Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Trd: Hren kan bare forsvare n Oslo-bydel

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Hren kan bare forsvare n Oslo-bydel

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=503300

"(VG Nett) Den norske hren er i dag s liten at den kun kan forsvare n enkelt bydel i Oslo, mener generalinspektr for hren Robert Mood.

Iflge TV2 bestr den norske hren i dag kun av 3000 ansatte og 4000 vernepliktige. Det betyr at strrelsen er redusert med 95 prosent de siste 15 rene. Hren er rekordliten. [..]"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det store sprsmlet blir vel da hvilken bydel....

Forsvarsutviklingen her i landet ser ikke bra ut.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Med en s liten Hr ,s gr det vel nesten inflasjon i Offiserer med Stabsstripe og videre oppover i kommandopyramiden ,hadde strengt tatt ikke vrt behov for mere befalingsmenn i vre dager Arme,enn det var i sin tid i Stende Brig N.

Allt har sin grense ,utenom dummheten ,den har ingen grenser,gremmes over til stadig hre at vi bor i verdens rikeste land.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Legg ned surreforsvaret, spark alle offiser, uten pansjon(spare penger) - de er jo alle korrupte svin likehvel:) Deretter outsource forsvaret, det blir billigere og bedre.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av R4
    Legg ned surreforsvaret, spark alle offiser, uten pansjon(spare penger) - de er jo alle korrupte svin likehvel:) Deretter outsource forsvaret, det blir billigere og bedre.
    Snakk om skjre alle over n kam, her. Det heter forresten "pensjon" - og ikke "pansjon". Hvor gammel er du?
    Assumption is the mother of all fuckups

Menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    Snakk om skjre alle over n kam, her. Det heter forresten "pensjon" - og ikke "pansjon". Hvor gammel er du?
    Litt ironi her bartemann....men med et snev av sannhet...;-)

Det er jo et jvlig godt sprsml: Ka e det faktisk DNF kan forsvare i dag ?
    Be a gentle lady and join the army!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Syntes for vrig at GIH gjr en hederlig figur - det sprs bare n hvor lenge han fr sitte. Norge er dessverre i en hengesituasjon - innen alle viktige departement, ogs samfersel, skole og helse. Problemet n og fremover, blir at mange embetsmenn og ledere innen de ulike sektorer m fronte problemene som oppstr ved at politikerne til uendelighet salderer budsjettene - og utsetter viktige og helt ndvendige investeringer. Sledes er det ogs disse menneskene som i en viss grad m forklare den elendige situasjonen - men jeg forstr at folk er lei av bortforklare andres (les: politikernes) viljesvakhet og lftebrudd.

Dette kom klart frem i gr p nyhetene da samferdselsministeren kommenterte pstandene om viljesvakhet i forhold til veibudsjettering; "Ingen endringer i forhold til i fjor og rene fr - The same procedure as last year, James". Dette illustrerer jo - og beviser - at nvrende regjering IKKE har tenkt lse noen av utfordringene nasjonen str ovenfor.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hvor gammel er du?
    "saaatan din lille heltjvel, du berga d faen m den hr gangen !"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Hvor gammel er du?
    34

Menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    0
    jeg er 32, om noen skulle lure ;)

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg er 43

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Moods foredrag er meget bra, og kan finnes her (lenke).

Samler vi hele Hren er vi i stand til kontrollere omrdet mellom Sinsen og Ra. Alternativt kan vi forsvare ett ilandfringsanlegg for olje og gass p en effektiv mte forutsatt at vi hadde luftvern, hvilket vi ikke har.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Moods foredrag er meget bra, og kan finnes her (lenke).

Samler vi hele Hren er vi i stand til kontrollere omrdet mellom Sinsen og Ra. Alternativt kan vi forsvare ett ilandfringsanlegg for olje og gass p en effektiv mte forutsatt at vi hadde luftvern, hvilket vi ikke har.
    Det var et bra foredrag ja.
    verdt lese

Guest
    Dette var positivt fra Mood. Det er viktig at hytstende, anerkjente generaler kan st frem og kalle en spade for en spade. Det m klare signaler ut til politikerne om at Forsvaret vrt kvantitativt er for lite i forhold til de oppgavene vi har plagt oss selv. Og med en sikkerhetspolitisk usikker fremtid i mte i nord, vil et styrket Forsvar vre en forutsetning for nasjonen Norges relevans som aktr.

Hren gleder seg over kende ressurser, men er fortsatt for liten. Vi leverer over evne, og forvitrer over tid.
    Ullevl sykehus har 8600 ansatte, Hren har 3100. Det sier jeg ikke fordi jeg nsker redusere helsetilbudet ved Ullevl, men fordi jeg nsker ppeke at enhver organisasjon har en nedre grense for bemanning.
    For dagens samlede Hr vil motstand vre et symbolsk kollektivt selvmord ved et tradisjonelt angrep fra en seris aktr.
    Uten en betydelig investering i fremtidens hr, vil vi stadfeste vr posisjon som patruljehr med mer symbolsk betydning enn avgjrende kapasitet.

Ellers er det gledelig for en hr-luftvernartillerist registrere at Generalinspektren konkret nevner luftvernets viktighet for Hren to ganger i sin tale. Det er godt vite at GIH er en mann av fornuft, og en som sttter at luftvernets gjeninntreden i Hren, reflektert i Forsvarsstudie 07, blir et faktum.

Dagens hr er helt avhengig av mobilitet for lse oppdrag; helikoptre, transportfly og luftvern er derav viktigere for Hren enn for Luftforsvaret.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Er helt enig med dere i at det er fint se en s hytstende person / sjef i Forsvaret uttale seg p en kritisk mte. Bde i Forsvaret og politiet tenker jeg at hytstende personer gjerne har en til dels misforsttt lojalitet.

I politiet mener jeg det er et problem. Politimestre gr ikke ut slik som Mood og sier i fra om for lav bemanning og for f ressurser, og jeg tror en del av grunnen er nettopp misforsttt lojalitet / holde seg inne med PD og politikere.

Det m vre lov, som en sentral person / sjef kunne delta i en debatt og komme med kritikk. Det burde vre en plikt slik jeg ser det. Men i politiet n virker det som det kun er medlemmenes (politifolkene) sine medlemsorganisasjoner som tar opp hansken mot en taus og treig ledelse.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10
    Det m vre lov, som en sentral person / sjef kunne delta i en debatt og komme med kritikk. Det burde vre en plikt slik jeg ser det. Men i politiet n virker det som det kun er medlemmenes (politifolkene) sine medlemsorganisasjoner som tar opp hansken mot en taus og treig ledelse.
    Hehe Willy Haugli var "The man", mesteren over alle mestre hehe. Truls Fyhn har vel ogs litt baller og ryggrad.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0

Spredningen p disse 3000 folka

Det er vel en litt skremmende tanke at de 3000 folka frst m komme seg til oslo hvis de skal klare forsvare en bydel. Flerparten av disse er da spredt ganske bra. Hvis man lurer p forklaring p noe av politikken kan man se p seleksjonsprossesen.

Politikere som blir valgt er de med flest stemmer, mens
    i forsvaret for eksempel blir de lederne som er best valgt.
    Galinn

kunnskap er makt

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10
    Hehe Willy Haugli var "The man", mesteren over alle mestre hehe. Truls Fyhn har vel ogs litt baller og ryggrad.
    Ingen regel uten unntak!

Her er for vrig en artikkel fra VG med Truls Fyhn, som setter pris p Hoa Hottentott..!
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=166626
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Var jo det jeg sa, mannen har baller og ryggrad:

"Politimester nekter etterleve politisk korrekt sprkbruk"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Var jo det jeg sa, mannen har baller og ryggrad:

"Politimester nekter etterleve politisk korrekt sprkbruk"
    Ja, jeg motsa deg vel ikke, tvert om eksemplifiserte jeg utsagnet ditt. Om det var noe annet du mente med: "Var jo det jeg sa." Om ikke, se i bort fra denne.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Jeg tror nok at Mood har godkjennelse ganske langt opp i ledelsen fr han gr ut med dette.

Uansett, dette burde man vel vre klar over p forhnd. Forsvaret har over noen r lagt ned flere leire og kuttet i mannskapene for fokusere p en mindre hr med veldig godt utstyr. Det vitner kanskje om enten drlig planlegging hvis det plutselig blir klart at man har kuttet for mye, eller en klar strategi p kutte ned for mye i mannskap og legge pengene i utstyr for s fokusere p at antallet er for lite og kreve mer penger.

Hren burde kunne planlegge spass at dette ikke ble noe problem, etter mitt skjnn.
    It's not the critic who counts....

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Dette er jo bare enda en mte p be om f mer penger til Forsvaret.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    0
    Litt moro at Mood bruker "tabloide" virkemiddler, det er viktig tilpasse seg mediabildet s budskapet nr ut til mann i gata.
    Mood som neste forsvarssjef er mitt stalltips, he he.
    Asystole.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av trikrn
    Jeg har lurt litt p om det kan bli Finseth. KADM fr 50, midlertidig (antar jeg) VADM fr 52. Veldig flink til si det ledelsen nsker hre, i motsetning til forgjengeren i stolen p FOHK.
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Sitat Opprinnelig skrevet av trikrn
    Jeg har lurt litt p om det kan bli Finseth. KADM fr 50, midlertidig (antar jeg) VADM fr 52. Veldig flink til si det ledelsen nsker hre, i motsetning til forgjengeren i stolen p FOHK.
    Sant nok - har vel ikke helt troen p Mood - pga "tabloide" uttalelser. Kanskje det er luft sin tur ha en toppmann i FSJ-stolen. Finseth ligger nok ikke drlig an, men han er nok ikke s veldig populr i egne rekker. Enkelte vil vel nevne "knebling" nr det gjelder meningsytringer og midl sjef FOHK.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Fr da hpe noen klarer styre Finseth klar av jobben som Forsvarssjef. I motsetning til Mood, som sier hvordan tingenes tilstand faktisk er.
    Jeg kan kun huske at Finseth har sagt: "Vi har Europas mest moderne marine i 2010" og "i marinen presser vi buksa og pusser skoene".

Reksten tror jeg hadde passet bra som FSJ, men noen ville det anderledes.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tror heller ikke Mood fr jobben dessverre - det er nok en blfarge neste gang.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Tror heller ikke Mood fr jobben dessverre - det er nok en blfarge neste gang.
    Retter sagt lysebl...

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •