Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Viser resultatene 1 til 32 av 32

Tråd: Konflikten i Nord-Irland

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Konflikten i Nord-Irland

En ting som gjør konflikten i Nord-Irland spesielt interessant for oss, er den geografiske nærheten, og at folk der er 'omtrent som oss'. Til tross for dette bruker de vold til å prøve å løse problemer over nasjonalistiske og religiøse skillelinjer.

I går ble to britiske soldater drept, og fire soldater/sivile såret i 'drive-by shooting'.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 965855.ece
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96
    Jeg bodde i Storbritannia på 80-tallet, og bomben i Enniskillen på Rembrance day i 1987 gjorde stort inntrykk! Se her (lenke). Ellers var jo mulige terroraksjoner fra IRA hele tiden noe man tenkte på muligheten av, også i England. På besøk i Norge husker jeg at jeg på fullt tog Oslo-Drammen så en mann sette fra seg bagasje i min kupé for så å gå videre til neste, sannsynligvis for å se etter ledig plass. Det var noe som jeg fra England var vant til bare ikke skulle skje, de mentale varsellampene blinket for fullt. Jeg var straks etter mannen og fikk ham til å ta med bagasjen. Alle i vogna så på meg som om jeg var en idiot.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Re: Konflikten i Nord-Irland

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    En ting som gjør konflikten i Nord-Irland spesielt interessant for oss, er den geografiske nærheten, og at folk der er 'omtrent som oss'. Til tross for dette bruker de vold til å prøve å løse problemer over nasjonalistiske og religiøse skillelinjer.

I går ble to britiske soldater drept, og fire soldater/sivile såret i 'drive-by shooting'.

Litt interessant at det er "Ian Paisley jr." som er intervjuet her. Hvis jeg ikke husker helt feil, har Ian Paisley Sr. i sin politiske karriere vært en sterk bidragsyter til konflikten i nord-Irland, både gjennom å gå imot de fleste forsøk på fred, og gjennom fortsatt undertrykking av katolikker.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester

Litt interessant at det er "Ian Paisley jr." som er intervjuet her. Hvis jeg ikke husker helt feil, har Ian Paisley Sr. i sin politiske karriere vært en sterk bidragsyter til konflikten i nord-Irland, både gjennom å gå imot de fleste forsøk på fred, og gjennom fortsatt undertrykking av katolikker.
    Det er èn side av saken.

Jeg oppholder meg for tiden i Irland, og her får jeg en masse inntrykk fra alle sider av saken. Her er alt fra nordirske katolske (som regner seg selv som irske og har irsk pass) som har opplevd RUC/PSNI sin urettferdige behandling av katolikker, til nordirske protestanter som regner seg som, og oppfører seg som, briter.
    Folk flest her i sør virker nesten likegyldige (hovedsakelig de som ikke har forbindelser til Nord-Irland).

Det som skjedde i Antrim igår vil tvilsomt føre til noe mer enn en politietterforskning og (som Sky News sier) at britene sender over Special Reconnaissance Regiment for å spore opp de siste republikanske dissident-gruppene som tydeligvis bare vil skape leven.

Om Nord-Irland noen gang blir del av Irland:
    Det kommer ikke til å skje som følge av "Konflikten i Nord-Irland", men kanskje om Skottland får sin uavhengighet så følger kanskje Nord-Irland etter.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Og la meg legge til, etter å ha sett nyhetene igjen her, at Martin McGuinness (Sinn Féin, tidligere leder av PIRA) har fordømt at britene nå sender over SRR for å hjelpe politiet.
    Det kan han gjøre så mye han orker, men så lenge Nord-Irland er del av Storbritannia så er de i sin rett til å gjøre det.

Det må nok et generasjonsskifte til i Nord-Irlands politiske rekker (mao at alle de gamle ekstremistene fra hver sin side av konflikten forsvinner) før slike ting blir helt smertefri.
    As you wish.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Folk flest her i sør virker nesten likegyldige (hovedsakelig de som ikke har forbindelser til Nord-Irland).
    Tscha, et visst engasjement er det nok. Den planlagte marsjen i Dublin i 2006 var da nok til å forårsake opptøyer i det minste, og det er vel ikke mer enn 10 år siden Irland fjernet kravet om nord-Irland fra grunnloven.
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Jeez, Louise...

-akkurat idet man hadde glemt konflikten, så kommer dissa pizzabudene og påminner en om ting som engang var.

Well, det er jo en grunn til at John Bull har kontroll på SIBO og CP'er.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Jeez, Louise...

-akkurat idet man hadde glemt konflikten, så kommer dissa pizzabudene og påminner en om ting som engang var.

?? Slik jeg skjønte det, var pizzabudene temmelig uskyldige ofre...
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112
    Som et lite apropos: Special Reconnaissance Regiment, som nevnes her, er en forholdsvis nyopprettet enhet, med kapasiteter innen 'covert special reconnaissance and surveillance'. Det er en del av britiske spesialstyrker (UKSF), ved siden av SAS, SBS og SFSG, hvor 1 Para danner kjernen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Jeez, Louise...

Attentatmennene var utkledd som pizzabud.

For øvrig jævlig brutalt, etter det jeg leser. de stoppa bilen, skjøt ut vinduet, hvorpå fire mann ble liggende på bakken. Så går de ut av bilen og henretter de to soldatene.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Fra artikkelen:

De første rapportene gikk ut på at våpenmennene som drepte to og såret fire kom seg inn på militærbasen forkledd som pizzabud, men dette er avvist av politiet.
    Fra BBC's dekning av saken:

Four other people, including two pizza delivery men, were also injured when gunmen struck at Massereene army base in County Antrim on Saturday night.
    Chief superintendent Derek Williamson said at about 2120 GMT on Saturday night a pizza delivery service sent two delivery men to the Antrim barracks. As they arrived, shots began to be fired from a car.

He said the pizza delivery men were an innocent party and both were among those injured.
    1. Soldiers order pizza from delivery shop in Antrim. Two cars leave shop at about 2120 GMT
    2. Four soldiers collect pizza from main gate at Massereene Barracks. As they do, two gunmen open fire from a nearby car. Two soldiers are killed, four people seriously injured including the pizza delivery men
    3. Vauxhall Cavalier which police believe the gunmen to have used recovered in Ranaghan Lane, nr Randalstown
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Jeez, Louise...

For øvrig jævlig brutalt, etter det jeg leser. de stoppa bilen, skjøt ut vinduet, hvorpå fire mann ble liggende på bakken. Så går de ut av bilen og henretter de to soldatene.
    Hadde du kanskje forventa at de gikk ut og bandasjerte soldatene før de stakk av?
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25
    Special Reconnaissance Regiment, som nevnes her, er en forholdsvis nyopprettet enhet
    Såvidt jeg har skjønt, så er ikke "Special Reconnaissance Regiment" annet enn "14 Intelligence Company", som ble grunnlagt en gang tidlig på 70-tallet, i en litt ny innpakning og med flere arbeidsoppgaver.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Special Reconnaissance Regiment, som nevnes her, er en forholdsvis nyopprettet enhet
    Såvidt jeg har skjønt, så er ikke "Special Reconnaissance Regiment" annet enn "14 Intelligence Company", som ble grunnlagt en gang tidlig på 70-tallet, i en litt ny innpakning og med flere arbeidsoppgaver.
    ....som hadde den offisielle betegnelsen "Joint Communications Unit (Northern Ireland)". Og de karene drev oppklaring mot irske rebublikanere på 70-tallet. Tipper det ennå er noen ressurspersoner fra den epoken i avdelingen.
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Jeez, Louise...

Hadde du kanskje forventa at de gikk ut og bandasjerte soldatene før de stakk av?
    Nei, jeg hadde forventet at de kjørte sin vei etter å ha skutt.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Slapp av, tror de fleste skjønte hva du mente Herr Brun. Det ligger litt i konseptet med "Drive-by" at man kjører videre etter å ha avfyrt skudd/kastet granaten. At PF ikke ser det brutale i at to soldater blir henrettet, veeeel... sikkert helt normalt der han kommer fra?

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Jeez, Louise...

Dust.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Fra artikkelen:

De første rapportene gikk ut på at våpenmennene som drepte to og såret fire kom seg inn på militærbasen forkledd som pizzabud, men dette er avvist av politiet.
    ;)

Satt og leste både på britiske og norske medier, men leste tydeligvis artikler som ikke var helt oppdaterte.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av zuluspear
    Jeez, Louise...

Dust.
    Josses, det var da svArt...

Klart jeg skjOnner hva du mener Herr Brun, det var bare mitt forsOk pA litt sarkasme. Nok et eksempel pA at det ikke funker sArlig bra med sarkasme i tekstform. Dere fAr ha meg unnskyldt.

Dette er en meget tragisk hendelse, utfOrt av folk som bare er ute etter fortsatte stridigheter, holdninger som heldigvis bare er reservert et ytterst fAtall av den (Nord-)Irske befolkning. La oss hApe at vi slipper flere slike hendelser.
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    [quote=PF]
    Sitat Opprinnelig skrevet av zuluspear
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Gehenna":20ysxw97
    Jeez, Louise...

Dust.
    Josses, det var da svArt...

Klart jeg skjOnner hva du mener Herr Brun, det var bare mitt forsOk pA litt sarkasme. Nok et eksempel pA at det ikke funker sArlig bra med sarkasme i tekstform. Dere fAr ha meg unnskyldt.

Dette er en meget tragisk hendelse, utfOrt av folk som bare er ute etter fortsatte stridigheter, holdninger som heldigvis bare er reservert et ytterst fAtall av den (Nord-)Irske befolkning. La oss hApe at vi slipper flere slike hendelser.[/quote:20ysxw97]
    Jeg skjønte selvfølgelig det, men synes ikke det var noe å spøke med.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Virker som den store majoriteten av befolkingen i Nord Irland syns det var et helt meningsløst og motbydelig angrep, og jeg tror derfor ikke det er fare for at konflikten skal blusse opp igjen.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Virker som den store majoriteten av befolkingen i Nord Irland syns det var et helt meningsløst og motbydelig angrep, og jeg tror derfor ikke det er fare for at konflikten skal blusse opp igjen.
    Vi får håpe det. Det er ettersom jeg forstår en del halvkrimminelle elementer i provinsen som forstår å bruke politikken til å skaffe seg albuerom til "businessen" sin.
    Var jo noen bilder av sjeffen for UFF for noen år siden. Hadde fyren vært trønder kunne han glidd rett inn som sjef for HA-Norge.
    Ellers, om man betrakter ekstremistene på den katolske siden, så kan jo disse nye rekruttene til "kampen" knapt kalles for kremen av sin egen generasjon.
    Lettlurte og med horistonten knapt nok utenfor hjembygda.
    Er vel derfor de i det hele tatt gidder.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67
    Det som kanskje er spesielt interessant med denne konflikten, er hvordan den eskalerte så kraftig på slutten av 60-tallet, spesielt ettersom den følger en del linjer som mange andre, nyere konflikter også later til å følge.

Perioden som omtales som "The Troubles", begynte på slutten av 60-tallet som en følge av diskriminering og undertrykking av katolikker. Dette gjaldt spesielt innen lik representasjon, men også innen andre områder.(boforhold, arbeidsledighet, etc).

På bakgrunn av dette starter katolikker en borgerrettsgruppe som prøver å rette oppmerksomheten mot disse urettferdighetene, hvor målbildet etter sigende skal ha vært borgerrettsbevegelsen til Martin Luther King. Dette fører til flere marsjer, hvor den katolske borgerrettsgruppen blir angrepet og utsatt for fysisk vold fra unionister. Katolikkene opplever situasjonen slik at RUC(politistyrken i NI) står på unionistenes side; enten deltar de i angrepene på borgerrettsmarsjene, eller så tillater de unionistiske angrep mot marsjene deres. De mest ekstreme lojalistene på sin side mener at borgerrettsbevegelsen kun er en "ny front" for IRA, og nekter å anerkjenne de mer moderate lojalistene som ønsker å imøtegå borgerrettsbevegelsen. (En av lojalistene som var mot dette var, som tidligere nevnt i tråden, Ian Paisley Sr.) Statsministeren blir tvunget til å gå av når han prøver å imøtegå borgerrettsgruppene ved å gjennomføre reformer.

UVF dannes i 1966, og unionistiske paramilitære grupper jager katolske familier ut av hjemmene deres, og overtar dem enten selv eller brenner dem ned. Politiet er enten ikke i stand til eller ikke i stor nok grad villige til å forhindre at dette skjer. IRA er på dette tidspunkt ikke i stand til å delta i konflikten, både pga indre stridigheter og svært redusert kapasitet etter en mislykket kampanje flere år før. På grunn av dette dannes en dyp mistro til IRA blant katolske miljø.
    Som en følge av en splitt i IRA dannes P-IRA(Provisional IRA) som ser på seg selv som katolikkenes forsvarer mot unionistisk aggresjon. De lykkes i langt større grad enn det gamle IRA, og klarer å forsvare flere bydeler mot unionistiske angrep,(Eksempelvis i "Slaget om St. Matthews") og klarer dermed å skape ny tillit i områdene de opererer i.

Merk at konflikten jeg beskriver så langt ikke primært handler om hvilken tilhørighet nord-Irland skal ha, men likestilling mellom katolikker og protestanter. Alt handlet med andre ord ikke bare om nord-Irland skulle være en del av Irland eller UK, slik mange tror.

Uansett, som en følge av tiltakende vold i nord-Irland, sender britene over hærstyrker for å hjelpe til med å gjenopprette ro og orden, og her kommer det interessante: Bakgrunnen for dette skal ha vært for å forhindre angrep mot katolikker, og katolikkene var svært så positive til denne deployeringen i starten. De britiske soldatene skal innledningsvis ha blitt møtt med invitasjoner om te og sandwicher fra opprømte katolikker, ettersom de visstnok stolte mer på den britiske hæren enn på RUC.

I årene som fulgte endret denne oppfatningen seg for mange, ettersom mange opplevde også den britiske hæren som hardhendt og undertrykkende. Svært mange katolikker ble pågrepet, mistenkt for å være involvert med opprørsbevegelser a la IRA, og ryktene svirrer om mishandling/tortur av de pågrepne. Det blir også gjordt store poeng av at den overveldende majoritet av pågrepne er på den katolske siden, til tross for at den protestantiske siden også har rikelig med ulovlige, paramilitære "opprørere" - mange i den katolske delen av befolkningen sitter igjen med oppfattelsen av at de er "fienden" kun fordi de er katolikker. For mange katolikker er det PIRA som er deres beskyttere mot protestantiske paramilitære, ikke den britiske hæren eller RUC. Incidenter som Bloody Sunday i Derry 1972 fører til ytterligere fremmedgjøring - britiske soldater skyter 27 sivile demonstranter, og sikrer videre polarisering i konflikten, samt økt rekruttering til IRA.

Jeg mener temmelig mye av dette er ganske relevant for mange av de konfliktområdene vi befinner oss idag. Den britiske hæren blir ofte trukket frem som en hær som har god kontroll på å håndtere opprørsbevegelser, nettopp pga erfaringer som nord-Irland. I så måte kan det være interessant å observere den holdningsendring som etter sigende skal ha inntruffet hos deler av den katolske befolkingen etter at hæren ankom nord-Irland - og hvordan man eventuelt kan jobbe for å unngå at nettopp slik en holdningsendring skal inntreffe. Det er vel ikke bare den britiske hæren som har opplevd noe slikt i den siste tiden.

Å tro at konflikten startet fordi ett sett med ekstremister kranglet med ett annet sett med ekstremister (eller enda verre: at ett sett med ekstremister relativt umotivert startet en bombekampanje mot uskyldige sivile) fratar en muligheten til å se ganske mange lessons learned - som i de fleste andre konflikter. Så enkelt er det ikke.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67
    Fremdeles etnisk vold i Belfast...

Over 100 rumenske innvandrere måtte søke tilflukt i en kirke i Belfast etter at de ble utsatt for rasistiske angrep fra naboer.
    Rumenerne sa de var redd for å bli i hjemmene sine etter at de var utsatt for angrep gjennom hele uka av naboer som kastet steiner og flasker gjennom vinduene deres og gjorde nazihilsener[...]Ifølge BBC er det mistanke om at det er en protestantisk paramilitær gruppe som står bak volden.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Den siste tiden har det foregått diskusjoner om overføring av makt fra London til Belfast. Partene forhandler på overtid, og klarer de ikke å bli enige kan det føre til at konflikten igjen blusser opp.

Kort fortalt er det snakk om å overføre makt innen politi- og justissektoren, og gi Nord-Irland sin egen justisminister. Sinn Fein ønsker en slik maktoverføring, for å redusere den britiske innflytelsen i provinsen. De beskylder unionistene for å trenere saken.

http://www.nytimes.com/2010/01/31/world ... lster.html

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Re:

Fremdeles etnisk vold i Belfast...

Over 100 rumenske innvandrere måtte søke tilflukt i en kirke i Belfast etter at de ble utsatt for rasistiske angrep fra naboer.
    [quote:28xtexjv]
    Rumenerne sa de var redd for å bli i hjemmene sine etter at de var utsatt for angrep gjennom hele uka av naboer som kastet steiner og flasker gjennom vinduene deres og gjorde nazihilsener[...]Ifølge BBC er det mistanke om at det er en protestantisk paramilitær gruppe som står bak volden.
    [/quote:28xtexjv]

Høres ut som om noen har forsøkt å tigge på "turfen" til UFF.
    Ad. eksempler på brutalitet fra de illegale militante grupperingene, så var det ikke uten grunn at "The Shankill butchers" (en gruppe av Ulster Volunteer Force, UVF, angivelig ledet av Lenny Murphy) fikk sitt noe spesielle økenavn, da en del av offrene for gruppas terrorvirksomhet ble drept med slakter-verktøy som en av gruppas medlemmer hadde rappet fra slakteriet hvor vedkommende var ansatt.
    Kaptein Robert Nairac som jobbet "under-cover" for 14 Int skal også ha fått en "mindre pen behandling" av PIRA-aktivister etter at han ble avslørt og overmannet av disse i landsbyen Drumintee i South-Armagh. Liket hans er et av 9 etter ofre for PIRA som fortsatt ikke er funnet.
    Ad Lenny Murpy, så ble han og, med hjelp fra ledende personer innen Ulster defence association UDA (i.e. daværende leder for UDA Jim Craig) drept med 20 skudd av aktivister fra PIRA.
    Jim Craig ble i sin tur tatt av dage av sine egne i UDA etter en "intern etterforskning" i tilknytning til drapet på Murphy.
    Om jeg ikke husker helt feil, så skulle Michael Stone, siden bedre kjent for angrepet på et katolsk gravfølge med pistol og håndgranater (1987) ha en viss tilknytning til drapet på Craig?
    Stone på sin side skal ha kommet inn på løpebanen med voldelig politisk ekstrimisme som medlem av Tara som var sterkt influert av William McGrath. En pedofil barnehjemsbestyrer.
    MI-5 skal videre ha visst om McGraths tilbøyeligheter i mange år, og ha brukt dette til å presse McGrath for informasjon, samtidig med at McGrath fikk "holde på med sitt" på barnehjemmet.
    ....

Und zu weiter

Fin suppe m.a.o.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/enig ... 28654.html
    Avtale er kommet i stand, men det gjenstår å se hva som krevdes for å snu DUP...
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Og INLA har levert inn våpnene sine...
    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6984242

Kanskje ikke en veldig kjent organisasjon siden de alltid har stått i skyggen av IRA. Det var det vel forsåvidt gode grunner til, INLA var langt mindre profesjonelle enn IRA. INLA er kanskje mest kjent for å ha drept Billy Wright i 97, i en periode hvor IRAs våpenhviler og involvering i fredsprosessen begrenset deres muligheter til å angripe lojalistiske drapsbander.
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112
    Tråden flyttet inn i Analyserommet i anledning av 40-årsmarkeringen for Bloody Sunday.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Dr. Ian Paisley er død

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ia...ed/a/23294514/

På sitt verste var han "Dr. No" og innbitt motstander av de katolske republikanerne, nesten uansett hva det gjaldt.
    På sitt beste jobbet han tett sammen med Sinn Féin og andre på begge sider, og har fått til mye bra i nyere tid, i forbindelse med fredsprosessen.

Så kan man spørre seg om han (og en del av de andre traverne som Martin McGuinness og Gerry Adams) kunne bidratt mer til forsingsprosessen ved å trekke seg helt for mange år siden og la nytt, ferskt blod overta.
    Folk som kanskje ikke bar så sterkt på gamle hat som de gutta.
    As you wish.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Sv: Konflikten i Nord-Irland

Martin McGuinnes, tidligere leder for Provisional IRA, er død.

https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_McGuinness

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •