Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 98

Tråd: Dokument 2: Nervekrigen

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Dokument 2: Nervekrigen

http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=224938

Regner med dere skal følge med klokken 22.30 ikveld på TV2. (Skrivende stund 31 mars) Det sendes nå nemlig en dokumentar om norske soldater, forsvaret, og deres oppfølging av psykisk skadde i afghanistan konflikten og muligens i andre konflikter og. Som det står skrevet på nettsiden;

"Soldatene som Norge nå sender til Afghanistan, følger etter 120 000 nordmenn som har tjenestegjort i internasjonale operasjoner. Mange soldater får psykiske skader etter opplevelser i krigssonen. Skadeskutte i sjelen møter de en ny fiende, i en annen krig: Den norske stats nervekrig mot sine egne soldater."

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dette må sees ja. Veldig interessant tema, beklageligvis er det flere kritikkverdige forhold ang Forsvarets oppfølging av veteraner etc. Som en warmup til denne, kan man jo ta en kikk på Minnenes Terror på nrk nett-tv, som belyser det samme temaet.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/131523

Guest
    Hva skal man si..

Dette var inn i h..... sterke saker. Må fordøyes skikkelig før man kan si noe fornuftig om det.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Moralen må jo være (med all respekt til de med lidelser) at det kan være fornuftig å opprette en privat forsikring.
    Men, i programmet så sa de at veteranene får 67 (!) kroner dagen, med litt rask hoderegning så snakker vi ca 2000kr i månden, dette må være i tillegg til uføretryg det eller?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sterke saker, ja.

Kan noen som har vært ute si noen få ord om hvilke tiltak som blir gjort i forhold til forebygging, stressmestring, etterarbeid etter belastninger - som blir gjort mens man er ute? Og forsåvidt før/etter - selv om etterarbeid hjemme ikke så ut til å være rare greiene på denne dokumentaren.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Inspired
    Moralen må jo være (med all respekt til de med lidelser) at det kan være fornuftig å opprette en privat forsikring.
    Men, i programmet så sa de at veteranene får 67 (!) kroner dagen, med litt rask hoderegning så snakker vi ca 2000kr i månden, dette må være i tillegg til uføretryg det eller?
    Nei fordi for å være berettiget til uføretrygd så er det vel en del krav til risiko utenom det en må forvente av yrket, ytre plutselig hendelse og annet.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Jo, men det er faktisk ikke mulig i Norge å leve for 67,- dagen, så noe annet må jo utbetales?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Så er det bare å finne en forsikring som dekker hendelser i krigsområder da ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Fikk bare sett en halvtime av dette, men en soldat der nevnte at han tegnet en privat forsikring som gjaldt krigshandliger i krigsområder.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    I dagens tabloid ble gårsdagens dokumentar diskutert. Sverre Diesen, Strøm-Erichsen, en FN-veteran og en mor til en FN-veteran var noen av deltagerene i denne debatten. Jeg fikk desverre ikke sett hele. Kan noen her som så på tabloid si litt om hva som kom frem av diskusjonen. Interessant å høre hva Diesen og Strøm-Erichsen sier.
    * FomP *

Guest
    Diesen understreket de begrensede mulighetene Forsvaret som organisasjon har til å hjelpe veteranene.

Strøm-Erichsen stotret stort sett. Kan ikke huske å ha ikke sett henne fremstå så utydelig og stammende før.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Fikk ikke med meg programmet dessverre, TV'n var midlertidig utilgjengelig akkurat den halvtimen. Kunne noen kanskje oppsummere det viktigste fra programmet? Akkurat hva var det som var så sterkt osb?

Ikke finnes det (gratis) på nett heller sikkert..

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av LuXe
    Fikk bare sett en halvtime av dette, men en soldat der nevnte at han tegnet en privat forsikring som gjaldt krigshandliger i krigsområder.
    Hva kostet denne "forsikringen"? 5000,- i måneden??
    Hvor lenge etter endt opphold i utlandet ville den eventuelt vare? Dekker den for senskader? Hvilke andre klausuler er/var det i den?

Det jeg vil frem til er såre enkelt! Med å frivillig påta seg oppdrag for forsvaret i utlandet, uansett stilling, så løper du en risiko. Hvor mye du er villig til å satse er helt opp til deg. Dessverre er det ingen av oss som kan se inn i fremtiden, få av oss (og jeg er ikke helt sikker på meg selv engang) kjenner seg så godt at man vet ikke om man er den som er i faresonen for å bli utsatt for senskader(psykiske).

Jeg har valgt å ikke tilleggsforsikre meg i utenlandstjeneste fordi det vil koste skjorta og ræva og dekker shit og ingenting såfremt du ikke betaler halve sjela.
    Regn ikke med å få hjelp når du kommer hjem heller og årene har gått. Den norske staten glemte krigsseilerne. De nektet Altabataljonens soldater krigspensjon. De vil snu hver satans stein i hele Kongeriket og halveis til Balkan for å leite etter hva faens som helst grunn for å ikke gi deg den hjelp du trenger. Psyken din vil aldri bli satt på mere prøve etter du som nedbrutt og knust skal atter reise deg og prøve å søke erstatning.
    Høres jeg bitter ut? Tja, kanskje. I min ungdoms vår når jeg dro ut første gang, var jeg så naiv at jeg faktisk trodde på at jeg ville bli passet på og sett etter. Senere har jeg forstått at så ikke er tilfelle. De siste gangene visste jeg at jeg var min egen lykkes smed. Uansett så valgte jeg å dra ut, men ikke før jeg var villig til å akseptere at både det verste og nestverste kunne skje meg. Fatalisten i meg gjorde at jeg for min del kunne gjøre det.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Den norske staten glemte krigsseilerne. De nektet Altabataljonens soldater krigspensjon.
    Krigsseilerne hadde vært mer enn 5 år utenfor Norge, og mistet derfor sitt Norske pass og statsborgerskap. Altabataljonen hadde ikke hatt store nok tap til å få sin innsats anerkjent. Kommandør Eriksen ble etter krigen dømt for å ha senket Blucher på eget initiativ, og general Fleischer ble tvangssendt til Kanada fordi han hadde vært litt for suksessfull i kampen mot angriperne. Begge tok senere selvmord. Tyskerungene, som er uskyldig tredjepart, har aldri fått noen erstatning for sin traumatiske oppvekst. Milorg-gutta fikk sine medaljer etter at de ble pensjonister. Frontkjemperne som meldte seg frivillig for å forsvare lille nøytrale Finland mot Stalins røde terror, ble hardt straffet.

Einar Gerhardsen, mannen som bygget opp Norge etter krigen, hadde et veldokumentert og sterkt band til Moskva, noe som muligens kan forklare oppgjøret etter krigen. Norge har også blitt kalt "Den siste sovjetstat" av våre naboer.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag

Einar Gerhardsen, mannen som bygget opp Norge etter krigen, hadde et veldokumentert og sterkt band til Moskva, noe som muligens kan forklare oppgjøret etter krigen. Norge har også blitt kalt "Den siste sovjetstat" av våre naboer.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Einar Gerhardsen
    Vi skal prøve å overbevise de mange som under krigen i god tro gikk med dem, fordi de trodde kommunistpartiet var nasjonalt og demokratisk. I dag har ingen lenger rett til å være i god tro. De som står i spissen for kommunistpartiet i Norge, er Komintern- og Kominform-kommunister. Som sine kampfeller i andre land er de i sine hjerter tilhengere av terror og diktatur.
    Einar Gerhardsen om kommunistene og indirekte Sovjetunionen, 29. februar 1948. Min understreking.

http://virksommeord.uib.no/taler?id=110

Vennligst kom med henvisninger til de "sterke bandene" til Moskva, de skal jo være veldokumenterte...
    Den eneste delen av oppgjøret etter krigen som etter min mening kan forklares med Gerhardsens og DNAs forhold til Moskva må være den manglende anerkjennelsen av den kommunistiske motstandsbevegelsen. I og med at deres tsjekkiske kolleger kastet Gerhardsens tsjekkiske motstykke ut av baderomsvinduet 10 dager etter denne talen, var kanskje skepsisen godt begrunnet.

(Beklager at jeg fortsetter OT her, men jeg kan ikke la så åpenlys historieforfalskning stå ubesvart.)
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Kommandør Eriksen ble etter krigen dømt for å ha senket Blucher på eget initiativ, og general Fleischer ble tvangssendt til Kanada fordi han hadde vært litt for suksessfull i kampen mot angriperne. Begge tok senere selvmord.
    Hm
    Kan du bevise at Fleischer ble overført til Nord Amerika som et resultat av at han var for dyktig?

Kan du gi en kildehenvisning på at Oberst Birger Eriksen tok sit eget liv?
    Mannen ble nesten 83 år gammel ingen lav alder tiden tatt i betraktning.
    Mangt kan man si om behandlingen av Eriksen men, han ble ikke dømt for noe som helst.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    For noe vrøvl! Birger Eriksen ble i november 1945 av Kongen i Statsråd tildelt Krigskorset med sverd for senkningen av Blücher. Han ble dessuten i 1946 av Frankrike tildelt Croix de Guerre og utnevnt til offiser av Æreslegionen. Han ble derimot gransket av undersøkelseskommisjonen av 1945 og den militære undersøkelseskommisjonen av 1946. Ikke fordi han hadde gitt ordre om ild kl. 04:21, men fordi fordi han overga festningen kl. 10:00 den 10. april etter omtrent kontinuerlig flybombing fra 08:00 til 18:00 dagen før som dog ga små skader og nesten ikke tap. Spørsmålet var om han burde ventet lenger med overgivelsen for i lengre tid hindre tyskerene å bruke Oslo havn. Undersøkelsens konklusjon var: "Kommisjonen av 1946 finner at det ikke er grunn til å gjøre rettslig ansvar gjeldende i anledning overgivelsen av festningen på det tidspunkt da den fant sted". Men Eriksen var visstnok bitter over at denne undersøkelsen fant sted.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av thomsi1607
    I dagens tabloid ble gårsdagens dokumentar diskutert. Sverre Diesen, Strøm-Erichsen, en FN-veteran og en mor til en FN-veteran var noen av deltagerene i denne debatten. Jeg fikk desverre ikke sett hele. Kan noen her som så på tabloid si litt om hva som kom frem av diskusjonen. Interessant å høre hva Diesen og Strøm-Erichsen sier.
    Det som slår meg er at denne karen som har fått problemer i Libanon valgte selv og søke bef. utd. Han kom selv med en del opplysninger som var helt utrolige, det var ikke smått det han hadde deltatt på. Både i norsk og annen nasjons regi.
    Men det var bare så synd at alt fallt for fisk da vi sjekket det opp..........

Vel kan man vel slite en del etter div Int.Ops , men man kan ikke gå ut høy og mørk !!!
    Jeremia 26:14

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hvilken kontingent var det snakk om? Og hvilke hendelser?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    0
    Ikke la dette viktige temaet skli helt ut. Det som er viktig er jo at forsvaret tar ansvar for de som har fått senskader. Da mener jeg ikke og ukritisk gi ut store erstatningssummer, men i det minste rettshjelp og veiledning i systemet.
    Jeg tror også at en mer bevistgjøring på hva som man kan møte ute og hvordan mennesker faktisk reagerer på traumatiske situasjoner i ettertid statistisk sett ville vært nyttig. Er en del skremmende tall fra UK og US når det gjelder selvmord og senskader blandt tidligere soldater. Hvis man er bevist på at tanker og problemer kan komme er man bedre rustet ti å takle dem, hvis mentaliteten er at "dette kommer ikke til å skje med", er det nok vanskligere å takle problemer i ettertid.
    Det viser seg at det gjerne tar litt tid etter hjemkomst problemer melder seg, hadde det ikke da vært lurt og hatt en komunikasjon med soldater etter hjemkomst? Mener jeg hørte snakk om at man skulle få tilsendt ett spørreskjema en tid etter hjemkomst når jeg kom hjem for noen år siden, men har ikke hørt noen ting. Synes det blir for enkelt og bli spurt om man har noen problemer dagen man kommer hjem, for så si takk for samarbeidet og hade bra.
    Hvis ikke forsvaret tar tak i disse sakene som til stadighet dukker opp vil det nok bli vanskelig å rekruttere personell i fremtiden.
    Jobben som blir gjort ute er for viktig til å bli ødelagt av smålig behandling av veteraner.
    Asystole.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Mulig denne er linket til før i forumet:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ir...p?artid=506297

men den er jo gangske relativ her, senskader kan føre til psykiske problemer som ikke bare går utover soldaten som "selv har vært så dum å dra ut" men også utover familie og nære.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Nei fordi for å være berettiget til uføretrygd så er det vel en del krav til risiko utenom det en må forvente av yrket, ytre plutselig hendelse og annet.
    En av veteranene, la oss kalle ham "Frank", som stå åpent frem i dokumentaren på mandag, tjenestegjorde sammen med meg i Somalia, og jeg ble derfor ikke overrasket over å se ham stå frem med nerveproblemer. Han mente at en av hovedgrunnene til sin PTSD var at han var passasjer i en bil som et menneske døde under, og ja det var slik han formulerte seg.

Den eneste nordmannen som døde i UNOSOM II, Norcoy III, var MP-soldaten Igland (RIP). Han skulle sykle de 200 meterne fra conteinerplassen vår ved tyrker-gaten og bort til "Gamle messa" og av uforståelige grunner hang han seg etter den lastebilen som "Frank" var passasjer på. Men plutselig stanser lastebilen, og begynner å rygge, og Igland havnet dessverre under bilen. En amerikansk medic var rask til å gi førstehjelp og alle norske med samme blodtype var raske til å gi blod. Dessverre kunne ikke livet reddes. Ledelsen frikjente sjåføren, og la all skyld på forulykkede.

Både sjåføren og passasjeren fikk god oppfølging av ledelsen og feltpresten. Vi andre fikk beskjed om å ikke la gutta være alene, vi måtte hele tiden prate med dem og støtte dem, og fortelle dem at det ikke var deres feil, og at ingen klandret dem.

Litt lang innledning, men jeg kommer til poenget nå. Hva om alle som er vitner til trafikkulykker skal ha krav på uførestønad ? Jeg forstår at en sjåfør som dreper et annet menneske lett kan få skyldfølelse og nerveproblemer. Men hvis passasjer og vitner også skal få PTSD og slutte i jobben, da vil velferdsstaten slite.

Den andre grunnen til at "Frank" slet, var at han hadde sett døde kropper. Greit nok det, det var ikke noe pent syn med kropper som etset ut til ballonger i varmen, og skrumpet sammen til skinn og bein dagen etter, og lukten av søt emmen et eller annet kvalmt, jeg har litt dårlig ordforråd, var heller ikke noe særlig. Men hva med alle som jobber i helsevesenet i Norge ? (Gamlehjem er jo rene dødsleirene der pasientene bare venter på å dø). Sykepleiere som må vaske og stelle lik, portører som kjører "Mors" (døde kropper) til kjøla ? Ambulansepersonell som må plukke opp trafikkskadde barn ? Og legene som må et eller annet dem også ? Hva om alle i helsevesenet må over på attføring fordi dem får PTSD etter å ha sett lik ? "Frank" kunne nok ikke ha jobbet i helsevesenet.

Dere ser litt hvor jeg og FO vil hen, ikke sant ?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Ser poenget.

Men jeg mener at de med psyke som gjør de ikke kan fungere i det vanlige liv etter slike hendelser bør få hjelp av velferdsstaten norge, egentlig uavhengig av om det var i utenlandstjeneste eller ikke. Men forsvaret har ekstra ansvar når det kommer til veteraner.

Du veit ikke hvordan du reagerer på å ta et liv/se noen dø før du har opplevd det, og derfor kan du ikke gjøre valget om du vil ut eller ikke på grunnlag av det.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    OUCH! Norge med liten n, beklager beklager.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ser poenget.

Men jeg mener at de med psyke som gjør de ikke kan fungere i det vanlige liv etter slike hendelser bør få hjelp av velferdsstaten norge, egentlig uavhengig av om det var i utenlandstjeneste eller ikke.
    Jeg tror det finnes mennesker som er disponerte for å få nerveproblemer, og at disse vil utvikle nerveproblemene sine uansett hva de gjør og opplever. Folk med høydeskrekk og klausdroforbi sliter jo med dette uansett hva dem gjør og ikke gjør. Spørsmålet blir da om samfunnets sterke og levedyktige skal holde liv i og brødfø mennesker som er så svake at det kan stilles spørsmål om disse ville hatt livets rett ?

Tror du jeg liker å betale skatt ?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Enig. Tror mye av dette kan være forutbestemt, mao noen personer får problemer samme fae.....

Av mine 9 kont. ute, så fikk jeg med meg litt av vært, spesielt i Somalia og Croatia og Bosnia, og til en viss grad i Libanon. Noen av de jeg jobbet ilag med fikk senere problemer, og jeg har prøvd å tenke tilbake til hvilke hendelser som "sank så langt inn" at de ikke selv greide å håndtere det lengre på egen hånd, men måtte søke hjelp, ofte noen år senere?

Jeg tror at ofte (kanskje ikke alltid) så er mange allerede disponert for PTSD før de overhodet drar ut. Mange tar ting til seg som andre, etter en kort "analyse, arkiverer i minnet," og vil deretter for all tid kun være det, ett minne, uansett om dette er positivt eller ett negativt minne.

De som ikke greier å legge dette bak seg, men trekker sine (negative) opplevelser frem flere ganger om dagen, vil til slutt begynne å få problemer. Jeg tenker på min tid ute, ofte, men mine tanker berører langt ifra bare traumatiske opplevelser, men også de som dreide seg om helger i Tel Aviv, eller Mombasa, Horer slikt, du vet minner man flirer av i ettertid....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ser poenget.

Men jeg mener at de med psyke som gjør de ikke kan fungere i det vanlige liv etter slike hendelser bør få hjelp av velferdsstaten norge, egentlig uavhengig av om det var i utenlandstjeneste eller ikke.
    Jeg tror det finnes mennesker som er disponerte for å få nerveproblemer, og at disse vil utvikle nerveproblemene sine uansett hva de gjør og opplever. Folk med høydeskrekk og klausdroforbi sliter jo med dette uansett hva dem gjør og ikke gjør. Spørsmålet blir da om samfunnets sterke og levedyktige skal holde liv i og brødfø mennesker som er så svake at det kan stilles spørsmål om disse ville hatt livets rett ?

Tror du jeg liker å betale skatt ?
    Du burde skamme deg.
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    0
    Slutte å hisse dere opp over fjolleinnlegg som bare er ment for å hisse dere opp? Kroppen er bare her som på mange andre forums (fulltidsjobb???) for å lage kvalm - gjør søk på google. Ignorer han / ikke svar på de "å så tøff og ærlig jeg er" innleggene hans og kjør normal diskusjon uten å kommentere han - mye bedre. Bensinen til bålet kan lett tas bort med taushet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Stusset litt over han andre karen som sto frem også - altså, stakkars fyr osv., han hadde det jo ikke bra, men det kom ikke frem noe konkret fra tjenesten i Libanon som skulle ha vært årsak til hans problemer. Nå har det seg slik at jeg òg var ute i kont 33, og jeg kan ikke huske noen situasjoner utover det man må forvente som soldat. Som feks div nedslag litt for nærme enn man kan like og enkelte direkte beskytninger man kan få en støkk av. Det ble imidlertid referert til en hendelse han var oppe i på ferie og det har vel strengt tatt ikke noe med tjenesten å gjøre? Man kunne havnet mitt oppe i en bussbombe på famielietur til Tel Aviv også liksom, uten at reiseselskapet er ansvarlig for senere PTSD. Videre så finner jeg ikke karen i kontigentboka for 33. Men der er det sikkert endel mangler uansett, selv om det virker litt merkelig da. Hvis så er tilfelle, så er det elendig journalitisk arbeid og "synd for saken".

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hva er "kvalmende" her? Hva med å bruke litt ironi, og ikke ta alt, som om "det er i ferd med å bli tatovert midt i panna?"
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av JevèrMann

Du burde skamme deg.
    En annen som også burde skamme seg er "Frank" som står frem på TV og påstår at Norske soldater får nerveproblemer av å være vitner til trafikkulykker. Hva slags holdninger tror du det skaper til Forsvaret ? Vi er soldater som skal forsvare landet med våpen i hånd. Vi dreit oss ut i andre verdenskrig og vi fortsetter å drite oss ut idag.

Hvor ille var det i Libanon ?
    25 000 nordmenn tjenestegjorde i Libanon fra 1978 til 1998, og av disse omkom 21 under tjeneste. 4 ble drept og de andre var ulykker som like godt kunne skje hjemme i Norge. Forsvarets sanitet gjorde også en undersøkelse som viste at 38 veteraner tok selvmord. Hvis man nå ser på statistikken til SSB under menn 20 til 40 år, så ser man at både antall selvmord og dødsfall blant FN-veteraner ligger helt på gjennomsnittet til den sivile befolkningen.

Og nøyaktig hvor stor belastning var kampene ved Kaukaba ? Kan denne treffningen der 20 frivillige nordmenn forsvarte Kaukaba, sammenlignes med masseslagene ved Kaprolat, Hasselman og Narva der norske frontkjempere deltok ? Har vi egentlig deltatt i noe som kan kalles krigshandlinger ?

Jeg har en bekjent som var i FMR under hendelsen ved Qana, og selvsagt var det tragisk å rydde opp blant ofrene. Men kan man påstå at Qana var mer traumatisk enn en tog-ulykke i Norge ? Norske brannmenn og ambulansepersonell ser tragiske ulykker hver dag, uten at dem står frem på TV og forklarer at dem får nerveproblemer av å jobbe i brannvesenet ?

Dere ser litt hvor jeg vil hen ?

Jeg har stor forståelse for at staten ser an folk litt før dem deler ut penger i øst og vest.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av trikærn
    Det som er viktig er jo at forsvaret tar ansvar for de som har fått senskader. Da mener jeg ikke og ukritisk gi ut store erstatningssummer, men i det minste rettshjelp og veiledning i systemet.
    Arbeidsfordelingen bør vel være at Trygdekontoret, NAV, sosialkontoret eller helsevesenet tar ansvar for alle norske statsborgere med fysiske eller psykiske problemer, uansett om de har fått problemene i IntOps eller i sivilt yrke i Norge. Dette er vel ideen bak velferdssamfunnet vårt.

Forsvaret bør fortsette å konsentrere seg om den spisse og operative enden. Bevilgningene til Forsvaret er små nok fra før, og de blir enda mindre neste år, så jeg ser helst at FO bruker potten sin til våpen og trening, og ikke til å premiere folk som er skvettne. Innen militær tradisjon har vi noe som heter Våpenære, og den ble ikke bedre etter mandagens TV-dokumentar.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    De store forskellen ligger i at de som jobber med dette til vanlig har et støtteapparat som fanger opp en del ting.
    Det støtteapparatet som var før 96 eller 97 eller noe, var en stk 44 i baken. Og det var det.
    Men jeg håper og tror at det har bedret seg betraktelig, selv om man egentlig aldri blir gode nok.
    En annen ting som også har bedret seg de senere årene, er seleksjon av pax. Og det faktum at dagens soldater som sendes ut har bedre og lengre opplæring. I tillegg til at det er profesjonalisert.

Så for meg så ser det ut at noe lærdom har kommet til Forsvaret. Samtidig som det ikke bør stikkes under en stol at Staten ikke har tatt ansvar for de soldatene som sliter.

Sier en del når saker ligger i 7 år uten at de er behandlet.

Jeg synes at diskusjonen i går var veldig interessant, og det er viktig å få en god debatt rundt dette.
    Forsvaret sliter vel litt med å rekruttere, og jeg tror at dette er med på å ødlegge for rekrutteringen til int ops. Hvis de ikke har et system på plass. Ikke bare for den som skal reise, men også for etterlatte dersom det verste skulle skje.
    Hvis jeg skulle reise ut nå, ville det vært en av kriteriene for meg i hvertfall. Altså hvor mye mine etterlatte må sloss mot staten hvis jeg skulle dette over ende.
    So many assholes, and so few bullets!!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    0
    Det eneste kvalmende her, er at vi VET at så mange som minst 20 000 soldater KAN være skadet i større eller mindre grad, allikevel skal en håndfull "tøff-i-trynet-Rambo-wannabee"-typer rakke ned på disse 20 000 på bakgrunn av egne(?) erfaringer!

Med slike holdninger er det kanskje ikke så rart at man ikke er kommet noen vei i løpet av snart 65 år?

Kanskje er det på tide å erkjenne at soldater, unge som gamle, bare er mennesker med følelser? Hvordan man reagerer, og hvorfor, vet selv ikke våre dyktigste fagfolk på området, så hvem er nettopp lille du til å dømme?

Jeg blir ikke uvel, bare trist og skamfull over enkeltes mangel på forståelse for sine medsoldater!

Disse og andre var en gang og er ennå noens kamerat, den kanskje nettopp du eller jeg la våre egne liv i hendene på den dagen da det smalt. Den samme som du nå henger ut i en verdensomspennende gapestokk som sutrekopp eller mistenker for å lyve på seg tjeneste eller hendelser. Den samme som ferdes på de samme forum som du, leser de samme linjer som du har skrevet.

Jeg vet ikke, og ja jeg fordømmer, men ALLE kommer fra intops preget av oppholdet. Å reagere er den naturligste ting i verden, hver på sitt vis, så kanskje er det nettopp disse uten medfølelse for andre og totale mangel på empati som er de mest skadde...?

Jeg håper uansett for alt i verden at jeg aldri må stå skulder ved skulder med en av disse om det en dag blir nødvendig, for ingen av oss liker tanken på ei kule i ryggen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Han Solo
    Det eneste kvalmende her, er at vi VET at så mange som minst 20 000 soldater KAN være skadet i større eller mindre grad, allikevel skal en håndfull "tøff-i-trynet-Rambo-wannabee"-typer rakke ned på disse 20 000 på bakgrunn av egne(?) erfaringer!
    Kan du vise meg kilde på de 20000 ?

Jeg vet ikke, og ja jeg fordømmer, men ALLE kommer fra intops preget av oppholdet. Å reagere er den naturligste ting i verden, hver på sitt vis, så kanskje er det nettopp disse uten medfølelse for andre og totale mangel på empati som er de mest skadde...?
    Første setning her forsto jeg ikke.

Kanskje du bør være noe mer presis i hvem du retter denne kritikken mot ? Det er ihvertfall ikke jeg sikker på.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg håper uansett for alt i verden at jeg aldri må stå skulder ved skulder med en av disse om det en dag blir nødvendig, for ingen av oss liker tanken på ei kule i ryggen.
    Hvis Norge blir overfalt og vi blir kallet til å sloss for fedrelandet, så vil alle i troppen min som viser feighet i strid og løper feil vei i et desperat forsøk på å desertere, få en kule i ryggen av meg personlig. Dette er ren militær logikk, og fullt lovlig i henhold til alle krigens lover. Så hvis du ikke liker tanken på å få en kule i ryggen, så må du undertrykke frykten din og gjøre din forbannede plikt. Hitler sa at det folket som ikke gjorde motstand mot fremmed vold ikke har livets rett, og jeg synes tanken på å gi en desertør en kule i ryggen er mindre skremmende enn å måtte leve et liv som ikke er verdt å leve. Men vi to er tydeligvis ikke skrudd sammen på samme måte.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    0
    Tydeligvis ikke fulgt helt med i timene siste dager du? Så mange som 16% KAN være skadet jfr. oppslag i aviser og andre media. Legg sammen mengden soldater vi har hatt ute (ca. 120 000+/-), del på 100 og gange med 16. Svaret blir 19 200.
    Det er ikke et endelig tall, det kan være færre, det kan også være flere, men uansett blir håndfullen bedrevitende her inne (Les: De som mener og vet at alle skader oppsto før tjeneste, aller helst på prematurstadiet) outnumbered.

Og vet vi egentlig hvem disse som kritiserer andre er, hvilket grunnlag disse få har for å uttale seg på vegne av mange?

At jeg fordømmer disse før nevnte? Jeg vet som sagt ikke. Kanskje fordømte de seg selv?
    De fyker rundt fra forum til forum og sprer eder og galle under eget og andre nick, og enkelte tar dem alvorlig. Farlig!

Kanskje du bør være noe mer presis i hvem du retter denne kritikken mot ? Det er ihvertfall ikke jeg sikker på.
    Adlertag: Du gav meg nettopp enda en grunn til å ikke stole lenger på deg enn jeg kan spytte i kraftig motvind, så bare trill videre i vogna di du, jeg foretrekker å gå!

Guest
    Så så...pass på så denne diskusjonen ikke sklir ut nå. Ytringsfrihet er lov, på samme vis som saklig uenighet.

Det jeg syntes var mest skremmende var bruken av en ekspert på statens side, som har sterke bånd til Forsvaret. Og som på samme tid sier at visse eksperter mener at slike hendelser ikke fører til psykiske lidelser som f.eks PSTD.

Den skal han lenger ut på landet med.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tydeligvis ikke fulgt helt med i timene siste dager du? Så mange som 16% KAN være skadet jfr. oppslag i aviser og andre media. Legg sammen mengden soldater vi har hatt ute (ca. 120 000+/-), del på 100 og gange med 16. Svaret blir 19 200.
    Regnet med det var herfra. Som du helt sikkert kjenner til er forsvarets registre over hvem som har tjenestegjort ute dårlige. 120 000 er ett tall som ikke kan være riktig. 120 000 kontingenter er ikke 120 000 soldater. Det er endel med 3 stjerner eller mer på utenlandsmedaljen, og det er mange med 2 og det kryr av folk med en rekap.

At de fleste klarer seg bra er forøvrig også utifra dine tall riktig. Alle blir preget av utenlandstjeneste og de fleste vokser i livserfaring og militærfaglig erfaring på å ta tjeneste ute.

Det som nok flere her inne mener er at den generelle sykeligjøringen av veteraner som en del står for i samfunnsdebatten både er feil og negativt for den vanlige veteran og forsvaret.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    jeg synes tanken på å gi en desertør en kule i ryggen er mindre skremmende enn å måtte leve et liv som ikke er verdt å leve

Herlig lavpanna resonering :)

nr 1: Prøv å snu om på flisa, kunne du heller tenke deg en kule i ryggen enn å leve dette livet du mener ikke er verdt å leve, om nei så må du håper jeg du ser at det skjærer.

nr 2: Det funker ikke, færre deserterer ikke selv om det er summarisk henrettelser for desertering og feig oppførsel i strid.

nr 3: Og spør du meg så er det noe elementert galt med en offiser som mener at å skyte alle som ikke oppfører seg slik en ønsker at folk skal i stress, krise og krig. Når gikk bra lederskap som inkluderer motivering, oppfølging, veileding, støtte og oppfølging av moten ? Er du flink i ditt fag så er jeg villig til å vedde livet mitt på at du aldri kommer til å trenge å skyte dine egne i ryggen, er man derimot en uduglig befalingsmann med en totalt feilslått utdanning så regner jeg med at man ryddes kjapt unna banen på den ene eller andre måte i krise eller krig ;]

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •