milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there

Spørreundersøkelse: Bør Iran betraktes som en reell trussel mot Israel og USA?

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 678910 SisteSiste
Viser resultatene 281 til 320 av 380
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    154 innlegg

Sv: Fokus: Iran - Den islamske republikk - nyheter og analyser på Milforum

Sitat Opprinnelig skrevet av MiniMe Vis post
    Rouhani hadde jo en god kommentar der som kanskje gjelder likegodt her hjemme?
    "How can a weak country unable to stand up to the military power of neighbors, rivals and enemies achieve peace?"
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Iran Deal Truthers - The Daily Best
    © Jonathan Ernst / Reuter

Iran Deal Truthers

A bizarre and silly social media attack on the Associated Press’ big scoop reveals much about the politicization of expertise.
    Sometimes, it’s easy to miss the good old days of the print media. (And yes, I am aware of the irony that you just read that sentence online in The Daily Beast.) In those halcyon days, the diligence required to challenge a story made it more difficult to impugn the integrity of the journalists involved. Accusations of sloppiness, mendacity or outright fraud usually had to be grounded in something beyond partisan anger. And tarring an entire news organization as unwitting—or worse, willing—participants in a conspiracy was not a charge made lightly by responsible people.

Les hele artikkelen her.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    124 innlegg

Navn:		ImageUploadedByTapatalk1440686946.158961.jpg
Visninger:	457
Størrelse:	109,3 KB

Litt vittig da. Fra Instagram.

Sent from my iPad using Tapatalk

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    124 innlegg

Interessant kommentar på Stratfor

https://www.stratfor.com/geopolitica...rorist-suspect

Whatever the details, this much is clear: A well-known militant with a $5 million bounty on his head flew from his safe haven in Iran to Lebanon, a country known for harboring wanted suspects, and to territory controlled by Iranian-backed Hezbollah. After landing in Beirut, he was whisked away to Riyadh. Something in the geopolitical relationship between Iran, Lebanon and Saudi Arabia made this possible. And though we can not yet delineate the precise chronology of events or identify who is responsible for what, the strangeness of the events should give us pause and force us to reconsider what other previously held notions about the Middle East need re-evaluation or may be obsolete altogether.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Navn:		ayatollahalikhamenei-ts600.jpg
Visninger:	434
Størrelse:	31,4 KB
    Agence France-Presse
    Iran's Supreme Leader Endorses Nuclear Deal

Iran's supreme leader Ayatollah Ali Khamenei explicitly endorsed a nuclear deal with world powers for the first time Wednesday, but warned his president it contained weaknesses that must be guarded against.

Despite years of negotiations that culminated in a July 14 accord, Khamenei had never before said openly that he backed the diplomacy. Nor had he said he was against talks.

The agreement with the five permanent members of the UN Security Council plus Germany will see a raft of trade sanctions against Iran lifted in return for curbs lasting up to 15 years on its atomic activities.

After years of tension and Western sanctions, which have ravaged Iran's economy, Khamenei permitted secret talks on the nuclear issue with the United States, which commenced in Oman in 2012.

But the process only gained momentum and became official, involving Britain, China, France, Russia and the US plus Germany, after Iranians elected President Hassan Rouhani, a relative moderate, in June 2013.

The supreme leader's remarks on the final nuclear deal came in a letter to Rouhani a week after Iran's parliament approved it, after months of often fierce opposition from hardliners angered by what they said were too many concessions.
    Khamenei, who has the last word for Iran on all policy matters, said he had approved the decision of the country's top security committee, the Supreme National Security Council (SNSC), to implement the agreement.

However he told Rouhani the deal had "many ambiguities and structural weak points" which must be closely monitored.

- Warning on breaches -

LES MER:
    Iran's Supreme Leader Endorses Nuclear Deal | Military.com

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

China and Iran have close diplomatic, economic, trade and energy ties, and China has been active in pushing both the United States and Iran to reach agreement on Iran's controversial nuclear program.

China wants to step up military cooperation with Iran's air force - Business Insider

admin - Milforum

Sjekk nettbutikken vår:
    Nettbutikk Milforum - det militære nettsamfunnet

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

The head of the Atomic Energy Organization of Iran, Ali Akbar Salehi, told the Kyodo News agency that Iran had started preliminary work, referring to centrifuges and other steps.

http://www.nytimes.com/2015/11/03/wo...e-iphone-share

admin - Milforum

Sjekk nettbutikken vår:
    Nettbutikk Milforum - det militære nettsamfunnet

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Fokus: Iran - Den islamske republikk - nyheter og analyser på Milforum

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

The Russian, Iranian, Hezbollah military triangle - Al-Monitor: the Pulse of the Middle East

A major indicator supporting the above notion is that Russia does not seem to be replacing the “Iranian-Hezbollah axis” in Syria, but rather complementing and strengthening this axis. According to political commentator with Russia’s Kommersant publishing house Sergei Strokan, there now exists a “Russia, Iran, Hezbollah military triangle” in Syria.

admin - Milforum

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Navn:		ImageUploadedByTapatalk1447360165.741274.jpg
Visninger:	386
Størrelse:	267,2 KB

Anbefales x 2:
    NRK TV - Vår mann i Teheran - 1:4

admin - Milforum

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Interessant dette fenomenet Internett og sosiale medier. Hardlinerne digger nok dette. Hentet fra NRK:

Utfordrar iranarar til å vise sitt sanne ansikt - NRK Urix - Utenriksnyheter og -dokumentarer

Kampanjen kjem på initiativ frå same kvinna som sette i gang ein kampanje der ho oppfordra iranske kvinner til å legge ut bilete utan hijab, eit plagg som har vore påbode i den islamske republikken sidan revolusjonen i 1979.

admin - Milforum

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    125 innlegg

Iran provoserer igjen. Jeg vet ikke om denne atomavtalen var en så fryktelig god ide.

Iran: US spokesperson says Iran launched rockets on Dec. 26 near US naval ships entering Gulf

Details

ToE: December 29 (Announced). A US military spokesman announced on December 29 that the Iranian Revolutionary Guards Corp (IRGC) launched rockets near US naval ships entering the Gulf on December 26. Iran reportedly gave 23 minutes notice regarding their live fire exercise The spokesman described the incident as a "highly provocative" action, with further reports quoting "military officials" as stating that they landed within 1,500 yards (approximately 1,370 meters) from the aircraft carrier Harry S. Truman.

Context & Analysis

Although tensions remain high between Iran and the US even after the conclusion of the nuclear deal, prior similar interactions between been Iranian and US military forces have still been described by a naval commander as "professional, safe, and routine". This latest incident, therefore, is a notable outlier. With Iran and the US on opposing sides in Syria, as well as continued opposition among hardliners and the IRGC to the nuclear deal, the incident may be efforts to provoke the US, demonstrate its military capabilities, and/or send a message that relations will not especially improve after the deal.

Impact

Given that neither the US or Iran are interested in an escalating situation, it is likely that the response to the incident will remain rhetorica

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Tror Iran tør å provosere ganske mye nå som USA har flyttet fokus over til Asia og russerne er engasjert i Syria.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    125 innlegg

To amerikanske marinefartøy har blitt anholdt av iranske myndigheter

http://www.dagbladet.no/2016/01/12/n.../usa/42729440/

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Hvis det er sånn at amerikanerne faktisk har kluret det til og gått på grunn på Iransk land så har Iran fått en gavepakke av en sjanse til å fremstå profesjonelle.

Cnn: ""We subsequently have been in communication with Iranian authorities, who have informed us of the safety and well-being of our personnel," the official said. "We have received assurances the sailors will promptly be allowed to continue their journey.""

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Litt om shipping og Iran:

Norske rederier sitter på gjerdet utenfor kysten av Iran

Det nyåpnede eksportmarkedet frister, men sjansen for å trå feil er stor.

http://sysla.no/2016/01/20/maritim/n...campaign=promo
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Iran er en fantastisk mulighet for mye offshoreteknologi og tankfart. Særlig på the basics på oljeutvinning og raffinering, samt teknologi rundt dette er det store muligheter for de som tør å gi gass. Det er mange godt utdannede iranere - og mange norske miljøer som er aktuelle har posisjonert seg gjennom å ansette iranere gjennom flere år.

Det er også mye som skal gjøres generelt på energiinfrastruktur etc. Se på et kart, det et svææært land.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    124 innlegg

Valglokalene i Iran er åpnet – oppfordrer til valgdeltakelse «som skuffer Irans fiender»

Valget til ny nasjonalforsamling og den såkalte Ekspertforsamlingen i Iran er i gang. Ayatolla Ali Khamenei oppfordrer alle til å bruke stemmeretten.

Les mer: http://www.nrk.no/urix/1.12822567

Skille

Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei said the elections have an added importance as he cast his vote in the opening hours of the voting at a polling station in downtown Tehran on Friday.

http://www.PressTV.com/Detail/2016/02/26/452380/

Iran Elections Parliament Assembly of Experts

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Vi kan helt sikkert finne feil ved den demokratiske prosessen her, både når det gjelder hvem som får stille, den frie diskusjon i media og selve utøvelsen av demokratiet. Men jeg synes det er interessant at det finnes et valg som helt klart gjenspeiler forskjellige grupperinger med forskjellige interesser.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Men har disse forsamlingene reell makt?

Sent from my iThing
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Men har disse forsamlingene reell makt?

Sent from my iThing
    Det er nok et spørsmål som er meget åpent. De har ihvertfall noe makt i form av å faktisk vise dissens, men reell beslutningsmakt er nok et annet spørsmål. Men at det har vært maktkamp på enkeltsaker mellom disse forsamlingene og de vi ser som ledere er sikkert, se feks 8 mars striden i fjor. Det er kanskje ikke makt i utenriks- og sikkerhetspolitikk, men i innenrikspolitiske saker er det en aksept av dissens og debatt som overrasker av og til.

Jeg sier ikke at ayatollaene er snille og demokratiske, men iransk politikk er mer komplekst enn det kan virke ved første øyekast.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Jeg kjenner godt et par iranere, og de sier det har vært en enorm endring i Iran de siste få årene. En av dem var nettopp i Iran for første gang på flere år. En ting er en voldsom materiell utvikling, det har skjedd en veldig stor utvikling av infrastruktur, veier, jernbaner etc. så Teheran nå fremstår som en hypermoderne by på mange måter. Iran har alltid hatt gode skoler og universiteter for en elite, men nå har det nådd store deler av befolkningen slik at det gjennomsnittlige utdannelsesnivået har blitt høyt, også sammenlignet med Vest-Europa (og noe helt forskjellig fra slutten av 1970-tallet da det i stor grad var fattige uutdannede som støttet den islamske revolusjonen (mange utdannede/intellektuelle støttet også en revolusjon mot shah-diktaturet, men på helt andre premisser enn de islamske). I følge dem har Rouhani som president gjort mye for å normalisere Iran som land, selv om de konservative i vokterrådet og ekspertforsamlingen bremser. Og generelt sier de at hele atmosfæren i Iran er endret, redselen for regimet er mye mindre, folk tør i mye større grad si hva de mener, og det er åpenbart at de ekstreme islamistene har mindre og mindre tak på befolkningen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Allies of Iran's reformist president, Hassan Rouhani, have won a landslide victory in Tehran, in the first elections since Iran signed a nuclear deal with world powers.

With 90% of the votes counted, the pro-Rouhani List of Hope is set to take all 30 seats in the capital.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35681250

Selv om situasjonen ikke er lik utover på landsbygden, så har reformvennlige krefter fått mer makt, både i parlament og ekspertrådet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Jeg er ikke sikker på om jeg vil kalle Rouhani reformvennlig selv om han er ett hakk mindre fundamentalistisk enn ayatollaen.

Sent from my iThing
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg er ikke sikker på om jeg vil kalle Rouhani reformvennlig selv om han er ett hakk mindre fundamentalistisk enn ayatollaen.

Sent from my iThing
    Det er jo det fløyen hans betegnes som da, og reformer betyr jo egentlig bare endring.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Mine iranske venner er svært positive til Rouhani.

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Hvorfor?

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    124 innlegg

Drapsoffer var politisk engasjert

Politiet har løslatt sønnen og kona som er siktet etter at en mann ble funnet drept på Hånes i Kristiansand.
    Hans politiske engasjement er nå en del av etterforskningen.

Les mer: http://www.nrk.no/sorlandet/1.12828211

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hvorfor?
    Fordi de mener det virkelig går fremover med ham, at han er i stand til å lede Iran mot et mer liberalt og "vestlig" samfunn uten å bli stoppet av de mer konservative islamistene.

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Noen som tør spekulere i hvordan tingenes tilstand er i Iran om 10år, om denne utviklingen fortsetter?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Noen som tør spekulere i hvordan tingenes tilstand er i Iran om 10år, om denne utviklingen fortsetter?
    Hehe, den som klarer si noe om midtøsten etc .....

Det tror jeg kommer an på presidentvalget i USA.

Trump aner jeg ikke, det kan bli virkelig gale med hauker i førersetet og verre enn Bush i form at at det er uforutsigbart. Det er som å slippe en fireåring med ADHD løs med gravemaskin i porselensbutikken.

Clinton er på mange måter en hauk, men vil nok forholde seg til Iran som en stormakt.

USA frykter generelt et vellykket Iran - det vil være en betydelig maktfaktor i midtøsten og bli oppfattet av Israel som en trussel, de vil ha makt over oljepris og være vanskelig å påvirke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

33. Liker Znuddel likte dette
    OF-1 Løytnant

Ble medlem
    Nevnt
    120 innlegg
    Sitert
    330 innlegg

Leste nylig en analyse som konkluderte at det er dags for Tyrkia og Israel å akseptere at Iran/Persia (samt Shia) er en del av regionens virkelighet, og kommer å være det fremover. USA's lenge låste holdning har vært formet av traumet med ambassaden, og de alliertes holdninger (da også Saudi).
    Minsk, det nye Utopia

35. Liker Sofakriger, Kdo_Under likte dette
    OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Saudi og Iran kjemper om å være den regionale stormakten, og det kan se ut som om utviklingen i Iran kan bli bedre enn i SA, så de kan være mer å satse på for vesten.

37. Liker Kdo_Under likte dette
    Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Reported Iran missile tests prompt claims of nuclear deal violations

TEHRAN — Iran's Revolutionary Guard launched several medium-range and short-range ballistic missiles in recent days as part of a military exercise, the Guard announced Tuesday.

The missiles had ranges of between 185 and 1,250 miles, said Gen. Amir Ali Hajizadeh, head of the Guard's aerospace division, according to the state news agency IRNA.

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Sv: Fokus: Iran - Den islamske republikk

Interessant artikkel, selv om den ikke er helt fersk:

Norske selskaper fortsatt avventende til Iran

Mens resten av Europa forventer gylne tider fra Iran, er norske selskaper avventende med å gå inn i landet.

http://e24.no/energi/olje/norske-sel...-iran/23598178

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    124 innlegg

Navn:		image.png
Visninger:	159
Størrelse:	526,6 KB

Go' gutten...

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Ukjent norsk olje- og gasselskap kan sikre seg gigantkontrakt.

Norske Hemla Vantage er i ferd med å inngå 600 millioner dollar-kontrakt med iransk selskap:

http://www.dn.no/nyheter/energi/2016...gigantkontrakt

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    124 innlegg

Litt på siden link men dog:

#iran

Iranian Hostage Crisis – part of ’80s history sits at Robins

At first glance, the C-130 looks just like any other. Upon closer inspection though, this plane is a whole lot different. In fact, it's one of a kind.

http://www.c-130.net/c-130-news-article306.html

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Historietime:

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 678910 SisteSiste

Lignende tråder

1. Konflikten i Den sentralafrikanske republikk
    By Znuddel in forum Tema: Afrika
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 211637A Jan 19,
  2. Dette er Islamske Staten (IS) - Aftenposten Spesial
    By NK Milforum in forum Tema: Midtøsten
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 110611A Sep 14,
  3. Fjerning av monarkiet - Norge blir republikk?
    By Stuffed in forum Mannskapsmessa
    Svar: 54
    Nyeste innlegg: DTG 111438A Oct 10,
  4. Iran
    By grim in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 030822A Jun 06,
  5. Vil han ha republikk eller statskupp?
    By No fear in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 051050A Jun 05,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •