milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 403
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Slik jeg ser det, har vi ikke behov for spesielt store skiller i førstegangstjenesteavdelinger, da det er begrenset hvor mye kompetanse man klarer å opparbeide seg ila 9 mnd. Det holder lenge med 2 gradsnivå. Vervet soldat bør da starte på nivået over dette igjen, og fortsette derfra. Dersom man ønsker å gi folk et incentiv for å verve seg, må dette gjenspeile seg i grad - og slik grenaderstillingen arter seg idag, må man som regel gjennom et opptak før man blir tilsatt, noe som i mitt hode rettferdiggjør høyere grad. Når man er vervet, stilles det andre krav til ansvar og selvstendighet enn hos en førstegangstjenestesoldat, og dette rettferdiggjør også høyere grad. Dersom man skal sidestille førstegangstjenestesoldater med vervede soldater, hører det ingensteds hjemme å lønne grenaderer på den måten man gjør i dag.

Selv er jeg mer tilhenger av det gradssystemet for vervet personell som er i ferd med å utvikles nå.
    I de aller fleste tilfeller så vil jeg være enig, men hvis grad til en viss grad skal gjenspeile ansvar så mener jeg at dette i noen få tilfeller blir galt. Da OR-3 være innen rekkevidde.

F.eks. når en som har 6 mnd fgtj bak seg blir fungerende troppssjef og gjør en ganske god jobb i seks mnder (tror det var en ganske "enkel" tropp å være sjef for), uten engang å ha UB, så mener jeg at det blir det galt å kreve at enhver grenader skal ha høyere grad enn denne karen. At denne konstituerte troppssjefen får lavere lønn enn grenaderene får så være. Gi han 2.0*fgtj lønn + evt. kommandoansvars tillegg og prøv å få han til å verve seg, så får han bli sjt etter en 3-5 år. Fenomenal 19-åring. Beste hadde vært å ha en ordentlig sjt som konsituert trsj i denne fgtj'erns sted, men slik var nå engang verden.

Høres mer ut som om noen bør miste sine stjerner enn han få sine... Er det i det hele tatt lovlig å gjøre noe slikt, uansett hvor "lett" troppen er å være sjef for?
    Først og fremst.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg
    OT.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    If it ain't broken don't fix it....

Ser ikke problemet med dagen ordning. Noen som kan opplyse meg?
    t's impossible to waste ammo, it can only be expended at a highly inconvenient rate.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Grimmy: det spørsmålet der er besvart opptil flere ganger i denne tråden. Du må lese samtlige innlegg før du kommer med et slikt spørsmål.

Og gradsystemet vårt er indeed broken. Det er bare så typisk norsk å leve etter "alle er likeverdig, alle kan gjøre alt" prinsippet, selv om det går ut over stridsevnen vår.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jolla
    Høres mer ut som om noen bør miste sine stjerner enn han få sine... Er det i det hele tatt lovlig å gjøre noe slikt, uansett hvor "lett" troppen er å være sjef for?
    Jeg håper og tror at han mistet stjernen(e) sin(e), jeg mener ikke at fgtjeren skal bli offiser, men at han skal få bli OR-3/"visekorporal" istedenfor bare OR-2/"menig første klasse". Dette var forøvrig en av garnisonens adm.tropper. En dag så sa trsj at denne karen var "første blandt fgtjene" og at han i trsj's sted skulle drive troppen. Siden var det nesten alltid han som tok avmelding for troppen på oppstillingsplass. "Alle" fom. oblt og ned visste at det var han som drev troppen, muligens offiseren fortsatt var pro forma trsj, men han kan max han undertegnet noen ytterst få papirer som fgtjeren legger frem for han. Jeg vil ikke beskrive situasjonen noe nærmere, vil ikke indentifisere disse folka, ikke at jeg ville kjenne de igjen heller. Hovedtrekkene i historien har jeg i ettertid fått bekreftet av en person som samtidig var befal i et av garnisons andre kompanier.

[hr]
    Kan ikke se at det er noen stadig tjenestegjørende her som er imot omlegging til adskilte underoffiserskorps og offiserskorps. Tolker dette fraværet som at det er (noen av) befalsorganisasjonene og "den norske folkesjela" som er hemskoen for en høyst nødvendig utvikling.
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hva? Skulle liksom et sirompa system stå i veien for nødvendig utvikling i Forsvaret?

Kan jeg vanskelig tenke meg.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Neo
    Grimmy: det spørsmålet der er besvart opptil flere ganger i denne tråden. Du må lese samtlige innlegg før du kommer med et slikt spørsmål.

Og gradsystemet vårt er indeed broken. Det er bare så typisk norsk å leve etter "alle er likeverdig, alle kan gjøre alt" prinsippet, selv om det går ut over stridsevnen vår.
    Har lest det meste av tråden, men er ikke helt med på den praktiske problemstillingen. Veldig mange løsninger på hvordan ting kan være, men lite diskusjon rundt hva som er det faktiske problemet.
    Etter min mening er det flere mye større problemer i forsvaret enn at det kan løses ved å legge inn et par ekstra grader...
    Kanskje det blir bedre etter neste stortingsvalg?

Utad er vel forsvarets offiserer kjent for å være flinke folk...
    eller som en mer eller mindre uvitende amerikaner sa når det ble diskutert et russisk angrep på skandinavia "Ingen underoffiserer, jaja... der går det infanteriet".

http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/..._vil_norge_ha/
    t's impossible to waste ammo, it can only be expended at a highly inconvenient rate.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    215 innlegg
    Sitert
    1071 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grimmy
    Sitat Opprinnelig skrevet av Neo

Har lest det meste av tråden, men er ikke helt med på den praktiske problemstillingen. Veldig mange løsninger på hvordan ting kan være, men lite diskusjon rundt hva som er det faktiske problemet.
    Etter min mening er det flere mye større problemer i forsvaret enn at det kan løses ved å legge inn et par ekstra grader...
    Kanskje det blir bedre etter neste stortingsvalg?

Utad er vel forsvarets offiserer kjent for å være flinke folk...
    eller som en mer eller mindre uvitende amerikaner sa når det ble diskutert et russisk angrep på skandinavia "Ingen underoffiserer, jaja... der går det infanteriet".

http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/..._vil_norge_ha/
    Det faktiske problemet er det at vi utdanner meget dyktige fagfolk som (Om man følger systemet), blir forfremmet straks de er dyktige, til en stilling de må lære seg fra grunnen av.

Uvitende Amerikaner, Ja ok, De har utkjempet flere kriger de siste 100 år enn vi har deltat i de siste 500.
    Tror de har fått med seg ett par ting på den tiden, mye av denne lærdommen blir ført videre med ringrever i Underoffiserskorpset..
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det gjennomgående problemet i avdelingene er at de stillingene som burde innehas av de samme personene over tid, nå er redusert til et steg nederst på karrierestigen til offiserer.

Det finnes ingenting mindreverdig med underoffiserskorps. Det bare viser at vi er profesjonelle og bryr oss om vår egen stridsevne. Og eneste grunnen til at enkelte ikke skjønner dette enda er fordi at de eneste utfordringene det norske forsvaret har måttet forsvare seg mot er budsjettkutt fra vår egen regjering.

Med mer erfaring på bakken vil flere av problemene bli løst:

Utstyr blir valgt av folk som faktisk bruker det.
    Driller/rutiner/utdanningsforløp blir laget av folk som faktisk underviser og har kontroll på fagfeltet.
    Lagføreren blir en kar med mye erfaring, som faktisk kan lede et lag.
    De som trives på bakken og er dyktige får en karrierestige som ikke gjør dem til papirdyttere med en gang de får litt erfaring.
    Mer stabil livssituasjon for familier siden folk er lenger på samme sted.
    Offiserene har en som har utrolig med rutine og erfaring å støtte seg til slik at han ikke gjør for mye dumt
    Offiserene kan konsentrere seg om å lede på det nivået de er utdannet til, og ikke makke med alt annet.
    Han som blir P-ansvarlig vet hva som betyr noe for gutta på bakken og driver ikke å snyter dem for lønn eller rævkjører dem.

Jeg sier ikke at alle offiserer gjør en rævva jobb der de er nå. Og jeg trur faktisk at flere av offiserene som gjør en dyktig jobb i slike stillinger ikke hadde sett noe galt i å være sersjant something imotsetning til offiser.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Sverige innfører underoffiserer

Jeg ble faktisk ikke klar over det før i dag, men fra 1 januar har Sverige innført et nytt gradssystem, som ligner svært på det som er diskutert i forumet her, og med stort sett de samme begrunnelsene.

Offisersgradene (OF) beholdes som nå, mens det innføres et nytt sett OR-grader, slik:
    OR1: Menig
    OR2: Menig 1kl
    OR3: Vicekorpral
    OR4: Korpral
    OR5: Sergeant
    OR6: 1:e sergeant
    OR7: Fanjunkare
    OR8: Förvaltare
    OR9: Regementsförvaltere
    Dette er for Armén; det innføres tilsvarende, med noe andre navn, for Flottan, Amfibiekåren og Flygvapnet.

En interessant sak er at de erkjenner at selv om OF og OR er to separate stiger, så vil det i noen tilfeller kunne være ønskelig at man kan bevege seg mellom de to stigene, begge veier. De har derfor innført overganger, som jeg også antar sier noe om lønnsnivået for de forskjellige gradene, slik:
    Fanjunkare <-> Løjtnant
    Förvaltare <-> Kaptén
    Regementsförvaltare <-> Major/Översteløjtnant

For øvrig plasseres kadetter i området OR3 - OR5.

For sivilt ansatte i Försvarsmakten har de innført et lignende system med CF og CR, dog uten distinksjoner...

Mer info kan finnes på http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralany ... alssystem/ , og de pdf'ene som ligger oppe på høyresiden.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg
    En liten korreksjon til min siste:

Fanjunkare er mellom fenrik og løjtnant.
    Förvaltare er mellom løjtnant og kapten.
    Regementsförvaltere er mellom major og översteløjtnant.

Dette gjelder ikke kommandomessig; kun i forbindelse med overganger mellom de to stigene, og (antar jeg) lønnsmessig.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Svenske grader og distinksjoner

Tillegg til siste innlegg på forrige side - se også bilder her: http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A ... _i_Sverige .

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    218 innlegg
    Sitert
    356 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grimmy
    Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil med argumentasjonen din. Klarer du bare å forholde deg til en problemstilling om gangen, eller er det selve ideen bak det å ansette folk i et skikkelig system du ikke liker?

Systemet idag tar ikke vare på folk med kompetanse under KS-nivå, og de slutter lenge før de når 35. Dette er beskrevet i flere innlegg over, så hvis det er noe her du er uenig i, så får du heller kommentere det spesifikt. Generelt sett vil jeg si at den praktiske problemstillingen er ganske godt beskrevet i tråden.

F.eks. når en som har 6 mnd fgtj bak seg blir fungerende troppssjef
    ....eh, jeg hadde strengt tatt håpet på et gradssystem hvor vi slipper å ta høyde for slike eventualiteter...
    Beidh a lá leo

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Personlig hadde jeg sett at 35 års grensen ble opphevet og at en kunne stå løpet ut helt til Pensjonsalder hvis en foretrekker det tenk bare på hvilken erfaring en ville fått i personellbehandling og undervisningsmetodikk på ett midlere nivå som er guld vært ,jeg skulle gjerne ha tjenestegjort somm løytnant i gamle krets 2 selv om min alder er 52.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    I min tid var det svært vanlig at en ikke nådde Løytnants grad før i en alder på nærmere 30 år og da hadde en vært med allerede i mange år og fått god erfaring og spøkelse som å bli hevet ut og hensatt i snøfonnenn i en alder av 35 år eksiterte ikke.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_ ... s_Enlisted
    virker som Norge står ganske alene i å ikke ha NCOs.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_insignia_of_NATO_Armies_E nlisted
    virker som Norge står ganske alene i å ikke ha NCOs.
    Sant nok det klarte Norske Forsvar å ta knekken på i første halve delen av 1970 tallet.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og har det blitt så mye bedre etter dette ?

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og disse som fjernet denne ordningen sitter idag med feite pensjoner og er seg selv nærmest slik dem var også dengang.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    ...
    F.eks. når en som har 6 mnd fgtj bak seg blir fungerende troppssjef
    ....eh, jeg hadde strengt tatt håpet på et gradssystem hvor vi slipper å ta høyde for slike eventualiteter...
    Optimist!

Greit å være optimist, men får håpe at virkeligheten er medgjørlig.
    DYT-DYYYYYT-DYT

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg
    For dem som leter etter enda flere argumenter for å innføre spesialistbefal/underoffiserer, kan jeg anbefale denne gode artikkelen av Henrik Hovland: http://www.fnvlf.no/dok/artikkel165.asp .

Selv om den er to år gammel, kan jeg ikke se at den har mistet relevans. Hovland konkluderer med:
    Med et profesjonelt spesialistbefalskorps vil antagelig antallet dødsulykker i fredstid gå ned, og soldatene vil få større evne til å overleve i krig.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    [s]Greit å være optimist, men får håpe at virkeligheten er medgjørlig.[/s]
    Håp på det beste, forbered deg på det verste.
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    Sikkert en helt grei kongstanke å (gjen)innføre et underoffiserskorps, men: det lå en intensjon (elsker intensjonsstyrte beslutninger - NOT!) bak innføringen av avdelingsbefalsordningen, nemlig at man skulle opprettholde kompetanse på "lavere" nivå.

Klikkpatronen er den litt asymmetriske lønnsstigen og lønnspolitikken som legges til grunn i dagens norske forsvar - ikke gradsstrukturen sersjant, fenrik, løytnant.

Det er ikke samsvar mellom ansiennitetstid i grad og lønnsspenn i stilling.

Eksempel: en sersjant med maksimal opptjent tjenesteansiennitet til fylte 38 vil havne på rundt LTR 35, mens en fenriksstilling normalt er direkteplassert i minimum LR 34/7 (eller deromkring), altså omtrent det samme.

Dagens GBU'ere er mest opptatt av det som står nederst til høyre den 12. i måneden, og bryr seg katta om intensjonen som nedfelt.

Logikken deres fremkommer - helt naturlig - som følger: skal jeg tråkke luft i fire år som sersjant, når jeg med en søknad kan oppnå den samme lønnen i løpet av ett år i ny stilling OG samtidig bli fenrik?

Får de ikke gjennomslag for ny stilling, er jo argumentet greit: "...oki, da slutter jeg!" Avdelingene sitter da med svarteper, og hvis de da ønsker å beholde vedkommende, så må de jo nesten bare innfri...

Det sier seg selv at man da har en følgefeil, man går som regel bare ett år som sersjant før man karrer til seg en fenriksstilling. Fenrikene er ikke lagførere, lagførere driver soldatutdanning, lagførere er ferske, utdanningen forringes, etc... teoretisk kan en steike dugandes lagfører bli i mikroledet til fylte 38 år, men hva slags belønning får vedkommende i form av hard valuta?

La lønnsutviklingen på lavere nivå gjenspeile at man (Forsvaret) verdsetter viktigheten av kontinuitet og kompetanse som drivkraft for god utdanning, så tror jeg langt flere faktisk velger å holde seg som lagførere over lengre tid. Tror ikke løsningen er å endre dagens gradsstruktur - så ja: enhetsbefalet har gått ut på dato... men det har lønnsutviklingen for sersjantene også!

Hva man skal gjøre med grenaderene, det må fuglene vite.

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    ... og bare sånn at det er klart:

Enhetsbefalsordningen har gått ut på dato nettopp fordi den ikke fungerer i praksis etter intensjonen, ikke fordi ordningen med enhetsbefal i seg selv er feil. Intensjonen er 4-4-4(6), nå er den i praksis 1-1-12(14).

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pingrones
    Intensjonen er 4-4-4(6), nå er den i praksis 1-1-12(14).
    Hva mener du med tallene? Er det år i grad for sersjant-fenrik-løytnant?

La lønnsutviklingen på lavere nivå gjenspeile at man (Forsvaret) verdsetter viktigheten av kontinuitet og kompetanse som drivkraft for god utdanning, så tror jeg langt flere faktisk velger å holde seg som lagførere over lengre tid. Tror ikke løsningen er å endre dagens gradsstruktur - så ja: enhetsbefalet har gått ut på dato... men det har lønnsutviklingen for sersjantene også!
    Jeg er enig i det du sier om lønnsutviklingen - så klart bør en erfaren sersjant tjene betydelig mer. Gitt at man får dette på plass, så synes jeg imidlertid en endring av gradsstrukturen også er nødvendig. Profesjonsstolthet og sammenliknbarhet med våre allierte er argumenter som har vært brukt tidligere på denne tråden.
    Hva man skal gjøre med grenaderene, det må fuglene vite.
    Dette har også vært tatt opp tidligere på tråden, bl a av Bestefar. Også her bør løsningen være flere grader, både med tanke på lønnsutvikling, og for visuelt å kunne skille ferske fra erfarne, uten at sistnevnte nødvendigvis må gis en befalsgrad.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hvis man er avdelings befal fram til man er 38 (eller 36) hvilke muligheter har man da for å fortsette i forsvaret?

Må man gå krigsskole for å ha en varig karriere i forsvaret?

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Må vel det. Er slik Forsvaret opprettholder kompetansen på lavt nivå...de sparker ut grenaderene og avdelingsbefalet når de har holdt på så lenge at de er skikkelig gode til det de driver med. Ikke at de fleste holder på så lenge uansett, siden lønna ikke stiger nevneverdig over tid.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ok, får satse på krigsskole da.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    218 innlegg
    Sitert
    356 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sneballen
    Hvis man er avdelings befal fram til man er 38 (eller 36) hvilke muligheter har man da for å fortsette i forsvaret?

Må man gå krigsskole for å ha en varig karriere i forsvaret?
    Ja, og det er det største problemet for å ivareta disse. Slik arbeidsmarkedet er nå, er lønn en major issue, men dersom arbeidsmarkedet endres, vil jobbsikkerhet begynne å bety mer. Så lenge man vet at man har et "best før"-stempel, vet man at man før eller senere må starte "på scratch" i en ny karriere. Dette er ikke en spesielt behagelig tanke i et litt vanskelig arbeidsmarked.

Lønna som avdelingsbefal er ikke god, men den er til å leve med. (Betalt utdanning, 0 studielån, etc) Vissheten om at man blir kasta ut etter fylte 35 er ikke til å leve med.
    Beidh a lá leo

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er akkurat det jeg er bekymret for, jeg kunne gjerne sett for meg en karriere som underbefal, men akkurat det med å måtte slutte og begynne sivilt når jeg er 35 liker jeg ikke. Og vil da heller satse på krigsskole, siden jeg er veldig interesert i en varig militær karriere.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Forbeholdt at forsvaret vil ha meg i det hele tatt.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    Litt uvitende spørsmål:

En stor rekke forvaltnings/administrasjonsoppgaver på midlere nivå ble tidligere utført av eldre yrkesbefal i avansementskrets II. Avansementskrets II var yrkesbefal som etter BS hadde (i Hæren) BSØA (i Luftforsvaret Luftforsvarets Offisersskole, LOS), Befalsskolens Øverste Avdeling. Det var en ettårig utdannelse (som til en viss grad ble videreført som den toårige Krigsskolen-Gimlemoen, KSG) som først og fremst var praktisk utdannelse som troppssjef. Etter BSØA hadde man rett og plikt til ansettelse som yrkesbefal, men som det fremgår av navnet, med vesentlig langsommere avansement enn de som var i avansementskrets I (med Krigsskole).

Befal (i hvert fall i infanteriet) i avansementskrets II ville tjenstegjøre først som fenrik, deretter som løytnant som troppssjefer i hvert til de var noe over 35 år gamle, mens KS-utdannede i avansementskrets I jo oftest ville avansere til kaptein ved 28-29 års alder. Deretter ville avansementskrets II-befalet gå Hærens Forvaltningsskole og så stort sett ha forvaltningsjobber på midlere nivå til pensjonsalderen, f.eks. admoff, økonomi, pengeregnskapsfører etc. etc., og normalt ville de kunne avansere til major, i en del tilfelle til oberstløytnant. Dette er egentlig den type jobber som eldre underoffiserer har i de fleste andre land. Så mitt spørsmål er: Hvem har disse jobbene i dag? Ville ikke dette være en god utnyttelse av avdelingsbefalet etter at de ble regnet for gamle til troppstjeneste??? Bruker man sivile i slike jobber i dag, avdelingsbefal eller KS-utdannet yrkesbefal som er en kort tid innom slike jobber?

Hærens Forvaltningsskole ble slått sammen med sjø og lufts tilsvarende til Forsvarets Forvaltningsskole, men den ble jo lagt ned for noen år siden. Hvem har tatt over denne utdanningen? Bruker man sivile skoler?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Dette er historie Hvlt og forlatt forlengst av systemet jeg tror det stort sett bare er deg og meg og kansje noen Få andre som var med dengang Befalskorpset så slik ut.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Litt uvitende spørsmål:

En stor rekke forvaltnings/administrasjonsoppgaver på midlere nivå ble tidligere utført av eldre yrkesbefal i avansementeskrets II. Avansementskrets II var yrkesbefal som etter BS hadde (i Hæren) BSØA (i Luftforsvaret Luftforsvarets Offisersskole, LOS), Befalsskolens Øverste Avdeling. Det var en ettårig utdannelse (som til en viss grad ble videreført som den toårige Krigsskolen-Gimlemoen, KSG) som først og fremst var praktisk utdannelse som troppssjef. Etter BSØA hadde man rett og plikt til ansettelse som yrkesbefal, men som det fremgår av navnet, med vesentlig langsommere avansement enn de som var i avansementskrets I (med Krigsskole).

Befal (i hvert fall i infanteriet) i avansementskrets I ville tjenstegjøre først som fenrik, deretter som løytnant som troppssjefer i hvert til de var noe over 35 år gamle, mens KS-utdannede i avansementskrets I jo oftest ville avansere til kaptein ved 28-29 års alder. Deretter ville avansementskrets II-befalet gå Hærens Forvaltningsskole og så stort sett ha forvaltningsjobber på midlere nivå til pensjonsalderen, f.eks. admoff, økonomi, pengeregnskapsfører etc. etc., og normalt kunne avansere til major, i en del tilfelle til obserstløytnant. Dette er egentlig den type jobber som eldre underoffiserer har i de fleste andre land. Så mitt spørsmål er: Hvem har disse jobbene i dag? Ville ikke dette være en god utnyttelse av avdelingsbefalet etter at de ble regnet for gamle til troppstjeneste??? Bruker man sivile i slike jobber i dag, avdelingsbefal eller KS-utdannet yrkesbefal som er en kort tid innom slike jobber?

Hærens Forvaltningsskole ble slått sammen med sjø og lufts tilsvarende til Forsvarets Forvaltningsskole, men den ble jo lagt ned for noen år siden. Hvem har tatt over denne utdanningen? Bruker man sivile skoler?
    Her må jeg arrestere eller legge til litt mer informasjon i en ellers meget godt innlegg :det var ikke bare infanteriet som hadde Krets 2 Befal men også Hærens sanitet ja så å si allt av Befal som tjenestegjorde i Hærens Sanitet tilhørte Krets 2 og denne katogori har reprsentanter som har kommet meget høyt opp i grad ut ifra den videregående utdannelse som du her har skissert opp ellers var Bsøa plassesrt i sin tid på Heistadmoen og var en felles skole for alle Hærens våpengrener og var av ett års varighet.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Høres ut som bra greier. Noen som vet hvorfor de endret på det?

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sneballen
    Høres ut som bra greier. Noen som vet hvorfor de endret på det?
    Slik jeg ser det så var det at Artium eller Studikompentanse skulle være ett must for å komme i betraktning for å bli tatt opp som Asp på Befalskolen og da kunne like Gjerne Ks være den eneste veien for å bli fast tilsatt i systemet som Yrkesbefal en grei måte å sjalte ut alle praktikere og Kreative personell på som Nødvendigvis ikke var så teoretisk skoleflinke og samtidig så ble personell og tjenestestillinger på midlere nivå fjernet en endte opp med Befal på ett slik nivå bare over en kort tid.
    Nå gjaldt den nye ordningen at alle skulle gå Ks og jeg tror en fikk altfor like mennesker til å gå Befalskole en slags enhetsmenneske sort hvor alle var like egnet til å nå langt opp på Kommandopyramiden .
    Årene gikk og systemet fannt ut at dette ikke var noen god ordning og slik jeg ser det har en lært av slike feildisponeringer og dermed har uttrykket Enhetsbefal dukket opp av noen kansje for allt det jeg vet noen kloke hoder og samtidig har de samme hodene kommet til den konklussjon at det ikke var så dumt alikevel å ha tjenestegjørende befal med god erfaring på ett midlere nivå.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    BSØA eksisterte jo til litt ut på 80-tallet (og antallet som gikk BSØA var i hvert fall dobbelt så stort som antallet som gikk KS), så det er et stort antall yrkesoffiserer i Forvaret i dag i alder 50-60 som opprinnelig er fra avansementskrets 2 og har BSØA. Ved rask ettertanke kommer jeg på flere, bl.a. militærrådgiveren til den norske FN-delegasjonen (han var lagfører i kompaniet mitt i NORBATT og gikk BSØA etterpå).

BSØA ble flyttet fra Heistamoen til Gimlemoen og gjort 2-årig, etter kort tid omgjort til Krigsskolen-Gimlemoen. Bakgrunnen for det tror jeg var at sammenlignet med troppssjefer fra f.eks. USA kom norske troppssjefer dårlig ut når det gjaldt teori (men desto bedre når det gjaldt praksis) og man syntes norske troppssjefer med BSØA hadde for dårlig teoretisk bakgrunn.

Men da må man jo ta hele forskjellen USA-Norge: I USA er jo offisersutdannelse og soldat/underoffisersutdannelse helt adskilt (teoretiker-praktiker). En offiser ha bachelorgrad, enten sivil (i hva som helst) eller fra Military Academy (der også det meste av utdannelsen er sivile fag, helt etter eget valg, realfag, humanistiske fag eller samfunnsfag). Deretter har man en kort militær lederskapsutdannelse på ca. et år før man blir troppssjef. Som NK i tropp har man en meget erfaren underoffiser, alder gjerne omkring 30, dvs. ca. 12 års tjeneste bak seg. Jobben som troppssjef ses på i stor grad som en utdanningsstilling for unge offiserer. Derfor er troppssjefsstillinger forbeholdt unge offiserer, eldre underoffiserer kunne sikkert gjort en like god eller bedre jobb som troppssjef, men det viktige er at alle nyutdannede offiserer får være troppssjef for gjennom det å lære å være offiser i praksis. I det praktiske blir NK på mange vis en læremester, samtidig som han formelt er undergitt. Forholdet mellom troppssjef og NK regnes som helt spesielt viktig. Troppssjef deltar normalt ikke i den daglige utdannelsen av mannskapene ved leksjoner o.l., og er også utenfor linjen når det gjelder disiplin. Linjen for utdannelse og disipin hos mannskapene går fra kompaniets First Sergeant (kompaniets eldste underoffiser, som også gjør de oppgaver i et kompani som en norsk admoff gjør) til troppenes NK og derfra til lagførerne.

Litt kynisk har det blitt sagt (dvs. dette har jeg hørt fra amerikansk underoffiser) at investeringen Hæren har gjort i en erfaren Sergeant First Class som er NK i en tropp er enormt mye større enn investeringen som er gjort i en fersk fenrik/troppssjef. Derfor ser man på sistnevnte som forbruksvare i strid, mens man passer mye mer på underoffiserene. Troppssjefen skal lede troppen fra front og ved personlig modig eksempel få troppen til å gå på. NK skal holde seg så trygt som mulig i bakerste rekke for å styre troppen klokt derfra. Faller troppssjefen (og ofte er han den første som faller) må NK tas over, men for så kort tid som mulig inntil man har fåttt en ny fersk fenrik i forrerste rekke...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Nå var det personell som hadde lang erfaring i å være Troppsjef som kom seg videre til Kp Sjef stillinger og enda høyere opp i Kommandopyramiden med Krets 2 bakgrunn denne katogori ble valgt ut ifra dyktighet samt egnet til eventuell opprykk til ledig stilling videre oppover.
    Jeg har mange eksempler på det i mitt minne men velger å holde en lav stilling til det å publisere Navn grader og tjenestestillinger av hensyn til personvernet.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg
    På KOLs hjemmesider kan man nå lese at de tar tak i saken: http://www.kol.no/Forside.html

KOL jobber videre for etableringen av et eget lønns-, grads- og avansementssystem for spsialistbefalsordning

29 april 2009

KOL har, gjennom arbeidsgrupper i FST og FD, paneldebatter og uformelle forum, vært tydelig med sitt standpunkt relatert til avdelingsbefals ordningen / spesialistbefalsordningen og hvordan vi ser for oss dette i fremtiden.

KOL mener det er til både enkeltindividets og Forsvarets beste å etablere en ordning som synliggjør og verdsetter spesialistbefalet for den spisskompetansen og rutinen de har.

KOL ønsker å etablere et eget lønns-, grads- og avansementssystem for spesialistbefalet. Dette vil samtidig forhindre en uhensiktsmessig sammenligning med grads- og avansementssystemet for yrkesbefalet. Som en del av helheten ønsker KOL også å justere på aldersgrensen / forlenge tilsettingsforholdet opp mot 60 år for det spesialistbefal man mener besitter «aldersuavhengig kompetanse». Detter vil være helt i tråd med den opprinnelige intensjonen med avdelingsbefalsordningen.

Det er for KOL åpenbart at Forsvarets ansatte vil ha mye å vinne på en slik delt ordning. Spesialistbefalet og yrkesbefalet har helt ulike behov og yrkesmessige krav relatert til videreutdanning, breddeerfaring, internasjonal tjeneste, lønnssystem, karriere, kontinuitet, avansement osv.

Behovene og kravene er for ulike til å kunne ivaretas godt nok i ett felles system. Forsvaret består av mange yrker....

KOL er derfor overbevist om at man på mange områder trolig må etablere egne tilpassede ordninger for hver av disse to gruppene. På denne måten vil man få størst mulig effekt ut av det man investerer i personellet gjennom utdanning, kursing, selektering osv.

Kim A. Sabel

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Yrkestilsatt spesialistbefal

KOL har nå fremmet et forslag om å innføre 'Yrkestilsatt spesialistbefal' som en egen kategori, og la disse ha muligheten til å være tilsatt til de er 60. Mer på http://www.kol.no/Forside.html , hvor det ligger tre dokumenter som kan lastes ned.

Jeg har ikke hatt tid å se på alle detaljene ennå, men kort fortalt ser det ut til å dreie seg om en egen lønns- og gradsstige, slik det også har vært diskutert på denne tråden. Detaljene kan sikkert diskuteres, men jeg synes dette ser bra ut.

Her er KOLs eget sammendrag av saken:
    KOL anbefaler at man endrer navn fra ”Avdelingsbefal” til ”Spesialistbefal”

KOL anbefaler at man innfører begrepet ”Yrkestilsatt spesialistbefal”

KOL er av den oppfatning av at man som ”Yrkestilsatt spesialistbefal” vil kunne være tilsatt i Forsvaret til pensjonsalder (60 år), under forutsetning av at man jobber innenfor de aldersuavhengige fagfelt som man iht Forsvarets behov, eller individuelle vurderinger, til enhver tid anser å skulle bekles av spesialistbefal.

KOL anbefaler at Forsvaret innfører et eget lønns-, grads- og avansementssystem for spesialistbefalet gruppen. Det synes for KOL åpenbart at både dagens spesialistbefal og Forsvaret som arbeidsgiver vil være tjent med dette. På denne måten vil man kunne synliggjøre og anerkjenne spesialistbefalet for den kompetansen de har, ivareta status og samtidig unngå en svært uhensiktsmessig sammenligning med yrkesoffiserene.

KOL anbefaler at det skal være mulig å omdisponere og videreutvikle spesialistbefalets verdifulle kompetanse og erfaring inn i administrative stillinger også på stabsnivå. Deres oppdaterte, operative erfaring vil kunne være verdifulle og Forsvaret bør legge til rette for å videreføre slik kompetanse.

KOL anbefaler at det må være mulig å endre sin tilsettingskategori fra ”yrkestilsatt spesialistbefal” eller vanlig ”spesialistbefal” til ”yrkesoffiser”. Dette kan eksempelvis skje gjennom søknad på krigsskole, hevet utdanningsnivå osv

KOL anbefaler at det utarbeides alternative utbetalingssystemer for bonusordningen.

Side 2 av 11 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Endring av dato innkalelse til sesjon 2.
    By rocketman997 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 011556A Mar 16,
  2. Forfremmelsen i forsvaret - dags dato.
    By San-Soldat in forum Mannskapsmessa
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 270103A Mar 10,
  3. SJØ 09, hvilken dato er det?
    By endag in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 252008A Jan 09,
  4. Ca. dato for SJØ-07?
    By panzer in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 111623A Mar 07,

User Tag List