milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there

Sprreunderskelse: Br vi f et alminnelig bevpnet politi?

Side 1 av 76 1231151 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 3016
    Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Br politiet bli bevpnet?

Bevpning og debatt rundt dette. Norsk politi. Skal de f bre vpen?

HY BEREDSKAP: Politiet har i forbindelse med terrortrusselen mot Norge innfrt full bevpning i alle politidistrikter. Her er bevpnet politi avbildet ved Oslo Lufthavn Gardermoen i forrige uke.
    Foto: Kyrre Lien, VG

Norge har i dag et politi som er ubevpnet, utenom i spesielle situasjoner der det blir beordret bevpning. Om dette er lurt eller ikke, er noe de lrde strides om. Men politisk har det generelt vrt stor enighet om beholde det norske politiet ubevpnet.

I en underskelse utfrt for Politiets Fellesforbund i 2004, svarte 55 % av de spurt at de mente det var riktig f et alminnelig bevpnet politi. 32 % mente det var galt (politiet burde fortsatt vre ubevpnet), 13 % ingen mening. De spurte var tilfeldige sivile.

Politiets Fellesforbund har for vrig ikke fremsatt nske om bevpne politiet, men har nsket kt fremskutt lagring av vpen i bil. Det vil si at man har vpen nedlst i bil, og dermed, lettere tilgjengelig.

Hva mener du? Br politiet vre alminnelig bevpnet, det vil si, ha vpenet som en standard del av uniform/utrustning?

Danmark, Sverige og Finland har alle et bevpnet politi.

Hentet fra vimenn.no:

Politivpen i Norden

* Sverige: I Norden skyter ingen oftere og dreper flere enn svensk politi. Bevpnet siden 1965, med Sig Sauer 9mm pistol, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon.
    * Finland: Finnene har redusert vpenbruken kraftig de siste rene. Bevpnet siden 1918. Bruker Glock 9mm pistol, S&W kal. 38 revolver, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon. Har dessuten haglgevr tilgjengelig.
    * Danmark: Innfrte bevpning i 1965, etter at fire tjenestemenn ble drept i en hendelse. Bruker H&K 9mm pistol, MP-5 og ikke-ekspanderende ammunisjon.
    * Norge: Har som eneste land ubevpnet politi. Bevpning skjer etter ordre fra politimesteren, og da med enten S&W kal. 38 revolver eller MP-5 maskinpistol. Ikke-ekspanderende ammunisjon.
    (Norge har nylig kjpt nye pistoler, H&K 9mm P30.)
    Sist endret av NK Milforum; DTG 201646A Aug 15 kl Begrunnelse: Endret bildesti
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

2. Liker hetvkle likte dette
    OR-6 Oversersjant
    rets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Anbefaler denne rapporten. Kjenner et par av bidragsyterne og de er meget ryddige og serise.

http://www.phs.no/upload/Diverse%20d...pport%2005.pdf
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Frste sprsml frst:

Har ikke du (trdstarter) akkurat kommet inn p politihgskolen? Det br du ihvertfall i en diskusjon som denne vre pen om.

S til de neste:
    Er det i dag et stort problem at norsk politi ikke brer vpen?
    Hva vil konsekvensen vre av at norsk politi bevpner seg til daglig?

Og til sist, vpen er per i dag lettere tilgjengelig for betjentene enn slik det fremstilles i media (og trdstarter), flere biler kjrer rundt med vpen nedlst.

Og siste sprsml: Hva nsker du oppn med denne diskusjonen?

Hilsen Anders, som er meget skeptisk til diskusjonstrder av denne typen.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz

Er du skeptisk til at det er en offentlig debatt om temaet - eller hva ? Du kan jo bringe inn alle aspekter du mener er viktig for belyse hva som br vektlegges i vurderingen. Du er dermed ikke fanget i en bestemt argumentasjon og evnt motargumentasjon mot denne.

Ser ikke helt problemet med debattere dette.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Jeg ser ikke noe grunnlag for at norsk politi skal bevpne seg. At de skal det med i bilen er en grei deal.

Forvrig ser jeg ikke noe spekulativt i Harald10`s starting av trden, kan heller ikke se hvorfor det skal ha noe og si for debatten. Utenom at han kanskje har bedre bakgrunn enn meg for uttale seg om saken. ( Men vi kan fortsette den diskusjonen i pisspreik eller egen trd).

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Re: Bevpnet politi

Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10

Hentet fra vimenn.no:

Politivpen i Norden

* Sverige: I Norden skyter ingen oftere og dreper flere enn svensk politi. Bevpnet siden 1965, med Sig Sauer 9mm pistol, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon.
    * Finland: Finnene har redusert vpenbruken kraftig de siste rene. Bevpnet siden 1918. Bruker Glock 9mm pistol, S&W kal. 38 revolver, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon. Har dessuten haglgevr tilgjengelig.
    * Danmark: Innfrte bevpning i 1965, etter at fire tjenestemenn ble drept i en hendelse. Bruker H&K 9mm pistol, MP-5 og ikke-ekspanderende ammunisjon.
    * Norge: Har som eneste land ubevpnet politi. Bevpning skjer etter ordre fra politimesteren, og da med enten S&W kal. 38 revolver eller MP-5 maskinpistol. Ikke-ekspanderende ammunisjon.
    (Norge har nylig kjpt nye pistoler, H&K 9mm P30.)
    Island er da i Norden. Stemmer det at de er ubevpnede? Forvrig s kan vel norske politifolk bevpne seg p eget initiativ i selvforsvar ( noe Vi Menn ikke nevner ).

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz

Er du skeptisk til at det er en offentlig debatt om temaet - eller hva ? Du kan jo bringe inn alle aspekter du mener er viktig for belyse hva som br vektlegges i vurderingen. Du er dermed ikke fanget i en bestemt argumentasjon og evnt motargumentasjon mot denne.

Ser ikke helt problemet med debattere dette.
    Jeg er bare generelt skeptisk til at frsterskullet p PHS diskuterer dette med vpenbruk, uten identifisere seg selv og sitt ststed, eller hvorfor de starter diskusjonen i frsteomgang. Dersom dette dreier seg om en semesteroppgave (som jeg er litt redd for) s blir utgangspunktet helt feil. En god diskusjon p rlige premisser er jeg derimot med p.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Anbefaler denne rapporten. Kjenner et par av bidragsyterne og de er meget ryddige og serise.

http://www.phs.no/upload/Diverse%20d...pport%2005.pdf
    Br absolutt leses fr man diskuterer dette videre ja. I hvert fall siste kapittel med sammenligning mellom landene.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Litt research tyder p at Island, som noen over her nevnte, IKKE er alminnelig bevpnet. Unntaket er politiet p Keflavik International Airport, der utdannede politifolk alltid er bevpnet (midlertidig ansatte er det ikke). Vpen skal vre Glock 17.

http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Police
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hotelpapa: Ja, om politiet er uten mulighet/tid til innhente beslutning om bevpning, og det str om ndverge, liv/helse, s kan de p eget initativ bevpne seg.

Holmiz: Sjekk PM.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hotelpapa: Ja, om politiet er uten mulighet/tid til innhente beslutning om bevpning, og det str om ndverge, liv/helse, s kan de p eget initativ bevpne seg.
    For vrig avhenger jo dette av at de har vpen tilgjengelig der de er, f.eks. i bil - eller, om det i fremtiden skulle vre alminnelig bevpnet. Det blir jo ogs en diskusjon, utover alminnelig bevpning eller ei, i hvor stor grad man skal benytte fremskutt lagring av vpen (primrt i bil).

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Jeg m si at slik samfunnet er i utvikling idag, banditter som raner banker med AG3 og (unnskyld uttrykket) pakkiser som rner rundt i oslo med bmw`en full av vpen s er det p tide at politiet begynner vurdere det samme. Dette kan jo kanskje vre litt opp til de enkelte politidistriktene? Lennsammen i Btsfjord trenger kanskje ikke springe rundt p kaia med halvautomatvpen i hylster.

For de som planlegger store kupp, s tenker de "ja, men vi har bare med oss vpen s blir det ikke noe problem jage vekk noe politifolk dersom de tilfeldigvis skulle dukke opp"
    Samme med personer som har lite tape for alt i verden ikke skal tilbake til fengselet, tror dere de er redd for bruke pistolen de brer dersom det plutselig kommer en politimann skal sette han bak ls sl?

Det er vel et tidssprsml fr flere politifolk blir skutt drept i tjeneste fordi de ikke hadde mulighet til forsvare seg.

Men det er klart at dersom man har vpen lettere tilgjengelig s blir det nok fortere brukt i situasjoner det kanskje ikke hadde trengt bli brukt i...

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Om dagens kriminalitet utvikler seg slik den har de siste 10 ra, s er det nok bare et tidsprsml fr ogs Norsk politi vil bre vpen til daglig. Dette med at Politiet har vpen nedlst i sin tjenestebil, begynner nesten ettervrt bli en sr Norsk mte gjre ting p.

Ofte, s oppstr en situasjon hvor vpen til selvforsvar m brukes s raskt at "dette lse tullet" nesten totalt mister sin hensikt.

Mulig at en ny (sr) Norsk lsning kan bli at Politiet er bevpnet med ikke ddelige vpen, og at de da fremdeles kan fomle med nkler for lse ut tyngre vpen nr en situasjon tilkrever det.

En hendelse som kommer til minnet er NOKAS ranet og drapet p Politifrstebetjent Klungland. Det ble bl.a annet skrevet om denne tragiske hendelsen:

Han stoppet bilen omtrent hundre meter fra stedet der raneren stod, men kom seg aldri ut av bilen fr raneren fyrte av flere enkeltskudd mot han. Et av dem traff Klungland i hodet fr han rakk ta p seg hjelmen han hadde liggende i bilen. Han rakk heller ikke lade vpenet han hadde hentet p politistasjonen.
    Her mtte han frst kjre til Politistasjonen for hente ett skytevpen, noe som kostet dyrebar tid. Slike brutale ran vil ogs skje i fremtiden, og handlingsmnsteret vil bli like brutalt om ikke vrre. ikke kunne forsvare seg selv og andre, kjapt og effektivt mot slike kriminelle med det mest effektive midlet man pr. i dag har; skytevpen, br kanskje bli tatt opp til seris diskusjon i Norge, jo fr jo bedre.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Interessant debatt om et vanskelig sprsml. I mine yne er dette mye vanskeligere svare p enn bare svare ja eller nei p generelt grunnlag.

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Jeg mener at det holder ha vpen nedlst i bilen i de fleste sammenhenger. Ja det vil vre episoder hvor man kan nske seg et vpen p hofta, men disse er forelpig veldig sjeldne her til lands. Det er et stort flertall av situasjoner hvor det er befriende ikke ha et vpen p kroppen som kan tas fra deg og brukes mot deg, som f.eks husbrk og slagsml.

Det er nok mye som skal endre seg fr det blir aktuelt innfre generell bevpning av politiet i Norge. N har vi et politi som ikke er redd for komme i nrkontakt med folk og takk for det. Politi som har generell bevpning er etter min erfaring mer forsiktig med nrkontakt og heller ikke flinkere i bruk av vpen enn det vi er her p berget. I Norge tas bevpning alvorlig og trening, bruk og trussel om vpenbruk hndteres deretter.
    It's not the critic who counts....

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Har ingen sterke synspunkter p om Politiet skal vre bevpnet eller ikke, det er noe Politiet i all hovedsak burde ta stilling til selv.

Det er ikke noe alternativ til ja eller nei i stemmeboksen...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Min frykt ved at politiet bevpner seg er at den 'hverdagskriminelle' vil da ogs fle ndvendighet for gjre likedan?

Syntes tvilsomme narkiser er skumle nok, jeg. Samtidig vil jeg ikke vre en av de som plutselig hopper p the bandwagon nr noe frst virkelig gr til helsike med flere politimenn i en episode som kanskje kunne vrt avverget om de hadde vrt bevpnet.

Forelpig sitter jeg p nei. rlig talt ser jeg ikke ndvendigheten, og selvom vi alle er forskjellige skjnner jeg ikke helt hvordan andre ser ndvendigheten. Noen som tror det ligger noe penisforlenger-mentalitet bak det hele? Jeg tviler sterkt, men lurer litt p andres synspunkter.

Vet ikke helt hvordan andre vil tolke innlegget mitt, er ikke helt sikker selv, men er ikke meningen vre useris.
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av SnaP
    Min frykt ved at politiet bevpner seg er at den 'hverdagskriminelle' vil da ogs fle ndvendighet for gjre likedan?
    Et meget viktig poeng dette med eskalering. Dersom politiet bevpner seg til vanlig, vil enkelte kriminelle elementer fle seg "tvunget" til det samme, helst med kraftigere vpen enn politiet. Ogs har vi det i gang.

Jeg har ikke tallene for hvilke vpen som blir brukt i ran i land der politiet er bevpnet, men her p bjerget er det relativt sjeldent episoder der skytevpen blir benyttet. En av grunnene til dette kan tilskrives at man ikke trenger mer enn en kniv for rane en bank. Men for bekjempe bevpnet politi, trenger man skytevpen.

Sr, norsk mte gjre ting p med lagre vpen i kjrety. Javel, men s lenge politiet har den respekten de har i samfunnet i dag, tror jeg ikke de trenger g med vpen p hofta. Den dagen politiet opplever at brune elementer bevpner seg for "ta" politiet, blir det ndvendog med generell bevpning. Men slik det er per i dag. Nei.
    In canis veritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bevepnet politi....

Ser for meg at det kan bli mye vdeskudd av det, og samtidig at en del politifolk vil vre raske til eskalere til et niv der pistolen er ute av hylsteret, kan bli en del undvendige skader pga av det.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Som nevnt, Politiet selv har ikke ytret nske om dette, det burde i seg selv vre en god indikator.

Uten ville diskutere den saken her mener jeg det er feil bruke NOKAS-saken som noe eksempel her, de andre politifolkene p stedet rakk bruke sine vpen uten nevneverdig effekt, og den drepte kunne likesgodt blitt skutt mens han ladet om eller utbedret klikk.

En ting er den evt. eskaleringen det vil fre til hos kriminelle, et langt viktigere moment for meg er vdeskudd, feil bruk, og lavere terskel for trekke vpen. Utifra de sakene jeg kjenner til har det norske politiet i dag en srdeles god historie p vpenbruken, de tar riktige avgjrelser med god oversikt og bruker dem ikke mer enn ndvendig.

Over tid er jeg redd denne kulturen (ja, dette er ikke bare trening, men en inngrodd kultur p vpenbruk) vil erodere om man er fast bevpnet, og vi risikerer at en politibetjent som i dag gjr en grov feil med batong eller pepperspray, i fremtiden vil gjre en fatal feil med et skytevpen. Ikke fordi personen er udugelig eller drlig trent, men fordi menneskelig svikt vil forekomme i et system som involverer mennesker.
    Semper Non Paratus

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn
    Bevepnet politi....

Ser for meg at det kan bli mye vdeskudd av det, og samtidig at en del politifolk vil vre raske til eskalere til et niv der pistolen er ute av hylsteret, kan bli en del undvendige skader pga av det.
    Mye vdeskudd? Ser ikke for meg at det skal bli s mye vdeskudd. Politifolk trenger ikke akkurat g rundt med skudd i kammeret. Med god opplring og god vpenkultur s skal nok vdeskudd ikke bli noe stort problem.

Men det er heller ikke tvil om at det har vrt litt ulykker med vpen i politiet rundt i verden.. For de som har skudd i kammeret s var det en del som klarte skyte seg selv i foten nr de raskt skulle trekke glock`en opp av hylsteret. Det var visstnok litt av grunnen til at den lille ekstra sikringen midt p avtrekkeren kom.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Temmelig delte meninger her.

Tallenes tale s langt:

Br vi f et alminnelig bevpnet politi?
    Ja 48% [ 30 ]
    Nei 51% [ 32 ]

Overraskende mange ja i forhold til hva jeg hadde forventet. Samtidig tilsvarer det ca. PFs underskelse som jeg skrev om i pningsinnlegget, annet enn at nei-leiren var flere ("vet ikke" var ikke et alternativ).

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    [youtube]http://youtube.com/watch?v=mhIJOVD8hwY[/youtube]

Denne er en klassiker.

Som han sier:
    Jeg er den eneste i dette rommet som er proffesjonell nok til bre.... BANG!!

Ser ikke hvorfor politiet i Norge skal g rundt med vpen.
    Nr situasjonen tilsier det, greit finn fram vpen, men ikke fr.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    For komme med min mening, som jeg har forskt finne den siste tiden:

Enig med de som sier NEI til alminnelig bevpning.

Slik det er n, s er statistikkene p antall skudd avfyrt, og dertil mennesker skutt og drept av politiet, p et utrolig lavt niv. Man kan stort sett telle antall skudd avfyrt p n hnd i lpet av et r. Det inkluderer Beredskapstroppen. Det er en heftig statistikk for det eneste maktapparatet mot landets befolkning - og noe kjempe for opprettholde.
    Et og annet r skiller seg ut p grunn av spesielle omstendigheter, herunder ret med NOKAS-ranet.

Utstyret i politietaten har lenge vrt sterkt kritikkverdig, men det har vrt noe bedring. Man har kt lagring av vpen i bil, noe som er helt topp. kt tilgjengelighet, men ikke p kropp. Det handler mye om kommunikasjon og om g i nrkontakt med folk, som noen her var inne p.

Situasjonen der politimann kommer inn i case der han/henne kan havne i alvorlig trbbel, og der et vpen p hofta kunne ha reddet livet/helsen, er det alltid en fare for. Hva skal en si om det?

Forberedelse, bevpne tjenestemenn p bakgrunn av mistanke om farlig situasjon/vpen, m gjres ved et knips av fingrene.

For vrig er dette en utrolig vanskelig debatt, noe de delte innleggene viser. Kan heller ikke si at jeg mener det samme som n om et halvt r, men dette er noe av tankene akkurat n...

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Er vel delvis enig med de fleste over her. Norge og vpenbruk (av kriminelle) er forsvidt s liten (i dag) at bevpning av Politiet ikke er p sin plass, ala f.eks. Sverige.

Jeg jobbet i litt over tre r her i USA som Sheriff Deputy, og gikk bevpnet (Glock Cal. 40) Vi gikk alle med skudd i kammeret, og vi hadde den tiden jeg var der aldri episoder med vdeskudd, etc. Selvsagt, s er ikke det, det samme som at det aldri skjer, noe videoen over her klart viser, men av de over 2 millioner Politi folk i USA, som alle er bevpnet s er antallet vdeskudd rimelig lite.

F.eks. s hadde LAPD rundt 350 (rapporterte) vdeskudd i lpet av 20 r. Det er over 10 tusen politimenn som jobber for LAPD.

Norge, dets kultur og kriminalitet generelt gjr at en bevpning av Politiet, slik vi kjenner det ifra andre land ikke er ndvendig. Sagt det, s er jeg sikker p at man har folk som over tid studerer dette, og som legger frem sine "funn" med jevne mellomrom, til de som tar avgjrelser rundt dette i Politi og Justis Departemanget. La oss hpe at Norge kan fortsette med den mten Politiet gjr sin jobb i dag i enda mange r.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Norge, dets kultur og kriminalitet generelt gjr at en bevpning av Politiet, slik vi kjenner det ifra andre land ikke er ndvendig. Sagt det, s er jeg sikker p at man har folk som over tid studerer dette, og som legger frem sine "funn" med jevne mellomrom, til de som tar avgjrelser rundt dette i Politi og Justis Departemanget. La oss hpe at Norge kan fortsette med den mten Politiet gjr sin jobb i dag i enda mange r.
    Skjelden jeg har vrt s enig med deg noen gang, sttter ditt syn 100%.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

Vet ikke hva som kom over meg, mulig jeg blandet ut min Makers Mark med for mange isbiter.....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

Vet ikke hva som kom over meg, mulig jeg blandet ut min Makers Mark med for mange isbiter.....
    You liberal!
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Dette er jo ikke vanskelig. Samtlige polititjenestemenn burde vaere bevapnet som del av personlig utrustning 24/7 mm tanke paa trussler/beredskap etc. Kroppspansring + holowpoint ammo er en selfolge. 5.56, 9mm smg og skarpskytter sats paa samtlige politistasjoner. Naar slasken bruker eller truer med bruk av makt som kan sette polititjeneste menn eller sivile sine liv i fare skytes de hvis det ikke finnes andre praktiske losninger, eller hvis batteriene til taser'n er blitt brukt til mp3 spilleren:)

At staten er villig til og sende lavtlonnende polititjenestemenn med lite trening inn i livstruende situvasjoner uten midler som gir de muligheten til og "fight from the higher ground" for og kunne berge eget og andre sine live blir jo Mickiey Mouse cop, samme hvilken side en belyser det fra.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og vi har med R4s innlegg et nytt ytterpunkt i debatten...

SWATII, du har god innsikt i amerikansk politi, kunne du gitt oss en slags oversikt over hva de har p stasjon/kropp - og ellers relaterte opplysninger?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    De aarene jeg bodde i USA fikk jeg inntrykk av at de kunne variere litt fra stat til stat og fra precincts til precincts. Det vpn tekniske hos den uniformerte tjenestemannen i by er ofte pistol + extra magaziner, asp, pepper spray, noen steder ogsaa Taser. Deretter kommer en stor notisbok, en storre radio, hansker.

Use of Force Continuum bestemmer kontra-aksjonen til Police officer. Her er det tjenestemannen pa stedet sin vurdering av situvasjonen som dikterer tilpassningen av Use of Force Continuum, noe han ogsaa maa begrunne i mulig rettsak i ettertid(saa det er ikke fritt fram for bruk av makt).

Bruk av makt er i hennhold til "Use of Force Continuum". For de som ikke har trenet og jobbet med politi i statene kan denne vaere til hjelp for og forstaa deres Use of Force Continuum som er en del av policy and procedures manualen som "blir er police officers point of reference"(spesielt naar de moter i retten):

http://www.policetest.info/FORCE_CONTIN ... _FORCE.htm

Syns linken ovenfor er enkel log grei med tanke paa filosofien bak Use of Force Continuum slik den ofte er i policy and procedures manualer. Policy and procedures varierer fra stat til stat og kan variere fra precincts til precincts.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    R4: Det hres ut som forventet. Skalaen p linken minner om Politiloven 6, som ligger til grunn for all politiarbeid. Det m vre forholdsmessighet i inngrep mot klienter (ikke skyte spurv med kanon).

Sitat Opprinnelig skrevet av R4
    Dette er jo ikke vanskelig. Samtlige polititjenestemenn burde vaere bevapnet som del av personlig utrustning 24/7 mm tanke paa trussler/beredskap etc. Kroppspansring + holowpoint ammo er en selfolge. 5.56, 9mm smg og skarpskytter sats paa samtlige politistasjoner. Naar slasken bruker eller truer med bruk av makt som kan sette polititjeneste menn eller sivile sine liv i fare skytes de hvis det ikke finnes andre praktiske losninger, eller hvis batteriene til taser'n er blitt brukt til mp3 spilleren:)
    Er dette tilstandene i USA (generelt sett, sett bort i fra variasjoner fra presinct til presinct) ?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Harald10
    Det er ikke "jeg"(bruker vanlig politi doktrine som ref punkt), som er ytterpungt, men Norge sitt Politi som er ytterpungt i "Politi verden".

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

SWATII, du har god innsikt i amerikansk politi, kunne du gitt oss en slags oversikt over hva de har p stasjon/kropp - og ellers relaterte opplysninger?
    Det varierer en del. I den komunen hvor jeg bor, s brer alle (Sheriff og Politi) Glock cal. 40. De fleste Sheriff Deputyer har ogs en M4 (Rock River Arms) i bilen.

De fleste brer ogs vest av typen "Second Chance," men det er flere som ikke gjr det, mest pga at de er for feite, for si det rett ut.

Men som sagt, det varierer en god del ifra komune til komune, og fra stat til stat. Men det er vel enda en overvekt av de som bruker en eller annen Glock modell, som er rimelig populre og driftsikre vpen.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    SWATII: Denne Second Chance-vesten, er den ment stoppe 9mm? Og hva med skarpskytterrifler?

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    SWATII: Denne Second Chance-vesten, er den ment stoppe 9mm? Og hva med skarpskytterrifler?
    Den kan stoppe 9mm p nrt hold, og 40, 45 p litt lengre avstand. De har ogs modeller, som kan stoppe sistnevnte p nrt hold, men mange velger den frstnevnte vesten, siden den er noe lettere og mer behagelig bre. Nr det gjelder tyngre kalibre, s er det stort sett bare SWAT og SRT som bruker disse, men kun under spesielle oppdrag, ikke til daglig.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Er dette tilstandene i USA (generelt sett, sett bort i fra variasjoner fra presinct til presinct) ?
    Er ikke helt sikker paa hvordan du har valgt og tolke mitt innlegg, men jeg innrommer at jeg ikke skriver bra:) Poenget: Hvis politiet i Norge har/bruker et Use of Force Continuum/Politiloven 6, som referangsepungt for maktbruk - burde midlene til maktbruk vaere paa den enkelte polititjenestemann av den enkle grunn at politi tjeneste/law enforcement er en tjeneste som i hovedsak er reaksjon mot aksjon, og som vi alle hvet er aksjon(kriminelle) et steg foran reaksjon(loven), derfor burde det ikke vaere noen prosedyrer som forhindrer/forsinker(forsinkelser kan fort bli hinder) reaksjon mot aksjon som nedlaaste vpn i bil eller paa stasjon. Sistnevte er en sikkerhets risiko for tjenestemenn og public/sivile.

Ovenfor nevte er ikke en mening, men en realitet. Jeg mener debatten derfor burde dreie seg mere om hvorfor Justis departemanget i Norge mener at situvasjonen dikterer forsinket reaksjon fra egene under ekstreme forhold ?

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er ikke helt sikker paa hvordan du har valgt og tolke mitt innlegg, men jeg innrommer at jeg ikke skriver bra:)
    Jeg spurte om det amerikanske politiet var utstyrt slik du beskrev at Norge burde ha det, du sa det slik:

Hva gjelder dette...:

Poenget: Hvis politiet i Norge har/bruker et Use of Force Continuum/Politiloven 6, som referangsepungt for maktbruk - burde midlene til maktbruk vaere paa den enkelte polititjenestemann av den enkle grunn at politi tjeneste/law enforcement er en tjeneste som i hovedsak er reaksjon mot aksjon, og som vi alle hvet er aksjon(kriminelle) et steg foran reaksjon(loven), derfor burde det ikke vaere noen prosedyrer som forhindrer/forsinker(forsinkelser kan fort bli hinder) reaksjon mot aksjon som nedlaaste vpn i bil eller paa stasjon. Sistnevte er en sikkerhets risiko for tjenestemenn og public/sivile.

Ovenfor nevte er ikke en mening, men en realitet. Jeg mener debatten derfor burde dreie seg mere om hvorfor Justis departemanget i Norge mener at situvasjonen dikterer forsinket reaksjon fra egene under ekstreme forhold ?
    ...s ser jeg helt klart hva du mener. Men, myndighetene har et uttalt ml om beholde et sivilt preg p politiet. Det innebrer blant annet at det pligger en del sivile oppgaver p etaten, og det innebrer at politiet skal vre ubevpnet med mindre situasjonen tilsier noe annet.

S kan man jo argumentere for at man ved holde politiet ubevpnet, utsetter tjenestemenn for undvendig risiko. Det vil jeg si er et tungt argument, da sikkerhet er 1. pri. Hvorfor har myndighetene da likevel valgt et ubevpnet politi?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Men, myndighetene har et uttalt ml om beholde et sivilt preg p politiet. Det innebrer blant annet at det pligger en del sivile oppgaver p etaten, og det innebrer at politiet skal vre ubevpnet med mindre situasjonen tilsier noe annet.
    Hva har bevapning med sivil profil eller ikke og gjore ? Hvis dette er et argument setter jeg sporsmaal ved rettningsleggende myndighet faglige plattform:

Vpn er en gjennstand som verken er militaer eller sivil. Det er brukeren(e) som avgjor vpn systemenes tilhorighet (jeger, miltaer, politi, kriminell, terrorist, skiskytter etc).

Det ser ut som om det er en del grunnleggende tekniske defenisjoner som har manglet da naavaerende vpn policy er blitt utarbeidet = paastand fra min side:)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Harald10: Historiken og tolkningen av mine innlegg i debatten er jeg ikke helt med paa og folger heller ikke opp paa den:)

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    R4: Jeg tolket vel ikke innlegget ditt noe videre, jeg kom med et sprsml p om det var slik det var i USA.

--
    Flgende er hentet fra St.meld. nr. 42 (2004-2005) - Politiets rolle og oppgaver.
    Link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=199295

6.7.2 Politiets bevpningsadgang

Regjeringen nsker viderefre ordningen med et ubevpnet politi i Norge. En ubevpnet politi- og lensmannsetat underbygger etatens sivile preg. Selv om enkelte trekk ved samfunns- og kriminalitetsutviklingen er bekymringsfull, er det regjeringens syn at utviklingstrekkene generelt ikke er tilstrekkelige til begrunne alminnelig bevpning av norsk politi i overskuelig fremtid. Det er imidlertid viktig flge utviklingen nye, og om ndvendig finne effektive tiltak innen gjeldende rammer for politiets bruk av vpen. Nedenfor omtales politiets vpenbruk med nrmere begrunnelse for det prinsipielle standpunktet om et ubevpnet politi.
    Det prinsipielle utgangspunkt

Det er en grunnholdning i vr rettstradisjon at politiet ikke skal benytte sterkere virkemidler enn det som strengt tatt er ndvendig i den aktuelle situasjon, jf. politilovens 6. Det sivile og ubevpnede politi synes ha dannet grunnlag for det hye tillitsniv som hittil har preget forholdet mellom publikum og politi i Norge. Det antas vre tillitskapende og konfliktdempende at politiet i det lengste nler med ta i bruk s sterke virkemidler som vpen. Et sentralt polititaktisk element er planlegging og organisering av innsatsen med sikte p unng mtte bruke vpen.

Ingen, verken potensielle lovbrytere, politiet selv, eller enda viktigere, uskyldig tredjepart, skal i undig grad bli skadelidende under en politioperasjon. Derfor er et av prinsippene til det ubevpnede politiet, at tjenestemenn som settes til bevpnet oppdrag, skal vre kompetent og ha ndvendig verneutstyr for oppgaven.

Side 1 av 76 1231151 ... SisteSiste

Lignende trder

1. POLL: Br politiet bli bevpnet (2015)
    By Rittmester in forum Mannskapsmessa
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 061054A Feb 17,
  2. Nyhetslink: (22.juli) Garden pgrep bevpnet politimann
    By njetnjet in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: DTG 300121A Jun 12,
  3. Stanset bevpnet innbruddstyv med makt
    By AGR416 in forum Politiet
    Svar: 173
    Nyeste innlegg: DTG 091049A Jun 10,
  4. Politiet
    By Harald10 in forum Politiet
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: DTG 110016A Apr 08,

User Tag List

Regler for innlegg