Side 1 av 23 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 920
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6

Kongo-saken (Moland og French)

Se både db og vg nå.

Merkelig at de umiddelbart knyttes opp mot forsvaret.

Mitt poeng er ikke å spekulere i hva som har hendt. Men det er trist at man umiddelbart kobler forsvaret mot denne hendelsen.
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5
    Er det merkelig? De jobber i forsvaret, står ikke så mye mer enn det?

Linker:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 071930.ece
    http://www.dagbladet.no/2009/05/12/nyhe ... t/6183863/

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6
    E-tjenesten eller xxx. Moderert. sofakriger
    DYT-DYYYYYT-DYT

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Er det merkelig? De jobber i forsvaret, står ikke så mye mer enn det?
    Nei, hvis Forsvars-ansatte er med i noe som helst med i noen negative hendelser er norske medier veldig påpasselig å understreke at personen er Forsvars-ansatt :) I denne sammenhengen er det dog muligens relevant.

Anyways...
    Har lest litt i de forskjellige avisene, og jeg sitter igjen litt forvirret. Noen fremstiller det som om nordmennene ble angrepet og forsvarte seg selv, noen som om dette var grusomme drap. Vi får vel bare vente å se.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ja, og dette kan vi vel fastslå at ikke er en operasjon av noe slag som journalistene pröver å hinte seg frem til.

- Hadde dette värt en E-operasjon av mörk karakter, ville hverken familie eller kilder som er närstående til de involverte nevnt et ord om forsvarskoblingen til journalister.
    -Hadde det värt en liaison/humanitär operasjon synes jeg det ville värt merkelig om Forsvaret ikke tidligere har gått ut med info.

Utifra "common sense" prinsippet, tror jeg dette er en ferietur, der gutta har kommet inn i feil område med sin privatsjåför.

Håper det löser seg for begge på en bra måte.
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av 42a-1
    Ja, og dette kan vi vel fastslå at ikke er en operasjon av noe slag som journalistene pröver å hinte seg frem til.

- Hadde dette värt en E-operasjon av mörk karakter, ville hverken familie eller kilder som er närstående til de involverte nevnt et ord om forsvarskoblingen til journalister.
    -Hadde det värt en liaison/humanitär operasjon synes jeg det ville värt merkelig om Forsvaret ikke tidligere har gått ut med info.

Utifra "common sense" prinsippet, tror jeg dette er en ferietur, der gutta har kommet inn i feil område med sin privatsjåför.

Håper det löser seg for begge på en bra måte.
    Nå er jo ferietur til DRC litt for spesielt interesserte, men skal jo ikke se bort fra det likevel.

aftenposten.
    De to mennene var tidligere ansatt i Forsvaret

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    DB har oppdater artikkelen sin.

De driver i dag et sikkerhetselskap i Uganda. 28-åringen er tidligere befal i det norske forsvaret. Ingen av de to skal ha jobbet i Forsvaret siden 2007.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av KJ
    DB har oppdater artikkelen sin.

De driver i dag et sikkerhetselskap i Uganda. 28-åringen er tidligere befal i det norske forsvaret. Ingen av de to skal ha jobbet i Forsvaret siden 2007.
    Sikkerhetselskap i Uganda.
    SIG?

http://milforum.net/forum/viewtopic.php ... hlight=sig

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1319273.ece
    Det er firmaer som det norskstartede Special Intervention Group (SIG),

Ifølge SIGs egne hjemmesider flyttet de virksomheten til Storbritannia.

Nettavisen kjenner til at politiets økende oppmerksomhet mot bransjen har gjort at Friksen nå er i ferd med å søke utenlandsk statsborgerskap.

Etter alt å dømme blir virksomhetens hovedkontor flyttet til Uganda.
    Hørest ut som et Norsk PMC oppdrag som gikk galt.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg vet hvem det er. neppe SIG eller noe så tvilsomt. Bra mann - har vært på kurs sammen, regner med at saken løser seg. Jeg har særdeles stor tro på at dette var selvforsvar.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    SIG sier imidlertid at de ikke har noe med saken å gjøre.

- De to har jobbet for oss tidligere, men de fant ut at de skulle opprette sitt eget sitt eget selskap. Men som sagt har de ingenting med oss å gjøre lenger, sier en talsmann til Special Intervention Group til VG Nett.
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=572861
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Faren til den ene av dem sier at sønnen var på oppdrag fra Forsvaret når dette skjedde.

NRK sin dekking av saken

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6605532

MVH

Trommisen

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Presseoffiser Vegard Finberg ved Fellesoperativt Hovedkvarter i Forsvaret er ikke like kategorisk.

- Vi kan hverken bekrefte eller avkrefte at mennene er tilknyttet Forsvaret

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Vi husker vel alle offiser i e-tjenesten David Weiss

http://www.dagbladet.no/2009/04/05/nyhe ... l/5630971/

Som forsvaret benekter er det jo ingen som tror dem likvevel ;-))

Nå har jo SIG bekreftet at disse har jobbet for dem, tror ikke forsvaret er så veldig begeistrert for SIG at de ansetter eks-SIGere...

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Det er mange måter å "jobbe" for Forsvaret uten å jobbe i Forsvaret bare så dere vet det.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Uitfra fremstilling i db.no pr nå ser det vel ut til at han ene er PMC og har fortalt familie en bøff om at forsvaret har leid selskapet han jobber i.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Forsvaret sier:
    Både Forsvarets Fellesoperative Hovedkvarter og Forsvarsdepartementet slår fast overfor Dagbladet at det ikke er noen i tjeneste i Kongo for dem.
    Velkommen etter.....

Skulle tru de hadde plukket opp noen knep ifra noen av våre aktører "rett ned i gata" fra hvor jeg bor.....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Plausible deniability refers to the denial of blame in loose and informal chains of command where upper rungs quarantine the blame to the lower rungs. In the case that illegal or otherwise disreputable and unpopular activities become public, high-ranking officials may deny any awareness of such act or any connection to the agents used to carry out such act.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    5
    Skulle tru de hadde plukket opp noen knep ifra noen av våre aktører "rett ned i gata" fra hvor jeg bor.....
    Moderert. sofakriger
    So they've got us surrounded, good! Now we can fire in any direction, those bastards won't get away this time

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Syndtristleit
    Moderert. sofakriger
    Husk på OPSEC!

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    http://www.dagbladet.no/2009/05/12/nyhe ... o/6191751/

Hvorfor i all verden vil han stå frem med fullt navn og bilde? Jeg tar utgangspunkt i at faren hvertfall klarerte dette med sønnen først.
    True Blue Through and Through

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    http://www.dagbladet.no/2009/05/12/nyheter/innenriks/drap/kongo/6191751/

Hvorfor i all verden vil han stå frem med fullt navn og bilde? Jeg tar utgangspunkt i at faren hvertfall klarerte dette med sønnen først.
    Hvorfor ikke? Skal han og pappaen mobilisere noe sympati og støtte her i steinrøysa kommer han ikke langt ved å framstå som anonym og snikete. Da får bare ryktene om "deniable ops" og tvilsomme PMC-greier mere fart.

Jeg får bare ønske de to gutta lykke til, da jeg ikke har fryktelig mye tillit til det kongolesiske rettsvesenet og føler meg trygg på at kongolesiske fengsler ikke er noe bra sted å være...
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Tja er jo tydelig en link mellom denne karen og Mr Friksen:

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/arti ... 52/-1/NTBS

Dermed kan vi kanskje avskrive at de hadde noe med eller for forsvaret å gjøre på sin tur.

Er jo mye rart som kommer fram og "alle" har jo sin egen versjon. Alt fra oppdrag for forsvaret, til PMC, til vanlig ferietur og nå sier faren at de var på et overlevelseskurs. Så mange løse tråder og det eneste som jeg tror er sikkert er at det ikke har noe med det norske forsvar å gjøre.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    28-åringen har tjenestegjort i Garden som fenrik og i Telemarksbataljonen på Rena. 27-åringen skal tidligere ha tjenestegjort som fallskjermjeger i Storbritannia og senest i 2007 ha jobbet i Telemarksbataljonen.

De to mennene skal ha vært i Afrika i nærmere seks år.
    http://www.dagbladet.no/2009/05/13/n...kongo/6195136/

Huh ????
    Ser videre at de angivelig var på vei til "overlevelseskurs".
    Disse gutta skal være glad de ikke blir spist til middag.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Blood Diamond Pants 2... ;-)

Elite Som En Trensoldat

AGR416
    Guest
    Denne bør vel flyttes, har vel ikke noe med Forsvaret å gjøre.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Denne bør vel flyttes, har vel ikke noe med Forsvaret å gjøre.
    Yepp, akkurat flytt til ordet er fritt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    5
    Uskyldig eller ikke, vet ikke om jeg hadde meldt meg for politiet i Kongo akkurat. Men mulig det ikke var andre alternativer

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Detaljene i media om hva som faktisk har skjedd virker ikke helt "spikret" ennå.
    Spørs vel om politiet i området har den kompetansen som skal til for å sikre tekniske bevis.
    Om jeg ikke tar helt feil, så var teigen hvor disse 2 rotet seg opp i stry et kjerneområde for Simba-opprøret i sin tid (1964-65). Tror neppe hvite menn med våpen er særlig poppis der i gården.

Ellers kan jeg fortsatt anbefalle "Africa Addio" (er bla 10-15 min. om Simba-opprøret og "Mercs" i Kongo mot slutten av filmen):

[GVideo]http://video.google.com/videoplay?docid=4540134202583442015&hl=no[/GVideo]

Ser ikke ut som om så mye har forandret seg siden den gang.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 076030.ece

Etterforskningslederen ved militærdomstolen i Kisangani, hevder de to drapsmistenkte nordmennene hadde ID-kort fra det norske forsvaret på seg, da de ble arrestert.

- Den første mannen som ble pågrepet benekter å være ansatt av forsvaret. Men to ID-kort fra militæret - med begges navn - ble funnet da den andre mannen ble pågrepet, sier han.

Han opplyser at de to mennenes militære grader er «chief warrant officer» og løytnant, men han vil ikke kommentere hvorvidt disse ID-kortene kan være utgått ut på dato, da han ikke har sett dem ved øyensyn selv. Han sier at 28-åringen vil bli konfrontert med sin angivelige tilknytning til forsvaret når han ankommer militærfengselet.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    5
    kan virkelig ikke tro at 2 drevne soldater har noe form for militär id på seg. Samme om det er ferie eller jobb.

Nei, må lengre ute på landet med den der.
    Kavalerist

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Graden "Chief Warrant Officer" brukes ikke av forsvaret som oversettelse av noen norsk grad. Vi har vel ikke et sånt system en gang. Står grad på engelsk på ID-kortene i det hele tatt?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dommern
    Graden "Chief Warrant Officer" brukes ikke av forsvaret som oversettelse av noen norsk grad. Vi har vel ikke et sånt system en gang. Står grad på engelsk på ID-kortene i det hele tatt?
    For en gangs skyld godt vi ikke har "warrant officers". Lett å kjenne igjen falske oplegg.
    Chief warrant officer er OR-9 i NATO. Norge har ingen rang tilsvarende OR-9.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_ ... s_Enlisted

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Stopper på OR5, som er sersjant, og så fortsetter det på OF1, som er fenrik. Mer info her: http://www.mil.no/multimedia/archive...ias_81381a.pdf

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    For øvrig tipset Aftenposten om denne lille "discrepancy" i den Kongolesiske historien, så får vi se om de tar opp tråden.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fight Hard
    kan virkelig ikke tro at 2 drevne soldater har noe form for militär id på seg. Samme om det er ferie eller jobb.

Nei, må lengre ute på landet med den der.
    Vet ikke om du sikter til disse to spesifikt eller om du mener soldater generelt, men nå er det nå slik at man er pålagt å bære militær ID, misjonspesifikk ID (ISAF ID f.eks), NATO Travel Order og NATO Security Clearance når man er ute på jobb med Forsvaret og NATO. Hvordan det var med FN misjoner vet jeg ikke, men vil anta at det er noe av det samme.

Har man ikke ID har man kjapt et forklaringsproblem, uansett hvem man er......

Uansett, er ikke noe utrolig med at folk fortsatt har sitt gamle Kongerike Norge kort på seg, noe slurv er det jo på innlevering.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Vet ikke om du sikter til disse to spesifikt eller om du mener soldater generelt, men nå er det nå slik at man er pålagt å bære militær ID, misjonspesifikk ID (ISAF ID f.eks), NATO Travel Order og NATO Security Clearance når man er ute på jobb med Forsvaret og NATO. Hvordan det var med FN misjoner vet jeg ikke, men vil anta at det er noe av det samme.
    Samme i FN, måtte alltid ha med "blue card" som viste at vi var en del av styrken.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Med alle som har gått tolkeskolen her, så er du snart identifisert, Isak! ;-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dommern
    Med alle som har gått tolkeskolen her, så er du snart identifisert, Isak! ;-)
    Hehe dette er "stjålet" fra google så identifiser meg gjerne via det kortet hehe.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ai ai, du er en altfor erfaren operatør for meg. ;-)

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 23 12311 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter