Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: GSV førstegangstjeneste, evt BS og et annet spsm.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    0

GSV førstegangstjeneste, evt BS og et annet spsm.

God dag, godtfolk!

For bare noen få dager siden var jeg på sesjon. Jeg ble dømt tjenestedyktig, og anbefalt å ta befalsutdanningen. Jeg er litt nysgjerrig på befalsskolen oppe på GSV, og lurer fælt på om jeg hadde klart den. For øyeblikket er min fysiske form relativt dårlig, men jeg har litt over ett år på meg til å trene meg opp, så det skal ikke bli et alt for stort problem. Jeg lurte på om noen av dere kan fortelle meg litt om hvordan denne BS foregår oppi der? Hva burde jeg være forberedt på? Jeg er klar over at det er en viss seleksjon under opptaket, og en enda heftigere under BS. Hvor streng er denne, grovt sett? Noen som kjenner til gjennomsnittskarakteren for BS i GSV?

Jeg har forøvrig også nok et spørsmål, selv om det er temmelig teit.
    Som følge av trege, dårlige tannleger har jeg ikke fått reggis før nå. Eller, det vil si, jeg har hatt den i ca 1 år nå. Jeg regner med at jeg må gå med den i minst to år til, hvilket vil bety at jeg må gjennomføre førstegangstjeneste med tannregulering. Er det noen som vet noe om dette? Vil det hindre mulighetene mine til å bli grensejeger? Motivasjonen er på topp. Nå må bare gjennomførelsen være bra...

Tusen takk på forhånd for svar!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Seleksjonen er strengere på FOS enn på befalsskolen. De har x antall plasser de kan fylle. De forsøker å finne x antall søkere som passer. Hvis de ikke gjør det, tar de de som er gode nok (lite sannsynlig). Hvis de finner flere søkere enn de har plasser (mest sannsynlig), tar de de x beste elevene, ut fra en del kriterier du kan lese om på sidene til FOS på mil.no.

Tror ikke tannreguleringen skal hindre deg fra å gå BS. I så fall ville de sagt det på sesjon.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    God kveld!

Godt å høre at du har lyst til å bli en av oss!

For å ta det med reggisen først; det er ikke et problem. Det eneste som det kan stå litt på
    er at du må være mere nøye i felt med munnhygiene.

For å ta BS på GSV er det to muligheter:

1. Søk FOS (felles opptak og seleksjon)på kjevik, konkurrèr deg inn og søk GSV som utdanningsavdeling.

2. Møt på GSV som vanlig rekrutt, gjør en god jobb og søk HOS (Hærens opptak og seleksjon) der når tida kommer for det, som regel tidlig på høsten.

For info om hva GSV er, står for og driver med, sjekk ut:

http://www.mil.no/haren/styrker/gsv/start/

Følg fanen som er merket "befalskole ved GSV"

Treningsprogram oppmot opptak BS:

http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...informasjon/#1

Lykke til!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •