Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Ivecoene takler ikke a-stan

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Ivecoene takler ikke a-stan

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article340550.ece
    Norske soldater uten pansrede biler

De pansrede kjøretøyene som skal beskytte norske soldater mot veibomber og angrep i Afghanistan, får stadig motorstopp. Flertallet av soldatene må derfor kjøre rundt i upansrede biler.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Rart med det. Har fått stopp på Ivecoen jeg satt på mer enn en gang. Måtte stages 30 mil en av gangene. Det var gøy.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Stikkord: Hastekjøp.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Overrasker meg ikke at en Fiat har motortrøbbel.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Enig med siste taler.
    Har kun dårlig erfaring med Iveco fra det sivile.
    Husker bla en stor varebil som firmaet til en kompis hadde kjøpt. Etter et par uker forsvant alt lys i instrumentene. Sikringene ble sjekket. Rundt boksen som sikringene var plassert i, var det tapet fast en ICA pose. Sjefen ringte til forhandleren og fikk melding om at det var helt vanlig. Det lakk alltid vann inn i sikringsboksen. De pleide å skifte pose ved hver service ;-)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Perspektivløs kritikk

– Det er helt misforstått å forvente det samme av en hurtiganskaffelse som når vi setter i gang en normal anskaffelsesprosess, sier forsvarssjef Sverre Diesen.
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ser at de hentet inn annbud ifra fire leverandører. Lurer på hvem de tre andre var? Har ikke noen stor kjenskap til denne bestemte Iveco'en, men hvorfor ikke anskaffe pansrete Humvee's? Jeg ville tro at vi (USA) har kapasitet nok til å lease/selge de få vognene Norge trengte.

Disse har nå vært i drift (og i kamp) i en år rekke, har har etter "alle solemerker" kvittet seg med alle "barnesykdommer" for den oppgaven de er tiltenkt.

Er jo også mulig at Norge ikke engang vurderte Humvee, siden Norske soldater kunne bli oppfattet som Amerikanske?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Humvee funker på vei og på sand.

Felles for både den Ivecoen vi fikk og Humveen er Fords ramme, med sine fordeler og bakdeler - samme ramma som står i Land Rovers (Discovery) 3, forresten.

I tillegg har da Ivecoen diverse elektronisk ræl som bl.a gjør at du ikke kan være borti både gass- og bremsepedal samtidig. Prøv og kjør med innkobla 4wd utenfor asfalt uten å berøre begge disse pedalene...
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    MOWAG Eagle som danskene bruker, var i hvert fall en av de fire.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Ser at de hentet inn annbud ifra fire leverandører. Lurer på hvem de tre andre var? Har ikke noen stor kjenskap til denne bestemte Iveco'en, men hvorfor ikke anskaffe pansrete Humvee's? Jeg ville tro at vi (USA) har kapasitet nok til å lease/selge de få vognene Norge trengte.
    Såvidt jeg vet ble Iveco valgt fordi de var de eneste som var klare til å levere så raskt som Forsvaret ønsket.
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Såvidt jeg vet ble Iveco valgt fordi de var de eneste som var klare til å levere så raskt som Forsvaret ønsket.
    Regner med at dette var biler som Iveco brant inne med. Derfor rask levering ;-)

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Skal ikke male fanden på veggen, men det ble vel ytret endel skepsis i forkant av dette hastekjøpet. De som har vært en tur over i sandkassen og brukt disse er ikke direkte imponert. Den ekstra beskyttelsen er jo selvsagt ikke å forakte og at det var et hastekjøp kan jeg forstå, men noen ganger lurer jeg på hvorfor det er nødvendig å bruke 3 år + på hvert innkjøp (dette er ikke kødd - vanlig behandlingstid i prosjekter, DERSOM alt går smooth). Men, men jeg er heldigvis ikke innkjøpssjef eller materiell ansvarlig. Som en major sa en gang i tiden, "en soldat blir aldri fornøyd, enten er det for kaldt eller så er det for varmt" - og det er vel forsåvidt sant..:)
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Og nå får man da forhåpentligvis luket bort de fleste av disse feilene, samt at de neste som blir levert, kommer uten disse feilene?
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg for min del er skeptisk. Både å få "luket" vekk feilene, samt vente på nye biler som "kommer uten" feil vil nok ta lang, lang, tid. Kunne heller kjøpt noe som funket med en gang. Nå må vi slite med en lang prosess for å bli kvitt feil, fordi vi ikke ville bruke tid på å få levert kjøretøyene. Tror vinninga har gått opp i spinninga innen den tid. Og helt sikkert kostet mer.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Spørsmålet er og om Iveco klarer å levere noe feilfritt.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Er få som har slike kjøretøyer som "bare fungerer." Et annet moment med IVECO vognene, som Hummerene for eks ikke leverer er at de er bygget med V-formet understell, og dermed ledes eksplosjoner opp og vekk fra sentrum av kjøretøyet. Opp-armerte Hummere skal vi holde oss langt borte fra, de er ikke bygget for all den pansringa de har nå, og dette har ledet til en ganske sterkt økende ulykkesstatistikk. De er rett og slett for tunge i forhold til det de var designet for.

Alternativene til IVECO er større kjøretøyer, men da begynner vi nesten å snakke om pansrede busser. Spørs hvor praktiske de er i en PRT sammenheng.

Maskinproblemer, greit, ikke bra nok, men jeg er ikke overbevist over at det var så mange gode alternativer.
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Bruktmarkedet er alltid en mulighet - og kan gi quick fix billig mens man venter på det man vil ha. Det er dessverre slik at forsvaret ofte ikke er pragmatiske nok i sine innkjøp. De 3 årene kan vi mene hva vi vil om, men siden det er slik burde man jo kunne kjøpe noe mellombels eller låne noe som er greit nok av noen venner .....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Danskene sies å ha gode erfaringer med MOWAG Eagle IV (Eagle I, II og II var basert på HMMWV chassis, men det er ikke IV). Hvorfor kom den dårligere ut enn Iveco hos FLO?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Danskene sies å ha gode erfaringer med MOWAG Eagle IV (Eagle I, II og II var basert på HMMWV chassis, men det er ikke IV). Hvorfor kom den dårligere ut enn Iveco hos FLO?
    Var Eagle klar for levering i det antallet Forsvaret etterspurte? De briefene jeg har fått med meg sa at basically det eneste kriteriet var at IVECO var klar for levering umiddelbart - det var det tydeligvis ingen andre som klarte. Alle vurderinger av kjøretøyets kvaliteter opp mot andre kandidater var av sekundær interesse.
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    -Nei. De er levert på samme ramma, etter lest fra Fords Bronco II og over-nevnte kjt. Ikke samma chassis men i samma gata.
    Beyond is where I learn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Sorri, tellefeil - I, II og III = Bronco II-ramma, my bad !
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av endrelunde
    Er få som har slike kjøretøyer som "bare fungerer." Et annet moment med IVECO vognene, som Hummerene for eks ikke leverer er at de er bygget med V-formet understell, og dermed ledes eksplosjoner opp og vekk fra sentrum av kjøretøyet. Opp-armerte Hummere skal vi holde oss langt borte fra, de er ikke bygget for all den pansringa de har nå, og dette har ledet til en ganske sterkt økende ulykkesstatistikk. De er rett og slett for tunge i forhold til det de var designet for.

Alternativene til IVECO er større kjøretøyer, men da begynner vi nesten å snakke om pansrede busser. Spørs hvor praktiske de er i en PRT sammenheng.

Maskinproblemer, greit, ikke bra nok, men jeg er ikke overbevist over at det var så mange gode alternativer.
    IVECO er vel ikke så langt jeg har forstått utstyrt med V-skrog, men skal tilby tilsvarende kapasiteter som kjøretøyer med V-skrog.

Svenkene kjøpte jo Galten på omtrent samme tid som oss og har vel fått gleden det er å se prosjektet tredoble i pris grunnet div. mekanisk.

Enig med Hummer komentaren din, de er ikke i samme klasse som kjøretøyer bygget fra grunnen av som pansrede.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Sorri, tellefeil - I, II og III = Bronco II-ramma, my bad !
    Kan du finne noe kilder på det.
    Jeg finner at Eagle IV er basert på en Lastebil(DURO) fra samme firma, og har samme transmisjin sim Chevy Silverado og lignende svære Amerikanere.
    Sett i forhold til alle Ford Broncoer jeg har funnet på nett så er det ikke mye disse har til felles.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •