Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Side 13 av 18 FrsteFrste ... 31112131415 ... SisteSiste
Viser resultatene 481 til 520 av 700

Trd: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sv: Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Hvordan skal et helikopter overleve i hyintensivoperasjoner?
    Kanskje ikke lenge, men derfor burde man ha lagret opp noen ekstra. Men det er vel uaktuelt i Norge.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Video fra First Flight p Yeovil i gr med 330-skvadronens AW101 nr 2, med halenummer 0264 og omtrent samme fargeskjema som Sea King.

https://www.facebook.com/aeronorge/v...7941093079584/
    Nydelig.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Kanskje ikke lenge, men derfor burde man ha lagret opp noen ekstra. Men det er vel uaktuelt i Norge.
    Eller satse p billigere plattformer som er planlagt mistes, eller plattformer som holder seg p "trygg avstand".

P land
    Rekvirere sivil S92/PUMBA for fly patruljer inn p dypet. skytes den ned s er det et tap man kan tle. En AW 101 eller NH 90 koster s mye at prisen nrmer seg F-35 og det er da drlig bruk av budsjettkroner kaste disse bort p frakte en patrulje p 6-8 soldater.

Fly medevac kan man pberope seg genferkors p norsk jord og igjen klare seg med en sivil maskin.

Mot Ubter
    Bruke ubemannede fartyer over og under vann og kontrollere dette fra en Fregatt eller maritimt patruljefarty langt unna, med UAV som brer av radar og datalink.
    Da kan bemannede fartyer holdes 5 mil eller mer unna, og patruljeflyene over 2 mil unna.

Da er det manglende hullet vinger p flyets eller fregattens torpedoer.

S kan stormakter med altfor store forsvarsbudsjetter og, altfor ubrukelige fiender dyppe sine helikoptre i platina s mye de vill.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Det er sikkert snille flinke folk som gjr sitt beste med kjpe helikopter, men de er p feil plass og burde ikke vre der de er. Det m vre elendig prosjekt ledelse, en ledelse uten ansvar. Det er mange prosjekt som har overskridelse p tid og penger, men det er ikke s lett bare bestemme at noe skal g godt. Hva kan vi gjre? Som vanlig s har jeg verdens beste svar! Frre folk i prosjekt og mer reelt ansvar, reduser byrkrati rutiner slik at man slipper vre professor for kjpe en blyant. Tid er en stor kostnad som ingen tar hyde for i staten.

Hvis vi skal bygge en vei:

1 Herr ingenir, hvor ville du bygget veien? Dr sier ingeniren og setter en strek p kartet.

2 Noen hus er i veien, Fltt ut (fr penger til nytt hus)

3 Entreprenrene fr levere pris p veien og 20 r med vedlikehold inklusiv bryting.....velger entreprenr...... Hre fikk jobben og starter frstkommende Mandag.

Forsvare skal kjpe helikopter:

1 Google ordet Helikopter.......Ser p Google bilder, finner et tft et

2 ebay.com, finner selger, trykk bestill (m finne en med frakt fri levering)

3 Sjekk postkassen hver dag til postoppkravet kommer.

Jeg tuller litt, men jeg tror det er lurt sette ned et utvalg som kan forske p offentlige prosjekt i Norge og prve komme opp med en mal om hva som er godt nok.
    og Ingeniren svarer.... Ja, du har helt rett. Det er blitt forsket p offentlige innkjp. Problemet er at vre politikere ikke lrer. Det er jo rimelig vanskelig, nr en med jevne mellomrom velger inn nye som "gjr sine helt egne feil". Dermed gjentar historiene seg. Nr det gjelder helikopter, (ja, jeg kjente bitte litt til noen som syslet med det der) s var det enkelte som var veldig "hypp" p ny teknologi som enda ikke var tilgjengelig. Ja, jeg snakker om S-97 helikopteret (og det kommer flere i samme stil ) Med marsjfart p over 400 km/timen, lengre rekkevidde ++. En Ingenir drm. Det er vel der feilen ogs ligger (sier ingeniren ), ofte s snakker ikke ingenirene og brukeren (soldaten i felt ) i sammen tilstrekkelig. Det er da en fr drlig utstyr, feil, eller noe som er alt for dyrt. Nr F-16 skulle utvikles, s hadde ingenirene gjort sine feil med tidligere jagerfly. Som en oppdaget i Vietnam. Dermed ble F-16 et veldig godt fly. En slik "bruker styrt" innkjp, hvor "brukerens" behov blir styrende for hva en kjper inn, burde vrt en selvflge. Jeg har vrt med i en del prosjekter i industrien (ogs noen for salg mot ulike forsvar ), jeg kan si at det er ikke en selvflge.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

ja p papiret ser NH 90 veldig bra ut. N er n EH-101 ogs et bra helikopter, s hvis fregattene vre har plass til et litt strre helikopter... vel, jeg ville satt en dato. Hvis det ikke hadde dukket opp et gitt antall NH-90 innen datoen, s hadde jeg bestilt inn flere EH-101 til bruk p vre fregatter. N har vi de jo snart som rednings helikoptre, s vedlikeholds biten burde kunne lses. Maritimt er det jo et bra helikopter, med en bedre lftekapasitet. Det er kanskje litt drligere p noen punkter, men igjen 1 helikopter er bedre enn ingen helikopter. Ved vise at en mener alvor, s vil kanskje neste helikopter innkjp g bedre. Da tenker jeg p at de gamle Bell helikoptrene snart m bli erstattet. N er jo helikopter teknologien i rivende utvikling. Om noen r vil lyn raske S-97 suse avgrde, helikopter droner kan ta "sensor oppgaver" og rene transport oppdrag av materiell osv. N tenkte jeg linke en "flygende motor sykkel" Noen har sikkert sett omtale av den. Skulle den fungere greit, og prisen bli lav, vel...kanskje en ide for noen ? http://www.hover-bike.com/MA/the-hov...ou-can-own-it/
    Stod vel noe om at det amerikanske forsvaret skulle kjpe og teste noen... kunne nesten tenkt meg en selv, men hva slags skilter skulle den hatt ?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Rekkevidden til de nye norske AW101 redningshelikoptrene er imponerende, kartet nedenfor viser utstrekningen av de ulike havomrdene utenfor Norskekysten.

En AW101 med fulle drivstofftanker og totalvekt 16 tonn kan ta av fra Rst i Lofoten, cruise p 2 motorer ut til Jan Mayen, starte opp motor 3 i forbindelse med hovring/redning/bruk av heis i 30 minutter og cruise tilbake til Rst p 2 motorer uten mtte etterfylle drivstoff underveis, distansen Rst-Jan Mayen er p ca. 850 km.

Videre kan AW101 om ndvendig fly hele strekningen fra fabrikken i Yeovil i Sr-England og direkte opp til rlandet uten mtte etterfylle drivstoff underveis, distansen Yeovil-rland er p ca. 1850 km.
    Helikopteret kan om ndvendig holde seg i lufta i over 8 timer ved fulle drivstofftanker under avgang.

Et annet aspekt som skiller dette helikopteret fra andre er at det kan utfre/fortsette en redningsaksjon selv ved bortfall av en motor, ved hovring og bruk av heis er normalt alle 3 motorer i drift, en AW101 kan fortsatt hovre med kun 2 motorer tilgjengelig. Et tomotors helikopter har ikke denne muligheten og m ved bortfall av en motor avbryte selve redningsaksjonen.

https://m.facebook.com/story.php?sto...04609346253548

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Krysser fingrene for at de kommer i drift i flge tidsplan og funker som de skal. Det er beyond sinnsykt at vi fremdeles flyr veteranfly i redningstjenesten vr.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    6

Hva med en uhytidelig navnekonkurranse her p Milforum? :-) Luftforsvaret har foresltt "SAR King". Lter jo brukbart, men kanskje noen her har andre forslag? Slenger frem noen: Sea Merlin, Rescue King, NOR King (blir kanskje nedstemt av Slottet), eller kanskje noe helt annet. Sea Gull? (hehe). Canadierne kaller den Cormorant: Fra Wiki:

cormorant
    ˈkɔːm(ə)r(ə)nt/Submit
    noun
    a rather large diving bird with a long neck, long hooked bill, short legs, and mainly dark plumage. It typically breeds on coastal cliffs.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Cormorant er en skarv.

"Storskarv."
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Chopper McChoppface
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Cormorant er en skarv.

"Storskarv."
    Men skarven jakter ved folde sammen vingene og stupe ned i sjen. Upraktisk for et redningshelikopter.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Det m da vre kjempepraktisk, om det kommer fram litt seint og bten alt har gtt ned?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av bjartulf Vis post
    Chopper McChoppface

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Valkyrie? God og relevant klang over det navnet. Om ikke de som blir berget blir brakt til Valhall, s vil de hvert fall "live to fight another day", ala einherjerne
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Topp! Og s kan de spille Wagner for full guffe p hyttalerne sine nr de kommer inn mot de skibbrudne.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Merlin m da vre et strlende navn. - Helikopteret som p forunderlig vis dukker opp og foretar magiske redningsaksjoner.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Hva med skippe Homoerotikken og bare kalle det AW101?

Kan sikkert spares ett par hundre tusen ved beholde navnet det allerede har og slippe ny grafisk layout.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

H?? Lar du virkelig operativ evne g foran sysselsetting av grafiske designere???

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Hva med skippe Homoerotikken og bare kalle det AW101?

Kan sikkert spares ett par hundre tusen ved beholde navnet det allerede har og slippe ny grafisk layout.
    Que? Her trengs det ytterlig info. Jeg tror du m formidle innsikten litt klarere. Hva er det homoerotiske aspektet?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

Rekkevidden til de nye norske AW101 redningshelikoptrene er imponerende, kartet nedenfor viser utstrekningen av de ulike havomrdene utenfor Norskekysten.

En AW101 med fulle drivstofftanker og totalvekt 16 tonn kan ta av fra Rst i Lofoten, cruise p 2 motorer ut til Jan Mayen, starte opp motor 3 i forbindelse med hovring/redning/bruk av heis i 30 minutter og cruise tilbake til Rst p 2 motorer uten mtte etterfylle drivstoff underveis, distansen Rst-Jan Mayen er p ca. 850 km.

Videre kan AW101 om ndvendig fly hele strekningen fra fabrikken i Yeovil i Sr-England og direkte opp til rlandet uten mtte etterfylle drivstoff underveis, distansen Yeovil-rland er p ca. 1850 km.
    Helikopteret kan om ndvendig holde seg i lufta i over 8 timer ved fulle drivstofftanker under avgang.

Et annet aspekt som skiller dette helikopteret fra andre er at det kan utfre/fortsette en redningsaksjon selv ved bortfall av en motor, ved hovring og bruk av heis er normalt alle 3 motorer i drift, en AW101 kan fortsatt hovre med kun 2 motorer tilgjengelig. Et tomotors helikopter har ikke denne muligheten og m ved bortfall av en motor avbryte selve redningsaksjonen.

https://m.facebook.com/story.php?sto...04609346253548

Er usikker p om denne linken virker, men prver lell. Skal vi se:

http://www.luftambulanse.no/system/f...ke_sjoborg.pdf

Der er det en pdf fil som viser rekkevidde ved ulike scenarioer, og en del fine bilder. Fra et teknisk vinkel (som jeg har ) s ser det ut til bli en veldig god flygemaskin. N skal de vel muligens f hjelm montert display, eller HMDS som de kaller det. Kanskje ser vi de frste i drift p sola fr jul ? Er vel kanskje drmme litt, men marinen /Forsvaret kunne gjerne hatt en 4-5 slike i tjeneste for vre spesial styrker, men da med ulike vpen platt former / sensorer. Ville nok fungert bra. De har kanskje noe mindre rust problemer enn et annet helikopter.....

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Que? Her trengs det ytterlig info. Jeg tror du m formidle innsikten litt klarere. Hva er det homoerotiske aspektet?
    Jo fordi, om man kaller maskinen AW101 kommer folk til lre det og ingen bryr seg videre.
    Kaller man det ett eller annet som hres kult ut, driter 80% av befolkningen i det bortsett ifra unge fanboys som sitter hjemme p promperommet og sikler p den fete maskinen som heter Kondor eller Comodovaran eller noe annet.

For den kommer ikke til bli kalt lundefugl eller hettemka eller noe annet som ikke er tft, snn er det bare.

Britene kalte ofte sine Sea King for Sea Queen...

BTW har du sett Top Gun? Det blir ikke mer Homoerotisk enn det.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Kona trodde inntil ikke alt form mange r siden at det het Seeking-helikopter. Ikke helt ulogisk forresten.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

F-16 heter jo Fighting Falcon, men jeg kan telle p n finger hvor mange ganger jeg har brukt det navnet (nemlig akkurat n).

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Jo fordi, om man kaller maskinen AW101 kommer folk til lre det og ingen bryr seg videre.
    Kaller man det ett eller annet som hres kult ut, driter 80% av befolkningen i det bortsett ifra unge fanboys som sitter hjemme p promperommet og sikler p den fete maskinen som heter Kondor eller Comodovaran eller noe annet.

For den kommer ikke til bli kalt lundefugl eller hettemka eller noe annet som ikke er tft, snn er det bare.

Britene kalte ofte sine Sea King for Sea Queen...

BTW har du sett Top Gun? Det blir ikke mer Homoerotisk enn det.
    Vel, for min del har jeg litt problemer med se det erotiske i maskiner, men aksepterer at andre kan gjre det. Det er vel tross alt navn p en aktuell flymaskin det er snakk om her. S kan jo en hver fundere i sitt stille sinn, hvorvidt utbrudd om homoerotisk estetikk er et tegn p modenhet.

Marlin er et etablert navn for den aktuelle maskinen. S hvorfor ikke bruke det?

Navn og begrep for maskiner er vel mer eller mindre vellykket. Lightning2 blir neppe noen hit for F-35. Spitfire, Mustang, Mosquito, Phantom og Harrier er vel eksempel p ganske vellykkede flynavn.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Det er jo britisk standard at fly skal ha navn, og ikke en betegnelse som F-5 eller F-16. Tre av de du nevnte er britiske. Jeg er usikker p hvor mye amerikanerne sa Mustang og ikke P-51, eller Phantom (egentlig Phantom II, FH-1 Phantom var et lite vellykket fly det bare ble bygget 60 av og som ble brukt av US Navy 1947-1949) og ikke F-4.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Vel, for min del har jeg litt problemer med se det erotiske i maskiner, men aksepterer at andre kan gjre det. Det er vel tross alt navn p en aktuell flymaskin det er snakk om her. S kan jo en hver fundere i sitt stille sinn, hvorvidt utbrudd om homoerotisk estetikk er et tegn p modenhet.

Navn og begrep for maskiner er vel mer eller mindre vellykket. Lightning2 blir neppe noen hit for F-35. Spitfire, Mustang, Mosquito, Phantom og Harrier er vel eksempel p ganske vellykkede flynavn.
    Du mener Merlin?
    Det er et navn bare britene og portugiserne bruker, resten har navn med diverse bokstaver og 101 i navnet.

Vi i Norge har ikke fulgt noen standard p benevnelser slik som Sverige eller Storbritannia, hvorfor skal vi finne opp noe nytt?
    Vr maskin ligner mest p en italiensk med en bokstavkode og 101. navngi blir bare en del av en trend hvor form er viktigere enn funksjon.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    F-16 heter jo Fighting Falcon, men jeg kan telle p n finger hvor mange ganger jeg har brukt det navnet (nemlig akkurat n).
    Men fanboysene og enkelte flygere kaller det for Viper... "i am a viper rider".

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det er jo britisk standard at fly skal ha navn, og ikke en betegnelse som F-5 eller F-16. Tre av de du nevnte er britiske. Jeg er usikker p hvor mye amerikanerne sa Mustang og ikke P-51, eller Phantom (egentlig Phantom II, FH-1 Phantom var et lite vellykket fly det bare ble bygget 60 av og som ble brukt av US Navy 1947-1949) og ikke F-4.
    Mustang fikk navnet fordi Britene hadde bestilt et fly i USA og ga det navnet Mustang, Amerikanerne hadde sin litt gammeldagse P betegnelse som de beholdt til P 80 ble til F 80 da USAF ble opprettet. USAF hadde heller ikke navn p alle fly fr i nyere tid.

Amerikaneren er ogs mestere i finne andre navn om de ikke synes det offisielle er kult nok, eller for vanskelig.
    F-4 har jo en brte, bla. "flying brick" og "Louisville slugger"
    F-15E "mudhen"
    Dd ved Klle!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Off-Topic: men jeg synes neste farty til marinen burde oppkalle etter naboens tresjekte: Fjordfitta

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Merlin ja��

Sea King er jo etablert, og fungerer etter mitt syn bra.
    Luftforsvaret har i flge energo, foresltt SAR King.
    Sannsynligvis vil man beholde en noe fra en positiv navnetradisjon, men det fungerer sjelden bra.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

F-4 har jo en brte, bla. "flying brick" og "Louisville slugger"
    "The triumph of thrust over aerodynamics", evt "Luftverteidigungsdiesel"

En fjern slektning konverterte fra Starfighter til Phantom. Starfighteren skar elegant gjennom luften, Phantom kastet seg over den intetanende luften, kneet den i pungen, rev den i bakken, holdt den nede og klubbet den med en stump stein til den tryglet om nde.
    meh

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    4

TU med 360-bilder av AW101, samt annen snacks for de interesserte:

http://www.tu.no/artikler/fra-denne-...i-40-ar/363513

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Mustang var egentlig det britiske navnet p P-51, men det skyldes muligens at det var de som frst tok det i bruk? Jeg er usikker p nr amerikanerne "adopterte" navnet.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
    "The triumph of thrust over aerodynamics", evt "Luftverteidigungsdiesel"

En fjern slektning konverterte fra Starfighter til Phantom. Starfighteren skar elegant gjennom luften, Phantom kastet seg over den intetanende luften, kneet den i pungen, rev den i bakken, holdt den nede og klubbet den med en stump stein til den tryglet om nde.
    "Old Ugly" var et annet navn p F-4, i hvert fall sent i flyets karriere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Mustang er bortimot et like genialt flynavn som spitfire. Jeg rakk forvrig bli 35 fr jeg koblet sammenhengen mellom flynavnene hurricane, typhoon og tempest, sterkt av en som alltid bikket mellom 5 og 6 i engelsk.

Skille

Ref TU-artiklen over:
    Er det virkelig snn at vi har bestemt allerede n at neste generasjon redningshelikopter skal brukes ti-femten r for lenge? Klarer ikke Oslo puste et et eneste ndedrag uten PISSE p kysten?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Det nye kystvakthelikopteret NH90 tler ikke rom sj. S lenge helikopteret befinner seg om bord i en kystvaktbt, tillater ikke den italienske flyfabrikken at fartyet krenger mer enn noen f grader.

https://www.kystogfjord.no/nyheter/f...-ikke-rom-sjoe

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Samme:

https://www.nrk.no/nordland/nye-kyst...sjo-1.13318376

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Samme:

https://www.nrk.no/nordland/nye-kyst...sjo-1.13318376

Etter det Kyst og Fjord erfarer, skal alts ikke helikoptrene tle mer krenging enn cirka 20 grader. Til sammenligning har de helikopterbrende Nordkapp-fartyene fra 1980-tallet flere ganger vrt oppe i nrmere 50 graders krengning i drlig vr.

Prosjektkoordinator i Forsvaret, Knut Erik Oulie, har likevel tro p at problemet skal lse seg.

– Vi er ganske sikre p at dette er en midlertidig begrensning, som vil lse seg i lpet av dette halvret, sier Oulie til Kyst og Fjord.
    Jaha, ja. Og det er ingen andre nasjoner i hele verden som krever at de helikopterbrende skipene deres tler litt ruskevr??

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sportsbilen Lynx klarer seg jo.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

NH90 NFH = NH90 NATO Frigate Helicopter. De fleste fregatter krenger en del i stor sj.... De er innkjpt til bruk p fregatter og tilsvarende fartyer av en rekke land, som Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland og Italia. Det er ikke bare Norge som har problemer hvis NH90 NFH ikke kan vre ombord i grov sj..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Vi fr hpe dette bare er et krav fra fabrikken inntil de har utbedret en feil eller mangel.

Men det skulle ikke forundre meg om det er noe mer alvorlig, at Norge har krevet noe helt spesielt som har tatt bort noe essensielt.

Litt som historien med pansrede MB p Balkan og oppvarmet frontrute.
    Dd ved Klle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Vi fr hpe dette bare er et krav fra fabrikken inntil de har utbedret en feil eller mangel.

Men det skulle ikke forundre meg om det er noe mer alvorlig, at Norge har krevet noe helt spesielt som har tatt bort noe essensielt.

Litt som historien med pansrede MB p Balkan og oppvarmet frontrute.
    Konaktene mine i Kystvakten sier at dette er begrensninger som kommer fra fabrikken og ikke noe som er selvplagt. Det er en pgende dialog med fabrikant n om f utvidet sikkerhetsmarginene, blant annet med landing p, og hangarlagring ombord p skip i rom sj. For f utvidet disse marginene er det kun fabrikkens testpiloter som kan gjre dette etter et tilstrekklig antall forsk og flytimer.

Nr det er sagt s er det krefter innen kystvakten som nsker skrote hele NH90 prosjektet med mindre blant annet krengingsbegrensningen utvides og heller utrede Seahawk som erstatning med hurtiganskaffelse. En annen utfordring er at NH90 s vidt, og da mener jeg s vidt fr plass i hangaren p Nordkapp-klassen... Og gjett hva som har god plass i den nevnte hangaren, jo Seahawk!
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Side 13 av 18 FrsteFrste ... 31112131415 ... SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Inntilling p wail/yelp sirene, Hva er riktig.
    By Bredpitt in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 24-09-12, 00:18
  2. frerlst helikopter
    By tiurleik in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 09-05-11, 09:23
  3. Riktig fysikk for HJK
    By Gainity in forum Tips fr opptak
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: 24-09-08, 22:55
  4. Er det riktig?