Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 18 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 701

Tråd: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

Fra NTB/Aftenposten:

Vil skaffe 16 nye redningshelikoptre

Regjeringen foreslår å skaffe inntil 16 nye redningshelikoptre til en totalkostnad nær 17 milliarder kroner. Saken blir trolig vedtatt av Stortinget i høst.

Det dreier seg om 16 topp moderne allværs søk- og redningshelikoptre til Fastlands-Norge som erstatning for dagens noe alderstyngede Sea King-helikoptre fra tidlig 1970-tall.
    Regjeringen foreslår også en opsjon på ytterligere seks helikoptre for eventuelle framtidige behov, blant annet på Svalbard. I perioden fra 2014 til 2020 skal Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard styrkes, fra ett stort og ett mellomstort helikopter til to store.

Alle de nye helikoptrene skal etter planen være i operativ drift i 2020, får NTB opplyst i Justisdepartementet.

Økt rekkevidde og trygghet

Med større rekkevidde, bedre allværsegenskaper og større hastighet enn dagens Sea King, vil de nye maskinene kunne tilby større trygghet for fiskere og andre som beveger seg langt fra kystlinjen og i nordområdene.

De fremtidige helikoptrene må kunne fly mellom 220 og 270 nautiske mil innen to timer for å plukke opp inntil 20 personer.

Redningshelikoptertjenesten består i dag av 12 Sea King-helikoptre som opereres av Forsvarets 330-skvadron. Helikopterflåten ble i hovedsak anskaffet tidlig på 1970-tallet og krever i dag uforholdsmessig mye vedlikehold. Dette har påvirket beredskapen.

Anbudsprosess

Justisdepartementet går nå i gang med å planlegge en anbudsprosess som vil være åpen for alle helikopterkandidater som kan oppfylle de fastsatte krav, både sivilt og militært registrerte helikoptre.

– Dette betyr ikke at vi har valgt sivile helikoptre. Vi legger tvert imot opp til at konkurransen skal være åpen både for sivilt og militært registrerte helikoptre, sier justisminister Knut Storberget (Ap), som mener det gir mest gunstige resultater for staten.

Uansett valg av helikoptertype skal Forsvaret fortsatt ha ansvar for daglig drift og vedlikehold.

(© NTB)
    Det jeg ikke helt skjønner her er anbudsprosessen - er ikke den allerede vel underveis? Eller snakker man om en videreføring av den nåværende prosessen med tanke på å hente inn konkrete anbud?

I tillegg - inkluderer dette fremdeles helikoptrene som islendingene skal ha? Eller er dette bare for Norge?

Uansett snakker man her om et av de største programmene av sitt slag i Europa, og langt på vei det største i Norden!
    Si vis pacem, para bellum

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Skjønner virkelig ikke hvordan de kan legge opp til å bruke enda ni år på å skaffe nye redningshelikoptre. Håpløst å bruke veteranfly i den virksomheten.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Enig med deg, men det sier nok noe om evne til slitasje de gamle Sea King'ene har, selv om de stadig må vedlikeholdes for å holdes i lufta.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Er stor fan av Sea King jeg. Er jo fantastisk å se arbeidet så gamle maskiner gjør.

Men jeg tenker på nøyaktig det samme poenget som deg, ratioen minutter på verkstod kontra minutter i luften er allerede veldig ugunstig (og vil vel antagelig fortsette å forringes), og det hender også desverre at oppdrag regelrett blir forpurret i forskjellig grad av uforutsette problemer.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

I denne artikkelen blir det skrevet at innfasing av nye helikopter er ment å starte i 2016, "forhåpentligvis":
    http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5654223.ece

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

I anledning granskningen etter Oslo og Utøya tror jeg at helikopterberedskapen blir ett moment som vil bli vurdert nøye. Slik situasjonen er i dag tror jeg ikke man kunne gjort mye annerledes enn det man gjorde, men jeg tror det likevel er tid for å se om det er noe som burde endres.

Ett forslag jeg har kommet med før, og som jeg vil gjenta nå, er at 720 flyttes fra Rygge til Gardermoen. Herkules flyttes til Ørlandet sammen med luftforsvarets verksteder. Bodø eller en annen nordlig base blir da hovedflystasjon for jagerfly, Ørlandet for trening, logistikk og vedlikehold, og Gardermoen for helikoptere. 720 og maritime helikoptere splittes mellom Gardermoen, Bardufoss og Bergen.

Målet med dette er å sikre tilgjengelighet av helikoptere for Forsvarets og politiets spesialstyrker i det bredere østlandsområdet, som tross alt huser nesten halvparten av landets befolkning. For at dette skal kunne la seg gjøre må vi likevel gjøre mer enn bare flytte helikopterene, vi må også bedre tilgjengeligheten. Dette innebærer en styrking av 720 på personell og vedlikeholdssiden, samt sikring av minst 2 helikoptere for kontinuerlig generell beredskap (30-40 min). Det må også lages en ordning som sørger for at disse automatisk aktiveres ved større hendelser og flys til et møtested hvor relevant personell også samles, enten det er spesialstyrker, redningsmannskaper og andre spesialister.

Videre bør vi vurdere om Bell 412 er godt nok egnet på lengre sikt. Med den flåten vi har nå, kan vi støtte både en beredskap i det indre østlandsområdet, støtte trening og utdannelse ved Rena og i nord Norge samt avgi maskiner for utenlandsoppdrag? Svenskene har gått til hasteanskaffelse av UH-60M Black Hawk etter at deres nåværende maskiner viste seg å være utilfredsstillende for nåværende og planlagte oppdrag. Bør vi vurdere noe lignende?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Kjøretiden i blått er vel ca det samme fra politihuset til OSL eller Rygge. Rygge har alt de trenger for heli.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Med maritime helikoptre mener du ikke SAR regner jeg med?

Din skisse ville i så tilfelle være en kraftig forverring ift dagens.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Nei, med maritime helikoptere menes NH90 - SAR holder jeg utenfor her, de har sin helt egen basestruktur ut fra helt andre hensyn.

Tanken er heller ikke at politi og andre skal kjøre enten til OSL eller Rygge, men at det etableres et "staging area" nærmere Oslo hvor helikoptere flyes til når noe skjer og hvor de henter relevant personell.

Flyttingen fra Rygge til Gadermoen er i tillegg ikke bare med hensyn til krisesituasjoner som det vi nettopp har hatt, men også som en del av reduksjonen i Luftforsvarets generelle basestruktur. En flytting vel 90 km nordover kutter også avstanden til Rena og Forsvarets sentrale øvingsområder i sør i to (er 198 km mellom Rygge og Rena, rett over 100 mellom Gardermoen og Rena.)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Siden OSL er hovedflyplass for Norge og et eventuellt terrormål, eller sted hvor store katstrofer kan utspille seg er det vel litt dumt å kraftsamle alle luftressurser der. Rygge har alt som trengs, å tvangsflytte hele helikoptermiljøet tror jeg ikke vil bidra i positiv retning.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Flyttingen er ikke noe mål i seg selv - målet er å sikre best mulig beredskap og støtte til både militære og sivile behov, så om det kan gjøres like bra fra Rygge som fra Gardermoen så er det i grunn det samme. En invending jeg har mot Gardermoen selv er det store trafikkvolumet av sivile fly, og det kan tenkes at det å operere militære helikoptere fra en slik flyplass vil være komplisert. Tanken var å redusere antallet baseanlegg i luftforsvaret og redusere avstanden mellom helikoptere og de områdene de oftest vil tjene.

Om vi ikke henger oss opp i baseringsspørsmålene - hva med helikopterflåten selv - er den egnet eller bør vi vurdere å gjøre som svenskene?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ifm helikopter holder ikke helt "lite land" argumentasjonen. Vi er og har vært en stormakt i helikopterbruk når vi ser sivilit og militært sammen. Vi har ekstreme temperatur og distanseutfordringer, samtidig som veier, bosetting og terreng gjør det soleklart at helikopter er egnet til mange oppgaver.

Så spørs det om vi skal standardisere på tvers av alle mulige behov, eller vi skal feks se militære og nødetatbehov som to ting.

Jeg er fremdeles tilhenger av AirCav og kunne godt tenkt meg det (dog ikke Cobra ...) og det er helt andre behov enn taktisk transport.
    Definer oppgaver er vel ett vesentlig poeng - ikke bare si "versatile".
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Jeg tror Forsvaret i økende grad vil bli en integrert del av en videre norsk sikkerhetssektor, sammen med politi, sivilforsvar, helsevesen, etc. Denne vil ha som hovedoppgave å sikre at staten og samfunnet Norge vil kunne fortsette å fungere under alle forhold, og absorbere og i den grad det er mulig forebygge "sjokk mot systemet."

Det vil si at anskaffelser, spesielt av dyrere plattformer som helikoptere, må vurderes opp mot dette hovedmålet, dvs, hvor mye styrker denne anskaffelsen Forsvarets evne til å bidra til at staten Norge kan fortsette å fungere under alle forhold.

Ett av Forsvarets mange bidrag til dette vil være overvåkning og logistikk, dvs tilby muligheten til å overvåke områder og flytte statlige ressurser hurtig og effektivt over lengre avstander. Med de begrensede ressursene vi har mener jeg dette vil være en av hovedrollene for Forsvarets helikoptere, nemlig støtte til logistikk og overvåkning. Væpnet strid type AirCav ser jeg på som en sekundær oppgave, da det vil sannsynligvis trekke mer ressurser enn det gir igjen i effekt.

Ellers er jeg helt enig - vi er ikke ett lite land - vi er ett lite folk, men med ett svært stort territorium hvor veier, jernbaner og andre transportmidler møter mange begrensninger. Norske innenlandsruter er blant de travleste flyrutene i Europe nettopp på grunn av dette, og dette bør også gjenspeiles i våre væpnede styrker. Vi bør absolutt se det som ett mål å styrke evnen til å flytte personell og utstyr, både militært og sivilt, over lengre avstander, hurtig, og uten å være avhengig av bakketransport. Her vil helikoptere spille en nøkkelrolle, og derfor spør jeg også om dagens militære støtte og transporthelikoptere er egnet til å fylle denne rollen.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Mulig at en liten flyplass på Rena burde vært etablert, ikke bare for helikoptre, men også for mindre fly slik at FSK kan flyttes raskt over hele landet ved behov.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Vi snakker om de 2 mest operative avdelingene i landet. Begge avdelinger er på antiterror beredskap 24/7 og har øvet i ca 30 år på dette. Jeg tror de vet hvordan de skal komme fra A til B. De har også tett sammtrening med helikopter...veldig tett.
    Hvorfor politiet ikke bad om helikopterstøtte, og eller at de ikke fikk dette.....ja, det er en gåte for meg. Nå hadde det trolig ikke noe å si på utfallet denne gangen, men det viste man ikke kl 1600 fredag. Man viste heller ikke omfang og hvor neste anslag kom. Men ifølge Delta, forventet man flere anslag andre steder allerede like etter bomba i Oslo. Men mulig Fredriksen vrir litt på sannheten og ikke sier alt. Og det er kanskje like greit. Det viktigste er at vi er så klar vi kan være....til neste gang.
    Følg på, jeg er like bak!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre
    Vi snakker om de 2 mest operative avdelingene i landet. Begge avdelinger er på antiterror beredskap 24/7 og har øvet i ca 30 år på dette. Jeg tror de vet hvordan de skal komme fra A til B. De har også tett sammtrening med helikopter...veldig tett.
    Hvorfor politiet ikke bad om helikopterstøtte, og eller at de ikke fikk dette.....ja, det er en gåte for meg. Nå hadde det trolig ikke noe å si på utfallet denne gangen, men det viste man ikke kl 1600 fredag. Man viste heller ikke omfang og hvor neste anslag kom. Men ifølge Delta, forventet man flere anslag andre steder allerede like etter bomba i Oslo. Men mulig Fredriksen vrir litt på sannheten og ikke sier alt. Og det er kanskje like greit. Det viktigste er at vi er så klar vi kan være....til neste gang.
    Angående rekvirering helikopterstøtte
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo ... d=10081008

Tydeligvis forventet man anslag nærmere Oslo.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Hmm, jeg liker ikke ene setningen der:
    Fredriksen viser til at det var vanskelig å forutse at terrorangrep nummer to skulle være et rent massedrap.
    Etter Mumbai burde jo dette vært en veldig klar mulighet? Selvsagt umulig for noen å vite at dette skulle være på Utøya, men det kunne jo like gjerne vært i Bergen eller Trondheim, for å være riktig så pessimistisk.

Det jeg vil frem til er at mobilitet for reaksjonsstyrker burde være veldig høyt prioritert.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes
    Fredriksen viser til at det var vanskelig å forutse at terrorangrep nummer to skulle være et rent massedrap.
    Etter Mumbai burde jo dette vært en veldig klar mulighet? Selvsagt umulig for noen å vite at dette skulle være på Utøya, men det kunne jo like gjerne vært i Bergen eller Trondheim, for å være riktig så pessimistisk.

Det jeg vil frem til er at mobilitet for reaksjonsstyrker burde være veldig høyt prioritert.
    Helt enig.
    Og man sier at det er helt urealistisk å ha 2 helikopter (720) på (høy) beredskap til enhver tid????

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

I utgangspunktet hadde Luftforsvaret 18 stk Bell 412SP. Av disse var 12 i 339-skvadronen i nord og 6 i 720-skvadronen på Rygge. Hvor mange av disse som er i operatriv stand, vet jeg ikke, en del er sikkert til enhver tid under vedlikehold eller ikke-operative av andre grunner. Fire (eller var det tre?) av disse helikoptrene befinner seg i dag i Meymaneh, jeg vet ikke hvordan de i er fordelt mellom 339- og 720-skvadronen. Men antallet helikoptre som teknisk sett er i operativ stand på Rygge til enhver tid er klart mindre enn 6, kanskje vesentlig mindre. Enda viktigere enn antallet som teknisk er operative, er antallet crew man har til dem. Her har Afghanistan vært meget sterkt prioritert, de må sikkert ha i hvert fall 5-6 crews der til enhver tid for å ha meget høy beredskap med 2 helikoptre til utrykning + et reservehelikopter. Dermed er jeg overrasket hvis det pr. forrige fredag i det hele tatt var særlig mer enn to helikoptre til stede på Rygge som både var teknisk operative og hadde crew. Og med ferieavvikling etc regner jeg med at beredskapen på disse crewene ikke kunne være særlig stor.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes

Helt enig.
    Og man sier at det er helt urealistisk å ha 2 helikopter (720) på (høy) beredskap til enhver tid????
    Jeg tror ikke du skjønner hvor mye det krever å ha to, jeg gjentar, to helikoptre i det du kaller høy beredskap. Med høy regner jeg med du mener 15 minutters beredskap.
    Jeg har ikke tid til å sitte og greie ut om krav til ressurser for å opprettholde den grad av beredskap, men jeg kan her og nå uten å så mye som regne på tall konkludere med at det ikke er i nærheten av å være en bærekraftig løsning, nytteverdien er helt katastrofalt liten i forhold til kostnadene. Da bør man heller legge pengene i forebyggende tiltak i for eksempel Etterretningstjenesten og/eller PST.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    I utgangspunktet hadde Luftforsvaret 18 stk Bell 412SP. Av disse var 12 i 339-skvadronen i nord og 6 i 720-skvadronen på Rygge. Hvor mange av disse som er i operatriv stand, vet jeg ikke, en del er sikkert til enhver tid under vedlikehold eller ikke-operative av andre grunner. Fire (eller var det tre?) av disse helikoptrene befinner seg i dag i Meymaneh, jeg vet ikke hvordan de i er fordelt mellom 339- og 720-skvadronen. Men antallet helikoptre som teknisk sett er i operativ stand på Rygge til enhver tid er klart mindre enn 6, kanskje vesentlig mindre. Enda viktigere enn antallet som teknisk er operative, er antallet crew man har til dem. Her har Afghanistan vært meget sterkt prioritert, de må sikkert ha i hvert fall 5-6 crews der til enhver tid for å ha meget høy beredskap med 2 helikoptre til utrykning + et reservehelikopter. Dermed er jeg overrasket hvis det pr. forrige fredag i det hele tatt var særlig mer enn to helikoptre til stede på Rygge som både var teknisk operative og hadde crew. Og med ferieavvikling etc regner jeg med at beredskapen på disse crewene ikke kunne være særlig stor.
    Du er nok ganske nær sannheten der. (noe nærmere bør vi sikkert ikke gå).
    Uansett, mener jeg at vi må ha 2 helikopter på høy beredskap til bruk for Delta.
    Ofte er det gisselaksjoner vi tenker på når Delta bistår andre politidistrikt. I gisselaksjoner har man som regel mye bedre tid på seg. Masakren på Utøya gjør nok at man i ser på beredskapen med nye øyner. (mener det var 3 helikopter i Afganistan)

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Det er helt riktig, NAD har tre stykker stående nede i Afghanistan til enhver tid. Disse rulleres med maskiner hjemmefra med jevne mellomrom for å opprettholde vedlikeholdssykluser for hver maskin.

Men jeg er helt enig med deg, om man skal ta høyde for slike situasjoner som vi så 22.juli, så bør man nok ha helikoptre på høy beredskap til enhver tid. Jeg gleder meg til å bli overrasket den dagen de rødgrønne bevilger de pengene.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Har noen forresten fulgt med på hva Sikorsky leker med for neste generasjon helikopter?

Her snakker vi hurtigreaksjonsstyrke!

http://youtu.be/1lyIkxq-dnI

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo
    Det er helt riktig, NAD har tre stykker stående nede i Afghanistan til enhver tid. Disse rulleres med maskiner hjemmefra med jevne mellomrom for å opprettholde vedlikeholdssykluser for hver maskin.

Men jeg er helt enig med deg, om man skal ta høyde for slike situasjoner som vi så 22.juli, så bør man nok ha helikoptre på høy beredskap til enhver tid. Jeg gleder meg til å bli overrasket den dagen de rødgrønne bevilger de pengene.
    Det billigste er jo å legge ned 720...spøk til side, jeg skjønner at det er dyrt. Kanskje krever jeg for mye. Men for 3 gang her: Det var lenge "for dyrt" å øke beredskapen på 330 også. I dag er det utenkelig å gå tilbake til hjemmevakt. Men jeg er tross alt bare en sivil synser Dette blir nok nøye vurdert av både avdelingen og ledelseapperatet.
    Er ellers enig med deg om å styrke PST. Lett å ta av etter en sånn masakre, men terror får vi garantert oppleve igjen desverre.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

@9echo: Da jeg kjenner nåværende beredskap på helikopter for dårlig, legger jeg den på is. Man bør kanskje rette fokus mot UEH. Mer trenning, mer middler. Er noen år siden jeg så UEH fra innsiden (i en av være større byer), men regner med de fremdeles har et stort forbedringspotensial.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Selv etter den store sammenslåingen av politidistrikter har vi en temmelig desentralisert struktur, og det må vi nok ha, slik befolkningen er spredt. Husk at f.eks. Nordre Buskerud Politidistrikt dekker et område fra Modum og Ringerike i sør til nordre del av Numedal og hele Hallingdal i nord, samtidig er det bare en (temmelig liten) by, Hønefoss og et forholdsvis beskjedent befolkningsgrunnlag. I følge hjemmesiden har politidistriktet totalt 82.000 innbyggere og dekker 12.000 kvadratkilometer. Det er begrenset hvor stor og godt trenet UEH et slikt politidistrikt kan ha, og den vil selvfølgelig måtte bruke en god del tid å nå til distriktets ytterpunkter (som Geilo eller Uvdal). Det er prisen vi må betale for å bo i et meget spredt befolket land.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Selv etter den store sammenslåingen av politidistrikter har vi en temmelig desentralisert struktur, og det må vi nok ha, slik befolkningen er spredt. Husk at f.eks. Nordre Buskerud Politidistrikt dekker et område fra Modum og Ringerike i sør til nordre del av Numedal og hele Hallingdal i nord, samtidig er det bare en (temmelig liten) by, Hønefoss og et forholdsvis beskjedent befolkningsgrunnlag. I følge hjemmesiden har politidistriktet totalt 82.000 innbyggere og dekker 12.000 kvadratkilometer. Det er begrenset hvor stor og godt trenet UEH et slikt politidistrikt kan ha, og den vil selvfølgelig måtte bruke en god del tid å nå til distriktets ytterpunkter (som Geilo eller Uvdal). Det er prisen vi må betale for å bo i et meget spredt befolket land.
    Selvfølgelig, men det er ingen grunn til å trene mindre og få mindre middler en før av den grunn? Men at det er utfordringer med avstander er helt klart. Andre politidistrikt har store by(er) og mange intresange objekt i sitt distrikt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

On topic please.
    22 juli har aktualisert temaet, men vennligst hold dere til helikoptertype og roller de skal benyttes i i denne tråden.
    Lag gjerne egne tråder om hendelsesspesifikke emner eller andre aspekter av beredskap.

Moderator
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    On topic please.
    22 juli har aktualisert temaet, men vennligst hold dere til helikoptertype og roller de skal benyttes i i denne tråden.
    Lag gjerne egne tråder om hendelsesspesifikke emner eller andre aspekter av beredskap.

Moderator
    Beklager...blir litt for ivrig. (jammen er du på vakt..bra d )

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Nå starter resurskravene. Politiet vil ha flere helikopter. Skal Politiet ha egne transporthelikopter?
    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tid ... 50830.html

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Politiet bør absolutt få en bedret helikopterberedskap, men det denne artikkelen ikke får med seg er at det ikke hadde spilt noen rolle om det nåværende helikopteret hadde vært over Utøya etter 10 minutter da det ikke kan løfte folk.

Ikke engang her i London har politiet noen transportkapasitet - helikopterene her kan løfte hundeekvipasjer, that's it! Ellers er det bare overvåkning.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Arn
    Politiet bør absolutt få en bedret helikopterberedskap, men det denne artikkelen ikke får med seg er at det ikke hadde spilt noen rolle om det nåværende helikopteret hadde vært over Utøya etter 10 minutter da det ikke kan løfte folk.

Ikke engang her i London har politiet noen transportkapasitet - helikopterene her kan løfte hundeekvipasjer, that's it! Ellers er det bare overvåkning.
    Det hadde da vært helt greit å hatt Politiets helikopter til å overvåke Breiviks bevegelser på øya en halvtime før delta annkom. ( slett ikke sikkert det hadde gjort noen forskjell)

Ang helikopter til Delta er det samme f... hvem som stiller med dem (Forsvaret eller Politi) så lenge man er sammtrent og at helikoptrene har en tilfredstillende beredskapstid.
    Skulle tro det mest praktiske var at Forsvaret leverte helikopter til dette, som nå, grunnet tilsvarende trening internt i Forsvaret (spesops) og at Forsvaret har nødvendig antall helikopter til å opprettholde høy beredskap (samt har trenet personell)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Inntil vi bestemmer oss for hva som skal kjøpes kan kanskje denne være illustrerende for hva som snart må til med tanke på SeaKing:

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=650160

Tale/artikkel, 27.06.2011

Av: Statssekretær Terje Moland Pedersen
    Nye helikoptre vil skape mer trygghet
    Insa.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Blablabla.

Meanwhile, The SeaKing..!

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det beveger seg sakte fremover...

Endelig: nye redningshelikoptre på anbud
    postet av Live Oftedahl ~ 25. Oktober, 2011. Innenriks, Medieklipp, Nyheter, luftambulanse
    Norsk Lysingblad kunngjorde i går at den norske stat ved Justis- og politidepartementet skal anskaffe 16 nye allværs søk- og redningshelikoptre (SAR-helikoptre) og tilknyttet utstyr og tjenester.

http://www.ambulanseforum.no/?p=19698

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Haga mener Norge må anskaffe mer enn en type redningshelikopter.http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ingshelikopter
    everybody is somebodys fool

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Ting Tar Tid.

Meanwhile, The SeaKing..!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Haha! Å ta alt Haga sier i denne saken for god fisk er jo like ille som stole på Arne Johannesen i spørsmål relatert til justissektoren.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Hmm. Hvis redningstjenesten bruker mye tid på ambulanseoppdrag, så er vel gjerne det et argument for å styrke luftambulansen da.

Side 3 av 18 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Inntilling på wail/yelp sirene, Hva er riktig.
    By Bredpitt in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 24-09-12, 00:18
  2. førerløst helikopter
    By tiurleik in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 09-05-11, 09:23
  3. Riktig fysikk for HJK
    By Gainity in forum Tips før opptak
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: 24-09-08, 22:55
  4. Er det riktig?