Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Vinglete forsvarsledelse

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6

Vinglete forsvarsledelse

Jeg får magesår av å følge Afghanistan sakene i media.
    I dag (dvs i går kveld) "oppdaget" Forsvarsministeren at forsterknings styrken (Tidligere QRF) som skulle til Mey er og må, forlegges i MeS, 5-6t lenger øst. Hvor dum tror hun vi er?
    Det har vært allment kjent at byggearbeidet i Mey har stått på stedet hvil siden påske. (Tysk entrepenør i likviditetsproblemer og vanskelig Statsbygg...) Forsvarssjef var i Mey forrige uke og det er f.. ikke lenge siden Forsvarsministeren var der heller. Fy f.... !

Det jeg gleder meg til er når journalistene setter det i sammenheng med den Tyske QRF'n som skal overta. I følge ministeren betyr det ingenting hvilken nasjonalitet QRF har. (Kjenner blodtrykket stiger...)
    Men når tyskerene har alle sine PRT ØST for MeS kan vi trygt vedde på at QRF'n vil holde seg mye i det området. Dvs x antall timer kjøring vestover til MeS, deretter 5-6t til Mey og så eventuellt videre til de som er i trøbbel. Med alle de restriksjonene tyskerene har (Må være flyvær for medic support, godkjenning hjemmefra for hvert enkelt oppdrag osv) vil det jo ta dager før de kommer.
    Når forsvarsjefen prøver å latterliggjøre sjefen for TBn og påstår at sikkerheten er økt blir jeg forbannet.

Hvis nå infanteri gutta som ligger i MeS flyttes til teltliv i Mey dukker det opp et annet problem. Det er NSE som står for all transport av utstyr, mat, drivstoff osv fra MeS til Mey. NSE har fått kuttet vekk Vakt og sikringsfolkene sine, fordi det var en infanterienhet i MeS som kunne ta den jobben.... Med andre ord, i Mey må de begyne å dyrke sin egen mat.

En ting er at vi styres av en arogant amatørgeneral og ei vinglef.... men at de, tror vi er så dumme... DET er det som provoserer meg!

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Det var da voldsomt, men jeg er helt enig med deg. Som sagt før, alt er en farse....

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det er helt frivillig å være der nede, ingen som tvinger noen til å reise til Afghanistan.

Noe av sjarmen ved å være i felt, er at ingen syr puter under armene dine, du må klare deg sjøl og gjøre det beste ut av situasjonen. At norske soldater syter og klager viser bare hvor dekadente vi har blitt. Tenk hvis Taliban-soldatene skulle nekte å drepe NATO-soldater fordi dem ikke hadde god nok feltlatrine eller toalettpapir-dekning i troppen, tenker nok ikke det hadde blitt mye kriging da nei. NOPE !

For svarte, grønne... da jeg var i Libanon og Somalia var lege-dekning et ukjent begrep, medic var et fremmedord og QRF-styrken var de som ikke var på vakt, vi måtte for faen klare oss sjøl og hadde vi ikke ammo måtte vi sparke og slå, klore og bite, og ingen jævla jalle skulle føkke med oss. Vi hadde mer hår i ræva på den tida, og pappa-guttene satt hjemme i mammas leilighet på Stovner og drakk vin fra pappkartong mens de spilte gitar og holdt seg unna militæret. Men så en dag kom forfallet, feministene tvang sønnene sine til å leke med dukker og sitte å tisse, og resultatet ser vi idag. Piss poor planning make poor results. Men hvis du er så redd for bønder i sandaler og våpnet med enkeltskudds-rifle fra Napoleons-krigen, så er Afghanistan muligens ikke stedet for deg og du bør reise hjem før du driter ut Norge enda mer.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    Det er nå ikke kun status der nede trådstarter kommenterer, men tingenes tilstand og forholdet sjæf -> støvla på bakken. At det var jæ*** i Libanon er nå så, men at general og minister ikke ser ut til å ha bakkekontakt for 5 øre, kan til og med jeg se, som ikke har vært lenger hjemifra enn Kypros.
    In canis veritas

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Det er helt frivillig å være der nede, ingen som tvinger noen til å reise til Afghanistan.

Noe av sjarmen ved å være i felt, er at ingen syr puter under armene dine, du må klare deg sjøl og gjøre det beste ut av situasjonen. At norske soldater syter og klager viser bare hvor dekadente vi har blitt. Tenk hvis Taliban-soldatene skulle nekte å drepe NATO-soldater fordi dem ikke hadde god nok feltlatrine eller toalettpapir-dekning i troppen, tenker nok ikke det hadde blitt mye kriging da nei. NOPE !

For svarte, grønne... da jeg var i Libanon og Somalia var lege-dekning et ukjent begrep, medic var et fremmedord og QRF-styrken var de som ikke var på vakt, vi måtte for faen klare oss sjøl og hadde vi ikke ammo måtte vi sparke og slå, klore og bite, og ingen jævla jalle skulle føkke med oss. Vi hadde mer hår i ræva på den tida, og pappa-guttene satt hjemme i mammas leilighet på Stovner og drakk vin fra pappkartong mens de spilte gitar og holdt seg unna militæret. Men så en dag kom forfallet, feministene tvang sønnene sine til å leke med dukker og sitte å tisse, og resultatet ser vi idag. Piss poor planning make poor results. Men hvis du er så redd for bønder i sandaler og våpnet med enkeltskudds-rifle fra Napoleons-krigen, så er Afghanistan muligens ikke stedet for deg og du bør reise hjem før du driter ut Norge enda mer.
    Vil kommentere et par ting, uten å nødvendigvis uskyldiggjøre det som skjedde i Libanon eller Somalia.

1. Situasjonene kan ikke sammenlignes, ikke i det hele tatt. Trusselbildet mot ISAF er mye større enn mot FN i misjonene du nevner.

2. Vi kan ikke ha en holdning om at "vi får klare oss med det vi har, og gjøre det beste ut av situasjonen". Hele poenget er å sikre oss en taktisk overlegenhet for å være best mulig i kontroll. Man klarer ikke å eliminere alle trusler, men visse elementer gir oss store fordeler på slagfeltet.

At medic'er, legedekning og QRF var under pari når du var ute sier vel mer om Forsvaret holdning til hva de holdt på med på den tiden, enn at vi er blitt til en gjeng med "pappa-gutter" nå....

3. "Fienden" eller ACM (Anti-Coalition Militia) er ikke "bønder i sandaler og våpnet med enkeltskudds-rifle fra Napoleons-krigen". Har du noen konkrete eksempler på dette?

Ifølge en avsløring gjort av koalisjonsvennlige styrker, viser det seg at Al-Qaeda faktisk gjennomfører operasjonsplanlegging, logistikk på rimelig lik måte som oss. Dette ble tatt opp på CNN igår (onsdag).

Man skal aldri undervurdere sin fiende, noe du tydeligvis gjør.

4. Man driter ikke ut nasjonen Norge ved å stille seg kritisk til kapasiter man mangler. Man driter ut nasjonen Norge ved å si at vi skal løse et oppdrag, uten å stille med de ressursene som faktisk kreves.

5. At det er frivillig betyr ikke at man ikke kan stille krav oppover, eller at man skal godta at man f.eks får minimalt med ressurser.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    For svarte, grønne... da jeg var i Libanon og Somalia var lege-dekning et ukjent begrep, medic var et fremmedord
    Da jeg var i Libanon (NORBATT I) hadde vi en meget godt utbygd sanitetstjenste der alle var sikret god førstehjelp meget raskt og hurtig transport enten til feltsykehuset i Naqoura eller Rambam-sykehuset i Haifa (kanskje det beste trauma-sykehus i verden).

Alle lag hadde førstehjelper, alle tropper hadde sanitetssoldat med (for tiden, dagens Nivå 3 er nok mer systematisk) god sanitetsutdannelse, inklusive infusjonskurs, og San-veske nr. II (ikke helt i standard som Sanitetsutstyr sanitetssoldat, men OK) og infusjonsutstyr. Hvert kompani hadde sanitetsbefal med utdannelse fra Befalsskolen for Hærens Sanitet og en sanitetskorporal med sykevokterkurs fra Lahaugmoen og bataljonen hadde en meget godt utdannet og utstyrt forsterket sanitetstropp med bl.a. 2 eller 3 leger. I oppstarten var bataljonslegen professor og oberstløytnant Trond Kluge, Norges da mest erfarne krigskirurg med erfaring fra Kongo-krigen og en rekke katastrofer rundt i verden.

Bortsett fra de aller første dagene (da vi måtte stole på ambulanse) sto fire norske helikoptre klar i Naqoura, kort flytid unna, minst et av dem alltid på høy beredskap til å rykke ut øyeblikkelig med lege og sykepleier om bord i tillegg til flyver og maskinist. Og i Naqoura var det norske Lett Feltsykehus med to kirurger, anestesilege etc. etc., men kritiske skader gikk som regel med helikopter rett til Haifa og Rambam-sykehuset. Avstanden fra Naqoura til NORBATTs AO var ca. 50 km og fra AO til Haifa ca. 80 km i luftlinje. Hvis situasjonen ikke umuliggjorde helikopterevakuering kunne du regne med å være på operasjonsbordet på Rambam-sykehuset godt under en time etter at du ble såret, kanskje nærmere en halv time. Og før det ville du ha fått meget kvalifisert førstehjelp. Når du ser på avstander i Nord-Afghanistan, er det klart at det nok tar en god del lenger tid der før man får så kvalifisert kirurgisk behandling.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Det var da voldsomt, men jeg er helt enig med deg. Som sagt før, alt er en farse....
    Dette var ikke saerlig voldsomt sammenlignet med snakket omkring akkurat dette paa bakknivaa... Jeg haaper VG, Dagbladet, Aftenposten og, ja naa inkluderer jeg dem ogsaa, Klassekampen foelger godt med paa Milforum om dagen og leser alt som blir skrevet om denne saken. Misnoyen en leser paa dette forumet er bare toppen av isfjellet, og allikevel durer disse to paa som om alt er i sin skjonneste orden.
    Jobbmessig oensker jeg ingenting annet enn det verste for AGSE og Diesen; Dem kan komme seg paa sirkus og opptre der som de muppetene dem er. Tullinger!
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Dette var ikke saerlig voldsomt sammenlignet med snakket omkring akkurat dette paa bakknivaa... Jeg haaper VG, Dagbladet, Aftenposten og, ja naa inkluderer jeg dem ogsaa, Klassekampen foelger godt med paa Milforum om dagen og leser alt som blir skrevet om denne saken. Misnoyen en leser paa dette forumet er bare toppen av isfjellet, og allikevel durer disse to paa som om alt er i sin skjonneste orden.
    Jobbmessig oensker jeg ingenting annet enn det verste for AGSE og Diesen; Dem kan komme seg paa sirkus og opptre der som de muppetene dem er. Tullinger!
    Kjære MMB. Ikke misforstå, jeg forstår veldig godt frustrasjonen til alle dere som er blitt og er involvert i denne sparekampanjen. Selv fordømmer og sanksjonerer jeg AGSE og diesen for deres abstrakte sparetiltak. Det er tydlig at disse sullikkene har så å si aldri spurt folk under seg ei hatt de rette rådgiverne(vis dem har hatt det overhodet) hva som er best for dagens forsvar. For meg virker det også som at her er det egen vinning på gang. Det blir også sagt lengre opp at distrikts politikken bruker forsvaret heller som en intektspost, noe som også styrker forrige anklage/mistanke. EOS

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    I dag har det vært rolig i media om Afghanistan. Kanskje bra, slik at minister og forsvarsjef får tid til å rådføre seg med medierågiverene sine. Det er jo også pussig. Det jobber mange oppvakte hoder innen media i FOHK, har de vært på ferie?

Leste akkurat :
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2480545.ece

Er ikke rart folk blir "rasende" når argumentene skifter i takt med flo og fjære.

Ser jo litt humor i inkompetansen også..
    Telemarkbataljon er jo den "billigste" avdelingen å ha i Afghanistan. De har så mange øvelsesdøgn når de er hjemme at grenaderer og lavt befal går ned i lønn når de er i sandkassa.

Huff! Er det rart jeg drikker.
    Gamle Adler! Tar du en øl med meg?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av Diesen i [url=http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2480544.ece
    denne[/url] saken]- Hvis vi hadde fått styrken, med eller uten tyskerne i Mazar-e Sharif, kunne vi deltatt på mer offensivt pregede operasjoner. Nå kan vi ikke det. Men dette faktum svekker ikke sikkerheten i Meymaneh. Her får de nå kun oppdrag de er utrustet til, sier Diesen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Diesen i [url=http://www.mil.no/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=163652
    denne Mil.no-saken[/url]]Innsparingene i tiltakspakke 1. vil dekke de ufinansierte postene som følger av prisøkning og et høyere ambisjonsnivå med hensyn til deltakelse i internasjonale operasjoner. Denne pakken omfatter i overkant av 300 millioner.
    Mine uthevninger. Hva er saa "hoyere ambisjonsnivaa"? Greit, jegere i Kabul, (skranten) hokus i Mey, OMLT paa plass, vi avslutter den regionale QRFen og oppretter en "utrykningsstyrke" i Meymaneh som bestaar av 120, nei 76, nei 40 mann. Uten tunge vaapen og andre viktige kapasiteter til disp.

Raevva mi er et ambisjonsnivaa, og den er bleik og haarete. Hvilken oppdrag kan denne styrken ta? Kjoere log-kolonner mellom Mey og MeS (da siden det dedikerte V&S-laget som 2.Bn skulle sette opp gikk til hundene)? Avlaste Latvierne tidvis med FP av Camp? Kjoere perimeter- og naeromraade-patruljer i og rundt Meymaneh? For nede i Qeysar og videre vestover har dem ihvertfall ingenting aa gjoere slik ting er satt opp per naa. Diesen kan ta seg f..n paa at styrken kun kan ta oppdrag den er utrustet for, og dette er f..k-all.
    Tyskerne er jo som grundig dokumentert og understreket alltid minimum 15 timer unna Qeysar/Ghowrmach, med mindre dem er deployert dit ifbm. en stoerre operasjon, eller dem faar dem fakkings helikoptrene sine i luften og deployerer en (lett og lite manoverbar) styrke paa kort varsel.

Videre er jeg dritt lei denne helvetes argumentasjonen til AGSE og Diesen om at "jamen, det kommer jo mange flere soldater til Meymaneh", ergo er dette en "styrking", 40 ekstra kokker hadde gjort samme nytten slik jeg ser det, og no offence til dere i denne styrken som skal deployere, dere vet hva jeg vil fram til her. Satt paa spissen er ikke dette en styrking, men heller 40 ekstra maal for BM-1 rakettene som til tider blir skutt mot leiren.

Mannskit til noen folk!
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gwandihir
    Ser jo litt humor i inkompetansen også..
    Telemarkbataljon er jo den "billigste" avdelingen å ha i Afghanistan. De har så mange øvelsesdøgn når de er hjemme at grenaderer og lavt befal går ned i lønn når de er i sandkassa.
    Myte...
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Hadde Diesen og AGSE vaert skikkelige folk hadde dem selv stilt opp i aulaen paa Ormen Lange og selv orientert folket, samtidig som dem selv kunne ha staatt og forsvart sine beslutninger overfor dem som dem har PIR. Istellet sitter dem hvor faen det naa er dem holder til og kverner ut unnskyldning paa unnskyldning og ror som noen gale f....r i media. Maatte mediekjoret mot dem bare tilta i styrke.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Tar du en øl med meg?
    I do:D

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •