Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk



Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 32 av 32

Tråd: Episoder fra den kalde krigen kommer opp idagens lys

  1. #1
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Bosted
    bærum
    Innlegg
    306
    Pondusfaktor
    6

    Episoder fra den kalde krigen kommer opp idagens lys

    Svenskene jaktet på "u-båt" i flere uker, det var en fiskebåt.

    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/20/535742.html

    også bilde av u-båten som gikk på grunn i svenskt farvann også.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

  2. #2
    Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Bosted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Pondusfaktor
    0
    Norske eksperter konkluderte den gang at det ikke var en Sovjetisk ubåt, men det ville ikke Svenskene høre på :)
    HV-12

  3. #3
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Bosted
    bærum
    Innlegg
    306
    Pondusfaktor
    6
    typisk svensker;P
    har hørt historien før da,men viste ikke at de slapp bomber og synkeminer.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

  4. #4
    Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Bosted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Pondusfaktor
    0
    Skal finnes en dokumentar om hendelsen, Ubåt Lögner och Videoband, mener jeg den het, der Svenske politikere forsøker å knytte hendelsen til alt annet enn en feiltolkning av undervannslyd :)
    HV-12

  5. #5
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.525
    Pondusfaktor
    53
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    typisk svensker;P
    har hørt historien før da,men viste ikke at de slapp bomber og synkeminer.
    Ble det ikke på et tidspunkt droppa ting og tang i Sognefjorden?

    Det kom også frem for noen år siden at det superduperdyre kamera-overvåkningssystemet til søta bror stort sett ble brukt til å glo på badende damer.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  6. #6
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.646
    Pondusfaktor
    93
    Norske fregatter droppet synkeminer og sendte av gårde Terne-raketter i Sognefjorden (kanskje også Hardangerfjorden?) mot hva som ble påstått var sikker identifikasjon av ubåt ved minst en anledning på 70-tallet. Den viktigste episoden var i 1972. Jeg lurer på om Terne ble skutt i salve da også, og ikke bare som enkeltraketter. Derimot skjøt man ikke antiubåt-torpedoer.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  7. #7
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Bosted
    Follo
    Innlegg
    10.794
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

    Det kom også frem for noen år siden at det superduperdyre kamera-overvåkningssystemet til søta bror stort sett ble brukt til å glo på badende damer.
    Er det også galt nå da? ;-)) Badende damer er mer spennende enn ubåt så prioriteringen skjønner vi...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

  8. #8
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    6.874
    Pondusfaktor
    7
    Ifølge mil.nos artikkel om 333-Skv (eller hvordan forkortelsen staves), så ble det sluppet våpen i bl.a. Sognefjorden. Her er en annen artikkel(BT) hvor to sivile piloter hevder at de så fire norske orlogsfartøy eskortere en ubåt ut Sognefjorden i november 72, under en av disse ubåtjaktene. Hørt at det i Sognefjorden ble observert en ubåt, men at man endte opp med å slippe betydelige mengder våpen fra Orion i den gale fjordarmen fordi man ikke ville senke en ivansk(?) ubåt med de konsekvensene dette måtte medføre, men man ville at ubåten skulle stikke. I nabofjordarmen, der det ligger en del anlegg som kan være av interesse, kom det noen DDR-folk på "ferie". Det viste seg at de hadde kjørt nesten uten pause fra DDR til S.fjorden, hvor de tok bilder av noen HV-lager som lå litt gjemt/ utenfor allfarvei. Så kjørte de tilbake nesten uten pause. Jeg er ikke noen tilhenger av at folk skal "forsvinne", men man burde ha gjort noe, hvis dette er sant.

    OT: Er det ikke et internasjonalt tegn å slippe tre ganske små synkeminer i rask rekkefølge? Betyr noe sånt som gå til overflaten eller f..k off.
    DYT-DYYYYYT-DYT

  9. #9
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.646
    Pondusfaktor
    93
    Mer om ubåtjakten i 1972her og her.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  10. #10
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Bosted
    Follo
    Innlegg
    10.794
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Mer om ubåtjakten i 1972her og her.
    Hmm har en i veldig nær familie som var på sonar offiser på en av kobben ubåtene på den tiden, får fiske etter litt info når han kommer hjem igjen.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

  11. #11
    Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Innlegg
    6
    Pondusfaktor
    0
    Er det noen som har info om hva som skjedde under ubåtjakten i Husnesfjorden i 1983? Finner svært lite på nettet om denne situasjonen, eneste info jeg har er fra personen (sivil) som observerte ubåten og fra boken "Senk fandenskapet". Men der er hendelsesforløpet lite forklart. Må man vente til 2013 for å få vite hva som skjedde?

  12. #12
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    335
    Pondusfaktor
    8
    Apropos den kalde krigen så vil avisen Nordlys komme med en lengre artikkel i anledning 40års dagen for "nesten invasjonen" fra Sovjet ved Boris Gleb demningen i Sør Varanger.

    Her kan du lese litt om hva som skjedde...

    Frysninger på ryggen-stoff!
    BOHICA

  13. #13
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Bosted
    bærum
    Innlegg
    306
    Pondusfaktor
    6
    har lest og hørt mange historier fra denne episoden. vet du når artikelen kommer?
    spennende lesning.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

  14. #14
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.646
    Pondusfaktor
    93
    Denne episoden er beskrevet i detalj i heftet "Sør-Varanger juni 1968. Den sovjetiske styrkedemonstrasjonen." av Tønne Huitfeldt og Arild Hjerde, utgitt som hefte nr. 3, 2003, i serien "Forsvarsstudier", utgitt av Institutt for forsvarsstudier.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  15. #15
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    335
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    har lest og hørt mange historier fra denne episoden. vet du når artikelen kommer?
    spennende lesning.
    Regner med den kommer på trykk i lørdagsbilaget den 7.juni, akkurat på 40års dagen etter hendelsen.
    Journalisten lover nye opplysninger i saken... Følg med, følg med.. he he!
    BOHICA

  16. #16
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.449
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av superpetre
    Journalisten lover nye opplysninger i saken... Følg med, følg med.. he he!
    Med "nye opplysninger" mener journalister ofte ting som ikke har stått i deres avis før ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  17. #17
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Bosted
    bærum
    Innlegg
    306
    Pondusfaktor
    6
    husker en nabo fortalte(han var tidl befal på u-båt) om en episode hvor norske styrker omringet og sperret en russisk u-båt inne i en fjor, ble lagt ut miner og båter klargjort for bording, da ble de pluttslig gjort oppmerksome på at russiske styrker ble moba og klargjort, de fjernet mine og lot u-båten "stikke av"
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

  18. #18
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.449
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    husker en nabo fortalte(han var tidl befal på u-båt) om en episode hvor norske styrker omringet og sperret en russisk u-båt inne i en fjor, ble lagt ut miner og båter klargjort for bording, da ble de pluttslig gjort oppmerksome på at russiske styrker ble moba og klargjort, de fjernet mine og lot u-båten "stikke av"
    Han hadde fått seg et par pils før han fortalte dette ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  19. #19
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    6.874
    Pondusfaktor
    7
    Om dette er kald krig historie er vel heller tvilende, men en uansett: En norsk ubåt gjennomfører en nødoppstigning som en del av en øvelse. Omtrentlig hendelseforløp:

    Gå så dyp som man tør/ har lov til: Full pupp på ubåten, gradvis øke stigningsvinkelen på "fremre dybderor" (i mangel av de egentlige navnet) samtidig som man slipper inn luft i de fremre ballasttankene, når man ikke klarer å holde ubåten nede lenger så gir man max stigning på fremre balanseror samtifdg som man blåser fremfre ballasttanker, når ting (ubåt) virkelig går opp så blåser man også aktre ballasttanker.

    Konsekvens: das booyt bryter vannoverflaten med 81-82 grader! Faller tilbake med akterstevnen først, halve ubåten forsvinner, før den spretter opp igjen nok en gang, men landre gangen så lander den (das boot) på kjølen. Dette ble visstnok tatt opp på film. Youtube anyone?

    Mer info: før øvelsen ble gjennomført glemte skippern å si ifra til byssegutten/ kokken. Da blaja begynte å bevege seg stakk denne karen ansiktet/overkroppen ut av byssa og ramlet deretter nedover igjennom "kontrollrommet" som en flipperball mellom periskop ol. før han landet i et skott i andre enden. Konsekvens et par brukne ben, mne ingenting varig.

    True or false? Ja jeg vet hvor vilt 81-82 grader er.
    DYT-DYYYYYT-DYT

  20. #20
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Bosted
    Follo
    Innlegg
    10.794
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    husker en nabo fortalte(han var tidl befal på u-båt) om en episode hvor norske styrker omringet og sperret en russisk u-båt inne i en fjor, ble lagt ut miner og båter klargjort for bording, da ble de pluttslig gjort oppmerksome på at russiske styrker ble moba og klargjort, de fjernet mine og lot u-båten "stikke av"
    Han hadde fått seg et par pils før han fortalte dette ?
    Har en i nær famile som også har vært offiser på ubåt i ca 7 år. (dette var på sytti tallet), og han har fortalt noen lignende historier. Om at de har tailet russiske ubåter, pinget de og så latt de unnslippe. Blandt annet i Sognefjorden. Men han har ikke sagt noe om at de har sperret eller gjort klar for bording. Bording av en ubåt er jo ikke akkurat verdens letteste oppgave selv ikke i overflaten. Det viktigste for Norge var jo å vise russerne at vi vet dere er her, og vi har kontroll på hvor dere er og hva dere gjør. Så naboen har vel noe rett i hva han sa til deg, men det er vel som fiskehistorier, noget overdrevet.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

  21. #21
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    3.408
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Konsekvens: das booyt bryter vannoverflaten med 81-82 grader! Faller tilbake med akterstevnen først, halve ubåten forsvinner, før den spretter opp igjen nok en gang, men landre gangen så lander den (das boot) på kjølen. Dette ble visstnok tatt opp på film. Youtube anyone?
    Slike hopp skjer ja, shit happens. Hvis du med "lande på kjølen" mener opp-ned så har jeg vanskelig for å tro det. Om formstabiliteten på en ubåt er elendig så er vektstabiliteten slett ikke ille, jeg ser ingen grunn til at den skulle veltet helt over. Historier om mannskap som får flyveturer ved nødoppstigning og brekker diverse har jeg hørt.

    Groveste jeg har vært med på er regelmessig 50 grader til siden med overflatefartøy, med uhyggelig lang periode på svingningene. Det føles som å ligge vannrett, selv om man bare er såvidt over halvveis til det. Båten var jo bygget for å tåle mer enn 60 grader, jeg tillater meg å lure på hva ingeniørene tenker når de gjør de nødvendige beregninger for en slik konstruksjon, om de overhode har noe begrep om hvordan livet arter seg for det mannskap som skal holde ut slik over lengre tid.
    meh

  22. #22
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.646
    Pondusfaktor
    93
    Korvettene Sleipner og Æger var vel ikke akkurat topp når det gjaldt stablitet. Så vidt jeg husker var de nettopp kjent for enorm krenging.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  23. #23
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    6.874
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    ...Slike hopp skjer ja, shit happens. Hvis du med "lande på kjølen" mener opp-ned så har jeg vanskelig for å tro det.
    Med lande på kjøl mente jeg at den lander omtrent slik som jeg er vant til å se ubåter flyte i overflatestilling. Trodde kjølen var under en ubåt. (Var dette et forsøk på ironi eller noe sånt skummelt?)

    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Groveste jeg har vært med på er regelmessig 50 grader til siden med overflatefartøy, med uhyggelig lang periode på svingningene. Det føles som å ligge vannrett, selv om man bare er såvidt over halvveis til det. Båten var jo bygget for å tåle mer enn 60 grader, jeg tillater meg å lure på hva ingeniørene tenker når de gjør de nødvendige beregninger for en slik konstruksjon, om de overhode har noe begrep om hvordan livet arter seg for det mannskap som skal holde ut slik over lengre tid.
    Har hørt at "panikkvinkelen" for passasjerene på danskeferja er omtrent 2.5 grader. Det er vel grunn til å bli bekymret hvis den går over 15-20 grader. Får nå håpe at de tenker litt på både opplevd og reel fare når det gjelder både rulleperiode og "point of vanishing stability".
    DYT-DYYYYYT-DYT

  24. #24
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Bosted
    bærum
    Innlegg
    306
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    husker en nabo fortalte(han var tidl befal på u-båt) om en episode hvor norske styrker omringet og sperret en russisk u-båt inne i en fjor, ble lagt ut miner og båter klargjort for bording, da ble de pluttslig gjort oppmerksome på at russiske styrker ble moba og klargjort, de fjernet mine og lot u-båten "stikke av"
    Han hadde fått seg et par pils før han fortalte dette ?
    Har en i nær famile som også har vært offiser på ubåt i ca 7 år. (dette var på sytti tallet), og han har fortalt noen lignende historier. Om at de har tailet russiske ubåter, pinget de og så latt de unnslippe. Blandt annet i Sognefjorden. Men han har ikke sagt noe om at de har sperret eller gjort klar for bording. Bording av en ubåt er jo ikke akkurat verdens letteste oppgave selv ikke i overflaten. Det viktigste for Norge var jo å vise russerne at vi vet dere er her, og vi har kontroll på hvor dere er og hva dere gjør. Så naboen har vel noe rett i hva han sa til deg, men det er vel som fiskehistorier, noget overdrevet.
    fortalte at det var ikke bare amrikanere og russere som lekte katt og mus med u-båter.. også normenn og russere.
    var flere episoder hvor russere ble oppdaget inne i fjorder..
    norske styrker ville da sperre utgangen og "fange u-båten", ville sikkert ikke bordet den, men viste da at de hadde planer og viljen til og gjøre det.
    de krenket jo norsk teritorium.
    det han trodde var at russerne kartla og utforsket sjøbunn og strender. vis en krig skulle komme så måtte de jo være forberedt.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

  25. #25
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    3.408
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Med lande på kjøl mente jeg at den lander omtrent slik som jeg er vant til å se ubåter flyte i overflatestilling. Trodde kjølen var under en ubåt.
    ...
    Har hørt at "panikkvinkelen" for passasjerene på danskeferja er omtrent 2.5 grader. Det er vel grunn til å bli bekymret hvis den går over 15-20 grader. Får nå håpe at de tenker litt på både opplevd og reel fare når det gjelder både rulleperiode og "point of vanishing stability".
    Joda, kjølen er under, jeg forsto ikke hvorfor det med "på kjølen" ble nevnt, iom. at jeg anså det som en selvfølge, så jeg begynte å lure om du faktisk mente opp-ned, "kjøl opp".

    Ferger er skumle saker. Vet ikke om noen annen type fartøy som får lov til å frakte usikret last uten noen som helst langskips inndeling og bare unntaksvis tverrskips inndeling. Ved brann i potensielt bebodd rom (som bildekk) slukker man med vann, som vil flytte seg ut i siden ved den minste krenging. Prinsesse Ragnhild hadde en brann i 1999 som lett kunne endt med katastrofe. Brannen i seg selv var ikke et stort problem, men slukkingen kunne veltet båten. I tillegg drenerte man vann fra bildekk ned i lugardekk under, hvor det fortsatt befant seg mennesker. Lensingen derfra fungerte ikke, muligens fordi brannen hadde ødelagt en god del av det elektriske anlegget. Litt kjedelig å drukne hundrevis av passasjerer for å stanse en ikke-kritisk brann.
    meh

  26. #26
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    6.874
    Pondusfaktor
    7
    "Effekt av fri væskeoverflate". Estonia er et ekspempel på hvor ille det kan gå.
    DYT-DYYYYYT-DYT

  27. #27
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Bosted
    Felt
    Innlegg
    16.791
    Pondusfaktor
    13
    -Kan jeg stille et nerdespørsmål her til dekksgutta og dekksguttinnene ?

    Hva er "depleasement (weight)" ?? Når baljen veier 2.6t er det da inklusive de 200l fuel og 110l ferksvann den kan ta, eller er det "som fra fabrikk" og da uten disse flytende vekttilleggene ??

    Leser i katalåg, forventer Lottokontoret skal ringe snart og da må jeg vite hva jeg kan trekke på hengern bak bilen... (4t maksvekt på henger, resten er opp til "BE").
    I must kill all free radicals

  28. #28
    Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Bosted
    Der boblene kommer fra
    Innlegg
    10.935
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    -Kan jeg stille et nerdespørsmål her til dekksgutta og dekksguttinnene ?

    Hva er "depleasement (weight)" ?? Når baljen veier 2.6t er det da inklusive de 200l fuel og 110l ferksvann den kan ta, eller er det "som fra fabrikk" og da uten disse flytende vekttilleggene ??

    Leser i katalåg, forventer Lottokontoret skal ringe snart og da må jeg vite hva jeg kan trekke på hengern bak bilen... (4t maksvekt på henger, resten er opp til "BE").
    Om jeg husker skolelærdommen min rett, ( og det håper jeg at jeg gjør). Så er deplasementet hvor mye vann skuta fortrenger ved "tomt skip". Det vil si når den har nødvendig mannskap og drivstoff, men ikke nyttelast.

    Vet ikke om det hjalp deg noe da ..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

  29. #29
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    6.874
    Pondusfaktor
    7
    Deplasement: "Massen av væsken som det flytende legemet fortrenger" (Archimedes sånn mer eller mindre). ... , men dette er massedeplasement, volumdeplasement vil avhenge av væskens (i de fleste tilfeller vannets) massetetthet (kg/m3), men dette er egentlig akkurat det samme sagt på litt forskjellige måter. Antar her at vann er inkompresibelt, noe som for "alle" praktiske formål er riktig.

    "Tomt skip" eller "Som fra fabrikk" kalles lettskipsvekt og er massen som skipet fortrenger i denne tilstanden. Deplasement (som oftest tenker man da på massedeplasement)

    Husk: google og wikipedia er juks! Ta "svarene" med dette og klokkeslettet i hodet!

    Sitat Opprinnelig skrevet av [b
    G[/b]]Leser i katalåg, forventer Lottokontoret skal ringe snart og da må jeg vite hva jeg kan trekke på hengern bak bilen... (4t maksvekt på henger, resten er opp til "BE").
    Heldiggris! Hvis du tømmer balja for øl, diesel, vann, kjerring og alt annet som du kan fjerne "uten å bruke skrutrekker" så vil du være interessert i lettbaljemassen. Hva reklamatøren tenker blir gjetting; og jeg gjetter at han har til hensikt å få den reklamerte vekten så lav som mulig slik at du (tror at du) kan trekke hengern med balja bak 2CVn din.

    Flex: Dess mer jeg hører og leser om (spesielt større) ferjer dess mer mistroisk blir jeg angående designet (da tenker jeg ikke på estetikk og farger!) av disse. Mannskap som sannsynligvis ikke snakker et felles språk meget godt, store deler av mannskapet er ukjent med balja pga. stort gjennomtrekk, fulle passasjerer, barn, gamle, handikappete, lugarer under bildekk og så videre og så videre. Går kanskje bra i 3 av 4 alvorlige hendelser, men det kommer til å gå til helvete igjen. Trives ikke på de baljene!

    Korrektur:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    point of vanishing stability
    Skulle nok være angle istedenfor point...
    DYT-DYYYYYT-DYT

  30. #30
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1.410
    Pondusfaktor
    7
    Var jo en norsk marineoffiser som i etterkant av "Whiskey on the rocks" i Hårsfjärden utgav en bok som het "Senk fandenskapet!" :-D.
    Ellers tror jeg at dette med "u-båtsincidentene" kom beleilig for det svenske forsvaret, mht. budsjettbevilgninger på et tidspunkt hvor det var snakk om ytterligere nedskjæringer i forsvaret til söta bror. At det ble litt skjev balanse på budsjettet til fordel for marinen og kustartilleriet er vel så sin sak, men når det regner på presten så drypper det gjerne litt ut over på resten systemet også.

    Ellers, så tar bl.a. boken Blind man's bluff for seg det lille som har lekket ut av info om undervannsaktiviteter mellom NATO og Sovjetunionen under den kalde krigen.
    Der påstås de bl.a. at en amerikansk u-båtsjef for en atomdrevet angrepsubåt av modell Skipjack, ved en anledning tidlig på '60-tallet tok båten sin neddykket helt inn på havna i Murmansk.
    Selv stiller jeg meg heller tvilende til den påstanden, tatt i betraktning av skroget på den båten har et maksimumsmål på ca. 9 meter i diameter, pluss at tårnet på båten er minst 5 meter høyt og båten er 76 meter lang eller så.
    Hvor dypt er det på havna i Murmansk?
    For min del tviler jeg på at det kan være noe særlig mer enn 12-13 meter på det meste.

  31. #31
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    219
    Pondusfaktor
    6
    Vet ikke hvor stor admiral kutznetzov er, men når havna rommer den så klarer man kanskje en ubåt også? Har forøvrig ingen anelse om hva en ubåt krever av dybde, men den havna rommer ganske store overflate-fartøy.

  32. #32
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1.410
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lardra06
    Vet ikke hvor stor admiral kutznetzov er, men når havna rommer den så klarer man kanskje en ubåt også? Har forøvrig ingen anelse om hva en ubåt krever av dybde, men den havna rommer ganske store overflate-fartøy.
    Admiral Kutznetzov har et dypgående på 11 meter i følge Wikipedia.
    USS Nimitz har et dypgående på 11,3 meter.

    Vil av det anta at havna i Murmansk på det meste er 14-15 meter dyp.
    Da blir det ikke mye vann under kjølen på en u-båt av USS Skipjacks størrelse. I tillegg skal man kunne svinge doningen på noen og 70 meter rundt i en smal renne for å gå ut igjen.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv


Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •