Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: AKTUELT: Pensjonerte fregatter skytes i senk

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

AKTUELT: Pensjonerte fregatter skytes i senk

Aftenposten: Skytes i senk

Fregatten "KNM Bergen" har skutt sitt siste skudd, og skal selv skytes i senk. Sjøforsvaret vil bruke gamle skip som missilmål, og ønsker ikke at stålet skal resirkuleres. FOTO: OLE MAGNUS RAPP

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 392029.ece

- Det dreier seg også om verdifulle stålressurser. Det er direkte sløsing å senke dette på havets bunn. Havet er uansett ingen dumpingplass, så her må Sjøforsvaret tenke seg nøye om, sier Truls Gulowsen.
    admin

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    som de sier er dette god trening.
    de har jo gjort dette før, da skjøt kjk hellfire?(tror jeg) mot en fregatt og så ble den senket av en u-båt etterpå.
    med nye fregatter så fortjener de god trening.
    og vrakene kan jo bli fine dykke mål etterpå..
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Dette bør jo få noe å bryne seg på...

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/129967
    Assumption is the mother of all fuckups

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    de har jo gjort dette før, da skjøt kjk hellfire?(tror jeg) mot en fregatt og så ble den senket av en u-båt etterpå.
    Skipene blir senket på i overkant av dykkbare dybder (300+)
    two to the heart, one to the mind...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gauntlet
    Som fregattmann må jeg bare innrømme at jeg gleder meg til å se resultatet av disse skyteøvelsene, og dermed få et realistisk inntrykk over hvordan NSM'ene vil kunne fungere mot et evt. skarpt mål.
    Hehe, får håpe disse NSM-missilene ikke "kjører en ERYX" og dør på seg halvveis ut i flukten da. Var jo søren meg nesten 50/50 det til tider i gamle dager, da man skjøt med disse PV-tragediene på Hengsvann; På ~300m gikk mang en blåmann bananas og stakk til himmels eller kjørte seg selv ned i mosen med banemotor som fortsatt gikk for fullt der den stod. Nesten slik som skjer i Donald! :-)
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Som fregattmann må jeg bare innrømme at jeg gleder meg til å se resultatet av disse skyteøvelsene, og dermed få et realistisk inntrykk over hvordan NSM'ene vil kunne fungere mot et evt. skarpt mål.
    Hehe, får håpe disse NSM-missilene ikke "kjører en ERYX" og dør på seg halvveis ut i flukten da. Var jo søren meg nesten 50/50 det til tider i gamle dager, da man skjøt med disse PV-tragediene på Hengsvann; På ~300m gikk mang en blåmann bananas og stakk til himmels eller kjørte seg selv ned i mosen med banemotor som fortsatt gikk for fullt der den stod. Nesten slik som skjer i Donald! :-)
    Tror faktisk kun at det var en blå som klikket hos oss. (02/03 Skjold)
    Hele troppen skjøt ihvertfall en blå og en skarp hver, som blir ca 48 missil tilsammen.
    Spørs om vi var heldige da ;)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    Skipene blir senket på i overkant av dykkbare dybder (300+)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Jøss, det må være den mest ekstreme dobbeltposten noen gang - hele 3 andre poster imellom!

Synes det er bra at de gamle fregattene kan brukes til å "trene opp" de nye, men jeg er enig i at havet ikke er noen dumpingsplass.. Er det ikke mulig å senke fregattene på grunt vann, og så fjerne skrotet ved å plukke det opp og sende det til spikerfabrikken?

IMO
    As you wish.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Kjære fregatter ,, jeg husker dere så vel i deres glanstid da dere var stolte og oprative var alltid en glede å komme på besøk da dere lå til kais enten det var i Nord Norge (Tromsø) var som regel der jeg fikk invitasjon til å komme ombord av kamerater i fra guttedagene som valgte marinen .
    Dere var noen flotte skip med smekre linjer som seilte oprativt i Den Konglie Norske Marine,så gikk årene sin gang og dere ble pensjonert ,utrangert og nå er dere mål for torpedoer og annet skyts .
    Havets bunn er deres grav endog dere pløyet sjø med stolthet på overflaten mang en gast har blitt kjennt med dere og sitter med minner og mangt ifra sin tjeneste.
    Hvil i fred på havets bunn under Kong Neptun ,dypt vil dere bli savnet ingen kan ta fra oss de gode minnene vi har ifra den tiden dere stolt med orlogsflagget heist var flotte representanter i Den Norske Marine.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Jøss, det må være den mest ekstreme dobbeltposten noen gang - hele 3 andre poster imellom!
    Doubletap!!!

Jeg mistenker at det som skjedde var at jeg la inn innlegget, for så å se på noe i et annet vindu, for deretter å se på innlegget mitt igjen, trykke på tilbakeknappen, for deretter å trykke frem igjen... TADA!!!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja skål =)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er jo svært viktig å se hvordan et forholdsvis moderne marinefartøy vil tåle å bli truffet av de nye NSM'ene. Dessuten er jo ikke akkurat de ~3000 tonnene Bergen og Trondheim veier tilsammen veldig mye forsøpling sammenlignet med mye annet som blir senket/synker på havet.

Tviler vel litt på at vi får se skarpe NSM-skytinger i Norge. Problematikken er den vanvittige rekkevidden til missilet, som gjør det ganske umulig i norske forhold å ivareta sikkerhetsområde. Per dags dato finnes det få skytefelt som tillater slike rekkevidder, samt en missilflukt som også inkluderer lengre etapper over land. Kanskje vi kan få slept en Oslo-klasse til USA?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Regner vel i grunn med at NSMs første skudd kommer fra en Skjold-klasse - KNM Storm, siden missilet i utgangspunktet er designet for Skjold-klassen.

Rekkevidden til NSM er over 150 km - og i følge KDA kan dette lett økes ved mer drivstoff (på bekostning av andre ting selvsagt). Så kan man jo etterhvert sette passeren i et kart - med 150 km i radius, og starte planleggingen av hvordan man skal kunne holde kontroll i et slikt sikkerhetsområde...

Til opplysning går faktisk også Penguin-missilet over horisonten...

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Tror dere en slik prøveskyting vil bli filmet?

Jeg skulle likt å se det gå for seg i et område à la Geirangerfjorden, for å sjekke hva missilet duger til i det landskapet vi har mest av her på kysten. Vil neppe skje, men hadde blitt spennende.
    Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke er nazist, om nicket skulle lede noen til å tro det...

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    http://www.mil.no/start/aktuelt/nyhe...ticleID=160860

Blir vel å vente litt før det blir senket noen fregatter, ser det ut til... :p
    Følg med

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Spørsmål til dere Marinekjennere; For ca 30 år siden var jeg en tur på vealøs i Horten ,der så jeg noen fantastisk flotte Mtber som lå til kais og så ut som om dem var godt i opplag ,var byggd i tre og hadde åpene bruer er det noen som kan fortelle meg som en nyskjerrig Hærmann hvilke type Mtb det var ,gjerne med tekniske spesifikasjoner på Maskin og topphastighet? Har lurt på dette lenge ,men kom på det igjen i denne tråden.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Trolig var det Tjeld-klasse du så. 80' lengde, så mot de moderne trillingenes 120' var det små båter. Bredere enn trillingene, skroget var laget for høy fart i pent vær. Nesten like kraftige motorer som for trillingene, 3100 vs 3600 hk på hver, men med bare drøyt halvparten så tunge båter (80 vs 140 tonn) gikk det uhyggelig fort mellom skjær og holmer, topphastighet 45 knop. Motorene var noen rare saker, Napier Deltic, utviklet fra det som var tenkt å bli en dieselmotor for fly. Virkelig enestående effekt i forhold til vekt og volum, men et vedlikeholdsbehov som ikke lignet grisen, altså ikke så ulikt ekte flymotorer. Kort fortalt var det 3 sylindre arrangert i en trekant, inni hver sylinder var det to stempler som slo mot hverandre, totakt med overlading. I hvert hjørne av trekanten var det en veivaksel koblet til to stempler, alle veivakslene koblet inn på et samlegir.

De samme motorene var i bruk i lokomotiver hos British Rail.

Ellers kan det ha vært gamle Elco som vi fikk etter krigen, men det er mindre sannsynlig.
    meh

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av 170
    http://www.mil.no/start/aktuelt/nyhe...ticleID=160860

Blir vel å vente litt før det blir senket noen fregatter, ser det ut til... :p
    http://www.history.com/shows.do?action= ... eId=276747
    In this one hour special, Air and Naval forces team up to test weapons with a live fire attack on a modern day destroyer.

Ta en titt på dette programmet. Flere enn Norge som har problemer med våpnene sine. Lite peil på sjø våpen men det er ihvertfall en kanon som låser seg (vanlig ifølge en i mannskapet!!). Og en seahawk som ikke kommer seg av rampa. Forøvrig god underholdning på en onsdags kveld.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Takk for fint svar Flex

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Måtte være litt av en sjøsprøyt å stå i med den åpene brua som var på kjeldklassen ?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Måtte være litt av en sjøsprøyt å stå i med den åpene brua som var på kjeldklassen ?
    *Kremt* Tjeld-klassen...

...og i tillegg stå i en varmedrakt med elektrisk oppvarming av fartøyets generatoranlegg... Sikkert festlig kombinert med sjøsprøyt og overledning...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sorry tjeld klasse ja ,er ikke Marinemann jeg vettu men var det klesutrustningen eller er det spøk ovenfor Landkrabber =) ?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Har sett att det er en medlem ved Navn Skippern på dette forum om det er noe du kaller deg eller om du har maritim bakgrunn ikke vet jeg ,kansje du også har noe å bidra med i denne tråden?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    *Kremt* Tjeld-klassen...

...og i tillegg stå i en varmedrakt med elektrisk oppvarming av fartøyets generatoranlegg... Sikkert festlig kombinert med sjøsprøyt og overledning...
    Å dæven dette var da spesiellt,hvis du snakker sant.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    De 20 Tjeld-klasse MTBene ble tatt ut av bruk ca. 1980 og erstattet av Hauk-klassen. Men noen Tjeld (6-8, husker ikke akkurat i farten) ble da overført til Sjø-Heimevernet og lå klare til bruk i Horten. SHV hadde dem til ut mot slutten av 1980-tallet. Hvis det var etter 1980 må det ha vært de du så. Seks båter av Rapp-klassen, bygget mellom 1952 og 1956 var i bruk inntil 1970, da de ble erstattet av Snøgg-klassen. De kunne ligne litt på Tjeld. Men altså, for ca. 30 år siden må det ha vært Tjeld-klasse du så, før 1980 i bruk av Marinen, etter 1980 av SHV.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja en herlig film og Elisabeth Grannemann kjører rundt i cabriolet fra havn til havn.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hehe, speaking of Tjeld-klassen, jeg anbefaler alle dere å se den norske klassikeren "Operasjon Sjøsprøyt" fra 1964. Gammel klassiker med skuespillere som Arve Opsahl, Arne Bendiksen, samt en meget ung Wenche Myhre. Artig og uskyldig komedie omhandlende MTB-våpenet på seilas til Nord-Norge, med jenter i hver havn! Mange festlige sanger, til tider nærmest en musikal.
    Sjefen ombord hos oss gjorde det obligatorisk å se den for alle ombord!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    6
    Har sett att det er en medlem ved Navn Skippern på dette forum om det er noe du kaller deg eller om du har maritim bakgrunn ikke vet jeg ,kansje du også har noe å bidra med i denne tråden?
    Bra gjetning,
    Skipperen har inngående kjenskap til Tjeld-klassen, men han er nok ikke innom her så ofte.
    Flag Oscar!

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •