milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 19 av 20 FørsteFørste ... 917181920 SisteSiste
Viser resultatene 721 til 760 av 767
  1. #721
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Innlegg
    986

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Det blir nesten alltid feil for en liten nasjon å jakte på det man selv mener er den optimale løsning (som ennå ikke finnes), i stedet for å kjøpe noe som (nesten) er hyllevare. Det er litt for enkelt å utelukke gode alternativer allerede når krav-spesifikasjonene skrives.

    Påvirkning fra politisk hold mht. hvem man skal/bør handle med er også et problem i anskaffelsesprosesser for militært materiell, men jeg vet ikke i hvilken grad det var noen faktor i akkurat denne saken? Dertil kommer eventuelle krav til "gjenkjøp"" osv.

    Totalt sett kan det være ganske mange "agendaer" som påvirker prosessen, og da øker muligheten for at beslutningen blir feil.

  2. #722
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Hyllevar -tilpasning - prosjekt.
    FFI har sett på det og vist at tilpasning ofte er minst populært blant brukerne.

    Prosjekt er noe man kjøper når det dreier seg om store summer og lang levetid.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  3. #723
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.882

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Et lite spørsmål.

    Helt siden vi cashet inn vrakpanten på de engelske gaupene har vi manglet helikopter med ASW kapabilitet. Hvordan har dette påvirket evnen vår til å innhente etterrretning i fredstid?

    Eller er det slik at de andre platformene står får dette og at NH'n, sett bort i fra trening og den slags, kun har en stridsmessig nytte?
    Artillery is the God of War

  4. #724
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.848

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Interessant spørsmål, men jeg tror ikke du får et autorativt svar på åpent nett.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  5. #725
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Innlegg
    986

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Et lite spørsmål.

    Helt siden vi cashet inn vrakpanten på de engelske gaupene har vi manglet helikopter med ASW kapabilitet. Hvordan har dette påvirket evnen vår til å innhente etterrretning i fredstid?

    Eller er det slik at de andre platformene står får dette og at NH'n, sett bort i fra trening og den slags, kun har en stridsmessig nytte?
    "Kun stridsmessig" var neppe de kravene man stilte til rekkevidde, plass og løfteevne for nytt helikopter til Kystvakten - så vidt jeg husker var fredsmessige redningsoperasjoner i Barentshavet en vesentlig faktor. "Gaupa" hadde jo klare svakheter ved den type operasjoner.

  6. #726
    OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Bosted
    Discworld
    Innlegg
    16.127

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Basert på det man har lest på nettet: Det et helikopter bidrar med, er at man øker radiusen hvor man kan søke etter en ubåt, siden helikoptre kan "slippe en mikrofon ned overalt".

    Ut over det, se rittmesters innlegg.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

  7. #727
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Lynx var en observasjons og redningsmaskin I Norsk tjeneste.
    Så kystvakten kan da ikke se og redde utenfor lettbåtens rekevidde.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  8. #728
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Før NH90 har Norge aldri hatt egen helikopterbåren ASW.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  9. #729
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.781

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Nå som sjøforsvaret har en fregatt mindre skal dere se at marinens behov for flytimer og luftforsvarets evne til å produsere dem møtes.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

  10. Liker Kdo_Under likte dette
  11. #730
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Før NH90 har Norge aldri hatt egen helikopterbåren ASW.
    Det sjokkerer meg at folk som har tjenestegjort i forsvaret ikke har fått med seg dette, eller vert i stand til å google seg frem til det
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  12. #731
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2011
    Bosted
    '';
    Innlegg
    1.197

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Nå som sjøforsvaret har en fregatt mindre skal dere se at marinens behov for flytimer og luftforsvarets evne til å produsere dem møtes.
    Vi vil ha ny fregatt!!
    Trøste og bære,Erna

  13. #732
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.402

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    The Sea Lion variant of the NHIndustries NH90 helicopter has passed two important milestones towards first delivery to the German Navy at the end of 2019, Airbus announced on 21 November.

    https://www.janes.com/article/84759/...avy?from_rss=1

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  14. Liker Kdo_Under likte dette
  15. #733
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.402

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Hvordan kunne det gå så galt med «alt» i NH-90-prosjektet? Det vil Stortinget ha svar på. – Riksrevisjonens knusende rapport om NH-90 prosjektet blir sak i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité etter nyttår, varsler komitéleder Dag Terje Andersen (Ap).

    https://www.aldrimer.no/stortingskom...-90-skandalen/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  16. #734
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Innlegg
    986

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Nå som sjøforsvaret har en fregatt mindre skal dere se at marinens behov for flytimer og luftforsvarets evne til å produsere dem møtes.
    En liten fordel med forsinkelsen av NH-90 er jo at det ikke var et slikt om bord da HING sank.

  17. Liker LVGRP99 likte dette
  18. #735
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Innlegg
    986

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Vi vil ha ny fregatt!!
    Det finnes nok andre ting å bruke noen milliarder på, som gir mer forsvarsevne.

  19. #736
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2011
    Bosted
    '';
    Innlegg
    1.197

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Det finnes nok andre ting å bruke noen milliarder på, som gir mer forsvarsevne.
    De kjøpte ikke denne fregatten for moro skyld heller, men fordi de mente at det var behov for den. Behovet er nok der fortsatt. Regjeringen må tørre å øke skattene for de aller rikeste og også ellers prioritere å få på plass et forsvar som kan greie å holde ut lenge nok til NATO kommer. Det er skremmende å se at for en øvelse som varte et par ukeri november så begynte utenlandske tropper å komme hit allerede i September. Skal de bruke to måneder på å bli stridsklare i en reell krigssituasjon så er vi svært ille ute.
    Trøste og bære,Erna

  20. #737
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    De kjøpte ikke denne fregatten for moro skyld heller, men fordi de mente at det var behov for den. Behovet er nok der fortsatt. Regjeringen må tørre å øke skattene for de aller rikeste og også ellers prioritere å få på plass et forsvar som kan greie å holde ut lenge nok til NATO kommer. Det er skremmende å se at for en øvelse som varte et par ukeri november så begynte utenlandske tropper å komme hit allerede i September. Skal de bruke to måneder på å bli stridsklare i en reell krigssituasjon så er vi svært ille ute.
    Men skattene blir ikke hevet.
    Og heves de så brukes de ikke på forsvaret .

    Og ja det tar minst 30 dager før allierte avdelinger er på plass og er klare til noe fornuftig.

    Så jeg er enig med @Niko, det er ingen vits i å erstatte denne fregatten før man har tatt hånd om alle de andre hullene, slik som en fullverdig brigade.
    Når da den tiden kommer at tilstrekkelig hull er tettet så er det tiden for å anskaffe nye hovedkampfartøyer.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  21. Liker Niko likte dette
  22. #738
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.848

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Jeg vil også minne om, som diskutert på andre tråder, at tidligere direktør ved FFI, Nils Holme (som er den jeg stoler aller mest på i hele forsvarsdebatten) har uttalt at 2% av BNP (dersom vi får det) er tilstrekkelig til å gjøre den vedtatte strukturen effektiv og robust. Kapasitetsøkninger ut over dette, f eks en ny fregatt eller hva som helst annet, vil måtte komme som tilleggsfinansiering. Og jeg må også minne om at den vedtatte strukturen ikke innebærer at brigaden vår vil være fullt ut mekanisert med moderne stridsvogner, selv om det er det NATO ønsker. Her må det også mer penger til - ut over 2% av BNP.

    Så det er en lang vei å gå.
    (Og vi sporer også av fra helikopterdiskusjonen her).
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  23. Liker Kdo_Under, Niko, LVGRP99 likte dette
  24. #739
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    507

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Trenger nok ikke å øke skattene, da man kan utvide uttaket av avkastningen fra oljefondet.

    "Statens pensjonsfond utland fikk en avkastning på 2,1 prosent, eller 174 milliarder kroner, i tredje kvartal 2018."

    https://www.nbim.no/no/

  25. Liker LVGRP99 likte dette
  26. #740
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Innlegg
    986

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Trenger nok ikke å øke skattene, da man kan utvide uttaket av avkastningen fra oljefondet.

    "Statens pensjonsfond utland fikk en avkastning på 2,1 prosent, eller 174 milliarder kroner, i tredje kvartal 2018."

    https://www.nbim.no/no/
    Som @Rittmester sa, så er det en meget lang vei å gå (for å etablere et noenlunde troverdig forsvar).

    Jeg ser ingen annen mulighet for å finansiere dette enn oljefondet - men det vil jo ikke skje så lenge de fleste politikere fortsatt har hodet i sanden.

  27. #741
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.402

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og hele seks forgjengere må møte til åpen høring på Stortinget om skandalekjøpet av nye helikoptre til Forsvaret.

    - De 14 NH90-helikoptrene som Forsvarsdepartementet vedtok å kjøpe i 2001, skulle leveres i årene 2005–2008. Ti år senere har Norge fått åtte maskiner. Seks av dem kan bare brukes til trening.

    https://forsvaretsforum.no/sju-forsv...ikopterfadesen

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  28. Liker Signal_m, LVGRP99 likte dette
  29. #742
    OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Bosted
    Discworld
    Innlegg
    16.127

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Høringen som Znuddel referer til foregår nå, og aftenposten har en artikkel ute med det som har blitt sagt foreløpig:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/E...ikopteret-NH90

    Oppdaget 800 avvik da de første helikoptrene kom

    Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) hadde ansvaret for NH90-kjøpet frem til 2016.
    Espen Jansen, som tok over som leder i 2011, ville ikke svare på om han mente kontrakten burde vært brutt.
    Han ga flere eksempler på hvorfor det har gått galt:

    • Da helikoptre skulle tas imot var mottakskontrollen beregnet til fire uker. Det tok ni måneder. Man oppdaget 800 større og mindre avvik fra bestillingen.
    • Vedlikeholdsbehovet var 14 ganger så stort som forespeilet.
    • Det vanskeliggjorde også situasjonen at mottak av NH90 falt sammen med mottak av annet materiell, ikke minst kampfly av typen F-35.
    • Det oppsto en kritisk mangel på teknikere, der F-35 hadde førsteprioritet, og store problemer med å få tak i kvalifisert personell til å håndtere kjøp og mottak av helikoptre.
    • Det har vært og er store problemer med å få tak i reservedeler fra NHI.

    Jansen tok på vegne av Forsvaret selvkritikk for at det har tatt nesten to tiår å etablere en plan for drift av NH90.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

  30. #743
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    18.418

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Det følgende er interessant:

    I 2012 ble det tatt initiativ til en vurdering av om kontrakten kunne sies opp. Konklusjonen, med bidrag fra advokatfirmaet Kluge, var at alternativet, amerikanske Sea Hawk, ifølge Luftforsvaret ikke ville tilfredsstille krav til Sjøforsvarets behov. Sea Hawk ville heller ikke bli levert tidligere enn NH90, mens driftskostnadene ville være tilsvarende som NH90, ble det hevdet.

    Bruun-Hanssen opplyste at skepsisen til Sea Hawk, som Danmark anskaffet da de hoppet av sitt NH90-kjøp, knytter seg til helikopterets evne til å operere og løfte i grov sjø, både i nordområdene og i norske kystområder.

    Aps Magne Rommetveit stilte spørsmål ved denne vurderingen. Han opplyste at dansk kystvakt bruker helikopteret langs kysten av Grønland, og i røft vær.

    Til dette svarte Bruun-Hanssen at Sea Hawk ikke har flyteevne om det lander på havet, noe NH90, Sea King og kystvaktens tidligere helikopter Lynx har.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  31. Liker hbreis likte dette
  32. #744
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Ok så NH 90 skal kunne dyppes i drinken.

    Har det noe å si? Når alternativet er å ikke ha noe som helst helikopter.
    Når de fleste andre land ser bort ifra flytekapasitet på sinne nyeste maskiner.


    Portugal kjøpte AW 101 i 2004, AW 101 finnes i antiubåt og redningsversjoner. Så vidt jeg vet så AW101 flyteputer de også.

    Vi kunne da kjøpt AW 101 i 2004 og fløyet disse i filler, og deretter kjøpt NH 90 fra hyllen i 2045 når disse var klare om vi absolutt skulle ha noe nytt.

    LORD!
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  33. Liker 88charlie, Signal_m likte dette
  34. #745
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2018
    Bosted
    Hær-land ;)
    Innlegg
    149

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Et spørsmål er jo hvorfor dette spørsmålet tilsynelatende handler om NH-90 kontra Seahawk som den eneste andre alternative "hyllevare"; har vi overhodet vurdert etterfølgeren til Lynx'en, AW159 Wildcat? Sammenlignbar passasjerkapasitet (5) med Seahawk, marginalt lavere rekkevidde, og begge tar "like mange færre" passasjerer enn NH-90.
    Og ikke minst, fra samme produsent, Agusta-Westland (Leonardo) som nevnte AW101, for ikke å snakke om Seaking og Lynx (Westland)...
    AW101 er sannsynligvis for stor til å få pass i hangarer på fregatter og kystvaktfartøy, uten at jeg har undersøkt.

    En liten oversikt (hentet fra wikipedia), rekkefølgen er AW159 Wildcat-SH60 Seahawk-NH90 NFH.
    Passasjerer: 5/5/20 (her er den aller største forskjellen, i NH-90's favør...)
    Crew: 2/3-4/2-3 (to piloter på AW159, 2 piloter+sonar-operatør på NH90-NFH, uvisst hva de siste to på SH-60 gjør...)
    Range: 777/834/1000km (AW159 og SH60 relativt like, NH-90 ca. 200km lengre.)
    Max speed: 311/270/300km/h (relativt likt, men det vises litt hvem Wildcat'en slekter på...)

  35. #746
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.882

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Jeg kaller BS både her og der.

    Hørte FSJ på radioen i morges og det var dårlige greier.

    For dårlig arbeid av helikopterfabrikken kombinert med kunnskapsmangel hos FLO/FM bla bla bla.

    Tabellen lyver aldri og når man havner sist i fotball så ryker som regel treneren og kumpanene hans.

    Det er noe riv ruskende galt i systemet når vi stadig inngår slike kontrakter. KNM Maud, fregattene, MLRS osv.

    Samtidig har vi forskningsbåten Kronprins Haakon med en sivil variant av samme såpeopera.

    Når byråkratiet burde holdes tilbake slipper vi det fullstendig løs. Når brukerne burde fått mer innflytelse holdes de tilbake. I tillegg omvendte varianter av begge.

    Det er sikkert umulig å finne noe graverende med mindre jobber i årevis og da ender det bare i en kjedelig bok.

    Tror man må tenke nytt og cluet må være færre involverte og sterk tilknytning av ultraprofesjonelle innkjøps og kontraktfolk, og da mener jeg folk som har vært ute en vinternatt før og som i tillegg har teknisk kompetanse. Deretter må ting flyttes ut av Oslo og til avdelingene. Når vi har et verft i en fjord nord for Ålesund som håndterer innkjøp og kontrakter i milliardklassen årlig, opp mot en drøss durkdrevne internasjonale kunder og leverandører, da kan man klare det samme på Rena, Bardu eller på Ørlandet.
    Artillery is the God of War

  36. #747
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.848

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Til de fem kulepunktene @yamaha refererer over, uttalt av daværende sjef FLO, Petter Jansen:

    «1-Da helikoptre skulle tas imot var mottakskontrollen beregnet til fire uker. Det tok ni måneder. Man oppdaget 800 større og mindre avvik fra bestillingen.
    2-Vedlikeholdsbehovet var 14 ganger så stort som forespeilet.
    3-Det vanskeliggjorde også situasjonen at mottak av NH90 falt sammen med mottak av annet materiell, ikke minst kampfly av typen F-35.
    4-Det oppsto en kritisk mangel på teknikere, der F-35 hadde førsteprioritet, og store problemer med å få tak i kvalifisert personell til å håndtere kjøp og mottak av helikoptre.
    5-Det har vært og er store problemer med å få tak i reservedeler fra NHI.»

    3 og 4 er jo utelukkende Forsvarets ansvar, og skyldes dårlig planlegging, herunder av det å holde på nok teknikere.

    Det kan godt tenkes at skylden for 1, 2 og 5 ligger hos italienerne som rotårsak, men hvordan har Forsvaret håndtert dette kontraktuelt for å redusere egen risiko?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  37. Liker Kdo_Under, LVGRP99, 88charlie likte dette
  38. #748
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Et spørsmål er jo hvorfor dette spørsmålet tilsynelatende handler om NH-90 kontra Seahawk som den eneste andre alternative "hyllevare"; har vi overhodet vurdert etterfølgeren til Lynx'en, AW159 Wildcat? Sammenlignbar passasjerkapasitet (5) med Seahawk, marginalt lavere rekkevidde, og begge tar "like mange færre" passasjerer enn NH-90.
    Og ikke minst, fra samme produsent, Agusta-Westland (Leonardo) som nevnte AW101, for ikke å snakke om Seaking og Lynx (Westland)...
    AW101 er sannsynligvis for stor til å få pass i hangarer på fregatter og kystvaktfartøy, uten at jeg har undersøkt.

    En liten oversikt (hentet fra wikipedia), rekkefølgen er AW159 Wildcat-SH60 Seahawk-NH90 NFH.
    Passasjerer: 5/5/20 (her er den aller største forskjellen, i NH-90's favør...)
    Crew: 2/3-4/2-3 (to piloter på AW159, 2 piloter+sonar-operatør på NH90-NFH, uvisst hva de siste to på SH-60 gjør...)
    Range: 777/834/1000km (AW159 og SH60 relativt like, NH-90 ca. 200km lengre.)
    Max speed: 311/270/300km/h (relativt likt, men det vises litt hvem Wildcat'en slekter på...)
    Wildcat kommer fra Lynx ja. og er produsert ved den Engelske delen av Leonardo, tidligere Westland. En flymekaniker jeg snakket mye med på 90-tallet hadde så ekstrem aversjon mot alt britisk etter å ha sett forskjellen på Amerikansk og Britisk Sea King og Lynx(Hvis driftsikkerhet var en flygende selvmotsigelse.). Mulig han ikke var alene om denne aversjonen og man har avfeid Wildcat med en gang.

    Wildcat prosjektet hadde også en god del problemer før det ble operativt. Ikke NH 90 nivå, det er ikke mulig.

    AW 101 er ca en meter større i alle dimensjoner, tror det blir for stort for Nansen At ikke Nansen ble bygget med vekstpotensiale i hangarene og dekket er latterlig.

    Nh 90 AW 101
    Høyde paket ned 4,1 5,2
    Lengde pakket 13,5 15,7
    Bredde ca 4,6 5,2
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  39. Liker LVGRP99, gigafactory, 88charlie, 93A likte dette
  40. #749
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.882

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Wildcat kommer fra Lynx ja. og er produsert ved den Engelske delen av Leonardo, tidligere Westland. En flymekaniker jeg snakket mye med på 90-tallet hadde så ekstrem aversjon mot alt britisk etter å ha sett forskjellen på Amerikansk og Britisk Sea King og Lynx(Hvis driftsikkerhet var en flygende selvmotsigelse.). Mulig han ikke var alene om denne aversjonen og man har avfeid Wildcat med en gang.

    Wildcat prosjektet hadde også en god del problemer før det ble operativt. Ikke NH 90 nivå, det er ikke mulig.

    AW 101 er ca en meter større i alle dimensjoner, tror det blir for stort for Nansen At ikke Nansen ble bygget med vekstpotensiale i hangarene og dekket er latterlig.

    Nh 90 AW 101
    Høyde paket ned 4,1 5,2
    Lengde pakket 13,5 15,7
    Bredde ca 4,6 5,2
    Bare et lite apropos. Høyde er en av verstingene når man bygger båt. Når noe er ca 1 m høyere og bredere flytter man vekt oppover, både fysisk men også ved at en bredere åpen konstruksjon må forsterkes.

    I tillegg øker vindfanget, men det er nok bare et praktisk problem på offshorebåter som skal holde posisjonen i DP.

    Det er ikke umulig at ett eller annet stabilitets eller styrkeregnskap ikke gikk opp med AW101.

    Har sett at ting har stoppet opp med mindre forskjeller enn det som var nevnt her.
    Artillery is the God of War

  41. Liker 93A, Gehenna, LVGRP99 likte dette
  42. #750
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    1.068

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    https://www.aftenposten.no/norge/i/p...000-pr-flytime

    Helikopterkjøpet bare gir og gir, her er siste sak fra Aftenposten.
    Aldri mer 13

  43. #751
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    18.418

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    For lenge siden hørte jeg fra en teknisk ansatt i Luftforsvaret at han alltid ville foretrekke amerikansk materiell fremfor britisk, og det var på grunn av tilgjenglighet av reservedeler. Det var ut fra erfaring med Sea King og Lynx mot f.eks. Bell 412, F-16 etc. Fra britisk leverandør tok det evigheter å få levert reservedeler, mens amerikansk leverandør sendte sporenstreks de fikk en bestilling. Dermed ble ofte britiskproduserte helikoptre stående i lange tider i vent på reservedeler. Det er en god del år siden jeg hørte dette, og jeg vet ikke om situasjonen er den samme i dag.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  44. #752
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2017
    Innlegg
    296

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    For lenge siden hørte jeg fra en teknisk ansatt i Luftforsvaret at han alltid ville foretrekke amerikansk materiell fremfor britisk, og det var på grunn av tilgjenglighet av reservedeler. Det var ut fra erfaring med Sea King og Lynx mot f.eks. Bell 412, F-16 etc. Fra britisk leverandør tok det evigheter å få levert reservedeler, mens amerikansk leverandør sendte sporenstreks de fikk en bestilling.
    Vanskelig å seie uten direkte erfaring om forskjeller på am og Brit leverandører sånn spesifikt, det kan jo sikkert variera over tid og tilfelle. Men det er jo litt intuitivt at ein kan dra nytte av å hekte seg på logistikkapparatet til verdas suverent største militærmakt.

    Dette koker jo egentlig ned til at "Det skulle være billig, nå kommer regninga":
    Dei ville ha eitt helikopter to rule them all. Det er for å spare penger.
    NH90 skulle gi auka rekkevidde og kapasitet ift Lynx/Wildcat slik at me kunne redusera antal KV-skip. Det er for å spare penger.
    Dette til tross for at Stortinget faktisk var klarsynte nok til å be om hyllevare.
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

  45. Liker Kdo_Under likte dette
  46. #753
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum


    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.493

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    NH90 var ikke hyllevare i noen som helst form.
    Det var et prosjekt.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  47. #754
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Litt her og der
    Innlegg
    2.505

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Fra dagens Aftenposten :

    Forsvaret sier at «kontrakten er brutt». Men her lander likevel mareritthelikopteret NH90.

    Klokken 11.30 mandag formiddag landet dette splitter nye helikopteret på Kjeller. Til brede smil. Spørsmålet er om Forsvaret fortsatt vil ha det.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/3...ikopteret-NH90
    Svolten og tyst, samband fyst

  48. #755
    OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Bosted
    Discworld
    Innlegg
    16.127

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Hvem tar regninga om forsvarsmateriell plutselig skal sitte på masse materiell som forsvaret ikke vil ha, i en ren hypotetisk situasjon?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

  49. #756
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2011
    Bosted
    '';
    Innlegg
    1.197

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Fra 2018 vel.
    Trøste og bære,Erna

  50. Liker 93A likte dette
  51. #757
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Litt her og der
    Innlegg
    2.505

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Du har helt rett. Den kom i facebookfeeden min på mobil og da kom ikke datoen så godt frem. Godt observert!
    Svolten og tyst, samband fyst

  52. #758
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2017
    Innlegg
    296

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Denne er frå 2019.
    Eg har ikkje abonnement, så eg får berre bli tease'a av ingressen:
    Seks forsvarsministre har hevdet at skandalehelikopteret NH90 var noe Forsvaret ønsket. Nå sier tidligere sjef for Luftforsvaret at de slett ikke ville ha det – de ville ha amerikanske helikoptre.
    Nokon med abonnement som vil informere oss om kven denne "tidligere sjef for luftforsvaret" meiner har skulda?
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

  53. #759
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.848

    NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Har ikke linken her, men Thomas Colin Archer sier at hele prosessen var politisk styrt, og at Luftforsvaret ville kjøpe amerikansk.

    Skal se om jeg finner teksten. Vent slutt.

    Edit: Her fant jeg noe:

    «Thomas Colin Archer, sjef for Luftforsvaret fra 2000–2004, forteller nå at sterke politiske føringer, også internt i Forsvarsdepartementet, var en viktig årsak til at man ikke valgte å bryte kjøpekontrakten til tross for enorme problemer med helikopteret.
    Den pensjonerte generalløytnanten Archer mener i dag at Norge burde kansellert kontrakten om NH90 allerede i 2006, og dette fortsatt er den beste løsningen.
    – Det vil vi spare penger på, sier Thomas Colin Archer. »
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  54. Liker Niko likte dette
  55. #760
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    1.068

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Ennå litt mer utfyllende:

    Bjørn Tore Godal (Ap) var en av seks forsvarsministre som i likhet med nøkkelpersoner i Forsvaret ble grillet på Stortinget denne uken om kjøpet av NH90. Han var inne på at det var et europeiske ønske å lykkes med å bygge et eget helikopter.
    Både Godal og flere av de andre ministrene viste til at Forsvarets egne eksperter gikk sterkt gikk inn for NH90, på bekostning av blant annet helikoptre fra den amerikanske produsenten Sikorsky


    Det avviser Archer overfor Aftenposten. Han sier tvert imot at Luftforsvaret primært ønsket en amerikansk løsning.
    – NH90 var et politisk styrt kjøp, og jeg skjønner den politiske tanken om et forent Europa. Mens vi var opptatt av hva vi kunne få raskt, sier han.Flere kilder sier nå til Aftenposten at ideen om NH90 var et resultat av et europeisk ønske om å vise at også de kunne bygge avansert militært materiell.
    Det bekrefter også tidligere materielldirektør i Forsvarsdepartementet, Leif Alm Lindbäck. Han var sentral i industrisamarbeid, gjenkjøpsavtaler og i det som het VEAG (Western European Armament Group). NH90 dukket opp som en del av VEAG.

    Ifølge Archer lå den samme tanken bak utviklingen av annet europeisk forsvarsmateriell, som kampflyet Eurofighter og det militære transportflyet A400 Airbus. Eurofighter, som Storbritannia, Tyskland, Italia og Spania står bak, var med i konkurransen om å bli Norges nye kampfly, men tapte for amerikanske F-35.
    – Flere av disse prosjektene har hatt begrenset suksess, hevder Archer i dag.


    Politics as usual..
    Aldri mer 13

  56. Liker Niko likte dette
Side 19 av 20 FørsteFørste ... 917181920 SisteSiste


Lignende tråder

  1. Jeg trenger ny Laptop, pek meg i riktig retning da.
    By bjartulf in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 160847A Aug 17,
  2. Inntilling på wail/yelp sirene, Hva er riktig.
    By Bredpitt in forum Politiet
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 240118A Sep 12,
  3. Riktig fysikk for HJK
    By Gainity in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: DTG 242355A Sep 08,
  4. Er det riktig?
    By keeisr in forum Mannskapsmessa
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: DTG 250026A Jul 06,
  5. Trening og riktig mat
    By klorIN in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: DTG 270035A Jan 05,

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •