Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: AKTUELT: KINA - Stillehavets hersker? Ny kald krig?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

AKTUELT: KINA - Stillehavets hersker? Ny kald krig?

VG Nett: Her bygger Kina hemmelig base for atomubåter

Den hemmelige basen er avslørt i Sør-Kina havet, og nå frykter ekspertene en ny «kald krig».

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=197787
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sykt..
    Her er større bilde av den grafikken:
    http://www.telegraph.co.uk/telegraph/mu ... 66891a.jpg

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    "På den øya Hainan i Sør-Kina-havet, øst for Hong Kong, ruster Kina nå opp med produksjon av atomubåter. "

Øyen er jo vitterlig vest for Hong Kong..

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Vi er vel alle med å bygger opp Kina til en stormakt gjennom all handelen vi har med de i disse dager.
    At verdens mest folkerike land har ambisjoner om å være en supermakt er egentlig ikke så rart.

Personlig så ser jeg for meg en framtid om 50 år der vi har fire supermakter, USA, Kina, Russland og EU.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Et stadig tilbakevendende mareritt jeg har hatt siden 1991, og som har blitt mer realistisk nå som isen på Nordpolen smelter, er at en Kinesisk flåtestyrke skal komme seilende og invadere Norge, fordi vi har krenket religionen dems. Jeg trodde lenge at jeg var alene om disse tankene, men ser nå at vi er flere.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Et stadig tilbakevendende mareritt jeg har hatt siden 1991, og som har blitt mer realistisk nå som isen på Nordpolen smelter, er at en Kinesisk flåtestyrke skal komme seilende og invadere Norge, fordi vi har krenket religionen dems. Jeg trodde lenge at jeg var alene om disse tankene, men ser nå at vi er flere.
    Hehe, du er nå litt morsom av og til ;-)

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Ja der kom det. Har ventet på godeste Adler med sine komentarer:D

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hvilken religion? Oo
    Folk legger litt for mye i den Kinesiske militaere opprustningen. Det er jo naturlig at et land med opptil 10% oekonomisk vekst i aaret oppjusterer militaerbudsjettet sitt ogsaa.
    True Blue Through and Through

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn
    Vi er vel alle med å bygger opp Kina til en stormakt gjennom all handelen vi har med de i disse dager.
    Tre høyere Kinesiske offiserer fra PLA observert i Rena Leir på Tirsdag, Kineserflagg og det hele heist til topps på ene representasjonsstangen i leiren. Rundtur i leiren stod på planen, uten å gå mer inn på det... Jeg lurer litt på hva agendaen til Norge er på akkurat dette? Å ha militært besøk fra dette kommunistiske landet med utstrakte menneskerettighetsbrudd i bl.a. Tibet og Xiniang er tydeligvis ikke noe problem ihvertfall. Jeg for min del finner slikt besøk noe problematisk og umoralsk, tydelig at SVAP-regjeringen ikke deler mitt syn på dette.
    Menmen, jeg er bare soldat og skal egentlig ikke ha noen meninger, fra det profesjonelle ståsted vel og merke...
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Bør vel legge til at Kineserne er et folk jeg har stor respekt for som hardtarbeidende og kulturelt store, men styret i det landet der, med all sin sensur og hardfotet framferd mot hva det enn er som taler regimet imot, klarer jeg meg uten.
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    52
    Ahh dette er så Journalistpiss!

Det er en badestrand i synsrekkevidde fra basen, så det hadde vært mulig for de late slaskene å funnet det ut før.
    Pussig at dette kommer frem i Storbritania nå, hvor de samtidig har en gjennomgang av hvilke prosjekter de må kutte...

Tror noen Journalister har fått noen tips fra noen in the know.

At Kina bygger seg en marine nå er ikke så rart, de har nå økonomi og etterhvert teknologisk kompetanse til å bygge det de har lyst på.
    Med tanke på hvor skrint det er i ferd med å bli med enkelte råvarer her i verden er det helt naturlig at produsent nr 1 vil sikkre sine tilførsler.

Dette er en mulighet for oss som vil ha større forsvarsbevilgninger til å påvirke besluttningstakerne.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Som Jane's helt korrekt peker på, de har visst om byggingen av denne basen lenge, og det samme har nok etteretningsbyråene i området. I tillegg er ikke Kina det eneste landet som bygger nytt - Den Sør-Koreanske marinen for eksempel blir også stadig sterkere.

Det Kina først og fremst har i dag er mye "manpower" som har innenlands "fredsbevaring" som hovedoppgave. Både Korea og Japan slår dem for eksempel innen overflatefartøyer, men det som alle nevner hele tiden er Kina's store potensiale for å utvikle dette videre.

Anbefaler ellers The Economist denne uka, med en leder angående et "sint Kina" som føler seg urettferdig fremstillt i vestlig media.

http://www.economist.com/opinion/displa ... d=11293645
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Boikot og isolering gjør bare ting værre. Åpenhet og dialog kan over tid gjøre ting bedre, men det skjer ikke over natta.
    Vestlig media skriver om sensurerte kinesiske medier, samtidig som en del av de selv manipulerer bilder og serverer oss regelrette løgner fra tilstanden i Tibet. Men det er tydelig hvilke konflikter som selger i Norge; Tibet/Kina, Midtøsten, Norge i Afghanistan og til dels USA i Irak. Tibet kan takke Dalai Lama og noen Hollywood kjendiser for at de er førsteside stoff. Mener ikke å si at konflikten i Tibet ikke er trist og lei, men helt kynisk så kan jeg vil si at den får mer oppmerksomhet enn den "fortjener".

Alt snakket om en nøytral presse er bare en utopi, og i Norge er det klart og tydelig at vi har en veldig venstrevridd presse. Dette er/kan være en trussel for et sunt demokrati. Mange klarer å lese mellom linjene, men alt for mange sluker ting rått.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Big deal med denne ubåt(?)bunkeren. Prøv maps.google.com, søk på Muskö og å se på WSW-delen av øya (den halvsirkel formede odden). Et så relativt lite land har et så stort anlegg.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Boikot og isolering gjør bare ting værre. Åpenhet og dialog kan over tid gjøre ting bedre, men det skjer ikke over natta.
    Vestlig media skriver om sensurerte kinesiske medier, samtidig som en del av de selv manipulerer bilder og serverer oss regelrette løgner fra tilstanden i Tibet. Men det er tydelig hvilke konflikter som selger i Norge; Tibet/Kina, Midtøsten, Norge i Afghanistan og til dels USA i Irak. Tibet kan takke Dalai Lama og noen Hollywood kjendiser for at de er førsteside stoff. Mener ikke å si at konflikten i Tibet ikke er trist og lei, men helt kynisk så kan jeg vil si at den får mer oppmerksomhet enn den "fortjener".

Alt snakket om en nøytral presse er bare en utopi, og i Norge er det klart og tydelig at vi har en veldig venstrevridd presse. Dette er/kan være en trussel for et sunt demokrati. Mange klarer å lese mellom linjene, men alt for mange sluker ting rått.
    http://www.bt.no/lokalt/bergen/article553484.ece

Jeg ble så oppgitt av å lese dette her.. Som enkelte kommentarene påpeker, så henretter Iran og Saudi-Arabia flere i forhold til innbyggertallet enn Kina. Så sier enkelte at Amnesty ikke godtar noen form for dødsstraff, derfor er denne PR-dekningen OK. Javel.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12
    -I mine øyne har den kalde krigens slutt egentlig kun vært et fenomen i medias skildring av realitetene...

Sovjetstatenes arsenaler forsvant ikke med en tilfeldig murs fall, på 90-tallet hadde man f.eks innenfor AO til Leningrad Militærdistrikt en kar ved navn Vladimir som mente at hele Finnland, Nord-Norge og store deler av Sverige egentlig tilhører Russland...

At Kina nå (hva menes med "nå", forresten ??) er ansett som stormakt mener jeg skyldes at man har sett en annen vei. De, som Sovjet engang, har fått god tid å bygge seg opp men heldigvis (mon det) er de mere introvert enn ekstrovert av seg. Det blir neppe lenge før de stiller fredsbevarende styrker i f.eks FN eller annen regi, skulle bli overasket om de avstår.

Da håper jeg de har fått lære seg bedre engelsk enn de russiske styrkene som i UNPROFOR-tiden deltok på Balkan.
    I must kill all free radicals

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av changecar
    http://www.bt.no/lokalt/bergen/article553484.ece

Jeg ble så oppgitt av å lese dette her.. Som enkelte kommentarene påpeker, så henretter Iran og Saudi-Arabia flere i forhold til innbyggertallet enn Kina. Så sier enkelte at Amnesty ikke godtar noen form for dødsstraff, derfor er denne PR-dekningen OK. Javel.
    Det som er interessant er hvordan og hvorfor folk blir henrettet. USAs henretting av div. kriminelle er ikke verdt å sammenligne med land hvor personer risikerer å bli henrettet for tro/legning/politisk tilhørighet osv, og kanskje uten noen som helst form for rettsak og dom.

For å ikke avspore helt her, så stod det også i BT i dag om et patentert produkt som ble piratkopiert i store mengder i Kina og har mer eller mindre tatt knekken på en idè som Norge kunne tjent litt på. Dette er selvfølgelig langt fra en unik situasjon, ei heller overraskende, men det er ikke med på å bedre omdømmet til Kina.

Hvis det blir en form for kald krig mellom USA og Kina så er egentlig det mest spennende å se hva Russerne gjør.
    Og var egentlig den kalde krigen så ille? Det var det i bunn og grunn ganske fredelig eller hur?..

Her er BT artikkelen:
    http://www.bt.no/na24/article557359.ece

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Det blir neppe lenge før de stiller fredsbevarende styrker i f.eks FN eller annen regi, skulle bli overasket om de avstår.

Da håper jeg de har fått lære seg bedre engelsk enn de russiske styrkene som i UNPROFOR-tiden deltok på Balkan.
    Det har de da gjort - Har vært i Libanon som en del av UNIFIL siden 2006, og skal være en del av FN styrken i Sudan.

Språk har vært et problem, men har ikke hørt noe konkret på hvordan dette har utviklet seg. Har forøvrig vært et like stort problem med de japanske styrkene i Irak.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    -I mine øyne har den kalde krigens slutt egentlig kun vært et fenomen i medias skildring av realitetene...

Sovjetstatenes arsenaler forsvant ikke med en tilfeldig murs fall, på 90-tallet hadde man f.eks innenfor AO til Leningrad Militærdistrikt en kar ved navn Vladimir som mente at hele Finnland, Nord-Norge og store deler av Sverige egentlig tilhører Russland...
    Nja, den går jeg ikke helt med på. Uten en overordnet struktur er de arsenalene ganske verdiløse. Deler har blitt solgt på svartebørsen til den tredje verden, og andre deler igjen er enten utdaterte eller av liten operasjonell verdi grunnet dårlig eller manglende vedlikehold.

Forøvrig har vi nok av gærninger her på berget også...

Om jeg skal være litt paranoid, så vil jeg nesten påstå at mye av snakket om en "kald krig" med Kina grunner i den sterke motviljen som eksisterer innen det amerikanske forsvaret mot å utkjempe kriger som Iraq og Afghanistan, hvor dyre våpenprogrammer er av liten verdi, og hvor de ikke kan "vinne" på den måten de vil. Da er det bedre å fokusere på en ny "peer competitor" som Kina, som kan rettferdiggjøre fortsatte utgifter i milliardklassen på våpen som kanskje vil være relevante i en eventuell konflikt med dem. Les Thomas P.M. Barnett og hans skildring av 90-tallet innen Pentagon i "The Pentagon's New Map", eller se denne videoen. http://www.ted.com/talks/view/id/33

Er ikke helt enig med ham i alle konklusjoner og løsninger, men han har en interessant "take" på hele Kina-problematikken.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000

Etter at Mandsju-dynastiet ble styrtet i 1911, og Kina ble republikk, så erklærte Tibet seg som en selvstendig stat. Anerkjenner du at Tibet er en del av Kina ?
    Dette trenger jeg tid til å tenke over før jeg svarer. Blir vel litt som om samene skal kreve Finnmarksvidda som selvstendig stat, med eget same-flagg og greier. Da jeg leste boka "7 år i Tibet" av Heinrich Harrer, fikk jeg inntrykk av at tibetanere generelt er veldig nasjonalistiske og liker ikke at fremmede besøker dem, Lhasa og Potola var vel lenge stengt for utlendinger, slik Mekka er stengt for vantro, ikke at jeg har noe ønske om å besøke noen av plassene.

Egentlig lukter hele denne tråden litt av rasisme. Vi godtar supermakter med hvite mennesker, men viser misstro mot supermakter med gule mennesker. Men nå er engang Kina verdens største land med 1,2 milliarder mennesker, og de har verdens lengste militære tradisjon, Sun Zi skrev boka "Krigens kunst" 3000 år før Kristus, og kineserne oppfant krutt og raketter samtidig som vi europeere bodde i huler og hadde flintstein som mest avanserte redskap. Hvordan kan vi nekte et slikt folk retten til å bli supermakt ?

Den lille tåkefyllte øya vi kaller England var engang en supermakt som styrte 1/3 av hele verden, og de brukte makten sin til å starte Opiums-krigen mot Kina, for å tvinge kineserne til å bli narkomane. Dette var etter at dem hadde etnisk renset 30 millioner indianere i Nord-Amerika, alle Zulu'ene i Sør-Afrika, mesteparten av aboriginerne og maoriene i Australia og New Zealand og tatt 12 millioner afrikanere som slaver. Samt deltatt i de fleste kriger over hele jorda fra 1066 og frem til idag. Jeg bruker takke Gud hver morgen for at Engelskmennene ikke har A-bomba, og jeg har full forståelse for at yankee'ene ikke ville dele teknologien med dem, selv om de er i familie.

Kina har i hele sin historie vært passive og holdt seg for seg selv, hvis vi ser bort ifra at det er en kinesisk resturant og et kinesisk vaskeri i hver eneste by i hele verden. Vi skal være glade for at kineserne ikke er utpreget imperialister slik vi i vesten, eller at dem har en misjonerende religion som krever korstog. Da kineserne ble okkupert av Djengis Khan, så avsto dem fra å forsvare seg med våpen. Isteden klarte dem å omvende mongolerne til å bli som kinesere. Les Sun Zi og lær kinesisk tankegang. Her i Norge forbinder vi makt med von Clausewitz teser om total ødeleggelse og utrydding hinsides all fornuft.

Men når det er sagt, eller skrevet om du vil, så fatter og begriper jeg ikke hvorfor kineserne bruker penger på et ubrukelig våpen. Muligens de tror det er inflasjons-dempende ? Norge har masse penger på bok som ikke kan brukes, kanskje kineserne ikke ville gå i samme fella og brukte overskuddet på a-forskning og a-teknologi som igjen gir synergi-effekter på det makro-økonomiske plan ?

Konklusjon : Kina har like stor rett til å være supermakt, som det USA og Russland har.
    Det eneste vi kan gjøre, er å mobilisere Blitzerne til å demonstrere utenfor den lokale kinesiske restauranten, eventuelt av vi boikotter OL. Vi kan også sende en Trojansk hest til Bejing for å ødelegge det kinesiske samfunnet innenfra, men Valla er fortsatt sykemeldt og Hylland Eriksen snakker dårlig kinesisk, så hvem det skal bli er et åpent spørsmål.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg bruker takke Gud hver morgen for at Engelskmennene ikke har A-bomba, og jeg har full forståelse for at yankee'ene ikke ville dele teknologien med dem, selv om de er i familie.
    Vel, jeg tror du bør slutte å takke Gud, for de har den faktisk...

http://en.wikipedia.org/wiki/UK_Trident_programme
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Adlertag, å se tilbake på historien på hvilke folk som har vært mest grusomme er bare tull i denne sammenhengen. Det er de moralske normene de har nå som gjelder, ikke de for 50, 100, eller 1000 år siden. Av supermakter og potensielle supermakter ligger nok fortsatt USA et hestehode foran de andre når det gjelder menneskelige verdier osv. EU er en god kandidat, men jeg klarer ikke helt se supermakt-vilje der. Selvfølgelig vil en vestlig person med vestlige verdier være mer mottakelig til USA's holdninger enn Kina. Men USA må passe seg for å ikke gjøre for mange overtramp.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hei Cripple.

Kina har høy moral, de tar konsekvensene av at jorda er overbefolket, og fører en ett-barns politikk. Andre land er ikke like hensynsfulle, og oppfordrer sine undersåtter til å produsere så mange barn som mulig for at dems religion skal overta verden. I alle muslimske land er fødselsraten på over 6 pr kvinne, og dette på tross av at ørkenen de bor i ikke har kapasistet til å brødfø så mange mennesker. Europa er minst like hensynsløse, for vi importerer fødselsoverskuddet til u-landene av profitt-hensyn, og slik er vi medvirkende til alle sultkatastrofene og utarming av jordsmonnet. LO'bossen var på TV nyhetene 1 mai og ville forby bio-drivstoff fordi barn i Afrika sulter. Han mente det var bedre at vi nordmenn kniper inn og er solidariske, enn at kvinner i Afrika skal slutte å føde 10 barn hver.

Jeg tror det er bra for alle at vi endelig får en fornuftig supermakt, som kan balansere ut de andre gærningene.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hei Cripple.

Kina har høy moral, de tar konsekvensene av at jorda er overbefolket, og fører en ett-barns politikk. Andre land er ikke like hensynsfulle, og oppfordrer sine undersåtter til å produsere så mange barn som mulig for at dems religion skal overta verden. I alle muslimske land er fødselsraten på over 6 pr kvinne, og dette på tross av at ørkenen de bor i ikke har kapasistet til å brødfø så mange mennesker. Europa er minst like hensynsløse, for vi importerer fødselsoverskuddet til u-landene av profitt-hensyn, og slik er vi medvirkende til alle sultkatastrofene og utarming av jordsmonnet. LO'bossen var på TV nyhetene 1 mai og ville forby bio-drivstoff fordi barn i Afrika sulter. Han mente det var bedre at vi nordmenn kniper inn og er solidariske, enn at kvinner i Afrika skal slutte å føde 10 barn hver.

Jeg tror det er bra for alle at vi endelig får en fornuftig supermakt, som kan balansere ut de andre gærningene.
    Du har en morsom vinkling på ting :)

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Hei Cripple.

Du har en morsom vinkling på ting :)
    Pfff ikke la deg lure. Dette er Adlertags "siste løsning" "på krangel og opphetet diskusjon". Jeg ser at det er like mye supermakt ambisjoner fra hans side, som fra kina. Det er da jeg spør meg selv om det er faktisk dette forumet han har valgt som sitt domene. Hvorfor skulle ellers han rope høyt ut om forsvaring av Kina. Hvem vet, kanskje det er han som eier den kinesiske Canton i Norge, hovedansvarlig for renserier og restauranter og "hot" dog fabrikkene. Hører du Adlertag, må ikke tro vi erklærer deg som folkefører, ikke så lenge jeg er her. Bare glem verdendominans drømmene dine, spesielt i cyber verden:D

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Fornøyde Kinesere. (mil.nos artikkel om besøket på Rena).
    Sitat Opprinnelig skrevet av mil.no
    ...
    Samtidig som de var der, hadde PV-troppen og Leo-troppen fra Kampeskadron en øvelse, så kineserne fikk også se og høre skarpskyting fra Leo1.
    ...
    Er dette nok et eksempel på "mil.no-journalistikk" eller er det fortsatt noen Leo1 i drift?
    DYT-DYYYYYT-DYT

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •