Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 31 av 31

Tråd: Befal streifet av vådeskudd. ( I bil..!! )

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8

Befal streifet av vådeskudd. ( I bil..!! )

Hva skjer nå da? Nå må gutta ta skjerpings.....

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=512758
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    hehe, lurte på hvor lang tid det skulle ta før det kom i media.
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Tror noen burde skrevet den siste våpenregelen 100 ganger på en tavle....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Er litt spent på hva det koker ned til her.
    Det er jo et kunststykke, om enn den nye abstrakte typen....

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    La oss uansett bruke det som en påminnelse til oss alle.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10
    La oss uansett bruke det som en påminnelse til oss alle.
    Riktig! Sitt aldri så høyt på hesten at du risikerer å slå deg ihjel i tilfelle du ramler av den. Vådeskudd kan skje med alle, selv om det ikke er noen unnskyldning. Har selv vært meget nære å bli rammet av en pistolkule av en danske som faktisk tok "tøm våpen, kontroller". Av en eller annen merkelig grunn overså han kulla i kammerset og sendte avtrekket rett i veggen en halvmeter fra hvor jeg sto. Jadda! Men jeg fordømte han ikke, syntes heller synd på jævelen.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    ... Av en eller annen merkelig grunn overså han kulla i kammerset ..
    Da har han jo ikke utført tøm våpen kontroller.
    Man skal jo sjekke både visuelt og fysisk om det sitter ammunisjon i kammeret.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Fullt mulig å se bakkant av hylse og kjenne på den med fingeren, men være så mentalt innstilt på at det ikke er noe der at man ender med å ignorere den. En på laget gjorde det med AG3 og rødplast mens flere av oss så på, hans "tøm våpen" så helt korrekt ut helt til det sa pang.

Forøvrig synes jeg det ser ut som folk blander "tøm våpen" og "tøm våpen - kontroller" her i tråden.

Det jeg lurer på er hvorfor pistolens avtrekk ble aktivisert inni bilen, man fikler da ikke med en pistol inni en bil selv om man er 100% sikker på at den er tom? Høres utrolig ut at en Glocks avtrekk skal bevege seg om man lar den henge i fred i hylsteret, selv om man ved et uhell får den i klem mellom kropp og bilsete.
    meh

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Det jeg lurer på er hvorfor pistolens avtrekk ble aktivisert inni bilen, man fikler da ikke med en pistol inni en bil selv om man er 100% sikker på at den er tom? Høres utrolig ut at en Glocks avtrekk skal bevege seg om man lar den henge i fred i hylsteret, selv om man ved et uhell får den i klem mellom kropp og bilsete.
    Var den jeg også reagerte litt på. Men det er jo mer enn en ting jeg ikke vet om faktiske forhold i saken...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Veldig typisk tilfelle dette. Befal er utolig flink til å beordre tøm/kontroller og visitere soldater å deres våpen på skytebanen, men befal gjør ikke dette med hverandre og dermed får vi slike tilfeller.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    Spiller ingen rolle om det er befal eller ikke! Å si at befal er så flinke til å la seg selv slippe, har ingenting med saken å gjøre. Dere må slutte å skjære alle over en kam. Det er et befals jobb å kontrollere at det går rett for seg i tjenesten. Dessverre ble det gjort feil i denne saken. Vi får bare være glad for at det ikke gikk liv som det har gjort i andre vådeskudd hendelser.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    Vil gjerne se statistikk på at detter er et veldig typisk tilfelle. Det spiller ingen rolle hvilken grad man har, når man gjør en dårlig jobb. Og det er det som er poenget her. Slett arbeid!!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Er ikke det som er poenget. Poenget er at dette hadde ikke skjedd med ferske rekrutter på skytebanen engang. Fordi de blir så tett fulgt opp å kontrollert av befal - men befal kontrollerer stort sett ikke hverandre.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    Poenget! Er at :"befal kontrollerer stort sett ikke hverandre." er pisspreik. Generalisering er pisspreik. Hele poenget er at noen ikke gjorde jobben sin. Enten de er operatører, PF'er, kapteiner eller majorer.

Her er det noen med dårlige holdninger og slette rutiner. Da spiller det ingen rolle hvilken grad man har. Og skulle befal slutte å kontrollere rekrutter på skytebanen hadde det blitt et svare kaos.

Vådeskuddet med 40mmblå for endel år tilbake - inne på forlegning....menige soldater som ikke hadde blitt sjekka grundig....men da er det vel befalet sin feil det og?!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    i bunn og grunn, ja. det er jo noen som ikke har fulgt opp holdningene blant soldatene og som atpå ikke har fulgt opp visitasjon etter endt skytebanetjeneste...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Så sant, den ikke var gjemt unna fordi vedkommende ville ha med seg blåplasten.

Har lagt meg til en stygg uvane, med å ikke starte setninger med stor bokstav, beklager det. Skerpings på gang...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar
    Vådeskuddet med 40mmblå for endel år tilbake - inne på forlegning....menige soldater som ikke hadde blitt sjekka grundig....men da er det vel befalet sin feil det og?!
    hehe, som pjokken sier - ja i bunn å grunn.

Jeg husker at vi som instruktører tok opp på et møte at vi ikke var flinke til å kontrollere hverandre etter skytebanetjeneste. Vi gjorde det til en god regel at når feks jeg som skytebaneinstruktør hadde vært med å skutt så viste jeg frem tomt våpen og magasin til medbefal før jeg forlot skytebanen.

Ett hv befal for noen år tilbake oppdaget plutselig at han hadde skarpe skudd i et magasin under en ØVELSE i ildoverfall. Dagen før hadde han vært på skytebanen, ingen visiterte han og skuddene ble glemt i magasinet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Når vi er på skytebanen er det makkersjekk etter skyting, selv om jeg er 100%sikker på at jeg er tom, så gjøres dette grundig, av ALLE.. En gang jeg var like 100% sikker på at jeg var tom, så fant han som sjekka to skudd i dropploppa.. ting kan skje og glemmes, det er greit..men aldri glem å dra tak i en medsoldat og si "hei, sjekker du meg?"..
    Det går nesten mest på respekt til de du er sammen med (etter det åpenbare at du skal ha 100%kontroll på våpenet ditt og hvertfall ammo som ikke skal være der!!)
    Dirty deeds
    done
    dirt cheep

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Er ikke det som er poenget. Poenget er at dette hadde ikke skjedd med ferske rekrutter på skytebanen engang. Fordi de blir så tett fulgt opp å kontrollert av befal - men befal kontrollerer stort sett ikke hverandre.
    Nå er du helt seriøst på bærtur....hva vet du om hvilke rutiner som finnes rundt omkring i kongeriket mtp befal? Utifra ditt innlegg så stiller ikke du strenge nok krav til dine kollegaer. Jeg visiterer alle, befal som soldat. Har ikke hatt ett vådeskudd eller funn av ammo der jeg har jobbet og vært skyteleder. Jeg blir også visitert selv, de gangene jeg skyter.

Og når begynte ett tilfelle å være empirisk bevis på en trend i forsvaret?

i bunn og grunn, ja. det er jo noen som ikke har fulgt opp holdningene blant soldatene og som atpå ikke har fulgt opp visitasjon etter endt skytebanetjeneste...
    Dette er svaret fra pjokken på innlegget fra jaffar ang et vådeskudd med 40mm.

Jeg har to ting å si:

1. Kan du gi meg en fornuftig løsning på visitasjon, for å unngå dette? Helst en som ikke innebærer hulromsøk. Hvis folk vil gjemme bort ammo klarer de det.

2. Kan du forklare hvorfor en soldat gjemmer en 40mm, eller annen ammo for den saks skyld, på kropp etter gjentatte advarseler om hva som vil skje hvis de blir tatt med ammo? Er befalet svake og uleselige eller er dagens ungdom 12 år i hodet og mangler fullstendig evne til å forstå ting?

Jeg setter en femmer på det siste, men hva vet nå jeg.....

bobby:

Skulle nesten tro du var soldat hos meg.....du ramser ordrett opp rutinene hos oss, med makkersjekk......

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1

Jeg har to ting å si:

1. Kan du gi meg en fornuftig løsning på visitasjon, for å unngå dette? Helst en som ikke innebærer hulromsøk. Hvis folk vil gjemme bort ammo klarer de det.

2. Kan du forklare hvorfor en soldat gjemmer en 40mm, eller annen ammo for den saks skyld, på kropp etter gjentatte advarseler om hva som vil skje hvis de blir tatt med ammo? Er befalet svake og uleselige eller er dagens ungdom 12 år i hodet og mangler fullstendig evne til å forstå ting?

Vel... Med mindre soldaten har putta 40mm'ern where the sun don't shine skal det ikke mye til å finne den på kropp. En 40mm er ikke spesielt liten. Alle lommer det har/kan ha vært ammunisjon i skal sjekkes. Skyteleder skal ikke stole på de som skyter, selv om man kan virke kjip ovenfor venner. Ang. hvorfor en soldat i 1.gangstjeneste skal gjemme unna en 40mm... Vel, kan tenkes at det er ett fett souvenir eller????

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0
    Legger til disclaimer til innlegg.. Alle vet at det ikke er lov, men de gjør det fordi det er tøft å vise fram til kompiser. Alle vet at det ikke er lov å kjøre fortere enn fartsgrensa, alle vet hva straffen er, men de aller fleste gjør det uansett,l for hva er vel sjansen for å bli tatt? Det øyeblikket vanlige mennesker opplever at personell som er der for å håndheve regler og lover ikke gjør jobben grundig nok bryter de reglene. Ganske enkel psykologi...

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    Sitat Opprinnelig skrevet av bobby
    Når vi er på skytebanen er det makkersjekk etter skyting, selv om jeg er 100%sikker på at jeg er tom, så gjøres dette grundig, av ALLE.. En gang jeg var like 100% sikker på at jeg var tom, så fant han som sjekka to skudd i dropploppa.. ting kan skje og glemmes, det er greit..men aldri glem å dra tak i en medsoldat og si "hei, sjekker du meg?"..
    Det går nesten mest på respekt til de du er sammen med (etter det åpenbare at du skal ha 100%kontroll på våpenet ditt og hvertfall ammo som ikke skal være der!!)
    Bobby: takk. Det var den ordlyden jeg var ute etter.

Arctic1: Satser en femmer på at holdinger idag faktisk er så slette at folk rett og slett driter i endel ting, konsekvenslæring forsvant ut med velferdssamfunnet... Dagens ungdom..heheh...husker en gang for altfor lenge siden, en liten Arctic1 som dreiv og sulla rundt i hovedstaden og var nesten ærklert pasifist...HAHAHAH

Vi er alle glade for at det gikk som det gikk med de alternative karriere planene dine kammirat!!

Laters

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    2. Kan du forklare hvorfor en soldat gjemmer en 40mm, eller annen ammo for den saks skyld, på kropp etter gjentatte advarseler om hva som vil skje hvis de blir tatt med ammo?
    Enkelte ting gjentas ikke, man statuerer eksempler på en særdeles lærerik måte. Sier ting 1 gang, deretter viser alvor av ordbruken.

Om én stakkars blir "hengt ut" som guds utsendinger - TMO - ville kallt det eller får underlige blåmerker bak kasserna, får så være - "litt" regler må det være ifm våpentjænest. Der leker man ikke butikk.

Hva ungdommen idag angår så antar jeg de er like umodne som man sjøl var og må behandles deretter - tillit gis ikke, den fortjenes. Akkurat som respekt fordeles, forresten.
    Beyond is where I learn

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Kontroll er bedre enn tillitt.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Nå er du helt seriøst på bærtur....hva vet du om hvilke rutiner som finnes rundt omkring i kongeriket mtp befal? Utifra ditt innlegg så stiller ikke du strenge nok krav til dine kollegaer.

...

Er befalet svake og uleselige eller er dagens ungdom 12 år i hodet og mangler fullstendig evne til å forstå ting?
    1. Vi hadde åpenbart for dårlige rutiner, jeg opplevde kun én gang å bli visitert. Tviler på at jeg er den eneste som har hatt det så "behagelig".

2. Ja takk, begge deler.
    meh

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9co

Jeg har to ting å si:

Vel... Med mindre soldaten har putta 40mm'ern where the sun don't shine skal det ikke mye til å finne den på kropp. En 40mm er ikke spesielt liten. Alle lommer det har/kan ha vært ammunisjon i skal sjekkes. Skyteleder skal ikke stole på de som skyter, selv om man kan virke kjip ovenfor venner. Ang. hvorfor en soldat i 1.gangstjeneste skal gjemme unna en 40mm... Vel, kan tenkes at det er ett fett souvenir eller????
    Hvis folk vil gjemme unna ammo klarer de det....så enkelt er det dessverre. Hvorfor de gjør det driter jeg egentlig i, er ikke en unnskyldning at det er en fet suvenir.

Du er også nødt til å stole på de som skyter....hadde jeg ikke gjort det ville jeg ikke latt dem skyte.

Gehenna:

Selvfølgelig får ting konsekvenser etter en advarsel....litt dårlig formulert av meg.

Jeg tror heller ikke dette er så utbredt som folk skal ha det til, mtp dårlige holdninger ift visitering og egenkontroll av befal. Jeg har som sagt aldri hatt et vådeskudd blant soldatene mine når jeg er skyteleder, og har heller ikke funnet ammunisjon som er forsøkt gjemt bort eller som de "ikke fant" før visitasjon.

D-Drill
    O-Orden
    R-Rutiner
    K-Kontroll

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Nå er du helt seriøst på bærtur....hva vet du om hvilke rutiner som finnes rundt omkring i kongeriket mtp befal? Utifra ditt innlegg så stiller ikke du strenge nok krav til dine kollegaer. Jeg visiterer alle, befal som soldat. Har ikke hatt ett vådeskudd eller funn av ammo der jeg har jobbet og vært skyteleder. Jeg blir også visitert selv, de gangene jeg skyter.
    Jeg har aldri sagt jeg er ekspert på skytebane rutinene rundt om kring, tror neppe du heller har full kotroll på hva som skjer på alle skytebanene i Kongeriket Norge? Min påstand baserer seg kun på mine egne erfaringer. Det er fra skytebaner på Sessvollmoen, Heistadmoen og GSV. Min erfaring er dessverre at visitasjon mellom befal ofte utgår.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Ved skyting i min avdeling så ble alle mann stilt opp på rekke og samtlige befal (4-5) visiterte alle rekrutter, deretter visiterte de hverandre. Vi hadde til og med "øvelser" der Kp.Sjef gjemte patroner på rekrutter og så om befalet fant de nå og da for å sørge for at visiteringen ikke bare ble hastet igjennom for å komme seg ned til middagen.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Positiv historie fra Aleksander.

Det som fortsatt gjør meg glad (o triste ensomme mann, dette er alt for lenge siden...) er at befalet bør/skal/må ha , og fortsatt forhåpentligvis har nødavlivningspistolen i (dengang veldig ufresht) lårhylster for å kunne i verste falls tilfelle skyte ett stykk psykopatmongo som ikke skulle vært vernepliktig gjennom hodet på standplass.

(og ja da, jeg har møtt nok av folk som "spilte" tulling på standplass for å deretter kunne MUD'e som labil, det er de andre som kan fullføre/faktisk fullfører året som er bekymringsverdig)
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    1.4p: De få gangene jeg var på skytebanen hadde skytebaneleder glock på låret, men ikke magasin på kropp.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Er litt spent på hva det koker ned til her.
    Det er jo et kunststykke, om enn den nye abstrakte typen....

Duuu, hi du vorre i luftfårrsvare nån gang du? ;-)

Der kan ALT skje! Been there! (Der også...)

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •