Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Mil.no: SHV imponerer Vernepliktsverket

Menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    0

Mil.no: SHV imponerer Vernepliktsverket

Foto: mil.no

Imponerer Vernepliktsverket

http://www.mil.no/hv/shv/start/article. ... eID=155661

SHV er i en omfattende omstrukturering hvor de operative kravene har blitt vesentlig endret de siste årene. Det er lenge siden støttefartøy og fiskeskøyter.
    - Jeg har ikke sett maken til motivasjon og innsatsvilje. Mannskapene kommer søkkvåte inn og gliser over hele ansiktet. Etter en kort debrief kaster de seg ut i sjøsprøyten igjen med stor iver. Jeg har latt meg imponere til de grader denne helgen, forteller infanteristen.
    - Det er bare å ta av seg hatten for disse ildsjelene. Når man tenker på de utfordringer SHV har hatt i ny struktur og hva de alle sammen har bidratt med under omstillingen og ikke minst hvordan disse ildsjelene nå drar lasset for de som kommer etter så skjønner vi hva som ligger bak.
    - Denne helgen har gitt med en skikkelig vitamininnsprøytning for å gjøre en god innstas for SHV. Det kammeratskapet og den fagkunnskapen de enkelte besitter er helt unikt.
    Lite om SHV i media og særs lite i HVblekka. Trodde disse sjøulkene var strandet ved siste pub men den gang ei. Ligger SHV under HVsjæf eller hvordan er dette. Er vel ingen GISHV??

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Det stemmer. GIHV er stor sjef for både land, sjø og luft.
    Satis Bona :-p

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Enig i at det er lite info om SHV ute. HV ser ut til å fokusere mest på land-HV. Under flommen i fjor redda SHV en dame som hold på å drukne. Det var en del i media, men ble såvidt jeg husker forbigått i stillhet både på Mil.no og i HV bladet. Er mulig jeg missa noe, men fant ikke noe på mil.no når jeg søkte.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når det er sagt, så ser den bordingsbåten skikkelig hårete ut......

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    Hmm, minner mest om lettbåten til en ringnotsnurper;-)
    Diligentia Vis Celeritas

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    Som bordingsplattform ser den jo relativt stabil ut, men det kan jo hende at manøvreringsmulighetene er noe begrenset..... Det må da likevel være muligheter for å låne bedre fartøyer fra andre avdelinger i området. Det er stasjonert langt bedre fartøyer i Horten som ville være bedre til denne type operasjoner. Men eierne av disse fartøyene er vel ikke interessert i at SHV går dem i næringen....
    Æren varer evig!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ballistic
    Hmm, minner mest om lettbåten til en ringnotsnurper;-)
    Høh, disser du Jukan?

Man tager hva man haver, og det fungerte overraskende bra selvom det på ingen måte var optimalt. Men i forhold til å ikke få trent var det veldig bra.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av TiBlock
    Som bordingsplattform ser den jo relativt stabil ut, men det kan jo hende at manøvreringsmulighetene er noe begrenset..... Det må da likevel være muligheter for å låne bedre fartøyer fra andre avdelinger i området. Det er stasjonert langt bedre fartøyer i Horten som ville være bedre til denne type operasjoner. Men eierne av disse fartøyene er vel ikke interessert i at SHV går dem i næringen....
    Ryktene skal ha det til at de kan fås billig, og at dette har sine årsaker...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Da jeg observerte bordingskurs i vest brukte man en større båt med en mye mer vellykket baug.
    meh

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0
    høhø, letbåten te en ringnotsnurper... Det va jo en interessant betraktning :-)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Da jeg observerte bordingskurs i vest brukte man en større båt med en mye mer vellykket baug.
    Tidligere ble denne brukt, men er nå sendt nordpå:

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Tror den jeg så var noe lengre, hadde et større rom foran styrhuset.
    meh

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    I hvilke tilfeller ville egentlig SHV bli brukt? FSK og Delta har ferjene dekket, MJK eller KJK border trålere. Er det snakk om skjærgårdsjeep som har kjørt for fort og forstyrret båthuseiere?
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Rettelse:

I hvilke tilfeller ville egentlig SHV bli brukt til bording?
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Rettelse:

I hvilke tilfeller ville egentlig SHV bli brukt til bording?
    SHV bidrar jo til ytterligere kapasitet ift bording - behøver ikke regne mye eller lenge på det for å se at de avdelinger du nevner kommer til kort hva antall hoder angår for å dekke vår lange kyst, og med det enorme antall skipsanløp som er. SHV vil jo utover det bli brukt i en krise- eller beredskapssituasjon hvor det er påkrevd med større grad av fysisk kontroll av fartøysanløp i norske farvann. SHV er jo en del av HV og inngår dermed i territorialforsvaret av Norge. Bordingslagene er jo generelt svært kompetente så du skal ikke se bort fra at de også kan ha andre anvendelser.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Tror den jeg så var noe lengre, hadde et større rom foran styrhuset.
    Tenker det var denne du så, skryteartikkel på mil.no finner du her. Det er en Hårek-klasse, og den er faktisk noe mindre enn den som er avbildet over, som er en Gyda-klasse. Mer om den her.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    En slik var det ja, og til og med avbildet fra samme vinkel som jeg så den fra!
    meh

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Takker for bra og oppklarende innlegg, DexterMoon.

Tar man det du sier (som også er faktum), er det ikke rart da at Rogaland Heimevernsdistrikt ikke har bordingslag? (info jeg får fra mil.no, eller rettere sagt: mangel på info)
    Hva med Stavanger og oljenæringen, Egersund som er en av de største fiskerihavnene i Norge samt har et svært Aker Kværner anlegg? Eller Jøssingfjord, utskipningshavn for titanmalm - en av de største industriene i sør-Rogaland?
    Jeg kan huske èn eneste øvelse som noen gang har blitt utført av SHV her i distriktet da de bordet en båt, og det er nå minst 6 år siden. Jeg var sikker på at HV-08 sin avdeling i Egersund var SHV, men det står det altså ingenting om noe sted.
    Men nå er det jo ikke sikker det jeg har sagt "kvalifiserer" Rogaland til å ha SHV heller.

Skyldes kanskje uvitenheten min at mil.no fokuserer på Land-HV, som dere sier?

Jeg har altså ingenting imot SHV - vil bare oppklare noen ting rundt avdelingen som jeg har lurt på.
    Beklager om jeg går OT her.
    As you wish.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51

Tar man det du sier (som også er faktum), er det ikke rart da at Rogaland Heimevernsdistrikt ikke har bordingslag?

Skyldes kanskje uvitenheten min at mil.no fokuserer på Land-HV, som dere sier?
    Jeg tror det ja - SHV er ikke underlagt land-HV-distriktene, men organisert i 4 selvstendige SHV-kommandoer, med noen ganske enorme AO.

HV-08s teig faller inn under SHV-kommando Vest, som har en bordingstropp i sin innsatsstyrke Salamander: http://www.mil.no/hv/shv/start/organisasjon/kdovest/
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    I hvilke tilfeller ville egentlig SHV bli brukt? FSK og Delta har ferjene dekket, MJK eller KJK border trålere. Er det snakk om skjærgårdsjeep som har kjørt for fort og forstyrret båthuseiere?
    SHV's bordingskapasitet kan ikke på noen måte sammenlignes med FSK/MJK/Delta i forhold til "opposed" bording. Selv om styrkene skal håndtere situasjoner som eskalerer til "opposed" under selve bordingen, skal styrken i utgangspunktet være velkommen ombord. SHV og bordingslagene er operativt underlagt FOHK og kan benyttes i tilfeller hvor sivil skipsfart skal kontrolleres og visiteres. Det trenger ikke være verre en at fartøyene ikke har forholdt seg til anløpsforskriftene og at FOHK ønsker å bringe klarhet i intensjonene til fartøyet. Bordingslagene besitter en fagkompetanse som er unik, da de opererer i nivået mellom Tollvesenet/Politiet og den skarpe enden som er nevnt over.

Det faktum at vi har en lang kyst med sinnsykt mange anløp og begrensede bordingskapasiteter, gjør at SHV's bordingslag fyller et tomrom i verktøykassa til FOHK. FOHK har sålangt ikke valgt å benytte seg av mulighetene, men det finnes også andre instanser som kan være interessert i kapasiteten. Tollvesenet og politidistrikter med begrensede ressurser har gitt uttrykk for at verktøyet kunne vært utnyttet på en bedre måte. Disse har begrensede eller ingen mulighet til visitere fartøyer i transitt langs norskekysten.

Når begynte KJK med bordinger? Dette var for meg ukjent.
    Æren varer evig!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Takker for opplysende innlegg der fra både deg og Lille Arne.

Da Elektron saken var ute og gikk på TV, ble det på TV2 vist et opptak fra Lynx som hovererte over tråleren. Man kunne klart høre samtalen mellom pilot/helikoptermannskap og bordingslaget baki:
    "Jeg kan slippe deg ned her, Frode"
    "Nei, jeg tror vi avventer litt"
    Det er litt beside the point. Jeg snakka med en bekjent etter å ha sett dette som mente at det godt mulig var KJK som satt ombord i den Lynx'en. Men det blir mer gjetting enn noe, egentlig.

Men såvidt meg kjent så skulle/skal KJK brukes ombord på NATO fartøy (Nederlandske/Britiske) som en bordingsressurs, hvor de da jobber på rotasjon med andre lignende NATO styrker. De kan også operere ut fra slike fartøy for å oppfylle hovedoppgaven sin, nemlig ISTAR før en større NATO landingsoperasjon eller ikke.
    Om dette har blitt satt til verks, eller noen sinne blir satt til verks, vites ikke.

Det var bare derfor jeg også inkluderte KJK.
    As you wish.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    Men såvidt meg kjent så skulle/skal KJK brukes ombord på NATO fartøy (Nederlandske/Britiske) som en bordingsressurs, hvor de da jobber på rotasjon med andre lignende NATO styrker. De kan også operere ut fra slike fartøy for å oppfylle hovedoppgaven sin, nemlig ISTAR før en større NATO landingsoperasjon eller ikke.
    Om dette har blitt satt til verks, eller noen sinne blir satt til verks, vites ikke.

Det var bare derfor jeg også inkluderte KJK.
    OK. Akkurat dette har jeg lite info på, men i den settingen du nevner høres det ikke usannsynlig ut. Jeg vet likevel at SHV's bordingslag har vært nevnt i styrkeoppbygging til internasjonale oppdrag, hvor personellet blir overført til Sjøforsvaret i kontraktsperioden for å bruke dem som ressurs på fregatter.
    Æren varer evig!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Da Elektron saken var ute og gikk på TV, ble det på TV2 vist et opptak fra Lynx som hovererte over tråleren. Man kunne klart høre samtalen mellom pilot/helikoptermannskap og bordingslaget baki:
    Det er litt beside the point. Jeg snakka med en bekjent etter å ha sett dette som mente at det godt mulig var KJK som satt ombord i den Lynx'en. Men det blir mer gjetting enn noe, egentlig.
    Ukvalifisert gjetting om dette holder vi oss for god til og kvalifisert gjetting utgår.

Moderator
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger

Ukvalifisert gjetting om dette holder vi oss for god til og kvalifisert gjetting utgår.

Moderator
    Har stått om dette i media, men med MJK som primær avdeling. Noe som virker mer sannsynlig mtp oppdragsspekter og beredskap. Uansett....

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/article532373.ece

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 606144.ece

Fant også noen flere, men de sier det samme.

Vil legge til en disclaimer om at hverken regjering eller Forsvaret har bekreftet dette.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når det gjelder info om SHV BOR, så er det svært lite tilgjengelig. Sitter og lurer på om jeg skulle gå Tom Bakkeli i næringen, og skrive "Norges hemmelige weekendkrigere" -men det hadde vel blitt en relativt tynn bok...
    TiBlock nevner et ubenyttet rom i verktøykassa til FOHK. Liker den beskrivelsen godt. Det er et meget stort gap mellom 2-3 KV-karer i oransje kjeledresser og MJK med flash-bangs og høy våpenføring. Tror ikke det er måten å behandle fulle russere med et litt alternativt syn på maskevidde i nota. Ei heller en party-båt fra Skagen med en brisen MC-gjeng og feil lanterneføring.
    Dette uten forkleinelse av hverken MC-folk eller Russere!

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når det gjelder info om SHV BOR, så er det svært lite tilgjengelig.
    Jeg har notert meg dette. Jeg har googlet litt etter mer info om disse enhetene, uten å bli veldig mye klokere. Hva er årsaken til at det finnes så lite info om dem? Hadde jeg ikke vært over middels interessert og hatt kontakter i systemet, så hadde jeg ikke visst de eksisterte. Er dette bevisst (manglende) markedsføring eller vil man ha lite fokus på enhetene? Hva er vitsen med å bygge opp en kapasitet som veldig få vet om?
    Æren varer evig!

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •