Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Ny skandale ryster Forsvaret

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Ny skandale ryster Forsvaret

En oberst i Heimevernet er blitt etterforsket for å ha brukt Forsvarets helikoptre og kjøretøy til privat bruk. Selv om to interne granskningsrapporter bekrefter forholdene, har saken ikke fått konsekvenser for obersten. Forsvarsledelsen har dysset ned saken, og i stedet forsøkt å fjerne offiseren som varslet.
    Tv2.no

Ukultur i alle deler av forsvaret... Selv i Hotel Viktor
    What happens in the garage, stays in the garage

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Helt på trynet.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Vel...Misbruk av helikopter er vel ikke noe nytt?

Var en Bell som måtte nødlande for et par år siden etter det fløy i noen vaiere over en åker. Nærmeste leir måtte komme å passe på helikopteret 24/7 til dem fikk hentet det. Et rotorblad og noe småting måtte byttes... Å hvordan oppdrag var dette helikopteret på? Jo! Et par XX i HV skulle opp å beise ei hytte, hehe.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Media har en tendens til å ta i litt. For meg virker det som at noen ønsker å svartmale HV. Venter på en offentlig rapport før jeg konkluderer!
    //Moderator//

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Re: Ny skandale ryster Forsvaret

Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    En oberst i Heimevernet er blitt etterforsket for å ha brukt Forsvarets helikoptre og kjøretøy til privat bruk. Selv om to interne granskningsrapporter bekrefter forholdene, har saken ikke fått konsekvenser for obersten. Forsvarsledelsen har dysset ned saken, og i stedet forsøkt å fjerne offiseren som varslet.
    Tv2.no

Ukultur i alle deler av forsvaret... Selv i Hotel Viktor

Tror om man begynner å grave i andre områder finner man nok mer av denne typen misbruk - dessverre.
    admin

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Kommer vel ann på hva man kaller misbruk. Pilotene skal jo ha flytid eller andre oppdrag og tar de med seg pax eller andre ting når de likevel flyr så ser ikke jeg noe galt i det. Men hvis de blir rekvidert til å fly folk til fiskevann eller slike ting så er vi over streken. Det samme om noen låner en varebil eller lastebil til noe flytting så ser jeg ikke noe galt i det så lenge de ikke rekvirer noen menige eller ansatte til å gjøre jobben.

Litt frynsegoder bør jo også forsvars ansatte ha, men vær varsom streken er stram og lett å trå utenfor.

Jeg har selv haiket med bell fra Bardufoss et par gager i "privat" regi, og det fordi pilotene skulle trene instrumentflygning og flighten var bestemt lenge før jeg fikk plass. Regner med at det er fartyøer i marien som har fått et ekstra anløp eller to for å slippe av folk eller noen gummibåter som har blitt brukt til badetur med mer enn militært pax.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av flyboy
    Media har en tendens til å ta i litt. For meg virker det som at noen ønsker å svartmale HV. Venter på en offentlig rapport før jeg konkluderer!
    Det har de, men er forsvarets fremstilling av samme sak. De identifiserer også distrikt.

http://www.tv2.no/nyhetene/innenriks/article1824077.ece

På bakgrunn av en forsvarlig varsling om kritikkverdige forhold ved HV-18, igangsatte Forsvarsdepartementet en gransking via PriceWaterhouseCoopers (PwC) av de aktuelle forholdene. Granskingen har avdekket flere uregelmessige forhold ved virksomheten til HV-18. Forsvarsdepartementet følger opp dette.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ser at de fokuserer veldig på at varsleren har gjort rett og vist integritet, osv.

Jeg for min del er spent på hvilke, om noen, konsekvenser dette får for den "skyldige".
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Ser at de fokuserer veldig på at varsleren har gjort rett og vist integritet, osv.

Jeg for min del er spent på hvilke, om noen, konsekvenser dette får for den "skyldige".
    Mener du i den lille svarte boken eller i det offentlige rom ?

Er du i 50-årene og sjef distrikt har det ingen konsekvenser å havne i den lille svarte boken - du skal ikke noe sted hverken oppover eller sideveis før du blir pensjonist. Tror ikke forsvaret har lyst på flere runder med uniformer i rettsalen med det første.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Ennå en slik sak! F...! Hvis disse forholdene har skjedd etter at "Siemenssaken hit the fan" så mener jeg at det er hevet over enhver rimelig tvil at denne karen visst hva han gjorde. Dessverre så tror jeg at Sofak. har rett når han skriver at den eneste måten å "ta" denne karen på er en rettsak (dvs. offentlig uthenging). Kan prøve å ta fra han alle pensjonsrettigheter samt kreve tilbakebetaling av midler han har tilegnet seg ulovlig. Omdømmet tapet ved en slik sak er noe jeg mener man bør være villig til å ta. Billedlig mener jeg dette kan beskrives som et nakkeskudd over åpen grøft.

Har militæret alltid vært sånn? Må det ut i media før noe skal skje? Saken om den (bak)fulle Twin Otter-piloten som drepte alle i flyet ble jo også dysset ned. Dette er noe som minner mer om Russland enn Norge. F...!

Blir litt det samme som den drita 2S6-VFen som kjøper et par helflasker før han setter seg inn i vogna si igjen. Den russiske stabsstjernegrisen som ble intervjuet sa at selvfølgelig var han ikke full, han skule jo på øvelse. F..k!
    DYT-DYYYYYT-DYT

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Regner med at det er fartyøer i marien som har fått et ekstra anløp eller to for å slippe av folk eller noen gummibåter som har blitt brukt til badetur med mer enn militært pax.
    Nettopp litt av mitt poeng - begynner man å grave i ulike teiger, finner man nok mer grums av større/mindre alvorlig karakter. Ser dog forskjell på det du skisserer og det obersten etter sigende har drevet med.
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg har vært med på å bruke MBen til å kjøre på butikken...jeg tilstår.

Men igjen, privat helikoptertransport til hytta blir i en litt annen klasse.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er vel strengt tatt etteretningen som disponerer Bell helikopteret som er utplassert i Sør-Varanger. Garnisonen i Sør-Varanger får mye flytid for å frakte personell til nøkkelpunkt ved grensen og til øvingsvirksomhet, mens HV-18 får en liten del av kaka. Pilotene skal jo ha en viss flytid de skal oppfylle, så helikopteret må ut å fly uansett. Det er selvfølgelig uheldig at de blir brukt til uheldige oppdrag innemellom, men på helikopteret er pilotene GUD, de har da vel også et ansvar til å sette grenser? Dersom de mener det er greit å gjøre noe for å få oppfyllt flytiden så er det vel greit?

Må bare legge til at denne obersten er en kjempekar og jeg håper at dette løses seg på en god måte...

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    OT, men jeg tar det her siden det er nå jeg lurer på det. Blir ikke mer enn to poster.

Spørsmål lyder som følger: Definer uttrykket "pax". Har en anelse, men gøy å være sikker.
    Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke er nazist, om nicket skulle lede noen til å tro det...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Pax = Personell, egne og andre. (Vi stiller med fem pax til Operasjon Rusken kjære oberst plasskommandant)

Men, for å gjøre det litt mer innviklet, så brukes "pax" utenlands og på øvelser om alt som ikke er oss (oss = egne) eller andre "på vårt lag" (eller "andre egne" som det egentlig heter, slik som andre nasjoner, ANA/ANP etc.). Lokale/Sivile og folk man ikke har PID på som fiende (PID = Positive ID) kalles pax. Fienden kalles FI eller fienden.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Denne saken kom opp samtidig som Karlsvik saken og druknet derfor i mediakjøret mot sjømannen.

Her er det snakk om mer en litt hokus kjøring.
    Kjøp av reinskjøtt, fester, veeeeldig utvidede julebord etc, som er belastet forsvaret.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av SiegHallo
    OT, men jeg tar det her siden det er nå jeg lurer på det. Blir ikke mer enn to poster.

Spørsmål lyder som følger: Definer uttrykket "pax". Har en anelse, men gøy å være sikker.
    Det er vel så enkelt som en forkortelse for passasjer.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Pax = Personell, egne og andre. (Vi stiller med fem pax til Operasjon Rusken kjære oberst plasskommandant)

Men, for å gjøre det litt mer innviklet, så brukes "pax" utenlands og på øvelser om alt som ikke er oss (oss = egne) eller andre "på vårt lag" (eller "andre egne" som det egentlig heter, slik som andre nasjoner, ANA/ANP etc.). Lokale/Sivile og folk man ikke har PID på som fiende (PID = Positive ID) kalles pax. Fienden kalles FI eller fienden.
    Pax brukes også daglig i luftfart. Feks, SK4477 B 737-600 har ombord 124 PAX melder Gardemoen til Tromsø.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB

Pax brukes også daglig i luftfart. Feks, SK4477 B 737-600 har ombord 124 PAX melder Gardemoen til Tromsø.
    Det er korrekt, viktig å bemerke her at antall pax ikke inkluderer besetningen ombord i flyet. Altså; pax brukes istedet for passasjer

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •