Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 75

Trd: Aktuelt: - Hren kan slutte fungere

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Aktuelt: - Hren kan slutte fungere

Hren kan slutte fungere

Regjeringen lovet i sin langtidsplan at Hren skulle f vokse. N medfrer nye kutt at Hrens evne til fungere fremover kan bli kraftig svekket, og det blir ingen vekst p flere r.
    Beidh a l leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Samme sak i VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=195692

Og i kilden - Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 453824.ece

Fakta:Hrens brende avdelinger:

P PAPIRET: Telemark bataljon: Base p Rena. Teller 475 befal og yrkessoldater. Den tyngste og mest slagkraftige delen av Hrens hurtige reaksjonsstyrke. Stridsvogner, mekanisert infanteri. Hy beredskap, moderne slagkraft, trent for innsats ute og hjemme.
    2. bataljon: Base p Skjold. Teller 450 soldater basert p frstegangstjeneste, pluss befal. Trenes for oppdrag som strid i bebygde omrder, angreps-
    og forsvarsstrid til fots og med kampvogner. Utdanner soldater til utenlandsoppdrag.
    Panserbataljonen: Base p Setermoen. Teller 500 soldater basert p frstegangstjeneste, pluss befal. Tanks, andre stridsvogner, stormpanservogner og sttteavdeling. Hrens knyttneve i forsvaret av Norge, utdanner soldater til utenlandsoppdrag.

I REALITETEN 2008/2009: Telemark bataljon: Splittes opp for holde hjulene i gang p norske oppdrag i utlandet. En stor andel av offiserene skal lre opp afghanske styrker.
    2. bataljon: Risikerer miste et helt kull med rekrutter, 600- 700 soldater.
    En stor andel av offiserene skal lre opp afghanske styrker.
    Panserbataljonen: Store kutt i opp-
    lring og velser svekker stridskapasiteten kraftig. Evnen til utdanne til utenlandsoppdrag svekkes tilsvarende.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Kan vi ikke bare legge ned hele forsvaret med en gang da? Snn som vi holder p vil det jo ikke vre noe igjen om 10-15 r uansett, og da sparer vi masse penger p la vre late som vi har et reelt norsk forsvar i mellomtiden. S kan vi heller bruke pengene p f senket bensinavgiftene, for det er jo tross alt det viktigste i hele verden.
    Satis Bona :-p

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ja. Slik det ser ut n, er det bare dyreplageri av det stakkars forsvarsdyret.

Kan heller bare gi nakkeskudd til de avdelingene som regjeringen mener ikke fortjener livets rett. S kan man heller gi penger til de 4-5 tingene som regjeringen nsker skal utgjre Forsvaret.

Og s kan vi hilse NATO og si at vi ikke har rd til gjre det noe bedre.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Siden dette kan vre litt vanskelig p internetten: Ja, det forrige innlegget var skrevet med en viss sarkastisk undertone.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Ja. Slik det ser ut n, er det bare dyreplageri av det stakkars forsvarsdyret.

Kan heller bare gi nakkeskudd til de avdelingene som regjeringen mener ikke fortjener livets rett. S kan man heller gi penger til de 4-5 tingene som regjeringen nsker skal utgjre Forsvaret.

Og s kan vi hilse NATO og si at vi ikke har rd til gjre det noe bedre.
    "Dere kan f lne en fregatt. Er ikke sikkert vi kan stille med mannskap, men skuta kan dere f. Hvis dere holder dere med drivstoff og ammunisjon selv da. Leveres tilbake med full tank."

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Tja. Norge er et demokrati, og hvis velgerne mtte velge mellom billig bensin og et brekraftig Forsvar, tror jeg vi alle vet svaret.

Resultatet blir deretter.

Regjeringen hadde sikkert skrudd opp bensinprisene likevel ret etter, men snn er n livet.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ja, og s fr vi jo etter hvert mange fine fly. Trenger man mer?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sofakriger; Spker du med meg? Mener du virkelig fortelle at Telemark bataljon er p bare 475 mann med alt? I min tid, under den kalde krigen s var ingenirkompaniet jeg var i p 250 mann. Og Gud nde deg hvis du stillet opp med under 800 mann og kalte det for en bataljon.

Ogh nr vi n er inne i sytemodus; Kan noen forklare meg hvordan hjulene gikk rundt p 60-, 70- og 80-tallet med datidens forsvarsbudsjett og en bemanning som kun ble sltt av Kina i forhold til folketallet kontra i dag der man knapt kan piske 500 mann ut p oppstillingsplassen og samtidig ha den frekkhet og kalle det en "bataljon".

Faen jeg er glad jeg er ferdig om noen r. Man blir jo piske meg nervevrak av mindre. Tr ikke tenke p hvordan presset m vre p kaksene p toppen som daglig m se hvordan skiten smuldrer opp foran ynene p dem. Det er bare en mann som har hatt det verre sdann i verdenshistorien, og det var Hitler da han sendte ut divisjoner mot russerne som var bare p 120-130 mann. Jaja, kunne vrt verre...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Lsning: Kutt ut betegnelsen "Forsvaret" og kall det "Angrepet". Det er mer troverdig mtp strukturen vi har idag. I tillegg blir den betegnelsen uetisk og derfor m alt legges ned med en gang pga Hallgeir Langeland m/venner.

Dette var dagens mest sarkasto-impulsive innlegg. Beklager.
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Den mest aktive og "operative" delen av forsvaret er cyber-wanna-be-a soldier. Dvs www.milforum.net..., og det er drevet paa privat innisjativ:)

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    MILFBAT og VJK er fremtidens forsvar!
    Huffameg...

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Sofakriger; Spker du med meg? Mener du virkelig fortelle at Telemark bataljon er p bare 475 mann med alt? I min tid, under den kalde krigen s var ingenirkompaniet jeg var i p 250 mann. Og Gud nde deg hvis du stillet opp med under 800 mann og kalte det for en bataljon.
    Det der er vel det du kan kalle en sterk (eller full for den del) bataljon. N har ikke jeg full innsyn i hva og hvor mange hjelmer du finner i ett kompani, bataljon eller en armegruppe for den del.

Uansett... skal jeg vre rlig s ser ikke jeg hvor alle pengene gr til marinen eller luftforsvaret heller ettersom det sjer kutt der og. S vet ikke om de grenene er s prioriterte som vi (er lurt til ) tror. Men ja sttter det sprsmlet i hvordan hule heite danmark klarer stille s sterkt, i tillegg hyere lnninger.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    huff. Der bommet jeg litt vilt med knappene. kan moderator fikse feilen?? skulle vere quote istedet for code.

Legger likevel link til info om bataljon.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Akkurat strrelsen p bataljon kan jo vre ganske s forskjellig, ut fra formlet. En tradisjonell (upansret infanteribataljon) er ganske stor i antall mann, men ildkraften er jo ikke s stor pr. mann. F.eks. hadde en norsk infanteribataljon i struktur 90 i flge KOP (krigsoppsettingsplan) 996 mann i 1 stabskompani, 1 stttekompani og 4 gevrkompanier. En ren stridsvognbataljon vil jo vre ganske liten i antall mann, en tropp har jo 16 mann og en eskadron vel omkring 60, s ca. 300 mann er vel vanlig, men ildkraften er jo stor! Det vi har, bde i TMBN, 2. BN og PBN bygger jo ganske mye p den KOP vi tidligere hadde for en panserbataljon, en blandet stridsvogn- og mekanisert infanteribataljon, som hadde 2 stridsvogneskadroner, 2 stormeskadroner (det samme andre land vil kalle mekaniserte infanterikompanier) og en stab- og kampsttteeskadron (jeg vet ikke hvor mange mann totalt, men det var vel litt over 500?).

N har vi vel kanskje ikke noen standard KOP for en slik avdeling lenger, og hvis vi har det er den en del redusert i forhold til den tidligere. Dette er fra de offisielle hjemmesidene: (Nye) TMBN hadde fra starten bare to manveravdelinger i kompanistrrelse , en stridsvogneskadron og ett mekanisert infanteriklompani, det er jo en ytterst tynn bataljon! N har de dog ftt et mekanisert infanterikompani til slik at de har tre manveravdelinger. PBN skal p papiret n ha 1 stridsvogneskadron, 2 stormeskadroner, 1 kavaleri- (oppklaring) eskadron og 1 stab- og kampsttteskadron, mens 2. Bn mangler stridsvogner, men har et tredje mek. infanterikompani i stedet. Dette er alts det som i flge hjemmesidene er KOP for disse avdelingene, men i praksis ligger de alle tydeligvis langt under dette.

Det er tydeligvis ikke slik at TMBN kan settes inn i strid i morgen som en i henhold til KOP fullt oppsatt kampdyktig og sammentrenet bataljon, og for PBN og 2. BN er det nok enda drligere. Og fra drlig er dette alts p vei til bli verre.

Man m jo ogs huske at n er det jo ikke slik at de tre manverbataljonene (selv ikke TMBN) overtar ferdig trenede underavdelinger, man starter med rekrutter og i avdelingene med vernepliktige er alle under grunnleggende opptrening det frste halve ret slik at det bare er det siste halve ret de er noenlunde operative. For TMBN ser det heller ikke ut til at det er noen egen opplringsavdeling p siden av KOP-avdelingene, slik at noen av dem m jo vre mindre operative med ferske soldater som er under opplring i ny tjenstestilling etc.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    6
    Om vi glemmer Excel delen (prisen p alt mulig), hvor stor synes du forsvaret br vre?

Hvor stort br de stende styrker vre, og om du synes vi br har mobiliseringsstyrker hvor mye ustyr/soldater br Norge operere med? Hold gjerne spesialsoldatene utenom, eneste jeg virkelig vil vite om de for egen del er at de gjr jobben der ute i tillegg til motivere en del av oss andre selvsagt :)
    "re?"

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Ogh nr vi n er inne i sytemodus; Kan noen forklare meg hvordan hjulene gikk rundt p 60-, 70- og 80-tallet med datidens forsvarsbudsjett og en bemanning som kun ble sltt av Kina i forhold til folketallet kontra i dag der man knapt kan piske 500 mann ut p oppstillingsplassen og samtidig ha den frekkhet og kalle det en "bataljon".
    Vel, da jeg var i fgtj 90-91, var tallene helt annerledes enn i dag - men stridsevnen vr var det kanskje s som s med.. Det var mangel p moderne utstyr, fokus p indretjeneste og kjkkentjeneste - egenskaper som er greie i det sivile liv, men som vel ikke akkurat gjr meg til en bedre kriger?

Jeg fler og at forsvaret har fornyet seg i en rasende fart - og det frer jo ofte til voksesmerter, men jeg m si det er stor forskjell p profesjonalismen i lsing av oppdrag i dag i Afghanistan kontra patruljering i Beka'a dalen med hjelmen litt p snei i "gamle dager" (hper jeg ikke fornrmer gamle FN veteraner for mye n).

Hvis nyere tids konflikter har vist oss noe - s er det vel at en masse mann med halvdrlig utstyr ikke har noe si mot en godt trent og utrustet styrke som opererer samordnet.

Og vi har selvsagt ikke rd til begge deler.. Men det betyr og at vi har gitt opp tanken om invasjonsforsvar p den mten vi hadde i gamle dager.

Steinar T

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Norge burde vre i stand til ha en hr som er spass stor at vi kunne ha en full kampdyktig, samtrent bataljonsstridsgruppe (manverbataljon + taktisk og administrativ sttte, dvs. artilleri, ingenir etc.) i internasjonal tjeneste til enhver tid uten slite ut mannskapene. Da ville denne Hren automatisk vre s stor og slagkraftig at den ville kunne ha en viss avskrekkende, eller i hvert fall sinkende, effekt p naboen, hvis han plutselig fikk lyst til komme p ubedt besk. Det vil si at vi burde ha minst 4, helst 5 manverbataljoner (og da mener jeg skikkelige bataljoner, ikke kannibaliserte rester av bataljoner, og soldater under grunnutdanning m ikke regnes med i styrken i disse). Fram til 90-tallet hadde vi en stende styrke p 4 fulle manverbataljoner (3 i Brig N + 1 p GP) i tillegg til HMKG og GSV (og GSV var da en redusert infanteribataljon, ikke bare en grensevakt).

Den totale nedleggelsen av organiserte reservestyrker i Hren (siste vesentlige mobavdeling, Brig 6, ble nedlagt i 2007 og forsvant uten en lyd) mener jeg personlig er noe av det dummeste som har skjedd. Den gamle mob-hren var alt for stor, for drlig utstyrt og for drlig trent. Men den hadde mye bra ved seg og (bl.a. i idealisme hos svrt mange, spesielt blant befal) som man har kastet p bten, dvs. jeg mener man har kastet ut barnet med badevannet. En mindre, organisert hrreserve basert p frivillighet og med skikkelig utstyr og trening ville vrt et godt og viktig supplement til stende styrker. Problemet er jo at man aldri er villig til investere nok til trening for reservestyrker, det ser vi i HV-I. En treningsmengde tilsvarende det som er minimum for alle amerikanske reservestyrker m til for kunne beherske operasjoner i samvirkeavdelinger, dvs. trening 1 helg hver mned og en sammenhengende 14 dagers trening hvert r.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Og n i Aftenposten: Hren nr opplsning

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Ser at politikerne uttaler at noe m gjres. Det som sikkert blir gjort er at sparetiltakene ikke blir gjennomfrt, for vise folket at politikerne "gjr noe". Samtidig bevilger man IKKE mer penger for kompensere, slik at forsvaret stiller dobbelt s skakkjrt konomisk til neste r. Er det ikke snn det stort sett fungerer da?

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Han advarer politikerne mot tro at et modernisert heimevern kan gjre Hrens jobb.
    Quoted for truth. Selv om heimevernet etterhvert kommer opp p det nivet man har satt seg som ml, vil det jo ikke vre i nrheten av Hren nr det kommer til kapasiteter, selv om vi er flere mann. Greit nok at HV har overtatt territorialansvar. Det er jo bare logisk, siden HV er tilstede, og hren ikke. Men nr det gjelder sl tilbake mot en eventuell angriper, s kan det vre kjekt med noe mer enn AG3 og 20 treningsdgn i ret.

N er det jo ogs snn at Heimevernet rammes av innsparinger, og vi fr heller ikke de treningsdgnene vi burde hatt, s hvis man virkelig skal ha satset p HV foran Hren, s har det isfall vrt rimelig halvhjertet...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Da Hizbolla tok over Vest Beirut for noen uker siden, to det ca 6 timer's kamper og faa kontroll. Etter 24 timer var all motstand knust.

Kort tid etter at Vest Beirut hadde falt til Hizbolla, ble Vest Beirut overlevert til Kaumie og Amal som holdt Vest Beirut. Hizbolla angrep da Mount Lebanon, som er hvor Druzerene staar som sterkest. Kampene startet tidlig paa dagen og 18.10 overga Druzer lederen Walid Jumblatt seg. De fleste som var i Libanon paa 80'tallet og spesielt i 88-89 husker sikkert harde kamper mellom Druzer militsen og Amal. Kamper Druzerene kom godt ut av.

Druzerene har solgt unna sine tyngre vaapen fra borgerkrigen og overlevert det som ble igjen til LAF. Derfor hadde de ingenting og bite fra seg med og maatte akseptere en ydmykende ovegivelse.

Norge er i dag i samme situvasjon hvis et land eller fraksjon, terrorgruppe eller stort privat firma onsker og ta over landet.

Norge har inget forsvar - noe mangelen paa faglig kunnskap i de fleste innleggene her paa forumet ogsaa understerker.

Reality sucks...., but you just gonna have to suck it up sucker.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Forsiden av Nordlys i dag kan ogs melde om reiseklare soldater som fikk kontrabeskjed dagen fr de skulle dra. Tillitsvalgt i NOF var det vel, luftet sin frustrasjon, og Jan Petersen slo fast at noe mtte gjres.

S fr vi hpe at media setter skelyset p denne saken n, og backet av opposisjonspolitikere, hper jeg man til slutt vil tvinge den sittende regjering til endre p sin beslutning.

Det store ankepunktet rent politisk sett er at man har forskt gi utrykk for at kuttene ikke betydde s mye, og at Forsvaret ville fr MER penger til utenlandsoperasjoner, slik mil.no kunne melde her for en stund siden.

Ja, og at man raserer Forsvaret av Norge da.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Forsiden av Nordlys i dag kan ogs melde om reiseklare soldater som fikk kontrabeskjed dagen fr de skulle dra.
    Det er utrollig drlig gjort mot de som har meldt sin interesse og planlagt det neste ret utifra dette.

De str n uten inntekt og uten studiplass.

Og "mister" et r.

Hvis det har vrt vanskelig rekruttere til intops fra fr blir det ikke lettere etter dette :(
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    baah alt er blitt en farse.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Kan noen forklare meg hvordan hjulene gikk rundt p 60-, 70- og 80-tallet med datidens forsvarsbudsjett og en bemanning som kun ble sltt av Kina i forhold til folketallet
    Vi har ingen fasit for ogs svar vil vre gjenstand for sprsml i denne saken, men min kvalifiserte gjetning konkluderer med at dette er feministenes feil. Kvinnene vre har sluttet fde barn slik at vi opplever en forgubbing av den etniske befolkningen. Vi kunne ha et mob-forsvar p 350 000 mann i 1970 fordi vi var 4 millioner nordmenn med naturlig aldersspredning. Men s sluttet kvinnene vre fde barn, fordi feministene oppfordret dem til dyrke seg selv og sin karriere, og drite i mann og fedreland. Resultatet idag er at vi er mindre enn 3,8 mill etniske nordmenn og de fleste er i pensjonistalderen, noe som vanskeliggjr opprettholde den strrelsen vi hadde p forsvaret i 1970.

Fordi norske kvinner fder mindre enn 1,7 barn hver, vil befolkningen naturlig bli tallmessig frre, og Norge er idag avhengig av en ganske stor arbeidsinnvandring fra andre land. Og fordi denne trenden er i hele Europa, m vi hente arbeids-innvandrere fra ikke-vestlige land. S hvis forsvaret vil opprettholde samme tallmessige bemanning, m de ndvendigvis gjre det samme som det sivile ykreslivet, de m rekruttere fremmed-kulturelle mennesker. En utfordring her kan bli en mulig lojalitets-konflikt for fremtidens flerkulturelle soldater. Skal en nordmann med muslimsk bakgrunn vre mest lojal mot Norge fordi han har norsk pass, eller skal han vre mest lojal mot Umma, det internasjonalt muslimske brorskapet, eller skal han vre mest lojal mot opprinnelseslandet han kom fra og der familien hans bor ?

Et annet moment er kvaliteten p mennene som er blitt oppdratt av 68-generasjonens feminister, og som lissom skal vre dagens mannskaps-brnn. Disse guttene ble tvunget til leke med dukker og sitte tisse, alt i likestillingens navn. Det er en grunn til at de fleste ekteskap i Norge idag blir inngtt mellom homofile. For 100 r siden trengte samfunnet ekte mannfolk med mot i brystet og stl i ben og armer, og som tappert forsvarte familie og fedreland med sitt eget liv. Mannsidealet idag er sitte p rumpa bak en skjerm og trykke p knapper, g i fotformsko og drikke gulrotsaft mens du tar ut maksimalt med pappapermisjon og deler p husarbeidet. Likestillingen har kommet s langt at menn kvoteres inn i barnehager mens kvinner kvoteres inn i militret. Vitenskapsfolkene vre jobber p spreng med finne metoder som gjr at ogs menn kan fde barn og amme, slik at idealet om full likestilling endelig vil kunne realiseres.

Nr det gjelder budsjettene, s m forsvarets behov for bruke penger til destruktive vpen som dreper, settes opp mot SV's etisk hyverdige ml om at Norge skal bli hele verdens sosialkontor. 1 million kroner til vpen er 1 million mindre til bistand. Dette er et verdivalg. Dessuten finnes det mange eksempler p land som har avskaffet militret sitt, og isteden bruker pengene p utdannelse og velferd, og disse landene har alltid hy levestandard og stor grad av trygghet selvom dem er omringet av krigerske naboer. Men uansett vil jeg oppfordre til slutte med spekulasjoner og heller vise tillit til at SV i regjering vil ta de riktige valgene, valg som ikke ekskusivt er til fordel for Norge, men som vil dele kaka rettferdig med hele den tredje verden. Og mot et slikt etisk-moralsk bakteppe klarer jeg ikke se noen grunn til bruke penger p det destruktive militrvesenet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jada ....

Og da fortsetter vi back on topic.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Jada ....

Og da fortsetter vi back on topic.
    Dette er ditt frste innlegg p denne trden, og igjen sitter jeg tilbake med sprsmlet om hvorfor du poster innlegg nr du overhode ikke har noe konstruktivt bidra med. Selv hadde jeg et reflektert innlegg med intelligente argumenter og betraktinger som utvilsomt bidro til heve kvaliteten p trden, i sterk kontrast til visse andres personangrep.

Til dere som ikke forsto Bestefars pningsinnlegg, s er det meningen trykke musa mot den bl linjen slik at linken til en avisartikkel blir leselig. Jeg har ofte hatt inntrykket av at Bestefar overvurderer klientellet her, s la meg f lov presisere hva trdens tema handler om. OK, greia er at staten vil spare en halv milliard kroner, noe som er smpenger sett i lys av at vi har 800 milliarder syltet ned p bok, eller sammenlignet med trygdebusdjettet, og ergo kunkluderer jeg med at kuttet ikke skyldes pengemangel. Hvis DU er uenig i min konklusjon, vennligst kom med noe mer konstruktivt enn latterliggjring av meddebattanter.

La meg ogs gjre oppmerksom p neste link, der forsvarsminister Strm-Eriksen gjr rede for at noe bygges opp, selvom det for utenforstende og mindre begavede kan fremst som forsvaret blir mindre. Dermed blir dette ogs et tillits-sprsml. Skal vi la oss rive med av grunnlse feltrykter, eller skal vi vise tillit til lovlig valgte sjefer ? Gir ytringsfriheten oss rett til krenke og sre ledelsen vr, som tross alt gjr hva dem kan for bygge opp noe her ?

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan

Uansett... skal jeg vre rlig s ser ikke jeg hvor alle pengene gr til marinen eller luftforsvaret heller ettersom det sjer kutt der og. S vet ikke om de grenene er s prioriterte som vi (er lurt til ) tror. Men ja sttter det sprsmlet i hvordan hule heite danmark klarer stille s sterkt, i tillegg hyere lnninger.
    Kanskje Danmark ikkje har s korrupte politikere som Norge:)

/ironi
    AIGHT

Guest
    At nyheter som dette er demoraliserende blant de stadig tjenestegjrende, kan jeg skrive under p. Det begynner bli s ille n, at man kan risikere en personellflukt og et frafall av kritisk kompetanse, som kan mle seg med 04-05, da miljer som stridsvogn, luftvern og bombekaster fikk voldsomme bredsider i negativ forstand.

Vi er inne i en "great depression" hva gjelder Forsvaret. Politikerne aner ikke hva de driver med. De aner ikke hva de skal bruke Forsvaret til. Og det blir stadig mer og mer forvirrende for den gjengse Ola og Kari Nordmann vite hva det er disse milliardene gr til.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    Politikerne aner ikke hva de driver med. De aner ikke hva de skal bruke Forsvaret til.
    N kommer du med rene spekulasjoner, antagelig har Strm-Eriksen bedre innsikt i militre saker enn vi er klar over, s jeg synes du skal roe deg ned litt. Forsvaret har to oppgaver, stille gratis mannskap ved naturkatastrofer og vre middel i distriktspolitikken. N velger staten gi den halve milliarden direkte til trygdemottakerne isteden for la den ta omveien om forsvaret frst, og vi skattebetalere br vre takknemlige for en slik effektivisering.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    stort sett muslimhets, homohets, fremmedfrykt, det er SV som delegger forsvaret osv
    (glemte du nevne Mulla Krekar??)

For det frste er det slik at ingen av de forskjellige regjeringene har styrket/opprettholdt samme niv av finansiering til hren de siste rene. Og selv om det er mye sant i at AP har gjort en rva jobb med styrke/ke pengene, men mye av det vi ser n er faktisk fortsatte etterdnninger etter svineriet Kristin Krohn Devold og rekecocktailgjengen hennes frte med seg.

Det er full stopp p alt for unng en ny sprekk, nr man har ftt kontroll vil man forhpentligvis kunne bygge opp igjen noe/stabilisere, noe mediadekningen forhpentligvis hjelper til med f igjennom.

De som har vrt p Akershus og sett inne i de lokalene der nede som K2D fikk bygget vet hva jeg snakker om, designmblene der nede i seg selv kunne finansiert bde det ene og det andre.

Kort sagt, det pgr fortsatt opprydning etter andres rot, og dette kombinert med andre faktorer gjr at ting akkurat n ikke kan bli stort mrkere.
    Semper Non Paratus

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1.4papa
    stort sett muslimhets, homohets, fremmedfrykt, det er SV som delegger forsvaret osv
    (glemte du nevne Mulla Krekar??)

For det frste er det slik at ingen av de forskjellige regjeringene har styrket/opprettholdt samme niv av finansiering til hren de siste rene. Og selv om det er mye sant i at AP har gjort en rva jobb med styrke/ke pengene, men mye av det vi ser n er faktisk fortsatte etterdnninger etter svineriet Kristin Krohn Devold og rekecocktailgjengen hennes frte med seg.

Det er full stopp p alt for unng en ny sprekk, nr man har ftt kontroll vil man forhpentligvis kunne bygge opp igjen noe/stabilisere, noe mediadekningen forhpentligvis hjelper til med f igjennom.

De som har vrt p Akershus og sett inne i de lokalene der nede som K2D fikk bygget vet hva jeg snakker om, designmblene der nede i seg selv kunne finansiert bde det ene og det andre.

Kort sagt, det pgr fortsatt opprydning etter andres rot, og dette kombinert med andre faktorer gjr at ting akkurat n ikke kan bli stort mrkere.

Mye sant her. MEN media viser egentlig en mer uansvarlig og vakklete forsvar med SE og Diesel&co. Nesten ingen blekk papir skriver om dette "svineriet" til denne reke cocktailen som du beskriver. Ei om at dette som er i dagens lys er opprydninger i hytter og piner. Forsvaret blir sett p som en gigantisk undvendig utgifts post.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Forsvaret ER en gigantisk undvendig utgiftspost !

Nevn et eksempel fra siste 50 rene der vi fikk bruk for forsvaret vrt !

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Det har vel egentlig ikke noe si "nr vi fikk bruk for det"..
    Men den dagen vi trenger det, s er det kjekt kunne forsvare litt mer enn en bydel i oslo..

dog:
    I etterkrigsrene har ogs Forsvaret hatt utenlandsstyrker, spesielt i FN-regi. Tysklandsbrigaden var norsk bidrag til okkupasjon av Tyskland. Senere deltok forsvaret i fredsbevarende operasjoner, blant annet i Libanon, Bosnia og Afghanistan.

Fredsbevarende operasjoner kanskje ikke noe som bryr deg s mye om.. Du bor jo trossalt i Norge, s du har ikke mer tenke p enn hvor mye ekstra du fr i lnn denne vren..

Budsjettet ligger n p 32,34 mrd kroner.. - Hvor mye er dette sammenlignet med hva vi sitter p av kronars..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    ....og Forsvaret ble brukt senest i fjor under flommen p stlandet.

I tillegg brukes SeaKing i redningstjenesten og Kystvakten som assistanse til politiet/toll p sjen.

Kan sikkert finne flere eksempel.
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    gsv som sikrer ulovlig innvandring, hv som sttter opp rundt ulike typer stevner osv.
    det er undvendig helt til man har brukt for det,samme som en forsikring,men man har det for det.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

-To fra frste halvv 50-ra ?

Tysklandsbrigaden og NORMASH.

Neste sprsml ?
    I must kill all free radicals

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •