med Sisu ifm hans bursdag.

Vi fikk fylt opp gjedda med høye herrer og damer, og opplevde tidlig en rimelig stor skepsisme til vår tidvis uortodokse innredning. (balltreet med påskriften "tsjetninkslugger" fikk mye oppmerksomhet) Sjefen sjøl bare lo og koste seg over møtet med fotfolket. Imidlertid hadde vi en litt artig sak limt fast i taket. Ei stor plastmappe merket med SFOR Restricted. Vi hadde opprinnelig ordnet den som en spøk til noen av de litt for nysgjerrige tolkene, for mappen inneholdt ikke så veldig mye restricted for å si det sånn...Uansett, ei majorinne spurte en av gutta hva dette var for noe, og han ble selvfølgelig noe satt ut og stotret frem noe om at hun ikke måtte åpne den. Hvorpå majoren lo en lett hånlig latter og sa "tror du ikke jeg er klarert for dette nivået?" Og åpnet mappen med et smil som stivnet rimelig kjapt. For ut av mappen deiset en anseelig mengde kulørte porrmagasiner fra alle verdenshjørner. Det ble rimelig stille. Men Sunde lo høyt og hikstet frem at "nei, jeg tror ikke du er klarert for dette nivået nei"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Hvordan blir Forsvaret under General Sunde? Noen som kan komme med kvalifiserte gjetninger..

Som tidligere sjef FSK/HJK, vil det da bli stort fokus på disse og kanskje at disse får seile sin egen sjø og resten bli litt "glemt"? Eller vil han integrere disse (spesialstyrkene) mot resten av Forsvaret?

Nå er jeg ikke ute etter hvordan han behandler spesialstyrkene spesielt, men hvordan hele Forsvaret blir under den nye FSJ

Eller er det bare en politisk parson i stillingen?

AGR416
    Gjest

Han kommer sannsynligvis til å fokusere på Hæren.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Han bør jo ta tak i organiseringen av diverse jegervåpen med en gang, har vi den mest effektive måten å organisere norske jeger- og spesialstyrker, eller er det alt for mye parallellkjøring der både sjø og hær har styrker som gjør omtrent de samme operasjonene i Afghanistan? Er for eksempel Finseths baby, Kystjegerkommandoen (som opererer så langt fra kysten som det omtrent er mulig å komme), noe som rett og slett tar alt for mye ressurser, ressurser som kunne vært brukt bedre brukt gjennom Hæren? Pensjonert kommandørkaptein Finn Tørjesen synes jeg har et interessant leserinnlegg i Offisersbladet 5, 2009, side 44.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sunde hopper jo ikke akkurat etter Wirkola. Han etterfølger den mest politiske Forsvarssjefen i nyere tid. Tror han er en bra mann, og han har alsidig nok bakrgrunn til å skjønne at HJK har sin plass, men at et forsvar er langt mer enn det.
    Føyer meg inn i rekken over de som er glade for å ha Ferdinand på Reitan.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2525 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Pensjonert kommandørkaptein Finn Tørjesen synes jeg har et interessant leserinnlegg i Offisersbladet 5, 2009, side 44.
    Jeg er ikke enig i hans forsvar av Skjold-klassen, men ellers er det mye fornuftig i innlegget, både rundt å konsentrere jegermiljøet, og viktigheten av å stå frem med sine meninger og føre en åpen debatt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    Sunde hopper jo ikke akkurat etter Wirkola. Han etterfølger den mest politiske Forsvarssjefen i nyere tid. Tror han er en bra mann, og han har alsidig nok bakrgrunn til å skjønne at HJK har sin plass, men at et forsvar er langt mer enn det.
    Jeg tror Diesen er "Wirkola" når det gjelder å sette i gang irreversible og høyst nødvendige endringer av et tungrodd og topptungt Forsvar. For så vidt enig i at han er politisk, men det må også til dersom man skal få gehør hos de bevilgende myndigheter. Når det er sagt, tror jeg Sunde blir en utmerket FSJ som også kan tilføre mye nytt.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Vi har alle rett til våre meninger...
    Personlig synes jeg han har logret vel mye for å tekkes politikerene. Han har gjort mye for å endre forsvaret, men ikke krevd en pøkk tilbake. I tillegg har han fortsatt og videreutviklet en tradisjon med ansvarsfraskrivelse på toppene for å dytte den nedover på de enkelte enhetene/gutta som er i front.

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sunde er gjest i Redaksjon en på NRK1, og det starter NÅ!

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    118 innlegg

Hmm.. Veldig "rund" i svarene sine da. Personell og operativ evne som hovedpunkter er jo et ok utgangspunkt.
    Bumpibump TM

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    40 innlegg
    Sitert
    151 innlegg

Uvant å se fire stjerner på kragen på andre enn Hans Majestet Kongen og Diesen.

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Hmm.. Veldig "rund" i svarene sine da. Personell og operativ evne som hovedpunkter er jo et ok utgangspunkt.
    Ikke så rart egentlig, dumt å male seg inn i et hjørne allerede første dagen.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvem blir vår neste forsvarssjef?
    By Rittmester in forum Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner
    Svar: 105
    Nyeste innlegg: 3 uker siden,
  2. Forsvarsnetts årsintervju av Gen Sunde
    By Arn in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 302010A Dec 09,
  3. Et operativt Forsvar- foredrag ved Harald Sunde
    By Brillekorporal in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 230059A Nov 09,
  4. Gratulerer Harald!
    By in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 250019A Feb 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine