Spørreundersøkelse: Bør vi få et alminnelig bevæpnet politi?

Side 1 av 75 1231151 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 2990
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6

Bør politiet bli bevæpnet?

Bevæpning og debatt rundt dette. Norsk politi. Skal de få bære våpen?

HØY BEREDSKAP: Politiet har i forbindelse med terrortrusselen mot Norge innført full bevæpning i alle politidistrikter. Her er bevæpnet politi avbildet ved Oslo Lufthavn Gardermoen i forrige uke.
    Foto: Kyrre Lien, VG

Norge har i dag et politi som er ubevæpnet, utenom i spesielle situasjoner der det blir beordret bevæpning. Om dette er lurt eller ikke, er noe de lærde strides om. Men politisk har det generelt vært stor enighet om å beholde det norske politiet ubevæpnet.

I en undersøkelse utført for Politiets Fellesforbund i 2004, svarte 55 % av de spurt at de mente det var riktig å få et alminnelig bevæpnet politi. 32 % mente det var galt (politiet burde fortsatt være ubevæpnet), 13 % ingen mening. De spurte var tilfeldige sivile.

Politiets Fellesforbund har for øvrig ikke fremsatt ønske om å bevæpne politiet, men har ønsket økt fremskutt lagring av våpen i bil. Det vil si at man har våpen nedlåst i bil, og dermed, lettere tilgjengelig.

Hva mener du? Bør politiet være alminnelig bevæpnet, det vil si, ha våpenet som en standard del av uniform/utrustning?

Danmark, Sverige og Finland har alle et bevæpnet politi.

Hentet fra vimenn.no:

Politivåpen i Norden

* Sverige: I Norden skyter ingen oftere og dreper flere enn svensk politi. Bevæpnet siden 1965, med Sig Sauer 9mm pistol, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon.
    * Finland: Finnene har redusert våpenbruken kraftig de siste årene. Bevæpnet siden 1918. Bruker Glock 9mm pistol, S&W kal. 38 revolver, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon. Har dessuten haglgevær tilgjengelig.
    * Danmark: Innførte bevæpning i 1965, etter at fire tjenestemenn ble drept i en hendelse. Bruker H&K 9mm pistol, MP-5 og ikke-ekspanderende ammunisjon.
    * Norge: Har som eneste land ubevæpnet politi. Bevæpning skjer etter ordre fra politimesteren, og da med enten S&W kal. 38 revolver eller MP-5 maskinpistol. Ikke-ekspanderende ammunisjon.
    (Norge har nylig kjøpt nye pistoler, H&K 9mm P30.)
    Sist endret av admin; 20-08-15 kl 15:46 Begrunnelse: Endret bildesti
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15
    Anbefaler denne rapporten. Kjenner et par av bidragsyterne og de er meget ryddige og seriøse.

http://www.phs.no/upload/Diverse%20d...pport%2005.pdf
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6
    Første spørsmål først:

Har ikke du (trådstarter) akkurat kommet inn på politihøgskolen? Det bør du ihvertfall i en diskusjon som denne være åpen om.

Så til de neste:
    Er det i dag et stort problem at norsk politi ikke bærer våpen?
    Hva vil konsekvensen være av at norsk politi bevæpner seg til daglig?

Og til sist, våpen er per i dag lettere tilgjengelig for betjentene enn slik det fremstilles i media (og trådstarter), flere biler kjører rundt med våpen nedlåst.

Og siste spørsmål: Hva ønsker du å oppnå med denne diskusjonen?

Hilsen Anders, som er meget skeptisk til diskusjonstråder av denne typen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz

Er du skeptisk til at det er en offentlig debatt om temaet - eller hva ? Du kan jo bringe inn alle aspekter du mener er viktig for å belyse hva som bør vektlegges i vurderingen. Du er dermed ikke fanget i en bestemt argumentasjon og evnt motargumentasjon mot denne.

Ser ikke helt problemet med å debattere dette.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Jeg ser ikke noe grunnlag for at norsk politi skal bevæpne seg. At de skal det med i bilen er en grei deal.

Forøvrig ser jeg ikke noe spekulativt i Harald10`s starting av tråden, kan heller ikke se hvorfor det skal ha noe og si for debatten. Utenom at han kanskje har bedre bakgrunn enn meg for å uttale seg om saken. ( Men vi kan fortsette den diskusjonen i pisspreik eller egen tråd).
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Bevæpnet politi

Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10

Hentet fra vimenn.no:

Politivåpen i Norden

* Sverige: I Norden skyter ingen oftere og dreper flere enn svensk politi. Bevæpnet siden 1965, med Sig Sauer 9mm pistol, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon.
    * Finland: Finnene har redusert våpenbruken kraftig de siste årene. Bevæpnet siden 1918. Bruker Glock 9mm pistol, S&W kal. 38 revolver, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon. Har dessuten haglgevær tilgjengelig.
    * Danmark: Innførte bevæpning i 1965, etter at fire tjenestemenn ble drept i en hendelse. Bruker H&K 9mm pistol, MP-5 og ikke-ekspanderende ammunisjon.
    * Norge: Har som eneste land ubevæpnet politi. Bevæpning skjer etter ordre fra politimesteren, og da med enten S&W kal. 38 revolver eller MP-5 maskinpistol. Ikke-ekspanderende ammunisjon.
    (Norge har nylig kjøpt nye pistoler, H&K 9mm P30.)
    Island er da i Norden. Stemmer det at de er ubevæpnede? Forøvrig så kan vel norske politifolk bevæpne seg på eget initiativ i selvforsvar ( noe Vi Menn ikke nevner ).

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz

Er du skeptisk til at det er en offentlig debatt om temaet - eller hva ? Du kan jo bringe inn alle aspekter du mener er viktig for å belyse hva som bør vektlegges i vurderingen. Du er dermed ikke fanget i en bestemt argumentasjon og evnt motargumentasjon mot denne.

Ser ikke helt problemet med å debattere dette.
    Jeg er bare generelt skeptisk til at førsteårskullet på PHS diskuterer dette med våpenbruk, uten å identifisere seg selv og sitt ståsted, eller hvorfor de starter diskusjonen i førsteomgang. Dersom dette dreier seg om en semesteroppgave (som jeg er litt redd for) så blir utgangspunktet helt feil. En god diskusjon på ærlige premisser er jeg derimot med på.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Anbefaler denne rapporten. Kjenner et par av bidragsyterne og de er meget ryddige og seriøse.

http://www.phs.no/upload/Diverse%20d...pport%2005.pdf
    Bør absolutt leses før man diskuterer dette videre ja. I hvert fall siste kapittel med sammenligning mellom landene.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Litt research tyder på at Island, som noen over her nevnte, IKKE er alminnelig bevæpnet. Unntaket er politiet på Keflavik International Airport, der utdannede politifolk alltid er bevæpnet (midlertidig ansatte er det ikke). Våpen skal være Glock 17.

http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Police
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hotelpapa: Ja, om politiet er uten mulighet/tid til å innhente beslutning om bevæpning, og det står om nødverge, liv/helse, så kan de på eget initativ bevæpne seg.

Holmiz: Sjekk PM.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hotelpapa: Ja, om politiet er uten mulighet/tid til å innhente beslutning om bevæpning, og det står om nødverge, liv/helse, så kan de på eget initativ bevæpne seg.
    For øvrig avhenger jo dette av at de har våpen tilgjengelig der de er, f.eks. i bil - eller, om det i fremtiden skulle være alminnelig bevæpnet. Det blir jo også en diskusjon, utover alminnelig bevæpning eller ei, i hvor stor grad man skal benytte fremskutt lagring av våpen (primært i bil).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg må si at slik samfunnet er i utvikling idag, banditter som raner banker med AG3 og (unnskyld uttrykket) pakkiser som råner rundt i oslo med bmw`en full av våpen så er det på tide at politiet begynner å vurdere det samme. Dette kan jo kanskje være litt opp til de enkelte politidistriktene? Lennsammen i Båtsfjord trenger kanskje ikke å springe rundt på kaia med halvautomatvåpen i hylster.

For de som planlegger store kupp, så tenker de "ja, men vi har bare med oss våpen så blir det ikke noe problem å jage vekk noe politifolk dersom de tilfeldigvis skulle dukke opp"
    Samme med personer som har lite å tape å for alt i verden ikke skal tilbake til fengselet, tror dere de er redd for å bruke pistolen de bærer dersom det plutselig kommer en politimann å skal sette han bak lås å slå?

Det er vel et tidsspørsmål før flere politifolk blir skutt å drept i tjeneste fordi de ikke hadde mulighet til å forsvare seg.

Men det er klart at dersom man har våpen lettere tilgjengelig så blir det nok fortere brukt i situasjoner det kanskje ikke hadde trengt å bli brukt i...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Om dagens kriminalitet utvikler seg slik den har de siste 10 åra, så er det nok bare et tidspørsmål før også Norsk politi vil bære våpen til daglig. Dette med at Politiet har våpen nedlåst i sin tjenestebil, begynner nesten ettervært å bli en sær Norsk måte å gjøre ting på.

Ofte, så oppstår en situasjon hvor våpen til selvforsvar må brukes så raskt at "dette låse tullet" nesten totalt mister sin hensikt.

Mulig at en ny (sær) Norsk løsning kan bli at Politiet er bevæpnet med ikke dødelige våpen, og at de da fremdeles kan fomle med nøkler for å låse ut tyngre våpen når en situasjon tilkrever det.

En hendelse som kommer til minnet er NOKAS ranet og drapet på Politiførstebetjent Klungland. Det ble bl.a annet skrevet om denne tragiske hendelsen:

Han stoppet bilen omtrent hundre meter fra stedet der raneren stod, men kom seg aldri ut av bilen før raneren fyrte av flere enkeltskudd mot han. Et av dem traff Klungland i hodet før han rakk å ta på seg hjelmen han hadde liggende i bilen. Han rakk heller ikke å lade våpenet han hadde hentet på politistasjonen.
    Her måtte han først kjøre til Politistasjonen for å hente ett skytevåpen, noe som kostet dyrebar tid. Slike brutale ran vil også skje i fremtiden, og handlingsmønsteret vil bli like brutalt om ikke værre. Å ikke kunne forsvare seg selv og andre, kjapt og effektivt mot slike kriminelle med det mest effektive midlet man pr. i dag har; skytevåpen, bør kanskje bli tatt opp til seriøs diskusjon i Norge, jo før jo bedre.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Interessant debatt om et vanskelig spørsmål. I mine øyne er dette mye vanskeligere å svare på enn bare å svare ja eller nei på generelt grunnlag.

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Jeg mener at det holder å ha våpen nedlåst i bilen i de fleste sammenhenger. Ja det vil være episoder hvor man kan ønske seg et våpen på hofta, men disse er foreløpig veldig sjeldne her til lands. Det er et stort flertall av situasjoner hvor det er befriende å ikke ha et våpen på kroppen som kan tas fra deg og brukes mot deg, som f.eks husbråk og slagsmål.

Det er nok mye som skal endre seg før det blir aktuelt å innføre generell bevæpning av politiet i Norge. Nå har vi et politi som ikke er redd for å komme i nærkontakt med folk og takk for det. Politi som har generell bevæpning er etter min erfaring mer forsiktig med nærkontakt og heller ikke flinkere i bruk av våpen enn det vi er her på berget. I Norge tas bevæpning alvorlig og trening, bruk og trussel om våpenbruk håndteres deretter.
    It's not the critic who counts....

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har ingen sterke synspunkter på om Politiet skal være bevæpnet eller ikke, det er noe Politiet i all hovedsak burde ta stilling til selv.

Det er ikke noe alternativ til ja eller nei i stemmeboksen...

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    6
    Min frykt ved at politiet bevæpner seg er at den 'hverdagskriminelle' vil da også føle nødvendighet for å gjøre likedan?

Syntes tvilsomme narkiser er skumle nok, jeg. Samtidig vil jeg ikke være en av de som plutselig hopper på the bandwagon når noe først virkelig går til helsike med flere politimenn i en episode som kanskje kunne vært avverget om de hadde vært bevæpnet.

Foreløpig sitter jeg på nei. Ærlig talt ser jeg ikke nødvendigheten, og selvom vi alle er forskjellige skjønner jeg ikke helt hvordan andre ser nødvendigheten. Noen som tror det ligger noe penisforlenger-mentalitet bak det hele? Jeg tviler sterkt, men lurer litt på andres synspunkter.

Vet ikke helt hvordan andre vil tolke innlegget mitt, er ikke helt sikker selv, men er ikke meningen å være useriøs.
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SnaP
    Min frykt ved at politiet bevæpner seg er at den 'hverdagskriminelle' vil da også føle nødvendighet for å gjøre likedan?
    Et meget viktig poeng dette med eskalering. Dersom politiet bevæpner seg til vanlig, vil enkelte kriminelle elementer føle seg "tvunget" til det samme, helst med kraftigere våpen enn politiet. Også har vi det i gang.

Jeg har ikke tallene for hvilke våpen som blir brukt i ran i land der politiet er bevæpnet, men her på bjerget er det relativt sjeldent episoder der skytevåpen blir benyttet. En av grunnene til dette kan tilskrives at man ikke trenger mer enn en kniv for å rane en bank. Men for å bekjempe bevæpnet politi, trenger man skytevåpen.

Sær, norsk måte å gjøre ting på med å lagre våpen i kjøretøy. Javel, men så lenge politiet har den respekten de har i samfunnet i dag, tror jeg ikke de trenger å gå med våpen på hofta. Den dagen politiet opplever at brune elementer bevæpner seg for å "ta" politiet, blir det nødvendog med generell bevæpning. Men slik det er per i dag. Nei.
    In canis veritas

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Bevepnet politi....

Ser for meg at det kan bli mye vådeskudd av det, og samtidig at en del politifolk vil være raske til å eskalere til et nivå der pistolen er ute av hylsteret, kan bli en del unødvendige skader pga av det.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Som nevnt, Politiet selv har ikke ytret ønske om dette, det burde i seg selv være en god indikator.

Uten å ville diskutere den saken her mener jeg det er feil å bruke NOKAS-saken som noe eksempel her, de andre politifolkene på stedet rakk å bruke sine våpen uten nevneverdig effekt, og den drepte kunne likesågodt blitt skutt mens han ladet om eller utbedret klikk.

En ting er den evt. eskaleringen det vil føre til hos kriminelle, et langt viktigere moment for meg er vådeskudd, feil bruk, og lavere terskel for å trekke våpen. Utifra de sakene jeg kjenner til har det norske politiet i dag en særdeles god historie på våpenbruken, de tar riktige avgjørelser med god oversikt og bruker dem ikke mer enn nødvendig.

Over tid er jeg redd denne kulturen (ja, dette er ikke bare trening, men en inngrodd kultur på våpenbruk) vil erodere om man er fast bevæpnet, og vi risikerer at en politibetjent som i dag gjør en grov feil med batong eller pepperspray, i fremtiden vil gjøre en fatal feil med et skytevåpen. Ikke fordi personen er udugelig eller dårlig trent, men fordi menneskelig svikt vil forekomme i et system som involverer mennesker.
    Semper Non Paratus

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn
    Bevepnet politi....

Ser for meg at det kan bli mye vådeskudd av det, og samtidig at en del politifolk vil være raske til å eskalere til et nivå der pistolen er ute av hylsteret, kan bli en del unødvendige skader pga av det.
    Mye vådeskudd? Ser ikke for meg at det skal bli så mye vådeskudd. Politifolk trenger ikke akkurat å gå rundt med skudd i kammeret. Med god opplæring og god våpenkultur så skal nok vådeskudd ikke bli noe stort problem.

Men det er heller ikke tvil om at det har vært litt ulykker med våpen i politiet rundt i verden.. For de som har skudd i kammeret så var det en del som klarte å skyte seg selv i foten når de raskt skulle trekke glock`en opp av hylsteret. Det var visstnok litt av grunnen til at den lille ekstra sikringen midt på avtrekkeren kom.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Temmelig delte meninger her.

Tallenes tale så langt:

Bør vi få et alminnelig bevæpnet politi?
    Ja 48% [ 30 ]
    Nei 51% [ 32 ]

Overraskende mange ja i forhold til hva jeg hadde forventet. Samtidig tilsvarer det ca. PFs undersøkelse som jeg skrev om i åpningsinnlegget, annet enn at nei-leiren var flere ("vet ikke" var ikke et alternativ).

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    [youtube]http://youtube.com/watch?v=mhIJOVD8hwY[/youtube]

Denne er en klassiker.

Som han sier:
    Jeg er den eneste i dette rommet som er proffesjonell nok til å bære.... BANG!!

Ser ikke hvorfor politiet i Norge skal gå rundt med våpen.
    Når situasjonen tilsier det, greit finn fram våpen, men ikke før.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    For å komme med min mening, som jeg har forsøkt å finne den siste tiden:

Enig med de som sier NEI til alminnelig bevæpning.

Slik det er nå, så er statistikkene på antall skudd avfyrt, og dertil mennesker skutt og drept av politiet, på et utrolig lavt nivå. Man kan stort sett telle antall skudd avfyrt på én hånd i løpet av et år. Det inkluderer Beredskapstroppen. Det er en heftig statistikk for det eneste maktapparatet mot landets befolkning - og noe å kjempe for å opprettholde.
    Et og annet år skiller seg ut på grunn av spesielle omstendigheter, herunder året med NOKAS-ranet.

Utstyret i politietaten har lenge vært sterkt kritikkverdig, men det har vært noe bedring. Man har økt lagring av våpen i bil, noe som er helt topp. Økt tilgjengelighet, men ikke på kropp. Det handler mye om kommunikasjon og om å gå i nærkontakt med folk, som noen her var inne på.

Situasjonen der politimann kommer inn i case der han/henne kan havne i alvorlig trøbbel, og der et våpen på hofta kunne ha reddet livet/helsen, er det alltid en fare for. Hva skal en si om det?

Forberedelse, å bevæpne tjenestemenn på bakgrunn av mistanke om farlig situasjon/våpen, må gjøres ved et knips av fingrene.

For øvrig er dette en utrolig vanskelig debatt, noe de delte innleggene viser. Kan heller ikke si at jeg mener det samme som nå om et halvt år, men dette er noe av tankene akkurat nå...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er vel delvis enig med de fleste over her. Norge og våpenbruk (av kriminelle) er forsåvidt så liten (i dag) at bevæpning av Politiet ikke er på sin plass, ala f.eks. Sverige.

Jeg jobbet i litt over tre år her i USA som Sheriff Deputy, og gikk bevæpnet (Glock Cal. 40) Vi gikk alle med skudd i kammeret, og vi hadde den tiden jeg var der aldri episoder med vådeskudd, etc. Selvsagt, så er ikke det, det samme som at det aldri skjer, noe videoen over her klart viser, men av de over 2 millioner Politi folk i USA, som alle er bevæpnet så er antallet vådeskudd rimelig lite.

F.eks. så hadde LAPD rundt 350 (rapporterte) vådeskudd i løpet av 20 år. Det er over 10 tusen politimenn som jobber for LAPD.

Norge, dets kultur og kriminalitet generelt gjør at en bevæpning av Politiet, slik vi kjenner det ifra andre land ikke er nødvendig. Sagt det, så er jeg sikker på at man har folk som over tid studerer dette, og som legger frem sine "funn" med jevne mellomrom, til de som tar avgjørelser rundt dette i Politi og Justis Departemanget. La oss håpe at Norge kan fortsette med den måten Politiet gjør sin jobb i dag i enda mange år.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Norge, dets kultur og kriminalitet generelt gjør at en bevæpning av Politiet, slik vi kjenner det ifra andre land ikke er nødvendig. Sagt det, så er jeg sikker på at man har folk som over tid studerer dette, og som legger frem sine "funn" med jevne mellomrom, til de som tar avgjørelser rundt dette i Politi og Justis Departemanget. La oss håpe at Norge kan fortsette med den måten Politiet gjør sin jobb i dag i enda mange år.
    Skjelden jeg har vært så enig med deg noen gang, støtter ditt syn 100%.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

Vet ikke hva som kom over meg, mulig jeg blandet ut min Makers Mark med for mange isbiter.....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

Vet ikke hva som kom over meg, mulig jeg blandet ut min Makers Mark med for mange isbiter.....
    You liberal!
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Dette er jo ikke vanskelig. Samtlige polititjenestemenn burde vaere bevapnet som del av personlig utrustning 24/7 mm tanke paa trussler/beredskap etc. Kroppspansring + holowpoint ammo er en selfolge. 5.56, 9mm smg og skarpskytter sats paa samtlige politistasjoner. Naar slasken bruker eller truer med bruk av makt som kan sette polititjeneste menn eller sivile sine liv i fare skytes de hvis det ikke finnes andre praktiske losninger, eller hvis batteriene til taser'n er blitt brukt til mp3 spilleren:)

At staten er villig til og sende lavtlonnende polititjenestemenn med lite trening inn i livstruende situvasjoner uten midler som gir de muligheten til og "fight from the higher ground" for og kunne berge eget og andre sine live blir jo Mickiey Mouse cop, samme hvilken side en belyser det fra.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Og vi har med R4s innlegg et nytt ytterpunkt i debatten...

SWATII, du har god innsikt i amerikansk politi, kunne du gitt oss en slags oversikt over hva de har på stasjon/kropp - og ellers relaterte opplysninger?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    De aarene jeg bodde i USA fikk jeg inntrykk av at de kunne variere litt fra stat til stat og fra precincts til precincts. Det vpn tekniske hos den uniformerte tjenestemannen i by er ofte pistol + extra magaziner, asp, pepper spray, noen steder ogsaa Taser. Deretter kommer en stor notisbok, en storre radio, hansker.

Use of Force Continuum bestemmer kontra-aksjonen til Police officer. Her er det tjenestemannen pa stedet sin vurdering av situvasjonen som dikterer tilpassningen av Use of Force Continuum, noe han ogsaa maa begrunne i mulig rettsak i ettertid(saa det er ikke fritt fram for bruk av makt).

Bruk av makt er i hennhold til "Use of Force Continuum". For de som ikke har trenet og jobbet med politi i statene kan denne vaere til hjelp for og forstaa deres Use of Force Continuum som er en del av policy and procedures manualen som "blir er police officers point of reference"(spesielt naar de moter i retten):

http://www.policetest.info/FORCE_CONTIN ... _FORCE.htm

Syns linken ovenfor er enkel log grei med tanke paa filosofien bak Use of Force Continuum slik den ofte er i policy and procedures manualer. Policy and procedures varierer fra stat til stat og kan variere fra precincts til precincts.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    R4: Det høres ut som forventet. Skalaen på linken minner om Politiloven § 6, som ligger til grunn for all politiarbeid. Det må være forholdsmessighet i inngrep mot klienter (ikke skyte spurv med kanon).

Sitat Opprinnelig skrevet av R4
    Dette er jo ikke vanskelig. Samtlige polititjenestemenn burde vaere bevapnet som del av personlig utrustning 24/7 mm tanke paa trussler/beredskap etc. Kroppspansring + holowpoint ammo er en selfolge. 5.56, 9mm smg og skarpskytter sats paa samtlige politistasjoner. Naar slasken bruker eller truer med bruk av makt som kan sette polititjeneste menn eller sivile sine liv i fare skytes de hvis det ikke finnes andre praktiske losninger, eller hvis batteriene til taser'n er blitt brukt til mp3 spilleren:)
    Er dette tilstandene i USA (generelt sett, sett bort i fra variasjoner fra presinct til presinct) ?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Harald10
    Det er ikke "jeg"(bruker vanlig politi doktrine som ref punkt), som er ytterpungt, men Norge sitt Politi som er ytterpungt i "Politi verden".

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

SWATII, du har god innsikt i amerikansk politi, kunne du gitt oss en slags oversikt over hva de har på stasjon/kropp - og ellers relaterte opplysninger?
    Det varierer en del. I den komunen hvor jeg bor, så bærer alle (Sheriff og Politi) Glock cal. 40. De fleste Sheriff Deputyer har også en M4 (Rock River Arms) i bilen.

De fleste bærer også vest av typen "Second Chance," men det er flere som ikke gjør det, mest pga at de er for feite, for å si det rett ut.

Men som sagt, det varierer en god del ifra komune til komune, og fra stat til stat. Men det er vel enda en overvekt av de som bruker en eller annen Glock modell, som er rimelig populære og driftsikre våpen.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    SWATII: Denne Second Chance-vesten, er den ment å stoppe 9mm? Og hva med skarpskytterrifler?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    SWATII: Denne Second Chance-vesten, er den ment å stoppe 9mm? Og hva med skarpskytterrifler?
    Den kan stoppe 9mm på nært hold, og 40, 45 på litt lengre avstand. De har også modeller, som kan stoppe sistnevnte på nært hold, men mange velger den førstnevnte vesten, siden den er noe lettere og mer behagelig å bære. Når det gjelder tyngre kalibre, så er det stort sett bare SWAT og SRT som bruker disse, men kun under spesielle oppdrag, ikke til daglig.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Er dette tilstandene i USA (generelt sett, sett bort i fra variasjoner fra presinct til presinct) ?
    Er ikke helt sikker paa hvordan du har valgt og tolke mitt innlegg, men jeg innrommer at jeg ikke skriver bra:) Poenget: Hvis politiet i Norge har/bruker et Use of Force Continuum/Politiloven § 6, som referangsepungt for maktbruk - burde midlene til maktbruk vaere paa den enkelte polititjenestemann av den enkle grunn at politi tjeneste/law enforcement er en tjeneste som i hovedsak er reaksjon mot aksjon, og som vi alle hvet er aksjon(kriminelle) et steg foran reaksjon(loven), derfor burde det ikke vaere noen prosedyrer som forhindrer/forsinker(forsinkelser kan fort bli hinder) reaksjon mot aksjon som nedlaaste vpn i bil eller paa stasjon. Sistnevte er en sikkerhets risiko for tjenestemenn og public/sivile.

Ovenfor nevte er ikke en mening, men en realitet. Jeg mener debatten derfor burde dreie seg mere om hvorfor Justis departemanget i Norge mener at situvasjonen dikterer forsinket reaksjon fra egene under ekstreme forhold ?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Er ikke helt sikker paa hvordan du har valgt og tolke mitt innlegg, men jeg innrommer at jeg ikke skriver bra:)
    Jeg spurte om det amerikanske politiet var utstyrt slik du beskrev at Norge burde ha det, du sa det slik:

Hva gjelder dette...:

Poenget: Hvis politiet i Norge har/bruker et Use of Force Continuum/Politiloven § 6, som referangsepungt for maktbruk - burde midlene til maktbruk vaere paa den enkelte polititjenestemann av den enkle grunn at politi tjeneste/law enforcement er en tjeneste som i hovedsak er reaksjon mot aksjon, og som vi alle hvet er aksjon(kriminelle) et steg foran reaksjon(loven), derfor burde det ikke vaere noen prosedyrer som forhindrer/forsinker(forsinkelser kan fort bli hinder) reaksjon mot aksjon som nedlaaste vpn i bil eller paa stasjon. Sistnevte er en sikkerhets risiko for tjenestemenn og public/sivile.

Ovenfor nevte er ikke en mening, men en realitet. Jeg mener debatten derfor burde dreie seg mere om hvorfor Justis departemanget i Norge mener at situvasjonen dikterer forsinket reaksjon fra egene under ekstreme forhold ?
    ...så ser jeg helt klart hva du mener. Men, myndighetene har et uttalt mål om å beholde et sivilt preg på politiet. Det innebærer blant annet at det påligger en del sivile oppgaver på etaten, og det innebærer at politiet skal være ubevæpnet med mindre situasjonen tilsier noe annet.

Så kan man jo argumentere for at man ved å holde politiet ubevæpnet, utsetter tjenestemenn for unødvendig risiko. Det vil jeg si er et tungt argument, da sikkerhet er 1. pri. Hvorfor har myndighetene da likevel valgt et ubevæpnet politi?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Men, myndighetene har et uttalt mål om å beholde et sivilt preg på politiet. Det innebærer blant annet at det påligger en del sivile oppgaver på etaten, og det innebærer at politiet skal være ubevæpnet med mindre situasjonen tilsier noe annet.
    Hva har bevapning med sivil profil eller ikke og gjore ? Hvis dette er et argument setter jeg sporsmaal ved rettningsleggende myndighet faglige plattform:

Vpn er en gjennstand som verken er militaer eller sivil. Det er brukeren(e) som avgjor vpn systemenes tilhorighet (jeger, miltaer, politi, kriminell, terrorist, skiskytter etc).

Det ser ut som om det er en del grunnleggende tekniske defenisjoner som har manglet da naavaerende vpn policy er blitt utarbeidet = paastand fra min side:)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Harald10: Historiken og tolkningen av mine innlegg i debatten er jeg ikke helt med paa og folger heller ikke opp paa den:)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    R4: Jeg tolket vel ikke innlegget ditt noe videre, jeg kom med et spørsmål på om det var slik det var i USA.

--
    Følgende er hentet fra St.meld. nr. 42 (2004-2005) - Politiets rolle og oppgaver.
    Link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=199295

6.7.2 Politiets bevæpningsadgang

Regjeringen ønsker å videreføre ordningen med et ubevæpnet politi i Norge. En ubevæpnet politi- og lensmannsetat underbygger etatens sivile preg. Selv om enkelte trekk ved samfunns- og kriminalitetsutviklingen er bekymringsfull, er det regjeringens syn at utviklingstrekkene generelt ikke er tilstrekkelige til å begrunne alminnelig bevæpning av norsk politi i overskuelig fremtid. Det er imidlertid viktig å følge utviklingen nøye, og om nødvendig finne effektive tiltak innen gjeldende rammer for politiets bruk av våpen. Nedenfor omtales politiets våpenbruk med nærmere begrunnelse for det prinsipielle standpunktet om et ubevæpnet politi.
    Det prinsipielle utgangspunkt

Det er en grunnholdning i vår rettstradisjon at politiet ikke skal benytte sterkere virkemidler enn det som strengt tatt er nødvendig i den aktuelle situasjon, jf. politilovens § 6. Det sivile og ubevæpnede politi synes å ha dannet grunnlag for det høye tillitsnivå som hittil har preget forholdet mellom publikum og politi i Norge. Det antas å være tillitskapende og konfliktdempende at politiet i det lengste nøler med å ta i bruk så sterke virkemidler som våpen. Et sentralt polititaktisk element er planlegging og organisering av innsatsen med sikte på å unngå å måtte bruke våpen.

Ingen, verken potensielle lovbrytere, politiet selv, eller enda viktigere, uskyldig tredjepart, skal i unødig grad bli skadelidende under en politioperasjon. Derfor er et av prinsippene til det ubevæpnede politiet, at tjenestemenn som settes til bevæpnet oppdrag, skal være kompetent og ha nødvendig verneutstyr for oppgaven.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 75 1231151 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter