Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 56

Tråd: Islam/Kristendom/Jihad (avsporing fra IDF tråden)

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1.4papa
    Sitat Opprinnelig skrevet av JK
    JEG synes nå at det er teit å droppe trening med israelske spesialstyrker pga politisk korrekthet (har sikkert også noe med hvordan nordmenn generelt ville reagert på det, men ingen behøvde vel noensinne å få vite om det?), synes spesialstyrkene burde få lov til trene med alle vestlig-vennlige styrker som de kan lære/bli bedre av (IDF faller definitivt inn under disse kriteriene) Satser på en mer politisk ukorrekt regjering i 2009, dvs ikke rødgrønn. Støttet faktisk de rødgrønne før sist valg, men nå, NEI.
    Du syns vel kanskje norske spesialstyrker burde ha trent sammen med de sørafrikanske spesialstyrkene på 80-tallet og, du?

Og et militært samarbeid av denne typen som skulle holdes hemmelig for folk? Mulig du hadde trivdes bedre i Nord-Korea enn i Norge.
    Med dagens rødgrønne regjering er vel anti-semitisme ikkje anna enn å forvente. Nei, det er vel enklare å sende penger til terrororganisasjoner som Hamas, og boikotte Israel(som SV) slik at risikoen for terrorangrep blir mindre. Det er fint å gje støtte til slike organisasjoner, slik at anti-semitisme framleis spres.......

Eit eksempel på eit reknestykke i ei Palestinsk mattebok: Hvis du har 3 jøder, og drep 2, kor mange har du då igjen?

Korleis kan den raud-grønne regjeringa gje penger til Islamistiske grupperinger som praktiserer drap på kristne, jøder, og alle ikkje muslimer (dvs alle utenom muslimer). Ca 60 % av alt som står i koranen, står om jihad(hellig krig mot alle ikkje-muslimer). Då er det rart at den norske regjeringa sender våre skattepenger til Islamistiske grupper som faktisk praktsikerer koranen bokstavelig talt. Kvifor ikkje sende nokre av våre skattepenger til hjelp for kristne, jøder og andre truande i muslimske land som blir forfulgt, torturert og drept fordi dei ikkje er muslimer, men faktisk kristne, jøder osv.

Den norske regjeringa kunne også gjeve penger til tidlegare muslimer som går vekk frå hatets religion, i staden for å gje penger til desse gruppene som praktiserer drap, tortur og forfølgelse på tidlegare muslimer, kristne, jøder osv. Få i Noregs land veit at akkurat dette skjer, og dette er heilt katastrofalt.

Vel, dette var ganske off-topic, men eg måtte berre få det ut. Synspunkt?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    asbber:

Jeg har et synspunkt:

Du må lære deg hva jihad betyr. Det er nemlig ikke hellig krig. Gir deg et par forsøk, fungerer det ikke da skal jeg komme med de riktige tolkningene av ordet.

Tolkning er også et nøkkelord i denne sammenhengen.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av asbber
    JEG synes nå at det er teit å droppe trening med israelske spesialstyrker pga politisk korrekthet (har sikkert også noe med hvordan nordmenn generelt ville reagert på det, men ingen behøvde vel noensinne å få vite om det?), synes spesialstyrkene burde få lov til trene med alle vestlig-vennlige styrker som de kan lære/bli bedre av (IDF faller definitivt inn under disse kriteriene) Satser på en mer politisk ukorrekt regjering i 2009, dvs ikke rødgrønn. Støttet faktisk de rødgrønne før sist valg, men nå, NEI.
    Du syns vel kanskje norske spesialstyrker burde ha trent sammen med de sørafrikanske spesialstyrkene på 80-tallet og, du?

Og et militært samarbeid av denne typen som skulle holdes hemmelig for folk? Mulig du hadde trivdes bedre i Nord-Korea enn i Norge.
    Med dagens rødgrønne regjering er vel anti-semitisme ikkje anna enn å forvente. Nei, det er vel enklare å sende penger til terrororganisasjoner som Hamas, og boikotte Israel(som SV) slik at risikoen for terrorangrep blir mindre. Det er fint å gje støtte til slike organisasjoner, slik at anti-semitisme framleis spres.......

Eit eksempel på eit reknestykke i ei Palestinsk mattebok: Hvis du har 3 jøder, og drep 2, kor mange har du då igjen?

Korleis kan den raud-grønne regjeringa gje penger til Islamistiske grupperinger som praktiserer drap på kristne, jøder, og alle ikkje muslimer (dvs alle utenom muslimer). Ca 60 % av alt som står i koranen, står om jihad(hellig krig mot alle ikkje-muslimer). Då er det rart at den norske regjeringa sender våre skattepenger til Islamistiske grupper som faktisk praktsikerer koranen bokstavelig talt. Kvifor ikkje sende nokre av våre skattepenger til hjelp for kristne, jøder og andre truande i muslimske land som blir forfulgt, torturert og drept fordi dei ikkje er muslimer, men faktisk kristne, jøder osv.

Den norske regjeringa kunne også gjeve penger til tidlegare muslimer som går vekk frå hatets religion, i staden for å gje penger til desse gruppene som praktiserer drap, tortur og forfølgelse på tidlegare muslimer, kristne, jøder osv. Få i Noregs land veit at akkurat dette skjer, og dette er heilt katastrofalt.

Er du pilgrim utenfra på besøk til de hellige stedene får du stort sett gå i fred for både jøder og palestinere der nede (om man ikke regner med alle selgerne som har et eller annet til "special price for you my friend :-D").
    "Religion is religion, but bussines is bussines". Pilgrimsturismen gir gode kasser i penga for begge sider i regionen.
    Egentlig burde staten Israel IMO aldri vært godkjent av FN i 1948 (er på Linje med George Marshal der), ettersom det innebar at en gruppering jødene tok seg til rette på bekostning av en annen (palestinerne) med ditto flyktningeproblem mm. siden + kilde til j... mye missnøye i araberverdenen og en og blant en del muslimer utenfor.
    Men tidene var annerledes den gang, med 2. verdenskrig og jødeutryddelsen bare noen få år unna.
    Selv Sovjet Unioen ga inndirekte støtte til Israel den gangen, ved ikke å blande seg inn i den Tsjekkoslovakiske våpeneksporten til den jødiske staten. En våpenkilde israelerne aldri kunne klart seg uten. Tsjekkisk produserte Mauser KAR 98 og MG-34 var f.eks. standardvåpen i IDF til langt inn på 60-tallet.
    Men når Israel først har blitt opprettet godkjent i FN, så er ikke det noe man kan angre på og ombestemme seg på sånn helt uten videre med et pennestrøk heller. Da blir det et nytt flyktningeproblem og arabere som flytter inn på bekostning av jøder noen milioner jøder i stedet.
    Ikke at det blir fred med de mer militante muslimene om Israel går i graven heller. Men da kan de i alle fall ikke bruke Israel som emosjonelt skjold å skjule seg bak slik som nå.
    Da blir det også lettere å motivere våre egne til å dælje dem ned.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    asbber:

Jeg har et synspunkt:

Du må lære deg hva jihad betyr. Det er nemlig ikke hellig krig. Gir deg et par forsøk, fungerer det ikke da skal jeg komme med de riktige tolkningene av ordet.

Kven er det eientlig du prøver å overbevise? Meg eller deg sjølv? Ifølge tidlegare professor i Islamsk historie og religion ved araberverdas mest prestisjefylte universitet betyr jihad hellig krig(Islam og Terrorisme, Mark Gabriel, 2002, på norsk 2003). Få kjenner Islam betre enn ham. Han kunne bla. Koranen utenatt som 12-åring. Burde ikkje han meir peiling på emne enn du? Så kva er det eigentlig du prøver å innbille deg?

Om du treng meir dokumentasjon:

http://no.wikipedia.org/wiki/Jihad

Jihad handler om å bekjempe dei som sett se imot Islam, for å sitere boka "Islam og Terrorisme", av Mark Gabriel.

Eg er klar til å diskutere den dagen du slutter å lyge.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk

Er du pilgrim utenfra på besøk til de hellige stedene får du stort sett gå i fred for både jøder og palestinere der nede (om man ikke regner med alle selgerne som har et eller annet til "special price for you my friend :-D").
    "Religion is religion, but bussines is bussines". Pilgrimsturismen gir gode kasser i penga for begge sider i regionen.
    Egentlig burde staten Israel IMO aldri vært godkjent av FN i 1948 (er på Linje med George Marshal der), ettersom det innebar at en gruppering jødene tok seg til rette på bekostning av en annen (palestinerne) med ditto flyktningeproblem mm. siden + kilde til j... mye missnøye i araberverdenen og en og blant en del muslimer utenfor.
    Men tidene var annerledes den gang, med 2. verdenskrig og jødeutryddelsen bare noen få år unna.
    Selv Sovjet Unioen ga inndirekte støtte til Israel den gangen, ved ikke å blande seg inn i den Tsjekkoslovakiske våpeneksporten til den jødiske staten. En våpenkilde israelerne aldri kunne klart seg uten. Tsjekkisk produserte Mauser KAR 98 og MG-34 var f.eks. standardvåpen i IDF til langt inn på 60-tallet.
    Men når Israel først har blitt opprettet godkjent i FN, så er ikke det noe man kan angre på og ombestemme seg på sånn helt uten videre med et pennestrøk heller. Da blir det et nytt flyktningeproblem og arabere som flytter inn på bekostning av jøder noen milioner jøder i stedet.
    Ikke at det blir fred med de mer militante muslimene om Israel går i graven heller. Men da kan de i alle fall ikke bruke Israel som emosjonelt skjold å skjule seg bak slik som nå.
    No er jo diskusjonen om staten Israel ein annan diskusjon, og sånt sett off-topic av off-topic, om du skjønner;) Sjølv har eg ikkje tilstrekkelig med kunnskap på akkurat dette emne til å kunne samstemme eller motseie deg i alt du skriv.

Føler ikkje at du var skikkelig klar på alt, men om du meinte med det du skreiv ovanfor at den einaste grunnen til at muslimene går så kraftig imot jødene( Tolka det slik, sidan det du ikkje skreiv om noko anna), så tar du krafti feil. Muslimenes jødehat har rot i kva som står i koranen:

"Og kjemp mot dem til det ikke er noe Fitnah(vanntro og polyteisme, det vil sei tilbedelse av andre guder enn Allah) og all religion vil være rettet mot Allah. Men hvis du slutter(med å tilbe andre enn Allah) så ser Allah Allseeren det de gjør"

SURE 8:39

"Dere som tror, slutt dere ikke til jøder og kristne! De henger sammen. Den som slutter seg til dem, blir en av dem. Gud leder ikke urettferdige!"

SURE 5:51

Sjå også Sure 5:57-62, sure 8:57 og i sure 4:91.

"Dere som har mottatt skriften(jøder og kristne), tro på det som Vi har åpenbart, som stadfester det dere allerede har, før Vi utvisker ansiktstrekkene og snur dem bak frem, eller Vi forbanner dere, slik Vi forbannet sabbatsovertrederne. Guds bestemmelse blir iverksatt."

SURE 4:47

Muslimer blir også faktisk tvinga til å delta i jihad, sjølv om svært få av alle verdas mulismer gjer dette idag:

"De som ble latt tilbake, gledet seg over å sitte igjen bak Guds sendebud. De hadde motvilje mot å satse liv og eiendom for Guds sak. De sa: «Dra ikke ut i heten!» Si: «Helvetes ild er hetere!» Om de bare kunne forstå."

SURE 9:81

"Den som denne dag vender dem ryggen til flukt, såfremt han ikke vender tilbake til striden, eller slutter seg til en annen avdeling, han har pådratt seg Guds vrede, og helvete blir hans herberge. Et sørgelig endelikt!"

Sure 8:16

"Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet."

SURE 9:29

Er det no mogleg å forstå at det ligg fleire årsaker bak enn berre ønsker om å få det ein meiner er sine landområder?

Muslimene er faktisk befalt til å delta i jihad, altså gå til krig mot ikkje-muslimer. Tingen er at veldig få gjer dette. Dei Islamistiske gruepperingane(som Noreg støtter(!)) + enkelte universitet og moskeer er blant dei einaste som tar Koranen så bokstavelig at dei er villige til å gå til krig mot ikkje-muslimer. Derfor syns eg det blir fatalt at Noreg kan støtte slike grupper. Å støtte dei fordi "dei i det minste prøver å få til ei regjering", blir for dumt. og naivt.

Guest
    asbber:

Jeg har et synspunkt:

Kven er det eientlig du prøver å overbevise? Meg eller deg sjølv? Ifølge tidlegare professor i Islamsk historie og religion ved araberverdas mest prestisjefylte universitet betyr jihad hellig krig(Islam og Terrorisme, Mark Gabriel, 2002, på norsk 2003). Få kjenner Islam betre enn ham. Han kunne bla. Koranen utenatt som 12-åring. Burde ikkje han meir peiling på emne enn du? Så kva er det eigentlig du prøver å innbille deg?

Jihad handler om å bekjempe dei som sett se imot Islam, for å sitere boka "Islam og Terrorisme", av Mark Gabriel.

Huff....

Først og fremst, sjekk egen kildekritikk:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hellig_krig

Hellig krig er en unøyaktig oversettelse til vestlige språk av det arabiske jihad i Koranen
    På arabisk betyr jihad faktisk "å streve" eller "å slite"

Så over til tolkninger, for det er det som egentlig er interessant.

En tolkning av jihad er:

"Å streve etter å leve et moralsk og dydig liv"

Det er primært 4 jihad man kan underta (ifølge Sunni tro):

Jihad bil Nafs (Hjertets Jihad)
    Dette er jihad i ens eget hjerte. Den går ut på å motsto djevelens fristelse og motstå hans ondskap. Sett på som den fullverdige Jihad.

Jihad bil lisan (Tungens Jihad)
    Dette er jihad i ordets makt. Hensikten er å spre sannhet og spre Islam's ord med munnen som redskap.

Jihad bil yad (Håndens Jihad)
    Dette er jihad i rettferdighetens ånd. Hensikten er å gjøre det som er rett og bekjempe urettferdighet med handling.

Jihad bis sayf (Sverdets Jihad)
    Dette er jihad med sverdet. Hensikten er væpnet kamp i Guds navn. Sett på som en mindre fullverdig jihad.

At folk bruker jihad i betydningen hellig krig er det ikke noen særlig tvil om, men igjen så lønner det seg å ikke generalisere. Dette er meget komplisert, og varierer fra muslimsk gruppe til muslimsk gruppe, fra muslimsk land til muslimsk land.

Anbefaler deg å lese litt i de følgende lenkene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jihad
    http://en.wikipedia.org/wiki/Twelver
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fiqh
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rules_of_war_in_Islam

Så vil du se at det ikke lønner seg å bastant mene noe om Islam.

Jeg prøver å lære litt, i og med at jeg snart skal jobbe i et muslimsk land, og derfor synes jeg at det kan være en fordel å ikke ha en holdning om at alle muslimer er jihadister, men faktisk sette meg litt inn i nyansene i religionen.

At det SV driver ikke rimer er jeg enig i, og vi burde nok ikke støtte Hamas, men vær litt mindre snever da.....

Jo, en siste ting.....ikke kall meg en løgner en gang til.....skjønt?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Støtter siste taler i stor grad.

Kvifor ikkje sende nokre av våre skattepenger til hjelp for kristne, jøder og andre truande i muslimske land som blir forfulgt, torturert og drept fordi dei ikkje er muslimer, men faktisk kristne, jøder osv.
    Vet du med sikkerhet at dette ikke blir gjort, f.eks. via ikke-statlige organisasjoner som mottar støtte fra staten? Har du full oversikt til å kunne hevde det du gjør?

Er det snakk om flere organisasjoner enn Hamas?

Når det gjelder Regjeringens politikk overfor Hamas er jeg i tvil. Det har bl.a. blitt argumentert at man behandlet PLO på liknende vis tidligere. Etter det jeg vet gikk PLO over til å anerkjenne Israel i ettertid. Det har også blitt hevdet at Hamas har strukket seg lengre enn tidligere. Ut i fra det lille jeg vet om Hamas er jeg i tvil om det er riktig å gjøre det på denne måten, men så har jeg fint lite peiling på diplomati, fredsarbeid osv. Det jeg vet er at bl.a. gjensidige innrømmelser fra begge parter i en konflikt kan være konstruktivt. Ideen er kanskje at Hamas vil bli mer villige til å gjøre innrømmelser overfor Israel dersom de blir møtt med noe annet enn en hard hånd hele tiden.

Man skal selvfølgelig ikke belønne rettede angrep mot sivile mål, men det er det heller ikke snakk om i dette tilfellet. Etter det jeg vet har Regjeringen vært krystallklar på at Hamas må avstå fra terrorisme og anerkjenne Israel. Man har også presisert at det er uaktuelt å utvide båndene til Hamas før man ser konkret framgang. Det man har gjort her er et forsøk på skape en åpning i Hamas for å få fortgang på veien mot anerkjennelse og en slutt på terrorisme. Om det er god framgangsmåte er jeg usikker på.

Det er ikke sikkert at Israel vil klare å bekjempe Hamas på lang sikt med militære og økonomiske midler. Jeg er redd for at den samme, gamle tragiske regla vil gå om og om og om igjen år etter år hvis Israel, Hamas og andre palestinske terrororganisasjoner fortsetter langs det samme gamle sporet.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    asbber:

Jeg har et synspunkt:

Huff....

Først og fremst, sjekk egen kildekritikk:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hellig_krig

Hellig krig er en unøyaktig oversettelse til vestlige språk av det arabiske jihad i Koranen
    På arabisk betyr jihad faktisk "å streve" eller "å slite"

Så over til tolkninger, for det er det som egentlig er interessant.

En tolkning av jihad er:

"Å streve etter å leve et moralsk og dydig liv"

Det er primært 4 jihad man kan underta (ifølge Sunni tro):

Jihad bil Nafs (Hjertets Jihad)
    Dette er jihad i ens eget hjerte. Den går ut på å motsto djevelens fristelse og motstå hans ondskap. Sett på som den fullverdige Jihad.

Jihad bil lisan (Tungens Jihad)
    Dette er jihad i ordets makt. Hensikten er å spre sannhet og spre Islam's ord med munnen som redskap.

Jihad bil yad (Håndens Jihad)
    Dette er jihad i rettferdighetens ånd. Hensikten er å gjøre det som er rett og bekjempe urettferdighet med handling.

Jihad bis sayf (Sverdets Jihad)
    Dette er jihad med sverdet. Hensikten er væpnet kamp i Guds navn. Sett på som en mindre fullverdig jihad.

At folk bruker jihad i betydningen hellig krig er det ikke noen særlig tvil om, men igjen så lønner det seg å ikke generalisere. Dette er meget komplisert, og varierer fra muslimsk gruppe til muslimsk gruppe, fra muslimsk land til muslimsk land.

Anbefaler deg å lese litt i de følgende lenkene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jihad
    http://en.wikipedia.org/wiki/Twelver
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fiqh
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rules_of_war_in_Islam

Så vil du se at det ikke lønner seg å bastant mene noe om Islam.

Jeg prøver å lære litt, i og med at jeg snart skal jobbe i et muslimsk land, og derfor synes jeg at det kan være en fordel å ikke ha en holdning om at alle muslimer er jihadister, men faktisk sette meg litt inn i nyansene i religionen.

At det SV driver ikke rimer er jeg enig i, og vi burde nok ikke støtte Hamas, men vær litt mindre snever da.....

Jo, en siste ting.....ikke kall meg en løgner en gang til.....skjønt?
    Du har rett i at jihad ikkje berre treng å vere hellig krig. Jihad, har som du har nevnt, fleire betydninger, men ein av betydningene er hellig krig, noko du skreiv at det ikkje var. Dermed var det du skreiv framleis ein løgn.

Eg meiner også, som skrive i eit anna innlegg, at alle muslimer selvfølelig ikkje driv med jihad, men dette gjer til dømes Hamas og andre Islamistiske grupperinger, som Noreg støtter.

Les du eit av mine andre innlegg, kan ein også forstå at muslimer oppfordres til hellig krig mot ikkje-muslimer. Det er, som nevnt, få muslimer som utøver dette.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gnist
    Støtter siste taler i stor grad.

Kvifor ikkje sende nokre av våre skattepenger til hjelp for kristne, jøder og andre truande i muslimske land som blir forfulgt, torturert og drept fordi dei ikkje er muslimer, men faktisk kristne, jøder osv.
    Vet du med sikkerhet at dette ikke blir gjort, f.eks. via ikke-statlige organisasjoner som mottar støtte fra staten? Har du full oversikt til å kunne hevde det du gjør?

Er det snakk om flere organisasjoner enn Hamas?

Når det gjelder Regjeringens politikk overfor Hamas er jeg i tvil. Det har bl.a. blitt argumentert at man behandlet PLO på liknende vis tidligere. Etter det jeg vet gikk PLO over til å anerkjenne Israel i ettertid. Det har også blitt hevdet at Hamas har strukket seg lengre enn tidligere. Ut i fra det lille jeg vet om Hamas er jeg i tvil om det er riktig å gjøre det på denne måten, men så har jeg fint lite peiling på diplomati, fredsarbeid osv. Det jeg vet er at bl.a. gjensidige innrømmelser fra begge parter i en konflikt kan være konstruktivt. Ideen er kanskje at Hamas vil bli mer villige til å gjøre innrømmelser overfor Israel dersom de blir møtt med noe annet enn en hard hånd hele tiden.

Man skal selvfølgelig ikke belønne rettede angrep mot sivile mål, men det er det heller ikke snakk om i dette tilfellet. Etter det jeg vet har Regjeringen vært krystallklar på at Hamas må avstå fra terrorisme og anerkjenne Israel. Man har også presisert at det er uaktuelt å utvide båndene til Hamas før man ser konkret framgang. Det man har gjort her er et forsøk på skape en åpning i Hamas for å få fortgang på veien mot anerkjennelse og en slutt på terrorisme. Om det er god framgangsmåte er jeg usikker på.

Det er ikke sikkert at Israel vil klare å bekjempe Hamas på lang sikt med militære og økonomiske midler. Jeg er redd for at den samme, gamle tragiske regla vil gå om og om og om igjen år etter år hvis Israel, Hamas og andre palestinske terrororganisasjoner fortsetter langs det samme gamle sporet.
    Eg veit med sikkerhet at forfulgte kristne, jøder, og andre truande i muslimske land får alt for lite støtte. Eg veit med sikkerhet at organisasjoner som Åpne dører og Norsk misjon i øst, gjer ein glimrande jobb med både å informere om forfulgte , torturerte og drepte, og å hjelpe desse. Dei fleste andre medier gjer ein alt for dårlig jobb med å informere om den slags. Å innformere om at 5 personer døyde i ei terrorhandling er viktig, men å informere om at 5 kristne blei torturert til døde fordi dei konventerte frå Islam til Kristendommen er mindre viktig, og kjem sjeldan i avisa(kanskje med unntak av dagenmagasinet og vårt land) eller på tv. Nevnte organsisasjoner får nok normal statsstøtte frå Noreg, men så vidt eg veit, hjelper ikkje Noreg dei forfulte på andre måter enn gjennom normal statsstøtte, som alle slags organisasjoner og lag har krav på.

Det eg syns Noreg kunne gjort i mykje større grad, var å leggje press på myndighetene i mange av dei muslimske landa for å få dei til å motarbeide slike grusomme handlingar. Mange muslimske land har muslimske lover som godtek eller opner for å angripe konvertitter frå Islam. Sånn sett er mange muslimer fanga av sin eigen religion. Konventerer dei, må dei rekne med forfølging og tortur. I verste fall må dei sjølv bøte med livet.

I enkelte land, som til dømes Egypt, må kristne betale ekstra skatt til myndighetene fordi dei er kristne og ikkje muslimer. Myndighetene vil sjeldan gjere denne jobben med å kreve ekstra skatt av dei, men dette gjer Islamistiske organsisasjoner lett. Dette er ofte større summer, og betaler dei ikkje, må dei rekne med å bli drept. Alt dette her fordi Islamistene følger muslimsk lov, og dei meir sekulære muslimane ikkje vil føle se truga av islamistene ved å gå i mot den muslimske lova.

Om Noreg støtter fleire organsisasjoner enn Hamas er eg usikker på, men eg har aldri heller skrive at det var snakk om fleire organisasjoner. Eg skreiv: "Den norske regjeringa kunne også gjeve penger til tidlegare muslimer som går vekk frå hatets religion, i staden for å gje penger til desse gruppene som praktiserer drap, tortur og forfølgelse på tidlegare muslimer, kristne, jøder osv."

Eg refererte til grupper som praktiserte drap, tortur og forfølelse av kristne, jøder og andre truande, deriblant var Hamas og finne.

Sjølv meiner eg det blir heilt feil om støtte til terrororganisasjoner som Hamas skal vere det som må til for å løsne striden i midt-austen. Slike grupper vil ikkje forandre sitt syn, og vil fortsetje å drepe ikkje-muslimer, då det står i koranen at dei skal gjere dette(sjå tidlegare innlegg der Koranen er sitert). Så lenge Noreg heldt fram med å støtte Hamas, støtter dei drap, tortur og forfølging av kristne, jøder og andre som ikkje praktiserer den religionen muslimane anser som den einaste rette.

Guest
    Asbber:

Jeg sa at du ikke skulle si at jeg lyver, var det noe du ikke forsto med akkurat det?

Jeg har forsåvidt ikke løyet, men heller prøvd å fremstille nyansene i religionen, ikke bastant komme med uttalelser som:

Hvis du også faktisk leser innlegget mitt så beskriver jeg NØYAKTIG hva jihad betyr på arabisk, og hva de fleste muslimer forbinder med jihad. Jeg skrev også at visse bruker jihad i betydningen hellig krig, men det er ikke det profeten Mohammed mente med begrepet:

Direkte sitat fra mitt innlegg:
    Ser du....?

Eg veit med sikkerhet at forfulgte kristne, jøder, og andre truande i muslimske land får alt for lite støtte.
    Hvordan vet du det? Har du noen linker? Vet du f.eks hvor mange forskjellige muslimske grupperinger det er i Libanon f.eks.....vet du hvordan de kristne er integrert i samfunnet i Libanon?

Mange muslimske land har muslimske lover som godtek eller opner for å angripe konvertitter frå Islam. Sånn sett er mange muslimer fanga av sin eigen religion. Konventerer dei, må dei rekne med forfølging og tortur. I verste fall må dei sjølv bøte med livet.
    Skulle også gjerne sett bevis på denne påstanden.

I enkelte land, som til dømes Egypt, må kristne betale ekstra skatt til myndighetene fordi dei er kristne og ikkje muslimer. Myndighetene vil sjeldan gjere denne jobben med å kreve ekstra skatt av dei, men dette gjer Islamistiske organsisasjoner lett. Dette er ofte større summer, og betaler dei ikkje, må dei rekne med å bli drept. Alt dette her fordi Islamistene følger muslimsk lov, og dei meir sekulære muslimane ikkje vil føle se truga av islamistene ved å gå i mot den muslimske lova.
    Og denne....er rart vestlig tør å feriere i Egypt, hvis kristne er så sett ned på

og vil fortsetje å drepe ikkje-muslimer, då det står i koranen at dei skal gjere dette(sjå tidlegare innlegg der Koranen er sitert). Så lenge Noreg heldt fram med å støtte Hamas, støtter dei drap, tortur og forfølging av kristne, jøder og andre som ikkje praktiserer den religionen muslimane anser som den einaste rette.
    Huff og huff.....tror jaggu at jeg ikke tør å gå ut av huset mitt mer jeg, kan jo plutselig komme en muslim og drepe meg.

asbber:

Nå tror jeg faktisk jeg skal la vær og kommentere innleggene dine, fordi jeg kjenner at jeg begynner å bli mektig provosert, og da kan det hende at jeg blir ufin. Og det liker ikke Admin.

Men, la meg gi det et lite tips på veien. Ser at du er 16-17 år gammel og ønsker å bli FJ. Jeg håper for din skyld at du modnes litt før du blir kallt inn i Forsvaret. Med de holdningene du utviser her, vil du nok ikke komme langt og ihvertfall ikke ble sendt ut. Du vet at vi for tiden er stasjonert i Afghanistan, et muslimsk land? Med både Shia og Sunni muslimer? Hvordan skal det gå hvis du får en muslim i laget ditt?

Med et slikt syn, hadde ikke jeg stolt en flekk på at du klarer å gjøre riktige valg der nede, da avgjørelsene dine mest sannsynlig vil være farget av din Islam-fiendtlige holdning.

Det er visse aspekter ved Islam jeg ikke er begeistret for, men det er egenskaper som for det meste finnes hos fundamentalistisk islam, ikke hos den jevne muslim. Jeg kjenner en del muslimer, som jeg kaller venner, og vil tørre å si at du sannsynligvis har fått holdningene dine grunnet fremmedfrykt og vestlig media, ikke gjennom egne erfaringer.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Eg veit med sikkerhet at forfulgte kristne, jøder, og andre truande i muslimske land får alt for lite støtte.
    Hvordan vet du det? Har du noen linker? Vet du f.eks hvor mange forskjellige muslimske grupperinger det er i Libanon f.eks.....vet du hvordan de kristne er integrert i samfunnet i Libanon?
    Det er ikke spesielt mange fordeler med å være kristen i f.eks Saudi-Barbaria eller Irak (minus Kurdistan).

[quote:1d6rhvny]Mange muslimske land har muslimske lover som godtek eller opner for å angripe konvertitter frå Islam. Sånn sett er mange muslimer fanga av sin eigen religion. Konventerer dei, må dei rekne med forfølging og tortur. I verste fall må dei sjølv bøte med livet.

[/quote:1d6rhvny]
    Christian convert faces death penalty in Afghanistan
    http://www.guardian.co.uk/world/2006/ma ... stan.islam
    Om Saudi-Barbaria:
    "Under Shari'a, conversion by a Muslim to another religion is considered apostasy, a crime punishable by death if the accused does not recant. There were no executions for apostasy during the period covered by this report, and there have been no reports of such executions for the past several years. There was a report of a citizen who had converted to Christianity and was convicted of blasphemy. "
    http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2003/24461.htm

[quote:1d6rhvny]I enkelte land, som til dømes Egypt, må kristne betale ekstra skatt til myndighetene fordi dei er kristne og ikkje muslimer. Myndighetene vil sjeldan gjere denne jobben med å kreve ekstra skatt av dei, men dette gjer Islamistiske organsisasjoner lett. Dette er ofte større summer, og betaler dei ikkje, må dei rekne med å bli drept. Alt dette her fordi Islamistene følger muslimsk lov, og dei meir sekulære muslimane ikkje vil føle se truga av islamistene ved å gå i mot den muslimske lova.
    Og denne....er rart vestlig tør å feriere i Egypt, hvis kristne er så sett ned på

[/quote:1d6rhvny]

Jeg skjønner ikke at folk drar til Egypt, men egypterne ser ut til å like pengene de drar med seg.
    http://www.iht.com/articles/2008/08/02/ ... /egypt.php

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Og Saudi-Arabia er fortsatt en god venn av Vesten. For noen kan økonomiske interesser gjøre det lettere å se vekk i fra ufine sider hos en partner. Kina og Sudan er et annet eksempel.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Asbber:

Jeg sa at du ikke skulle si at jeg lyver, var det noe du ikke forsto med akkurat det?

Jeg har forsåvidt ikke løyet, men heller prøvd å fremstille nyansene i religionen, ikke bastant komme med uttalelser som:

Hvis du også faktisk leser innlegget mitt så beskriver jeg NØYAKTIG hva jihad betyr på arabisk, og hva de fleste muslimer forbinder med jihad. Jeg skrev også at visse bruker jihad i betydningen hellig krig, men det er ikke det profeten Mohammed mente med begrepet:

Direkte sitat fra mitt innlegg:
    [quote:jdo8zeef]At folk bruker jihad i betydningen hellig krig er det ikke noen særlig tvil om, men igjen så lønner det seg å ikke generalisere. Dette er meget komplisert, og varierer fra muslimsk gruppe til muslimsk gruppe, fra muslimsk land til muslimsk land.
    Ser du....?

Mange muslimske land har muslimske lover som godtek eller opner for å angripe konvertitter frå Islam. Sånn sett er mange muslimer fanga av sin eigen religion. Konventerer dei, må dei rekne med forfølging og tortur. I verste fall må dei sjølv bøte med livet.

og vil fortsetje å drepe ikkje-muslimer, då det står i koranen at dei skal gjere dette(sjå tidlegare innlegg der Koranen er sitert). Så lenge Noreg heldt fram med å støtte Hamas, støtter dei drap, tortur og forfølging av kristne, jøder og andre som ikkje praktiserer den religionen muslimane anser som den einaste rette.
    Huff og huff.....tror jaggu at jeg ikke tør å gå ut av huset mitt mer jeg, kan jo plutselig komme en muslim og drepe meg.

asbber:

Nå tror jeg faktisk jeg skal la vær og kommentere innleggene dine, fordi jeg kjenner at jeg begynner å bli mektig provosert, og da kan det hende at jeg blir ufin. Og det liker ikke Admin.

Men, la meg gi det et lite tips på veien. Ser at du er 16-17 år gammel og ønsker å bli FJ. Jeg håper for din skyld at du modnes litt før du blir kallt inn i Forsvaret. Med de holdningene du utviser her, vil du nok ikke komme langt og ihvertfall ikke ble sendt ut. Du vet at vi for tiden er stasjonert i Afghanistan, et muslimsk land? Med både Shia og Sunni muslimer? Hvordan skal det gå hvis du får en muslim i laget ditt?

Med et slikt syn, hadde ikke jeg stolt en flekk på at du klarer å gjøre riktige valg der nede, da avgjørelsene dine mest sannsynlig vil være farget av din Islam-fiendtlige holdning.

Det er visse aspekter ved Islam jeg ikke er begeistret for, men det er egenskaper som for det meste finnes hos fundamentalistisk islam, ikke hos den jevne muslim. Jeg kjenner en del muslimer, som jeg kaller venner, og vil tørre å si at du sannsynligvis har fått holdningene dine grunnet fremmedfrykt og vestlig media, ikke gjennom egne erfaringer.[/quote:jdo8zeef]

Eg sei takk til hotelpapa, og hans/hennes kommentarer får bli nokre av svara Arctic 1 får.

Å kranlge med deg om at du ikkje har løyet, gidd eg ikkje. Alt eg har skrive, er at du skreiv at jihad ikkje er hellig krig, medan eg meinte at jihad var hellig krig, bla. (Med henvisning til tidlegare professor i Islam, Mark Gabriels bok; Islam og Terrorisme)

Du skriv at dei fleste muslimer ikkje ser på jihad som som hellig krig. Jihad er jo, som du har skrive ovanfor, bla. hellig krig, men som sagt er det forskjellig korleis muslimer ser på jihad, men svært mange Islamske grupperinger, universiteter og moskeer praktiserer netopp hellig krig. Det er forskjell på muslimene, og nokon tar Koranen bokstavelig talt, som er til fare for ikkje-muslimer:

"Dere som tror, slutt dere ikke til jøder og kristne! De henger sammen. Den som slutter seg til dem, blir en av dem. Gud leder ikke urettferdige!"

"Og kjemp mot dem til det ikke er noe Fitnah(vanntro og polyteisme, det vil sei tilbedelse av andre guder enn Allah) og all religion vil være rettet mot Allah. Men hvis du slutter(med å tilbe andre enn Allah) så ser Allah Allseeren det de gjør"

"Dere som har mottatt skriften(jøder og kristne), tro på det som Vi har åpenbart, som stadfester det dere allerede har, før Vi utvisker ansiktstrekkene og snur dem bak frem, eller Vi forbanner dere, slik Vi forbannet sabbatsovertrederne. Guds bestemmelse blir iverksatt."

"Den som denne dag vender dem ryggen til flukt, såfremt han ikke vender tilbake til striden, eller slutter seg til en annen avdeling, han har pådratt seg Guds vrede, og helvete blir hans herberge. Et sørgelig endelikt!"

"Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet."

"De som ble latt tilbake, gledet seg over å sitte igjen bak Guds sendebud. De hadde motvilje mot å satse liv og eiendom for Guds sak. De sa: «Dra ikke ut i heten!» Si: «Helvetes ild er hetere!» Om de bare kunne forstå."

Eg skreiv: "Eg veit med sikkerhet at forfulgte kristne, jøder, og andre truande i muslimske land får alt for lite støtte."

Artic1 skreiv:

"Hvordan vet du det? Har du noen linker? Vet du f.eks hvor mange forskjellige muslimske grupperinger det er i Libanon f.eks.....vet du hvordan de kristne er integrert i samfunnet i Libanon?"

Eg kan nevne mange eksempler. Det er ikkje værre enn å ta ein tur innom Åpne dører og Norsk misjon i øst sine nettisder. Norsk misjon i øst sin fellesmail frå denne månaden:

"To jenter fra en kristen familie, Saba Younis (12) og Aneela Younis (10), ble kidnappet den 26. juni i den lille byen Chowk Munda i Punjab-provinsen. Kidnapperne er kjent, dette er fire menn som er kjent for å drive med menneskehandel. Disse nekter nå å levere jentene tilbake sin familie. De påstår at jentene frivillig er blitt muslimer, noe jentene skal ha skrevet under på. Kidnapperne går rettens vei for å få lov å ha dem i sin varetekt. Skulle de få medhold i at jentene er blitt muslimer frivillig, vil ikke foreldrene lenger ha foreldreretten over dem. Faren deres, Younis Masih, må nå kjempe i rettsvesenet for å få døtrene tilbake. Politiet ville først ikke ta imot anmeldelsen da Younis Masih kom for å anmelde kidnappingen. Det var først etter hjelp fra advokater og et statlig kontor for menneskerettigheter og minoriteter at Masih fikk registrert sin anmeldelse. Familiens advokat, Khalil Tahir, fremholder at mindreårige ikke kan tvinges til å skifte tro i Pakistan. Han frykter at jentene er blitt voldtatt og solgt til et bordell. Han bruker nå alle tilgjengelige muligheter i rettssystemet for å få fortgang i saken. Familien har ikke fått møte Saba og Aneela etter kidnappingen. Kidnapping av kristne barn og urettferdig behandling av kristne er dessverre en del av hverdagen i Pakistan. Kristne blir sett ned på av muslimene, og de har ingen verdighet i samfunnet. De er derfor svært utsatt for overgrep."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 455869.ece
    http://www.vl.no/verden/article3547256.ece
    http://www.vl.no/verden/article3509743.ece
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7355515.stm
    http://www.vl.no/verden/article3383481.ece
    http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=24907
    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... +deres+tro
    http://www.bt.no/meninger/kronikk/article371954.ece

Eg kan vel fortsetje å ramse opp i eviheter. Derfor veit eg at ikkje-muslimer får for liten støtte i muslimske land. Hadde ikkje-muslimene i dei muslimske landa fått nok støtte hadde det vel aldri vore så mange saker der dei blir forfulgt, torturert og drept.

Trur også du fekk svar på min andre påstand du forlangte bevis for oppanfor.

"Og denne....er rart vestlig tør å feriere i Egypt, hvis kristne er så sett ned på"

Moderate muslimer bryr seg vel lite om Koranen når dei kan håve inn penger på vestlige. Kan forøvrig også referere til boka "Islam og Terrorisme" av Mark Gabriel. Sannsynligvis har ikkje du, Artic1, boka, så eg kan kort fortelje at Mark Gabriel kjenner fleire egyptere som blei drept fordi dei nekta å betale ekstra skatt fordi dei ikkje var muslimer i eit muslimsk land som egypt.

Artic1 ser ut til å så tvil om reine fakta, og eg spør: Trur Arctic1 framleis at forfølging, tortur og drap på ikkje-muslimer i muslimske land ikkje skjer? Arctic1 har riktignok aldri skrive at han/henne ikkje trur dette, men alle hans/hennes kommentarer tyder på dette.

Arctic1 skreiv: "Huff og huff.....tror jaggu at jeg ikke tør å gå ut av huset mitt mer jeg, kan jo plutselig komme en muslim og drepe meg."

Slike usaklige kommentarer kan Arctic1 halde seg god for. Det blir som å grave sin eigen grav. Skriv Arctic1 slik for å setje meg i dårlig lys?

Arctic1 skreiv: "Nå tror jeg faktisk jeg skal la vær og kommentere innleggene dine, fordi jeg kjenner at jeg begynner å bli mektig provosert, og da kan det hende at jeg blir ufin. Og det liker ikke Admin.

Det er visse aspekter ved Islam jeg ikke er begeistret for, men det er egenskaper som for det meste finnes hos fundamentalistisk islam, ikke hos den jevne muslim. Jeg kjenner en del muslimer, som jeg kaller venner, og vil tørre å si at du sannsynligvis har fått holdningene dine grunnet fremmedfrykt og vestlig media, ikke gjennom egne erfaringer."

Du anklager meg for å ikkje vere moden, ikkje kunne tjenestegjere i Afghanistan, berre fordi eg skriv at kristne og andre truande blir forfølgd, torturert og drept av Islamister-noko som er allmenkjent fakta.

Det er trist at du diskuterer meg som person, er det ikkje sak me skal diskutere? Det er trist at du trur mine meiningar kjem frå vestlige medier og fremmedfrykt.

Merkelig om mine meininar skulle kome frå fremmedfrykt, då eg kjenner fleire muslimer og mange andre med minoritetsbakrunn. Det er også merkelig om mine meiningar skulle kome frå vestlige medier, då dei sjeldan klarer å dekke drap, tortur og forfølging godt nok. Dette viser bla. Åpne dører og Norsk misjon i øst.

Korleis det skal gå om ein muslim går inn i laget mitt? Det skulle vel gå fint det? Kvifor stiller du spørsmål om og om igjen som stiller meg i eit feil lys? Har eg sagt at alle muslimer drep og torturerer ikkje-muslimer? Du får det nemlig til å sjå slik ut, og det hadde vore fint om du hadde slutta med det.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Ok jenter, nå må dere roe ned siteringen litt her. Det er et regelrett hælvete å lese innleggene deres etterhvert...
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

No er jo diskusjonen om staten Israel ein annan diskusjon, og sånt sett off-topic av off-topic, om du skjønner;) Sjølv har eg ikkje tilstrekkelig med kunnskap på akkurat dette emne til å kunne samstemme eller motseie deg i alt du skriv.

Føler ikkje at du var skikkelig klar på alt, men om du meinte med det du skreiv ovanfor at den einaste grunnen til at muslimene går så kraftig imot jødene( Tolka det slik, sidan det du ikkje skreiv om noko anna), så tar du krafti feil. Muslimenes jødehat har rot i kva som står i koranen:

Muslimer blir også faktisk tvinga til å delta i jihad, sjølv om svært få av alle verdas mulismer gjer dette idag:

Er det no mogleg å forstå at det ligg fleire årsaker bak enn berre ønsker om å få det ein meiner er sine landområder?

Muslimene er faktisk befalt til å delta i jihad, altså gå til krig mot ikkje-muslimer. Tingen er at veldig få gjer dette. Dei Islamistiske gruepperingane(som Noreg støtter(!)) + enkelte universitet og moskeer er blant dei einaste som tar Koranen så bokstavelig at dei er villige til å gå til krig mot ikkje-muslimer. Derfor syns eg det blir fatalt at Noreg kan støtte slike grupper. Å støtte dei fordi "dei i det minste prøver å få til ei regjering", blir for dumt. og naivt.
    Godt å se at innlegget mitt ble flyttet hit.
    Vel, kristne og jøder har jo levd med sine egne parallelle kulturer i muslimskstyrte land i mer enn tusen år uten å bli utryddet.
    Riktignok litt lavere på rangstigen og med litt mere begrensninger i forhold til karriere etc. enn for muslimer sin del i disse landene/rikene.
    Levekårene for ikke-muslimer med hensyn til undertrykkelse/påtrykninger har riktignok fluktuert noe til og fra opp igjennom disse årene.
    Kan i så måte være enig med deg i at vi pr. i dag er inne i en periode hvor de religiøse frontene er relativt skarpe, med ditto påtrykninger mot ikke-muslimer fra muslimsk hold.
    Dog er for å ta et eksempel fra en annen post fra deg (tror jeg i farten) på denne tråden, så er det ikke bare i Pakistan at kristne forfølges/betraktes som lavstatus av muslimer. Tilsvarende tendenser/holdninger mot kristne finner du også blant militante hinduer i India.
    Men f.eks. konfrontasjonen mellom kristne og muslimer under middelalder og korstogstiden var faktisk mindre svart hvit en man skulle tro.
    Bl.a. var ismailittene, bedre kjent som Hasjisjin (nid-betegnelse på ismailiter blant sunni)/assasinerne, allierte med korstogsfarerne mot Salahadin.
    Støttepunktene til ismailitene i Syria ble dog stormet av soldater fra Kalifatet i Egypt, med resultat at de troende innenfor denne retningen av shia-islam etter hvert trakk østover gjennom iran og ned til pakistan (hvor Aga Khan i dag er ismailitenes øverste leder).
    Ellers har både kristne herskere benyttet muslimske leietropper og muslimske herskere benyttet kristne leietropper innenfor samme tidsperiode.
    F.eks. finnes det flere eksempler på Muslimske herskere i Marokko som fra tid til annen har benyttet vervede kristne leietropper (i motsetning til tvangsrekruterte soldater som de tyrkiske Janissarene) i relativt stor skala (hele regimenter ++).
    Under slaget ved Tannenberg i 1410, mellom tropper fra den tyske ridderorden på den ene siden, og det polsk/litauiske forbund på den andre siden, så benyttet Litauen seg tilsvarende av enheter med vervede tatarer.

Videre er det en ting er hva som står i teksten, en annen ting er hvor stor vekt man legger på de enkelte delene av teksten.
    Er jo f.eks. enkelte prester her hjemme som legger mer vekt på det gammeltestamentlige budet om at ekteskapet skal holdes hellig en på Jesu ord om nestekjærlighet, når de nekter å vie personer som tidligere har inngått skillsmisse fra tidligere ekteskap.
    For min del er det et fett om personer blir undertrykt fordi de er "kristne", "hiduer", "hedninger" etc. Det sentrale for meg er at de blir undertrykt og ikke hva slags religionstilhørighet de har.

Når folk har fått kriget i noen generasjoner eller hundreår, så pleier ting å gå seg til etterhvert.
    Tviler dog ikke på at det vil bli en del konfrontasjoner med militant islam i lang tid fremover.
    Er ikke spesielt "keen" på å følge bare en tro for min del heller. Men derfra til å gå totalt i skyttergraven ...

Når det gjelder IDF og Sør-Afrika, så hadde de et ganske utstrakt militært samarbeid mot slutten av apartheidtiden. Bl.a. er jo standardgeværet i den Sør-Afrikanske hæren, R-4, en variant av Galil produsert på lisens. Sør-Afrika har også noen patruljebåter basert på den israelske Saar-2 typen.
    Etter apartheidtiden endret jo Sør-Afrikas utenrikspolitikk seg en smule i pro-arabisk retning.
    Saddam kjøpte jo blant annet langtrekkende artilleri fra Sør-Afrika, pluss at han forsøkte å benytte ingeniøren bak det Sør-Afrikanske artilleriet (Gerhard Bull) til å utvikle en elektro-magnetisk baser "superkanon" for seg.
    Det gikk jo en tid på 1990-tallet rykter om at Hezbollah hadde fått trening av ex-reccies (Sør-Afrikas svar på SOF) fra det Sør-Afrikanske forsvaret.

Selv tror jeg dette kan ha noe i seg, siden dette faller sammen med en periode hvor Hezbollah gikk over fra selvmordsaksjoner til raids/nålestikkoperasjonre mot IDF/DFF/GSS-stillinger og personell.
    Når det gjelder de Sør-Afrikanske reccisene fra Apartheidtiden, så fikk de bra med erfaring i operasjoner på dypet mot en finende med kontroll over eget luftrom. Dvs. at de måtte gjøre infil og exfil mer eller mindre hele veie (flere hundre kilometer) til fots inn i Angola og Mocambique.
    Skulle ikke forundre meg om Hezbollah hentet inspirasjon derfra i forhold til sin egen måte å operere på ut over på 90-tallet.
    Når det gjelder IDF. Ja de er gode på det de driver med, men i hvilken grad vi vil tjene på mer utstrakt samarbeid (enn det som allerede eksisterer) ...?
    For min egen del syns jeg IDF har stagnert litt, med hensyn til kreativitet, fra 1980-tallet og utover, sett i forhold til "gullalderen" mellom 1948-78.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Ok jenter, nå må dere roe ned siteringen litt her. Det er et regelrett hælvete å lese innleggene deres etterhvert...
    Bare gjentar denne til Safari, dere trenger ikke quote alt hele tiden, er et mareritt for oss andre å lese/bla i disse trådene. Isak Moderator
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ser man det, jeg er på flyttefot i noen dager, og gikk så glipp av denne diskusjonen, opp til nå.

Ser også ut til at den godeste "asbber," har greid (surprise) "å tråkke på noen tær," mht til Islam, og da gjærne det radikale Islam, som jeg har nevnt tidligere, nå vokser fortest i land i Nord Europa. Det er riktig det, som noen nevnte, at det er et mindretall innen Islam, som er radikale, mao de tolker ordet Jihad på en "sort/hvit" måte. Islam har egentlig bare to versjoner av dette, nemlig: Jihad Akbar og Jihad Asghar.

Førstnevnte bærer den tokningen som dyrkes av de fleste: "Å streve etter å leve et moralsk og dydig liv" Mens den andre, regelrett ses på som kamp, og drap av de vantro.

The Myth:

Islam’s Western apologists sometimes claim that since the Arabic word, Jihad, literally means “fight” or “struggle,” it refers to an “inner struggle” rather than holy war.

The Truth:

This is extremely difficult to reconcile with the Qur’an, which, for example, exempted the disabled and elderly from Jihad (4:95). This would make no sense if the word is being used merely within the context of spiritual struggle. It is also unclear why Muhammad would use graphic language, such as smiting fingers and heads from the hands and necks of unbelievers if he were speaking merely of character development.

With this in mind, Muslims themselves usually admit that there are two meanings to the word, but insist that “inner struggle” is the “greater Jihad,” whereas “holy war” is the “lesser.” In fact, this misconception is based only on an a single hadith that is extremely weak and unreliable.

By contrast, the most reliable of all Hadith is that of Bukhari. The word, Jihad, is mentioned over 200 times in reference to the words of Muhammad and each one is a clear connotation to holy war. By contrast, Bukhari does not contain a single reference to Jihad within the context of “personal struggle.”

http://www.thereligionofpeace.com
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Ser også ut til at den godeste "asbber," har greid (surprise) "å tråkke på noen tær," mht til Islam, og da gjærne det radikale Islam, som jeg har nevnt tidligere, nå vokser fortest i land i Nord Europa.
    Er et par temaer som gjør at enkelte tær blir ømme her inne ja...hehe

Israel, Islam, pipen opp/ned, osv..

Så nå venter vi bare på at noen flere våkner opp og vi får svarte, hvite og fargede innlegg i denne tråden...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Guest
    Nå skal jeg prøve å puste litt gjennom nesa, og svare på en saklig måte.

Først og fremst, når det gjelder "personangrep" så kallte du meg en løgner. Det er rimelig drøyt, mtp at grunnlaget ditt var at jeg var uenig i en påstand.

Jeg prøvde å gi deg en tilbakemelding faktisk for å hjelpe deg, mtp en karriere i forsvaret, ikke for å stille deg i et dårlig lys. Du har lov til å mene det du mener. Poenget er at de holdningene du fremviser i denne tråden, som er alt jeg tar opp i denne sammenhengen, ikke er forenelige med Forsvarets verdier.

Er vi ferdige med det nå?

For å avrunde en annen side ved debatten, så er jeg helt klart enig i at det skjer overgrep mot ikke-muslimer i muslimske land. Jeg er bare ikke så overbevist som deg om at det skjer så ofte, og at det er en felles tankegang blant alle muslimer.

Så vil jeg se litt på artiklene som har blitt lagt ut:

I artikkelen som handler om han som ble dødsdømt i Afghanistan står det:

A man could be sentenced to death after being charged with converting from Islam to Christianity, a crime under Afghanistan's shariah laws, a judge said yesterday. The trial is thought to be the first of its kind in Afghanistan
    I artikkelen som handler om Iran, står det følgende:

Bortsett fra tidlig på 1980-tallet er loven om "ertedad", eller frafall fra islam, kun blitt anvendt i sjeldne tilfeller.
    De fleste artiklene skriver at det er vanskelig å være kristen i noen muslimske land, og at det som regel blir sett kraftig ned på å konvertere. Og i visse land er det ulovlig og straffbart. Som en kuriositet ble Arnulf Øverland tiltalt for blasfemi i 1933, men ble frifunnet og er til nå den siste som har blitt tiltalt for blasfemi i Norge.

Artiklene gir forsåvidt ikke et like dystert bilde om Islam som man skal ha det til her. Det er veldig avhengig av hvilket land det gjelder. Iran, f.eks, kan ikke påstås å ha en veldig moderat statsleder, ei heller en moderat religiøs leder (ayatollah). Afghanistan på sin side var fra 94/96 til 2001 heller ikke styrt av en spesielt moderat islamsk gruppe. Det er der mye av utfordringen ligger mtp det konservative lovverket som pr nå er styrende kontra hvordan reformen (frigjørelsen fra Taliban) skal påvirke utviklingen til landet.

Så over til din primære kilde, Mark Gabriel og boken Islam og terrorisme. Det følgende er sakset fra:

http://www.honestthinking.org/no/pub/Va ... briel.html

Ifølge bokens selvbiografiske opplysninger er navnet Mark Gabriel et psevdonym for en tidligere egyptisk imam og professor i islamsk historie og religion ved det svært prestisjetunge Al-Azhar universitetet i Kairo. Han ble så desillusjonert og sjokkert over sin egen religion at han forlot den, omvendte seg til kristendommen og flyttet til vesten hvor han har viet sitt liv til å opplyse vestlige mennesker og omvende andre muslimer.
    Videre står det:

Hans egen formulering av bokens hovedtema er slik: ”Hovedsaken i denne boken er religiøs terrorisme innen islam, også benevnt som jihad, som betyr ’Hellig krig’ …” (side 17). Boken bør altså leses i dette noe trange perspektivet, ikke som en generell innføring i religionen islams mange deler og aspekter. Og man bør alltid se med kritisk blikk på nyomvendte menneskers beskrivelse av det de har omvendt seg fra.
    Så fortsetter anmelderen å påpeke problemstillinger som tas opp i boken, som anmelderen er enig i, mtp hvordan muslimer ser på den vestlige verden og ikke-muslimer, i tillegg til hva som preger den muslimske verden idag.

Og klart, det er et markant skille mellom den vestlige og den muslimske verden i dagens samfunn. Et eks på en påstand anmelderen er enig i:

Hans budskap kan virke noe håpløst. Terrorismen kommer ikke til å gå sin vei. Den er så dypt rotfestet både religiøst og kulturelt at den vil være der og bare øke i omfang også i tiden som kommer.

Hva gjør vi med det? Mark Gabriel synes å mene at den eneste løsningen er at muslimene omvender seg til kristendommen på samme måte som han selv har gjort. Det spørs hvor realistisk det er.
    Men enda mindre realistisk er det å tro at de store masser av verdens muslimer vil begynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer om demokrati og toleranse og likeverd og fred og likestilling og alle de slagordene vi prøver å overbevise oss selv om at vi står for. Før eller siden må vi se i øynene at den vestlige verdens kulturelle basis slik den kan leses ut av FN-charter og Menneskerettserklæring og Geneve-konvensjon er for smal og tidsbetinget til å kunne overleve i en verden som i stigende grad påminner oss om at andre kulturers idealer, som går i helt andre retninger, representerer flertallet av verdens mennesker.
    Etter å ha lest noen artikler nå på internett, er det vel rimelig tydelig å se at Mark Gabriel først og fremst prøver å vise radikal Islams sanne ansikt. Han henviser hele tiden til radikale grupper i disse artiklene. Og at radikaliseringen skjer i større grad nå etter de siste 8 års hendelser er nok sant.

Og det er nok visse geografiske områder hvor radikal islam er mer utbredt enn andre. Men det finnes andre muslimske land som ikke er så utsatt for radikalisering.

Så, litt kritiske syn på Mark Gabriel:

http://folk.uio.no/leirvik/tekster/Leir ... 090306.htm
    http://folk.uio.no/leirvik/grafikk/Gabriel-Leirvik.JPG
    http://folk.uio.no/leirvik/tekster/Leir ... lIslam.htm

Mark Gabriel har nok mange gode poenger, men han har også en agenda....på lik linje med alle som offentlig argumenterer for sin sak.

Jeg er mer opptatt av å gjøre opp min egen mening, basert på egen erfaringer, enn å sluke rått det som blir servert av én person, som også er konvertert fra islam til kristendom.

Men, jeg er ateist, så hva vet vel jeg om religion.....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Åhh kom igjen Arctic1, jeg har hørt at du er troende til litt av vært....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Guest
    Åhh kom igjen Arctic1, jeg har hørt at du er troende til litt av vært....
    Hehe....;-)

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    "Nå skal jeg prøve å puste litt gjennom nesa, og svare på en saklig måte.

Først og fremst, når det gjelder "personangrep" så kallte du meg en løgner. Det er rimelig drøyt, mtp at grunnlaget ditt var at jeg var uenig i en påstand."

Eg har allereie skrive at me var ferdige med den saken. For å avslutte, så kan eg legge til at du skreiv:

"Du må lære deg hva jihad betyr. Det er nemlig ikke hellig krig."

Dette skreiv du til tross for at me etterpå vart einige om at jihad både kan bety hellig krig, og andre ting. Derfor anser eg det som løgn når du skriv at det ikkje er hellig krig, medan det faktisk også er hellig krig. Uansett, eg trur me eigentlig er einige i den saka, og krangler unødvendig.

"Jeg prøvde å gi deg en tilbakemelding faktisk for å hjelpe deg, mtp en karriere i forsvaret, ikke for å stille deg i et dårlig lys. Du har lov til å mene det du mener. Poenget er at de holdningene du fremviser i denne tråden, som er alt jeg tar opp i denne sammenhengen, ikke er forenelige med Forsvarets verdier."

Takk for at du prøver å hjelpe meg, men slik eg ser det, virker det som om du prøver å få det til å virke som om eg trur at alle muslimer går rundt og drep kristne og andre ikkje-muslimer. Kvifor spør du då: "Hvordan skal det gå hvis du får en muslim i laget ditt?"

Arctic skreiv: "For å avrunde en annen side ved debatten, så er jeg helt klart enig i at det skjer overgrep mot ikke-muslimer i muslimske land. Jeg er bare ikke så overbevist som deg om at det skjer så ofte, og at det er en felles tankegang blant alle muslimer. "

Nøyaktig kor mange som blir forfulgt har eg ingen oversikt over, og eg veit ikkje kva du definerer som "ofte", men så lenge det skjer, er det jo i teorien for ofte. Når det er sagt, så er eg ikkje så naiv at eg trur at det er mulig å stoppe all forfølging i verda i dag. Det eg meiner, er at Noreg sannsynligvis kunne gjort meir for å leggje press på dei muslimske landa, for fleire land har framleis muslimske lover som diskriminerer ikkje-muslimer. Du skreiv:

"Jeg er bare ikke så overbevist som deg om at det skjer så ofte, og at det er en felles tankegang blant alle muslimer. "

Kor har eg skrive at overgrep mot ikkje-muslimer er ein fellestankegang blant alle muslimer?

Heldigvis har enkelte land gått i noko grad bort frå dødsstrafflovene sine, som du skriv, men berre det at konvertitter blir straffa med døden i enkelte tilfeller er for meg tragisk, og då hjelper det lite å unnskylde det med at "det har ikkje skjedd så ofte". Det er også tragisk at konvertitter og elles ikkje-muslimer blir forfølgd av enkelte muslimer, og det fins ikkje statistikker som kan bevise nøyaktig kor mange det er snakk om. Alt eg veit, er at det skjer for ofte.

Dei utdraga du kom med, viste at i enkelte land har myndihetene praktisert dødsstraff for konvertitter i mindre grad. Kven veit i kor stor grad ikkje-muslimer blir forfølgd i muslimske land i verda? Dette har ein nemlig ingen fullstendig oversikt over, og derfor er ikkje eg, som deg, "ikke overbevist om at det skjer så ofte".

Ingen av oss har kome med nokon tall, og derfor blir det, etter mi meining, unødvendig å synse om kor mange som blir forfulgt, når det einaste du skriv er at du ikkje er overbevist om at det skjer så ofte.

Arctic1 skreiv:

"Artiklene gir forsåvidt ikke et like dystert bilde om Islam som man skal ha det til her"

No blir vel dette også berre synsing. Nokre forfulgte=for mange forfulgte.

Så til Mark Gabriel, og boka "Islam og Terrorisme"

Fyrst, har du lest boka? Eller leiter du berre opp alt det negative du finn ved boka, uten å sjølv finne deg meiningar med boka, ved å lese boka i dens heilhet?

Anmelder:

"Og man bør alltid se med kritisk blikk på nyomvendte menneskers beskrivelse av det de har omvendt seg fra."

Det er klart det er sant. Samtidig Fant Mark Gabriel grunner for å forlate Islam, i ein kultur der han visste at han ville bli torturert, og godt mulig drept, om folk fekk vite om at han forlot Islam. Han blei undervist i Koranen av Imamer og skriftlærde som tok Koranen bokstavelig talt, og sa underviste at ikkje-muslimer måtte drepes i hellig krig. Gabriel skjønte ikkje kvifor alt dette hatet var der(Eg uttalte Islam som hatets religion fordi muslimenes hellige bok, Koranen, viser mykje hat mot ikkje-muslimer).

Eit eksempel på kor strengt det kan vere i enkelte muslimske miljøer får me i boka då Mark Gabriel blir utvist frå sin familie torturert, spytta på, og nesten drept då han stiller kritiske spørsmål ved Islam, og sei: "Eg kan ikkje lengre sei om Koranen kjem frå himmelen eller Allah. Denne boka kan ikkje vere openbaringa av den sanne Gud." Dette var visst blasfemiske ord i Imamene og dei andre skriftlærde sine øyre.

Anmelder:

"Mark Gabriel synes å mene at den eneste løsningen er at muslimene omvender seg til kristendommen på samme måte som han selv har gjort. Det spørs hvor realistisk det er. "

Skal boka vere meir tvilsame fordi ein anmelder oppfatter boka som om Mark Gabriels einaste løysing er at alle blir kristne? Han skriv riktignok at han håper at muslimene ser sanninga, og vender om, men når du er kristen håper du selvfølgelig at så mange som mulig vender om, og det betyr ikkje at dette er forfatters einaste svar på problemstillinga.

Anmelder:

"Men enda mindre realistisk er det å tro at de store masser av verdens muslimer vil begynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer om demokrati og toleranse og likeverd og fred og likestilling og alle de slagordene vi prøver å overbevise oss selv om at vi står for. Før eller siden må vi se i øynene at den vestlige verdens kulturelle basis slik den kan leses ut av FN-charter og Menneskerettserklæring og Geneve-konvensjon er for smal og tidsbetinget til å kunne overleve i en verden som i stigende grad påminner oss om at andre kulturers idealer, som går i helt andre retninger, representerer flertallet av verdens mennesker."

Kor i boka skriv Mark Gabriel at han trur at "de store massene av verdens muslimer vil beynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer"?

Igjen, etter mi meining, for mykje synsing uten rot i fakta.

Arctic1 skreiv:

"Jeg er mer opptatt av å gjøre opp min egen mening, basert på egen erfaringer, enn å sluke rått det som blir servert av én person, som også er konvertert fra islam til kristendom."

Du baserer dine argumenter på antagelser, og får det til å virke som om eg har "slukt rått det som blir servert av èn person" uten å seie det, eller vite kva eg eigentlig har gjort. Kanskje har eg hatt mine eigen kritiske tanker til det eg har lest, før eg tar det som god fisk?

Arctic1 skreiv: "Mark Gabriel har nok mange gode poenger, men han har også en agenda....på lik linje med alle som offentlig argumenterer for sin sak. "

Det er korrekt. Når han forlot Islam, var det fordi han ikkje ansåg Islam som sanninga. Ved boka si har han no prøvd å fått fram sanninga. For ein Islamist vil dette sjølvsagt ikkje vere sanninga, men det er slik Mark Gabriel ser sanninga, basert på egne erfaringer, som er bla. store mengder kunnskap i Islamsk historie og litteratur, og sitt liv som konvertitt.

Guest
    Kor i boka skriv Mark Gabriel at han trur at "de store massene av verdens muslimer vil beynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer"?
    Han skriver ikke det. Han skrev at det var LITE sannsynlig at de vil det.

Du baserer dine argumenter på antagelser
    Hvordan vet du det? Hvor lenge har du vært i et muslimsk land?

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Han skriver ikke det. Han skrev at det var LITE sannsynlig at de vil det.

[quote:3l4jxxfj]Du baserer dine argumenter på antagelser
    Hvordan vet du det? Hvor lenge har du vært i et muslimsk land?[/quote:3l4jxxfj]

Anmelder skriv jo: "Men enda mindre realistisk er det å tro at de store masser av verdens muslimer vil begynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer"

Anmelder skriv jo som om det var Mark Gabriel som skulle ha skrive at det var realistisk at "de store masser av verdens muslimer vil begynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer"

Eg skreiv: "Du baserer dine argumenter på antagelser" Korleis eg veit det?

Du må forstå at setningen du siterte stod i samanheng med at du antok at eg slukte alt som stod i boka rått. Du tok altså setningen ut av samanhengen, som om den skulle gjelde alle dine argumenter. Beklager om det stod uklart, men sidan setningen stod rett under ditt sitat, var det ein kommentar til ditt sitat.

Guest
    Hans budskap kan virke noe håpløst. Terrorismen kommer ikke til å gå sin vei. Den er så dypt rotfestet både religiøst og kulturelt at den vil være der og bare øke i omfang også i tiden som kommer.

Hva gjør vi med det? Mark Gabriel synes å mene at den eneste løsningen er at muslimene omvender seg til kristendommen på samme måte som han selv har gjort. Det spørs hvor realistisk det er.
    Men enda mindre realistisk er det å tro at de store masser av verdens muslimer vil begynne å tro at hellig krig med våpen er galt og heller velge vårt samfunns idealer om demokrati og toleranse og likeverd og fred og likestilling og alle de slagordene vi prøver å overbevise oss selv om at vi står for.
    Før eller siden må vi se i øynene at den vestlige verdens kulturelle basis slik den kan leses ut av FN-charter og Menneskerettserklæring og Geneve-konvensjon er for smal og tidsbetinget til å kunne overleve i en verden som i stigende grad påminner oss om at andre kulturers idealer, som går i helt andre retninger, representerer flertallet av verdens mennesker.
    Les dette, spesielt det jeg har uthevet, så ser du hva anmelderen mente.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Var på et foredrag i OMS med en amerikansk religionsforsker for et par år siden. Han sa at Jihad kun kan utlyses av en rettvis muslimsk hersker i en rettvis islamsk stat, og siden det etter koranens oppfatning ikke finnes noen rettvis islamsk stat idag, så kan ekstremistene skrike jihad så mye de vil uten at det følger islamsk tro.
    In Cani Veritas

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fallskjermjegeraspirant
    Var på et foredrag i OMS med en amerikansk religionsforsker for et par år siden. Han sa at Jihad kun kan utlyses av en rettvis muslimsk hersker i en rettvis islamsk stat, og siden det etter koranens oppfatning ikke finnes noen rettvis islamsk stat idag, så kan ekstremistene skrike jihad så mye de vil uten at det følger islamsk tro.
    Like fullt er det en lang tradisjon blant enkelte lokale muslimske klerikale størrelser å hisse til jihad.
    Spesielt i grenseområdene mellom Nord-Pakistan og Afghanistan.
    Men nå er det jo relativt harde levevilkår der, selv uten krig, så et godt påskudd til et buskapsraid hos de relativt bedrestilte "lavlandspuddingfolkeslagene" lenger sør i Pakistan/India har vel alltid vært kjærkomment blant pashtunerne?

Men for mulig å komme til det jeg for min del tror er den egentlige kjernen bak medvinden for militant islam siden 70-tallet. Verdighet/respekt, uansett religiøs tilhørighet, betyr etter min erfaring en svært mye for folk i orienten.
    Sett i lys av dette kan hverken de Europeiske kolonimaktenes (Storbritannia, Frankrike, Italia) selvmektige opptreden i Midt-Østen, eller alle gangene arabiske armeer har fått grisebank av IDF, ha vært særlig medvirkende til noen god selvfølelse sånn grovt sett blant araberne i området.
    Sånn sett kan en vel se alle terroraksjonene, både fra sekulære grupperinger (som f.eks. PLO) og islamsitiske ditto som en slags streben etter anerkjennelse/respekt?
    Men hvordan man ev. skal kunne få denne streben inn i et mer konstruktivt spor enn hva de militante muslimene går for pr i dag?? Si det du.
    Tror for min del neppe at løsningen vil være å omvende alle muslimer til pinsevenner eller smithevenner.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fallskjermjegeraspirant
    Like fullt er det en lang tradisjon blant enkelte lokale muslimske klerikale størrelser å hisse til jihad.
    Spesielt i grenseområdene mellom Nord-Pakistan og Afghanistan.
    Men nå er det jo relativt harde levevilkår der, selv uten krig, så et godt påskudd til et buskapsraid hos de relativt bedrestilte "lavlandspuddingfolkeslagene" lenger sør i Pakistan/India har vel alltid vært kjærkomment blant pashtunerne?

Men for mulig å komme til det jeg for min del tror er den egentlige kjernen bak medvinden for militant islam siden 70-tallet. Verdighet/respekt, uansett religiøs tilhørighet, betyr etter min erfaring en svært mye for folk i orienten.
    Sett i lys av dette kan hverken de Europeiske kolonimaktenes (Storbritannia, Frankrike, Italia) selvmektige opptreden i Midt-Østen, eller alle gangene arabiske armeer har fått grisebank av IDF, ha vært særlig medvirkende til noen god selvfølelse sånn grovt sett blant araberne i området.
    Sånn sett kan en vel se alle terroraksjonene, både fra sekulære grupperinger (som f.eks. PLO) og islamsitiske ditto som en slags streben etter anerkjennelse/respekt?
    Men hvordan man ev. skal kunne få denne streben inn i et mer konstruktivt spor enn hva de militante muslimene går for pr i dag?? Si det du.
    Tror for min del neppe at løsningen vil være å omvende alle muslimer til pinsevenner eller smithevenner.
    Islamistene har nok også drive med hellig krig fordi dei følger Koranen, og tolker den slik at det skal kriges mot alle ikkje-muslimer. Ein kan naturligvis ikkje omvende alle muslimer til å bli kristne, eller noko i den duren.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Merkelig av noen må henvise til kritiske omtaler av Mark Gabriels bok "Islam og terrorisme", i stedet for å lese boken selv og sitere derfra.

Mark Gabriel forklarer hvorfor et lite mindretall av muslimer bruker tolkninger av Koranen til å gjennomføre terror. Og at det finnes en litt større andel enn disse muslimene som kan bidra til å finansiere terror eller støtte terror på annen måte. Selve begrunnelsen disse muslimene bruker og deres handlingsmønster passer med medias dekning av terrorhandlinger. Da skulle det ikke være nødvendig å mistro at Koranen kan begrunne terrorisme og at noen muslimer vil gjennomføre terror med den begrunnelsen.

I boken gav ikke Mark Gabriel ikke inntrykk av tro på at de muslimske folkeslagene ville omvendte seg til kristendom (derimot trodde han at noen muslimer ville vende seg vekk fra islam og en del av disse kunne bli kristne. Dessuten hadde han et ønske om å fortelle om bakgrunn og begrunnelse for islamsk terrorisme).

Det finnes også annen litteratur om islamsk kultur som viser dens forkrøplende og ødeleggende effekt: "Hvorfor jeg ikke er muslim" av Ibn Warraq, og "Islam bak sløret" av Ergun & Emir Caner.

Hva som er sann tolkning av islam er som kjent ulike meninger om. Poenget mitt her er at man må se videre enn det - at det faktisk finnes mange muslimer som er overbevist om at voldsbruk mot ikke-muslimer er et riktig uttrykk for en variant av jihad (altså at det finnes flere varianter jihad, både fredelige og voldelige).

Vi kan føre krig mot terrorister og begrense skadene. Men vi vinner aldri krigen mot islamsk terrorisme, fordi islam er kilden til terroren og militære midler aldri tatt og vil heller aldri har ta knekken på en noen ideologi, heller ikke islam (med mindre hele folkeslag blir borte). Skal islamsk terror bli borte, må altså islam som ideologi utsettes for ett eller annet i tillegg til militære aksjoner.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Interessant:

Tar oppgjør med terrormyter

Sikkerhetstjenesten MI5 har gransket bakgrunnen til flere hundre kjente og antatte britiske ekstremister og terrorister, og slår fast at det ikke lar seg gjøre å utarbeide noen generell profil på dem, skriver The Guardian.

MI5-rapporten knuser flere myter om hvem som ender opp som terrorister, og konkluderer blant annet med at kun et fåtall av dem er islamistiske fundamentalister.

Vel så mange betegnes som religiøse noviser, og flere har misbrukt narkotika, drukket alkohol og besøkt prostituerte.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gnist
    Interessant:

Tar oppgjør med terrormyter

Sikkerhetstjenesten MI5 har gransket bakgrunnen til flere hundre kjente og antatte britiske ekstremister og terrorister, og slår fast at det ikke lar seg gjøre å utarbeide noen generell profil på dem, skriver The Guardian.

MI5-rapporten knuser flere myter om hvem som ender opp som terrorister, og konkluderer blant annet med at kun et fåtall av dem er islamistiske fundamentalister.

Vel så mange betegnes som religiøse noviser, og flere har misbrukt narkotika, drukket alkohol og besøkt prostituerte.
    MI5 utsagn om myter kan gi inntrykk av at islam ikke er kilde til terror og det er feil. Mange av oss har sett opptak av Al Quida-ledere som sier de har utført/vil utføre blodige handlinger i islams navn. Da er det helt unødvendig å tillegge disse folkene andre oppfatninger enn de gir uttrykk for selv. De øvrige påstandene i MI5 utsagn kan utmerket godt være sanne og skal forklare hvorfor.

Koranen er vanskelig å tolke. Den har mange utstridende utsagn og disse løses normalt ved at man lar det siste kravet til troende muslimer overstyre de(t) foregående. Men fordi Koranen ikke er skrevet i streng kronologisk rekkefølge, kan tolkningsproblemer bli veldig store. Det er en av grunnene til at muslimer vanligvis har liten innsikt i islam. Da har de også lite grunnlag til å mistro sine religiøse lederes tolkning av Koranen og Hadith.

Et spesielt trekk ved islam er muslimer strengt forpliktet til å følge sine religiøse lederes tolkninger og krav. Det gir islams religiøse ledere enorm makt. En makt noen vet å utnytte til det ytterste, endog så langt at det koster mennesker livet.

Leste om en person som hadde vært i en islamsk treningsleir for terrorister. Noe av tiden ble brukt til Koranstudier. De litt kritiske spørsmålene han hadde ble bare avvist uten forklaring. Alle måtte bare godta alt de ble undervist om, ellers ville det gå dem ille i dette livet eller etter døden. Han klarte ikke å finne ut av vanskelige spørsmål om islam på egen hånd. Derfor var alle elevene på den treningsleiren kun henvist til å henge med, følge ordre uten å spørre.

Her er det altså de muslimske lederne med sine Korantolkninger som er knytningen mellom terror og islam. Den enkelte terrorist trenger ikke har så mye innsikt i hva som foregår.

Et annet trekk ved islam er at de troende må gjøre seg fortjent til å komme til Himmelen (altså i motsetning til kristendom der selve troen er avgjørende). Ved dommen vil gode gjerninger legges på en slags vekt og må veie mer enn de onde gjerningene om Helvete skal unngås. Her kommer martyrdøden inn. For de som dør en martyrdom for islams sak, er garantert et liv i Himmelen, uansett hvor mye ondt de skal ha gjort ellers eller gjennomført handlinger som Koranen fordømmer. Når de i tillegg blir lovet 72 jomfruer i Himmelen for ugjerningen, blir det for mye for de ivrigste muslimer.

Derfor er de handlingene som Gnist nevner, "misbrukt narkotika, drukket alkohol og besøkt prostituerte", helt irrelevante med hensyn på en dom for mennesker som dør en islamsk martyrdød. De er overbevist om martyrdøden for islams sak gjorde dem fortjent til et liv i Himmelen uansett hva de gjør ellers. Var det ikke slik at noen av World Trade Center-terroristene hadde drukket alkohol og besøkt prostituerte rett før 11. september? I så fall passer det godt inn i denne beskrivelsen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Re: Islam/Kristendom/Jihad (avsporing fra IDF tråden)

I dag er det viktige islamske helligdagen Arafat.

Arafat feires til minne om at Islam på denne dagen skal ha blitt perfeksjonert.
    Rettroende kan faste denne dagen, og dermed få tilgivelse for sine synder, ikke bare for forrige år, men for neste også.

http://en.wikipedia.org/wiki/Day_of_Arafat
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

....and on that note, we celebrate all the many faces of Islam.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Eid mubarak
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Ærlig talt, det der har heller lite med Islam å gjøre.

Like mye som det her har noe som helst med Kristendom å gjøre

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-abortion_violence

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar

Enig. Det er en forsåvidt liten den av Islam, noen ti tals milllioner tenker jeg, ditto for de horder som i guds navn sprenger abort kontorer, i hytt og pine.....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Skal vel nevnes at en mann i Iran som hadde gjort det mot sin kone, fikk det samme i straff. Altså syre i ansiktet\øynene.

Eye for an eye.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar

Enig. Det er en forsåvidt liten den av Islam, noen ti tals milllioner tenker jeg, ditto for de horder som i guds navn sprenger abort kontorer, i hytt og pine.....

Ja jeg har Q'uran. Nok en gang; Handlinger som det her har ingenting med livssynet å gjøre. Det står ingen steder i Q'uran at Islam er å lemleste kvinner med syre. Islam er ikke din fiende, det er de som påberoper seg Guds velsignelse i ugjerniger som er fienden, uansett om de er mu'min, Katolikker, protestanter, osv osv osv....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av essal
    Skal vel nevnes at en mann i Iran som hadde gjort det mot sin kone, fikk det samme i straff. Altså syre i ansiktet\øynene.

Eye for an eye.
    Var de ikke bare to studenter, han med litt vel stor tro på sine Don Juan-egenskaper. Da jenta ikke ville gifte seg med hane kastet han syre i ansiktet hennes. Hun stod senere på retten sin, og nektet å be om nåde for han, så han fikk syre i øynene, etter en rettskraftig dom.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Jaffar, enig igjen....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •