Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 51

Tråd: Viktig å se bra ut!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0

Viktig å se bra ut!

Har akkurat bestillt meg litt forskjellig utstyr for bruk i tjeneste.

Dette er bl.a. en kevlar balaklava og googles primert for bruk under entring av rom. Jeg er av den oppfattning at dersom jeg hadde vært på skarpt oppdrag og skulle rydde rom, hadde jeg definitivt valgt å skjule ansiktet med hette og briller, både for å skjule identitet i tillegg til at jeg mener det er viktig å virke så "skummel" og anonym som mulig ovenfor en eventuel trussel som befinner seg i rommet. Jeg tror at du har en større avskrekkende og demoraliserende effekt på folk dersom de ikke er i stand til å se annet enn en uniform som beveger seg gjennom rommene.

Jeg mener å ha lest et sted at SAS mer eller mindre, alltid bruker vernemaske når de entrer rom, selv om de ikke frykter bruk av kjemiske stridsmidler. Rett og slett fordi når folk ser en gjeng gassmasker komme rundt hjørnet så virker det veldig "bad ass" i mangel på et bedre utrykk.

Noen andre med tanker omkring dette? Hvor viktig er det egentlig å se bra ut?

Jeg vil jo også tro at det til en viss grad øker egen, og andres (alliertes) moral dersom laget i sin helhet ser tøffe ut når de skal til å entre.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ansiktskamuflasje!
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Seriøst?
    Er Du FSK eller no sånt?
    Artillerymen believe the world consist of two types of people; other Artillerymen and targets

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Re: Viktig å se bra ut!

Sitat Opprinnelig skrevet av tonym

Dette er bl.a. en kevlar balaklava og googles primert for bruk under entring av rom. Jeg er av den oppfattning at dersom jeg hadde vært på skarpt oppdrag og skulle rydde rom, hadde jeg definitivt valgt å skjule ansiktet med hette og briller, både for å skjule identitet i tillegg til at jeg mener det er viktig å virke så "skummel" og anonym som mulig ovenfor en eventuel trussel som befinner seg i rommet. Jeg tror at du har en større avskrekkende og demoraliserende effekt på folk dersom de ikke er i stand til å se annet enn en uniform som beveger seg gjennom rommene.

Jeg mener å ha lest et sted at SAS mer eller mindre, alltid bruker vernemaske når de entrer rom, selv om de ikke frykter bruk av kjemiske stridsmidler. Rett og slett fordi når folk ser en gjeng gassmasker komme rundt hjørnet så virker det veldig "bad ass" i mangel på et bedre utrykk.

Noen andre med tanker omkring dette? Hvor viktig er det egentlig å se bra ut?

Jeg vil jo også tro at det til en viss grad øker egen, og andres (alliertes) moral dersom laget i sin helhet ser tøffe ut når de skal til å entre.
    Først og fremst lurer jeg på om du er en annen bruker som har litt mye fritid og vil tulle litt.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av MgHolen
    Seriøst?
    Er Du FSK eller no sånt?
    Jeg er litt redd for svaret, så du trenger egentlig ikke svare for min del.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Greit at Du synes det er tøft med stæsj, alle soldater synes det.
    Men HV I står forholdsvis langt ned på tlf listen når det gjelder entring av hus skarpt.
    Du burde bruke spenna dine på ting som gjør livet litt mer "comfy"...
    Artillerymen believe the world consist of two types of people; other Artillerymen and targets

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Noen som entrer rom skyter med skarpt, andre med airsoft???
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

kevlar balaklava
    LOL
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Forøvrig - når jeg entrer ett rom prøver jeg alltid å se hyggelig ut. Det pleier å hjelpe for å komme i prat. Hvis jeg ikke er alene på rommet etter jeg er kommet inn da - feks et toalett. Da får heller dagsformen regjere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Forøvrig - når jeg entrer ett rom prøver jeg alltid å se hyggelig ut. Det pleier å hjelpe for å komme i prat. Hvis jeg ikke er alene på rommet etter jeg er kommet inn da - feks et toalett. Da får heller dagsformen regjere.
    Jeg pleier også å se hyggelig ut, (selvfølgelig også bra ut) når jeg entrer et rom. Lar blikket sveipe over rommet og se om jeg ser fine damer, dersom jeg observerer "kvinne, type pen" pleier jeg å innlede kontaktfasen av entringen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Det kunne være interessant å høre hvor du tjenestegjør. Denne bestillingen - betaler du selv eller går det på avdelingen ? Jeg velger å bruke utdelt materiell og klarer meg greit med det.
    ....

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Føler selv det at det hjelper en del å se bra ut når man enter et rom, gjerne en lørdagskveld etter et par hansa innabors.
    Hjelper også at de andre ser bra ut, ingen liker en slask på byn, føler heller ikke at jeg har et behov for skjule ansikt, da dette ser såpass bra ut at jeg oppnår større effekt (hit ratio) hvis ansiktet mitt er synlig
    ;-)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hvis målet er psykologisk effekt er nok vernemaske bedre enn vanlig balaklava, men er tung og kan begrense både syn og pusting. Heftig psykologisk effekt uten disse ulempene kan man oppnå med en dyrisk skinnhette:
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Jeg pleier også å se hyggelig ut, (selvfølgelig også bra ut) når jeg entrer et rom. Lar blikket sveipe over rommet og se om jeg ser fine damer, dersom jeg observerer "kvinne, type pen" pleier jeg å innlede kontaktfasen av entringen.
    Fått noen bra NATO-nummer på den måten eller ? :D

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Entre alltid rommet med mikrofon i ene hånden og hullemaskin, anno 1964, i den andre. Bevegelsene skal være hakket med merkbare rykk og napp, gå baklengs for å skåne ansiktet mot innholdet i bøtten med avføring som FI mest sannsynlig står klar for slenge i ansiktet ditt. Når rom er entret meldes dette tilbake til FOHK direkte ved hjelp av allsang framført av dine, og dine teammembers Earth/Wind/Fire-goggles, kjøpt på combatkit.no til 900kr. Øverste etasje trenger aldri å bli klarert, fordi det som regel er for mange trapper involvert og fienden gidder ikke gjemme seg der.
    Balaclavaens konsistens skal være fast, men ikke helt stiv. Jo flere nupper jo bedre. En optimal arbeidstemperatur vil være rundt 36.5 grader, da dette er den samme temperaturen utpusten på US Rangers i Mogadishu var.

Måten folk entrer på varierer stort rundtom i Kongeriket og eller i verden. En vanlig måte FSK arbeider på er å kle seg som svære piñatas, inntullet i sølvpapir og med pappmasje, eventuelt trolldeig (ballistisk beskyttelse) smørt på utsatte områder. I de fleste tilfeller vil dette føre til at fienden velger stokker og balltre som våpen, framfor skytevåpen, og dette gjør det kjempelett for FSK og skyte dem alle. Om du ikke tror meg, så bare gå opp til gaten til jegerland og spør første og beste soldat med lurvete antrekk.

Moral? Drit i goggles og balaclava til dyre summer og få heller mor til å kjøpe inn og mekke det som trengs. Da er du ihvertfall garantert å se ut som "The Real Deal"! ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Det at de andre må se bra ut er jo greit nok, det ordner jo de to Hansaene. Men det med og dekke til ansiktet skal du ikke kimse av, det har jeg ved flere anledninger angret på at jeg ikke gjorde. Da fordi "fi" har gjenkjent meg ved en senere anledning og omvendt ellers vennlig innstilte sivillister til fi. Som igjen har ført til at jeg har måtte legge røyk og trekke ut under tung beskytning.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Fått noen bra NATO-nummer på den måten eller ? :D
    Er alltid lettere med NATOnummer når du ser bra ut. Er ikke uten grunn at det er greit å bruke speil før entring.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg skulle ønske jeg kunne IP sjekket trådstarter opp mot andre brukere her på forumet. Vedkommende har ihvertfall (kombinert med alle andre deltagere her inne) sørget for en kvalitetslatter.

Personlig entrer jeg rom etter, og KUN etter, at jeg har sprayet på "duft, tiltrekkende, kvinne" og gjerne da med en avslappet, såkalt "careface", holdning slik at damene ikke skal se meg som den desperate karen jeg er. Jeg gjemmer meg gjerne i en krok i rommet med full oversikt over utgangsdøren (til damedoen) slik at jeg kan speide ut de pene venninene til de mindre pene damene, for så å legge ann på de mindre pene damene forran de pene venninene.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Takk for meningsfyllte svar folkens :)

Vil forøvrig henvise til http://nordstrandskytterlag.no/archives/000137.html for en detaljert beskrivelse av et treningsopplegget alle kan dra lærdom av.

Guest
    Spiller ingen rolle om man ser TØFF ut, hvis man ikke er mentalt "tøff". Det går ut på å ha tro på egne ferdigheter og makkerenes ferdigheter.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    "Noen andre med tanker omkring dette? Hvor viktig er det egentlig å se bra ut?

Jeg vil jo også tro at det til en viss grad øker egen, og andres (alliertes) moral dersom laget i sin helhet ser tøffe ut når de skal til å entre."

Er du seriøs?!?!? Jeg tror du er en Geardo jeg....
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar
    Han kan ikke være seriøs, det finnes mange Geardoer på dette nett som ikke er så tette.
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    en kollega hadde praksisperiode hos politiet, da han var med så arresterete de en fyllekjører.

Dagen etter så kollegen min ei dame på en uteplass, slank og fin var hu, hvorpå han opprettet en verbal forbindelse med det utvalgte objektet, etter 5 mike så kom en kar, passe hissig, og brøler noe om at hunnkjønnet var hans elns, da han snudde seg så han at det var karen han var med på å arrestere dagen før, det utviklet seg fort til en kontakt av fysisk typen.

moral ?

dont drink and drive for da tar vi dama di. Og det er løk med balaclava i 99% av de andre tilfellene

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Problemet er at jeg er så sjenert at jeg både må drikke meg full og ta på meg balaklava før jeg entrer rommet. Dette fører som regel til at jeg aldri kommer lenger enn til døra, evt at jeg kaster opp inne i balaklaven og ikke får slippe inn i rommet på grunn av lukten.
    Semper Non Paratus

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Balaclava, motorsykkelhjelm... går for det samma IMHO. Huskeregel er å aldri kaste opp i disse!
    Elite Som En Trensoldat

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Dette er brått blitt en klassiker!
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Faen MMB! Der ødela du hele appetitten på den kveldsmaten :)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av JAJ
    Faen MMB! Der ødela du hele appetitten på den kveldsmaten :)
    Det ser ut som hunden på bildet har appetiten på plass :)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Mitt var helt seriøst! :-D
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av CVSK
    Mitt var helt seriøst! :-D
    Det var mine også.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    haha. Evig bra tråd! Synes litt synd på trådstarter som kommer med et seriøst spørsmål og blir nærmest utledd:)

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Jeg tolket den i det humoristiske hjørnet slik flertallet gjorde. Om første innlegg faktisk var seriøst, har jeg også misforstått. Den seriøse debatten rundt dette foregår her:

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=413
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    HV-I er da dønn seriøse!!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av JAJ
    haha. Evig bra tråd! Synes litt synd på trådstarter som kommer med et seriøst spørsmål og blir nærmest utledd:)
    Synes litt synd på meg selv også :)

Det skal sies at åpningsinnlegget ikke var helt alvorlig ment i alle aspekter, men jeg trodde faktisk at den seriøse essense skulle skinne igjennom.

Poenget mitt var å få igang en tråd som omhandlet det psykologiske asspektet ved å se "skummel" ut i en konfrontasjon. Jeg har lest et sted at SAS ofte bruker gassmaskene pga dette og ikke mtp gass. At jeg valgte å starte på måten jeg gjorde var mer for å sørge for å få litt respons.

Jeg hadde imidletid håpet å få litt flere seriøse svar, selv om tråden alt i alt, var verd ydmykelsen ;)

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    Han kan ikke være seriøs, det finnes mange Geardoer på dette nett som ikke er så tette.
    Ser den......
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Entre alltid rommet med mikrofon i ene hånden og hullemaskin, anno 1964, i den andre. Bevegelsene skal være hakket med merkbare rykk og napp, gå baklengs for å skåne ansiktet mot innholdet i bøtten med avføring som FI mest sannsynlig står klar for slenge i ansiktet ditt. Når rom er entret meldes dette tilbake til FOHK direkte ved hjelp av allsang framført av dine, og dine teammembers Earth/Wind/Fire-goggles, kjøpt på combatkit.no til 900kr. Øverste etasje trenger aldri å bli klarert, fordi det som regel er for mange trapper involvert og fienden gidder ikke gjemme seg der.
    Balaclavaens konsistens skal være fast, men ikke helt stiv. Jo flere nupper jo bedre. En optimal arbeidstemperatur vil være rundt 36.5 grader, da dette er den samme temperaturen utpusten på US Rangers i Mogadishu var.

Måten folk entrer på varierer stort rundtom i Kongeriket og eller i verden. En vanlig måte FSK arbeider på er å kle seg som svære piñatas, inntullet i sølvpapir og med pappmasje, eventuelt trolldeig (ballistisk beskyttelse) smørt på utsatte områder. I de fleste tilfeller vil dette føre til at fienden velger stokker og balltre som våpen, framfor skytevåpen, og dette gjør det kjempelett for FSK og skyte dem alle. Om du ikke tror meg, så bare gå opp til gaten til jegerland og spør første og beste soldat med lurvete antrekk.

Moral? Drit i goggles og balaclava til dyre summer og få heller mor til å kjøpe inn og mekke det som trengs. Da er du ihvertfall garantert å se ut som "The Real Deal"! ;-)
    Hahah, du må være med å henge mer ut på mp.net, der har vi mye av denslags. hahah "Trolldeig"!? WTF? hahaha
    Dette er en irriterende signatur

Guest
    Helt OT, men siden vi er inne på GEARDO's:

http://youtube.com/watch?v=Z8OwAGVqyw4

Og folk sier at JEG har mye kit?!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Helt OT, men siden vi er inne på GEARDO's:

http://youtube.com/watch?v=Z8OwAGVqyw4

Og folk sier at JEG har mye kit?!
    Håper nesten dette er en Walter, om det er en på soldatlønn bør kona/sugardaddy være skipsreder.
    Død ved Kølle!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Eventuelt et ikke eksisterende liv...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •