Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Aasheim og Hagen som beveger seg ut på tynn is

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8

Aasheim og Hagen som beveger seg ut på tynn is

Må blåse av litt damp ift. Anne Aasheim som kritiserer Støre på tabloid på tv2 nå. Det virker som om fruen ikke forstår forskjellen mellom tyveri på et norsk hotell i Norge, og et terrorangrep i Kabul.

Og ikke minst Carl I. Hagen, som sannsynligvis satt i leiligheten sin på Mallorca når angrepet skjedde, som i etterkant kritiserer personellet i SISU'en for å ikke ha tatt med seg begge de skadede nordmennene. "Det må da vel være plass til flere, soldatene som satt baki der kunne vel ha gått ut" spurte han, som om han var der nede selv.

Det er positivt med debatt i etterkant, men ikke la politikere kritisere militære avgjørelser som fattes i en slik situasjon.

Der, det var deilig.
    In canis veritas

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Re: Aasheim og Hagen som beveger seg ut på tynn is

Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Der, det var deilig.
    Er godt å få det ut noen ganger..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Er det ikke plass til tre pasienter i de fleste San-SISU'er(var det i det hele tatt en San-SISU der?), eller husker jeg helt totalt feil? En på hver side+ en i midten?....må innrømme at jeg er utrolig usikker, noen som kan bekrefte/avkrefte?

En annen ting jeg stusser litt på er om norske medic's faktisk var på beredskap når angrepet var, det tok da uhorvelig lang tid får de kom frem. Hvis det er tilfelle så skjønner jeg ikke et kvekk av at det absolutt måtte være norske san-personell når det sikkert var noen andre som kunne kommet kjappere. Ble det nevnt noe om det i debatten på TV2?

Uansett så mener jeg det er viktigere å fokusere på hva som kan gjøres bedre i fremtiden, istedenfor at forskjellige offentlige etater skal kaste skylda fram og tilbake. Det er Taliban som har skylda, ferdig diskusjon :)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Uansett så mener jeg det er viktigere å fokusere på hva som kan gjøres bedre i fremtiden, istedenfor at forskjellige offentlige etater skal kaste skylda fram og tilbake. Det er Taliban som har skylda, ferdig diskusjon :)
    Vi vet jo alle hvem som kommer til å bli syndebukkene her, å det er ikke de som sitter på toppen for å si det sånn.

Forøvrig så opplyste forsvarsministeren:
    - Det var bare plass til en båre i den pansrede Sisuen som kom, sa forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen på pressekonferansen.
    Ifølge major Brede Hertzenberg ved hærens transformasjons og
    doktrinekommando har en standard utrustet Sisu infanterivogn ti sitteplasser.
    Det kan jo tyde på at det ikke var en San-SISU, uten at jeg vet noe om saken og derfor bare baserer meg på det som blir sagt fra forsvaret.

Sitatene er sakset fra følgende artikkel: -Var plass til begge i bilen

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    I DB sto det en artikkel hvor det sto at kontigenssjefen stilte en SISU til rådighet under besøket, til tross for at PST og FD ga klar beskjed om at det ikke var behov.

Uansett om det var en SAN-SISU eller en "vanlig", så var det -av en eller annen grunn- ikke plass. Punktum. Hadde det vært plass, ville begge pasientene blitt med. Så diskusjonen fra løvebakken om hvorfor pasient nt 2 ikke ble med på første tur er egentlig uviktig.
    In canis veritas

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    I DB sto det en artikkel hvor det sto at kontigenssjefen stilte en SISU til rådighet under besøket, til tross for at PST og FD ga klar beskjed om at det ikke var behov.
    Godt at noen tenker lenger enn 20cm fra nesetuppen.

Uansett om det var en SAN-SISU eller en "vanlig", så var det -av en eller annen grunn- ikke plass. Punktum. Hadde det vært plass, ville begge pasientene blitt med. Så diskusjonen fra løvebakken om hvorfor pasient nt 2 ikke ble med på første tur er egentlig uviktig.
    Det er det jeg også mener, men jeg er stygt redd for at de som tok avgjørelsen om at det ikke var plass kommer til å bli brent. Det kan se ut som om det brygger opp til en heksejakt, og da må som regel en heks brennes før de gir seg. Er ikke så farlig om hun faktisk var det eller ikke..

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    - Vi ville aldri etterlatt en såret, sier løytnanten som ledet evakueringen, Rune til Dagbladet. Han ber om at etternavnet skjermes og kjenner ikke til at noen skal ha opplyst om at SISU-en bare kunne frakte én skadet.

- Den beskjeden kom i hvert fall ikke fra meg, sier løytnant Rune til Dagbladet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=503745
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    I en av rapportene fra i går, tror det var FD sin, så var vel ikke skadet person nr. 2 (Thommesen) lokalisert da SISU var klar til avreise med person nr. 1. På grunn av at person nr. 1 (UD-karen) var kritisk skadd tok man derfor avgjørelsen om å kjøre ham først.
    Ikke ta dette for 100 % god fisk, må sjekke rapporten igjen, men mener det var dette jeg leste i går.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ut fra avisartiklene, så opplever jeg en logisk brist i rapporten fra UD. Det som undrer meg er hvordan vaktlederen fra PST visste at det var en annen skadet nordmann, men ikke hvor han var? Blir litt skremt når man får servert hvor lett det blir tatt på kontroll på personell. Snakker her om personer som vitterlig var invitert med på turen av Utenriksministeren, for å dekke besøket i media.

Løyt. Rune er jo heldig som ikke får på pukkelen, men derimot skryt for å ha gått inn i usikret område med evak-laget.
    Wings of Steel

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Iflg justisminsiterens redegjørelse ble beslutningen om å ha en SISU i beredskap tatt av PST og forsvaret i samråd.

I fra samme redegjørelse sies det at PST kun har ansvar for utenriksministeren. Resten av delegasjonen får ikke samme beskyttelse og dermed ikke samme oppfølging underveis.

Det virker også som at MP løytnanten og PST sin livvaktleder har samme versjon om evakueringen av de skadde. Det er UD som roter det til for seg.
    It's not the critic who counts....

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Dagbladet har intervju med og bilde av løytnant Rune: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/07/526165.html

Det er lett å være etterpåklok, men jeg skjønner ikke hvorfor UD skulle presentere historien om at det ikke var plass i Sisuen. Og hadde UD- og PST-folkene tenkt helt klart burde de hatt kontroll på nøyaktig hvor Thomassen var og formidlet det til evakueringslaget, samtidg og sørget for at de som var ved Thomassen fikk vite at evakueringslaget var ankommet.

Ut fra det det sies evakueringslaget hadde fått vite, at de hadde kontroll over en kritisk såret som trengte øyeblikkelig sykehusbehandling, samt at det i området på ukjent sted (og med kaotiske forhold) befant seg en såret til i ukjent tilstand, er det vel åpenbart at de gjorde rett i å returnere til sykehuset med den første sårede straks, spesielt siden kjøretid fra skadested til sykehus var under 15 minutter (det tok akkurat 20 minutter fra laget forlot hotellet med første skadede til de var tilbake på hotellet igjen) og det alt var gått i overkant av en time siden de ble såret.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    HVLT: Etterpåklokskap er en fin ting.. Hvordan mener du at UD og PST skulle ha hatt oversikt og kontroll over pressen i utgangspunktet og hvor lett tror du det ville være å prøve å lokalisere noen pr tlf i det kaoset som sikkert var på stedet? Såvidt jeg skjønner av pressemeldingene på regjeringen.no var det vanskelig å få svar fra de som var sammen med journalisten om hvor de befant seg. Da er det ikke lett å gi en posisjon videre.

Det ble reddet ett liv den kvelden, ikke glem det i all synsingen.
    It's not the critic who counts....

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    I følge UDs rapport hadde UDs kommunikasjonssjef kontakt pr. mobiltelefon med TV2s journalist (som var den blant de som drev førstehjelp på Thomassen) fra ca. kl. 18.45 og denne kontakten ser deretter ut til å ha blitt opprettholdt. Det var dette som fra da var kontakten ledelsen i hotellets kjeller hadde med det skadestedet. Det som står i rapporten tyder på at kommunikasjonssjefen personlig hele tiden befant seg sammen med bl.a. utenriksministeren, ambassadøren, lederen for PST-teamet etc. (dvs. det som ble en slags ops.). Hun burde hele tiden ha kunnet formidle beskjeder mellom ledelsen i kjelleren og skadestedet med Thomassen, og bl.a. fått nøyaktig beskejed om Thomassens lokalisering, samt ha formidlet den til evakueringslaget. Hun burde også ha kunnet fortelle TV2-journalisten at evakueringlaget var på vei, og at det var kommet fram. Uansett, når denne kontakten med TV2-journalisten som befant seg med Thomassen var opprettet, burde i alle tilfelle denne kontakten vært opprettholdt, enten av kommunikasjonssjefen personlig eller andre. Det var tydeligvis god mobildekning og hele ambasade/UD-personalet hadde sikkert mobiltelefoner.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Sitat Opprinnelig skrevet av zaitzev
    Det ble reddet ett liv den kvelden, ikke glem det i all synsingen.
    Et liv er veldig mye bedre enn null liv, og derfor gjorde helt klart evakueringslaget det rette. Spørsmålet er om UD/ambassade/PST-folkene kunne ha gjort mer for å 1) gjøre evakueringslaget kjent med Thomassens situasjon og plassering, og 2) gjøre de som var med Thomassen (dvs. TV2-journalistens som var deres kontaktperson) oppmerksom på at et norsk evakueringlag befant seg ved hotellet. Det gir ikke rapporten et fyllestgjørende svar på. Heller ikke om tilstrekkelig innsats ble satt inn på å oppretholde kommunikasjonslinjen til TV2-journalisten. Da evakueringslaget ankom hotellet var det gått 25 minutter fra kontakten mellom TV2-journalisten og kommunikasjonssjefen var opprettet, og da Sisuen forlot hotellet var det gått 45 minutter. Kommunikasjonssjefen må i den tiden ha visst at evakueringslaget var der.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Så lenge det ikke har skjedd noen straffbare forhold så bryr jeg meg lite om hvem som har "skylda". Som sagt tidligere, Taliban har skylda. Det som er viktig i ettertid er å gå gjennom rutiner/planer for slike situasjoner i ettertid for å forbedre de. Med tendenser til cluster-f**k tilstander(slik det har blitt fremstilt) i denne situasjonen er det nok en del som kan forbedres for fremtiden. Arbeidet med forbedring av disse rutinene har ingenting i media å gjøre. Standard-svaret vi har fått er; "rutinene ble fulgt", så det er nok rom for forbedringer enkelte steder.

Er det ikke kjekt for politikere og diplomater å ha noen stakkars soldater som de kan legge all skylda på? Det er en del av jobben vår det, leste dere ikke den lille skriften nederst på kontrakten?:)

Ah, mere infantry, poor beggars....

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Er det ikke kjekt for politikere og diplomater å ha noen stakkars soldater som de kan legge all skylda på? Det er en del av jobben vår det, leste dere ikke den lille skriften nederst på kontrakten?:)

Jeg skjønner ikke med hvilket grunnlag du skriver det i forhold til denne episoden. Ingen av rapportene eller noe som har stått i media eller noe som har blitt sagt av politikere om denne saken sier noe som helst negativt om noen militære som har deltatt, tvert imot, de blir jo rost opp i skyene (spesielt evakueringslaget, med rette)!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt

Jeg skjønner ikke med hvilket grunnlag du skriver det i forhold til denne episoden. Ingen av rapportene eller noe som har stått i media eller noe som har blitt sagt av politikere om denne saken sier noe som helst negativt om noen militære som har deltatt, tvert imot, de blir jo rost opp i skyene (spesielt evakueringslaget, med rette)!
    Nei, jeg mente det ikke for denne saken, men sånn generelt. Skulle kanskje spesifisert litt bedre da jeg var litt uklar, og det passet vel ikke helt inn som du sier, siden de militære enhetene tilstede gjorde jobben sin.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •